[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز یکشنبه 24مهر 1401
موقعیت …
در مورد تیتر امروز ممکن است برای شما سوالاتی پیش بیاید ولی گزارش بازار را بخوانید حتما متوجه تیتر امروز خواهید شد …
حکایت این روزهای بازار شده حکایت آن شعر معروف که شاعر میگفت برمیگردم تا ببینم کسی نیست میبینم غم داره دنبالم میاد بازار هم به خیال اینکه به زودی به آرامش و رشد میرسد در کوچه پر زد و ۷ورد بازار حرکت می کند و تا بر می گردد می بیند که تحولات سیاسی و ریسک های مختلف داره دنبالش میاد !!
و این باعث شده تا فضای فعلی بازار را داشته باشیم که همه بر همان نظریه قبلی پافشاری کنند که خریداران در بازار فعلی بزرگترین لوزررها بوده و فعلاً تماشاچیان ب بیشترین سود را میکنند
بازار به وضوح برای برگشت نیاز به مولفه های قوی دارد که عمده آنها بنیادی است اما در شرایط فعلی به یک بستری از آرامش سیاسی احتیاج داریم تا به این موارد فکر کنیم در فضایی که آنقدر سر و صدا زیاد است که صدای کسی به کسی نمی رسد نجوا و زمزمه های تحلیلی کجا شنیده خواهد شد؟!
انگیزه خرید بازار کشته شده و ترس جای تشویق را گرفته است و چه عجیب که ترس در این قیمت ها به سراغ بازار آمده و البته تحولات سیاسی نیز آنقدر موثر بوده است که بر این ترس بیفزاید
از دیروز تقریباً بسیاری از عزیزان از خود و یا از دوستان مختلف نقدینگی و سهمیون سوال میکنند که واقعاً چه باید کرد؟ از بازار خارج شویم؟ در بازار همچنان بمانیم ؟خرید کنیم؟ این سوالی است که این روزها همه با خود می پرسند و همه به دنبال یک پاسخ دقیق برای آن هستند که با حال فعلی بازار چه کنیم
قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم باید اذعان داشت که از نظر بنیادی،قیمتی،تکنیکالی، گزارشی، نرخ دلار نیما ،تحولات بورس کالا، افت و اصلاح کم نظیر قیمت ها، تحولات و تحرکات سازمان صندوق توسعه و موارد دیگر که از قلم افتاده است در شرایط نرمال و خوب یا حداقل می توان گفت در شرایط ایده آلی قرار داریم اما انگیزه جریان پول برای حضور در بازار آنقدر ضعیف و کم است که تمام این موارد را زیر سوال برده …
حقیقت امر معتقدیم آن جریان پولی که مردد بود که در بازار سهم بخرد یا نگاه کند تصمیم خود را گرفته و روزها و هفته های قبل یا خرید زده و یا تصمیم قطعی به صبر گرفته…یعنی اکثر این افراد اگر قصد خرید داشتند خریدهای خود را انجام دادند و یا اگر مردد شدنددبیرون نشسته و نگاه می کنند
جدال فعلی بازار جدالی است که باید بتواند بر این لشکر ناامیدان قبلی غلبه کند و متاسفانه تا وقتی بهانه های ریز و درشت پیش می آید این لشکر همواره دست بالا را در شرایط بازار دارد و یکی فقط باید مراقب عدم ریزش باشد
لشکر خریداران هم خسته شده اند چند ماه هر روز با آرزوی فتح و پایان ریزش و اصلاح بازار شمشیر زدند و جنگیدند و امروز تقریبا در موقعیت باقر قرار گرفته اند…
حقیقت امر دوست داشتیم تیتر امروز گزارش بازار را موقعیت باقر بگذاریم ولی دیدیم آنقدر بگیر بگیر است که ممکن است همین باقر هم دردسر شود و تا بیایم اثبات کنیم منظور وضع فعلی بازار و خریداران است چند تایی را کشیده باشند…
ما هم به مانند بسیاری از افراد معتقدیم دارایی که در اختیار داریم دارایی گرانی نیست و نسبت به بقیه طیفهای دارایی اتفاقاً ارزنده ترین و کاراترین دارایی است اما اینکه چه کنیم به نظر پاسخ این سوال بیشتر به ریسک به ریوارد و شخصیت معاملاتی هر فرد باز می گردد افرادی که حاضر به پذیرش ریسک نیستند از هر تحولی واهمه دارند شاید بد نباشد که برخی دل نگرانی های خود را کمتر کرده و آرامش داشته باشند اما بدانند که در نقاطی می فروشند که نقاط حداقلی مقطع های اخیر است
برای خریداران هم باید این را گفت که ریسک های متفاوت بخصوص ریسک سیاسی را باید مد نظر داشته باشند البته ریسک بودجه و تفکرات دولت هم هست وقتی با خود این دو نظریه را مطرح می کنیم به خوبی می بینیم که تردید و بی هدفی و عدم تصمیم گیری بین همه اقشار و افکار در بازار موج می زند و به این موضوع هر روز دامن زده می شود چرا که هر روز بر ابهام بازار افزوده میشود
یک مقطع بازار فقط نگران بودجه بود حالا نگران سیاست و بودجه است و هرچه جلوتر می رویم چیزی از این نگرانی کم نمی شود
چاره ای نداریم که به بازار دلخوش و امیدوار باشیم از همین رو جو تردید بازار همچنان که بود ادامه خواهد داشت و به نظر از خرابه های ابهام و تردید و غبار آلودگی فعلی باید دستی بیرون بزند که بتواند شوک اساسی به بازار وارد کنند از دل این خاکستر مرده بازار نه سیمرغ که اگر کلاغی هم بیرون بزند و غار غاری بکند دل بازار شاید خوش بشود و تحرکی داشته باشیم
فعلا هیچ چیز مشخص نیست و بازار در همان مسیر بی رمقی خود پیش می رود یک بار قبل تر گفته بودیم در بازار چه کنیم یکی پاسخ می داد باید اعصاب خود را قوی کرد به واقع ماندن در بازار و دیدن روزانه این اتفاقات اعصاب قوی می خواهد که اگر می خواهید در بازار بمانید باید آن را همراه خود داشته باشید شاید قوی کردن اعصاب و روان بهترین استراتژی باشد
امیدواریم تا شب اتفاق عجیبی رخ ندهد ولی ارامش نسبی امروز ،رسیدن پول های صندوق توسعه و تثبیت و قیمت های خوب و نزدیک شدن به شاخص 1300 میتواند روزهای بعد دوباره کمی قیمت های بازار را قلقلک داده و کمی مثبت باشیم ولی در کویر بی پولی این مثبت ها هم موقت است …
ساختمانی ها میل به برگشت
در ساختمانی ها امروز برخی نمادهای گروه روند مثبت را پشت سر گذاشته و نشان دادند میل به برگشت روند دارند
در وتوس که با فروش یکی از پروژه های خود سود مناسبی را شناسایی کرده است شاهد برگشت سهم به قیمت های بالای 600 تومان بودیم سهم تا قیمت های 640 تومان جای رشد داشته و در صورت شکسته شدن این سد قیمتی تا سطوح 700 تومان صعود می کند
ثفارس هم خبرهای خوبی را به زودی منتشر می کند از فروش یکی از پروژه های خود تا افتتاح طرح های توسعه ای و افزایش سرمایه جذاب این سهم توانایی برگشت به قیمت های بالای 800 تومان و رشد تا سطوح 860 تومان را به عنوان اولین هدف خود دارا می باشد
ثاخت هم به زودی به قیمت های حمایتی 200 تومان واکنش نشان خواهد داد این سهم جای برگشت روند خوبی داشته و می تواند تا سطوح 220 تومان رشد داشته باشد سهمی که اوضاع و احوال بنیادی خوبی داشته و باز به قیمت های کف خود بازگشته است
غذایی های خاص
در نمادهای غذایی فشار عرضه بالا بود و تنها برخی نمادهای خاص این گروه با اقبال همراه بودند
غمهرا سعی داشت تا به قیمت های بالای 1000 تومان بازگردد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با خرید کارخانه جدید و برنامه برای تولیدات جدید در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد به خصوص این که سهم اصلاح قیمتی بالایی را نیز تجربه کرده است
غسالم بار دیگر به سمت کف قیمتی 280 تومانی باز می گردد شایعات سود 30 تا 40 تومانی در گزارش 6 ماهه وجود دارد اگر سود سازی سهم به سمت 40 تومان سوق پیدا کند یعنی توان سود سازی 70 الی 80 تومانی در سهم برای سال جاری ایجاد و سهم توانایی رشد خوبی دارد فعلا غسالم در رنج قیمتی 280 الی 320 تومان در نوسان است
غبشهر گارد صعودی خوبی گرفته است طی ماه های اخیر شاهد افت خوبی در قیمت مواد اولیه این شرکت هستیم غبشهری که انتظارهایی بالایی از سهم رفته و در صورت شکسته شدن سد قیمتی 320 تومانی تا سطوح قیمتی 360 تومان نوسان خوبی خواهد داد
ایست پتروشیمی ها
در نمادهای پتروشیمی امروز هم روند اکثریت سهام این گروه منفی بوده و حتی متانولی ها که شاهد کاهش جدی در نرخ خوراک خود می باشند نیز روند اصلاحی داشتند
در شازند سهم به سمت قیمت های کف 2800 تومانی در حرکت است این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و قیمت های بالای نفت وضعیت سهم را بهتر خواهد کرد شازندی که همچنان در انتظار اگهی مجدد فروش بلوک مدیریتش توسط وبانک می باشد
شلرد نوسانات خوبی در رنج قیمتی 860 الی 920 تومان می دهد سهم با ظرفیت 80 درصد فعال بوده و در حال افزایش ظرفیت به سطوح 100 درصد می باشد محموله های صادراتی خوبی اخیرا توسط شرکت صادر شده و صورت های مالی خوبی را از این سهم اوره ساز انتظار داریم
در شفن همانطور که انتظار می رفت سهم نتوانست از سد قیمتی 620 تومانی عبور نماید سهمی که به حمایت 560 تومانی برگشته و در صورت واکنش به این حمایت روند نوسانی سهم در دو سطح قیمتی 560 الی 620 تومان حفظ خواهد شد با کاهش نرخ خوراک این سهم با وضعیت بهتری در سود سازی خود همراه خواهد شد
حال ناخوش بانک ها
در بانک ها به دلیل عدم احیا برجام شاهد حال ناخوش سهام این گروه هستیم بانک هایی که وضعیت خوبی از نظر بنیادی داشته اما جو روانی خوبی ندارند
بانک سامان وضعیت بهتری در بانک ها دارد حامیان قوی و تحولات بنیادی دست در دست هم داده تا کف قیمتی 300 تومانی در سهم بسته شود سهم پتانسیل های بالایی داشته وب ا صورت های مالی 6 ماهه استارت رشد خوبی خواهد زد
بانک اقتصاد نوین میلی به کاهش قیمتی ازخود نشان نمی دهد و این سهم نیز کف قیمتی رسیده است سهمی که شایعات سود 50 تومانی در 6 ماهه داشته و اگر به این میزان سود دست یابد رشد قیمتی 10 تا 20 درصدی نصیب سهامدارانش می شود سهم برای سال جاری شایعات سود 100 تومانی دارد
بانک شهر هم به قیمت های 420 تومان برگشت سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و جا برای صعود خوبی دارد این سهم بانکی که با فروش دارایی ها توانسته اوضاع خود را بهبهود ببخشد در وضعیت خوبی قرار داشته و می تواند در صورت خبرهایی در خصوص افزایش سرمایه یا فروش بیشتر دارایی های خودوارد فاز صعودی شود
سیمانی ها و امید 6 ماهه
در سیمانی ها امید به انتشار صورت های مالی 6 ماهه مثبت سبب شده تا سهام این گروه عمدتا روندمتعادل را در پیش بگیرند
سخوز با نوسانات مثبت همراه شده است پتانسیل های سهم بالا بوده و در 3 ماهه به سود بالای 100 تومانی رسیده و شنیده می شود در 6 ماهه سود 220 تا 250 تومانی محقق شده باشد این سهم با این توان سود سازی جای رشد قیمتی خوبی حداقل تا قیمت های 2500 الی 2600 تومان را خواهد داشت
