[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز دوشنبه 16 آبان 1401
شیردل های صف پرست !
چه روزی بود امروز … همه دنبال سهم … همه عطش خرید …
شجاع و خریدار و تحلیل گر کی بودی ؟! این روزها همه دل شیر پیدا کرده و انگار نه انگار که همین چند هفته قبل در قیمت های 20% پایین تر اقتصاد را رو به سقوط و بازار را رو به فنا می دیدند . نمیدانیم واقعا چه باید گفت فقط و فقط به یک چیز باید اذعان کرد و آن هم این است که جامعه بورسی ما به شدت از تحلیل دور شده و صف نشینی و جو زدگی را در دستور کار گذاشته است و صد البته شک نداریم مقصر این موضوع خود سازمان بورس است که طی سال های گذشته با رفتار چکشی و عجیب در فضای مجازی و غیرمجازی هر چه تحلیلگر خوب بود را تار و مار کرد و امروز کسی حرف نمی زند . مشاور سرمایه گذاری ها هم با این وضعیت نمی ارزد که دنبال کار تحلیلی بروند و وضعیت می شود همین که تا دیروز دنبال صف فروش بودند و امروز صف خرید
البته که شکی نیست وضعیت دلار در این بازی بسیار موثر بوده ولی انچه مهم است دلار نیماست و البته رگه های حرکت دلار را در سامانه نیما و بورس کالا لمس میکنم که امروز مفصل تر سعی خواهیم کرد در مورد نیما و نرخ نیما و اثرات آن صحبت کنیم .
اگر به خاطر داشته باشید چند روز قبل نوشتیم که اثرات حرکت دلار آزاد را می توان در دو شاخصه مهم دید و سهامداران هر طور شده باید این دو را تجزیه و تحلیل کنند یکی بورس کالا بود و دیگری نرخ نیما . به نظر آنچه این روزها و در این مرحله میتواند اثرات بسزایی در بازار داشته باشد نرخ دلار نیماست .
قبل از هر چیز یک نکته را بگوییم . اگر دارایی های مالی و غیرمالی را کلاس بندی کنیم یعنی مثلا ملک و زمین ، طلا و دلار ، اوراق و سپرده ، بازار کالایی نظیر ماشین و .. و همچنین سهام باید اذعان داشت تنها بازاری که با دلار نیما در حال نرخ گذاری شدن است بازار سرمایه و بورس است و این دقیقا همان جایی است که میتواند هم نقطه ضعف و هم قوت بازار شود . یعنی بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها در ارزان ترین سطوح و ارزندگی خاص قرار دارد و بعد از ان فکر میکنیم خود دلار نیما و ماهیت آن شرایط خاص تری را دارد .
اما در مواجه با اثرات نرخ نیما در بازار با 2 موضوع مواجه ایم موضوع اول این است که بازار اثرپذیری بالایی از نرخ نیما دارد و هر تغییر خاصی دراین نرخ قطعا فضا را تغییر خواهد داد و این موضوع به زودی خود را در تغییر در صورت های مالی و گزارش ماهانه فروش مشخص میکند . نکته تکمیلی را همین جا عرض کنم . شنیده موثق است که برخی شرکت های صادر کننده بازار در بازار توافقی مشغول فروش ارز هستند به نظر سازمان بورس باید در این فضا ناشران را موظف نماید در مورد فروش ارز و نرخ تسعیر خود گزارش دهند که با چه نرخی در حال فروش هستند .
اما نکته بعد یک احتمال و بررسی یک رویداد 3 سناریویی است که اثرگذاری در بازار را به شدت میتواند تحت تاثیر قرار دهد و به طور کلی حتی میتواند جامپ بزرگ بازار را رقم بزند . همه می دانند و می بینند نیما یکی از خطوط قرمز دولت است و به خوبی می بینیم که چطور ان را مدیریت میکند چرا که بخشی از سفره مردم را به این نرخ گره زده و حالا نوسان آن باعث بروز اتفاقات خاص می شود و در این مقطع حساس کنونی !! چنین چیزی خیلی برای دولت معقول نیست .
سناریو اول که دوست نداریم بنویسیم ولی حقیر آن را تا حدودی محتمل تر از بقیه می بیند این است که دولت به واسطه اولویت تورم روی نرخ نیما فشار و سرکوب را می آورد و هر روز فاصله نرخ دلار ازاد و نیما بیشتر می شود و این موجب می شود شرکت های بازار سرمایه در مقابل رشد نرخ ارز تقریبا خلع سلاح شوند و نرخ انها با نرخی که دستوری است و در اختیار وادرات عمده مواد غذایی قرار می گیرد منتشر خواهد شد و البته برای ساکت کردن جو منتقدین هم هر بار اندکی این نرخ را افزایش می دهد و سیاست تومان تومان در نرخ ازاد و ریال ریال در نرخ نیما پیش گرفته می شود . انقدر این سیاست ها تست شده و جواب نداده که خود دولت هم به نظر میداند و احتمالا این موضوع سیاست بلند مدتی نخواهد بود و در کوتاه مدت فقط فشار را روی بازار بیشتر میکند اما افق حرکت نیما به سمت اعداد بالاتر را لمس خواهد کرد و دیر و زود فنر نیما بازشده و این پتانسیل قوی بازار است .
سناریو دوم سناریویی است که به قول ما نه دل دارد قراربگیرد و نه دل دارد یار بگیرد! هم دلش کارهای متاهلی میخواهد و هم دوست دارد تن به ازدواج ندهد ! در این روایت و حکایت دولت نه میخواهد نرخ نیما را سرکوب کند که بعد ها فاصله و گپ ان شوک اور باشد و نه میخواهد سفره مردم را تحت تاثیر قرار دهد و این سیاست باعث می شود احتمالا حرکت نرم و اهسته و ارامی در نرخ نیما طی شود و مثلا برای کل ماه های باقی مانده اگر دلار 10% رشد کرد نیما 3 درصد رشد میکند و فاصله حفظ خواهد شد .(بسیاری معتقدند سیاست اصلی دولت این است و تا امروز هم این را نشان داده ولی باید زمان داد … )
این دو سناریو بالا سناریوهای محتمل برای نیماست و با توجه به قوه عقلانیتی که در دانشمندان فعلی میبینیم احتمالا بدترین شکل آن اجرا می شود یعنی سناریو اول …
اما سناریو سوم چیز دیگری است … سناریو سوم کمی قوه عقلانیت در ان بیشتر تقویت شده و بر مبنای کم کردن فاصله دلار نیما و ازاد پیش می رود و این موضوع به سرعت اثرات قوی و بزرگ خود را در بازار خواهد داشت . این موضوع را بسیار بعید میبینیم ولی اگر رخ دهد یک حرکت و جامپ بزرگ در انتظار بازار است . و یک نکته مهم تقریبا برجام با این اتفاقات و رویدادها روی هواست و به نظر سناریوهای ارزی تحلیل گران و سهامداران هم باید تغییراتی را داشته باشد . و در ادامه این سناریو برخی معتقدند تمام این حرکات و ژانگولر بازی های ارزی برای این است که نرخ نیما به 32 رسیده و نرخ دلار بودجه نیز این حوالی شود …
در مجموع این موارد است که در بازار امروز و روزهای اتی میتواند اثرگذار باشد ولی در کل بازار امروز عجیب و خاص معامله می شد و انگار خریداران مثل زامبی های گرسنه به صفوف خرید می زدند و فروشنده هایی که تا دیروز در صحنه بازار جولان میدادند امروز در پستوی خانه پنهان شده اند . صد البته که سازمان بورس هم در موضوع ممنوعیت احتمالی در فروش برخی کد ها به این موضوع دامن زده ولی در کل جو هیجان و شوق خرید عجیبی در بازار حاکم شده که نشان میدهد قمیت های چند هفته قبل ظلم عجیبی در حق سهامداران بود و حالا هم باید با چراغ راه تحلیل و بررسی دقیق در بازار حرکت کرد .
و اما در بازار چه خبر بود …
خودرویی ها و تاثیر اخبار خوب
در نمادهای خودرویی خبر پذیرش محصولات پرتیراژ خودرویی ها در بورس کالا و هموار شدن راه عرضه محصولات خودرویی ها در بورس کالا که سبب جهش خوبی در فروش این شرکت ها می شود سبب شد تا سهام خودرویی با رشد قیمتی و رونق معاملاتی خوبی همراه شوند
در خودرویی ها شنیده می شود که طی جلساتی که برگزار شده از عرضه موفق بلوک فارس به عنوان یک نمونه برای ادامه کار روی عرضه بلوکی خودروسازها صحبت شده و این عرضه ها انگیزه برای عرضه بلوکی خودرویی ها را افزایش داده و شاید این تحرکات در این گروه موثر بوده است در سوی دیگر خبرهای خوبی از نرخ گذاری در بورس کالا در خودرو شنیده می شود که باعث می شود بخشی از فروش خودرو منطقی تر شکل بگیرد و این یعنی حدود 20% از فروش فعلی خودرو از شمول قیمت گذاری خارج و وارد حوزه فروش ازاد می شود . این گام خوبی برای این سهم است از همین رو با این دلایل اولویت خرید خودرو و سپس خساپا و بد نیست . خبهمن را هنوز تاکید میکنیم به نظر بنیادی خوبی دارد
در بین سهامداری ها خگستر وساپا هنوز بهترین های این گروه هستند و فکر میکنیم نوسانی روی ورنا وساپا بهتر بتوان کار کرد تا خگستر ولی خگستر را هم دیروز قوی خریدند در این گروه بین قطعه سازی ها خپویش زیر نظر باشد خچرخش شاید قمیت کمی تند رفته باشد ولی با دید نوسان خچرخش هم خوب است .
در ایران خودرو شاهد روند صعودی خوبی هستیم سهم با صف خرید به سقف قیمتی 220 تومان باز می گرد مقاومتی که اگر شکسته شود سهم تا سطوح 250 تومان هم جای رشد قیمتی را خواهد داشت عرضه 207 در بورس کالا و در پیش بودن عرضه سایر محصولات ایران خودرو سبب شده تا سهم با اقبال همراه شود
در سایپا هم سهم به سمت هدف 200 تومانی رهسپار می شود حمایت 165 تومانی حسابی جلوی افت سهم را گرفت سهمی که وضعیت خوبی داشته و رشد قیمتی سهم در صورت شکسته شدن قیمت های 200 تومانی تا سطوح 220 الی 240 تومان هم ادامه خواهد داشت سایپا برنامه گسترده ای برای فروش سهام شرکت های زیر مجموعه و اصلاح ساختار مالی دارد
زامیاد هم رشد خوبی در پیش گرفته و با شکست قیمت های 1250 تومان به سمت سطوح قیمتی 1400 تومان روانه شده است سود سازی 200 تومانی برای امسال و فعال شدن در ایران کاوه به منظور تولید محصولات سنگین و نیمه سنگین سبب شده تا زامیاد با احیا در فروش و سود سازی جز سهام برتر خودرویی ها شود
بانک ها احیا شدند
در بانک ها شاهد روند مثبت خوبی بودیم بانک هایی که تراز ارزی خوبی داشته و رشد اخیر دلار و انتظار برای رشد درامدهای ناشی از تسعیر ارز جان تازه ای به این گروه داد
در بانک ملت که یکی از بهترین گزارش ها را از این سهم بانکی در 6 ماهه شاهد بودیم سهم با صف خرید به قیمت های 300 الی 320 تومان نزدیک می شود سهم برگشت خوبی از حمایت خود زده و به اولین سطح قیمتی هدف خود رسیده است سهم فردا جدال سختی با مقاومت خود خواهد داشت
پست بانک که شایعات سود 140 تومانی دارد با رشد قیمتی و شکسته شدن سد 420 تومان بالاخره توانست صعود خوبی را تجربه نماید سهم فردا بتواند در سطوح بالای 460 تومان تثبیت شود تا قیمت های 520 تومان جای صعود خواهد داشت سهمی که اوضاع و احوال بنیادی خوبی داشته و به واسطه وضعیت عملکردی عالی خود مورد توجه قرار گرفته است ارزش ذاتی سهم سطوح 720 الی 800 تومان ارزیابی می شود
بانک تجارت هم رونق خوبی را شاهد می باشد سهم به سمت قیمت های 160 تومانی به راه افتاده است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی را در صورت شکسته شدن سد قیمتی 160 تومانی خواهد داشت هدف بعدی وتجارت سطوح 180 الی 200 تومان ارزیابی می شود
در هر صورت ونوین وپارس را هم زیر نظر داشته باشید شرایط خوبی را دارد به خصوص وپارس که نوسان عجیبی را دارد و میتواند شرایط بهتری را تجربه کند .
دارویی های دوپینگی
در نمادهای دارویی افزایش نرخ های جذاب و خبرهای مختلفدر خصوص کمبود دارو در کشور سبب شده تا دارویی ها در موقعیت خاصی قرار بگیرند
در این گروه داسوه با شکست مقاومت خود به سمت هدف قیمتی 4200 تومانی به راه افتاده است شنیده می شود با افزایش نرخ های دریافتی این دارویی در نیمه دوم سال هم فروش و هم سودش متحول می شود داسوه برگشت خوبی از کف قیمتی 3000 تومانی را داشت
دارویی لقمان هم جز انتی بیوتیک ساز های برتر می باشد به طوری که امسال می تواند با شرایط بهتری در سود عملیاتی خود همراه شده و در موقعیت مناسبی قرار بگیرد سهم با عبور از سطوح قیمتی 160 تومان راه خود برای صعود تا هدف بعدی 180 تومانی هموار ساخته است با دید میان مدت رسیدن سهم به قیمت های 200 تومان بعید نمی باشد
دارویی کاسپین به سمت قیمت های 1250 تومانی می رود سهمی که امسال سود 240 تومانی دارد حداقل ارزش ذاتی 1400 الی 1500 تومانی خواهد داشت سهم با حمایت قوی 1100 تومانی و اهداف 1250و 1400 تومان مورد توجه بازار قرار گرفته و بر اساس وضعیت بنیادی خود در مسیر رو به رشد قیمتی قرار دارد
معادن بی توقف
در نمادهای معدنی همچنان رشد قیمتی خوبی را از سهام این گروه شاهد و مقاومت های این گروه نیز در حال شکسته شدن است معدنی هایی که اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و در موقعیت خوبی قرار دارند
در کالسیمین سد قیمتی 1800 تومان هم در حال فروریختن می باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و توان سود سازی بالای 300 تومانی دارد گزارش عالی 6ماهه نشان داد سهم پتانسیل های قوی داشته که با رشد قیمت های جهانی روی و افزایش نرخ ارز تقویت نیز شده است
فملی با حجم معاملات بالا و سنگین صف خرید شد سهمی که تا قیمت های 620 تومان رشد خواهد کرد اما اگر این سد قیمتی نیز شکسته شود سهم به ارزش ذاتی 700 تومانی خود دست پیدا خواهد کرد فملی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میانمدت روندش همچنان صعودی ارزیابی می شود رشد قیمت های جهانی مس در کنار رشد قیمت دلار سبب تحولات خوبی در این سهم شده است
فزر هم با رشدقیمتی ادامه داری همراه و به سطوح قیمتی 2300 تومان رسید سهم در گام بعدی هدف قیمتی 2400 الی 2500 تومانی را دنبال خواهد کرد فزری که وضعیت خوبی داشته و رشد قیمتی مناسبی با دید میان مدت خواهد داشت این سهم به واسسطه افزایش نرخ طلا و داشتن موجودی قابل توجه شمش مورد توجه واقع شده است
سرمایه گذاری ها و سواری بر شاخص
در سرمایه گذاری ها شاهد ادامه رشد قیمتی هستیم سرمایه گذاری هایی که وضعیت خوبی از دید بنیادی داشته و با رشد شاخص و بازار حالا صدر نشین و لیدر بازار شده اند
شستا به سمت قیمت های 92 تومانی در حرکت است هدف نهایی این سهم سطوح 100 تومان ارزیابی می شود شستایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و ارزش ان ای وی بالایی دارد این سهم سرمایه گذاری به نظر می رسد مادامی که شاخص مثبت باشد همچنان در روند صعودی قوی قرار بگیرد
وصنعت پس از تقسیم سود مناسب در مجمع با بازدهی بسیار خوب 16 درصدی بازگشایی شد جو مثبت بازار به کمک سهم امده تا شاهد ثبت بازدهی بسیار خوبی در این سهم سرمایه گذاری باشیم به نظر می رسد طی روزهای اتی و در صورت مثبت ماندن شرایط بازار وصنعت به سمت قیمت های 200 تومانی حرکت نماید
وپترو هم مهمان صف خرید شد بارها برپتانسیل های این سهم در کف قیمتی اشاره داشتیم سهمی که تا قیمت های 1000 تومان هم جای صعود دارد و ارزش ذاتی 1100 تومانی از دید بنیادی دارد با این صف خرید و جو مثبت بازار به نظر می رسد وعده عرضه سهام دو شرکت غیر بورسی زیر مجموعه وپترو نیز عملی شود
دراین گروه وسکاب پردیس وتوسم ومهان گزینه های کم ریسک و خوش نوسان هستند که بهبود بازارمیتواند به این گروه کمک کند . اگر اهل نوسان و ریسک پذیری نیستید به نظر شستا و حتی سهم هایی مثل وغدیر هم قابلیت های خوبی برای رشد دارند . ومهان را امروز نوشتیم طی روزهای اتی کمی بیشتر سهم را باید زیر نظر گرفت .
چهارگوشه بازار
پارسان با این رشد دلار و جو مثبتی که در پتروشیمی های زیر مجموعه شکل گرفته به سمت هدف قیمتی 3600 تومان روانه شده است سقف قیمتی که با این جو بازار بعید نیست شکسته شود و سهم تا سطوح 4200 تومان هم رشد نماید سهمی که ارزش ان ای وی بالایی داشته و در موقعیت خوبی قرار گرفته است
بترانس هم با رشد قیمتی تا استانه صف خرید پیش رفت این سهم نیز به سمت هدف 200 تومانی در حرکت است و شکسته شدن این سد قیمتی سهم را تا سطوح 220 الی 240 تومان بالا خواهدبرد بترانسی که از دید تکنیکالی قیمتش یک سوم شده و نمودار خوبی برای صعود دارد
ثمسکن عالی بود سهم با رشد قیمتی قوی از سطوح 260 تومان مقاومت 320 تومانی را در هم شکسته وبه سمت سطوح 360 تومان در حرکت است این سهم ساختمانی می تواند همچنان به واسطه رشد قیمت سهام شرکت های زیر مجموعه خود و رشد ارزش ان ای وی با رشد قیمتی همراه شود
دراین گروه هنوز اوره ای ها میتوانند گزارش ها و سود سازی جالبی را داشته باشند و گزینه های خوب این گروه هستند در این گروه از دید ما برخی سهم ها نظیر شغدیر شگویا شبصیر هم میتوانند مورد توجه قرار بگیرند . در شگویا قیمت هم خوب است شگویا 3ماهه 438 ریال سود محقق کرده است البته در سود عملیاتی کمی کمتر شده ولی در کل 3ماهه 11259 میلیارد ریال سود عملیاتی و 10484 میلیارد ریال سود خالص داشت
در 6ماهه به سود عملیاتی 20688 میلیارد ریالی و سود خالص 18998 میلیارد ریال بوده است و 793 ریال سود هر سهم داشته است
پالایشی ها هم شرایط خوبی را گرفته است و میتواند بازار را در فضای خوبی قرار دهد ولی فردا احتمالا این گروه کمی عرضه را دارد در این گروه شاید شپنا و شتران حرکات بهتری را داشته باشد
در بین سیمانی ها به نظر سپاهان گزارش بسیار خوبی را داد سپاها در گزارش 12ماهه تلفیقی 2005 ریال و در سود اصلی این عدد 1969 ریال بوده از دید ما سهم قب از مجمع در قیمت های 13000 ریال هم میتواند باشد در سشرق هم معتقدیم وضعیت میتواند بهتر بوده و در مجموع برگزاری مجمع این دو سغدیر را هم کم کم جذاب میکند ولی برای سغدیر هنوز زود است .
گویا مصرف نت در کشور دوباره در حال عادی شدن است و کافی ست این موضوع یک باردیگر در یک گزارش از سوی های وب اعلام شود میتواند تحولات خوب و مثبتی را در سهم داشته باشد از همین رو معتقدیم های وب در منفی های بازار با دید میان مدت میتواند جالب باشد .
[/ihc-hide-content]


