[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز یکشنبه 8 آبان1401
بی پولی یا بی اعتمادی !
امروز هم بازار ارام بود نه خیلی مثبت و نه منفی این سطح ارامش انگار شبیه دریای بی موجی است که از دید برخی زیباست و از دید برخی هیچ جذابیتی ندارد . البته این دریای بی موج همین که اسیبی به ساحل نشینان نزند خود یک پیروزی است ولی در نظر داشته باشید در شرایط فعلی اگر بازار به سمت رکود هم برود ممکن است فشار فروش برخی از افراد که منتظر یک تغییر هستند دوباره افزایش یابد که دقیقا همین رفتار را از ابتدا و آغاز بازار تا انتها می بینید .
این روزها دست خریدار صندوق های تثبیت و توسعه در بازار بسیار روشن و واضح است و این دست خریدار هم در نماد های بزرگ و هم کوچک فعال شده و اتفاق خوبی ازاین حیث است . اما سوال این است که با جریان پول می شود بازار را نجات داد ؟! قطعا موثر است اما …
امروز سعی میکنیم در مورد این موضوع صحبت کنیم و صد البته این خبررا هم میدهیم که در پیدا و پنهان بازار جلسات متعددی برقرار است که به بازار کمک شود ولی همچنان قاعده همه این است که همه چیز باید خود را در تابلو نشان دهد …
بسیاری معتقدند که با جریان پول می شود به بازار کمک کرد ولی در حال حاضر جریان پول شبیه همان انتی بیوتیک هایی است که این روزها نایاب شده و شاید برای بدست اوردنش باید تلاش بسیار کرد ولی به کسی که مراحل پیشرفته سرطان را دارد قطعا انتی بیوتیک نمی زنند ! شاید ارام بخش را بشود تزریق کرد ولی درمان ماجرای بیماری او نیست …
بازار به ترکیبی از اتفاقات و رویداد ها نیاز دارد تا المس گرانبهایی که از دست داده را به دست اورد و آن الماس چیزی نیست جز اعتماد !
بازار اعتماد خود را از دست داده و اتفاقا هر چه میگذرد به جای بهبود بدتر می شود ! شما ببنید همین چند روز بسته 10 بندی تصویب میشود ولی دیروز هم گفتیم از حرف تا عمل انگار در بازار سرمایه راه بسیار است و چیزی روی تابلو به چشم بازار نمی آید و همین که در تابلو چیزی دیده نمی شود اوضاع دوباره به حالت قبل برمیگردد …
دوستی که اتفاقا از کم و کیف بسیاری از جریانات و اتفاقات مطلع بود میگفت صندوق های تثبیت و توسعه هم اگر پول داشته باشند نه حریف بازاری که اعتماد در ان نیست می شوند و نه خود خیلی علاقه دارند بی سرو کله خرید کنند چرا که آنها نیز میدانند خشاب خود را نباید خالی کرد از همین رو معتقدیم تا وقتی دولت تمام عیار پای کار نیاید هیچ چیز درست نمی شود و صد البته در بستر بیمار جامعه هم دیوارهای قوی نمیتوان بنا نمود . نمی شود بیرون سنگ و چوب و جنگ باشد و از بازار سرمایه انتظار ثبات داشته باشیم ولی می شود گام هایی را برداشت که به بازار در مسیر بهبود و تثبیت کمک کند .
هنوز رد پایی از کمک دولت به بازار دیده نمیشود و این دقیقا نقطه ضعف بازار است . دولت نرخ سود را رها کرده ، نرخ ها به 30 نزدیک می شوند ، بودجه مبهم است ، تهدید نرخ گاز و زخم چرکین او هنوز روی تن بازار است ، سیاست های عوارض و مالیات دولت مشخص نیست در بانک مرکزی نرخ ارز را سرکوب میکنند و خلاصه مجموعی از اتفاقات دست به دست هم داده تا این شرایط محقق شود ..
حالا شما در این فضا پول به بازار تزریق میکنید که شبیه تزریق داروی خواب اور و آرام بخش به بیمار سرطانی است شاید او را درمان نکند ولی ارام میکند …
و حرف آخر … در یکی از جلساتی که با برخی از فعالان بازار در حضور رئیس سازمان بورس بودیم درست یکی از همین روزهایی بود که البته 20 % بالاتر همه از ریزش کلافه شده بودیم .