در سهگمت نیز اشاره شد سهم گزارش بسیار عالی 6 ماهه داشته و فروش های 3 ماهه اخیرش نیز مثبت بوده و بدین ترتیب گزارش خوبی از وضعیت 9 ماهه در پیش خواهد داشت سهم در قیمت های 2800 الی 3200 تومان در نوسان و توصیه به نوسان گیری می شود
ساروم شایعات سود 700 تومانی برای سال جاری داشته و اصلاح بالایی را تجربه کرده است پی بر ای فوروارد سهم به زیر 4 رسیده و در صورتی که در گزارش 6 ماهه سود خوبی محقق که شایعات سود سازی 700 تومانی را ترسیم نماید سهم رشد خوبی تا قیمت های 3000 تومان خواهد داشت
چهارگوشه بازار
شیران با انتشار گزارش افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی کمی وضعیتش بهتر شد سهمی که کف قیمتی 820 تومانی داشته و جای رشد تا قیمت های 900 الی 1000 تومانی را دارد سهم موجودی خوبی داشته که در 3 ماهه اخیر فروخته و بدین ترتیب انتظار گزارش جذابی از سهم می رود
زپارس هم با روند مثبت و صف خرید همراه شد سهم ازقیمت های 5200 تومان هم عبور کرده و به سمت قیمت های 5800 تومان راه افتاده است شنیده می شود رقم بالای تجدید ارزیابی و سهام شناور اندک از عوامل رشد قیمتی و اقبال به این سهم است
در نماد حخزر عنوان کرده بودیم سهم تمایل به برگشت ازقیمت های 1600 تومانی داشته و بارها به این کف قیمتی واکنش مثبت داشته است حخزری که شایعات قراردادهای جدید داشته و انتظارهای بالایی دارد بار دیگر سهم به سمت قیمت های 2000 الی 2200 تومان صعود می کند
حکشتی هم شرایط خوبی را دارد و به نظر با دید میان مدت و احتمال تحقق سود 7500 ریالی میتواند جالب توجه باشد .
سیمرغ هم شرایط خوبی را داشتیم در تیر با اندک رشد 1735 میلیارد ریال فروش داشت و مرداد 1894 میلیارد ریال و شهریور 2079 میلیارد ریال بوده است
9 ماهه 14089 میلیارد ریال فروش داشت .
نفت بهران هم امروز شرایط خوبی را دارد فروش سهم در تیر به 16479 میلیارد ریال رسید و مرداد 16199 میلیارد ریال و شهریور 15567 میلیارد ریال بود و عدد خوبی ثبت کرد
6 ماهه 81135 میلیارد ریال بود و رشد خوبی داشته و مدت مشابه 46596 میلیارد ریال بود
فخوز هم شرایط خوبی را گرفته است و میتواند بعد از ارائه گزارش 6ماهه شرایط بهتری را داشته باشد در شهریور این عدد 56690 میلیارد ریال بوده و نرخ ۱۱۷,۸۷۹,۷۸۹ ریال است 6 ماهه 237855 میلیاردریال فروش و6 ماهه مشابه قبل 201883 میلیارد ریال بوده است
بنیرو هم شرایط خوبی را گرفته است و میتواند جالب باشد بنیرو در شهریور 1395 میلیارد ریال و مرداد 596 و 6 ماهه 4365 میلیارد ریال فروش داشت و مدت مشابه سال قبل این عدد 2297 میلیارد ریال بود و به نظر با دید میان مدت شرایط خاصی را دارد و گزارش 6 ماهه خوبی میدهد
در این گروه بترانس هم همچنان یکی از خاص ترین هاست و بموتو را هم زیر نظر داشته باشید
گروه خودرو شرایط خاصی داشت . در بازی گزارش ها خیلی نمیتوان دنبال اتفاقات مشخصی بود حتی گفته می شود خودرو زیان بیشتری داشته است ولی در بین این گروه خبهمن با فروش در بورس کالا و تحولات ان بیش از بقیه میتواند مورد توجه باشد روی این گروه بلوک ها کاملا به حاشیه رفته اند و با دید گزارش و بنیادی خبهمن خودرو بد نیستند و شاید گزارش خدیزل خاور زامیاد هم مورد توجه بازار بوده و عامل حرکت موقت سهم شود
[/ihc-hide-content]


