[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزسه شنبه 12مهر 1401
سرطان بی پولی
انقدر بازار طی این مدت بی رمق و بیحال بود که یکی میگفت ای کاش هر هفته به مانند همین روزهای اخیر ولادت و شهادت باشد و تعطیل باشد تا ما هم روزهای کمتری را در بازار زجر کشیده و تحمل کنیم …
سن که بالا میرود پزشکان توصیه مهمی به افراد میکنند که هر تغییر ناگهانی در بدن حاصل شد میتواند ناشی از بروز یک بیماری و یا اتفاق باشد که هرچه جلوتر و زودتر سراغ او رفت و راه درمان در پیش بگیرید و مراحل درمان را سریعتر آغاز کنید احتمال غلبه و جلوگیری از گسترش آن بیماری قوی تر خواهد شد…
بازار این روزها شرایط عجیبی دارد دیروز برای اولین بار طی مدت اخیر ارزش معاملات به زیر ۲ هزار میلیارد تومان سقوط کرد که اتفاق خوشایندی نیست و بعد از مدت ها شاهد چنین رویدادی بودیم به نظر این اولین نشانه از بیماری خطرناک سرطان بی پولی است بازار به سمت این بیماری حرکت می کند و اولین نشانه های آن با افت حجم معاملات به خوبی خود را نشان داده و ما هم خیلی برای درمان این موضوع زمان نداریم
بیتعارف دو مسیر پیش روی ماست یا مسیر آغاز درمان و بهبود را در پیش بگیریم و شروع میکنیم در مسیر بهبود این موضوع حرکت کردن و یا با همین شکل و با همین شمایل با همین فرمان ادامه می دهیم که به نظر نیاز به توضیح نیست که نتیجه هر دو مشخص است ارکان مختلف اقتصاد باید به سمت حضور جریان پول در بازار پیش برود و اگر نتواند انگیزه های لازم برای حضور جریان پول در بازار را فراهم کند دیر یا زود این سرطان کل سیستم را فرا میگیرد و تبعات خطرناکی برای همه خواهد داشت
به نظر امروز و دیروز حجم معاملات یک هشدار برای بازار داشت هشداری که هرچه سریعتر باید این بیماری دیده و درمان شود و حرکت در مسیر بیخیالی و یا زمان خریدن و به تعویق انداختن حرکات احتمالی ،اثرات بدی بر روی بازار خواهد گذاشت
این یک هشدار جدی و مهم است و امیدواریم گوش شنوایی وجود داشته باشد…
البته برای درمان این بیماری همه باید دست به کار شوند که البته در حال حاضر سهامداران فقط نظاره گر پروسه درمان خواهند بود و خیلی کاری از دست آنها بر نمی آید اما مسئولین اعم از سازمان بورس و نهادها و شرکت ها به خصوص دولت ، همگی در این پروسه نقش بسزایی دارند و هر یک نتوانند به وظیفه خود عمل کنند فشار سنگینی به دوش بازار خواهد افتاد
بخشی از این پروسه به طور کلی در اختیار هیچ کس نیست به مانند آرام شدن فضای سیاسی و التهاب کشور که به نظر در اختیار کسی نیست و باید زمان خرید، بخشی دیگر اتفاقاتی است که از سمت دولت و سازمان می تواند رخ بدهد نظیر برطرف کردن اقدامات بودجه برداشته شدن گام هایی در مسیر این موضوع و روشن شدن ابعاد مثبت دلاری و اتفاقاتی از این دست می تواند فضای عمومی بازار را بهبود بخشد و کمی جریان پول را به این سمت سوق دهد و قلقلک به حضور در بازار بده که میتواند در بازار بازدهی منطقی و مناسبی را رقم بزند و این زمینه افزایش حجم معاملات را فراهم می کند
به نظر در این موضوع نقش گزارش ها و دلار نیما نیز کم نبوده و هر یک می توانند در هر مقطعی در این موضوع موثر باشد اما در حال حاضر بازار ابهام بودجه و تحولات سیاسی اعم از برجامی و اعتراضات را بیش از پیش در بازار موثر میدانند و حاضر به چشم پوشی از آن نیستند
اما از دلار گفتیم تحولات ارزی این روزها حال و هوای دیگری گرفته و به نظر جریانات نرخ ارز و رشد اخیر آن در بازار اگر فضای بی ثباتی وجود نداشت اثرات بسزایی در بازار می توانست داشته باشد اما به طور کلی همواره در طول این مدت به این شکل پیش رفتیم که جریان نرخ ارز به شکل سریع و ناگهانی در بازار اثرگذار نخواهد بود و این موضوع زمانبر است به طوری که ابتدا دلار افزایش خواهد یافت و سپس اثرات این موضوع را در بورس کالا خواهیم دید بعد از آن در جریان نرخ ارز نیما مشاهده خواهد شد و سپس کم کم در گزارش شرکت ها و قیمت تابلو اثرات این موضوع را بازار مشاهده خواهیم کرد
از همین رو در مورد روزهای آتی جریان نرخ ارز می تواند پس از طی این اتفاقات در مسیر اثر گذاری دقیق تر در بازار گام بردارد در حال حاضر در مورد این موضوع در مرحله بورس کالا هستیم و دیروز هم به خوبی شاهد بودید که جریان تقاضا و افزایش نرخ نسبت به قیمت پایه در بورس کالا دیده میشد به هر حال این حرف ها فعلا خریداری ندارد ولی می شود روی ان فکر کرد …
امروز هم بازار با بدترین شکل ممکن و بیرمق ترین حالت خود تمام کرد و اخر هفته را به پایان برد نمیدانیم امیدواریم اخر این هفته خبرهایی برسد که کمی فضا را تغییر دهد دیگر همه ناامید شدند …
سرمایه گذاری های پیش رو
در نمادهای سرمایه گذاری برخی سهام این گروه رونق خوبی را شاهد بوده و در مسیر صعودی گام برداشتند سرمایه گذاری هایی که اوضاع و احوال خوبی از نظر بنیادی داشته و می توانند صعود ادامه داری را داشته باشند
در سرمایه گذاری بوعلی سهم به قیمت های 440 تومان رسید سهمی که بارها بر ارزندگیش تاکید و کف قیمتی 380 تومان را سطوح حمایتی قوی برای سهم ارزیابی کردیم این سهم به واسطه سود سازی بالا و شایعات سود 130 تومانی که به زودی در صور های مالی جدید شرکت اعلام می شود با اقبال همراه و به سمت هدف 460 تومانی حرکت می کند
وپترو سعی دارد در قیمت های بالای 900 تومان تثبیت شود این سهم وضعیت خوبی داشته و می تواند در صورت شکسته شدن سد قیمتی 920 تومان رشد خوبی را تا سطوح 1000 تومان تجربه نماید وپترویی که ارزش ان ای وی و سود سازی بالایی را تجربه می کند
سرمایه گذاری سایپا در کف قیمتی 420 تومان در نوسان است این سهم به نظر می رسد کف سازی خوبی در این سطوح داشته و از دید تکنیکالی مستعد برگشت خوبی می باشد سهمی که برای املاکش خریداران خوبی وجود داشته و احتمالا بار دیگر مزایده این املاک برگزار شود سهم توان نوسان 10 درصدی را دارا می باشد
غذایی های خوش اقبال
در غذایی ها رشد قیمت محصولات این شرکت ها تداوم داشته و همین امر سبب ادامه اقبال به نمادهای غذایی شده است
در این گروه سیمرغ با رشد قیمتی به سمت سطوح 2000 تومان روانه شده است قیمت فروش تخم مرغ رشد بالایی داشته و با اخرین نرخ فروش شرکت 20 درصدی فاصله گرفته است این بدان معنا است که شرکت جای فروش و سود سازی خوبی دارد قیمت های 2200 تومان در انتظار سیمرغ است
غبشهر در کف قیمتی 300 تومانی نوسان ارامی دارد این سهم اوضاع بنیادی خوبی داشته و می تواند نوسانات مثبت را تجربه نماید بعید است سهم کف قیمتی فعلی را از دست بدهد سهمی که سود سازی بالایی داشته و رشد قیمتی تا سطوح 320 و 360 تومان و با دید میان مدت اهداف 400 تومانی دارد
غسالم که شایعات سود 60 الی 80 تومانی دارد با رشد قیمتی خوبی از کف 280 تومانی در حال برگشت است سهم فروش های عالی داشته و رشد قیمتی خوبی تا سطوح 320 تومان خواهد داشت فعلا نوسان گیری در این سهم در رنج قیمتی 280 الی 320 تومان مناسب است
ساختمانی ها و پایان اصلاح
در ساختمانیها حمایت های خوبی را شاهد بودیم این گروه پتانسیل های خوبی برای صعود داشته و اغلب وضعیت تکنیکالی خوبی دارند
در ثغرب شاهد رشد سهم بودیم سهمی که تا قیمت های 760 تومان جای رشد دارد این سهم اوضاع بنیادی خوبی داشته و در صورت شکسته شدن قیمت های 760 تومان تا سطوح 820 تومان صعود خواهد داشت ثغربی که باز با قدرت پول رشد خوبی خواهد داشت
وساخت هم باز به قیمت های کف 90 الی 92 تومانی در حال برگشت است این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و نوسانات خوبی در رنج 90 الی 100 تومانی می دهد وساخت هم نوسان گیری در این سطوح می تواند گزینه مناسبی باشد به خصوص این که از دید تکنیکالی هم مستعد رشد تا قیمت های 110 الی 120 هم می باشد
ثرود که در بین ساختمانی ها وضعیت بنیادی خوبی دارد با نوسانات مثبت همراه شده و به سمت شکست قیمت های 720 تومان پیش روی می کند این سهم تا قیمت های 780 تومان جای صعود دارد وضعیت فروش عالی در سهم و سود سازی بالا سبب شده تا ثرود با روند میان مدت خوبی همراه باشد
بانک ها و برگشت از کف
در بانک ها شاهد برگشت خوبی از کف قیمتی بودیم بانک هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و از حمایت های قوی برخوردار می باشند
در بانک سامان سهم کف قیمتی 300 تومانی را بسته است این سهم تا قیمت های 320 الی 360 تومان جای رشد خواهد داشت سهمی که تحولات بنیادی خوبی داشته و به زودی با انتشار صورت های مالی خود مجددا اقبال را شاهد خواهد بود
وپست هم با رشد قیمتی و نوسانات مثبت همراه شد این سهم تا قیمت های 460 تومان به شرط شکسته شدن قیمت های 420 تومان جای رشد خواهد داشت برخی سود سازی بالایی برای سهم تخمین می زنند و علت را منابع ارزان قیمت قرض الحسنه بانک که نیمی از منابع بانک را تشکیل داده می دانند که سبب سود سازی بالایی برای بانک شده است
بانک دی قصد دارد از قیمت های 60 تومان برگشت داشته باشد سهمی که کف سازی خوبی در قیمت های فوق داشته و افت بیشتر بعید است این سهم وضعیت زیاندهی داشته و تنها امیدش به فروش دارایی ها و کاستن از زیان انباشته و سپس افزایش سرمایه می باشد
سیمانی های فرصت ساز
در سیمانی ها شاهد روند نوسانی منفی هستیم اما این گروه با توجه به فروش های خوب خود و صورت های مالی 6 ماهه ای که در پیش دارند جای صعود خوبی در میان مدت پس از انتشار صورت های مالی خود خواهند داشت
ساروم که شایعات سود 700 تومانی دارد به قیمت های 2600 تومان رسیده است کف قیمتی قوی که با صورت های مالی 6 ماهه شاهد برگشت روند سهم خواهیم بود سارومی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با توجه به توان سود سازی بالا می تواند رشد قیمتی خوبی به سطوح 3000 و 3200 تومان داشته باشد
سشرق با رشد قیمتی در حال شسکت قیمت های 720 تومان است سهمی که تا قیمت های760 و 820 تومان جای رشد دارد سود شرکت های زیر مجموعه رشد خوبی داشته است سود عملیاتی شرکت هم با صعود همراه شده است این دو عامل سبب رشد قیمتی خوبی در سشرق خواهد شد
سخوز با ریسک بسیار کمی همراه می باشد این سهم کف قیمتی 2000 تومانی داشته و با توجه به سود سازی بالای 500 تومانی در سهم سخوز رشد قیمتی خوبی خواهد داشت صورت های مالی 6 ماهه اقبال را به این سهم باز خواهد گرداند
در بین سیمانی ها هم می شود گزارش های خوبی دید و انها نیز گزارش های خوبی را راهی بازار میکنند که سفانو سخوز سپاها سابیک ساوه از شرکت های خوب در گزارش دهی و اتفاقات پیش رو بودند و میتوانند بیشتر مورد توجه بازار باشند . سخاش هم بد نبود
چهارگوشه بازار
چخزر هم بار دیگر از کف قیمتی 2600 تومان استارت برگشت را زده است و به سمت سطوح 3000 الی 3200 تومان روانه شده است هم توان سود 600 تومان را دارا می باشد از سوی دیگر شایعات افزایش سرمایه از 20 به 200 میلیارد تومان از تجدید ارزیابی هم در پیش روی سهم است این سهم کوچک بازار رشد قیمتی خوبی در پیش رو دارد
مس باهنر با پی بر ای فوروارد زیر 4 می تواند رشد خوبی از کف قیمتی فعلی تجربه نماید قیمت سهم بیش از 30 درصد اصلاح داشته و سهم در موقعیت خوبی قرار دارد به خصوص این که سهم سود سازی بالایی داشته و فباهنر تا قیمت های 3600 و 4000 تومان جای صعود دارد
خبهمن هم با روند نوسانی همراه می باشد سهم به کف قیمتی 140 تومانی واکنش مثبت نشان داد این سهم با رشد قیمتی همراه و به سمت سطوح 160 تومان برگشت داشت این سهم هم از طریق خود شرکت و هم شرکت های زیر مجموعه خود امسال تحولات خوبی را شاهد خواهد بود
نفت مسیر برگشت را در پیش گرفته و این لحظات بالای 90 هم رسیده است تا کمی امیدواری ها به گروه پالایش بیشتر شود . 2 شایعه در بازار وجود دارد شایعه اول تایید میکند گزارش های بسیار خوب و خیره کننده در 6 ماهه منتشر می شود گزارش هایی که حتی اگر 6 ماهه دوم سال سود اوری صفر در انتظار شرکت ها باشد میتوانند ارزندگی را فریاد بزنند . در سوی دیگر شایعه ای دیگر وجود دارد که به دلیل اثر موجودی و کاهش قیمت ها کمی از سودکم می شود و در گزارش حسابرسی شده جبران می شود . ولی در هر صورت گزارش این گروه در 2 هفته اتی به بازار رسیده و میتواند عامل مهمی برای حرکت بازار گردد . دراین گروه شپنا و شبندر جالب هستند ولی اگر اهل ریسک هستید شتران و شراز را زیر نظر بگیرید . گفته می شود شپنا به دلیل طرح و توسعه شهریور و مهر فعلی میتواند فضای بهتری را داشته باشد
در فارس 27 مهر مجمع برگزار میکند و یکی از سهم های خوب جالب بازار از نظر سود و حمایت است .
بوعلی در بین پتروشیمی ها یکی از سهم های خاص بازار شده است. اگر بخواهیم یکی دو گزارش خوب را در بین پتروشیمی ها را صحبت کنیم به نظر نوری بوعلی شیراز 3 شرکتی بودند که شرایط خوبی در گزارش های 6 ماهه رقم می زنند و میتوانند مورد توجه بازار باشند . به نظر هر 3 شرکت با این گزارش ها قابلیت های خوبی برای نوسان یز خواهند داشت .
گروه حمل و نقل را باید زیر نظر داشت از حتاید گرفته تا حسینا و حپارسا به خصوص اگر برجام رخ دهد . دراین گروه حکشتی با فرض 7700 ریال سود احتمالی در حکشتی میتوان اذعان کرد واقعا جای خوبی به بازار برگشته است در سوی دیگر در این گروه حپارسا نیز افزایش نرخ گرفته ولی جدی نیست و در نهایت به سراغ یکی دیگر از خوب های گروه یعنی حخزر می رویم که گزارش خوبی در پیش دارد در حخزر 2ماهی است بهتر عمل میکند
در مرداد جالب عمل کرد و 925 میلیارد ریال درامد داشت و شهریور به 1046 میلیارد ریال بود
خرداد 743 میلیارد ریال شده و تیر هم 771 میلیارد ریال بود
سهم در 6 ماهه 4700 میلیارد ریال فروش داشت کل سال قبل شرکت ۷۲۵۱ میلیارد ریال بوده است از دید ما حخزرو حکشتی هردو قابلیت های خوب و قوی را دارند
از گروه قند سود های خوب و منطقی به گوش میرسد و میتوانند جالب باشند . دراین گروه اصلاح اخیرو رشد قیمت ها باردیگر توجه به این گروه را بیشتر میکند فکر میکنیم در مجموع در بازار 2 سهم قشهد و قصفها شرایط خوبی برای نگهداری و کمی صبر دراین گروه داشته باشند و میتوانند مورد توجه بازار باشند . این گروه را کمی بیشتر و قوی تر زیر نظر داشته باشید
در گروه دارو دفارا را زیر نظر بگیرید هر چند بقیه دارویی ها نیز خوب بودند .گزارش های جالبی را احتمالا در برخی دارویی ها خواهیم داشت و میتوان روی دتماد دارو دالبر دامین دپارس و برخی دیگر بیشتر فکر کرد و شرایط خاص تری را در انها دید . دالبر دراین گروه فضای کم ریسک و جالبی را دارد و میتواند مورد توجه باشد
دفارا را از قلم نمیتوان انداخت و او هم سهم خوبی است در دفارا بعد از کمی افزایش نرخ شهریور 1010 و مرداد 794 ، تیر 730 میلیارد ریال بود
6 ماهه 4456 میلیارد ریال فروش داشت و مدت مشابه 2903 میلیارد ریال شد
بازارهای جهانی بهتر شدند و به نظر این گروه جالب می شوند .با دید ریسک گریزی و حضور در این صنعت به واسطه نرخ ارز و تحولات جهانی فکر میکنیم فاسمین و فخوز شرایط خوبی را داشته و قابلیت های خوبی را در بازار برای نوسان و حتی رشد میان مدت دارند و میتوانند کمی بیشتر از بقای و سایرین مورد توجه باشند. فاسمین احتمالا گزارش خوبی میزند
[/ihc-hide-content]


