جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز شنبه 14 آبان 1401

گزارش بازارامروز شنبه 14 آبان 1401

نوید خاندوزی
نوامبر 5, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروز شنبه 14 آبان 1401

شنبه شاد و شیرین !

امروز بعد از مدت ها بازار رفتار متفاوتی را داشت و تب دلار به بازار هم  سرایت کرد و یک روز خاص و باورنکردنی را شاهد بودیم  که 1.3 میلیون را هم پس گرفتیم و شور و شعف خوبی را رقم زد . امروز حجم هم رفتار خوب و متفاوتی را داشت و این یعنی بازار دارد سیگنال های مهمی را صادر میکند ولی این که از اینجا حرکت است یا خیر هنوز نمیتوان با قطعیت گفت و یا بهتر است  بگوییم هنوز کسی نمیتواند با قطعیت در مورد این موضوع صحبت کند هر چند نشانه هایی دیده می شود که امروز مفصل تر صحبت میکنیم …

ولی در کل  افزایش دلار ،افزایش حجم بازار ،برگشت شاخص به  بالای 1.3 و تحولات و اخبار این چنینی کم کم پول های آرام و رام  خفته در پستوی خانه را قلقلک میدهد که کم کم وارد  بازار شوند  . فقط این میان بازهم دل  برای این جو احساسی و عجیب خریداران و فروشنده های روزهای قبل میسوزد که تا بازار کمی مثبت می شود انگار از قافله عقب افتاده و تا کمی منفی می شود همه چیز تیره و تار است … متاسفانه حتی حقوقی های ما هم به این بیماری دچار شدند !

راست میگفت عالمی که اخلاق صف پرستی در بازار همه گیر شده و تحلیل به کنج تاریکخانه ها رفته است و این دقیقا ناشی از بلایی است که دولت ها چه قبل و چه فعلی برسر بازار اورده اند …

اما سراغ  بازار برویم که این روزها سوال بسیاری از عزیزان این است که بازار طی این مدت کف سازی کرده و کف زده آماده یک حرکت جدید است ؟
این سوالی است که این روزها همه از هم می‌پرسند و نکته بسیار جالب ماجرا این است که کسی با صراحت به موضوع پاسخ نمی‌دهد. اما بیایید چند مولفه مهم را کنار هم بگذاریم و ببینیم به این نتیجه می‌رسیم یا خیر …
نکته اول حافظه و سابقه تاریخی و در واقع کمک از علم آماراست . شما ببینید در این چند وقت بارها و بارها نوشتیم  و نوشتند که پی به ای تاریخی و سابقه تاریخی این عدد به کمترین میزان طی سال 96 تا کنون رسیده است . بسیاری از پی به ای ها به سال 98 و قبل از رشد بازار برگشت در حالی که آن موقع دلار اصلا این قیمت ها نبود
در دیگر نمودار ها و آمارهای تاریخی نسبت قیمت به فروش هم به رقم بی سابقه ای رسیده است . نمودار های تکنیکالی و سیکل های زمانی و … بماند . یعنی بازار از نظر روانی و آماری و نموداری  پذیرش این که در یک کف جدی قرار دارد را میتواند از دل امار و این خط خطی نمودارها بیرون بکشد
نکته دوم دلار است . فرق این روزها با روزهای مثلا 2 هفته و یا 1 ماه قبل این است که جهش ارزی را نداشتیم و حالا داریم و طی این مدت دلار رشد خوبی را داشته است البته هنوز اثرات واقعی نرخ دلار باقی مانده ولی در کل دلار و رشد ان همیشه یکی از اصلی ترین درایور های بازار بوده که به دنبال خود جریان پول را می کشاند و به بازار می آورد . البته در مورد دلار نکات زیادی وجود دارد که عرض میکنیم . ولی در کل یکی از دلایلی که میتواند یک کف سازی نسبی را در این نقاط شاهد باشیم رشد دلار بوده که شجاعت خریداران را بیشتر و ترس فروش فروشندگان را افزایش میدهد و میل آنها برای فروش را کم میکند
نکته سوم چشم انداز است . ببینید بازار اگر ذره ای احساس کند که از جانب دولت در حوزه شرکت ها و دست اندازی در جیب آنها و بهانه هایی نظیر مالیات و عوارض و نرخ های مختلف تهدید نمیشود چشم انداز شفاف و روشن و خوبی گرفته و شروع به خرید کردن میکند . این موضوع طی همین روزها تقریبا نهایی می شود و فکر میکنیم دولت عاقل تر ازاین حرف ها باشد که بخواهد غیرمنطقی عمل کند و البته امیدواریم عاقل باشد  …
نکته چهارم حجم است که خیلی ها منتظر ان هستند . امروز اولین چراغ چشمک زدن حجم زده شد و این عدد بالای4  هزار رفت . ارزش کل معاملات امروز بازار 11.122 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 4338 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است.
بسیاری این موضوع را اغاز حرکت بازار می دانند این ایتم را باید بسیار دقیق و خاص دنبال کرد چرا که چشم بسیاری به این موضوع دوخته شده و چراغ راه بسیاری از سهامداران کوتاه مدتی بازار است و به نوعی مراسم اشتی کنان جریان پول با بازار را علنی میکند و امروز اولین چراغ این مراسم و اولین ترک آهنگ آن نواخته شد  …

اما همه این موارد را گفتیم سراغ یک نکته خاص برویم …
باگ این موضوع قطعا چیزی است به نام افزایش ریسک های سیاسی که این روزها شامل چه برجامی و چه غیربرجامی می شود از اعتراضات داخلی گرفته تا مکانیسم ماشه،از نشست شورای حکام تا نشست جی ۷،از انتخابات امریکا تا روی کار آمدن نتانیاهو
به نظر بدترین اتفاقات این است که دولت بخواهد برای کنترل این ریسک ها دست به اقدامات غیرمنطقی بزند و آن وقت است که شروع به عملیات کوتاه مدت سرکوب قیمت ها خواهد کرد . چرا میگوییم کوتاه مدت چون هیچ وقت دوام نداشته و اقتصاد با سیلی سخت و سوزناکی به همگان درس عبرت میدهد ولی ممکن است این جریان بازار را در کوتاه مدت  ازار دهد .
اگر به خاطر داشته باشید چند وقت قبل نوشتیم که یک حالت از افزایش نرخ دلار است که تاثیری روی بازار ندارد و حتی به قولی دل بازار و سهامداران را بیشتر می سوزاند و آن هم حالتی است که دلار با افزایش ریسک های اقتصادی و سیاسی رشد کرده ،اما اثرات ان در مولفه های موثر در بازار خود را نشان نمیدهد .
روزهای بعد بیشتر صحبت خواهیم کرد ولی برای درک این موضوع چشممان باید به 3 شاخص باشد اولین شاخص بورس کالا که دنبال کنیم در بورس کالا چه اتفاقاتی در حال وقوع است مثلا امروز برخی محصولات در بورس کالا  تا 10% رقابت شد و این یک نشانه برای شرکت هاست …  دوم نرخ نیما که یکی از مهم ترین اتفاقات است و  امروز تا  27800  هم  برای ارز برخی شرکت ها رقابت شد و سوم بودجه که امیدواریم  امید های جوانه زده شده  بازار را پر پر نکند …  در هر 3 انگیزه دولت و مسیر و منش و روش او در مواجه با این موضوعات روشن می شود و روشن کننده  راه است .

یک چیز دیگر را هم خیلی دلمان میخواهد بنویسیم و بگوییم ! و آن هم وینتر و استراتژی وینتر ایز کامینگ بود که بدجوری کمانه کرد و راهی جای دیگر خودمان شد . امیدواریم  سایر موارد اقتصادی دولت را این عزیزان  تحلیلگر تحلیل نکنند …

و حرف آخر … بازار در مرحله کنده شدن از کف های فعلی بارها و بارها با تردید مواجه می شود و جریان پول باید هربار این ترس و تردید  را به امیدو و امیدواری در آینده تبدیل نماید از همین رو روزهای آتی و عرضه های آتی فرصت خوبی برای محک خوردن این جریان و حرکت است …

سرمایه گذاری ها و شاخص سواری
در نمادهای سرمایه گذاری روند بسیار عالی که امروز در بازار شکل گرفته و رشد حدود 3 درصدی شاخص کل سبب شد تا سرمایه گذاری ها نیز سوار بر شاخص به روند صعودی قوی وارد شوند

پارسان با رشد 7 درصدی همراه و در صدد شکسته شدن سد قیمتی 3200 تومان و رشد تا هدف بعدی یعنی سطوح 3500 تومان می باشد این سهم سرمایه گذاری هم سود سازی و هم ان ای وی خوبی داشته و حالا جو مثبت پتروپالایشی ها هم به روند صعودی سهم کمک زیادی می کند این سهم به نظر می رسد فعلا صدر نشین بازار باشد

در وپترو صعود خوبی با صف خرید را شاهد هستیم سهم ازقیمت های 860 تومانی به راحتی عبور کرد هدف بعدی سهم سطوح قیمتی 920 تومان خواهد بود سهمی که ارزش ذاتی 1000 الی 1100 تومانی داشته و امسال سود سهم متحول و با بازار مثبت احتمال عرضه سهام دو شرکت خارج بورسی را هم دارد

شستا هم با صف خرید همراه شده و از کف قیمتی برگشت خوبی را تجربه کرد سهم به سمت قیمت های بالای 80 تومان روانه شده و دو هدف قیمتی 86 و 92 تومانی را در پیش روی خود دارد شستا هم اصلاح بالایی داشته و حالا سعی در جبران بخشی از این اصلاح قیمتی خود دارد

پتروشیمی ها به رنگ دلار
در نمادهای پتروشیمی نیز رشد قیمت دلار ازاد به سطوح نزدیک 36 هزار تومان انتظار برای رشد دلار نیمایی به سطوح بالای 30 هزار تومان را ایجاد و سهام پتروشیمی با رونق خوبی همراه شده اند

در نماد شپدیس سهم با صف خرید خوبی همراه شده و البته عرضه ها نیز بالا می باشد سهم فردا باید به مصاف قیمت های 20 هزارتومانی برود سهمی که امسال شایعات سود 4000 تومانی داشته و با این نرخ های دلار در شرایط خوبی به سر می برد شکسته شدن سد قیمتی 20 هزار تومانی سهم را تا قیمت های 22 الی 24 هزار تومان بالا خواهد برد

شلرد که شایعات سود سازی بالایی برای سال جاری دارد با رشد قیمتی و صف خرید به سمت اولین هدف خود یعنی قیمت های 900 تومان روانه شده است این سهم پتروشیمی در وضعیت خوبی به سر برده و هدف قیمتی 1000 تومانی را دنبال میکند شلردی که تازه به بهره برداری رسیده و در حال رساندن ظرفیت خود به 100 درصد و سود سازی خوبی می باشد

زاگرس هم رشد خوبی را تجربه کرده و به قیمت های بالای 10 هزارتومان صعود کرد این سهم متانولی اگر چه قیمت های جهانی متانول چندان جالب نیست اما از یک سو با کاهش نرخ خوراکو از طرف دیگر با افزایش نرخ ارز و با توجه به ماهیت صادراتی بودن 100 درصدی شرکت با اقبال به سمت قیمت های 11 الی 12 هزار تومان در حرکت است

ولی یک نکته را در مورد متانی ها  در نظر داشته  باشید  زمستان درست است  برای اروپا نزدیک بود ولی برای ما لمس می شود و امکان قطع  گاز این شرکت ها به مدت  30 الی 40  روز هست  این  ریسک این  شرکت هاست  .

پالایشی ها بر فراز بازار
در نمادهای پالایشی شاهد روند مثبت قوی بودیم سهامی که پی بر ای فورواردهای جذابی داشته و شاهد رشد قیمت ارز و افزایش مجدد قیمت های جهانی نفت هستند

با این رشد نفت و احتمالا رشد دلار نیما به نظر شبندر دراین قیمت ها همچنان یکی از بهترین های این گروه است سهم رشد سود خوبی را داشته و قاعدتا گزارش خوبی هم در 9ماهه می زند اگر بخواهیم سراغ گزینه بعدی برویم شپنا را بهتر می بینیم و واقعا این سهم نیز دراین قیمت ها منطقی و خوب عمل کرده است . شپنا هم شرایط خوبی را دارد . گزینه بعدی شاوان است . ولی در کل دو سهم اول را با اولویت بهتری می بینیم .

در این گروه شپنا با صف خرید سنگینی همراه شد سهمی که شاهد افتتاح طرح توسعه خود نیز می باشد این سهم هدف قیمتی 720 تومانی داشته و در وضعیت خوبی به سر می برد تارگت های میان مدتی بالایی در سهم وجود داشته و رسیدن به قیمت های 800 تومان نیز در شپنا بعید نیست

شبندر هم تنها یک گام دیگر تا رسیدن به قیمت های 920 تومان فاصله دارد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و شایعات سود 180 الی 200 تومانی برای سال جاری را دنبال می کند این سهم به واسطه افزایش حاشیه سود گازوییل و بنزین تولیدیش در نیمه دوم سال هم در موقعیت سود سازی خوبی قرار خواهد گرفت

شتران بازگشایی عالی داشت سهم در قیمت های 320 تومان بازگشایی و رشد 14 درصدی را به ثبت رساند این سهم پالایشی موقعیت خوبی داشته و در صورت تثبیت در قیمت های بالای 320 تومان تا سطوح 360 الی 400 تومان رشد خواهد کرد شترانی که شنیده می شود امسال سود خوبی را در پیش داشته و همچنان به دنبال تبدیل سپرده سنگین و نقدینگی خود به مالکیت یکی از شرکت های پتروشیمی است . البته  شتران امروز کمی بالاباز شد و به نظر کمی نسبت به بقیه  بالا خورده است  .

جان تازه در معادن
در معدنی ها نیز هم شاهد رشد قیمت دلار بودیم هم کامودیتی ها در بازارهای جهانی با رکورد شکنی بسیار خوبی همراه شدند معادنی که در وضعیت خوبی به سر برده و اوضاع و احوال مناسبی دارند

کالسیمین با صف خرید سنگین از سد قیمتی 1600 تومان براحتی عبور کرد سهمی که تا قیمت های 1800 تومان در گام اول و سپس سطوح 2000 تومان در گام بعدی رشد خواهد داشت این سهم تولید کننده شمش روی گزارش 6 ماهه بسیار خوبی داده و حالا هم قیمت های جهانی روی و هم نرخ دلار سهم را با اقبال همراه ساخته است

فملی صف خرید سنگین بالای 100 میلیونی را شاهد بود این صف خری نشان می دهد پول قوی وارد سهم شده است فملی که تا قیمت های 560 و 600 تومان رشد خواهد کرد با این نرخ های دلار و جهشی که در قیمت های جهانی مس شاهد بودیم سهم نیمه دوم بسیار بهتری با توان سود سازی بالایی خواهد داشت. فملی در 6ماهه 570 و 3 ماهه به سود 308 ریالی رسیده
در 3ماهه 125186 میلیارد ریال سود عملیاتی و 123138 میلیارد ریال سود خالص دارد
در 6ماهه سود عملیاتی 217717 میلیارد ریال و سود خالص 228134 میلیارد ریال بوده و به نظر گزارش جالبی از نظر عملیاتی بوده است

فزر تولید کننده طلای بورسی که از این وضعیت رو به رشد قیمت دلار سود خوبی می برد با اقبال همراه شده است سهم تا قیمت های 2400 الی 2500 تومان جای رشد داشته و در موقعیت خوبی قرار گرفته است به خصوص این که سهم به واسطه سود سازی جذاب و موجودی قابل توجه شمش طلا پتانسیل های بنیادی خوبی هم دارد
دارویی های جذاب
این روزها کمبود دارو به خصوص انتی بیوتیک ها و افزایش نرخ های اعمالی در این گروه دارویی ها را به موقعیت های جذابی تبدیل کرده است
دکپسول توانست قیمت های 4600 تومان را بشکند سهمی که نشان می دهد توان سود سازی بالایی داشته و گزارش خیره کننده ای از عملکرد 6 ماهه را به همراه دارد این سهم شایعات سود 1200 تومانی و از دید بنیادی ارزش ذاتی 6000 تومانی با اعمال پی بر ای 5 را دارد

اسوه هم به سمت هدف 3600 تومانی روانه شده و به زودی به این هدف خود دست پیدا خواهد کرد سهمی که تحولات خوبی را در صورت های مالی 6 ماهه شاهد و نشان می دهد در وضعیت خوبی به سر می برد از دید نموداری سهم بتواند قیمت های 3600 تومان را بشکند مهمان سطوح قیمتی 4000 الی 4200 تومان خواهد بود

در این گروه دو سهم دفارا و ددانا را از نظر بنیادی زیر نظر بگیرید در مرحله بعد دکیمی و دپارس هم گزینه های خوبی هستند با دید کمی نوسانی کاسپین هم بد نبود کاسپین با سرمایه قدیم 2259 ریال سود محقق کرده است که با سرمایه جدید حوالی 1130 ریال می شود سهم در3ماهه
. 814 ریال سود محقق کرده است و 1053 میلیارد ریال سود عملیاتی و 570 میلیارد ریال سود خالص دارد
در 6ماهه سود عملیاتی 2598 و سود خالص 1581 میلیارد ریال است به نظر امسال به 3000 ریال سود میرسد و این قیمت خوبی برای سهم است

سهم سطوح 1250 تومان را به عنوان اولین سطح از هدف قیمتی خود و در صورت رشد بیشتر هدف قیمتی 2400 الی 2500 تومانی را در پیش رو خواهد داشت کاسپین در وضعیت خوبی از دید بنیادی به سر برده و رشد قیمتیش کاملا بر مبنای تحولات سود سازی می باشد

