جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازار امروز شنبه ۷آبان ۱۴۰۱

گزارش بازار امروز شنبه ۷آبان ۱۴۰۱

نوید خاندوزی
اکتبر 29, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازار امروز شنبه ۷آبان ۱۴۰۱
ازحرف تا عمل …

امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که بسیج عمومی و همه امکانات بیرون و درون بازار جمع شده تا کمی جو منفی و مبهم بازار را به مثبت تبدیل کند و تا حدودی هم ابتدا موفق بود ولی در ادامه دوباره فشار فروش سرو کله اش پیدا شد
سیاست گذار میخواست با کنترل موج روانی بازار و همچنین تزریق منابع بخش عمده‌ای از بازار را به سمت مثبت شدن مدیریت کرده و دست تقاضا نیز جریان را به شکل منطقی و مناسبی پیش ببردولی خالی بودن دست آنها برای امروز خیلی زود بیرون زد و اوضاع تغییر خاصی نکرد .دقت کنید نوشتیم برای امروز … فردا داستان ممکن است چیز دیگری باشد
اگر بخواهیم صحنه فعلی بازار را ترسیم کنیم به واقع این روزها بازار تقابل دو جریان فکری و دو دیدگاه متفاوت است که یکی با عینک کمی خوشبینانه، منفی فعلی را آخرین دست و پاهای فشار فروش دانسته و بخشی دیگر بدبین ها هستند که مثبت فعلی را فرصت فروشی بین تمام این موقعیت ها می دانند اینکه نتیجه اول می‌شود یا نتیجه دوم ،زمان مشخص خواهد کرد اما به نظر می‌رسد آنچه این میان نیاز به بازسازی بیشتر دارد چیزی به نام اعتماد به بازار و بازگشت جریان پول به رویدادها و اتفاقات است
موج بدبینی به بازار آنقدر زیاد است که حتی تصمیمات بزرگ اینچنینی هم با دیده تردید نگریسته می‌شود و در واقع شکستن این جو و این موضوع اغاز و مقدمه هر جریانی برای کمک به بازار است
اگر به خاطر داشته باشید مدت‌ها قبل نوشتیم که تمام راههای کمک به بازار از یک دروازه و دریچه مهم آغاز می‌شود و آن هم چیزی به نام پذیرش بحران است
پذیرش بحران در سطوح بالا وگرنه ما که خودمان به بحران اذعان داریم و می‌دانیم… متولیان بازار اعم از دولت سازمان و تمام کسانی که مشارکت دارند باید بپذیرند که بازار سرمایه فضای بحرانی داشته و وقتی چنین چیزی پذیرفته شد تصمیمات منتج به نتایج رفع بحران گرفته خواهد شد ما به تازگی کمی روز چهارشنبه این دیدگاه و تفکر را کمی بیشتر بین تمام افراد می بینیم که پذیرفتند فضای بازار بحرانی است و باید برای رفع بحران دست به کار شوند و آستین بالا بزنند دیر یا زود فرقی نمی‌کند مهم این است که امروز فهمیدند اما اگر بخواهند به مانند رویدادهای قبلی برای یک مثبت چند روزه تصمیماتی گرفته شده و دوباره بازار رها شود قطعاً همه دست آنها را خوانده و خواهد خواند و تصمیمات فعلی نیز دوام و قوامی نخواهد داشت
نکته بعدی این است که حرف باد هواست!! گوش بازار پر از وعده و وعید وقول های روی زمین است
ما از حرف درمانی گذر کردیم . قبل تر این حرف ها و وعده ها گفته شد و تقریباً هیچ نتیجه ای نداشته است برای چه بازار باید به حرفها وزن دهد ؟؟به نظر همه چیز باید خود را روی تابلو نشان دهد و ما باید نتیجه این اقدامات و موارد رفع بحران را در تابلو بازار ببینیم در غیر این صورت این هم مدلی کم و بیش شبیه مدل های قبل می شود که فایده ای نداشته و کار را غیر منطقی خواهد کرد
اما اگر بخواهیم در مورد راهکارهای کمک به بازار و خروج از بحران صحبت کنیم باید این راهکارها را به دو بخش تقسیم کرد که صد البته این حرف ها چیز تازه ای نیست که امروز بگوییم …مدت هاست بیان شده
بخشی از راهکارها راهکارهای کوتاه‌مدتی برای فرار از این حال و روز بازار و فرار از این وضعیت است که عمدتا شامل شوک‌های وارده به بازار خواهد بود
یعنی به این نصف و نیم بدن بی جان که باید آنقدر شوک های عجیب و غریب وارد شود تا کمی علائم حیاتی او باز گردد بخشی از این شوک های کوتاه مدتی همین مواردی که امروز اعلام و اجرایی شده و البته از دید ما مهمترین آن حضور جریان پول در بازار است . امروز یک عدد هزار و یک ۵هزار مطرح شده ولی همه چیز باید روی تابلو خود را نشان دهد …
در مورد بازارگردان و این موارد به نظر بازار بیش از اندازه به الگوریتم و بازارگردان وزن داده و مشکل اصلی این موارد نبوده جریان پول واقعی در بازار به واسطه رفتار بسیار سخت و غیرمنطقی دولت بوده که رفته و قهر کرده نه عملکرد ۴تا ربات و الگوریتم …
اما آنچه که به نظر باعث خواهد شد دوام و ماندگاری این نوع بحران زدایی از بازار بیشتر باشد و پیش برود این است که علاوه بر حضور جریان پول تصمیماتی که منجر به اعتماد سرمایه گذاران به بازار می شود گرفته شود
بینید تا به امروز هم صندوق توسعه و تثبیت و یا حقوقی های دیگر در بازار سهام میخرید و حمایت می کرد اما آن سوی ماجرا دولت مشغول شد زدن جیب شرکت‌ها و یا وضع قوانین عجیب و غریب از طریق بودجه و دستورالعمل‌ها بود و این رویه آنقدر تکرار شد که بازار هم در شرایط فعلی هر نوع تزریق پولی را بدون در نظر گرفتن آن موارد، بیشتر فرصت خروج می‌دانند از همین رو معتقدیم اگر قصد کمک واقعی به بازار را دارید باید اطمینان سرمایه گذاران را به فضای فعلی جلب کنید و این اطمینان با چیزی جز اعتماد و تصمیمات درست و منطقی با ثبات اقتصادی محقق نمی‌شود اگر قرار است بازار در یک مسیر مطمئن حرکت کند باید تکلیف خود را با جریانات متفاوت و اثر گذار در دو سمت فروش و بهای تمام شده بداند
بازار باید بداند و مطمئن باشد که سر او در بودجه بریده نمیشود، تصمیمات غیر منطقی در کار نیست، نرخ گذاری دستوری سراغ او نمی‌آید ،نرخ سود چکش سر او نمی‌شود و موارد دیگر …به نظر اگر کسی شعار اولویت اول بازار را می دهد و قصد کمک به بازار را دارد در کنار این شوک های کوتاه مدتی باید به سراغ حل و فصل این موارد برود
اگر این اتفاق رخ ندهد دوباره خیلی زود این پول هم تموم شد و این موج هم به پایان می رسد و بار دیگر فروشنده ها سر و کله شان در بازار پیدا میشود

در هر صورتی اگر قرار است تصمیماتی برای کمک به بازار گرفته شود به نظر این دست تصمیمات اگر جنبه کمک و ارامش بخشیدن به اقتصاد و فضای بازار نباشد چیزی جز فرصت خروج نخواهد بود و دوباره روز از نو روزی از نو …
البته این بار امیدوار تر از قبل پیش میرویم چرا که هم در جای ارزنده تری در بازار قرار داریم و هم موضوع کمی حساس تر شده …
درست شبیه نظریه تکنیکالیست ها که بازار به این نقاط باید واکنش هایی را نشان دهد ولی این که این واکنش ها پایدار خواهد بود یا خیر به نظر بستری از تحولات مختلف سیاسی و اقتصادی منجر به آن می شود .
دوست داشتیم امروز در مورد موج و جو سیاسی و اثرات آن در بازار و برهم خوردن برخی تعادل ها صحبت کنیم ولی فضا اجازه نمیدهد و بماند برای بعد …
اثر خیابان در بازار…

دارویی ها و تلاش برای برگشت

در دارویی ها خبر افزایش نرخ دارو سبب شده تا سهام این گروه تلاش های خوبی برای برگشت روند داشته باشند اکثر داروها با رشد قیمت محصولات بسیار خوبی همراه شده اند

در هلدینگ برکت سهم با برگشت به قیمت های بالای 1000 تومان همراه شد این سهم وضعیت خوبی داشته و با رشد قیمتی به سمت سطوح 1100 تومان در حرکت خواهد بود برکتی که عمده طرح هایش در حال افتتاح بوده و و امسال هم سود سازی خوبی خواهد داشت

دکیمی هم اصلاح قیمتی خوبی داشته است سهم ازقیمت های 2500 تومان به سطوح 1800 تومان رسیده و مستعد برگشت به قیمت های 2000 تومانی است سهمی که امسال را حداقل 400 تومان سود و به نظر می رسد جای برگشت به سقف2500 تومانی را در میان مدت داشته باشد

