جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزدوشنبه 18 مهر 1401

گزارش بازارامروزدوشنبه 18 مهر 1401

نوید خاندوزی
اکتبر 10, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروزدوشنبه 18 مهر 1401

خبرهست ،پول نیست !

امروز بازار پمپاژ خبرهای مثبت را داشت و هرچه داشت روی میز ریخت و البته هنوز هم خبرهایی نظیر گزارش های خوب احتمالی 6 ماهه  باقی مانده ولی از پول خبری نبود و بازهم  بازار جو  بی پولی را لمس میکرد  . مدت ها بود که بازار این حجم خبرهای مثبت را در یک نقطه تلاقی ندیده  بود . از یک  رشد نیما ، خبر نرخ خوراک ،خودرو  ،شاخص و نقاط حساس  و … ولی همچنان موج نخریدن در بازار جدی تر است  .

در مجموع امروز بازار را در حالی پیش بردیم که به نظر فضای خبرها و به خصوص جو شاخص 1300 و جو روانی آن باعث شده بود کمی فشارها به بازار کمتر شود و البته فکر ها و اتفاقاتی هم در جریان است که پس از جلسه با وزیر بتواند بازار را تا حدودی به محدوده کم‌خطر تری هدایت نماید برخی شنیده ها حاکی از آن است که صندوق های تثبیت و توسعه دوباره فعال شده و با هماهنگی‌های قویتر احتمالاً اوراق تبعی روی بسیاری از سهم ها منتشر کرده و سهم و اوراق را در اختیار صندوق های فیکس قرار داده و دستش دوباره برای حمایت از بازار باز تر می شود شاید این یک مُسکن موقت برای درد عمیق بازار شود اما این زخم آنقدر عمیق و کهنه و چرکین شده که با این اتفاقات راه به جایی نمی‌برد هرچند همه میدانیم بازار در این فضا ارزنده است و شرایط و خبر ها نیز این را نشان می دهد اما برای دور شدن از این فضا باید اعتماد مردم جلب شود
اعتماد جریان پولی که تا به امروز فقط بی اعتمادی دیده و هنوز صبحش شب نشده چماقی از اخبار و باتومی از ضربه های منفی روی سر او آوار می شود و بالاخره هر طور شده یک جوری به این بازار ضربه می زند و او را مورد عنایت قرار میدهد …
به واقع معتقدیم دولت اگر بخواهد به بازار کمک کند که در واقع کمک به بازار بیش از همه کمک به خود اوست با سیاست گذاری ها و تغییر برخی موارد به راحتی میتواند این موضوع را رقم بزند مشکل اینجاست که بازار سرمایه اولویت فعلی دولت نیست و هیچ رقم حاضر به شنیدن صدای کسانی که به او توصیه میکنند نمیشود، حتی منطقی و اقتصادی هم فکر نمیکنند شما در بحث نرخ نیما ببینید چه رانت عظیم و گسترده ای از جیب شرکت ها به سمت وارد کننده داده میشود و باز می‌بیند و نمیداند چه رفتاری را در پیش بگیرد !! دولتی که در بودجه به بی رحمی و وحشیانه ترین شکل ممکن جیب شرکت ها را می زند حتی حاضر به تعهد خود به بازار سرمایه نیست
از روی جدول و دقیق می گوییم که بعدها اگر کسی خواست پیگیری کند بتواند که در ردیف 33 جدول شماره 9 برخی ردیف های متفرقه این موضوع تزریق 5400 میلیارد تومان به بازار آمده است  .  البته قبل از آن یک نکته را بیان کنیم به هیچ وجه موافق حضور مستقیم و دائمی صندوق های تثبیت و توسعه در بازار نیستیم و معتقدیم دست بازار باید آنقدر به سمت کارایی پیش برود که خود متعادل کننده و برقرار کننده تعادل باشد

اما به هر حال گاهی اوقات اتفاقاتی رقم می خورد که این موضوع را ناگزیر می سازد. به رفتار دولت در مواجهه با بازار سرمایه دقت کنید با علم به اینکه میداند رفتار او اثر منفی بر بازار دارد تمام زور خود را می زند که با بهانه های نظیر نرخ خوراک و برق و عوارض و مالیات جیب شرکتهای بورسی را زده و سمت درآمد خود را افزایش دهد .در همین بودجه بخشی گذاشته شده که 5400  میلیارد تومان دولت (بعدا شد 5100) به صندوق های تثبیت کمک نماید تا حداقل اگر زخم شمشیری زده اندک پانسمانی هم بتواند روی آن بگذارد اما شما ببینید که چه می‌شود یک ریال از آن پنج هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به بازار پرداخت نشده اما پول گاز و برق و عوارض را نقد دریافت می‌کند و نمک هم به این زخم می‌پاشد این رفتار دولت با بازار سرمایه است باز هم تاکید میکنیم موافق پرداخت این پول‌ها به بازار نیستیم چرا که معتقدیم بازار ابزارهای در خود دارد که می‌تواند خود را متعادل سازد اما وقتی برخی می‌گویند چرا رفتار دولت باعث این جریان شده این یک نمونه است نمونه های دیگر را می شود اضافه کرد
با دولت بی پول و بی عقل و بی حسابی طرفیم که اولویت های خود را نمی‌داند… البته امروز رگه هایی از تایید و تکذیب بودجه  1402 را شنیدیم ولی بازار گوشش از حرف پر است و منطق درست میخواهد …

حرکت اخیر وزارت اقتصاد در هماهنگی بین برخی سهامداران برای کمک به بازار حرکت خوبی است و حتی جلسات سازمان نیز همینطور ما این بی‌اعتمادی جریان پول به دولت و تصمیمات او باید ریشه‌ای حل شود و بازهم تاکید میکنیم بیش از همه از این حل شدن این جریان و اتفاقات خود دولت سود می کند اما یکی را لازم داریم که برود این تحلیل ها و اتفاقات را در گوش او بخواند تا بلکه خدا پس کله برخی ازاین مدیران تصمیم گیر زده و کمی اهل عاقل شوند …

چراغ بازار وقتی به شکل دائمی و همیشگی روشن و گرم می‌ماند که مجموعه ای از سیاست ها در جهت بازار شکل بگیرد نه فقط این اتفاقات که مثلاً اوراق تبعی منتشر شده و جریان پولی موقت در بازار شکل بگیرد باید افق سرمایه‌گذاری را برای بازار و سهامداران روشن و شفاف کرد که اگر این اتفاق رخ دهد اصلاً نیازی به اجبار و این جلسات و تصمیمات نخواهد بود معتقدیم خود بازار در دل خود ابزاری دارد که می‌تواند آن را به مرز تعادل برساند و البته نفی نمی‌کنیم که این اتفاقات و تصمیمات در کوتاه مدت فضای خوبی برای بازار رقم میزند

واما در مورد بازار خوشبینانه ترین سناریو این است که ثبات و آرامش سیاسی و همزمانی رویداد هایی نظیر گزارش های ماهانه و ۶ماهه و همچنین تزریق دوباره پول به بازار و قرار گرفتن شاخص در نقاط حساس و قیمت هایی که در نقاط جالبی قرار دارند،مسیر بازار را دوباره در راه بهتر شده و فضای منطقی‌تری پیش ببرد این تنها امیدواری بازار به این روزهاست که باید دید چه خواهد شد…

 

پتروشیمی ها و خبرهای خوب

در نمادهای پتروشیمی تکذیبیه دولت در خصوص افزایش نرخ گاز و برق برای سال 1402 سبب شد تا پتروشیمی ها به خصوص خوراک گازی ها با برگشت روند خوبی همراه شوند البته این  را هم  بگوییم و چند وقت پیش هم گفته بودیم  نرخ 10 هزار تومانی که شایعه شده اصلا مبنایی ندارد  نرخ حال حاضر فرمول 29 سنت است  که به کمتر از 7هزار تومان میرسد و اصلا عدد 10 هزار مشخص نیست از کجا امده و امروز هم تکذیب شد ولی بازار بازهم میترسد  …

در زاگرس سهم تا صف خرید پیش رفت ظاهرا دولت برنامه کاهش نرخ خوراک متانولی ها را در دستور کار داشته و این امر می تواند سبب سودسازی خوبی در زاگرس شود سهمی که اصلاح قیمتی بالایی داشته و از کف قیمتی 9200 تومان برگشت روند خوبی را تجربه کرد

در بوعلی هم وضعیت مثبت بود سهم در رنج قیمتی 9200 الی 10000 تومان در نوسان می باشد سهمی که اوضاع و احوال بنیادی خوبی داشته و در حالی به زودی مجمع افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی خود را برگزار خواهد کرد که شنیده می شود امسال سود 1800 تومانی خواهد داشت

شفن هم بالاخره در مسیر صعود قرار گرفت سهمی که با توجه به احتمال کاهش نرخ خوراکش توانایی های خوبی برای صعود قیمتی دارد این سهم در وضعیت خوبی به سر برده و می تواند رشد قیمتی تا سطوح 540 الی 560 تومان را داشته و بخشی از افت و خیز های اخیر را جبران و از کف قیمتی فاصله بگیرد

انتظارهای بالای غذایی

در نمادهای غذایی شاهد انتظار های بالای سهام غذایی ها بودیم گروهی که سودهای خوبی در دل خود و ماهیت صورت های مالی 6 ماهه خواهند داشت

در غسالم سهم به سمت قیمت های 320 تومان در حرکت است سهمی که هدف قیمتی 360 تومان در صورت عبور از این مقاومت خواهد داشت غسالم وضعیت بنیادی خوبی داشته و فروش های عالی سود های خوبی را برای این شرکت به همراه دارد سود رنج 30 تا 40 تومانی در 6 ماهه محقق خواهد شد

غزر توانست مقاومت 720 تومانی را بشکند سهمی که امسال سود بالایی برایش متصور و رشد قیمتی سهم ادامه دار خواهد بود این سهم تا سطوح 800 تومان جای رشد داشته و ادامه صعود خوبی را دارد غزری که ازاد سازی نرخ مواد اولیه و محصولاتش توانسته تحولات بنیادی خوبی را در سهم رقم بزند

غبشهر در کف قیمتی 300 تومان در نوسان است سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و رشد قیمتی مناسبی در پیش رو دارد این سهم تا قیمت های 320 تومان و سپس در گان بعدی قیمت های 360 تومان پیش خواهد رفت سهم در این قیمت ها ریسک کمی داشته و تنها ترس بازار از ادامه افت قیمت محصولاتش هم راستای افت قیمت های جهانی روغن خام می باشد

قطعه ای های امیدوار

در قطعه ای ها همچنان خوشبینی در این گروه حاکم است به نظر می رسد با انتشار صورت های مالی 6 ماهه وضعیت این گروه برایرشد قیمتی بهتر شود

در ختوقا سهم با وضعیت بنیادی خوبی همراه بود سهمی که کف قیمتی 300 تومانی را بسته و پتانسیل رشد قیمتی خوبی دارد عمده پتانسیل شرکت برای صعود در سود سازی شرکت های زیر مجموعه قرار داشته که با انتشار سود این شرکت ها استارت ختوقا نیز زده خواهد شد

خمحور 360 تومانی از دید تکنیکالی فرصت بسیار عالی به وجود اورده است سهمی که وضعیت خوبی داشته و در موقعیت رشد قیمتی خوبی قرار دارد این سهم قطعه ساز تا قیمت های 400 الی 420 تومان جای صعود دارد خمحوری که اوضاع و احوال خوبی داشته و هم معامله بلوکی داشته و هم صورت های مالی 6 ماهه با سود سازی بالا در انتظار سهم می باشد

خمهر هم به قیمت های 160 تومانی برگشت سهمی که توانایی بنیادی بالایی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظار سهم است مدتی شاهد ورود جریان های پولی قوی در سهم بودیم اما مقاومت 180 تومانی شکسته نشد این سهم در سطوح قیمتی فعلی اگر حمایت شود جای برگشت روند خوبی خواهد داشت و حداقل یک نوسان 10 درصدی میدهد

پالایشی ها در فکر اوج گیری

در نمادهای پالایشی وضعیت خوب رشد قیمت های جهانی نفت و مجددا برگشت کرک اسپرد پالایشی ها به سقف های قبلی سبب شده تاسهام این گروه مورد توجه قرار بگیرند

شبندر همچنان در فکر شکسته شدن سد قیمتی 720 تومانی است این سد قیمتی شکسته شود سهم موج صعودی قوی را ایجاد خواهد کرد این سهم پالایشی تا قیمت های 800 تومان جای رشد داشته و خبرهای خوبی از سهم در خصوص سود سازی مناسب 6 ماهه به گوش می رسد

شاوان در این گروه عالی است سهمی که با نوسانات مثبت خوبی قصد دارد در قیمت های بالای 1800 تومان قرار بگیرد این سهم تا سطوح 2000 تومان جای رشد دارد شاوانی که هم تعدیل مثبت سنگینی داشته و هم توان صعود خوبی تا سطوح بالای 2000 تومانی این سهم در بین پالایشی ها هم از نظر سود سازی و هم رشد قیمتی چالاک تر می باشد

شپنا خبر افتتاح طرح توسعه عظیم افزایش کیفیت و ظرفیت گازوییل را دارد شنیده می شود این سهم با این طرح توسعه 30 درصد بر سودش افزوده خواهد شد شپنایی که اصلاح خوبی داشته و در موقعیت خوبی برای صعود قرار دارد این سهم پالایشی ظرفیت تولید بنزین و گازوییل بالایی دارد.حتی برخی از سود  1200  ریالی در 6 ماهه  صحبت میکنند و مشخص نیست  چقدر درست است

ساختمانی های مستعد

در نمادهای ساختمانی شاهد روند نوسانی بودیم ساختمانی هایی که همچنان جز نمادهای مستعد بازار بوده و جای رشد قیمتی خوبی با دید میان مدت خواهند داشت

ثاخت با روند نوسانی مثبت همراه شده است سهمی که در کف قیمتی قرار داشته و از قیمت های 200 تومان می تواند یک نوسان 10 درصدی بدهد نکته مهم سهم حمایت های خوبی است که از سهم شکل گرفته و اجازه افت قیمتی به سهم به سطوح کمتر از 200 تومان داده نمی شود

ثمسکن هم جای افت قیمتی زیادی نداشته و از همین کف قیمتی 260 تومان توان برگشت را دارا می باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته  از نظر ان ای وی ارزش بالایی دارد این سهم ساختمانی می تواند با دید میان مدت صعود خوبی را تجربه و حتی قیمت های 300 الی 320 تومان را ببیند

ثغرب حمایت قوی در دو سطح قیمتی 720 و 760 تومانی دارد و می تواند در سطوح حمایتی فوق به خصوص قیمت های 720 تومان با اقبال همراه شود همچنان سم نوسانات خوبی داده و حمایت های قوی می شود به خصوص این که به زودی سود 100 تومانی ناشی از پیش فروش یک یاز پروژه های شرکت نیز اعلام می شود

چهارگوشه بازار

 

خصدرا که شایعات قراردادهای جدید را داشت و با اقبال خوبی همراه بود مدتی است با صف فروش همراه شده است بعید نیست سهم تا قیمت های 180 و حتی 160 تومان اصلاح نماید خصدرایی که به نظر می رسد بیشتر روندش حمایتی بوده و پول های قوی در سهم در حال نوسان گیری می باشد

رایان سایپا با سود 40 تومانی امسال و قیمت های 120 تومانی پی بر ای 3 دارد و ریسک بسیار کمی دارد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و افت بیشتر برای سهم بعید به نظر می رسد ولساپایی که سو سازی جذابش می تواند سبب برگشت سهم در صورت مثبت شدن شرایط بازار شود

امروز جو خودرویی ها بد نبود  . طبق انچه شنیده می شود مسیر فروش خودرویی ها به سمت ازادسازی در حال طی شدنه است و فکر میکنیم در این حوزه 206 و پرشیا به زودی با تغییراتی در فروش مواجه می شوند ولی وزارت صمت فعل تذیب کرده و زیر بار نرفته است  ولی این اتفاق در کل به نظر خبرخوبی برای خودرو خواهد بود و بازهم معتقدیم در این قیمت ها با دید کمی صبر خرید خودرو خبهمن گزنیه های بسیار خوبی برای بازار است .

در بین هلدینگ ها شستا به مجمع می رود و 27 مهر مجمع دارد و یک ماه بعد سود را واریز میکند و اتفاق مهم و خوبی است در مورد شستا یک تعدیل در سود 12ماهه رخ میدهد و به نظر 10 تومان را تقسیمی دارد . سهم واقعا شرایط خاصی دارد این قیمت ها از هر نظر حساب میکنیم ارزنده است و کمی صبر میخواهد و فکر میکنیم شستا بهتر است ازاین نظر زیرنظر باشد

در بانکی ها تبعی وپارس میتواند نشان دهنده اتفاق خوبی باشد و بازی خوبی را دارد  به نظر این سهم نیزمیتواند  با این  اردرهای حمایتی خرید جالب شود

در بین فلزاتی ها فملی سنگین است ولی با این قیمت ها و دلار و رفتار به نظر فملی را هم که اصلاح خوبی کرده میتوان کمی بیشتر زیر نظر گرفت فملی یکی از سهم های مورد توجه بازر میتواند شود ولی شناوری سهم اجازه رشد بالا را از سهم میگیرد گفته می شود حوالی 500 ریال سود را در 6ماهه به بازار ارائه میکند و این خود یعنی پی به ای سهم زیر 5 است

شنیده می شود گروه  سیمان گزارش های خوبی را در 6ماهه راهی بازار میکند  . ساوه سهم جالبی در بازار شده است و اصلاح خوبی کرد در این سهم مجموع فروش 3 ماهه دوم شرکت در سال 1401 به مبلغ 472 میلیارد تومان رسیده است.این بدان معنی است که فروش شرکت در تا بستان 1401 نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد فصلی 83 درصدی را داشته است. به نظر 6 ماهه 6000 ریال سود را میتواند محقق کند و این یعنی هم از نظر قیمت هم سود سازی جالب است و میتواند زیر نظر باشد . در این گروه سفانو سخوز سابیک و برخی دیگر هم میتوانند جالب باشند . سپاهان و ساروم را هم گوشه کار زیر نظر داشته باشید

در بین دارویی ها در بازار گزارش های خوبی میرسد و افزایش نرخ ها یکی یکی نهایی می شو دلقما هم افزایش نرخ زد دکوثر همینطور ولی فکر میکنیم 3 سهم دارو دتماد دفارا بعد از گزارش های 6 ماهه قابلیت های خوبی را دارند .

های وب امروز شرایط خوبی را داشت و خوب معامله شد و میتواند مورد  توجه بازار باشد  .

تپسی شرایط خوبی را داشت و امروز در 15 دقیقه جمع و جور شد و میتواند مورد  توجه باشد به نظر با دید کوتاه مدت میتواند مورد توجه باشد

امروز لاستیک ها با خبرورود لاستیک به بورس کالا مورد توجه بودند و میتوانند  کمی بیشتر جالب باشد در مورد لاستیکی ها  پتایر و بارز شرایط خوبی را داشته به خصوص پتایر که نوسانی هم خوب است در 3 ماهه دوم در تیر ۱۷۴۵ میلیارد ریال ومرداد 1561 میلیارد ریال و شهریور با کمی رشد 1743 میلیارد ریال بوده است . 6 ماهه 9086 میلیارد ریال فروش داشته است و مدت مشابه 6767 میلیارد ریال بود

 

 

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم