[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز دوشنبه 4مهر 1401
چشمک ریز …
امروز حال بازار کمی بهتر بود هر چند حال جامعه خوب نیست …
در روزهایی که بسیاری معترض هستند و مردم ناراحت دلمان نمی آید حتی لحن مثبتی داشته باشیم ولی هر طور بود امروز بازار با تشکیل اتاق های متعدد بحران و رسیدن به نقاط حمایت و اتفاقات ریز و درشت دیگر کمی شرایط بهتری را تجربه میکرد و اوضاع اندکی برای بازار بهتر دنبال شد . موج حمایت های ریز و درشت در بازار پدیدار شده ولی هنوز ان اطمینان نسبی و کافی برای برگشت تمام عیار ایجاد نشده و هنوز ضعف حجم معاملات به خوبی بیانگر نااطمینانی ازاین سیاست هاست.
البته بازار امروز انصافا خوب ایستادگی کرد . همه این انتظار را داشتند که بازار با این نیمچه حمایتی که می شود هر آن و هر لحظه خالی کند و خیلی ادامه دار نباشد ولی امروز کمی همه به بازار امیدوار شدند و امیدوار تر دنبال میکردند . مثبت بازار امروز میتواند یک چمشک یواشکی برای حرکت بازار باشد به شرطی که اتفاقات و رویدادهای خوبی از دل آن برای بازار بیرون بیاید …. هرچند هنوز حجم بازار ان نشانه قوی برای برگشت را ندارد …
درست در میانه تعطیلات و درست در میانه اعتراض های شبانه مردم به سیاستهای حاکم و همچنین درست در جایی که بازارهای جهانی مسیر خوبی در پیش نگرفتنداند بازار با حمایت های ریز و درشت وضعیت بهتری داشت هر چند از نظر حجم هنوز حال و روز خوبی ندارد ولی در کل دست حمایتگری برای این موضوع بلند شده بود وشنیده می شود اتاق های فکر و بحران متعددی تشکیل شده تا فضا ازاین حالت خارج شود …
البته این را هم بگوییم که که فشار فروشی که در بازار امروز بود روزهای گذشته کمتر به چشم میخورد اما به طور کلی هنوز رویداد و شوک قوی در بازار دیده نمی شود و این موضوع به خوبی خود را در فضای حجم نشان می دهد.
دیدی گاهی اوقات برخی میگویند فلان تیم شخصیت قهرمانی ندارد ! بازار طوری شده که دراین شرایط بسیاری معتقدند آن شخصیت قوی رد مداوم را از دست داده … دوستی میگفت رفتار متفاوت و عجیب و تحقیرانه نهاد های مختلف دولتی و همچنین سایر بازیگران باعث شده شخصیت بازار له شود و بازار آن شخصیت و استقلال قوی را از دست داده و معتقدیم دراین فضا اگر قصد کمک به بازار را داریم باید این شخصیت را به او برگردانیم بازار فعلی تبدیل به فردی ترسو ، کم جان و بیمار و بدون تحرک و بدون اثر پذیری شده است که هیچ کاری از دستش ساخته نیست و هیچ کس هم انگار نمی تواند به او کمک کند
قبل از هر چیز باید یک سری سلسله رویدادها رخ دهد . شخصیت بازار را شکل بدهیم و او را از نظر روحی و روانی تغییر دهیم که به نظر اقداماتی ضعیف و تغییر نگرش هایی در این مسیر در حال صورت گرفتن است که هر چند خیلی امیدواری نداریم ولی به هر حال روزنه امید ضعیفی دراین فضاست …
دو خبر اخیر توافق ۲۲ بندی و نامه رئیس سازمان بورس بخشی ازاین اتفاقات است…
در مورد توافق ۲۲ بندی بهتر است همه یک بار آن را بخوانیم و مرور کنیم برنامه تامین مالی بنگاهها و اتفاقاتی اینچنینی خیلی برای بازار سرمایه اتفاق مثبتی نیست البته نه این که نباشد ولی باید گفت رویداد شگرفی نیست… یکی نیست به همین دولت و دولتمردان و سیاستگذاران یادآوری کند که روزهای نه چندان دوری حوالی سال ۹۹ حجم یک ماه بازار همین حوالی بود که امروز در برنامه ها و اهداف اورده شده ! شما با ان اعتماد مرد چه کردید ؟! درست شبیه همان کاری که امروز با مردم خیابان میکنید !! چنان فرصتسوزی کردید که ته دیگ اعتماد به بازار هم باقی نماند و همه از بورس واهمه دارند…
