[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزچهارشنبه 27 مهر1401
زیان با دورتند ،بازار با دور کند !
به کم رمق ترین و سخت ترین و بی حال ترین روزهای بازار رسیدیم .
این هفته روی دور کندبود و انگار فیلمی را داشتیم با سرعت کم نگاه میکردیم . البته زیان با سرعت پیش میرفت اما زمان کند میگذشت .بی پولی در بازار موج میزند و این موضوع مثل روز روشن است امروز یکی از کم حجم ترین روزهای اخیر بازار را داشتیم و حالا همه بر این نظرند که دلیل این کویر شدن بازار از پول چیست ! طوری که امروز رکورد کمترین ارزش معاملات خرد طی 18 ماه اخیر شکسته شد. امروز با ثبت ارزش 15،473 میلیارد ریال ارزش معاملات خرد افت عجیبی داشت …
برخی معتقدند برای نجات بازار باید به آن تزریق پول صورت گیرد…ولی معتقدیم بازار در مسیری افتاده که حالا برای موفقیت شاید خیلی نیاز نباشد جریان پول به آن پمپاژ شود بلکه موانع حضور پول بیرونی در بازار اگر شناسایی و برداشته شود بازار خود به خود در سرازیری روان حرکت صعودی جریان پول وارد میشود.شناسایی و رفع این گلوگاه ها و تحولات میتوانند گام بزرگی در جهت پیشبرد بازار بوده و در حال اگر کسی بخواهد پا به توپ شود و به بازار کمک کند باید اذعان کرد در حال حاضر عمده گلوگاه های بازار به دو موضوع محدود می شود یکی بحث های سیاسی است که از تحولات و تنشهای اخیر بگیر تا برجام و اتفاقات دیگر را شامل می شود و دیگری تحولات دولت است که عمدتا با رفتار خود بر سر بازار خراب می شود که در مهمترین موضوع خود را در قانون گذاری ها به خصوص بودجه نشان میدهد
از همین رو اگر میخواهیم بازار در مسیر صعودی قرار گرفته و در شکل صعودی پایدار و منطقی و با کیفیت باشد بعد از گزارش های بنیادی مناسب لازم است تا بستر این گلوگاهها خشکانده شود و بازار بتواند مسیر بهتری را در پیش بگیرد از اینجا به بعدش به نظر بیشتر نقش دولت است که در بودجه و موارد دیگر می تواند راهگشا باشد و امیدواریم کمی عقلانیت به سراغ قانونگذاران ما آمده و فضای بهتری را شاهد باشیم
نکته بسیار مهم این بار این است که بر خلاف بار قبل این بار همه اتمام حجت کردند یا به عبارت دیگر وزارت اقتصاد صمت برنامه و بودجه و همه و همه از اثرات تصمیمات خود آگاه هستند
و دو راهی مهمی پیش روی دولت است و در واقع این بار عیان و آشکار است که اگر تصمیمات غیر منطقی گرفته شود حاکی از آن است که بر خلاف شعارهای ابتدای دولت بازار سرمایه هیچ کجای توجه دولتمردان نیست و خیلی اثری ندارد
شما تا وقتی چنین دیدگاهی را دارید جریان پول را کجا میخوای هدایت کنید
همین می شود که گزارش های بنیادی خوب هم اثر موقتی پیدا می کنند و نمیتوانند به طور پایدار در بازار اثر گذار باشند
اما در کنار این موضوع وقتی بحث گزارش ها را مطرح میکنیم یک موضوع دیگر نیز وجود دارد ولی قبل از آن بگذارید داستانی را تعریف کنیم… فامیلی داشتیم بنده خدا نذر کرده بود که شب های قدر خون بدهد و اتفاقاً همه هم او را تشویق می کردند که چه کار خوبی است خون دادن و به تو کمک می کند و …برای همین نیز از خاطرات خون دادن های متوالی خود تعریف می کرد اما یک بار در نزدیکی های شب قدر ایشان مریض شد و تحت یک عمل جراحی نه خیلی بزرگ قرار گرفت. تقریباً چند شب قبل از شب قدر از بیمارستان مرخص شد به هر حال دیدگاههای خاص عقیدتی و اعتقادی او باعث شد که به همگان اصرار کند باز هم میخواهد خون بدهد
همه او را نصیحت کرده که پدر جان عزیز جان شما تازه عمل کردی بدنت قدرت کافی را ندارد .تازه خون از دست دادی! خون دادنت از بهر چیست!!!
از ایشان اصرار و از بقیه انکار خلاصه هر طور شده یکی میاندار شده موضوع را مدیریت کرد و به پایگاه انتقال خون رفتند و چند قطره خونی هم گرفتند
اما تصور کنید اگر میخواستند به معنای واقعی کلمه خون بگیرند چه اتفاقی سر ایشان می آمد امروز حکایت فروش برخی حقوقی ها در مقاطع خاص شبیه همین روایت است
تو گویی حالا آنها فرصتی برای انتقام گیری پیدا کرده و انگار گزارش های مالی میان دوره ای خوب برخی شرکتها باعث میشود در نیمچه جو مثبت ایجاد شده این حقوقی ها با شدت و فشار بیشتر عرضه کننده سهم باشند
این روزها کلمه سرکوب را زیاد میشنویم به نظر رفتار برخی از این حقوقی ها در مواجهه با قیمت سهم بیشتر شبیه سرکوب است میشود ماجرا را مدیریت کرد و با توجه به وضعیت خاص بازار که حال او کمتر از عمل قلب باز برای او نبوده و حالی برای او باقی نمانده بهتر است قطره چکانی و مدیریت شده این عرضه ها صورت گیرد تا آسیبی به بازار نرسد
قطعا اگر این رفتار ادامه داشته باشد و توجهی نشود بازار خیلی سریع گزارش ها را نیز پشت سر گذاشته و به یک موجود بی تحرک و بی حرکت که شبیه بیماران مرگ مغزی است تبدیل می شود
این یک هشدار مهم است و امیدواریم نهادهای ناظر آن را جدی بگیرند
و در نهایت برخی از عزیزان از دولتمردان گرفته تا دوستان در سازمان معتقدند به جای انتقاد راهکار ارائه دهید…
با سازمان حرف ما بماند برای روزهای بعد که مفصل تر صحبت خواهیم کرد چراکه شنیده هایی نیز این میان به گوش می رسد اما در دولت به نظر آنچه این روزها مهم است این است که دولت بتواند با سیاستگذاری های خود مسیر بازار را بهبود بخشد و ریل گذاری جریان نقدینگی را فراهم آورد بخشی از آن بحث های بودجه ای بود بخشی دیگر به موضوع مهمی یعنی محرک های بازار برمیگردد
ببینید همه میدانند که دو صنعت خودرو و پالایش محرک های جدی و قوی بازار هستند در گروه پالایشی اوضاع منطقی تا حدودی پیش میرود و اثرات همین مثبت اندک چند روز اخیر آنها را در کلیت بازار دیدیم که کمی حالش بهتر بود در گروه خودرو دولت تقریباً در فشل ترین شکل ممکن رفتار می کند که حتی به حرف ها و وعده های قبلی خود نیز پایبند نیست دولت موضوع عرضه و بلوک را در شلوار این گروه انداخته و به نوعی بحث را باز کرده اما به بدترین شکل ممکن مدیریت می کند و حالا نیز شنیده میشود خصوصی سازی برای عرضه بلوک های خودرویی شرط و شروط میگذارد وزارت صمت مخالف است و …
این صنعت از همه جای دولت دارد می خورد از بحث بلوک گرفته تا قیمت گذاری دستوری و هرچه این صنعت میخورد با ضریبی بیشتر بازار سرمایه نوش جان می کند چرا که اثرات روانی آن در بازار شکل می گیرد و به نظریه یکی دیگر از اتفاقاتی که قطعاً باید رخ بدهد تغییرات جدی و بنیادی در دیدگاه دولت به صنعت خودروست البته موار دیگری هم وجود داشت که سعی میکنیم در روزهای آتی در مورد آن صحبت کنیم به خصوص ارائه گزارش های شش ماهه و حاشیه های آن و رفتار حقوقی ها
چرا که متقدیم حقوقی ها به عنوان اسمارت مانی ها بازار باید رفتار متفاوتتری از عموم بازار داشته باشند اما چنین چیزی دیده نمی شود و بعضی از آنها حتی رفتارهای غیر منطقی تری را نسبت به حقیقی ها دارند
به هر حال امیدواریم جریان پولی که می تواند به دل بازار بزند و وارد بازار شود هر چه سریعتر با تغییر مسیر احتمالی بازار به این جریان کمک کند و صد البته معتقدیم که در بلندمدت خریداران امروز بازار بزرگ ترین برنده های انواع بازارهای مالی و غیرمالی کشور خواهند بود