دغدغه فعالان بازار متفاوت بود . یکی از الگوریتم میگفت ، یکی بازارگردان، یکی عرضه های اولیه ، یکی حتی میگفت عرضه اولیه را متوقف نکنید !!،یکی از تزریق پول میگفت و یکی دیگر از این که چرا سازمان بورس به نمایشگاه نمی رود ! یکی هم صدایش را فقط بلند کرده بود و جیغ میزد ! نمیدانیم دغدغه همه شاید درست بود ولی به حقیر که رسید واقعا نمی دانستم چه بگویم مطالبی را روی کاغذ خطخطی کرده بودم ولی بستم و حرف دلم را زدم که خلاصه اش 2 نکته بود … سقف این خانه دارد میریزد و خانه آتش گرفته آن وقت برخی دعوا بر سر این دارند که فردای ریخته شدن این سقف قرار است نهار اکبرجوجه باشد یا قورمه سبزی ! صدای ترک خوردن های این سقف از ان موقع شنیده میشد ولی کسی نخواست بشنود …
آن روزها مثل امروز شایعه رفتن و استعفای رئیس سازمان مطرح نبود . ولی همچنان معتقدیم رفت و امد روسای سازمان کمترین تاثیری در وضعیت بازار ندارد و این رفت آمد انها به نهاد های بالاتر است که کارایی انها را مشخص میکند .
ان مقطع به ایشان دوستانه و به عنوان یک فعال بازار نه فعال رسانه و تحلیل توصیه کردم اگر میخواهید عاقبت به خیر شوید سمت درستی باستید و از میز و صندلی و ماندن و رفتن واهمه ای نداشته باشید .
سمت درست ،همیشه سمت واقعیت و کار درست و مردم و سهامداران است …
در فضایی که مدیران شرکت ها و هیئت مدیره ها روی میزهای خود خوابشان برده و چنبره زده اند سازمان میتواند طرف درست وظایف خود بایستد و از منافع واقعی سهامدار دفاع کند . هیچ کسی نمیگوید جریان غیرمنطقی را در پیش بگیرد بلکه هدفش این باشد که در سمت درست ، که به اقتصاد کشور کمک کند قرار بگیرد . جلوی تصمیمات غلط دولت و دستگاه حاکم اقتصادی قرار بگیرد و فریاد بزند این کار غلط است
چند نتیجه که بیشتر نیست … یا فریاد میزند و درست می شود که عاقبت به خیر شده . یا فریاد می زند و میزنند و او را برمیدارند که به نظر بازهم عاقبت به خیر شده و یا گوش کسی بدهکار نمی شود آن موقع حداقل سهامداران میدانند تکلیف آنها در مواجه با کسانی که شعار کمک به بازار می دهند چیست و حداقل مسیر روشن است …
امروز قرار گرفتن سمت عاقبت بخیری دل و جرات زیادی میخواهد …
نتیجه صحبت این است که به جای فشار اوردن به این و آن و فلان صندوق و فلان مجموعه بنشینید و انرژی بگذارید برای حل این موارد و ابهامات بازار و
مطمئن باشید و شک نکنید بازار اگر از این ابهامات خیالش راحت شود جریان پول خودش راه خود را به بازار پیدا میکند …
مسائلی مانند نرخ خوراک و نرخ های بودجه ای ، اختلاف نرخ نیما ،نرخ سود و …
ساختمانی ها در فکر صعود
در ساختمانی ها وضعیت مثبت دنبال می شود سهام این گروه اکثرا در کف های حمایتی قوی قرار داشته و در فکر صعود هستند
در این گروه آ س پ با صف خرید خوبی همراه شد سهمی که تا قیمت های460 تومان به شرط عبور از سطوح 420 تومان جای صعود دارد همواره سهم کف قیمتی 400 را دیده و برگشت خوبی می زند و نوسان خوبی به دست می دهد هدف بالای سهم سطوح 500 تومان برآورد می شود
در ثغرب روند همچنان مثبت بود این سهم ساختمانی هم وضعیت بنیادی خوبی دارد با پیش فروش یکی از پروژه های خود سود مناسبی کسب کرده و برنامه فروش یکی دیگر از پروژه های خود و برخی زمین هایش را نیز دارد تحولات خوبی در ثغرب شکل و بازهم پول قوی وارد سهم شده است فعلا هدف سهم سطوح 560 و 620 تومان ارزیابی می شود
ثاخت در قیمت های 180 تومان حمایت بسیار قوی می شود سهمی که ارزش ان ای وی بالایی داشته وبه همین واسطه مورد توجه است شنیده می شود غدیر به عنوان سهامدار عمده کف 180 تومان را در این سهم بسته و ثاخت تمایل به رشد قیمتی از کف خود دارد
پالایشی های مستعد
در پالایشی ها گزارش های خوبی را شاهد هستیم کرک اسپرد سهام این گروه هم ارام ارام صعودی شده است به نظر می رسد همچنان انتظار ها در اینگروه تقویت شود
دراین گروه به نظر شبندر همچنان بعد از گزارش شرایط خاصی دارد و سپس شپنا و بعد شاوان گزینه های خوب و خاص این گروه هستند بلوک فارس هم به شتران می رسد و به نظر بازی این سهم خاص تر می شود ولی چون کمی این بلوک گران تر خریداری می شود توصیه ما روی شتران فعلا نیست و شبندر را بیشتر و بهتر می بینیم .
شبندر به قیمت های 800 تومان رسید تثبیت سهم در سطوح بالای 800 تومان راه را برای رسیدن به قیمت های 860 و 920 تومان هموار خواهد ساخت رنج سود 180 الی 200 تومانی برای سهم تخمین زده و سهم با توجه به گزارش عالی 6 ماهه خود جای صعود بسیار خوبی دارد
در شاوان هم شاهد نوسانات مثبت در این سهم بودیم سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود سازی بالایی در پیش رو دارد شاوان می تواند بار دیگر قیمت های 2000 تومانی را به خود دیده وشانس خود را برای شکست این سطوح و رشد تا قیمت های 2200 تومان امتحان نماید
شبریزهم رشد خوبی درپیش گرفته است سهمی که تا قیمت های 1450 تومان بالا خواهد رفت سپس در صورت شکسته شدن این سطوح مهمان قیمت های 1600 تومان خواهد شد امسال سود عملیاتی شبریز و سود پتروشیمی تبریز می تواند تاثیرات خوبی بر شبریز داشته باشد
غذایی ها و یک سود عالی
در نمادهای غذایی برخی سهامی که پی بر ای فوروارد جذابی دارند با اقبال همراه شده و روند صعودی به خود گرفتند
در غگلپا توان سود سازی بالا و جهش سود 6 ماهه و شایعات سود 1200 تومانی به همراه سرمایه اندک و پتانسیل افزایش سرمایه سنگین سبب شده تا سهم با اقبال همراه شود سهمی که با توجه به سودی که م یتواند بسازد جای رشد قیمتی خوبی داشته و فعلا هدف سهم سطوح 5200 الی 5500 تومان است
سپید و سیمرغ هردو گزارش های خوبی داشتند در سپید در 3 ماهه گذشته بهبود داشته است و شهریور و مهر عالی بود
فروش سهم در تیر به 5009 میلیارد ریال رسیده است در مرداد با اندک افت 4694 میلیارد ریال شده است و شهریور با رشد خوب 6357 میلیارد ریال بود
در مهر 6298 میلیارد ریال بود و 7 ماهه 33527 میلیارد ریال فروش داشت . مدت مشابه قبل 16436 میلیارد ریال بود به نظر این سهم به همراه برخی غذایی ها گزارش های خوبی زدند که میتواند مورد توجه بازار باشد . سپید و سیمرغ هردو ریسک های منطقی و خوبی دارند
در سیمرغ رشد قیمت تخم مرغ به میزان 20 درصد طی یک ماهه اخیر سبب شده تا انتظارها از این سهم بالا برود سهمی که در کف قیمتی قرار داشته و رشد قیمتی خوبی در پیش رو دارد گزارش های ماهانه و رشد فروش توان سود سازی بالا را به سهم مشخص خواهد کرد سیمرغ جای برگشت به قیمت های 2000 تومانی را دارا می باشد
زپارس عالی پیش می رود سهمی که ازقیمت های 6000 تومان در حال عبور بوده و به نظر می رسد به قیمت های 6500 تومانی برسد این سهم هدف قیمتی بعدیش سطوح 7200 تومان خواهد بود سهمی که بازار چشم به راه افزایش سرمایه از تجدید ارزیابیش است
تلاش برای نجات
در خودرویی ها شاهد تلاش های زیادی بودیم تا سهام این گروه به تعادل برسند خودرویی هایی که به کف های حمایتی قوی رسیده و فعلا در حال حمایت هستند
در بین خودرویی ها از نظر گزارشی هم این ماه جذاب نبود و فقط و فقط خبر نرخ گذاری مانده و حمایت این گروه نیز جای حساسی رسیده و کار سخت شده است در این گروه منفی خبهمن خزامیا خاور با دید نگهداری بد نیست با دید نوسان هم خود خساپا و خودرو بد نیستند . ولی در کل از این گروه حمایت درستی نشود بازار حرکتی نخواهد داشت
در ایران خودرو کف قیمتی 180 تومانی سبب متعادل شدن و افزایش حمایت ها از سهم شد سهمی که وضعیت نوسانی شدیدی این روزها پیدا کرده است این سهم فعلا در سطوح حمایتی خوبی قرار داشته و امید به برگشت از همین کف قیمتی را دارد
خاور علی رغم تکذیب استعفای مدیرعاملش همچنان روند منفی را در پیش و به سمت کف قیمتی 180 تومان سرازیر شده است امسال سهم توانایی رسیدن به سود بالای 40 تومانی و قیمت های 250 تومانی را دارد سهمی که تحولات خوبی را در حال تجربه بوده و اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی دارد
در زامیاد اما همچنان روند نوسانی بود این سهم کف حمایتی 1050 تومانی را دنبال می کند زامیادی که سود سازی بالایی داشته و افزایش سرمایه خوبی از تجدید ارزیابی دارد همچنان گزارش های خوب ماهانه نشان می دهد در نیمه دوم سال هم سهم وضعیت سود سازی خوبی خواهد داشت
معدنی ها و مدد حمایت
در معدنی ها امروز شاهد تشکیل حمایت هایی بودیم سهامی که اصلاح قیمتی خوبی داشته و بعضا صورت های مالی و عملکرد مهر خوبی را منتشر کردند اما روند فعلی بیشتر حمایتی می باشد
در فملی سهم حمایت شد بیشتر این حمایت به منظور جلوگیری از افت شاخص می باشد فملی که به سمت سطوح قیمتی 520 الی 560 تومان حرکت خواهد داشت وضعیت بنیادی سهم مناسب بوده و امسال سو خوبی از فملی حاصل می شود
در باما گزارش خوبی را از این سهم در عملکرد مهر ماه شاهد بودیم همین گزارش عالی در سهم سبب شد تا باما با رشد قیمتی خوبی همراه شده و به سمت سطوح قیمتی 420 تومان در حرکت باشد سهمی که به نظر می رسد با این اصلاحی که داشته بتواند کمی از این اصلاح را جبران نماید
فزر هم با روند نوسانی همراه شد این سهم در کف قیمتی 1800 تومان قرار داشته و حمایت های خوبی می شود گزارش خوبی را از سهم شاهد و رشد فروش خوبی حاصل شده است امسال هم می توان سود بالایی را از فزر انتظار داشت به خصوص این که سهم تولید کننده تخصصی طلا بوده و توان بنیادی بالایی دارد
معتقدیم کچاد هم شرایط خوبی را دارد و بد نیست کچاد در مرداد از ماه های قبل کمی کمتر بود ولی شهریور و مهر بهتر شد .
سهم در تیر این عدد 34771 میلیارد ریال شد و مرداد 25334 میلیارد ریال و شهریور 31430 میلیارد ریال بوده است
در مهر به 31298 میلیارد ریال رسید و در خد ماه قبل بود
7 ماهه 238479 میلیارد ریال فروش داشت و مدت مشابه قبل 254462 میلیارد ریال بود
چهارگوشه بازار
در اسوه سهم به سمت سطوح بالای 3200 تومان برگشت زد سهمی که اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و می تواند رشد قیمتی مناسبی را تجربه نماید این سهم به سمت سطوح قیمتی 3600 تومان در حرکت است اسوه ای که وضعیتش رو به بهبود بوده و جا برای رشد قیمتی خوبی در بازه میان مدت دارد
در دارویی ها دفارا واقعا خوب بود دفارا بعد از کمی افزایش نرخ مهر 1335 و شهریور 1010 و مرداد 794 ، تیر 730 میلیارد ریال بود 7 ماهه 5791 میلیارد ریال فروش داشت و مدت مشابه 3484 میلیارد ریال شد
کاسپین شرایط خوبی داشت شهریور 1093 میلیارد ریال بود در مهر به عدد 1121 میلیارد ریالی رسید 7 ماهه 6995 میلیارد ریال بود سال قبل 7 ماهه 4879 میلیارد ریال فروش داشت.
کقزوی با اصلاح قیمتی خوبی به کف 1100 تومان نزدیک می شود سهم امسال 320 الی 340 تومان سود خواهد داشت و توانسته گزارش عملکرد بسیار خوبی را در 6 ماهه ارائه دهد این سهم با احتساب پی بر ای 5 تا 6 ارزش ذاتی 1500 الی 1800 تومانی داشته و در کف قیمتی فعلی بسیار ارزنده است
شفن هم در رنج قیمتی 480 الی 560 تومان در نوسان است سهم فعلا بیشتر حمایتی روند گرفته و نوسانات خوبی بین این دو سطح قیمتی می دهد مشخص شدن اثرات کاهش نرخ خوراک بر سود شرکت می تواند راهگشای شفن شود شنیده می شود بیشترین تاثیر کاهش نرخ خوراک بر این سهم خواهد بود
ارفع و کاوه در بین فولادی ها جالب بود در ارفع در شهریور فروش با رشد 13650 میلیارد ریال شد و نرخ داخلی ۱۲۹,۸۴۰,۶۹۵ ریال بود
در مهر با فروش 10555 میلیارد ریالی مواجه بود و نرخ ۱۳۵,۴۲۷,۶۱۳ ریال بود
7ماهه 73517 میلیارد ریال فروش داشته و مدت مشابه قبل 47512 میلیارد ریال بود
در کاوه نیز شرایط خوب است هم در فروش هم در سود سازی در مهر با فروش 21892 میلیارد ریالی مواجه بود و نرخ با 121 هزار تن صادرات ۱۲۷,۱۸۰,۷۲۶ ریال بود 7 ماهه 138375 میلیارد ریال فروش داشته است و مدت مشابه سال قبل عدد فروش 97987 میلیارد ریال بوددر بین گزارش پتروشیمی ها به نظر شیراز عالی بود شبصیر را هم کمی بیشتر و قوی تر زیر نظر بگیرید و میتواند جالب باشد درسوی دیگر شپدیس هم بد عمل نکرد و به زودی 12ماهه میدهد و میتواند نظر بازار را جلب کند در کنار این شرکت ها معتقدیم شیران هم حرکت خوبی کرده است شیران شهریور و مهر شیرینی داشت شهریور به فروش 8884 میلیارد ریالی رسیده است و مهر 10016 میلیارد ریال بود
10 ماهه 60605 میلیارد ریال فروش داشته است . شگویا هم جالب ظاهر شده و در کل سهم خوبی در بازار است . ولی تا بدین جای کار فکر میکنیم شیراز شپدیس شیران شبصیر بد نبودند
در گروه سیمان سشرق منتظر تحولات و خبرهای بیشتری است و میتواند در بین سهم ها خوش بدرخشد باید گزارش های بیشتری را نیز دید ولی سخوز سفانو را هم زیر نظر داشته باشید سپاها در 12ماهه جالب عمل میکند و ساوه و سابیک هم جز خوب های این گروه هستند . دراین گروه میتوان روی سفانو سخوز و برخی دیگر بیشتر زوم بود
[/ihc-hide-content]