خرید و نوسان گیری در دکپسول بسیار جالب می باشد سهم کف قیمتی 4200 تومان را بسته است و جا برای برگشت روند قیمتی به سمت سطوح 4600 تومان را خواهد داشت سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و امسال سود سازی 1000 تومان به بالا را دارد با این توان سود سازی سهم پی بر ای جذابی دارد

به نظر دکیمی ددانا پیشرفت های خوبی داشتند . پیش ازاین نیز معتقد بودیم دپارس دابور دتماد کاسپین دارو گزینه های خوبی هستند دابور کمی در فورش عقب نشینی کرد ولی بد نیست دتوزیع هم فضای خاص خود را دارد دفارا هم جز گزینه های خوب بازار است .

پالایشی ها و رشد کرک اسپرد

همچنان در نمادهای پالایشی شاهد رشد کرک اسپرد ارام این گروه بودیم پالایشی هایی که با این وضعیت در نیمه دوم سال هم سود سازی خوبی داشته و امید به رشد قیمتیشان وجود دارد

در شبندر وضعیت بسیار بهتر دنبال می شود سهم با شکست قیمت های760 تومانی به سمت سطوح 820 تومان در حرکت است امسال رسیدن به سود 200 تومانی و رشد قیمتی خوبی در میان مدت و بلند مدت خواهد داشت و در گروه پالایشی بهترین گزارش را از آن خود کرد

در نماد شپنا سهم از کف قیمتی 580 تومان بار دیگر به سمت قیمت های 620 الی 650 تومان باز می گردد سهم هم سود سازی بالا و هم شاهد افتتاح طرح های توسعه ای خود خواهد بود سهمی که امسال سود سازی خوب و بالایی داشته و رشد قیمتی خوبی در پیش رو دارد اما فعلا نوسان گیری در سهم ارزنده تر است

شاوان در کانال 1800 تومان در نوسان و با نوسانات ارامی همراه است این شرکت هم گزارش 6 ماهه با تحقق سود بالایی داشته و با توجه به سرمایه شرکت اهرم سود سازی خوبی دارد شاوان هم شایعات سود 400 تا 450 تومانی برای سال جاری را دنبال و اهداف قیمتی 2000 الی 2200 تومانی دارد

غذایی های خاص

در نمادهای غذایی پی بر ای فوروارد برخی سهام این گروه به زیر 4 رسیده و جذابیت بالایی ایجاد کرده و همین امر سبب اقبال خوبی به سهام غذایی ها شده است

در این گروه غشان که توان سود سازی 100 تومانی را برای سال جاری دارد با نوسانات مثبت سعی دارد تا ازقیمت های 420 تومان عبور و راه خود را برای رسیدن به اولین هدف قیمتی یعنی سطوح 460 تومان هموار سازد غشانی که گزارش بسیار عالی از عملکرد 6 ماهه ارائه داد

غسالم به کف قیمتی 280 تومانی رسید سهم امسال 65 تا 70 تومان سود خواهد داشت و ارزش ذاتی خوبی دارد فعلا نوسان گیری در دو رنج قیمتی 280 الی 320 تومان و کسب نوسانات 10 درصدی در این سهم ارزنده است

غچین نشان داد با گزارش اخیر می تواند به سود بالای 200 تومانی برای سال چاری برسد سهم در کف قیمتی 900 تومان ارزنده و علاوه بر سود سازی بالا تجدید ارزیابی خوبی هم دارد غچین جای یک برگشت روند به سطوح بالای 1000 تومان را خواهد داشت

غشصفا هم واقعا  شرایط خوبی داردغشصفا رشد خوبی در فروش داشت و مهر 3561 و شهریور 2969 و مرداد 2527 میلیارد ریال فروش داشت و 7ماهه به عدد 18571 میلیارد ریال رسیده و مدت مشابه قبل 9996 میلیارد ریال بود

ساختمانی ها در مسیر صعود

در ساختمانی ها شاهد نوسانات مثبت در برخی سهام این گروه بودیم اکثر ساختمانی ها به کف قیمتی خوبی رسیده و کم کم باید شاهد برگشت همه جانبه سهام این گروه باشیم

ثغرب که اصلاح قیمتی بالایی از سطوح 1000 تومان داشته و قیمتش نصف شده است امروز را با اقبال و صف خرید همراه شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و اخیرا موفق به پیش فروش یکی از پروژه های خود و کسب سود 100 تومانی شده است امسال شنیده می شود سهم با سود خوبی به پایان خواهد برد