ببخشید که زیان حرف زدیم یکی میگفت خوش به حالت که انقدر دلخوش و امیدوار هستی وهر روز مینویسی …نمیدانیم امیدواری است یا حماقت … بگذریم …
امیدی از جنس ساختمان
امروز نمادهای ساختمانی بعضا مثبت بوده و روند صعودی داشتند سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی میان مدتی خوبی دارند
در وتوس سهم به قیمت های 680 تومان رسید در صورت شکسته شدن این سد قیمتی سهم تا سطوح 720 الی 760 تومان جای صعود دارد وتوسی که سود سازی خوبی از طریق واگذاری یکی از پروژه های خود شناسایی و شنیده می شود تا پایان سال همچنان به سود خوبی برسد
در ثامید سهمی که بارها بر پتانسیل های بالای این سهم اشاره داشتیم گزارش های اخیر در این سهم سبب شکل گیری روند مثبت خوبی شد ثامید پی بر ای بسیار پایینی داشته و در حال رشد قیمتی به سمت سطوح 145 و 160 تومانی می باشد این سهم ساختمانی با وضعیت بنیادی خوبی همراه است
ثفارس هم نوسانات مثبت را تجربه و در انتظار فعال شدن پتانسیل های خود می باشد این سهم تا قیمت های 820 الی 900 تومان جای رشد دارد هم فروش یکی از پروژه های شرکت هم افزایش سرمایه دو پتانسیل عمده سهم محسوب می شوندکه سبب اقبال خوبی در ثفارس خواهند شد به خصوص این که سهم از قیمت های بالای 1000 تومان اصلاح خوبی داشته است
اوضاع بهتر بانک ها
در نمادهای بانکی صورت های مالی سهام بنیادی این گروه مثبت بوده و هین امر سبب شده تا بانک ها با وضعیت خوی همراه باشند
در بین بانکی ها وپاسارهم گزارش داد وپاسار از نظر عملیاتی بهبود داشت و 6ماهه 555 ریال سود محقق کرده است . سهم 3 ماهه 237 ریال سود محقق کرده است . در 3 ماهه ۴۲,۸۳۱,۵۸۳ میلیون ریال جمع درامد های عملیانی داشته است
در 6ماهه این عدد ۱۱۵,۸۲۰,۱۱۵ میلیون ریال بوده است .
به نظر وپست ارزنده تر بودپست گزارش خوبی میزند و حالا این گزارش رو شده است وپست در گزارش تلفیقی 6 ماهه به سود جالب 638 ریالی رسیده است و 3ماهه این عدد 277 ریال بود . سهم 10458 میلیارد ریال سود خالص در 6 ماهه دارد
در سود اصلی این عدد 620 ریال بوده است به نظر وپست به سود 1100 1200 ریالی میرسد و از همین رو قیمت ارام ارام وپلکانی رشد خواهد کرد هر چند دیروز حقوقی سهم تا تواست فروخت !
در این گروه ونوین که انتظار تحقق سود 50 تومانی رادر 6 ماهه دارد با نوسانات مثبت خوبی همراه شده است این سهم توانایی های بنیادی بالایی داشته و جا برای صعود خوبی دارد به خصوص این که اگر ماهیت صورت های مالی 6 ماهه اش مثبت باشد سهم حداقل یک نوسان 10 درصدی را میدهد
پست بانک علی رغم گزارش عالی 6 ماهه خود نتوانست به رشد خود ادامه دهد سهمی که امسال سود 120 تا 140 تومانی داشته و با این سود پی بر ای بسیار پایینی دارد سهمیکه ارزش ذاتیش بالا بوده و توان سود سازی خوبی در کنار افزایش سرمایه جذابی هم دارد
بانک دی کف قیمتی 60 تومانی را بسته است سهمی که افت قیمتی بالایی داشته و در سطوح حمایتی قوی قرار دارد این سهم بانکی اوضاع و احوال خوبی در صورت فروش دارایی های خود پیدا خواهد کرد بانکی که از طریق فروش دارایی های خود قصد اصلاح ساختار مالی را دارد
غذایی ها کم اوردند
در نمادهای غذایی هم فشار فروش بالا می باشد علی رغم وضعیت بنیادی خوبی که در این گروه شاهد و گزارش های خوبی 6 ماهه ای که در راه می باشد غذایی ها زیر بار عرضه های قوی قرار دارند
سیمرغ در کف قیمتی 1900 تومانی در نوسان است رسیدن به سود محدوده 400 تومانی برای امسال در سهم وجود دارد اما سهم فعلا اسیر روند منفی بازار است سهمیکه ارزش ذاتی 2400 تومانی داشته و قرار است با افزایش مجدد قیمت فروش محصولات خود همراه شود
در زپارس هم وضعیت مثبت بود زپارس این روزها تافته جدا بافته ای شده است سهم همچنان حمایت و روندش مثبت است این سهم غذایی هدف قیمتی 6200 الی 6500 تومان در صورت عبور از مقاومت فعلی 5600 تومانی را دنبال می کند
غگلستا به قیمت های 1000 تومان رسید سود محقق شده در 6 ماهه برای این سهم بسیار مهم است سهمی که توانایی های بنیادی بالایی داشته و با توان سود سازی 200 الی 250 تومانی همراه و اگر در 6 ماهه سود بالای 100 تومان محقق کرده باشد استارت رشد قیمتی خوبی تا سطوح 1200 تومان را خواهد زد
ایست پالایشی ها
در نمادهای پالایشی گزارش ضعیف پالایش نفت تبریز باعث کشیده شدن ترمز رشد قیمتی سهام این گروه شد البته باید در انتظار گزارش سایر شرکت های گروه ماند که انتظار می رود بار مثبت داشته باشند
شنیده می شود شپنا یکی از بهترین گزارش های این گروه را ارائه خواهد داد گمانه زنی های خوبی در خصوص سود سازی این سهم در گزارش 6 ماهه شنیده می شود که اگر صحت داشته باشد زمینه ساز رشد قیمتی سهم تا قیمت های 650 در گام اول و سپس 720 تومان خواهد شد
شتران هم در کف قیمتی 460 تومانی در انتظار صورت های مالی 6 ماهه خود می باشد اگر سود سازی خوی را شاهد و سهم بتواند به سود 120 تومانی شایعه شده برای امسال جامه عمل بپوشاند رشد قیمتی خوبی را در سهم تا قیمت های 520 الی 560 تومانی شاهد خواهیم بود.شتران هم گویا کارهای مربوط بع بلوک را نهایی کرده و وارد رقابت برای خرید بلوک فارس می شود معتقدیم در میان مدت این موضوع به شدت به سود شتران خواهد شد .
شبندر شایعات سود 100 تومانی در 6 ماهه دارد اگر سهم به این سود رسیده باشد می تواند جهش قیمتی بالایی داشته باشد شبندری که در 3 ماهه دوم سال با کاهش حاشیه سود همراه شده اما همچنان امید به سود سازی خوبی را در دل خود دارد
گزارش شبریز که خیلی چنگی به دل نمیزد ولی تمام امیدواری بازار ارائه گزارش خوب از سوی شپنا و شبندر است و حتی شبندر را هم جذاب می بینیم البته این را هم بگوییم این دلیل نمی شود که حقوقی فروشنده نباشد به نظر صف شوند حقوقی امان نمیدهد از همین رو جو گروه پالایش در عین مثبت بودن پر عرضه است و منتظر گزارش خواهد بود .دراین گروه شبریز گزارش داد شبریز بدون سود پتروشیمی تبریز و با سرمایه جدید در 6ماهه 1857 ریال سود محقق کرده است ۳ماهه به سود ۱۲۹۶ ریالی رسیده بود . سهم ۵۰۳۸۹ میلیارد ریال سود عملیاتی و ۳۸۸۸۹ میلیارد ریال سود خالص دارد
سهم 72317 میلیارد ریال سود عملیاتی و 55703 میلیارد ریال سود خالص دارد به نظر 3500 ریال سود را دارد و این یعنی قیمت فعلی نه کم است و نه زیاد
سرمایه گذاری ها در مسیر صعود
سرمایه گذاری هایی که اصلاح قیمتی بالایی داشته اند امروز را کمی مثبت بودند سهامی که همچنان به واسطه قرار داشتن در کف قیمتی مستعد رشد قیمتی خوی هستند
در سرمایه گذاری بوعلی سهم مهمان صف خرید بود سهمی که از قیمت های 220 تومان استارت رشد خوبی را زده است این سهم که سود سازی بالایی برای سال جاری دارد به سمت قیمت های 240 الی 250 تومان روانه شده و به نظر می رسد بازدهی نوسانی خوبی بدهد
شنیده می شود امسال هم وصنعت قابلیت رسیدن به سود 40 تا 50 تومانی را دارد این سهم رشد میان مدتی خوبی تا قیمت های 200 تومان با حمایت 160 تومان خواهد داشت وصنعتی که سودش عمدتا ناشی از درامدهای ثابت سپرده گذاری هایش می باشد
وبانک هم با اصلاح قیمتی همراه شد ظاهرا شتران از خرید سهام پتروشیمی شازند انصراف داده و قصد خرید بلوک فارس را دارد وبانکی که به این امید رشد بالایی را تجربه کرده بود و حالا از قیمتهای 1000 تومانی به سمت کف قیمتی 800 تومان افت داشته است
در بین سرمایه گذاری ها وخارزم هم جالب بود وخارزم در 3ماهه به تحقق سود 475 ریالی رسیده است و به نظر میتواند جالب باشد
چهارگوشه بازار
دارویی کوثر عالی ظاهر شد این سهم دارویی وضعیت خوبی داشته و شنیده می شود هم سد شرکت اصلی هم دارویی امثن از شرکت های زیر مجموعه رشد خوبی داشته و تحولات خوبی در دکوثر جریان دارد سهم به سمت قیمت های 300 تومانی در حال حرکت و رشد قیمتی می باشد
سیمان شرق را بارها در کف قیمتی 700 تومان تاکید داشتیم سهمی که هم سود شرکت اصلی هم زیر مجموه هایش متحول شده و امسال سود ساز 150 تومانی به ازای هر سهم دارد این سهم به قیمت های 760 تومانی رسید و در صورت عبور از این قیمت ها مهمان سطوح 800 الی 820 تومان خواهد شد
شفن نتوانست برای بار دیگر از قیمت های مقاومتی 620 تومانی عبور نماید سهمی که تارگت 680 تومان را در صورت شکسته شدن این سد قیمتی داشت فعلا روند سهم در دو رنج قیمتی 560 الی 620 تومان در نوسان بوده و می توان نوسانات خوبی از این سهم گرفت شفنی که در انتظار مشخص شدن تاثیرات کاهش نرخ خوراک بر سود خود می باشد
در بین پتروشیمی ها شبصیر را کمی بیشتر زیر نظر بگیرید فروش تیر 2712 میلیارد ریال و مرداد 2610 میلیارد ریال و شهریور 2502 میلیارد ریال بود و 6 ماهه به 14777 میلیارد ریال رسید . مدت مشابه قبل 11439 میلیارد ریال بود دراین گروه خراسان امروز خوش درخشید و واقعا اگر به 3هزار تومان سود برسد کار بزرگی کرده است خراسان 6ماهه به سود 16425 ریالی رسیده سهمی که در 3 ماهه 7095 ریال سود محقق کرده بود در 3ماهه 13612 میلیارد ریال سود عملیاتی و 12699 میلیارد ریال سود خالص دارد . در 6ماهه 31904 میلیارد ریال سود عملیاتی و 29399 میلیارد ریال سود خالص دارد
در کنار ان در سبجنو در 3ماهه 1821 ریال سود محقق کرده است سهم 801 میلیارد ریال سود عملیاتی و 713 میلیارد ریال سود خالص دارد
در 6 ماهه به سود 3498 ریالی رسیده است و 1540 میلیارد ریال سود عملیاتی و 1371 میلیارد ریال سود خالص دارد فعلا گروه سیمان 4 گزارش خوب را منتشر کرده و دراین حوزه پیش قدم است
در بین سهم های خاص سپید و سیمرغ جالب هستند . گزارش 9ماهه سهم هم رسید سهمی که در ۳ماهه ۱۱۳۷ ریال سود محقق کرده بود وسهم ۱۳۱۲ میلیارد ریال سود عملیاتی داشته است و ۱۴۷۷ میلیارد ریال سود خالص داشت
در 6ماهه سود به 1867 ریال رسیده و 2094 میلیارد ریال سود عملیاتی و 2421 میلیارد ریال سود خالص دارد
در 9ماهه به سود 2777 ریالی رسیده است و 3177 میلیارد ریال سود عملیاتی و 3601 میلیارد ریال سود خالص دارد به نظر در بدترین حالت به سود 3500 ریالی میرسد و سال بعد حوالی 4000 ریال را قابلیت دارد این سهم در قیمت های فعلی میتواند یک رشد را شاهد باشد و فکر میکنیم در کوتاه مدت 2200 را لمس نماید
حکشتی امروز خوب صف شد سهم خرید دارایی را به بازار اعلام کرده است خرید 100 دستگاه واگن باری لبه بلند برای یکی از شرکت های زیر مجموعه گروه کشتیرانی ج.ا.ا فعال در زمینه حمل و نقل ریلی. به نظر انتشار گزارش زیرمجموعه ها میتواند نقطه اغاز حرکت دوباره سهم در قیمت های فعلی باشد گفته می شود 3 ماهه با سود زیرمجموعه ها 3500 ریال سود محقق کرده و به 7000 ریال برای کل سال میرسد
خداوکیلی با این حجم بازار این حجم مطلب نوشتن هم خیلی فایده ندارد …
[/ihc-hide-content]


