گزارش بازارامروزشنبه 23 مهر 1401
خمار پول و اعتماد !
بازار امروز همچون معتادنی که به آنها جنسی نرسیده و کلافه اند به خود میپیچید و زمین و زمان را فحش میداد ! چرا ازاین لفظ خماری و اعتیاد استفاده میکنیم چرا که معتقدیم جریان پول میتواند موقتا این معتاد راسرحال کند ولی او برای رهایی ازاین بند نیاز به اعتماد و ارام شدن فضاست و در این شرایط فعلا چنین دستاوردی ندارد و باعث بروز این مشکلات و بی اعتمادی جدی در بازار شده است …
بازار این روزها شبیه کسی است که رگ خود را زده و آرام ارام خون از او در حال رفتن است و کسی هم به داد او نمیرسد. دیر بجنبیم این بیمار ممکن است برای مدتی به سمت میرایی برود ولی باید هر طور شده کاری کرد … هر طور شده …
بازار این روزها شرایط متفاوتی را تجربه میکند و به نظر میرسد که اوضاع در حوزه سیاست همچنان سایه سرد و تاریک خود را بر بازار سرمایه نهاده و باعث شده است رویدادها و اتفاقاتی که می توانست هر یک به تنهایی مسیر بازار را تغییر دهد در بازار بی اثر باشد
اما طی روزهای گذشته و احتمالا این روزهای آتی اتفاقاتی می تواند رخ دهد که در فضای فعلی بازار موثر باشد به واقع بازار این روزها برای بازیابی خود به یک شناسایی کف قوی نیاز دارد
تا به امروز شرایط طوری پیش رفته که فروشنده های دیروز نسبت به فروش آنروز خود پشیمان نبودند و همواره آنها فروشنده های سربلند بازی اخیر تعریف شدند به نظر شناسایی کف بازار باعث خواهد شد در این فضا و شرایط فروشنده ها فشار کمتری را به بازار آورده و خریداران هم به واسطه اینکه ریسک آنچنانی در سمت قیمت آنها را تهدید نمیکند کم کم دست به کار شوند
در این حوزه دو عامل می تواند کمک حال بازار شود یک عامل هم قطعاً میتواند حال بازار را اساسی بگیرد عاملی که کمک های بازار هستند
اولی رشد آرام تحولات دلار و افزایش آن است که منجر به تحولات مثبت در سمت خریداران خواهد شد همواره بین بازار و دلار رابطه های عشقی پنهان و آشکاری و وجود داشته است که انکار ناپذیر است و بازار با دلار همواره مسیر هم راستا و هم قدمی را داشته و دیز یا زود در یک رقص دونفره هم راستا و هم قدم می شوند
عامل بعدی که به نظر از امروز استارت می خورد و می تواند برای بازار موثر ووحیاتی باشد گزارش های میان دوره ای به خصوص ۶ ماه شرکت هاست
گزارش شش ماهه شرکت ها در بازار این دید را می دهد که با توجه به قیمتهای فعلی و شناسایی سودمنطقی ، کف فعلی بازار همینجاست و فروشنده خواب قیمت های پایین تر و کمتر را خیلی نبیند منتها نکاتی در گزارش ها وجود دارد که باید در نظر گرفت
یکی از مهمترین آنها نحوه انتشار آنهاست هر بار در هر مقطع نسبت به این موضوع حرف میزنیم اما هیچ اتفاقی رخ نمی دهند البته این را هم بگویم که بعد از گزارشات سه ماهه بار ها و بار ها با مسئولین در سازمان بورس در رابطه با این موضوع صحبت کردیم نتایج و راه حل های خوبی هم بیرون امد اما به نظر اولویت های آنها در حال حاضر موارد دیگری است و البته خود ناشران و شرکت ها هم به این موضوع خیلی تن نمی دهند و شرکت ها هم در این موضوع مقصر هستند
به نظر انباشت گزارش های میان دوره ای به روزهای آخر مهلت ارائه گزارش ،اثرگذاری آنها را کمتر و ریسک بازار را بیشتر میکند در کنار این دو موضوع بررسی دقیق این گزارش ها نیز از سهامداران سلب شده و اطلاعات نهانی شرکت ها نیز هنوز منتشر نشده کف بازار میرود…شکنکنید گزارش شرکت ها به طور غیر رسمی همین امروز و همین حالا دست بسیاری از افراد قرار میگیرد چرا که معتقدیم این صورت های مالی از مدتها قبل آماده شده و برای انتشار فقط امضا های نهایی را کم دارد در این شرایط بازار باید بتواند گزارشهای میان دوره را در قیمت لحاظ کرده و فضای بهتری را تجربه کند که البته امیدواریم این هفته و هفته بعد این اتفاق رخ بدهد
اما گلوگاه و حال گیری بازار دقیقا کجاست؟ که انفاقا امروز به وضوح رد پای این موضوع را در بازار می دیدیم …
این دو عامل را برای حال خوب بازار گفتیم و حال گیری بازار دقیقاً جایی است که تمام این اخبار را روی میز خود دارد اما ابر سیاه سیاست و تحولات اخیر مانع از حرکت جریان پول به بازار می شود این را باید به عنوان یک سناریو چه بخواهیم و چه نخواهیم در نظر گرفت که این اتفاق ممکن است آنقدر پیش برود که فنر بازار فشرده و فشرده تر شده و فشار روانی و مادی روی بازار را بیشتر نمایید این عامل ی نیست که بازار با آن مواجه شود و قادر به حل آن باش این رویدادی نیست که بازار بتواند خود آن را مدیریت کند بازار باید فضای متفاوتی را در این حوزه تجربه کند تا آرامش سیاسی برقرار نشود نمیتوان به عوامل بنیادی و غیر بنیادی وزن به خصوصی داد
در مورد موضوع میخواهیم مفصل صحبت کنیم اما آنقدر رویدادها و حاشیه های متفاوت وجود دارد که گفتن هر یک می تواند سوء تفاهمات جدیدی را به وجود آورد …
و نکته آخر امروز اکثر اوراق تبعی منتشر شده توسط صندوق توسعه به واسطه حضور صندوق های فیکس خریداری شده
بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان منابع در اختیار صندوق قرار گرفته است دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان عدد بالایی نیست عدد کمی هم نخواهد بود
قبل هم نوشتیم که سازمان بورس هم باید برای گرفتن حق خود که در بودجه آمده تلاش کند تا این نقدینگی افزایش پیدا کند به نظر با این اعداد می توان امیدوار بود که بازار چالش های عجیبی نداشته قابلیت حفظ شدن در قیمتهای فعلی را دارد اما بازم تاکید می کنی ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومن عدد آنچنان خاصی برای بازار نیست و باید دیر یا زود حضور جریان پول را شاهد باشیم وگرنه با یک دست هیچ اتفاقی نمی افتد صندوق توسعه هم شمشیر زن یکدست نیست که بتواند بر فشار فروش کل بازار غلبه کند
از همین رو نقدینگی فعلی یک راه موقت و کوتاه مدت برای رافت یافتن راهی بلند مدت و منطقی تر از خروج بحران می دانیم که دیر یا زود آن روز مبادا فرا می رسد و این پول ها نیز تمام میشود
نمیدانیم واقعا چه بگوییم بازار امروز که حرفی برای گفتن نداشت و اوضاع خوبی را نه از حجم و نه قیمت ها نداشتیم و باید صبر کرد ببنیم رویدادهای سیاسی میتواند جو بازار را کمی ارام تر کند
بازار امروز هم حرفی برای گفتن نداشت و به نظر چیزی نمیتوان گفت …
سیمانی ها و تمایل به رشد
در سیمانی ها وضعیت خوبی را شاهد بودیم برخی سیمانی ها قابلیت سود سازی بالایی داشته و این سود سازی را در گزارش های 6 ماهه اعلام خواهند کرد
گزارش های سیمانی یکی یکی میرسد و سخزر واقعا عالی عمل کرد سهم در ۳ماهه به سود ۶۱۷ ریالی رسیده است و در ۳ماهه میلیارد ۳۷۸ ریال سود عملیاتی و ۳۰۸ میلیارد ریال سود خالص دارد
در 6ماهه سود هر سهم 1684 ریال بوده و 910 میلیادر ریال سود عملیاتی و 842 میلیارد ریال سود خالص دارد به نظر یک برگشت قیمت و حرکت به سمت 3هزار تومان را دارد
در سیمان خوزستان اگر مقاومت 2200 تومانی شکسته شود سهم به سمت هدف 2500 الی 2600 تومان روانه خواهد شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شنیده می شود امسال 500 تومان سود دارد و در 6 ماهه گزارش جذابی را ارائه خواهد کرد
سیمان هگمتان هم کف قیمتی 2800 تومانی را به خوبی بسته است سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و روند میان مدتش صعودی ارزیابی می شود سهم گزارش جذابی داده و با احتساب سود سرمایه گذاری هایش یک نوسان 10 تا 15 درصدی تا قیمت های 3200 تومان با انتشار گزارش خود خواهد داشت
در سیمان شرق هم کف قیمتی سهم در سطوح 700 تومان بسته شده است اگر گزارش پیش روی سهم مثبت باشد که احتمالش زیاد است سهم رشد خوبی را در پیش خواهد گرفت به خصوص این که سود شرکت های زیر مجموعه سشرق به خصوص سیمان سفیدش نیز رشد خوبی داشته است
غذایی های خوش نوسان
در نمادهای غذایی اوضاع و احوال خوبی را شاهد بودیم این گروه مستعد رشد قیمتی خوبی بوده و وضعیت سود سازیشان متحول شده است
در صنعتی بهشهر سهم شایعات خوبی دارد سود 60 تومانی برای امسال وسود 80 تا 100 تومانی برای سال مالی جدید این شرکت می تواند جو روانی خوبی را ایجاد نماید غبشهری که در صورت شکسته شدن قیمت های 320 تومانی یک رشد خوب تا سطوح 360 تومان خواهد داشت
در سیمرغ همچنان سهم درقیمت های 2000 تومانی قرا دارد سهمی که در انتظار خبرهای خود می باشد اگر شاهد خبرهای مثبتی دراین سهم به خصوص تحقق سود بالا با توجه به رشد قیمت محصولاتش با توجه به گزارش های خوب سهم باشیم صعود خوبی در این سهم شکل خواهد گرفت
غفارس به نظر می رسد گزارش خوبی داشته باشد سهمی که در 3 ماهه امسال بر خلاف دوره مشابه سال قبل به سود خوبی رسیده و امسال شایعات سود 120 تا 140 تومانی دارد گزارش 6 ماهه در سهم سرنوشت ساز بوده و سهم جای صعود خوبی تا قیمت های 700 الی 720 تومانی دارد
فشار مضاعف بر خودرویی ها
در نمادهای خودرویی عرضه ها افزایشی بوده و روند این گروه همچنان اصلاحی دنبال شد خودرویی ها در حال رسیدن به کف های قیمتی بسیار قوی هستند
در ایران خودرو سهم به قیمت های 190 تومان نزدیک می شود سهم بارها به این کف قیمتی قوی واکنش نشان داده فعلا پتانسیل هایی نظیر معامله بلوکی و برجام منتفی شده و بیشتر بازار بر فروش دارایی ها در این سهم تمرکز کرده است
در زامیاد اصلاح قیمتی سهم قوی بود و سهم را به سطوح قیمتی 1000 تومان نزدیک می سازد بازیگران قوی در سهم حضور داشته و به نظر می رسد بار دیگر درقیمت های 1000 تومان دست به کار شوند سهمیکه هم تجدید ارزیابی و هم صورت های مالی 6 ماهه جذابی دارد
سایپا هم اوضاع خوبی ندارد و فشار عرضه ها سهم را به سمت کف قیمتی 165 تومانی راهی کرده است سهمی که اصلاح بالایی داشته و بلوک 40 درصدیش نیز سرانجامش مشخص نشد و از سوی دیگر بازار فعلی شرایط فروش شرکت های زیر مجموعه را برای سهم ایجاد نکرده است
پالایشی های خوشبین
برخی پالایشی ها روند مثبت را پشت سر گذاشته و همچنان خوشبینی خوبی را از صورت های مالی 6 ماهه به همراه داشتند
شنیده می شود گزارش 6ماهه پالایشی ها به طور علی الحساب اماده شده راهی بازارمی شود و این گزارش ها میتواند برای شپنا و شبندر خبرخوبی باشد اگر اهل نوسان هستید شراز و شاوان هم پر ریسک و جالب هستند . در مورد این گروه فکر میکنیم شبریز هم فروشنده خاصی نداشته و راحت بالا می رود ولی خاص ترین عضو گروه شپناست . در این گروه دوشنبه یا سه شنبه این گزارش ها راهی بازار می شود
در شاوان سهم با رشد قیمتی خوبی همراه شد سهمی که به سمت قیمت های 2000 تومانی روانه شده است و سعی دارد تا افت قیمتی خود را جبران نماید شایعات خوبی از ماهیت گزارش 6 ماهه سهم به گوش رسیده و همین امر سبب شده تا این سهم پالایشی با اقبال خوبی همراه شود
در شبریز هم اوضاع بهتر بود و سهم مهمان نوسانات مثبت شد سهمی که تا قیمت های 1600 تومان جای صعود را داشته و بخشی از اصلاح قیمتیش ازقیمت های 2000 تومان را جبران خواهد کرد این سهم نیز به نظر می رسد سود سازی خوبی به همراه داشته باشد
شپنا فعلا درقیمت های 560 الی 600 تومان در نوسان است سهم برای رشد نیاز به صورت های مالی 6 ماهه مثبت و شکسته شدن سد قیمتی 620 تومانی دارد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و روند صعودی خوبی در پیش خواهد گرفت به خصوص این که طرح توسعه شرکت نیز در شرف افتتاح است
پتروشیمی های خوش شانس
در نمادهای پتروشیمی سهامی که با مهربانی دولت در خصوص کاهش نرخ خوراک همراه شده اند با روند صعودی مواجه و جز نمادهای خوش شانس قرار گرفتند
در شفن سهم مثبت اما عرضه های سنگینی را شاهد بود به نظر می رسد با رسیدن به قیمت های 620 تومانی در معاملات فردا سهم متعادل شود سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و رشد قیمتی مناسبی را در بازه میان مدت تر تجربه خواهد کرد کاهش قیمت خوراک اثرات بسیار بالایی بر شفن دارد
شپدیس هم مثبت شد سهمی که کف قیمتی قوی 18 هزار تومانی را بسته و بین دو سطح قیمتی 18 الی 20 هزار تومانی فعلا در نوسان است سهمی که به نظر می رسد صورت های مالی جذابی داشته و در 12 ماهه سود 4000 تومانی بعید نمی باشد
شخارک توانست به قیمت های بالای 3600 تومان نفوذ نماید تثبیت سهم درقیمت های بالای 3600 تومان سهم را تا قیمت های 4200 تومان رشد خواهد داد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی در صورت کاهش نرخ خوراکش پیدا و حاشیه سودش افزایشی خواهد شد
چهارگوشه بازار
حفاری شمال به قیمت های 340 تومان نزدیک شده است سهمی که شنیده می شود قراردادهای جدیدی اخذ کرده و توانسته بخشی از مطالبات خود را نیز دریافت نماید امات عدم احیا برجام سبب فشار فروش اصلاح سهم و رسیدن به کف قیمتی قوی شده است
فزر علی رغم رشد قیمت دلار و طلا به عنوان تولید کننده داخلی طلا نتوانست فاز صعودی به خود بگیرد سهم در راستای ادامه روند اصلاحی خود به سمت قیمت های 1800 تومان عقب گرد می کند سهمی که موجودی شمش طلای خوبی داشته و طرح های توسعه ای خوبی هم دارد
کلوند با نوسانات مثبت همراه شدت سهمی که کف قیمتی 2200 تومان را بسته و امسال سود سازی بالایی به خصوص با توجه به دریافت افزایش نرخ اخیر دارد این سم کاشی ساز ارزش ذاتی بالایی داشته و فاصله زیادی با ارزش ذاتی خود دارد به نظر می رسد سهم با یک گزارش مثبت سودای برگشت به قیمت های 2500 الی 2600 و حتی سقف قیمتی 2800 تومانی را داشته باشد
فارس به زودی متوقف می شود 27 مجمع دارد به نظر در این قمیت ها جذاب و جالب است و بد نیست کمی بیشتر زیر نظر باشد هر چند زمان بندی سود قرار است در مجمع با دستور مدیرعامل گویا تغییر کند .
از بین فولادی ها واقعا انتخاب سهم سخت است ولی شاید فسپا گزارش خوبی بدهد و فخوز با این ریزش و افت بتوانند کمی بیشتر مورد توجه باشندهر دو شهریور خوبی در فروش داشته و با دید میان مدت هردو سهم شرایط خوبی دارند
در بازار در بین سرمایه گذاری ها وضعیت غدیر و شستا خوب بود با این سود های شستا و غدیر به نظر هردو قابلیت های خوبی را دارند و با سود 7200 ریالی در پارسان هم میتوان به این سهم امید خوبی برای برگشت داشت . به نظر با دید کمی میان مدت تر هردو سهم قابلیت های خوبی برای بازار دارند
ومهان هم مثبت است و به نظر بازدهی خوبی را بتواند بدهد
از وکبهمن هم خبرهای خوبی میرسد وکبهمن در 6 ماهه 641 ریال سود محقق کرده است و به نظر میتواند شرایط جالبی را رقم بزند .
در بین دارویی ها دتماد خوب است و گزارش خوبی هم میدهد دتماد در فروردین به فروش 478 میلیارد ریالی رسیده و اردیبهشت 1034 میلیارد ریال بود در خرداد به 987 میلیارد ریال رسیده است و تیر 1000 میلیارد ریال بود
در مرداد هم با رشد 1044 میلیارد ریال و شهریور 1400 میلیارد ریال شد و6 ماهه 5947 میلیارد ریال فروش داشت و مدت مشابه 5220 میلیارد ریال بود
دراین گروه گزارش 6ماهه برخی برسد میتواند مورد توجه بازار باشند مثلا دپارس را یکی از انها میبینیم دپارس هم افزایشی بود و شهریور خوبی زد در نیمه دوم در تیر 643 میلیارد ریال بود و مرداد 824 میلیارد ریال بود و رشد کرد در شهریور هم به 1053 میلیارد ریالی رسید
و6 ماهه 4053 میلیارد ریال فروش زدو مدت مشابه قبل این عدد 2606 میلیارد ریال بود به نظر با دید میان مدت یکی از سهم های خوب و خاص بازار است تیپیکو دفارا دارو دتماد دالبر دسانکو هم میتوانند جالب باشند