در ثرود هم برگشت روند خوبی را شاهد بودیم این سهم نیز اوضاع بنیادی خوبی داشته و در زمینه فروش موفق بوده است سهمی که سود سازی بالایی دارد و با رشد قیمتی به سمت سطوح 820 تومان گام بر می دارد قیمت هایی که مصادف با مقاومت قوی  در سهم است

ثامید در وضعیت خوبی قرار دارد شناسایی سود بالا در اخرین عملکرد شرکت و برنامه فروش یکی از پروژه های خود را دارد امسال سال بسیار خوبی از نظر سود سازی و فروش  در این شرکت بوده و ارزش ذاتی سهم حداقل قیمت های 160 تومان است

سرمایه گذاری ها و سیگنال شاخص

در سرمایه گذاری ها شاهد سیگنال مثبتی از شاخص کل بودیم به طوری که برخی سرمایه گذاری ها با روند مثبت سعی در جبران بخشی از افت قیمتی اخیر خود بودند

پارسان بار دیگر از کف حمایتی قوی خود یعنی سطوح 2800 تومان برگشت خوبی زد سهمی که بار دیگر جای رشد تا قیمت های 3200 تومان را خواهد داشت این سهم هم ارزش ان ای وی بالا و هم سود سازی خوبی دارد به خصوص این که امسال سود پتروشیمی پردیس و پالایشی ها رشد خوبی داشته است و سبب سود سازی خوبی در این سهم خواهد شد

وصنعت را عنوان کرده بودیم امسال هم سود 45 تا 50 تومانی داشته و می تواند با اقبال همراه شود سهم با صف خرید به سمت سطوح 180 تومان و در گام بعدی قیمت های 200 تومانی به راه افتاده است شرکتی که عمده درامدهایش را در سپرده گذاری و دریافت سودهای درامد ثابت سرمایه گذاری و وضعیت خوب و با ثباتی دارد

وصندوق گزارش عملکرد خوبی در مهر ماه داشت سهم نشان داد همچنان سود سازی خوبی داشته و وضعیت بنیادی مناسبی دارد امسال هم توان سود بالا در سهم باعث شده میلی به اصلاح نداشته باشد به خصوص این که سهم کف قیمتی قوی در سطوح 1000 تومان بسته است

وخارزم در ماه اخیر بسیار جالب عمل کرد و هم ماهانه و هم میاندوره ای خوبی داشت وخارزم در مهر 939 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته و ۳,۶۶۲,۹۲۲
میلیون ریال تا پایان مهر۳,۷۱۶,۹۸۱ سود مجامع داشته است . در بین بزرگترها وغدیر و در صورت بازگشایی شستا و در بین نوسانی ها پریس وسکاب ومهان جالب تر هستند

چهارگوشه بازار

زپارس به قیمت های 6000 تومانی نزدیک می شود سهمی که افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی خوبی داشته و از سوی دیگر وضعیت سود سازیش نیز به واسطه رشد قیمت محصولات کشاورزی صعودی شده است انتظارها برای تجدید ارزیابی در سهم رقم بالایی را شکل داده است

زامیاد که حمایت قوی در سطوح 1000 تا 1050 تومان دارد بار دیگر به این حمایت قوی واکنش نشان داد امسال سال سود سازی بالا در زامیاد به همراه افزایش سرمایه خوبی است و سهم بار دیگر توان نوسان مثبت به سمت اولین هدف قیمتی یعنی سطوح 1200 الی 1250 تومان را خواهد داشت

در بین غذایی ها غگلپا را زیر نظر داشته باشید . در گروه غذایی این سهم بد نبود گزارش خوبی داشت در 3 ماهه به سود 1129 ریالی رسیده است و 6ماهه 4809 ریال سود محقق کرده است
3ماهه 285 میلیارد ریال سود عملیاتی و 190 میلیارد ریال سود خالص داشته است در 6ماهه 1060 میلیارد ریال سود عملیاتی و 812 میلیارد ریال سود خالص دارد .غبشهر هم شرایط بدی ندارد قیمت جای خوبی رسیده است غبشهر در 9 ماهه 408 و در 6ماهه 240 ریال سود داشت

در گروه فولاد اوضاع خاص پیش می رود .دراین گروه فولاد مبارکه هم واقعا دیگر در این قیمت ها غیر منطقی است پی به ای زیر 4 را دارد و حتی زیر 3 با دید خوش بینانه. فولاژ هم فروش منطقی و نرمال را پیش می برد فولاژ در تیر 10940 میلیارد ریال و مرداد 9429 میلیارد ریال و مهر 9675 میلیارد ریال رسیده است
در شهریور این عدد 9681 میلیارد ریال بود و 7 ماهه 72733 میلیارد ریال بوده و نسبت به مدت مشابه قبل 49109 میلیارد ریال بوده است
تا مهر 2655 میلیارد ریال هزینه انرژی و سوخت داشته است به نظر سهم بدی نیست و گزارش های خوبی را میتواند بدهد

