[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازار امروز یکشنبه 15 آبان 1401
شش وبش بخرو نخر !
امروز بازار سرمایه در شش و بش رفتن و ماندن بود که بخرد یا نخرد که ناگهان نیمچه دست های حامی بازار و انگیزه های ارزی و دلاری باعث شد تا جو خوبی را بازار ببیند و فضا نسبتا مثبت باشد .
قبل از هر چیزو آغاز گزارش بازار یک نکته در مورد دلار بگوییم … برخی میگویند چرا میگویید دلار ال و بل و افزایش به سود بازار است و … ببنید ما کارشناس مسائل اجتماعی یا سیاسی نیستیم اثر افزایش و کاهش نرخ دلار را اقتصادی تحلیل میکنیم . نکته بعد حرف اصلی ما با دولت است … از قدیم گفتند کسی که باد بکارد توفان درو میکند … از مدت ها قبل فریاد میزدیم و داد میزدیم اعتماد مردم را کشتید بازار سرمایه را قربانی کردید . خنده تمسخرامیزی به ما میکردند که اصلا چه کسی بازار سرمایه را حساب میکند دلت خوش است ! مهم بودجه دولت است و …
امروز مردم کف خیابان و جلوی صرافی ها با سرمایه های اندک صف کشیده و دلار را صدا میزنند . انقدر در بازار سرمایه گند زده اید و بی اعتمادی ایجاد کرده اید که حتی همین بچه های بازار هم دل و جرات این که کسی را به این بازار دعوت کنند ندارند این دقیقا همان توفانی است که امروز درو میکنید و حاصل بادی است که کاشتید چه در بودجه سال قبل چه در عوارض و چه موارد دیگر … یاد بگیرید و در فکر خود فراموش نکنید علم اقتصاد مثل سایر علوم نیست به شدت با شما روراست است به شما کمک میکند اگر منطقی رفتار کنید او دستور و فرمان سرش نمی شود . هرجا یک سیلی کوچک بخورد شاید در کوتاه مدت چشم خود را ببندد ولی به شدت کینه ای است و فراموش نمیکند و جای دیگر چند برابر ان سیلی را به شما خواهد زد …
صفوف خرید مردم جلوی صرافی ها ناشی از بی اعتمادی است که به عملکرد اقتصادی شما وجود دارد وگرنه این پول ها در همه جای دنیا جایش در صندوق ها و بازار سرمایه است …
بهتر است عصبانی نباشیم و سراغ بازار برویم …
در یک فضای ریزشی سهمگین و غمگین که پشت سرگذاشتیم معمولا انتهای روند نزولی ، پنیک و ترس انقدر عجیب می شود که حتی ممکن است حرفه ای ترین و خاص ترین سهامداران هم تحت تاثیر جو ایجاد شده قرار گرفته و فارغ از بحث بنیادی و تحلیل اقدام به فروش نمایند و این دقیقا اتفاقی بود که در هفته های قبل برای بازار رخ داد و واقعا فروش در آن قیمت ها برای همه عجیب بود ولی آن حس ترس و فشار روانی را تحمل کردن گاو نر میخواهد و مرد کهن ! اما درست در فضای برگشت هم این موضوع وجود دارد. در فضای برگشت بازار هم تردید به روند بسیار زیاد است و ابتدای حرکت بازار همه آن را موقت و از ترس تکرار رویدادهای قبلی حاضر به حضور در بازار نیستند درواقع مشکل انها قبل تر این بود که می فروشم و خیالم راحت است و موقع حرکت چند درصد بالاتر میخرم ولی می بیند که در درصد های بالاتر دست و دلش به خرید نمی رود …
خب حالا چه کنیم و چه میکنند ! به نظر در شرایط و فضایی این افراد وارد بازار می شوند که بخشی ازان را امروز شاهد بودیم و در یک افت احتمالی و خالی شدن هیجان ورود میکنند ولی مشکل آنها این است که بی تعارف و بی دردسر برخی قیمت ها تا 15% رشد کرده و آنها فقط تماشاچی بودند و حالا هم دست و دلشان به خرید نمی رود برای این باز شدن دست و دل انها لازم است تا کمی حجم خورده و این حس که در دل انها بعد از فروش وجود دارد یعنی بازار میریزد و نمی ارزد و … با حجم های بالا و کف سازی های متعدد کشته شود و ترس انها هم بریزد . به نظر این موج موج قوی و خوبی برای بازار است که امروز بخشی از ان را شاهد بودیم