اما در مورد نامه رئیس سازمان بورس به نظر کمی فضا میتواند بهتر پیش برود چرا که انصافاً دست روی نقاط ضعف بازار گذاشته و نشان می دهد اگر قصد کمک واقعی به بازار وجود داشته باشد گلوگاه ها و مسیر آن مشخص است و می تواند بستر ساز حرکت و همراهی بیشتر دولت با بازار شود
مشکل بازار است که فعلاً دولت هم درک درست از فضای فعلی نداشته و ندارد و امیدی هم به این موضوع نداریم که داشته باشد .البته خواهیم دید که در اولین آزمون پیشرو یعنی بودجه این حرف ما را نقض میکند یا خیر قراراست موج عقلانیت رویداد دیگری را رقم بزند …
اما اگر میخواهید شخصیت بازار را شکل بدهید اولین گامها همین گامهای کوچک است که میتواند به بازگشت اعتماد به بازار کمک کند…
اما در میان تمام این اتفاقات و حرفها لازم است یک نکته را بیان کنید و آن هم این است که در بین تمامی این رویداد ها نکات مثبتی هم وجود دارد که برخی از آن به عنوان روزنه های کمرنگ و باریک و امید در بین این دل شب سیاهی و ظلمات یاد می کنند . این اتفاق میتواند طی این روزها برای بازار رخ دهد که نقطه اتکا و امید بازار شود اتفاق اول حرکات برجامی و سیاسی است که جدی تر شده و می تواند در روزهای آتی اخبار قوی تر و خاص تر از این موضوع به سهامداران بدهد نکته دوم اتفاقی که هنوز تکمیل نشده اما میتوان با آن امیدوار بود و آن گزارش ماهانه و احتمالا بعد از آن گزارش شش ماهه شرکت هاست که با توجه به افت قیمتی که رخ داده می تواند عاملی برای تحرک تقاضا و کاهش فشار فروش باشد البته باز هم میگویم گزارش ها به تنهایی نمی تواند عاملی برای برگشت بازار شوند و یا به نظر اهمیت کافی برای اثرگذاری در بازار را ندارند و روزنه سوم عوامل تکنیکالی و نموداری است که در این مورد فردا با کمک یکی از چارتیست ها نکات مهم تری را بیان میکنیم … باید کمی صبر کرد و روزهای آتی نیز گزارش ها را دنبال کرد تا در فضای فعلی بررسی بیشتری از آنها داشت…
اما حرف آخر دوست نداشتیم این را بنویسیم ولی اصرار بسیاری از اهالی بازار این بود که به این موضوع باید واکنش نشان داد …
طی چند روز گذشته بسیاری از عزیزان این نکته را متذکر بودند که چرا به برخی از افرادی که در صدا و سیما در مورد ریزش بازار و ربط آن به اعتراض ها صحبت کردند چیزی نمی گوید…
قبل از هر چیز باید اذعان کرد که صحبت کردن از ریزش بازار و ربط آن به اعتراضهای اخیر نمک روی زخم سهامدار پاشیدن است که یک عمر طی این مدت ریزش بازار دیده نشده و صدای کسی در نیامد و همه خفه خون گرفته بودند تا اعتراضی بلند شد همه به دنبال انداختن اتفاقات مختلف برگردن این اعتراضات بودند … یاد فیلم گشت ارشاد و حمید فرخ نژاد می افتیم که در دیالوگی میگفت همه چیز گردن ماست !! لایه اوزن ،اختلاس و … به واقع همین نوع رفتار باعث شده که اعتماد از رسانه هایی مثل صدا و سیما از بین برود و کم بشود …
اما در مورد این دوستان قبل از هر چیز مهم ترین اتفاق و نظر در مورد این عزیزان این است که بپذیرند شما عزیزان تحلیلگران خوبی نیستید ! چرا که نه ظرف زمان را میشناسید و نه موقعیت مکان … ادم تحلیل گرو حرفه ای نباید در هر زمان و در هر مکانی صحبت کند … صحبت کردن در مورد ریزش بازار درست در ظرف زمانی که همه میدانیم و رفتار طرف مقابل را هم بارها و بارها دیده ایم که همین بوده ضعف عدم شناخت و تحلیل شماست … و این که شما جایی که در آن حرف میزدید را نمی شناختید نشان دهنده عدم تحلیل و درک درست شما از شرایط است.
شما عزیزان حتی از سر دلسوزی هم اگر حرفی زده باشید ولی درجایی صحبت کردید که هدف طرف مقابل اصلاً برداشت متفاوت از صحبت های شماست
پس با احترام به شما قطعا تحلیلگران خوبی نخواهید بود و بهترین کار این است که هر چه سریعتر از اذهان عمومی جامعه سهامداری عذرخواهی کنید این بهترین اتفاق است چیزی که بسیاری بلد نیستیم همین حالا اکثر مشکلات کشور ناشی از همین عدم است عذر خواهی و پذیرش اشتباه است
بگذریم سراغ بازاری برویم امروز که نصف نیمه دست حمایتگر بازار و نهادهابود که شکل و شمایل خوب و بهتری به بازار داده بود …
سیگنال برگشتی خودرویی ها
در نمادهای خودرویی شاهد روند مثبت و حمایتی خوبی بودیم پس از اصلاح اخیر خودرویی ها امروز در صدر برگشت روند قیمتی بودند
در این گروه سایپا توانست با صف خرید همراه و به سمت قیمت های 200 تومان روانه شود سهمی که وضعیت خوبی داشته و روند میان مدت صعودی خوبی را طی خواهد کرد این سهم خودرویی اوضاع و احوال خوبی داشته و رشد میان مدتی خوبی دارد به خصوص این که بحث فروش اموال شرکت نیز به منظور اصلاح ساختار مالی دنبال می شود
در زامیاد سهم با حمایت و صف خرید بالاخره توانست سطوح قیمتی 1100 تومان را فتح و قدرت نمایی داشته باشد شنیده می شود سهم پس از تجدید ارزیابی همچنان به روند مثبت خود ادامه داده و صورت های مالی با سود سازی خوبی نیز به همراه دارد
در خبهمن که شاهد اصلاح قیمتی بالای این سهم بودیم بالاخره سهم با نوسانات مثبت به قیمت های سطوح 160 تومان هستیم سهمی که هم وضعیت عملیاتی خود و هم شرکت های زیر مجموعه رشد خوبی داشته و نشان می دهد سهم در موقعیت خوبی برای صعود و حتی دست یابی به قیمت های از دست رفته 180 تومانی دارد
سیمانی های فراموش شده
سیمانی ها یکی از بهترین گزارش های فروش را ارائه داده و با توجه به عملکرد خوب تابستان خود به نظر می رسد صورت های مالی خوبی هم در پیش رو داشته باشند
سیمان سپاهان در حال تلاش به منظور باز پس گیری قیمت های 900 تومانی می باشد سهمی که اگر بتواند به روند مثبت فعلی خود ادامه دهد و در قیمت های بالای 920 تومانی قرار بگیرد تا سطوح قیمتی 1000 تومان هم جای صعود دارد سهم توانایی سود سازی بالایی داشته و همین امر باعث توجه بازار به این سهم شده است
سیمان شرق در کف قیمتی 700 تومانی جای برای افت ندارد هم سود خود سیمان شرق و هم شرکت های زیر مجموعه با رشد خوبی همراه و به نظر می رسد شایعات سود 150 تومانی در این شرکت تحقق یابد سیمان شرقی که اوضاع بنیادی خوبی داشته و روند میان مدت صعودی خوبی را طی خواهد کرد
سیمان خوزستان بار دیگر در قیمت های 2200 تومان می تواند با اهداف قیمتی 2400 الی 2500 تومان مورد توجه واقع شده و یک نوسان بدهد این سهم سیمانی سود ساز شایعات سود بالایی داشته و به همین واسطه نیز جای رشد قیمتی خوبی را خواهد داشت سهم گزارش خوبی هم زد سخوز در شهریور بسیار خوب عمل کرد و 1909 میلیارد ریال فروش داشت
در تیر 1206 میلیارد ریال شد و مرداد 1124 میلیارد ریال شده و 6 ماهه 7784 میلیارد ریال فروش داشته است مشابه قبل 4899 میلیارد ریال بود
قطعه های طلایی
در نمادهای قطعه ساز اوضاع مساعد است این گروه توجه بازار را به خود جلب کرده و کمی بازار مثبت بماند گروه قطعه ای رشد قیمتی خوبی را تجربه خواهند کرد
در خفنر سهم درقیمت های بالای 700 تومان نوسانی و در صورت مثبت ماندن بازار سهم توان نوسان تا قیمت های 760 تومان را دارد فعلا روند سهم نوسانی اما شنیده می شود با صورت های مالی 6 ماهه و شمصخ شدن توان سود سازی خوبی که سهم دارد شاهد رشد قیمتیش خواهیم بود
مهرکام پارس همچنان در تلاش برای شکست قیمت های 180 تومان و صعود به سمت قیمت های 200 تومان است این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و روند سهم صعودی ارزیابی می شود خمهری که توان بنیادی خوبی داشته و تحولات خوبی در سهم در حال شکل گیری می باشد
ختوقا حمایت های خوبی می شود با انتشار صورت های مالی 6 ماهه شرکت های قطعه ساز زیر مجموعه و توان سود سازی بالا از یک سو و وضعیت تکنیکالی مثبت در این سهم ختوقا جای رشد قیمتی بالایی داشته و می تواند با شکست قیمت های 360 تومان حتی تا هدف 400 تومان بالا برود
خکار هم به نظر گزارش 6 ماهه خوبی بدهد ختور هم خوب بود ولی در خکار فروشش در تیر این عدد 301 میلیارد ریال و مرداد 233 میلیارد ریال و شهریور با رشد 343 میلیارد ریال بوده و6 ماهه 1474 میلیارد ریال فروش داشته است مدت مشابه این عدد 889 میلیارد ریال بوده
حمایت بانکی
در بانک ها شاهد حمایت از سهام این گروه در مرز حمایتی بودیم این حمایت ها در بانک ها اگر از دست می رفت روند نزولی نامناسبی شکل می گرفت
بانک تجارت توانست به کف قیمتی 140 تومانی واکنش نشان داده و مثبت شود سهمی که می تواند تا قیمت های 160 الی 180 تومان به شرط تداوم حمایت ها برگشت داشته باشد اما روند کوتاه مدت سهم نوسانی ارزیابی می شود
بانک اقتصاد نوین که در 3 ماهه شاهکار بوده است اگر این وضعیت را در گزارش 6 ماهه هم تداوم بخشد جای رشد قیمتی خوبی خواهد داشت سهمی که شایعات سود 100 تومانی داشته و اگر در 6 ماهه بتواند رنگ واقعیت به این توان سود سازی ببخشد اهداف قیمتی 360 و 400 تومانی در دسترس است
پست بانک بار دیگر به سمت قیمت های 420 تومان حرکت می کند سد قیمتی که اگر شکسته شود سهم تا سطوح قیمتی 460 تومان رشد خواهد داشت وپستی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و توان سود سازی بالایی دارد این سهم بانکی اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و اصلاح قیمتی چندانی ندارد و بیشتر میل به رشد قیمتی دارد
غذایی های جذاب
در نمادهای غذایی شاهد روند مثبت خوبی بودیم اکثر غذایی ها به خصوص بنیادی های گروه به قیمت های بسیار خوبی برای خرید رسیده اند
در سپید ماکیان که شاهد افزایش قیمت مرغ به سطوح بالای 60 تومان بوده و احتمال افزایش نرخ دیگری بعید نیست سهم توان صعود به قیمت های بالای 2000 تومان و حتی رشد نوسانی مثبت تا قیمت های 2200 تومان را دارا می باشد از این پس با این نرخ های فروش باید شاهد گزارش های ماهانه بسیار خوبی از این سهم باشیم
در غبشهر بارها در کف قیمتی 300 تومانی به این سهم ارزنده غذایی تاکید داشتیم سهمی که شایعات سود 60 تومان به بالا را برای سال جاری داشته و رشد قیمتی خوبی با حمایت های قوی خواهد داشت غبشهر هدف قیمتی 360 تومانی را دنبال و بازدهی خوبی در دل خود دارد
غچین هم کف قیمتی 1100 تومانی را به عنوان حمایتی قوی بسته است سهمی که سود سازی بالایی داشته و همین سود سازی بالا و پی بر ای جذابش سبب شده تا سهم در کف قیمتی 1100تومانی با افزایش حمایت ها همراه شو این سهم همچنان پتانسیل تجدید ارزیابی را نیز در چنته دارد
چهارگوشه بازار
سرمایه گذاری سایپا به سمت شکست قیمت های 460 تومان در حرکت است این سهم اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و روند صعودی خوبی را در صورت شکسته شدن سد قیمتی 460 تومان خواهد داشت سهم به سمت سطوح 520 تومانی رفته و این امر البته منوط به پایداری جو مثبت خودرویی ها به خصوص سایپا دارد
سرمایه گذاری مسکن برگشت خوبی را تجربه کرده است سهم به سمت سطوح 280 و 320 تومان در حرکت است ارزش ان ای وی سهم رشد خوبی داشته و تحولات خوبی در شرکت های زیر مجموعه ثمسکن در حال رخ دادن است این سهم به نظر می رسد بتواند با حفظ حمایت 260 تومانی رشد ادامه داری را تا اهداف ذکر شده تجربه نماید
کزغال باز هم استارت رشد قیمتی خوبی را زده است سهمی که توان رشد قیمتی تا سطوح 1800 الی 2000 تومانی را داشته و سود سازی بالایی در پیش رو خواهد داشت ازاد سازی صادرات ذعال سنگ و توان بالای این شرکت برای صادرات از یک سو و اتمام اورهال و افزایش ظرفیت از سوی دیگر انتظارهای بازار از کزغال را حسابی بالا برده است
در بین پتروشیمی ها دهدشت افت زیادی کرده و کازرون هم همینطور البته این 3 سهم چشم به ممسنی دارند که صف او جمع شود ولی در کل شرایط این 3 سهم میتواند جالب توجه باشد و اصلاح خوبی کرده است
تفارس هم خوب جمع می شود و ونیکی گویا به دنبال سیت در این سهم است و باید معاملات روزهای اتی این سهم را دید
در بین سهم های کوچک کرازی امروز گزارش بسیار خاص و خوبی زد کرازی در تابستان متحول شده و فروش خوبی داشته است فروردین با فروش 332 میلیارد ریالی مواجه بود و اردیبهشت به 331 میلیارد ریال و خرداد 398 میلیارد ریال رسید
تیر با رشد جدی 1203 میلیارد ریال بوده که البته ۴۸۶,۶۵۳ میلیون ریال ان صادرات بوده و مرداد هم 1130 میلیارد ریال بوده و 320 میلیارد ریال ان صادرات
در شهریور 1324 میلیارد ریال فروش داشت و 452 میلیارد ریال صادرات داشته است
و 6 ماهه 4719 میلیارد ریال شد که عمده ان در 3 ماهه دوم است
مدت مشابه سال قبل 2971 میلیارد ریال بود . سهم را باید زیر نظر داشت در این گروه به نظر کهمدا هم گزارش خوبی میزند . کهمدا اولین ماه سال مالی به فروش 736 میلیارد ریالی رسیده است و نرخ فروش ۱۳۹,۱۵۷,۴۹۴ ریال بود در مرداد 800 میلیارد ریال شد و نرخ ۱۳۷,۲۶۱,۳۸۵ ریال بود و شهریور به 805 میلیارد ریال رسیدو 3 ماهه 2342 میلیارد ریال فروش داشت ومدت مشابه قبل 1700 میلیارد ریال بوده است
فملی هم به نظر 6 ماهه بدی نزند . فملی خرداد خوبی داشت ولی تیر و مرداد کمی افت کرد و شهریور بهتر شد
.فروش سهم در خرداد 97091 میلیارد ریال بوده و نرخ فروش ۲,۸۴۴,۸۷۶,۵۹۸ ریال و مقدار فروش 15 هزار تن بوده
در تیر این عدد 60756 میلیارد ریال بوده است و نرخ فروش ۲,۶۷۸,۱۲۳,۲۵۳ ریال بوده و 4200 تن صادر کرده است
در مرداد 46652 میلیارد ریال فروش داشت و نرخ ۲,۸۶۵,۲۶۸,۲۸۸ و 5345 تن صادر کرده است
در شهریور فروش به 68416 میلیارد ریال رسید و در 3 ماهه گذشته بی سابقه بوده و 4400 تن به نرخ ۲,۵۵۴,۴۲۸,۱۴۸ ریال صادر کرده است
جمع فروش 6 ماهه 397262 میلیارد ریال بوده و مدت مشابه قبل 349813 میلیارد ریال بود
در بین فولادی ها کاوه نیز شرایط خوبی داشت . کاوه تابستان خوبی داشت
سهمی که فروشش در تیر 18139 میلیارد ریال بود و نرخ صادراتی ۱۳۷,۸۷۲,۶۷۵ ریال بود
در مرداد 16835 میلیارد ریال بوده و نرخ ۱۴۴,۵۳۸,۹۱۴ ریال بود .در شهریور به 18398 میلیارد ریال رسید و نرخ فروش ۱۲۸,۳۷۷,۷۱۶ ریال و 97هزار تن صادر کرده است 6 ماهه 116490 میلیارد ریال فروش داشته است و مدت مشابه سال قبل عدد فروش 76819 میلیارد ریال بود
در بین سرمایه گذاری ها شستا بد نیست شستا در گزارش 12ماهه حسابرسی نشده 121 ریال سود محقق کرده و به نظر سود برخی زیرمجموعه ها هنوز لحاظ نشده که شاید حکشتی یکی از انها باشد . وسکاب در شهریور 1263 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته و ۴,۵۰۸,۳۸۸ میلیون ریال تا پایان شهریور سود مجامع داشته است
ومهان هم امروز گزارش خوبی زد ومهان در شهریور 1532 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته و ۱۴,۵۹۴,۶۷۹ میلیون ریال تا پایان شهریور سود مجامع داشته است
[/ihc-hide-content]