گزارش ماهانه فخوز رسیده و عملیات نه خیلی بد و نه خیلی خوب بود فخوز در شهریور این عدد 56690 میلیارد ریال بوده و نرخ ۱۱۷,۸۷۹,۷۸۹ ریال است
در 3ماهه سوم در مهر 40014 میلیارد ریال فروش داشت و نرخ بلوک صادرات ۱۲۱,۱۳۸,۴۱۳ ریال است
7 ماهه 277869 میلیاردریال فروش و7 ماهه مشابه قبل 233926 میلیارد ریال بوده است

گروه سیمان هم فضای خوبی را دارد ساوه سخوز سفانو را نیز در کنار این سهم زیر نظر داشته باشید در این گروه ساربیل ریسک زیادی از نظر قیمتی شاید داشته باشد ولی خوش نوسان بوده و گزارش های خوبی داده است . سابیک و ساوه دو سهم خاص گزارشی در سیمان بودند در سابیک در تابستان وضعیت کمی بهتراست و تیر 1834 میلیارد ریال و مرداد 1597 میلیارد ریال و شهریور 1788 میلیارد ریال فروش داشته
در 3ماهه سوم مهر 1711 میلیاردریال بود و 7 ماهه این عدد 10750 میلیارد ریال بود این عدد مدت مشابه 6996 میلیاردریال بود تا مهر 1478 میلیارد ریال هزینه گاز و برق داشته است

چند روزی است روی گروه دارو مفصل صحبت میکنیم و گزینه ها را بررسی می کنیم و باید دید ماهانه چه میکنند . مثلا دپارس دابور خوب بودند دفارا هم شرایط بدی را نداردو میتواند جالب توجه باشد سهم پر ریسک و خوش نقشی است . دارو را هم با این شرایط زیر نظر بگیرید سهم دارو در 6ماهه با سرمایه جدید 1169 ریال سود محقق کرده است سهم 6ماهه 5282 میلیارد ریال سود عملیاتی و 3039 میلیارد ریال سود خالص دارد
3ماهه 1827 میلیارد ریال سود عملیاتی و 922 میلیارد ریال سود خالص دارد

گزارش هر 2 سهم کساوه کلوند واقعا خوب بود و البته کپارس هم خوب عمل کرد و حتی کحافظ نیز گزارش خوبی خواهد داشت ولی در کل بازی این گروه میتواند روی این دو سهم جالب باشد بهتر پیش برود . بین این دو کساوه خاص تر است ولی کلوند بازاری تر حرکت میکند . در کلوند در 3ماهه 992 ریال و 6ماهه 2349 ریال سود محقق کرده است و رشد 51% نسبت به مدت مشابه دارد

دیروز در مورد شبندر صحبت کردیم و بازهم میگوییم شبندر شرایط خوبی دارد شپنا در نیمه دوم خوش می درخشد و شتران هم خریدار بلوک فارس است و این یعنی این 3 سم قابلیت های نسبتا خوبی برای بازار دارند ولی بحث اصلی روی دو گزینه اول است

در بین روغنی ها نیز شسپا و شرانل را بهتر و خاص تر می بینیم . در شرانل شرانل در 3ماهه به سود 2191 ریالی رسیده و 5482 میلیارد ریال سود عملیاتی و 4381 میلیارد ریال سود خالص دارد . در 6ماهه 5078 ریال سود محقق کرده است و 12883 میلیارد ریال سود عملیاتی و 10155 میلیارد ریال سود خالص دارد

در گروه فلزات فاسمین و فباهنر و بیشتر با دید قابلیت رشد میان مدتی زیر نظر باشند هم فروس هم فباهنر از غربال گزارش ها خوب خود را بیرون زدند. شهریور 859 میلیارد ریال در مهر به 1029 میلیارد ریال رسیده و عدد خوبی داشت
7 ماهه 5456 میلیارد ریال فروش داشت مدت مشابه قبل 4741 میلیارد ریال بود تا مهر 661 میلیارد ریال هزینه سوخت داشت

بانکی ها ونوین واقعا شرایط خوبی داشت ونوین تراز جالبی در مهر داشت سهم در مهر 19358 میلیارد ریال سود تسهیلات اعطایی و 17829 میلیارد ریال سود پرداختی به سپرده دارد 7 ماهه تراز 10912 میلیارد ریال شده است

 

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم