جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز چهارشنبه 11 آبان 1401

گزارش بازارامروز چهارشنبه 11 آبان 1401

نوید خاندوزی
نوامبر 2, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروز چهارشنبه 11 آبان 1401

لنگر دلاری … !

بازار امروز هم به واسطه حمایت های نصف و نیمه و هم به واسطه تحولات خاص نرخ ارز در سمت خرید کمی شجاع ترعمل میکرد و در فروشنده ها نیز مردد تر شده بود ولی هنوز آن جریان عمیق و قوی پول را که همه مننتظرش هستیم نمی بینیم و یا حداقل هنوز این جو تردید در بین اهالی بازار وجود دارد .به خصوص امروز چهارشنبه هم بوده و جو تردید در بازار بیشتر بود  …

اما ایاواقعا دلار میتواند  آنقدر در وضعیت بازار موثر باشد ؟! آیا دلار درایور جدید بازار است ؟!

قبل از هر چیز این  را بگوییم ما هیچ وقت و هیچ زمانی طرفدار افزایش نرخ ارز نیستیم و ما فقط با نگاه تحلیلی به بازار و متغیرهای اقتصادی نگاه میکنیم …

وقتی از دلار صحبت میکنی از یک اثرات 4گانه نرخ ارز در بازار میگوییم که 3 اثر آن مثبت و 1 اثر آن منفی است . ابتدا سراغ 3 اثر مثبت میرویم . همواره و همیشه دلار با بازار مسیر همسو و همگرایی را داشته و از نظر موج روانی نیز این اتفاق رخ داده و رشد دلار به طور طبیعی رشدبازارا را به همراه داشته . یک نکته این میان وجود دارد همیشه دلار و شاخص با هم حرکت میکردند و حالا گاهی اوقات یکی زودتر و یکی دیرتر …
اما تقریبا 2 ماه است که بین دلار و شاخص واگرایی ایجاد شده و اومسیر صعودی و بازار مسیر نزولی دارد که نمودار ان را می بینیم . دقت کنید این هیچ وقت ماندگار نبوده و همیشه جایی جبران شده و همگرا شده است و این نکته بسیار مهمی است که به نظر به زودی شاهد ان خواهیم بود  و احتمالا همگرایی بین این دو رخ خواهدداد …

اما دو اثر بعدی معمولا به این شکل بوده که افزایش نرخ ارز خود را در بورس کالا به سرعت نشان میدهد و اتفاقا 2 روزگذشته نیزمعاملات بورس کالا این را نشان میدهد که تقاضا برای محصولات در بورس کالا افزایش یافته و این موضوع اثراتش کم کم در بازار می نشیند امروز هم دنبال  کننده  بورس کالا  باشید  می بینید که این جریان برقرار است …
اثر سوم اثر نیماست . همیشه همینطور بوده که در مقاطع بودجه و به خصوص وقتی دلار مسیر صعودی را طی میکند نرخ نیما هم خوب پیش می رود و بازار منتظر این تغییرات است و باید ما هم ببنیم چه تغییری میکند ولی قوی ترین و مستقیم ترین اثر افزایش نرخ ارز در نیما و سپس بازار است …
اما اثر چهارم اثر جالبی نیست …  ببنید در اثرچهارم و افزایش نرخ دلار  … ما شاهد رشد نرخ هستیم ولی در آن سو به واسطه افزایش چشم گیر ریسکهای مختلف سیاسی و اقتصادی برسر بازار وضعیت بازار سرمایه از رشد دلار تبعیت نکرده و فضای بی اعتمادی موجب حتی حرکت معکوس در نرخ ارز و شاخص بازار می شود . این بدترین و تلخ ترین اتفاق ممکنه برای بازار است که در ان سایر دارایی ها با دلار و حتی بیشتر از دلار رشد میکنند ولی بازار درجا میزند … امیدواریم اثرچهارم افزایش نرخ دلار منتظر بازار ما نباشد …

اما هر چه هست در حال حاضر 3 اثر اول اثرات  قوی تر و خاص تری در بازار داشته و میبینیم که  تقاضا برای بازار افزایش نسبی داشته است  .

حرف آخر … اما این روزها نظرات و حرف ها در مورد حضور صندوق توسعه ملی در بازار زیاد شده است . برخی با جدیت و گارد عجیبی مخالف حضور این صندوق در بازار سرمایه هستندو برخی دیگر آن را اقدام جالبی می بینند . برخی معتقدند اتفاقا چون این صندوق بین نسلی است این نوع سرمایه گذاری درست به مانند سرمایه گذاری بسیاری از صندوق های دنیا به حفظ ارزش دارایی او کمک میکند و برخی منتقدان معتقدند منابع این صندوق باید صرف تخصیص به ایجاد واحد های اقتصادی گردد و حضور در بازار ثانویه کار این صندوق نیست … چند نکته را یادآور شویم …
اول از همه اگر کسی از به اصطلاح اقتصاد خوانده و اقتصاد رانده های کشور اگر در این حوزه حرف زدند که ای فغان ای بیداد چرا این پول را میدهید بی زحمت به آنها بگویید قبل از مخالفت نظر مکتوب قبلی شان را در مورد تخصیص منابع این صندوق به برخی نهاد ها هم بگویند! یعنی مثلا هدر رفتن منابع صندوق برای برخی امور جایز است برای بورس که اتفاقا فکر میکینم ماندگار ترین نوع حفظ دارایی این صندوق است غیرمفید خواهد بود ؟!!

تکلیفتان را روشن کنید !

اما در مورد ذات حضور این صندوق در بازار سرمایه … اتفاقا معتقدیم به جهت شفاف شدن پروسه تخصیص اعتبارات چه خوب که پای این صندوق به بازار سرمایه باز شده است . حقیقت امر از مدت ها قبل این نظر را داشتیم و هنوز هم داریم که هر پروژه ای که میخواهد ازاین منابع بین نسلی استفاده کند باید مراحلی را طی کند که از دید ما سازمان بورس و یا فرابورس میتوانند این مراحل را در بازار شفاف و البته تسریع کنند و سپس تخصیص منابع صورت گیرد . اما چرا پای بازار را وسط میکشیم به نظر این نوع پروژه ها میتوانند در بازار اولیه چه به شکل پذیره نویسی و چه سهام پروژه حضور داشته باشند و حتی صندوق توسعه ملی مالک بخشی ازاین دارایی ها شده وگرنه تخصیص وام ارزی و دریافت ارز که بخشی ازان هم این وسط لوطی خور می شود خیلی هنر خاصی برای نسلی که سنگش را به سینه میزنید نیست
پس این نتیجه گیری یعنی حضور فعال صندوق توسعه ملی در بازار اولیه …  ولی اگر میخواهیم بازار اولیه قوی داشته باشیم باید ابتدا بازار ثانویه برقرار و پرفروغ باشد که لزوم حمایت ازاین بازاردر این نقاط خاص میتواند در حیطه وظایف این صندوق باشد .

از همین رو حضور این صندوق را نکته خوب و البته بسیار ظریفی می بینیم که باید راهگشای مسیر دیگری باشد و البته سابقه حضور دولت ها در بحران های مالی در بازار بسیار پرسابقه است و بهتر است این موارد را بیشتر بخوانیم و بعد مخالف کنیم …

میخواستیم در مورد  صندوق توسعه و شرایط آن در بازار و اتفاقات و راهکارهای جدید را کمی توضیح بدهیم  کمی بحث طولانی می شود و موکول میکنیم  به هفته بعد ولی گویا سه شنبه هفته بعد تغییرات مهمی در راه است …

بگریم و سراغ  بازار بروی که فاز خوبی را امروز گرفت و جو مثبتی را بعد از بازگشایی بازار ارز گرفت  .به نظر میرسد  بازار با نرخ ارز رابطه خوبی میتواند برقرار کند و این مهم ترین اتفاقی است که انتظار بازار را میکشد …

رونق همه جانبه دارویی ها

در نمادهای دارویی رشد قیمتی ادامه داری را شاهد بودیم افزایش نرخ های دریافتی جذاب و سود سازی نیمه دوم سال شرکت های این گروه با رشد خوبی همراه می شود

روزهای قبل درمورد دکیمی و دفارا در دارویی ها صحبت کردیم امروز سراغ دپارس میرویم که به نظر گزینه خوبی است دپارس 6ماهه خوبی زده و در حالی که در 3ماهه 336 ریال سود محقق کرده بود 6ماهه به 1057 ریال رسیده است
.سهم 513 میلیارد ریال سود عملیاتی و 319 میلیارد ریال سود خالص دارد در 6ماهه سود عملیاتی 1618 و سود خالص 1003 میلیارد ریال است به نظر این سهم قابلیت های خوبی برای سود سازی و رشد دارد و کمی بیشتر باید زیرنظر باشد

اسوه همچنان در مسیر صعودی قرار داشته و به سمت قیمت های 3600 تومان در حرکت می باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی در دارویی ها داشته و سود امسالش تحولات خوبی را در حال تجربه می باشد به نظر می رسد سود سازی نیمه دوم سال شرکت نیز صعودی باشد

دارویی فارابی به اولین هدف خود یعنی سطوح قیمتی 1250 تومان نزدیک شده است شکسته شدن این سد قیمتی سهم را تا سطوح 1400 تومان بالا خواهد برد دفارایی که هم سود شرکت اصلی و هم سرمایه گذاری های زیر مجموعه اش قابلیت سود سازی 200 تا 250 تومانی را برای سال جاری در این داروساز را دارند

دکپسول هم رشد خوبی داشت سهم به قیمت های 4600 تومان رسیده و اگر بتواند از این سد قیمتی عبور نماید تا سطوح 5200 تومان رشد خواهد کرد سهمی که امسال سود سازی 1000 تومان به بالا را داشته و به همین واسطه دارای پی بر ای جذابی می باشد

ساختمانی ها در اوج

در نمادهای ساختمانی همچنان نمادهای این گروه در اوج قرار دارند به طوری که اکثر ساختمانی ها شاهد نوسانات مثبت در معاملات خود می باشند

ثمسکن به قیمت های 280 تومانی رسید شکسته شدن این سطوح سهم را تا قیمت های 300 الی 320 تومان بالا خواهد برد سهمی که ارزش ان ای وی بالایی داشته و ارزش ذاتیش سطوح قیمتی 320 تومان است سهم توان بازدهی خوبی با کف 260 تومانی را دارد

در ثرود هم شاهد رسیدن سهم به قیمت های 900 تومان بودیم شکسته شدن قیمت های 920 تومان سهم را تا قیمت های 1000 تومان رشد خواهد داد سهمی که این روزها حمایت های خوبی شده و با توجه به گزارش های ماهانه خود با اقبال مناسبی مواجه شده است

آ س پ هم با استارت رشد قیمتی از کف 400 تومان باز هم در مسیر صعودی قرار گرفته و به سمت سطوح 460 و 500 تومان در حرکت می باشد سهمی که نوسانات بسیار خوبی در کف قیمتی خود داده و پتانسیل های بنیادی خوبی برای رشد دارد نوسان گیری در این ساختمانی با توجه به حمایت های موجود ارزنده می باشد

سرمایه گذاری ها و سواری شاخص

در نمادهای سرمایه گذاری هم نوسانات خوبی را شاهد هستیم این سهم ها نیز با توجه به ماهیت مثبت شاخص با اقبال همراه شده اند

در وبانک سهم تا صف خرید پیشروی کرد سهمی که جدال سختی با اولین مقاومت خود یعنی سطوح 920 تومان خواهد داشت از دید تکنیکالی شکسته شدن این سد قیمتی سهم را تا سطوح 1000 تومان الی 1100 بالا خواهد برد سهمیکه همچنان بازار چشم به راه اگهی بلوک پتروشیمی شازند این بار به صورت اقساطی می باشد

واتی قصد جبران بخشی از افت قیمتی اخیر خود را دارد سهمی که برای امسال سود 230 تومانی را پیشبینی کرده و پی بر ای فوروارد جذاب زیر 4 را دارد این سهم هدف قیمتی 860 تومانی داشته و در کف قیمتی خوبی قرار دارد

وپترو هم توانست به قیمت های بالای 800 تومان بازگردد سهم در صورت ادامه رشد قیمتی هدف 900 الی 920 تومان را در پیش رودارد اگر چه ارزش ذاتی سهم قیمت های بالای 1000 تومان ارزیابی می شود وپترویی که هم سود سازی جذاب و هم ارزش ان ای وی قابل توجهی دارد

در بین سرمایه گذاری های کوچک به نظر وسکاب پردیس وتوسم وپویا جالب هستند و در بین بزرگان با همین شرایط وغدیر و شستا را جالب و منطقی و بهتر میبینیم در وغدیر خبری منتشر شده که بالاخره اپال به پرتفوی غدیر امد و او حالا یک قطب سنک آهن هم هست هر چند با قیمت بالایی به این شرکت فروخته شده ولی در کل شرایط خوبی را دارد . البته  باید دید در تقسیم سود غدیر تاثیر دارد  یا خیر

خودرویی های پر نوسان

در نمادهای خودرویی شاهد دو دستگی سهام این گروه هستیم برخی که سود سازی بالایی دارند با اقبال خوبی همراه و برخی دیگر همچنان شاهد روند نوسانی می باشند

زامیاد در این بین وضعیت خوب و مثبتی داشت البته این سهم نیز در استانه مقاومت 1250 تومانی قرار دارد سهمی که اوضاع بنیادی خوبی داشته و سود سازی مناسبی را تجربه می کند این سهم در صورت شکسته شدن سد قیمتی 1250 تومان تا سطوح 1400 تومان جای صعود و رشد قیمتی را دارا می باشد شایعات سود 200 تومانی و افزایش سرمایه پیش رو دو محرک قوی سهم هستند

ایران خودرو به کف قیمتی 190 تومان واکنش مثبت داشته و به نظر نمی رسد میلی به اصلاح داشته باشد سهمی که اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و می تواند روند نوسانی مثبت را تا سطوح قیمتی 220 تجربه نماید سهم تا زمانی که پتانسیل قوی برای ایجاد نوسانش پیدا نشود فعلا روندش خنثی خواهد بود

خبهمن قصد دارد تا قیمت های 140 تومانی را باز پس گرفته و با رشد قیمتی به سمت سطوح 160 تومان برود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و از سوی دیگر شرکت های زیر مجموعه اش همگی با تحولات خوبی از لحاظ سود سازی همراه شده اند خبهمن در کف قیمتی از دید بنیادی و تکنیکالی قرار دارد

در سوی دیگر در قطعه سازی ها هم خکمک یکی از شرکت های خوب است که تجدید را نیز رو کرد ولی در کل دراین گروه خمهر ختوقا خمحرکه خزر سهم های جالبی هستند خزر را هم کمی بیشتر زیر نظر بگیرید خزر در 3ماهه 34 ریال سود محقق کرد و 6ماهه 184 ریال شد
سهم 108 میلیارد ریال سود عملیاتی و 87 میلیارد ریال سود خالص در 3ماهه دارد
در 6ماهه سود عملیاتی 586 و سود خالص 475 میلیارد ریال بود

معادن سر به بالا

معدنی ها امروز را با روند مثبت همراه بودند وضعیت بازارهای جهانی ثبات خوبی را پیدا کرده است و از سوی دیگر شاهد رشد قیمت دلار هستیم رشدی که سبب افزایش نرخ فروش محصولات معدنی خواهد شد

در کالسیمین سهم از کف قیمتی 1400 تومان برگشته و صف خرید شد سهمی که تا قیمت های 1600 و 1800 تومان جای رشد داشته و سود سازی عالی در 6 ماهه و وضعیت فروش مناسب شرکت حاکی از احتمال برگشت سهم به قیمت های حتی 2000 تومان در صورت تداوم وضعیت مثبت بازار دارد

فملی هم در رنج قیمتی 480 الی 520 تومان روند نوسانی خود را حفظ کرده است سهمی که امسال سود خوبی را به همراه داشته و گزارش خوبی را روانه بازار کرد رشد قیمت دلار و چشم انداز افزایشی بودن نرخ های صادراتی در این شرکت سبب توجه و نوسانات مثبت البته عمدتا حمایتی در سهم شده است

قیمت دلار و طلا رو به بالا و فزر که تولید کننده طلا در کشور است و موجودی خوبی هم از شمش طلا دارد در مسیر رو به رشد قرار گرفته است سهم به قیمت های 2000 تومانی برگشته و به نظر می رسد تا سطوح 2200 تومان هم صعود نماید به خصوص این که سهم با افزایش توان سود سازی در راستای افزایش نرخ ارز همراه می باشد

چهارگوشه بازار

تپمپی از کف قیمتی قوی خود برگشت جانانه ای را تجربه و مهمان صف خرید شد سهمی که ارزش ذاتی بالایی داشته و برای امسال سود 400 تومانی را برای این سهم تخمین  می زنند تپمپی هدف قیمتی 1600 تومانی را دنبال و در موقعیت خوبی قرار دارد به خصوص این که همچنان شاهد رشد سود شرکت های زیر مجموعه خود می باشد

پتروشیمی شازند هم شاهد رشد قیمت دلار است و هم شایعات فروش بلوکی سهامش توسط وبانک و احتمال خرید سهام مدیریتی این سهم توسط پالایش نفت تهران باز هم زمینه را برای رشد سهم فراهم و جوروانی شازند را داغ کرده است سهم به سمت هدف قیمتی 3200 تومانی در حرکت می باشد

حفاری هم گارد صعودی خوبی گرفته است سهمی که گزارش مناسبی از 6 ماهه را ارائه داده است و به نظر می رسد به سمت اولین هدف خود یعنی قیمت های 360 تومانی می رود سهم اصلاح قیمتی خوبی داشته و از سوی دیگر سود خوبی را از طریق رشد قیمت ارز و تسعیر دارایی های ارزی می پذیرد

در مورد های وب گزارش بسیار خوبی در 6 ماهه داشت حتی درامد صفر هم باشد 6 ماهه وضعیت خوبی را نشان میدهد مشکل سهم افت چشم گیر درامد در مهر بود و اگر ادامه داشته باشد سهم هم درجا میزند ولی احساس میکنیم کم کم بازار به این سهم توجه میکند و قیمت های فعلی قیمت های حداقلی سهم است

تایرا امروز خوب عمل کرد  سهم را زیر نظر بگیرید گزارش خوبی هم دارد سهم در گزارش 3 ماهه نلفیقی 845 ریال و اصلی ۵۱۷ ریال و ۶ماهه ۱۵۵۲ ریال سود محقق کرده است و رشد ۲۰۶% را نسبت به مدت مشابه دارد
سهم در ۳ماهه 2036 میلیارد ریال سود عملیاتی و 1655 میلیارد ریال سود خالص دارد
در ۶ماهه سود عملیاتی ۵۵۰۳ میلیارد ریال و سود خالص ۴۹۶۵ میلیارد ریال بوده است با 4000 ریال سود احتمالی و سود تلفیقی خاص به نظر قیمت های بالای 25000 ریال را به زودی می بیند

کحافظ در بین کاشی ها عملکرد خوبی را داشت  کحافظ در 6ماهه به سود 403 ریالی رسیده و رشد 247% را دارد . سهم در 3ماهه به سود 129 ریالی رسیده کحافظ پیشرفت خوبی داشت و در 3ماهه اول 731 میلیارد ریال سود عملیاتی و 661 میلیارد ریال سود خالص دارد
در 3ماهه سود سود عملیاتی 2168 و سود خالص 2073 میلیارد ریال شد این یعنی رسیدن به سود های حتی 1000 ریالی برای سهم عجیب نیست و این میتواند اغاز توجه بازار به این سهم باشد که اصلاح خوبی کرده است

در بین نفتی ها  شرایط شبندر هم خوب است و شسپا هم  جالب است  . دراین گروه شسپا در بدترین حالت خود 780 و بهترین حالت 950 ریال سود دارد و این یعنی کف قیمت 3500 3600 را میتواند لمس کند .

در پالایشی ها تقریبا 3 سهم شپنا شاوان و شبندر به خصوص شبندر مسیر خود را جدا کردند ولی شتران هم خیلی بد نبوده و میتواند مورد توجه بازار باشد . کار بازار روی این گروه سخت است ولی با این رشد دلار و ثبات نفت شک نکنید گزارش های 9 ماهه خوبی هم دارند

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم