[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزسه شنبه 18 آبان 1401
عرضه بازی !
امروز ترس بازار کمی بیشت شده بود نقدیون که از ابتدای روند اخیر ایجاد شده فقط تماشاچی بودند پشت شانه سهامداران و فعالان می زدند و میگفتند تمام شد موج کوتاه هم امروز تمام شد ! ولی در مقابل بسیاری از افراد معتقدند در یک پروسه و روند مشخص قرار داریم و این دست به دست شدن ها طبیعی است و امروز بیشتر در مورد همین موارد صحبت میکنیم …
امروز بازار را در حالی پیش بردیم که سوال بسیاری از افراد در مورد بازار و این روز ها این است که آیا این رشد با این شیب و با این سرعت منطقی است یا خیر؟!! برای پاسخ به این سوال فقط یک چیز را تصور کنید به قول روضه خوان ها که میگویند دلها را ببریم کربلا ، دلها را ببرید به همین چند هفته قبل… افت سنگین و دریای خون را فراموش کردید . آن زمان کجای ریزش بازار منطقی بود که حالا این رشد غیر منطقی باشد !!مگر ریزش چند هفته اخیر که ناشی از ترس و پنیک عصبی از مجموعه ای از اتفاقات بود منطقی بوده که حالا بخواهیم به سرعت برگشت ایراد بگیریم قاعدتاً چنین ریزش هایی رشد های هیجانی و برگشتی سریع را نیز به همراه دارد.پس از دید ما این برگشت طبیعی بوده است
نکته مهم این است که از دید حداقل بسیاری از کارشناسان رشد اخیر بازار به واسطه اتفاقات و تحولات دلاری، رشدی منطقی و در واکنش به ریزش اخیر بوده اما جایی این شوک و هیجان خالی می شود و بازار به دور و بر خود نگاه می کند و فضای مطمئنتری را طلب میکند
در این بخش ما سناریو ذهنی خود را می گویم شاید این اتفاق رخ ندهد اما احساس میکنیم شاخص و بازار جایی حوالی 1.420 و 1.450 که احتمالا فردا باشد با چالشهایی مواجه میشود و این موضوع از نیمه دوم بازار امروز هم تا حدودی پیدا و آشکار بود اما درست در این نقطه است که اتفاقا نقطه عطف بزرگی برای بازار خواهد بود و حساسیت ویژهای برای بسیاری از سهامداران دارد
معتقدیم در این نقاط بازار دیگر سراغ هر سهمی نمیرود و هر شرکتی را به هر قیمتی نمی خرند و این تفاوت روزهای پیشرو با روزهای قبل است
اما سوال اساسی بسیاری این است که این روند تمام میشود ؟!؟
از دید ما به شرطی که 3 آوار روی سر او خراب نشود … خیر …
این روند تا وقتی ۳ اتفاق و رویداد که ذکر میشود را لمس نکند احتمالا ادامه خواهد داشت
رخداد اول و یا مهمترین اتفاق برای بازار شوک ارزی است وقتی مردم جلوی صرافی ها صف کشیدند، دلار لنگر ۳۶ را رها نمیکند ،نیما پرتقاضا و صعودی پیش میرود بازار هم به واسطه درایور قوی به نام دلار حرکت خود را ادامه خواهد داد منتها ممکن است سرعت آن با توجه به تحولات کم و زیاد گردد مثلا امروز دلار کمی شل کند بازار هم شل میکند و …
رویداد دوم تحولات دولتی است اگر دولت دوباره در بودجه یا در تعیین عوارض ها یا هر چیز دیگری دست در جیب شرکت ها کرده و اوضاع وخیم و عجیب سال قبل را تکرار کند روند حرکت قیمت ها متوقف شده و به این شکل پیش نخواهد رفت و احتمالاً عقبگرد خواهد کرد
اما عامل سوم عاملی است که از آن به عنوان شوک های سیاسی و فضای اعتراضی و…. یاد می کنیم بالاخره این موضوع قابل پیش بینی نیست و در اختیار ما هم نیست اما وقتی بازار کمی قدبلند میشود و سری در سرها درمی آورد ریسک و اثرپذیری بیشتری از شرایط خواهد داشت و تحولات و اتفاقات سیاسی هم از این موضوع دور نیست و تا وقتی این ریسک و ان دو اتفاق بالا به بدنه بازار نرسد میتواند همچنان امیدوار بود
در واقع حرف اصلی این است که بازار مسیری که از ابتدای هفته قبل آغاز کرده را می تواند پیش ببرد و اعتماد های از دست رفته را آرام آرام و ذره ذره جمع کند به شرطی که این سه رویداد و این اتفاقات برای او چالشی نشود و تا وقتی چنین است بازار هم همچنان می تواند در مسیر صعودی قرار گیرد .
نکته ای که وجود دارد این بوده که همیشه سرعت رشد به این شکل چند روز اخیر نیست این سرعت رشد مختص واکنش های برگشتی بعد از ریزش های پنیک است از دید ما بعد از یک میلیون و چهارصد و احتمالاً از آنجا تا حوالی یک و ششصد بازار با مولفه و شرایط و وضعیت دیگری رشد خواهد کرد
که نشان می دهد مولفه های اثرگذار در بازار می توانند تحلیلی تر و دقیق تر شوند
هنر انتخاب سهم از آن نقطه به بعد هنر خاص تری خواهد بود و به طور کلی انتخاب سهم در این شرایط با دید و شکل خاص تری صورت می گیرد
هر دوره رشد بازار را اگر خوب بررسی دقیق داشته باشید میبینید که بعد از چند روز در هر دوره رشد، یک دوره دست به دست شدن و حجم خوردن دارد که احساس می کنیم از امروز این دوره و این روزها آغاز شده و می تواند چند روزی اتفاق بیفتد و از قضا این شرایط و این روزها اتفاقاً به دوام و رشد بازار کمک خواهد کرد چرا که باعث خواهد شد پول های که تا به امروز همچنان از بازار دور مانده و تماشاچی بودند دوباره در بازار حضور پیدا کرده و این روند قیمتی آنها را قلقلک داده و سراغ بازار بیایند پس از این اتفاقات و روند ها و عرضه ها نباید ترسید و به نظر بیشتر باید فضای انتخاب سهم را حرفه ای تر کرد به خصوص در این چند روز به طور جدی با بررسی و تحلیل و خواندن گزارش ها دنبال انتخاب سهم باشید …
و حرف آخر انتخابات ها در امریکا همیشه بر کل دنیا از جمله ایران موثر بوده .انتخابات ریاست جمهوری که به طور کلی از هفته ها قبل بازار ما را درگیر خود میکند اما انتخابات این دوره نیز دارای اهمیت است چرا که بسیاری از کارشناسان و افراد معتقدند مذاکرات هستهای به این انتخابات گره خورده
یکی میگفت مگر هنوز به مذاکرات امید هست در پاسخ باید گفت دنیای سیاست دنیای عجیبی است مگر کسی باور می کرد که چندین سال پیش اوباما نامه بنویسد و بگوید ما با شماییم!!! در دنیای سیاست دنیای عجیبی است و باید کمی در مورد این موضوع تحولات خاصی را بررسی کرد تحولات و اتفاقات نشان میدهد که احتمالاً جمهوریخواهان در این انتخابات پیروز شده و زنگ خطری برای سیاست و برجام در بازار خواهد بود اما این موضوع اثر خود را در بازار چگونه خواهد گذاشت به نظر این اثر به سرعت خود را به دلار منتقل میکند و ما شاهد افزایش احتمالی و یا سفت شدن نرخ ارز هستیم پرهیز از مذاکرات و دور شدن از آن اتفاق خوب و موثری برای اقتصاد و مردم نیست و نمی تواند مطلوب و جذاب و جالب باشد اما در کوتاه مدت احتمالاً افزایش نرخ ارز را رقممیزند و قطعا این رویداد خریداران را شجاع تر و فروشنده ها را ضعیف تر خواهد کرد از همین رو در حال حاضر فردا بازار نیمنگاهی به این انتخابات نیز خواهد داشت
سراغ بازار امروز برویم که خوب آغاز کرد ولی موج عرضه رهایش نکرد و متعادل شد و به نظر فردا نیز با توجه به جو چهارشنبه بودن و فروکش کردن آرام دلار کمی عرضه ها در دو روز آتی را افزایش دهد ولی معتقدیم اگر ان اتفاقات 3 گانه رخ ندهد میتوان به مسیر بازار همچنان امیدوار بود .
آماج عرضه در خودرویی ها
در نمادهای خودرویی امروز عرضه های سنگینی را شاهد بودیم عرضه هایی که باعث شد تا خودرویی ها بر سر مقاومت های خود ترمز رشد قیمتی را بکشند
زامیاد با رشد قیمتی به هدف 1250 تومانی رسید سهمی که امروز افزایش عرضه ها سبب شد تا سهم به تعادل برسد سهم در صورت شکست این مقاومت تا سطوح 1400 تومان صعود خواهد کرد در غیر این صورت مجددا اصلاح سهم تا قیمت های 1100 تومان را شاهد خواهیم بود
در ایران خودرو عرضه اول صبح سنگین و میلیونی سبب شد تا سهم در استانه مقاومت 220 تومانی ترمز رشد خود را بکشد سهم 15 درصدی طی این چند روز بازدهی داشت و رشد کرد سهمی که حجم معاملات سنگین میلیاردی امروزش نشان داد پول های قوی وارد سهم شده و باید در انتظار جدال سهم با مقاومت 220 تومانی ماند
خاور اما مقاومت خوبی در مقابل عرضه های سنگین از خود نشان داد به نظر می رسد سهم تلاش دارد تا مقاومت 200 تومانی را شکسته و به سطوح قیمتی 220 الی 240 تومانی بازگردد سهمی که وضعیت سود سازی خوبی داشته و شایعات سود بالای 40 تومانی برای سال جاری دارد
پالایشی ها و سیل عرضه
در نمادهای پالایشی نیز سیل عرضه های سنگینی را شاهد بودیم برخی پالایشی ها در این بین بازدهی بسیار خوبی داده و به قیمت های خوبی رسیده اند
شتران به قیمت های 360 تومانی رسید و عرضه هایش شدت گرفت سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و امسال سود سازی بالای 80تومانی دارد سهم همچنان جای رشد قیمتی خوبی داشته و تا سطوح 400 الی 420 تومان هم جای رشد را خواهد داشت ولی این موج عرضه را باید کمی بیشتر و با دقت تر پشت سرگبذارد .
در شبندر شاهد بازدهی بسیار خوبی بودیم همانطور که عنوان شده بود سهم امسال قابلیت رسیدن به سود 180 الی 200 تومانی را دارد با این سود سازی خوبی که سهم در پیش رو خواهد داشت به نظر می رسد رسیدن به قیمت های 1000 تومان نیز وجود داشته باشد سهم کمی اصلاح نماید محیا یک رشد دیگر خواهد شد
شپنا هم بالاخره به قیمت های 720 تومانی رسید مقاومتی قوی که مانع از رشد بیشتر سهم شد شپنا اوضاع و احوال بسیار خوبی داشته و در بین پالایشی ها در موقعیت خوبی قرار دارد این سهم نیز می تواند با ادامه صعود تا قیمت های 800 الی 850 تومان پس از کمی استراحت همراه شود
معادن در جدال با فروشنده ها
در نمادهای معدنی نیز شاهد نوسانات مثبت برخی نمادها و وارد شدن برخی دیگر به دامنه اصلاحی بودیم به نظر می رسد معدنی ها نیز استراحت کوتاهی داشته و مجددا صعودی شوند
باما که شنیده می شود در حال فروش دلارهای صادراتی خود با نرخ های توافقی و نرخ دلار 34 هزار تومانی می باشد با اقبال همراه و علی رغم عرضه های سنگین به رشد خود ادامه می دهد باما تارگت 560 تومانی از دید تکنیکالی داشته و در سطوح قیمتی فوق به تعادل خواهد رسید
فزر هم نتوانست از سد قیمت های 2400 تومانی عبور نماید سهم جایی برای افت قیمتی نداشته و مادامی که روند دلار و طلا صعودی است این سهم نیز گارد صعود خواهد داشت فزر دو حمایت قوی 2200 و 2000 تومانی داشته و فرصت خوبی در صورت اصلاح برای خرید سهم دلاری طلایی فراهم خواهد کرد
فملی هم امروز در استانه قیمت های 600 تومانی متعادل شد سهمی که اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و در شرایط خوبی به سر می برد این سهم به نظر می رسد تا قیمت های 560 تومان عقب گرد نماید اما با این نرخ های دلار و نرخ های فروش داخلی و صادراتی محصولاتش جایی برای اصلاح نخواهد داشت
هلدینگ های شاخص ساز
در هلدینگ ها سهام این گروه قاطعانه در روند مثبت به رشد خود ادامه دادند سهامی که این روزها وزن زیادی در رشد شاخص داشته و روند مثبت بازار تاثیرات خوبی بر این گروه گذاشته است
در بازار نگاه ها روی شستا و یا وغدیر بیشتر است ولی فکر میکنیم در بین سهم های بازار در این گروه ونیکی هم جای خوبی است و وسکاب هم فضای خوبی را دارد وصندوق کمی فروشنده حقیقی دارد و به نظر خیلی منطقی نیست در سوی دیگر در این گروه میتوان روی وغدیر و شستا همچنان بیشتر صحبت کرد . در بین گزینه های خوب و خاص گروه بررسی ونیکی را کمی قوی تر و بیشتر اغاز کنید
تاپیکو با رشدی عالی خود را به قیمت های 1100 تومان رساند ارزش ذاتی سهم سطوح 1200 الی 1250 تومان براورد می شود امروز عرضه ها در سهم بالا بود و فردا روز مهمی برای تاپیکو می باشد سهمی که دارایی های خوبی داشته و از سوی دیگر امسال سود خوبی از طریق پالایشگاه ستاره خلیج فارس شناسایی خواهد کرد
غدیر به قیمت های استانه 1600 تومان رسید مقاومتی قوی که به نظر می رسد رشد بیشتر در این سهم را سد نماید غدیری که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شنیده می شود امسال سود خوبی را محقق خواهد کرد اما رشد بیشتر منوط به خبرهای بنیادی و تحولات در سود شرکت می باشد فعلا انتظار تعادل سهم در قیمت های 1600 تومان عنوان شده را داریم
پارسان هم به قیمت های 3500 تومان رسید استانه بالای سهم سطوح 3600 تومان و حمایت قوی نیز سطوح 3200 تومان ارزیابی می شود پارسانی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و هم ارزش ان ای وی بالایی دارد و هم پتانسیل های بنیادی خوبی به خصوص این که سود سازی خوبی هم در این سهم نهفته است
ومهان را هم شرایط خوبی میتوان دید NAV هر سهم ومهان 8509 ریال و نسبت P/NAV روز شرکت 51 درصد می باشد.ومهان در 6ماهه به تحقق سود 765 ریالی رسیده است گفته می شود امروز حجم بالایی غدیر فروخته و شناسایی سود خوبی را خواهد داشت . سهم را زیر نظر بگیرید .
ساختمانی ها و رشدی عالی
در ساختمانی ها شاهد صعود خوبی در این گروه بودیم برخی سهام این گروه توانستند در این مدت سطوح از دست رفته را بازپس بگیرند
ثمسکن رشد عالی داشت سهم از کف قیمتی 260 تومان که بارها برای خرید توصیه شده بود برگشت خوبی زده و یک سود بیش از 20 درصدی را نصبیب خریداران خود کرد به طوری که سهم با رشد قیمتی خوبی به هدف 320 تومانی رسید شکسته شدن این قیمت ها سهم را تا سطوح 360 تومان بالا خواهد برد
ثنوسا هم تا قیمت های بالای 300 تومان رشد داشت با توجه به شفاف سازی های مثبت در خصوص پروژه کیش که مهمترین پروژه شرکت بوده و به زودی تعیین و تکلیف می شود به نظر می رسد سهم بتواند با انرژی دریافتی از این طریق قیمت های 360 و حتی در صورت انتشار خبرهای مثبت تا قیمت های 400 تومان نیز رشد داشته باشد
ثتران هم به صعود خود با صفخرید ادامه می دهد سهم تا قیمت های 300 تومان جای رشد داشته و در سطوح قیمتی مذکور احتمالا به تعادل برسد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و اگر موفق به فروش زمین هایش شود سود سازی بالا زمینه ساز رشد قیمتی با اهداف بالاتری در سهم می شود
چهارگوشه بازار
بیمه کوثر که افزایش سرمایه جذابی دارد با رشد قیمتی و صف خرید همراه شده است سهم چشم انداز خوبی پس ازافزایش سرمایه داشته و فعلا در گام اول مهمان قیمت های 360 تومان خواهد بود این سهم بیمه ای اوضاع و احوال خوبی داشته و از لحاظ سود سازی و سرمایه گذاری وضعیت خوبی دارد
سیمان خوزستان به قیمت های 2400 تومان رسید این سهم امسال 500 تومان سود خواهد داشت و فعلا دو هدف قیمتی 2600 و 3000 تومانی دارد رسیدن به هدف قیمتی 2600 تومان در دسترس بوده و سهم در صورت برگشت به قیمت های 2200 تومانی باز هم خریدنی خواهد شد
بانک سامان با این صف خرید سنگینی که دارد به قیمت های 320 تومانی خواهد رسید سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و از دید بنیادی مستعد رشد قیمتی خوبی می باشد بانک سامان هم تراز ارزی قوی دارد هم سود عملیاتی خوبی و هم دارایی های ارزنده ای برای فروش سهم اصلاح خوبی داشته و حالا در حال جبران بخشی از این اصلاح قیمتی خود می باشد
سهم های خوب این گروه زیاد است و بحث افزایش نرخ ارز یعنی میتوان روی یکتعدیل دیگر در این گروه ها حساب باز کرد . وبملت این قیمت ها کمی باید صبر کرد ولی در بین سایر اعضا وبصادر هم قیمت خوبی دارد . ونوین سامان هم خوب هستند ولی این گروه 2 سهم خاص مورد توجه دارد
یکی وپست است که از نظر عملیاتی و بهبود شرایط خوبی دارد و زمزمه 1300 1400 ریال سود را میدهد و دیگری وپارس است که حسابی اصلاح کرده و میتواند جالب عمل کند . از دید ما از نظر بازاری و نوسانی وپست ونوین وپارس گزینه های خاص ترو جالب تری هستند
بازار کهمدا را را کمی بیشتر زیر نظر دارد .سهم این روزها پس از اصلاح مورد توجه بازار است کهمدا در 3ماهه 1197 میلیارد ریال سود عملیاتی و 924 میلیارد ریال سود خالص دارد و به ازای هر سهم 321 ریال سود محقق کرده است . سهم اخیرا یک فروش دارایی داشت موجب افزایش درآمدهای غیر عملیاتی به مبلغ 957 میلیارد ریال میگردد خاطرنشان می سازدکلیه هزینه های نقل وانتقال دارایی وشهرداری وسایر هزینه های مرتبط با این مبایعه نامه تا زمان انتقال قطعی دارایی به عهده فروشنده می باشد . رسیدن به 2000 ریال سود را هم برای کهمدا میتوان دید و این یعنی قیمت در شرایط خوبی برای سهم است . این سهم را به شدت و با دقت زیر نظر بگیرید
این روزها غبشهر را نیز خوب میخرند . دراین سهم نمیدانیم به طور دقیق این شایعات درست است یا خیر ولی گویا سهم به زودی یک افشای تغییر در برخی اجزا صورت های مالی خواهد داد که رشد سود را رقم میزند . غبشهر را کمی بادید نوسان بیشتر زیر نظر بگیرید .
[/ihc-hide-content]