این که بازار بارها و بارها عرضه شود و دوباره خرید کنند و این تلاطم های خرید و فروش در یک فضای پویا وجود داشته باشد کمک شایانی به شکل گیری روند و مهم تر از همه ایجاد جو خوب و افزایش حجم معاملات خواهد کرد
یک نکته دیگر و مهم در بازار وجود دارد و همیشه در برگشت ها مورد توجه است و ان انتخاب سهم است . بسیاری دچار حسی می شوند که در برگشت احساس میکنند این قیمت ها دیگر قیمت های ارزان قبل نیست و خرید نمیکنند . انها مقایسه را با 1 ماه قبل ندارند بلکه با همین هفته قبل مقایسه میکنند که قیمت کجا بود و حاضر به خرید بعد از 10 15% رشد نیستند ولی برای حل این موضوع بهترین کار رجوع به 2 چیز است . اول از همه و مهم تر از همه جنبه تحلیلی سهم است یعنی باید سهمی که میخریم فضای قابل توجیهی برای خرید داشته باشد و در مقایسه با سایر سهم ها رفتار بهتری داشته و پی به ای و چشم انداز سود و … در آن مورد بررسی قرار گیرد و این یعنی راهی نیست جز برگشت دوباره به کدال و اطلاعیه ها و گزارش فروش ها و …
جنبه دوم که باید بررسی شود ریزش است یعنی معمولا در فضای این چنینی بازار سهم هایی که افت بالایی داشتند در اولین برگشت ها بیشتر مورد توجه خواهند بود پس امروز کمی وقت بگذارید ببنید در سال 1401 از ابتدا و یا در مقطع اول تیر تا امرزکدام سهم ها بیشترین افت را داشتند خود میتواند یک فیلتر باشد . شک نکنید بعد از یک رشد اولیه 15تا20% بازه انتخاب سهم کوچک ترو کمتر می شود
و حرف آخر … طرحی ارائه شده به نام بیمه سهام که هر کسی تا سطح 100 میلیون یک سال دارایی اش بیمه می شود تا ضرر نکند و برای این موضوع راهکارهای متفاوت فکر شده شاید برخی در ظاهر بگویند این طرح فایده ای هم دارد ؟! ببنید وقتی به امار توجه کنید می بینید ممکن است بی فایده هم نباشد اول از همه جلوی موج روانی و جو روانی این ماجرای فروش احساسی را میگیرد ولی متاسفانه این طرح برای بازار و سهامداران خرد توضیح داده نشده ولی عاملی برای برگشت بازار نیست و فقط کمی ترس از بازار را کم میکند . امار جالبی به دست ما رسیده که نشان میدهد کل افراد دقت کنید کلللل افرادی که در بازار سرمایه بالای 1 میلیارد تومان دارایی دارند حوالی 40 هزار نفر هستند !
این بدان معنی است که برای حرکت بازار و حضور قوی تر جریان پول و ایجادبازی های بهتر این قشر 40 تا44 هزار نفری باید پروسه اقناع به حضور و خرید در بازار شوند و اینها بخشی با جو بازار و بخشی با تحلیل حرکت میکنند . لازمه برگشت این افراد به بازار اعتماد است و این دقیقا درس فردای دولتمردان است ! نباید رفتاری از دولت در حین بودجه و یا نرخ گذاری ها رخ دهد که فاز اعتماد را از بین ببرد و اگر کمی اعتماد بازار جلب شود فاز بازار به طور کلی تغییر میکند
بگذریم و سراغ بازار برویم که امروز خوب اغاز کرد اسیر عرضه ها شد و بعد هرچه جلوتر رفت با فضای بهتری مواجه شد برخی چارتیست ها معتقدند فردا روز سختی برای بازار است ولی فکر میکنیم تا وقتی دلار مسیر شل شدن نگرفته وضعیت بازار میتواند این چنین باشد .
معدنی های پیشتاز
در نمادهای معدنی شاهد پیشتازی سهام این گروه بودیم به طوری که رشد قیمت دلار و رشد قیمت های جهانی کامودیتی ها کمک زیادی به شکل گیری روند صعودی قوی در سهام این گروه نموده است
در نماد ملی مس سهم نزدیک قیمت های 560 تومان شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به نظر می رسد با شکست قیمت های 560 تومان تا سطوح 620 تومان هم جای رشد داشته باشد این سد قیمتی برای اینده و روند سهم بسیار مهم ارزیابی می شود
فزر هم خود را به قیمت های بالای 2200 تومان رساند عبور سهم ازاین سطوح قیمتی سهم را به سمت قیمت های 2400 الی 2500 تومان روانه خواهد کرد فزری که اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و شاهد رشد خوبی در قیمت های محصولاتش عمدتا شمش طلا می باشد
فاسمین هم به قیمت های 1700 تومان رسید سهم به نظر می رسد تا قیمت های 1800 تومان بالا برود و به مقاومت قوی برخورد نماید این سهم اوضاع خوبی از دید بنیادی داشته و امسال سود بالای 300 تومان خواهد داشت فاسمینی که به نظر می رسد جدال سختی با قیمت های 1800 تومانی داشته باشد
دارویی ها و انتظارهای بالا
در دارویی ها شاهد صعود خوبی در سهام این گروه هستیم دارویی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و افزایش نرخ های اخیر توانسته انتظارهای بالایی در این گروه برای نیمه دوم سال ایجاد نماید
در دکیمی سهم به قیمت های 2000 تومانی نزدیک شد سهمیکه امسال سود 400 تا 500 تومانی داشته و با احتساب سود شرکت های زیر مجموعه در موقعیت خوبی قرار دارد دکیمی در صورت شکست این مقاومت تا سطوح 2200 و 2500 تومان رشد خواهد کرد و سهم به سقف قیمتی قبلی باز خواهد گشت
داسوه هم تا استانه اولین هدف خود یعنی سطوح 3600 تومان بالا امده است در صورتی که سهم بتواند از سد این قیمت ها عبور نماید تا سطوح 4200 تومان به رشد خود ادامه خواهد داد در غیر این صورت و اصلاح تا قیمت های 3200 تومان باز فرصت نوسان بسیار خوبی را به دست خواهد داد
دارویی کوثر بسیار عالی عملکرده است سهم از کف قیمتی 260 تومانی برگشت زد و به سمت سطوح قیمتی 320 تومان اند حالا در حال شکست قیمت های مقاومتی خود بوده و شاید تا سطوح 360 تومان هم رشد داشته باشد افزایش شدید قیمت انتی بیوتیک و کمبود این دارو سبب اقبال به دکوثر شده است
ساختمانی ها بر فراز بازار
در نمادهای ساختمانی شاهد روند صعودی خوبی بودیم ساختمانی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با افزایش نرخ مسکن همچنان مورد توجه بازار هستند
ثتران به سمت قیمت های 320 تومان روانه شده است سهم می تواند با کشست قیمت های 280 تومانی با رشد قیمتی خوبی مواجه و به سطوح هدف خود دست یابد ثترانی که برنامه فروش زمین های شهریارش و شناسایی سود خوب از این طریق مهمترین پتانسیلش محسوب می شود
ثاخت وارد کانال 200 تومانی شده و بار دیگر از کف قیمتی 180 تومانی برگشت خوبی را تجربه کرد این سهم ساختمانی ارزش ان ای وی بالایی داشته و عمدتا به واسطه همین ارزش ان ای وی بالا مورد توجه می باشد ثاخت به سمت قیمت های 220 الی 240 تومان در صورت تثبیت در قیمت های بالای 200 تومان جای رشد خواهد داشت
آ س پ اما ظاهرا فعلا روند نوسانی را در بین دوسطح قیمتی 420 الی 460 تومان در پیش گرفته است این سهم ساختمانی که دارایی های ارزشمند خوبی دارد همچنان گزینه نوسان گیری مطلوبی ارزیابی شده و فعلا نشان داده بارها در بین دو سطح قیمتی مذکور در نوسان بوده است
غذایی ها در مدار صعود
در غذایی ها نیز وضعیت مطلوب می باشد رشد قیمت دلار انتظار ها برای رشد قیمت محصولات غذایی و رشد بیشتر سود سازی این گروه را در نیمه دوم سال رقم زده است
در سیمرغ سهم به قیمت های 2000 تومان اولین هدف خود نزدیک شد سهمی که به نظر می رسد اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و امسال با توجه به توان سود سازی 400 تومانی می تواند همچنان با دید میان مدت جز سهام ارزنده باشد به خصوص این که انتظارات بالایی برای رشد بیشتر قیمت تخم مرغ به عنوان محصول اصلی تولیدی شرکت نیز وجود دارد
در غمهرا هم شاهد رسیدن سهم به اولین هدف برگشتی یعنی سطوح قیمتی 1000 تومان بودیم شکسته شدن این سطوح سهم را تا قیمت های 1100 تومان بالا خواهد برد غمهرایی که طرح توسعه بسیار خوبی داشته که می تواند شرایط سهم را دگرگون نماید
غمینو به سمت قیمت های 720 تومانی می رود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شنیده می شود امسال 150 تومان سود خواهد داشت با اعمال پی بر ای 5 ارزش ذاتی سهم سطوح 750 تومان و پی بر ای 6 ارزش ذاتی سهم سطوح 900 تومان خواهد بود سهمی که از دید بنیادی همچنان جذاب بوده و صورت های مالیعالی در 6 ماهه داشته است
سرمایه گذاری ها و لبخند شاخص
در نمادهای سرمایه گذاری شاهد نوسانات مثبت خوبی بودیم سرمایه گذاری هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با بازار مثبت شاهد رشد ارزش ان ای وی خود هستند
سرمایه گذاری بوعلی که برای امسال شایعات سود 70 تومانی دارد با صف خرید همراه شد سهم درقیمت های جذابی قرار داشته و به سمت سطوح 240 الی 250 تومانی در حرکت است سهمی که به واسطه سود سازی بالای خود مورد توجه بوده و بازدهی خوبی در پیش رو خواهد داشت
وساپا که اصلاح قیمتی بالایی داشته است به قیمت های 420 تومان نزدیک می شود این سهم با صف خرید خوبی همراه و فردا روز مهمی برای سهم تلقی می شود شکسته شدن قیمت های 420 تومانی سهم را تا سطوح 460 تومان بالا خواهد برد سهمی که ارزش ان ای وی خوبی داشته و توان صعود میان مدتی خوبی دارد
وبانک هم به قیمت های 920 تومانی رسیده و متعادل شد سهم به مقاومت قوی برخورد کرده و عبور از این مقاومت برای این سهم کار سختی به نظر می رسد وبانکی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و ارزش ان ای وی بالایی دارد این سهم در صورت شکسته شدن قیمت های 920 تومان تا سطوح 1000 تومان جای نوسان مثبت را دارا می باشد بازار در وبانک چشم انتظار اگهی مجدد بلوک سهام شازندمی باشد
در شستا با چشم انداز سود تقسیمی 200 ریالی و سود 240 ریالی قیمت میتواند حوالی 1000 ریال باشد . ولی در کل بالای 850 ریال عرضه بالایی را دارد . ونیکی دراین قمیت ها خوب است وغدیر هم بارها نوشتیم و در همین بازار شرایط خوبی داشته است در سوی دیگر وصندوق سهم خاص این گروه است با این سود پتروشیمی جم میتواند مورد توجه باشد وصندوق نمودار خوبی هم دارد ولی مشکل سهم این است که کسی خیلی از سهم حمایت نمی کند
دراین گروه تاصیکو با این شرایط خوب فولاد و فملی و افت قیمت هم جذاب است و البته وخارزم را هم میتوان قوی ترو بهتر و خاص تر زیر نظر گرفت
چهارگوشه بازار
در زامیاد شاهد روند صعودی خوبی بودیم سهم در حال شکست قیمت های 1250 تومانی می باشد این سهم به سمت قیمت های 1400 تومان در حرکت می باشد شایعات سود 300 تومانی و افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی سبب شده تا زامیاد با اقبال همراه شود سهمی که وضعیت نموداری بسیار جذابی هم دارد
پتروشیمی شازند هم شاهد رشد قیمت دلار می باشد و هم شایعات عرضه مجدد بلوک مدیریتش توسط وبانک این بار به صورت 50 درصد نقد و مابقی اقساطی به نظر می رسد شازند با شکست قیمت های 3200 تومان تا سطوح قیمتی 3600 تومان رشد داشته باشد شازندی که پس از اصلاح مورد توجه قرار گرفته است
رشد دلار نیما و تحولات بورس کالا کم کم این گروه را سرخط می آورد ریسک عمده این گروه قطعی گاز است که برای اوره و متانول رخ میدهد همچنان توصیه میکنیم سراغ متانولی ها نروید در اوره ای ها نیز شیراز و شپدیس بد نیستند ولی در کل فضای این گروه میتواند جالب باشد در سایر شرکت ها شبصیر شگویا پارس هم جالب بود
در شغدی هم بحث اختلاف دلار نیما و ازاد میتواند جالب باشد . شبصیر را کمی بیشتر بررسی کنیم شبصیر در 3ماهه به سود 4109 ریالی و 6ماهه 8924 ریالی رسیده است در3ماهه سهم 2352 میلیارد ریال سود عملیاتی و 2054 میلیارد ریال سود خالص دارد در 6ماهه سود عملیاتی 5109 و سود خالص 4454 میلیارد ریال بود
گروه خودرو امروز موتور محرک نیمه دوم بازار بود . رشد دلار نه این که محرک خوبی برای این گروه نباشد ولی وقتی صورت های مالی شفاف و روشنی ندارید رشد دلار هم فقط از نظر روانی به شما کمک میکند و باید محرک قوی تری در گروه خودرو پیدا شود از دید ما احساس میکنیم فضای گذر از قیمت گذاری دستوری و شرایط بلوک و معاملات بلوکی این دو سهم میتواند عاملی برای توجه دوباره بازار به این گروه شود در مورد قیمت گذاری دستوری امروز مصاحبه ای شد که وزیر امور اقتصاد و دارایی از تهیه مادهواحدهای برای تصحیح سازوکار قیمتگذاری دستوری خبر داد؛ پیشنهادی که اگر به تصویب برسد و اجرایی شود، خودروسازی را منتفع و این صنعت را در مسیر خروج از زیان و حتی سوددهی پایدار قرار خواهد داد. امروز هم در بورس کالا خودرو مورد پذیرش قرار گرفته و 207 و تارا عرضه میشود که اتفاق مهمی برای این دو خودروست
خبهمن را به لحاظ ریسک کم بیشتر می پسندیم و فکر میکنیم فضای خوبی برای رشد دارد . در بین سهم های گروه خودرو خساپا وساپا خگستر هم شرایط بدی ندارد و کمی باید روی انها ریسک بیشتری کرد
از نظر بنیادیو نوسانی خاور این قیمت ها بد نیست و خزامیا هم خوش ریسک و نسبتا بنیادی است
در قطعه سازی ها خمهر و ختوقا خزر خمحرکه ختور خگار قابل بررسی هستند ولی ختوقا را بیشتر میپسندیم و شرایط بنیادی بهتری دارد ختوقا هم رشد قیمتی خوبی را تجربه و مهمان صف خرید در قیمت های 300 تومانی شد این سهم هلدینگ قطعه سازی در وضعیت خوبی به سر برده و اوضاع مناسبی دارد سهمی که در حال انتشار صورت های مالی 6 ماهه شرکت های قطعه ساز خارج بورسی خود بوده وجهش سود این شرکت ها تاثیر خوبی بر روند ختوقا خواهد داشت
در بازار به نظر فروش دارایی در وساپا و حرکات خاص خگستر نشان میدهد ممکن است دوباره بحث بلوک مطرح باشد .
امروز پالایشی ها وا رفته بودند … ببینید همین که مهر وابان سپری شده و هنوز قیمت نفت کم نشده و اتفاقات مثبت در نرخ دلار نیما رخ داده یعنی گزارش 3ماهه سوم این گروه نیز میتواند شبیه 3 ماهه دوم باشد و در این شرایط یعنی شبندرو شاوان پی به ای زیر 3 دارند شپنا هم در 3 ماهه سوم با راه اندازی طرح و توسعه حداقل 70 میلیون دلار سود مازاد کسب خواهد کرد و این در صورت های مالی می نشیند . به نظر اولویت اول همچنان شبندر و بعد شپنا خواهد بود
کم کم سنگ اهنی ها هم از لاک دفاعی خارج می شود . هنوز فکر میکنیم برای این گروه حرکت زود است ولی دیروز بورس کالا اتفاقات خوبی رخ داد دیروز 74هزار تن آهن اسفنجی محصول 7 شرکت در بورس کالا عرضه شد که کل حجم عرضه معامله شد. مجموع تقاضا برای عرضه امروز با 253هزار تن، بیش از 2.7 برابر عرضه بوده است. بیشترین رقابت آهن اسفنجی در معاملات مربوط به سازمان توسعه و نوسازی صنایع و معادن با 26درصد و کمترین رقابت مربوط به فخاس با 11.4 درصد رقابت نسبت به قیمت پایه بوده است. به نظر کم کم گندله و شمش هم روی خوش قیمتی را می بینند در گروه سنگ آهن بخواهیم سهم معرفی کنیم اول کچاد و بعد کگهر است شاید با این رشد فملی کمی ومعادن هم بهتر باشد
در بین فولادی ها ارفع نیزخوب بود در ۳ماهه به سود ۷۴۷ ریالی و 6ماهه 1536 ریالی رسیده است و نزدیک به38% بیشتر از مدت مشابه قبل است
سهم در سود عملیاتی ۹۰۵۳ میلیارد ریال و سود خالص ۸۹۶۴ میلیارد ریال بوده است . در 6ماهه سود عملیاتی 18393 و سود خالص 18435 میلیارد ریال بود به نظر ارفع و فخوز و فولاد سهم های خوب این گروه هستند و فردا روی فولاد هم میتواند اتفاقات بهتری رخ دهد
در رمپنا هم شرایط بد نیست رمپنا در شرایط خوبی است و میتواند جالب باشد و با دید نوسان سهم خوبی است با دید یک سهم بنیادی اما با هزار مشکل تو در تو در حرکت میتواند جالب باشد رمپنا با دید یک سهم با ارزش بنیادی و ذاتی خوب قابل توجه است
در گروه بانک کمی حجم ها بیشت شده وتجات را خوب میخرند ببینید وبملت خوب است و شرایط خوبی را دارد در سوی دیگرمیتوان به برخی ریسکی های گروه نیز استناد کرد که وپارس و ونوین را جز این دسته می بنیم و میتوانند گزینه های خوبی برای بازار باشند . این دو یکی با دید بنیادی یعنی ونوین و دیگری با دید نوسانی یعنی وپارس جالب هستند در وپست هم تراز واقعا خوب بود تراز وپست در مهر مثبت است 4280 میلیارد ریال سود تسهیلات اعطایی و 1555 میلیارد ریال سود پرداختی به سپرده دارد و تراز 7 ماهه 13121 میلیارد ریال مثبت است
[/ihc-hide-content]


