[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازار امروزچهارشنبه 18 آبان 1401
هفته بزن و بکوب!
امروز چهارشنبه پایان هفته ای رویایی را داشتیم که بزن و بکوب در کوچه بورس برپا بود و بالاخره بعد از مدت ها در کوچه اهالی بازار سرمایه و محله بورس هم عروسی شد ! داشت کم کم یادمان میرفت که عروسی هم ولیمه دارد و هر چه خوردیم از دولت و غیردولت در این مدت برای مرغ عزا بود و یاس و امیدواریم این یک هفته سرآغاز روزهای خاص و بهتری برای بازار باشد … در نیمه های پاییز هستیم و با خود زمزمه میکنیم حالا این باغ بی برگی
امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که دوباره فضای تحولات سیاسی کمی پررنگ تر و اتفاقات و رویدادهای آن در بازار بیشتر احساس میشود
نفس سیاست نفس سردی است و وقتی به صورت بازار نزدیک می شود حس عاشقانه ندارد و احساس ترس در بازار بیداد می کند
انتخابات امریکا، تحولات دوباره اسرائیل در منطقه، رویدادهای اوکراین و موارد دیگر همه و همه باعث شده است تا بازار کمی در فاز احتیاط قرار گیرد
در صحنه بازار هم همچنان تقابل همان دو رویداد است که دفعات قبل نیز عرض کردیم در یک سو بازار از دید بسیاری فرصتی برای خروج و فروش در مثبت هاست و در سوی دیگر برخی روند رکود و منفی را پایان یافته میبینند و هر منفی را فرصت خرید …
اما اعتقاد داریم بازار از دیروز دو مرحله را آغاز کرده است مرحله اول مرحله ثبات و مرحله دوم مرحله گذار است …
که تحولات این دو پیش روی بازار خواهد بود .در مرحله ثبات بازار به شدت به حجم نیاز دارد ،به بازگشت اعتماد و به اینکه به همگان ثابت کند و فریاد بزند که روندی که آغاز شده روند موقتی نیست و شاید از دید برخی سرعتش کمی بالا بود اما سرعت ریزش هم غیر منطقی بوده از همین رو مرحله ثبات و به نوعی تثبیت شدن در محدوده ۱.۴ تا ۱.۴۵۰ و حجم خوردن و دست به دست شدن بازار در این نقاط، یکی از مهمترین رویدادهایی است که می تواند چند روز به طول بیانجامد و خیال بازار را از این راحت سازد که یک کف قوی و جدی برای بسیاری از نمادها تشکیل شده
حکایت وروایت این دوران ثبات درست شبیه گلی است که در خاک قرار میگیرد و بسیاری بر مراقبت های اولیه جدی آن تاکید میکنند و حتی کمی بزرگتر که می شود یک چوب و شاخه های کنار آن قرار می دهند که از آن حالت خمودگی و افتادگی فاصله بگیرد خارج نشود و خم نشود این دقیقاً چیزیست که بازار امروز در مرحله ثبات به آن احتیاج دارد و نهادهای حمایتی نظیر برخی حقوقیها و صندوق های تثبیت و توسعه می توانند در این مرحله نقش بسیار اساسی و مهمی را ایفا کنند در واقع رفتار آنها می تواند نقشه مهمی در ایجاد ثبات فکری و بازگشت اعتماد و پذیرفتن شرایط فعلی به عنوان کف جدی بازار یاد شود
اما در مرحله گذار ابتدا باید به گزارش بازار دیروز برگردیم به خاطر دارید نوشتیم سه اتفاق نباید رخ بدهد یکی سقوط ارزی، دومی نقش دولت و بازی دولت با کارتهای منفی در بودجه و سایر موارد تحت نظر خودد و سومی تحولات سیاسی وقتی سایه این سه رویداد روی سر بازار نباشند تحولات متفاوت و جریان نقدینگی می تواند مرحله گذار از کانال ۱.۴ و اعداد فعلی و حرکت به سمت ۱.۶ را پیش ببرد و اتفاقا بازیگر اصلی دیگر صندوق های حمایتی و شاید حقوقی های حامی این روزهای بازار نباشند بلکه خود سهامداران حقیقی و حقوقی همیشگی بازار در این مرحله نقش اصلی را بازی می کنند
یکی از مهمترین مزیت های این مرحله سرعت تغییر در بازار است و البته سرعت رشد این مرحله از مرحله قبل کمتر خواهد بود و شیب رشد نمودار ها کمتر است. شاید حجم قوی تر باشد اما شیب ممکن است کمی متفاوت تر عمل کند و البته همه بازار به شکل همه جانبه نیز رشد نخواهند کرد
این مرحله، مرحله شیرین و جذابی برای بازار خواهد بود و اتفاقاً معتقدیم هرچه مرحله ثبات بازار قوی تر و پرحجم تر مدت زمان آن چند روزی طولانیتر شود مرحله گذار قوی تر ،محکم تر و طولانی تر خواهد بود
همچنان به سناریو خود معتقدیم که بازار شاید از دید برخی در این هفته اخیر و شروع آن سرعت رشد بالایی داشته اما می تواند روزهای آتی با کمی حجم خوردن و دست به دست شدن و ثبات و کف سازی مرحله جدیدی از رشد را آغاز کند و از همین رو منفی های بازار مثل آنچه امروز دیدیم خریداران خوب و قوی داشته و این امیدواری جدی بازار است
و ما حرف آخر…
وقتی موضوع الگوریتم ها و شکستن کاسه کوزه ها سر این موضوع مطرح شد، تقریباً متوجه شدیم که برخی از فعالان پر تعداد بازار که البته احساس حرفهای بودن در معاملات را دارند به ابعاد پیدا و پنهان بسیاری از معاملات در بازار اشراف نداشته و بیشتر از روی احساس و نتیجه گیری های ذهنی به برخی رویدادها و وقایع اشاره می کنند
بارها و بارها در دفعات قبل نوشتیم که از دید ما به عنوان یک ناظر و بیننده بازار ، الگوریتم ها نقش خاصی در بازار ایفا نمی کنند چرا این هفته و این ۷ ۸ روز اخیرصدای کسی در نمی آمد که الگوریتم فعال است یا فعال نیست و این نشان میدهد بیشتر تحلیل ذهنی برخی افراد بوده است . اما در مورد بازارگردانی به نظر کمی اوضاع متفاوت بود و خوب است که نتایج و حرکات این ۷ ۸ روز اخیر بازارگردان ها توسط سازمان بررسی شده و پیشنهاد های متناسب با وضعیت فعلی ارائه گردد اما در تمام این حالتها به نظر چیزی که بازار از ناظرین در سازمان تا حتی برخی از فعالان بازار از آن غافلند فعالیت برخی معاملهگران و به اصطلاح دی ترید های بازار هست که اتفاقاً نقش بسیار مهمی در تغییر و نوسان در بازار دارند .مثلا کسی نمیتواند در نقش شتران و خگستر این روزها در بازار چیزی نگوید ! اینجاست که نقش این افراد پر رنگ می شود
افرادی که با حجم بالا در بازار حضور داشته و نوسانگیرانی با اثرگذاری خاص در بازار هستند که تعدادشان هم کم نیست که چه در بازار صعودی و چه گاهی اوقات در بازار نزولی حضور فعال و مستمر داشته آنها سلاحشان سیستم و اف ۱۰ و منش شان رنج کشیدن است و بسیاری از صف های خرید و فروش در بازار چه در سهم های بزرگ و چه کوچک توسط این نوع معامله گران در بازار رخ می دهد
بسیاری از آنها حتی درکی از فضای تحلیلی هم ندارند و با روند و پشت دست و سنتیمنتال و حسنیکال بازار حرکت می کنند
آنچه که امروز می خواهیم به آن اشاره کنیم این است که برخلاف ایده و فکر بسیاری ،این عزیزان باید در بازار حضور داشته باشند و اصلاً حضور آنهاست که به بازار رونق می دهد معتقدیم فعالیت این افراد مخرب نیست و در راستای حرکات بازار می تواند هدایت شود و شکل بگیرد اما یک نکته مهم وجود دارد که مقابله و تفکر مقابله با این افراد یکبار تست شده و شکست خورده افراد بی تجربه و نالایق و بی فکر در برخی نهادها نظیر فرابورس یکبار این بلا را سر بازار آورده اند و نتیجه آن را دیده و کشیده به نظر اگر قصد تجزیه و تحلیل این افراد را دارید بستن و مقابله کردن با آن راه اصلی نیست بلکه هدایت درست و منطقی آنها در مسیر استفاده از ظرفیت های خود بازار میتواند موثرتر باشد و صد البته معتقدیم بازار جایی برای خرید و فروش است و این افراد نیز حق این موضوع را داشته و باید انها را به عنوان بخشی از این اکوسیستم فعلی به رسمیت شناخت اتفاقاً این اعتقاد را داریم اگر آنها بتواند در بازار فعالیت بیشتری داشته باشند رونق و حرکت بازار قویتر و بهتر خواهد شد .
وقتی از حق خرید وفروش صحبت میکنیم یک بخش دیگر بازار جلوی چشم می آيد…موضوع دیگر درست در مقابل این افراد حقوقی ها قرار دارند که معمولا نوع خرید آنها متفاوت است شرایط متفاوتی را تجربه می کنند اما این روزها کمی سازمان بورس با دست گذاشتن روی فروش ها بخش سمت فروش آنها را اندکی مختل کرده است شاید برای شروع کار و فاصله گرفتن از فضای تند و غیرمنطقی روانی منفی بازار این اتفاق هرچند غیر منطقی ولی لازم بود و اتفاقاً به سود خود این مجموعه ها نیز تمام شد که آنها که اصلاً درک درستی از بازار نداشتند و صرفاً فروشنده بودند کمی تاخیر در فروش داشتند وقیمت رشد کرد….اما بعد از گذشت مدتی به نظر ادامه این رویه به نفع بازار نخواهد بود البته معتقدیم حقوقی هایی که صرفاً به جهت خروج پول از بازار فروش می کنند باید در بازار رفتار متفاوتی با آنها صورت گرفته و به نوعی ابتدا با مذاکره و توصیه و سپس با برخی اعمال نظارت های بیشتر با آنها برخورد کرد اما کسانی که خرید و فروش دائم در بازار دارند به نظر نباید از فروش منع شوند . البته میتوان بازاری به نام بازار دوم را گسترش داد که بسیاری از معاملات بلوکی و از حجم خاصی بالاتر در آنجا صورت گیرد که بخصوص در فروش ها می تواند راهگشای سهامداران باشد.
بگذریم و سراغ اخرین روز از هفته خوب بازار برویم و فکر میکنیم بازار امروز جوری رفتار کرد که میتوان به هفته بعد امیدوار بود …
پالایشی ها دل به اصلاح نمی دهند
در نمادهای پالایشی ادامه روند صعودی قیمتی سهام این گروه را شاهد بودیم پالایشی هایی که این روزها دل به اصلاح نداده و همچنان صدر نشین هستند
شتران این روزها به لیدر این گروه تبدیل شده است حجم معاملات امروز سهم بسیار سنگین بوده و همچنان صف های خرید خوبی برای این سهم زده می شد شترانی که تا قیمت های 400 الی 420 تومان با این وضعیت جای صعود داشته و در موقعیت خوبی قرار دارد به نظر می رسد انتظارهای اتی خوبی در این سهم شکل گرفته باشد هر چند این سهم به واسطه گرایشات نوسانی مورد توجه است ولی در کل وضعیت بهتری در گروه گرفته اما بنیادی سهم را در شبندر و شپنا بهتر میبینیم
شبندر به قیمت های 1000 تومان نزدیک شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و می تواند با رشد سود سازی و شایعات سود 180 الی 200 تومانی حتی از قیمت های 1000 تومان هم عبور و به سمت قیمت های 1100 الی 1200 تومان رهسپار شود شبندری که وضعیت بنیادی خوبی داشته و انتظارهای بالایی به خصوص با انتشار صورت های مالی 6 ماهه در سهم شکل گرفته است
در شاوان سهم به سمت قیمت های 2400 الی 2500 تومان روانه شده است این سهم شایعات سود سازی بالایی داشته و با این صورت های مالی6 ماهه و تداوم بالا ماندن قیمت های جهانی نفت به نظر می رسد شاوان اماده یک صعود دیگر با شکسته شدن مقاومت 2200 تومانیش باشد
لیدر غذایی ها
امروز برخی غذایی ها صدر نشینی خود را حفظ کرده و نشان دادند وضعیت بنیادی بسیار خوبی دارند این سهم ها همچنان انتظارات بالایی در سود سازی خلق کرده اند
در صنعتی بهشهر سهم صفخرید سنگینی بوده و به سمت هدف قیمتی 260 تومان در حرکت است به نظر می رسد غبشهر به راحتی به این سطوح قیمتی دست یابد به خصوص این که شاهد ادامه کاهش قیمت مواد اولیه خود و ثبت فروش های بالا در طرف مقابل بوده که انتظار برای سود سازی بالایی را ایجاد کرده است .
غگلستا برای اولین بار درقیمت های 920 تومان معرفی شده بود برای سهم دو هدف متصور بودیم اولین تارگت 1250 تومان که زده شده است و سهم با شکست این قیمت ها به سمت تارگت نهایی 1500 الی 1600 تومان در حرکت است سهمی که امسال شایعات سود 220 الی 240 تومانی را دنبال می کند
غچین هم در موقعیت خوبی قرار دارد سهم در حال تثبیت در قیمت های بالای 1000 تومان است گزارش اخیر سهم نشان داد این سهم امسال توانایی رسیدن به سود بالای 200 تومان را دارد سهمی که افزایش سرمایه خوبی هم از سود انباشته داشته و با رفع مشکل زمین هایش یک افزایش سرمایه هم از تجدید ارزیابی دارد
ساختمانی های فرصت ساز
در ساختمانی ها به نظر می رسد همچنان ادامه رشد قیمت مسکن و وضعیت خوب ساختمانی ها در دارایی های اماده فروش سبب اقبال ادامه داری شده است
در ثنوسا همانطور که دیروز هم عنوان کردیم طبق شفاف سازی که انجام شد به زودی تکلیف پروژه کیش این شرکت توسط مناطق ازاد مشخص خواهد شد و نقشه راه برای این پروژه ترسیم می شود این سهم به همین واسطه با اقبال همراه و به سمت اهداف 360 و 420 تومان به راه افتاده است
ثتران هم به قیمت های 300 تومان رسید هفته اینده سهم باید به مصاف قیمت های 320 تومانی برود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و می تواند رشد قیمتی خوبی را تجربه نماید این سهم ساختمانی دارایی های خوبی برای فروش داشته که در صورت توفیق برای فروش رشد خوبی خواهد کرد
ثامید هم به سود 34 تومانی در 9 ماهه رسیده است و به نظر می رسد سود این شرکت تا پایان سال به بیش از 38 تومان برسد با این توان سود سازی سهم ارزش ذاتی 180 تومانی داشته و می تواند طی یک موج صعودی به این هدف قیمتی خود دست یابد به خصوص این که سهم در کف حمایتی 140 تومانی قرار گرفته است
سرمایه گذاری ها خیره به شاخص
رونق سهام پالایشی پارسان را به قیمت های بالای 3600 تومان سوق داد سهمی که اگر روند صعودیش ادامه پیدا کند تا قیمتهای 4000 الی 4200 تومان همجای رشد خواهد داشت پارسان هم شاهد رشد ارزش ان ای وی خود می باشد هم امسال به سود قابل توجهی ناشی از رشد سود شرکت های زیر مجموعه خود خواهد رسید
تاپیکو هم نوسانات مثبت خوبی را تجربه می کند جو مثبت پتروپالایشی ها سبب شده تا انتظارها از این سهم نیز بالا برود به خصوص این که تاپیکو وضعیت بنیادی خوبی هم داشته و با توجه به مالکیتش در پالایشگاه ستاره خلیج فارس می تواند تحولات خوبی از این طریق را تجربه نماید فعلا هدف سهم سطوح 1200 الی 1250 تومان ارزیابی می شود
وصندوق هم برای امسال شایعات سود بالایی دارد به نظر می رسد این سهم نیز در صورت عبور از قیمت های 1250 تومانی راه خود را برای رشد قیمتی تا سطوح 1400 الی 1500 تومان هموار سازد وصندوقی که اوضاع و احوال خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظارش است نکته مهم در وصندوق ریسک کم این سهم می باشد
در حال حاضر وصندوق یکی از ارزنده ترین سهم های گروه است ولی سهامدار عمده این سهم را رها کرده در کنار این سهم منفی های امروز شستا با دید صبر میتواند جالب باشد در سوی دیگر در بین خاص تر ها ومهان با شناسایی احتمالی 1200 1300 ریال سود در این قیمت ها جالب است
در بین نوسانی ها وخارزم ،سمگا وسکاب ،پردیس وتوسم گزینه های جالب گروه بوده و میتوانند با دید کسانی که کمی جنبه ریسک پذیری بالاتری داشته مورد توجه باشند به خصوص وخارزم را در بین انها بسیار جالب و خاص میبینیم
دارویی ها و میل به صعود
در نمادهای دارویی شاهد روند نوسانی مثبت بودیم دارویی ها در ابتدای وقت معاملاتی منفی و سپس با افزایش تقاضا و بهبهود جو بازار باز هم در مسیر صعود قرار گرفتند
در گروه دارو قبل تر از وضعیت خوب دفارا در عملیاتی و غیرعملیاتی گفته بودیم سهم چند روزی اصلاح کند جذاب می شود در سوی دیگر این ماجرا دتماد و دارو قرار دارند که آنها نیز شرایط بسیار خوبی را گرفتند . دتوزیع و دابور هم گزینه های خوبی هستند و در نهایت کاسپین و دکیمی را هم میتوان به عنوان سهم های خوش ریسک نوسانی زیر نظر گرفت .
دارویی فارابی به سمت قیمت های 1450 تومان در حرکت است سهمی که به واسطه وضعیت فعلی بازار انتی بیوتیک و کمبود این داروها در بازار با اقبال همراه شده است این سهم شایعات سود 250 تومانی را برای سال جاری به دلیل افزایش سود عملیاتی و جهش سود سرمایه گذاری ها در پیش دارد
دبالک که تولید کننده طیف خوبی از مواد اولیه دارویی بوده و مواد اولیه انتی بیوتیکیش افزایش نرخ قابل توجهی داشته است و اخیرا هم از یک قرارداد جدید گفته است با رونق ادامه دار به سمت قیمت های 650 تومانی در حرکت است انتظار دو سطح قیمتی 650 و 720 تومانی را در این سهم داریم
دکپسول که شایعات سود بالای 1000 تومانی دارد با روند مثبت همراه وبه دومین تارگت وعده داده شده یعنی قیمت های 5200 تومان هم رسید این سهم اوضاع خوبی داشته و رشد قیمتی سهم ادامه دار خواهد بود به خصوص این که در صورت اعمال پی بر ای 6 به توان سود سازی شرکت رسیدن به قیمت های 6000 تومان در میان مدت نیز بعید نمی باشد
چهارگوشه بازار
غمهرا با صف خرید همراه شد سهم به سمت هدف قیمتی 1200 الی 1250 تومانی حرکت می کند شایعات سود 200 تومانی و خبر در پیش بودن افتتاح مهرام 2 که سبب تحول در تولیدات شرکت می شود سبب شده تا سهم مجددا با اقبال و رشد قیمتی همراه شود
بیمه کوثر با صف خرید خوبی به رشد خود ادامه می دهد بازار مثبت بیشترین تاثیر را در بیمه ای ها بر این سهم خواهد گذاشت پرتفوی قوی و قابل توجه سرمایه گذاری های این شرکت بیمه ای می تواند سبب شناسایی سود های بالایی در بیمه کوثر شود سهمی که به زودی افزایش سرمایه جذابخود را اجرایی خواهد کرد شکسته شدن سد قیمتی 360 تومانی حتی می تواند اهداف بالاتری را برای این سهم به همراه داشته باشد
دراین گروه وبصادر با فروش دارایی ها میتواند کمی مورد توجه باشد ولی بین بانک های دولتی طور وبملت را از بقیه جلوتر میبنیم در سوی دیگر در این گروه وپارس در منفی ها و ونوین هم همینطور در منفی ها قابلیت های خوبی با دید نوسان دارند معاملات این چند روز نشان داد بانک سامان نیز اگر عرضه شود برای خرید خوب است و این سهم به همراه وپست به دامنه بررسی این گروه اضافه شد هرچند بحث افزایش سرمایه و تعویق ان کمی برای سهم خبرخوبی نیست .
بانک سامان در صف خرید سنگینی قفل شده است قیمت های 320 تومان در دسترس بوده و حتی شکسته شدن این سد قیمتی سهم را به سقف قبلی یعنی سطوح 360 الی 380 تومان خواهد برد سهمی که گزارش عملکرد خوبی داشته و انتظار ها برای سود سازی بالا در سهم وجود دارد
در بین پتروشیمی ها جم شرایط خوبی را دارد و فکر میکنیم امسال به سود های خوبی برسد و پی به ای 5 و6 را دارد ولی سهم بدمعامله و کندی است در این گروه پارسان با شایعه 7100 ریال تقسیم سود در قیمت های منفی میتواند جالب باشد سهم یکی از گزینه های خوب بازار است ولی باید کمی صبر کرد اصلاح داشته باشد .
در بازار فخوز بعد از یک رشد کمی استراحت میکند و صبر میکند به نظر با دید کمی صبر و در نظر داشتن تحولات این گروه منفی های فخوز و فولاد هر دو جذاب و جالب اند و بعد از ان ارفع را بیشتر قبول داریم می شود روی این 3 گزینه کار کرد و در بین سایرین و سهم های خاص فسپا را جالب و خالص میبینیم امروز کاوه نیز مثبت بود و گزارش خوبی داشت کاوه رشد 64 درصدی سود را نسبت به مدت مشابه دارد
در ۳ماهه به سود۳۱۵ ریالی رسیده است و در سود عملیاتی ۱۳۳۰۰ میلیارد ریال و سود خالص ۱۰۰۷۶ میلیارد ریال بوده است .
در 6ماهه 564 ریال سود محقق کرده و 22439 میلیارد ریال سود عملیاتی و 18033 میلیارد ریال سود خالص دارد
امروز فملی و فاسمین خیلی قوی مثبت نبودند ولی بازهم خوب معامله می شدند . کاهش شاخص دلار رشد قیمت های جهانی را رقم زد و این اتفاق باعث می شود فضای بازار فضای خوبی باشد در این بین شاخ های هر گروه یعنی روی و مس هم فملی و فاسمین هستند از همین رو معتقدیم فملی 5200 5300 طی روزهای اتی و فاسمین زیر 17000 ریالی میتوانند همچنان گزینه های بدون ترس و خوبی برای بازار باشند
[/ihc-hide-content]