چهارگوشه بازار
در بانک ها ملت هم دوباره اوج گرفته و به سمت قیمت های 300 الی 320 تومان به راه افتاده است علی رغم گزارش عالی 6 ماهه و سود بسیار جذابی که سهم داشت شاهد اصلاح تا قیمت های 260 تومانی بودیم حالا باز رشد قیمت ارز و پتانسیل های ارزی بالا در بانک ملت سبب اقبال دو چندان به این سهم و رشد قیمتی خوبی شده است

فولاد مبارکه که اصلاح قیمتی بالایی داشت با رشد قیمتی و صعود خوبی همراه شده و می تواند به سمت قیمت های 560 تومانی گام بردارد این سهم وضعیت خوبی داشته و در موقعیت مناسبی قرار دارد فولادی که شایعات سود سازی بالایی داشته و گزارش عملکرد مناسب 6 ماهه و انتظارات اتی روبه رشد باز سهم را درکانون توجهات قرار داده است

دراین گروه در کنار فولاد که همیشه شرایط خوبی دارد میتوان به ارفع و کاوه نیز اشاره کرد ولی شرایط ارفع را بهتر می بینیم اگر اهل نوسان هستید و میتوانید به این دید نوسانی هم نگاه کنید که فخوز هم شرایط خوبی را دارد با دید نوسان سهمی که اصلاح کرده می تواند جالب باشد .

حفاری به دلیل مطالبات و دارایی های ارزی سود خوبی از رشد دلار می برد سهم با صف خرید و رشد قیمتی به سمت شکسته شدن قیمت های 360 تومان پیش می رود سهم از کف قیمتی 320 تومان استارت برگشت خوبی را زده و در موقعیت خوبی قرار گرفته است تارگت قیمتی 400 الی 420 تومان انتظار حفاری را می کشد

در بین این گروه به نظر یک مولفه رشد قوی برای رشد نیاز است هر چند افت اخیر آنها نیز انها را جذاب کرده ولی مولفه قوی تری نظیر قیمت گذاری دستوری و ازادسازی و بحث های بلوک  را نیاز دارد  . دراین گروه  میتوان به خساپا وخودرو به عنوان لیدرهای این موضوع نگاه کرد در این دو قیمت های نرمال  خودرو و خساپا شرایط خوبی را دارد و بازی خوبی را نیز خواهد داشت در گروه خودرو از دید ما خبهمن هم واقعا جای خوبی است و با دید میان مدت و حتی نوسان خبهمن هم فضای خوبی را دارد یکی دو سهم خودرویی خوب در پرتفوی داشته باشید پیشنهاد ما خودرو و خبهمن است ولی شاید برخی سراغ قطعه سازی هایی نظیر خمهر و خمحرکه و ختوقا وخزر و برخی دیگر بروند . البته خزامیا نیز شرایط بنیادی خوبی را دارد

دراین گروه گزارش های خوبی را داریم به نظر کحافظ و کلوند و کساوه هر 3 شرایط خوبی گرفته اند در کحافظ زمزمه بیش از 600 میلیارد تومان سود خالص و 1200 ریال سود به ازای هر سهم شنیده می شود در کلوند و کساوه نیز اوضاع خوب است کساوه هم رشد خوبی را میتواند داشته باشد تنها عیب بزرگ او سهامداری بنیاد در ترکیب این سهم است . به نظر گروه کاشی شرایط خوبی برای ادامه مسیر در بازار دارد

دراین گروه بارها و بارها از حکشتی صحبت کردیم و واقعا همچنان یکی از بهترین های گروه است در کنار این سهم حگهر هم شرایط خوبی را دارد گزارش های بدی نداده و سود خوبی هم محقق کرده و به نظر بد نیست

در کنار این دو حتاید را هم زیر نظر داشته باشید این سهم نیز میتواند شرایط خوبی بگیرد حتاید در 3ماهه 261 ریال و 6ماهه 451 ریال سود محقق کرده است . سهم 3ماهه 2109 میلیارد ریال سود عملیاتی و 1839 میلیارد ریال سود خالص دارد
در 6ماهه سود عملیاتی3723 و سود خالص 3172 میلیاردریال است
نکته مهم در مورد حتاید رشد 254% سود عملیاتی است ولی در غیرعملیاتی باید تا پایان 12ماهه صبر کرد چند وقت قبل مدیرعامل گفته بود با سود غیرعملیاتی سرجمع به 900 میلیارد تومان سود میرسد و به نظر این موضوع محقق شود و حتاید هم جای خوبی است

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم