[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزچهارشنبه 6مهر 1401
دومین روزسبز !
امروز در چهارشنبه هفته اول مهر و فصل پاییز بازار در حالی پیش میبریم که بازهم در صورت می خندید ولی در دل غمگین به کار خود پایان داد که با نیمچه حمایت های صورت گرفته فضای بهتری را لمس می کرد اما آن چیزی که از دل و جان باشد و مسیر بازار را تغییر دهد نبود و هنوز تردید های بسیار زیادی برای بازار وجود دارد .
بازار را در حالی پیش بردیم که امروز چهارشنبه در پایان یک تعطیلی نصف و نیمه سوت پایان بازار زده شد و فضای نسبتاً کم حجمی را در این چند روز شاهد بودیم. بازار در ماهیت متفاوتی از نظر شرایط اثرگذاری و اثرپذیری وجود دارد و نمی توان به طور قطع به اتفاقات و رویدادهایی که در او موثر است تکیه کرد اما در حال حاضر اتفاقات و اعتراضات اخیر باعث شد تا در دل این بی حجمی ، کمی فقط کمی مسئولین بیشتر به فکر بازار باشند و با تشکیل اتاق بحران رو هماهنگی برخی حقوقی ها وضعیت بازار اندکی سروسامان بخشیده شود هرچند بسیاری معتقدند این بازی بارها و بارها تکرار شده و تا مولفه قوی اثر گذار در بازار وارد نشود حرکت فعلی بازار حرکت دائمی و قوی و ادامه دهنده نخواهد بود
در حال حاضر امید بازار در کنار این حمایت های نسبی سه روزنه امیدی است که بتواند کمی فضای بازار را بهبود بخشیده و تغییرات متفاوتی را رقم بزند ولی قبل از هر چیز اگر بخواهیم در مورد نقش دولت و بازی دولت در بازار صحبت کنیم باید گفت در کنار این سه روزنه امید که دیروز هم در مورد آن صحبت کردیم یعنی برجام ،گزارش ها و شرایط تکنیکالی بازار ، می توان کمی به انگیزه دولت و برخی شنیده ها و اتفاقاتی از این دست یاد کرد که دولت میخواهد به بازار کمک کند! (به قول آن دیالوگ معروف خداکند این دروغ راست باشد ) شعار و حرف زدن بسیار زیاد است اما در عمل فعلاً بازار چیزی ندیده نامه ریاست سازمان بورس نامه مهمی بود که بسیاری آن را سراغاز تغییر نگاه دولت به بازار می دانند اما اجازه بدهید بگویم این نگاه کمی خوشبینانه است و باید صبر کرد و دید در عمل دولت چه کار خواهد بود و این را هم باید اذعان داشت فرمان بازار وقتی دقیقا می پیچد که نقش دولت در آن پیچش فرمان برجسته و روشن باشد. اولین آزمون مهم او پیچ حساس بودجه است که میتواند حداقل برای چند ماه خیال بازار را راحت کرد و یکی از بزرگترین ریسک های اخیر بازار و ریسک پیش روی او را از سر او بردارد اما در مورد روزنه های امید که وجود دارد و شاید بازار بتواند با آن تکیه کرده و مسیر بهتری را در پیش بگیرد امروز بیشتر صحبت میکنیم …
از دید ما عامل سیاست یا دلار به عنوان عامل اول ،گزارش های میان دوره ای و ماهانه به عنوان عامل دوم و تحولات تکنیکالی و سنس های خاص بازار به عنوان عامل سوم مهمترین اتفاقات و عواملی هستند که می توانند در مسیر فعلی به عنوان امیدواری های بازار به تغییر فرمان یاد کرد . در مورد موضوع سیاست قبل تر هم گفتیم بازار باید تعیین تکلیف کند یا اینوری یا اونوری یا برجام را در آغوش می گیرد و یا از برجام خبری نیست و دلار افزایش خواهد یافت این بازی سیاسی باید روشن شود و امیدواری بازار به نظر طی روزهای اخیر به این است که دوباره برجام زنده شده و قابلیت های بهتری را بتواند برای بازار رقم بزنند
عامل دوم که این روزها به شدت درگیر آن هستیم گزارشهای ماهانه شهریور است البته هنوز گزارشات کامل نشده ولی در گزارش های فعلی که رسیده به نظر از آنچه که انتظار داشتیم بهتر بوده و گزارشهای نسبتاً خوبی راهی بازار شده است و احتمالا باعث خواهد شد گزارش شش ماهه شرکتها نیز منطقی و مناسب باشد در مورد گزارش ها مدت هاست که اثرات دفعتی و اثر قوی ایجاد تغییر مسیر را در بازار ندارد اما می تواند به عنوان یک بستر قوی و محکم در بازار فعالیت کرد و شرایط او را تغییر دهد از همین رو معتقدیم دومین روزنه امید به بازار از دل همین گزارش ها می تواند بیرون بیاید و کم کم عاملی برای عدم ریزش و سپس حرکت آرام سهم ها شود اثرات این اتفاق را در واکنش برخی سهم ها به این گزارش شاهدیم
و عامل سوم عامل سوم را عوامل نموداری و تکنیکالی و بازاری باید نامید از نمودارهای صعود و نزول گرفته تا تحلیل تکنیکال و ار اس ای همه نشان دهنده این است که فضای بازار فضای متفاوتی شد و افت بیش از این در بازار کمی سخت است . کم پیش میآید که در گزارش های بازار از نمودار استفاده کنیم اما امروز توجه شما را به نمودار و تحلیل نموداری زیر جلب می کنیم که یکی از عزیزان تحلیلگر (مجید حصاری ) زحمتش را کشیده که شرایط را به خوبی نشان می دهد و نشان دهنده این است که بازار به واقع به نقطه برگشت و واکنش به این اتفاقات نزدیک است و این موضوع دور و عجیبی نیست که شاهد آن باشیم البته برگشته بازار بهانه میخواهد تکنیکال نمی تواند بهانه برگشت شود اما بستر برگشت قیمت ها را به خوبی فراهم می کند از همین رو با نگاهی به نمودار ها باید دنبال بهانه های برگشته بازار بود که کم کم خود را نشان داده و مسیر بازار را تغییر دهد
گزارش بازار امروز را با این تحلیل به پایان میبریم و امیدواریم در هفته آتی بهانه ای وقوع این رویداد و اتفاقات خوب هم جور باشد …
با این که شاخص کل عامل خوبی نیست ولی مورد توجه بسیاری است به خصوص برای تحلیل … در شاخص کل شاهد واکنش نمودار به کف محدوده تراکمی 430 روزه هستم. این در حالی است که در موج نزولی اخیر اندیکاتور RSI در محدوده بسیار کم سابقه زیر13 واحد رسیده بوده و در تحلیل قبل اشاره شد که احتمال واکنش به محدوده 1330000 واحدی بسیار بالا است. این در حالی است که معمولا شخاص کل در طول تاریخ خود در شهریور ماه ها کف ساخته است. مادامیکه این کف نقض نشود احتمال شروع رالی از این محدوده بسیار است. و اگر نظم امواج رعایت شود انگاه شاخص کل باید به سمت سقف تراکم 430 روزه خود حرکت کند محدوده 1600000 واحدی در دسترس آن قرار خواهد گرفت
قطعه ای ها به سمت صعود
در نمادهای قطعه ساز شاهد صعود خوبی بودیم همچنان این گروه مورد توجه ویژه بازار قرار داشته و در مسیر رو به رشد خوبی به صعودشان ادامه می دهند
در نماد خمحور شاهد صف خرید خوبی بودیم این سهم تا قیمت های 420 و در صورت شکسته شدن این سطوح تا قیمت های 460 تومان رشد خواهد داشت خمحوری که وضعیت بنیادی خوبی داشته و صعود بسیار خوبی تا قیمت های حتی 520 الی 540 تومانی دارد وضعیت بنیادی سهم در حال تحول می باشد
ختوقا به سمت قیمت های 360 تومانی روانه شده است این سد قیمتی شکسته شود ختوقا 400 تومانی را هم خواهیم دید این سهم اوضاع خوبی داشته و به زودی با انتشار صورت های مالی 6ماهه شرکت های زیر مجموعه تحولات بنیادی خود را رونمایی خواهد کرد
در خفنر هم وضعیت مثبت بود این سهم به سمت قیمت های 760 تومانی می رود اما شکسته شدن سد قیمتی 760 تومانی نیاز به حمایت های قوی دارد سهمی که در رنج قیمتی 680 الی 760 تومان فعلا نوسانات خوبی می دهد
در بین قطعه سازی ها ختوقا خکار ختور گزینه های خوبی هستند در ختور گزارش خوبی در شهریور داشتیم ولی کمی قیمت نسبت به سود خاص حرکت کرده با این حال شرایط خوبی دارد خرداد با رشد 1385 میلیارد ریال و تیر 1404 میلیارد ریال و مرداد 884 میلیارد ریال فروش زد وشهریور 1413 میلیارد ریال فروش داشت
6 ماهه 6259 میلیارد ریال فروش داشت
مدت مشابه سال قبل این عدد 4115 میلیارد ریال بوده است
پالایشی ها و خبرهای مثبت نفتی
در نمادهای پالایشی خبرهایی در خصوص برنامه اوپک به منظور کاهش 1 میلیون بشکه ای تولید نفت خود انتظار ها برای افزایش قیمت های جهانی نفت را بالا برده و سهام پالایشی را مثبت کرد البته کمی بهبود کرک ها وضعیت را بهتر کرده و میتواند جالب باشد
در نماد شپنا سهم به قیمت های بالای 560 تومان رسید در صورت تثبیت روند این سهم در سطوح بالای 560 تومان سهم جای صعود قیمتی به سطوح 620 تومان را هم دارا می باشد شپنایی که تعدیل مثبت خوبی داشته و اگر شاهد رشد قیمت های جهانی نفت باشد کرک اسپرد محصولاتش نیز صعودی خواهد شد
در شبندر هم شاهد تلاش این سهم برای عبور از سد قیمتی 720 تومانی هستیم بهترین وضعیت بنیادی را در گروه در حال حاضر شبندر دارد سهمی که اوضاع خوبی داشته و روند میان مدتش نیز همچنان صعودی ارزیابی می شود شبندر خبرهای خوبی از گزارش 6 ماهه خود دارد
شبریز به قیمت های بالای 1400 تومان صعود داشت سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و روند صعودی خوبی را طی خواهد کرد به خصوص این که شاهد اصلاح بالایی در شبریز بوده و سهم به کف قیمتی قوی نیز رسیده است سهمی که ارزش ذاتی 1600 الی 1800 تومانی دارد
در کنار این گروه البته شسپا و شبهرن را میتوان بهتر دید و حتی شپاس هم قابلیت های خوبی دارد
جان تازه غذایی ها
غذایی ها امروز وضعیت بهتری داشته و معاملات مثبتی را پشت سر گذاشتند سهامی که اصلاح قیمتی خوبی داشته و حالا در حال انتشار گزارش های ماهانه خوبی می باشند
گزارش مثبت و خوب غچین و رشد حدود 80 درصد ی فروش امسال به نسبت دوره مشابه سال قبل نوید بخش صورت های مالی بسیار خوبی می باشد غچینی که سود سازی و افزایش سرمایه جذابی داشته و رشد قیمتی خوبی هم تا سطوح 1200 الی 1250 تومان می تواند داشته باشد
مهرام به قیمت های 1000 تومانی برگشت سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و رشد قیمتی مناسبی به خصوص با خبر خرید کارخانه جدید در پیش دارد این سهم غذایی با فروش های ماهانه خوبی هم همراه و خود می تواند سیگنال خوبی برای صعودش باشد
رکورد شکنی افزایش قیمت تخم مرغ سبب شده تا سیمرغ با اقبال همراه شود گزارش های ماهانه خوب به همراه سود سازی مناسبی در این سهم شکل خواهد گرفت سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی تا سطوح 2200 و 2500 تومانی در پیش خواهد داشت
غمینو را هم خوب میخرند غمینو در فروردین با فروش 340 میلیارد ریالی مواجه بود و اردیبهشت این عدد 480 میلیارد ریال شد و خرداد 614 میلیارد ریال و تیر 725 میلیارد ریال بود
در مرداد این عدد 650 میلیارد ریال و شهریور 742 میلیارد ریال شده و 6ماهه 3554 میلیارد ریال بود و مشابه سال قبل این عدد 1677 میلیارد ریال بوده است
تیک آف خودرویی ها
در نمادهای خودرویی شاهد تیک آف و ادامه حمایت ها از سهام این گروه بودیم خودرویی هایی که وضعیت حمایتی خوبی داشته و اگر حمایت های فعلی تداوم داشته باشد روند این گروه همچنان صعودی خواهد بود
زامیاد با روند مثبت همراه و همچنان نشان داد به عنوان سهمی قوی در گروه خودرو مطرح می باشد سهم بار دیگر ثابت کرد خریداران قوی داشته و با توجه به گزارش خوب شهریور ماه خود به نظر می رسد بار دیگر قیمت های 1250 تومان را ببیند. در بین گزارش ها زامیاد هم بد نیست واقعا 3 ماهه دوم خوبی داشت . خرداد 9172 میلیارد ریال و تیر 9075 میلیارد ریال بوده است و در مرداد 17620 میلیارد ریال فروش داشته است و شهریور 11713 میلیارد ریال بوده و تابستان خوبی بوده است .
6 ماهه 65093 میلیاردریال فروش داشته است که در مدت مشابه سال قبل این عدد 15097 میلیارد ریال بوده است
بیش از 3100 دستگاه خودرو فروش داشته است
ایران خودرو هم حمایت های خوبی می شود نوسانات سهم کنترل شده تر بوده و بازار در انتظار تحقق وعده های فروش دارایی توسط این شرکت می باشد ایران خودرویی که اوضاع بنیادی خوبی داشته و روند میان مدتش کماکان صعودی ارزیابی می شود و اگر به اصلاح ساختار مالی با فروش دارایی ها برسد تا قیمت های 220 الی 240 تومان جای صعود دارد
خساپا هم در حال تثبیت موقعیت خود در سطوح بالای 180 تومان است سهمی که روند مثبتش تا رسیدن به قیمت های 200 تومان هم می تواند ادامه دار باشد این سهم خودرویی با نوسانات بیشتری همراه و مهمترین خبرش واگذاری سهام قطعه ساز زیر مجموعه است
معتقدیم اگر ریسک گریز هستید ولی قصد حضور در این گروه را دارید سراغ خبهمن در قیمت های منفی بروید .
ساختمانی های خوش نوسان
در ساختمانی ها شاهد نوسانات خوبی هستیم این گروه پتانسیل های قوی از دید تکنیکالی داشته و نوسانات شیرینی می دهند
ثفارس با خبر فروش یکی از پروژه های خود همراه می باشد همچنین برخی طرح های توسعه ای شرکت نیز در شرف افتتاح است به نظر می رسد سهم بتواند مجددا به قیمت های بالای 900 تومان بازگردد سهمی که به زودی خبرهای خوبی را منتشر خواهد کرد
در وساخت هم وضعیت خوبی را شاهد بودیم نوسانات مثبت باز هم نشان داد سیکل نوسانی 90 الی 100 تومانی عمل می کند و این سهم می تواند همچنان در این رنج قیمتی نوسانات خوبی به دست بدهد وساختی که وضعیت خوبی داشته و با دید میان مدت همچنان اهداف 110 تومانی هم دارد
ثاخت هم کم کم ازقیمت های 200 تومان با برگشت روند همراه شده سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در بر دارد سطوح قیمتی اول سهم 220 و در گام بعدی قیمت های 250 تومان خواهد بود ثاختی که ارزش ان ای وی خوبی داشته و بازار انتظارهای بالایی از سود سازیش دارد
چهارگوشه بازار
شکلر با روند صعودی خوبی همراه شده است گزارش اخیر سهم عالی و نشان می دهد سهم توان سود سازی بالایی دارد این سهم تا قیمت های 2000 و 2200 تومان جای رشد دارد شکلری که امسال می تواند به سود 450 تا 500 تومان برسد و همین باعث جذابیتش شده است
سیمان شرق با روند صعودی همراه شد زیر مجموعه های سشرق هم در حال ارائه گزارش های خود و شناسایی سود های قابل توجهی می باشند این سهم سیمانی تا سطوح 760 و 820 تومان جای رشد دارد اگر شرایط بازار بهبهود داشته باشد شاهد عرضه سیمان سفید شرق از زیر مجموعه های اصلی سشرق نیز خواهیم بود
سابیک هم واقعا خموب عمل کرد و یکی از گزینه های خوب بازار است در فروردین 1052 میلیارد ریال و اردیبهشت 1333 میلیارد ریال و خرداد 1430 میلیارد ریال فروش داشت
در تابستان وضعیت کمی بهتراست و تیر 1834 میلیارد ریال و مرداد 1597 میلیارد ریال و شهریور 1788 میلیارد ریال فروش داشته 6 ماهه این عدد 9038 میلیارد ریال بود این عدد مدت مشابه 5714 میلیاردریال بود
بین این گزارش ها و شرکت ها سفانو را بیش از بقیه می پسندیم و فکر میکنیم جالب تر باشد سخوز و سفانو هم میتوانند جالب باشد انصافا هردو بهترین گزارش های گروه را داشتند . سخوز در شهریور بسیار خوب عمل کرد و 1909 میلیارد ریال فروش داشت
در تیر 1206 میلیارد ریال شد و مرداد 1124 میلیارد ریال شده و 6 ماهه 7784 میلیارد ریال فروش داشته است مشابه قبل 4899 میلیارد ریال بود
سفانو شهریورو به طور کلی تابستان خوبی داشت
در تیر فروش با رشد 706 میلیارد ریال شده و رشد داشته است مرداد هم 631 میلیارد ریالی بود
در شهریور با رشد 862 میلیارد ریال شده و 6ماهه 3992 میلیارد ریال شده و مدت مشابه قبل 2120 میلیارد ریال بود
وپترو باز گارد صعودی گرفته و به قیمت های 920 تومان رسید سهم توان رشد قیمتی تا سطوح 1000 تومان را دارا می باشد سهمی که ارزش ان ای وی بالا و خبرهای خوبی در خصوص سود سازی سنگین برای سال جاری دارد وپترو هم حمایت های بسیار خوبی در کف قیمتی 900 تومان را تجربه می کند
در بین پتروشیمی ها نوری امروز خوب بود . در نوری هم واقعا عملکرد خوبی داشت سهم در فروش مرداد افت کرد و 57513 میلیارد ریال فروش داشت در شهریور با یم پرش در فروش 121838 میلیارد ریال فروش داشت و عدد خوبی را ثبت کرد
سهم فروردین با فروش 74028 میلیارد ریالی مواجه بود و اردیبهشت 78042 میلیارد ریال و خرداد هم 78675 میلیارد ریال فروش داشت
سهم در تیر به 81809 میلیارد ریال رسید
6 ماهه 495599 میلیارد ریال فروش داشت مدت مشابه 312043 میلیارد ریال بود نوری را زیر نظر بگیرید انتظار از سهم به خصوص 3 سهم نوری بوعلی پارس زیاد است خیلی ها منتظر گزارش اوره ای ها هستند ولی فکر میکنیم شپدیس و شیراز گزینه های خوبی برای بازار هستند . شخارک خیلی گزارش خاصی نداشت و خیلی خاص عمل نکرده است
در بین دارویی ها به نظر ددانا را زیر نظر داشته باشید . ددانا هم خوب عمل کرد مرداد و شهریور کمی بهتر شد .
سهم در فروردین 1525 و اردیبهشت 1583 میلیارد ریال و خرداد 2280 میلیارد ریال فروش زد
در فصل دوم در تیر 1578 و مرداد 1921 میلیارد ریال وشهریور 2403 میلیارد ریال بوده و 6 ماهه 11292 میلیارد ریال فروش داشت مدت مشابه قبل 9096 میلیارد ریال بود
تایرا را هم کمی بیشتر زیر نظر بگیریدتایرا خرداد و تیر خوبی داشت ولی مرداد کمی افت کرد و این ماه شهریور عالی عمل کرد سهم در فروردین با فروش 2334 میلیاردریالی مواجه بود اردیبهشت به 8800 میلیارد ریالی رسیده و خرداد 14222 میلیارد ریال بود
در 3ماهه دوم در تیر 11744 میلیارد ریال بوده است در مرداد به 8580 میلیارد ریال و شهریور 14348 میلیارد ریال بوده است و 60030 میلیارد ریال جمع فروش6 ماهه است و مدت مشابه قبل 23112 میلیارد ریال بود
گزارش فسپا بد نبود و فوکا هم شرایط بهتری را نسبت به ماه های قبل داشت در سایر شرکت ها فخوز از نظر نموداری و قیمتی به نقاط حساسی رسیده و شاید یک گزارش خوب عامل و انگیزه خوبی برای سهم شود ولی انصافا دراین گروه کاوه خوب عمل کرده و به نظر گزارش خوبی هم بدهد و قیمت خوبی هم دارد سهم تابستان خوبی داشت سهمی که فروشش در تیر 18139 میلیارد ریال بود و نرخ صادراتی ۱۳۷,۸۷۲,۶۷۵ ریال بود
در مرداد 16835 میلیارد ریال بوده و نرخ ۱۴۴,۵۳۸,۹۱۴ ریال بود در شهریور به 18398 میلیارد ریال رسید و نرخ فروش ۱۲۸,۳۷۷,۷۱۶ ریال و 97هزار تن صادر کرده است 6 ماهه 116490 میلیارد ریال فروش داشته است و مدت مشابه سال قبل عدد فروش 76819 میلیارد ریال بودبین گزارش فولادی ها فقط تا این لحظه کاوه چشم ما را گرفته است.
[/ihc-hide-content]


