جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز دوشنبه 9 ابان 1401

گزارش بازارامروز دوشنبه 9 ابان 1401

نوید خاندوزی
اکتبر 31, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروز دوشنبه 9 ابان 1401

چشمک ریز …

امروز بازار شرایط خاصی را گرفت و به عقیده  بسیاری چراغ اول را  روشن کرد خوب هم  روشن کرد !  البته هنوز حجم قوی و درست حسابی درگیر بازار نشده و بسیاری هنوز نظاره گر بازار هستند و ترجیح میدهند  فعلا  همچنان  ناظر این  رفت و امد ها  بمانند ولی در کل تردید در بازار زیاد است و این حس تردید تا  برطرف نشدن  برخی ابهامات و سوالات  همچنان  روی سر بازر است  … روزهای قبل هم نوشتیم  بازار جدال  بین  برخی بدبین ها و خوش بین هاست که  برخی این  روند  را موقتی می بینند و برخی دیگر آن را آغاز یک  حرکت جدید  برای بازار میدانند  …

در واقع تفاوت دیدگاه ها در این است که ایا چراغ اول حرکت  بازار زده  شده و امروز صفوف خرید نوید دهنده همین است و یا خیر این  فقط یک  حرکت  بعد از ریز هاش متوالی است و دوباره این موج خاموش می شود  …

برخی معتقدند که بازار از نظر نموداری  جایی است که میتواند برگردد و یک برگشت موقت را داشته باشد ببنید بحث بر سر موقت و دایم بودن نیست  بحث چند روزه ما در این است که حتی اگر قرار بر برگشت با پول باشد باید به دنیایی از پول وصل بود تا به بازار کمک کرد چرا که در بستر درستی این پول ریخته نمی شود . در کنار تزریق پول و بسته های ریز و درشت  باید  اعتماد به  بازار بازگردد … چرا  هنوز دست و دل بسیاری به خرید نمی رود ! دلیلش همین  بی اعتمادی است .. بازار به رفتار دولت بی اعتماد است و این بزرگترین چالش بازار است . شما نگاه کنید فقط کافی است چند رفتار دولت را بررسی کنید و در همه آنها به یک پاسخ میرسید که بورس در این بخش در اولویت نیست و تا وقتی چنین فازی حاکم است نمیتوان انتظارات عجیبی از بازار داشت البته  بازهم  تاکید میکنیم این موضوع در عین ارزندگی بازار است  .
شما در بحث اوراق نگاه کنید دولت بی وقفه در حال چاپ اوراق و افزایش نرخ سود است یا از طریق اوراق خزانه و انتشار بی حساب و کتاب و تخصیص ان به پیمانکاران و یا از طریق بانک ها بر اساس اوراق گام ، بعد اگر بپرسید چرا چنین چیزی را منطقی و کانالیزه نمیکنید تا به بورس اسیبی نرسد می پرسند بورس کیلویی چند ! اولویت کاهش تورم و نبود کسری بودجه است
در مورد نرخ گاز و وضع مالیات و عوارض های متعدد میپرسی از اولویت عدم کسری بودجه می گویند . از اختلاف نرخ نیما و دلار میپرسی که چرا تولید کننده و صادر کننده راجریمه میکنید و به وارد کننده سوبسید میدهید نرخ تورم را سر شما میکوبند و خلاصه از هر دری وارد شوی اولویت بورس نیست …
روز اول و شنبه نوشتیم تا وقتی دولت نپذیرد اینجا بحرانی است و دست از این رفتار نکشد تزریق پول نه این که بی فایده باشد ولی دوای بلند مدت و درمان این بازار نیست و  پاسخ نمیدهد و درمان موقتی برای بازار می شود . نمیگوییم بی تاثیر است ولی موقت خواهد بود …

از همین رو در کنار همه این موارد  باید از همین امروزکه چراغ بازار سبز شده  یکی یکی بسترهای بی اعتمادی سهامداران را از بین  برد و گام هایی دراین مسیر برداشت  . نمیتوان به  بازار نوید روزهای روشن بدهیم  نرخ اوراق به 30 نزدیک  شود و یا بودجه چالشی شود و نرخ نیما سرکوب …

یک نکته دیگر این که در روزهای گذشته مدام نوشتیم و بازهم  مینویسم که بازار چه از نظر نمودار پی به ای و چه  نمودار پی به اس یعنی فروش  در  ارزندگی جدی قرار دارد اما  برخی بدبین تر ها و تحلیلگران بازار منتقد ارزیابی بازار ازاین طریق هستند …و حتی بسیاری از مدیران  دارایی و صندوق ها نیز به این موضوع استناد میکنند و سهم نمیخرند  …
بارها و بارها در نگارش گزارش بازار طی روزهای گذشته عرض کردیم وقتی بازار به گزارش ها اهمیت نمی دهد دو اتفاق پیش روی بازار است
یا آنقدر بسترهای بی‌اعتمادی متعدد و عمیق دیگر وجود دارد که گزارش ها اصلاً فرصت جوانه زدن و مثبت شدن ندارند و یا فعالان بازار به تداوم روند سوددهی و فروش در گزارش ها اعتماد نداشته و آنها را مداوم نمی‌بینند
یعنی به ۶ ماهه دوم 1401  و کل سال ۱۴۰۲ به اندازه شش ماه اول سال ۱۴۰۱ وزن نمی دهند
این نکته ای بود که برخی بدبین ها به  بازار بیان می کردند که مقیاس پی به ای تاریخی برای بازار و اینکه بازار در کف پی به ای خود قرار دارد مقیاس درستی نیست اما در مورد همین نظر هم بگویم که با سرکوب تمام قیمت ها ،دلار ۲۷ هزار تومانی، ریزش قیمت های جهانی و … در ۶ ماهه اول وضعیت این بود در ۶ ماهه دوم امیدواری بازار به تغییرات بازارهای جهانی به واسطه احتمال ثبات و کاهش نرخ بهره بیشتر است، حتی در دلار نیما هم احساس میکنیم در سه ماهه چهارم سال تحولات دیگری رخ خواهد داد اما اینکه این طور قطعی و واضح وضعیت شرکت ها را در ۶ ماهه دوم آنقدر وخیم ببینیم که به آن وزنی ندهیم هم عجیب و هم کمی نگاه با عینک بدبینی است . البته  گزارشات مهر قبول داریم خوب نبود ولی این طور هم نبود که بازار نتواند به این نمودار اطمینان کند .

اینجاست که به یک موضوع قدیمی میرسیم …
به طور کلی بازار و تحلیلگران همواره همین رفتار را داشتند در اوج و صعود 99،  بازار را جوری تحلیل می کردند که ما قرار بود احتمالا اقتصاد اول دنیا شویم، حالا جوری تحلیل می‌کنند که تو گویی به خاک سیاه نشستیم
البته تا بوده همین بوده چند روز پیش به دوستی گفتیم یک بورسی و مدیر سرمایه‌گذاری نقد از هزار مدیر دولتی کم خرد  خطرناک تر است چرا که همه چیز را با دید بد بینی و به دور از واقعیت ها نگاه کرده و وزن میدهد .
و تا بوده همین بوده فضای اینچنینی تحلیل های اینچنینی را به همراه می‌آورد و البته همواره در سال ها و دوره های قبل این حقوقی های شجاع بودند که جو را به هم زدند اما حالا حقوقی ها هم دل و جرئت این موضوع را ندارند
حقوقی ها یعنی پول های بزرگ، یعنی قابلیت حرکت های بزرگ و ایجادموج در بازار …

البته دل و جرات این حقوقی ها از رفتار دولت می آید وقتی دولت اینطور زیرساخت های اعتماد را قربانی میکند فضای بازار هم به هم میریزد …

و اما بحث آخر …
سعی میکنم همیشه صبح ها زودتر از خانه بیرون بزنم.  حوصله ترافیک را ندارم ! یکی میگفت صبحی که توبیدار میشوی و میروی فقط کله پزی ها و نانوایی ها  باز هستند و البته چند وقتی است یک قشر دیگر به این جمعیت اضافه شده . صف نشینان دم صرافی ها !
این صفوف برای اولین بار نیست شکل میگیرد و همیشه تاریخ اقتصاد کشور این لحظات را بارها و بارها  تجربه کرده … .  وضعیت اقتصاد کشور و این صف ها نشان داده که هر بار این صفوف فشرده می شود چند وقت بعد یک حرکتی را در نرخ دلار می بینیم و این موضوع بارها و بارها تکرار شده است …
به نظر طی روزهای آتی و هفته های پیش رو 2 رویداد میتواند در حوزه ارز مهم باشد یکی بودجه و دیگری انتخابات امریکا و سیاست های برجامی که میتواند شرایط را تغییر دهد . تاریخ و سابقه نیز بارها نشان داده اذر ماه اکثرا نرخ ارز با رشد مواجه بوده .
بسیاری معتقدند در این بی تفاوتی و به کتفم گرفتن های دولت عاملی که حریان بازار را هدایت خواهد کرد نرخ ارزو تغییرات نیما خواهد بود و باید صبر کرد دید چه می شود ولی 2 رویدادی که عرض کردیم را در روزهای اتی بیشتر دنبال کنید و ما هم  سعی میکنیم روزهای بعد  بیشتر بنویسیم … فعلا این سرنخ تحلیلی را در ذهن خود داشته  باشید

بگذریم و امروز بازار یک چمشک ریز را شاهد  بودیم  یکی میگفت  چشمک ریز نبود و عشوه خرکی برای سهامداران امد و امیدواریم  آخر و عاقبتش خوش باشد ولی بازهم  تکرار میکنیم هرچقدر موضوع خاص و امنیتی شده  باشد اقای بازار و دست بازار منطق اقتصادی را  بیشتر میفهمد  … کمی ازاین  شرایط خاص امنیتی را در گوش دولتی ها زمزمه کنید تا شرایط را درک کنند …

 

سرمایه گذاری ها حمایت شدند

در نمادهای سرمایه گذاری امروز شاهد حمایت از سهام این گروه و شکل گیری روند مثبت توسط حقوقی ها بودیم

در سرمایه گذاری نیرو سهمی که اصلاح قیمتی بالایی داشته و قیمتش به نصف کاهش یافته است شاهد تشکیل صف خرید و روند صعودی خوبی بودیم سهمی که تا قیمت های 200 تومان شانس رشد را داشته و در موقعیت خوبی قرار دارد

فارس هم که شاهد رقابت برای خرید بلوکش توسط شتران و یکی از هلدینگهای زیر مجموعه شرکت نفت بود که  بالاخره نفت بلوک  فارس را خرید  و  با رشد قیمتی مواجه  بود  . فکر مکینیم  غدیر و شستا از این وضعیت فارس ارزنده تر هستند  . این سهم وضعیت خوبی داشته و به نظر می رسد با توجه به رقابت شکل گرفته و فاصله بالای قیمت بلوک با قیمت خرد سهام شرکت خود فارس هم روند میان مدتی صعودی خوبی را طی نماید

وصنعت به قیمت های 180 تومان رسید سهمی که امسال هم سود 40 تا 50 تومانی خواهد داشت و به دلیل ثبات سود سازی و وضعیت جذاب پی بر ای سهم با اقبال و نوسانات خوبی همراه شده است این سهم در صورت تثبیت در قیمت های بالای 180 تومان تا سطوح 200 تومان بالا خواهد رفت

 

دارویی ها و افزایش نرخ های راهگشا

در نمادهای شاهد دریافت افزایش نرخ های جذابی هستیم به نظر می رسد این افزایش نرخ ها سود نیمه دوم دارویی ها را با تغییرات بسیار خوبی همراه سازند

در بازار دارویی ها را جالب میبینیم و فکر میکنیم گزارش های ادامه دار ماهانه در فروش اگر شکل بگیرد میتواند شرایط خوبی را رقم بزند به نظر میرسد دارویی ها این فضای خوب را دارند در بین این شرکت ها دفارا اخیرا گزارش خوبی زد . دتماد خوب بود دارو کاسپین دابور هم گزینه های خوبی هستند و میتوانند در این گروه شرایط خوبی برای رشد رقم بزنند ولی مشکل این گروه عدم نقدشوندگی بالا در برخی نماد هاست

در دارویی کوثر شتاب قیمتی سهم را به استانه سطوح 280 تومان رسانده است سهمی که تا قیمت های 300 تومان هم جای صعود دارد این سهم کف قیمتی 260 تومانی را به عنوان حمایت قوی بسته و با توجه به رشد قیمت محصولاتش انتظار تحولات خوبی در سود عملیاتی خود را دارد

دارویی فارابی به سمت قیمت های از دست رفته 1200 الی 1250 تومانی باز می گردد شنیده می شود امسال سهم 250 تومان سود خواهد داشت که علت این جهش سود رشد سود عملیاتی شرکت و رشد سود شرکت های زیر مجموعه عنوان شده است

اسوه هم درحال شکست قیمت های 3200 تومان است سهمی که در صورت عبور از این سطوح قیمتی تا قیمت های 3600 تومان جای رشد دارد وضعیت فروش و سود سازی سهم متحول و پس از پایان موج اصلاحی مجددا شاهد اقبال خوبی به این سهم هستیم

ساختمانی اوج گرفتند

ساختمانی ها را بارها عنوان کردیم مستعد رشد قیمتی بسیار خوبی هستند ساختمانی هایی که شاهد رشد ارزش دارایی های خود بوده و وضعیت بنیادی بسیار خوبی را دارند

ثالوند در حال عبور از سد قیمتی 480 تومان است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شنیده می شود امسال سود 100 تومان خواهد داشت در صورت صحت شایعات سود سازی شرکت رشد قیمتی بالایی در انتظار سهم خواهد بود سهمی که در فروش پروژه های خود موفق و در وضعیت خوبی به سر می برد

ثغرب همچنان به پیشتازی خود ادامه می دهد این سهم ساختمانی هم به سمت سطوح قیمتی 620 الی 650 تومان در حرکت است سهمی که اوضاع و احوال بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی را در پیش رو خواهد داشت این سهم ساختمانی به دلیل تحرکت خوبش در فروش پروژه ها و برنامه ادامه این روند با اقبال و پول قوی همراه شده است

ثاخت برگشت خوبی زد سهمی که باز هم برای بار چندم به کف حمایتی 180 تومانی واکنش مثبت نشان داده و در مسیر برگشت قرار گرفت این سهم تا قیمت های 200 تومان صعود خواهد داشت ثاختی که به واسطه ارزش ان ای وی بالای خود حتی توان رشد قیمتی بیشتر تا سوطح 220 و بیشتر را دارد

خودرویی های خوش اقبال

خبرهای خوب در خصوص واردات خودرو توسط شرکت های خودروساز بورسی از یک سو و تحولات صورت گرفته در برخی خودرویی ها در 6 ماهه امروز باعث رونق خوبی در این  گروه شد

در زامیاد شاهد صف خرید خوبی بودیم سهمی که تا قیمت های 1200 الی 1250 تومانجای رشد داشته و امسال با شایعات سود سازی 200 تومانی همراه است به علاوه این که به زودی تجدید ارزیابی سهم نیز اجرایی خواهد شد سهم کف حمایتی قوی در سطوح 1050 تومان بسته است

خاور با برگشت و صف خرید همراه شد سهمی که در 6 ماهه به سود سازی خوبی رسیده و سود 6 ماهه دوم سال هم بیشتر خواهد بود امسال سود سازی بالای 40 تومانی در سهم محتمل و به نظر می رسد خاور تا قیمت های 240 تومان هدف میان مدتی داشته باشد فعلا در کوتاه مدت سهم باید به جدال قیمت های 200 تومانی برود

خساپا با خبر برنامه برای واردات گسترده محصولات کیا به خصوص سراتو با اقبال و نوسانات مثبت همراه شده است سهم با رشد قیمتی به سمت سطوح 180 تومانی در حرکت بوده و می تواند از کف حمایتی 165 تومانی فاصله بگیرد

خبهمن را هم  زیر نظر داشته  باشید  فکر میکنیم خبهمن  با این  شرایطو این  فضا میتواند رشد قیمت خوبی را در کوتاه مدت تجربه کند  .

غذایی ها جان تازه ای گرفتند

در نمادهای غذایی شاهد روند خوبی بودیم این گروه هم با مثبت شدن بازار جان تازه ای گرفته و به مسیر صعودی و مثبت بازگشت

غسالم همانطور که عنوان کردیم در رنج قیمتی 280 الی 320 تومان در نوسان است سود سازی بالا و جذابی که سهم در 6 ماهه داشته براورد های سود سازی 65 الی70 تومانی را برای سال جاری در این سهم رقم زده است غسالمی که فعلا همچنان استفاده از رنج نوسانی سهم مناسب است

غپینو به صف خرید رسید به نظر می رسد امسال سهم 60 تومان سود و ارزش ذاتی 300 الی 320 تومانی داشته باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظارش است به خصوص این که امروز شاهد شکسته شدن مقاومت 260 تومانی به همراه صف خرید در سهم بودیم

غمهرا هم با رشد قیمتی خوبی همراه شده است و سعی در رسیدن به قیمت های 200 تومانی دارد فروش شرکت با افتتاح کامل طرح توسعه مهرام 2 و جهش ظرفیت فروش متحول شده و برای امسال و سال اتی سود سازی بالایی در انتظار این سهم غذایی می باشد به نظر می رسد هدف بعدی سهم در صورت عبور از قیمت های 1000 تومان سطوح 1200 تومان باشد

دراین گروه سپید و سیمرغ هم خوب بودند  . در روزهای قبل هم گفتیم هم سپید و هم سیمرغ در گزارش های اخیر خود موفق بودندو با دید نوسان و کمی صبر میتوانند گزینه های خوبی در بازار باشند .

 

چهارگوشه بازار

شبندر وضعیت خوبی دارد و سعی در شکست قیمت های 820 تومان سهمی که در پالایشی ها گزارش بسیار خوبی در 6 ماهه داشته و انتظارها را حسابی بالا برده است این سهم پالایشی همین الان 7 ماهه 200 ساخته و رشد قیمتی سهم فعلا تا سطوح 900 الی 920 تومان ادامه دار خواهد بود

در بین روغنی ها  شسپا و شرانل جالب هستند  . در مورد این دو به نظر میرسد شسپا 900 و شرانل 11000 ریال سود را داشته باشد و گزینه های خوبی هستند و بین این دو فکر میکنیم شرایط شسپابهتر و خاص تر باشد .

پی بر ای رایان سایپا بسیار جذاب شده است به خصوص این که شرکت از قرارداد جدیدش نیز رونمایی و امسال هم سود سازی خوبی در انتظار سهم است رایان سایپا اصلاح قیمتی بالایی داشته و جا برای برگشت به قیمت های 140 تومانی را با توجه به سود سازی مناسبش از یک سو و پی بر ای پایینش از سوی دیگر را خواهد داشت

ختوقا هم در جای مناسبی برگشت زده و با صف خرید همراه شده است سهم اهداف قیمتی 280 الی 300 و 320 تومان را در پیش رو داشته و به نظر می رسد در انتظار انتشار صورت های مالی 6 ماهه قطعه سازان زیر مجموعه خود  می باشد که در صورت مثبت بودن این گزارش ها سهم بتواند رالی صعودی خوبی را استارت بزند

امروز فاذر هم  به  صف خرید  رسید . نه بنیادی صحبت میکنیم و نه نوسانی ولی در این قیمت ها و این شرایط فاذر را با دید یک سهم خاص و کمی صبرو نگهداری زیر نظر داشته باشید قیمت افت جدی را داشته  و برای نوسان خاص است

در بین نوسانی ها ولساپا هم خاص بود . سهم اصلاح عجیبی داشته و 108 تومان شده است حتی فرض کنید 20 تومان سود داشته باشد به نظر این قیمت ها قیمت های خوبی برای سهم است . سهم یک سری قرارداد با زامیاد منعقد کرده و به نظر بتواند به این شرکت در افزایش درامد کمک کند .

امروز جو پتروشیمی ها خوب بود . متانولی ها که خوش درخشیدند  . خبر نرخ خوراک 3600 تومانی گویا به زودی به بازار اعلام می شود و میتواند خبرخوبی برای سهامداران و بازار باشد و جالب خواهد بود . در سوی دیگر دراین گروه گزارش ماهانه شبصیر شیران شگویا نوری بد نبود افت قیمت پارس خوب بودو برای خرید و نگهداری بد نیست . به نظر در این گروه میتوان گزینه های بهتر دیگری را نیز گرفت . در اوره ای ها شیراز و شپدیس واقعا خوب بودند و این دو قابلیت های خوبی برای سهامداری کردن در بازار دارند نوری هم بد نیست و بد عمل نکرده ولی ابهامات خاص صورت های مالی را دارد و نمیتوان به طور دقیق در مورد ان اظهار نظر کرد در حوزه هلدینگ ها نیز فکر میکنیم غدیر و پارسان همچنان جالب توجه باشند .

بخواهیم گزارشی در گروه فولاد سهم انتخاب کنیم به نظر ارفع کاوه و فولاد هر 3 جالب هستند و هر 3 شرایط خوبی برای رشد دارند ولی فعلا جریان پول در فولادی ها نیست و این 3 را با دید کمی صبر باید خرید و نگهداری کرد . بین این 3 اگر اهل ریسک هستید ارفع و اگر کم ریسک میپسندید فولاد بهترین گزینه است

کچاد  را هم در گروه  سنگ آهن گفته  بودیم و می شود روی واحیا هم کمی حساب کرد

امروز حکشتی هم وضعیت خوبی را داشت  و صف بود   . در این گروه 3 سهم حکشتی حتاید و حسینا قرار دارند حکشتی با پیش بینی سود 7700 ریالی و این قیمت ها جذاب است حتاید همینطور ولی اگر قصد سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدت را دارید سراغ خرید حسینا و رفتن به افزایش سرمایه برود که میتواند در دید بلند مدت و بیش از 1 سال جالب باشد .

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم