[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز سه شنبه 22شهریور 1401
پایان دودلی ها !؟
خیلی ها معتقدند مشخص شدن تکلیف برجام و تعویق موقت ان تکلیف بسیاری را روشن کرده و بازار را از این حال و هوای لنگ درهوا بودن نجات داده است و درست در نقطه مقابل برخی هم معتقدند برجام دوباره موتورش روشن می شود و این امیدواری بابت آن است . در بین این 2 دسته برخی هم معتقدند حرکات بازار امروز و دیروز بیشتر یک واکنش تکنیکالی به وضعیت فعلی بازار بوده و هنوز حجم قوی درگیر بازار نشده و نمیتوان به ان دل خوش کرد
برای بازار امروز وضعیت نسبتاً خوب دنبال شده بازار خوب آغاز کرد و نسبتا هم خوب پیشرفت عرضه ها در بازار امروز کم نبود و این چالش همیشگی بازار است اما نکته مهم این است که برای پریدن از سطح فعلی و جدا شدن از شرایط سخت رکود فعلی نیاز به حجم های قوی تری داریم و این حجم باید خود را در بازار نشان دهد در حال حاضر چنین چیزی را شاهد نیستیم و حجم قوی را هنوز در بازار نمی بینم و این نشان می دهد هنوز جریان پول شدید درگیر بازار نشده از همین رو مثبت این روزهای بازار شبیه مثبت نتیجه یک هیچ است که هر لحظه ممکن است مساوی و یا تبدیل به باخت شود و در واقع نتیجه ای شکننده است . اما در هر صورت بازار مثبت بود و تقاضاها سفت تر و معتقدیم نشانه های این سفت شدن را ابتدا در دلار دیدیم و حالا کم کم باید خود را در حجم معاملات نشان دهد که امیدواریم طی روزهای آینده برای بازار رخ بدهد… امروز مبلغ 3000 میلیارد تومان مربوط به معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است کمی بیش از دیروز و روز قبل …
اما این روزها دوباره همه در مورد برجام و عدم برجام صحبت میکنند …
یکی از مزیت های جمع بندی و نتیجه گیری شدن یا نشدن برجام برای بازار این است که بسیاری حداقل از بلاتکلیفی خارج شده و تکلیف خود را با استراتژی معاملاتی خود می دانند
حال این استراتژی میخواهد یا نخریدن باشد یا دل به دریا زدن و خرید کردن اما در هر صورت تکلیف بازار تا حدودی روشن تر است و این دقیقاً همان چیزی است که برخی معتقدند از دیروز در بازار دیده میشود و بسیاری با بهکارگیری استراتژی های متفاوت در بازار حضور دارند این يعني لنگ در هوا بودن کمتر و تکلیف بسیاری از تحولات روشن تر است و حالا خواه برخی ریسک کنند و خواه همچنان تماشاچی باشند …
از دید ما بسیار مهم است که این حس دیوانه کننده سردرگمی تمام شده و فضای روشن تری پیش روی بازار باشد .این حس خود یکی از دلایل بی حالی و بی رمقی بازار بود .
به هر حال در مورد اتفاقات و تحولاتی صحبت کردیم که پس از گذر موقت از برجام و یا عدم نتیجه گیری برجام پیش روی بازار است.تاکید میکنیم موقت چون ممکن است همین امروز شاهد تحولات متفاوتی باشیم …ولی ما هم میخواهیم مرور کنیم که نه بلند مدت بلکه طی ۲ ۳ ماه آتی چه اتفاقاتی پیش روی بازار است . یکی از مهم ترین اتفاقاتی که می تواند پس از روشن شدن وضعیت سیاسی در مورد برجام و تحولات آن شاهد باشیم بحث دلار است که روزهای گذشته در مورد آن صحبت کردیم و به نظر در نبود برجام مهمترین اتفاقی که می تواند برای بازار سرمایه مهم باشد بحث دلار و تحولات ارزی است
همین امروز نیز نیمچه اثرات سفت شدن نرخ دلار را شاهد بودیم . وقتی صحبت از دلار می کنیم در دو نرخ نیما و آزاد خود را نشان میدهد و اگر کمی آماری به قضیه دلار نگاه کنیم میبینیم که دلار نیما همواره سعی کرده به طور متوسط بین ۸۵ تا ۸۸ درصد دلار بازار آزاد باشد و همچنین طی سنوات گذشته هر ساله میانگین نرخ ارز آزاد ،نرخ دلار نیما سال بعد بوده است و این بدین معناست که احتمالاً به زودی و در نیمه دوم اگر اتفاقات و تحولات برجامی به بازار نرسد دلار نیما خیلی زود در حوالی ۳۰ هزار قرار گرفته و احتمالاً دلار بازار آزاد نیز به ۳۳ هزار تومان خواهد رسید
این چیزی است که بسیاری معتقدند رخ خواهد داد و در این حالت است که ما شاهد حرکات احتمالی با احتیاط مثبت در بازار و نگاه مثبت بسیاری از سهامداران دلاری بیس به تحولات بازار خواهیم بود و این دقیقا همان چیزی است که بسیاری به دنبال آن هستند و معتقدند وقتی محرک برجام در کار نباشد محرک دلار می تواند جایگزین این رویداد و این اتفاق گردد
منتهی یک آآآما بزرگ این وسط است… نبود برجام یعنی تکرار بازی بی پولی و بی منطقی دولت و این را باید در کنار این موضوع دید .درست است که دلار می تواند از این شرایط به بازار کمک کند اما عقلانیت دولت در هدایت بازار در این شرایط مهم تر از اثرپذیری بازار سرمایه از دلار است که فرمان نهایی را به دست گرفته و شرایط را مشخص می کند
مگر نه این که بازارهای جهانی بعد از جنگ اوکراین در تاریخیترین فرصت خود روند صعودی را در پیش داشتند شما ببینید فرمان دولت چه بود و چه کرد و چه شد!!! با تصمیمات غیرکارشناسی و وضع عوارض و مالیات یکی از طلایی ترین فرصت های تاریخی اقتصاد و بازار را گرفتند . اینجاست که معتقدیم همه چیز و همه شرایط در نهایت به فکر و مغز دولت ختم می شود و این شانس بد دولت است که طی این مدت انقدر بد بازی کرده که بازار به رشد نرخ دلار هم وزن نمیدهد …
و اما سراغ بازار برویم که امروز بوی خودرو بازار را بهبود بخشید و وضعیت را بهتر کرد و هر چه پیش رفتیم شدت عرضه ها نیز خیلی عجیب پیش نرفت و این سفت شدن نرخ ها در بازار موثر بود . برخی معتقدند دلار عامل این بازی بوده و برخی دیگر افت بیش از پیش قیمت ها را دلیل این موضوع میدانند .
خودرویی ها فاز صعود گرفتند
در نمادهای خودرویی امروز حمایت های خوبی را شاهد بودیم البته این حمایت ها از روز قبل نیز تداوم داشته و امروز وضعیت خوبی را شاهد بودیم
خبرهایی جسته و گریخته به بازار می رسد که قیمت گذاری دستور این گروه کم کم حذف شده و برخی محصولات از ذیل ان خارج شدند که از سایپا اغاز شده و این موضوع بسیار جدی است . این خبر برای خساپا و خودرو خبرخوبی است .عرضه شاهین هم امروز انجام شد واین هم خبرخوبی برای سهم است . خودرو را هم خوب خریدند و این اتفاق خوبی برای این سهم است . نموداری جای خوبی رسیده بودند در سوی دیگر در بین سایر خودرویی ها خبهمن را کمی بیشتر زیر نظر بگیرید. خکاوه هم نوسانی است و خدیزل هم گزارش های خوبی داشته است . دراین گروه خاور هم گویا فردا برمیگردد فروش تعداد 5000 دستگاه ون درون شهری بنزینی به وزارت کشور مبلغ قرارداد: 51,000,000 میلیون ریال است و این خبرخوبی برای سهم بوده .
در این گروه ایران خودرو با صف خرید همراه شده و صعود خوبی را در پیش گرفت بار دیگر سهم به مصاف قیمت های 220 تومانی خواهد رفت این سهم خودرویی اوضاع و احوال خوبی داشته و صعود خوبی را دارد این سهم نیز با شایعات فروش دارایی ها و شرکت های زیر مجموعه همراه می باشد
سایپا هم با رشد قیمتی بسیار خوبی همراه شده و به سطوح قیمتی 200 تومان رهسپار شده است فردا سهم بتواند از سد قیمت های 200 تومان عبور نماید تا سطوح 220 تومان رشد خواهد داشت علاوه بر سهام پارس خودرو سایپا برنامه فروش سهام قطعه سازانی همچون فنر زر و ایندامین سایپا را نیز در دستور قرار داده است
در نماد خبهمن سهم توانست به قیمت های بالای 160 تومان بازگردد سهمی که محصولاتش را در حال عرضه در بورس کالا می باشد و و سود سازی خود و شرکت های زیر مجموعه اش در حال تحول است این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و روند صعودی خوبی را تا قیمت های 180 تومان در پیش خواهد گرفت
ختوقا را هم زیر نظر بگیرید سهم شرایط خوبی دارد ختوقا ۲,۱۶۰,۲۴۲ میلیون ریال تا اخر تیر سود مجمع زیرمجموعه ها محقق کرده است و این یعنی سود خوبی را میتواند داشته باشد
خکار هم جالب است سهم 3 ماهه اول خیلی فروش نرد ولی 3 ماهه دوم بهتر بود . در تیر این عدد 301 میلیارد ریال و مرداد 233 میلیارد ریال بوده و5 ماهه 1131 میلیارد ریال فروش داشته است مدت مشابه این عدد 656 میلیارد ریال بوده
از ختور هم خبرهای خاصی میرسد میتواند جالب باشد ختور خرداد و تیر خوبی داشت
سهم در فروردین 329 میلیارد ریال فروش داشته است و اردیبهشت 842 میلیارد ریال و خرداد با رشد 1385 میلیارد ریال و تیر 1404 میلیارد ریال و مرداد 884 میلیارد ریال فروش زد و5 ماهه 4845 میلیارد ریال فروش داشت
مدت مشابه سال قبل این عدد 3242 میلیارد ریال بوده است
برخی معتقدند دوباره بازی بلوک داغ می شود که خگستر و ورنا و وساپا منطقی پیش می روند و مثبت هستند ولی هنوز مشخص نیست و باید دید و صبر کرد دید چه می شود .
ساختمانی های خوش نقش
در نمادهای ساختمانی نیز وضعیت مساعدی را شاهد بودیم این گروه هم مستعد رشد قیمتی خوبی بوده و در وضعیت مناسبی به سر می برند
دیرزو امروز دیروز وساخت را بسیار خوب و عالی خریدند به نظر کرمان در منفی امروز جالب است و میتواند مورد توجه باشد و البته در بین نوسانی ترها نیز ثشاهد خوب است . ثامید و ثبهساز را هم زیر نظر داشته باشید .
در این گروه ثتران با صف خرید همراه و به نظر می رسد بتواند از سد قیمتی 320 تومان عبور و مهمان قیمت های 360 تومانی شود این سهم ساختمانی هم با وضعیت بنیادی خوبی به واسطه دارایی های ارزشمند همراه بوده و برنامه های خوبی برای زمین های خود دارد
وساخت را گفتیم که حمایت های قوی شده و توان صعود تا قیمت های 110 و 120 تومان را دارا می باشد ورود جریان های نقدینگی به سهم مشهود و روند حمایتی خوبی شکل گرفته است این سهم ساختمانی در وضعیت خوبی به سر برده و به نظر می رسد بتواند صعود خوبی را تجربه نماید
ثرود هم با صف خرید همراه شد این سهم با شکست قیمت های 760 تومانی تا سطوح 820 الی 900 تومان جای رشد خواهد داشت این سهم ساختمانی وضعیت بنیادی خوبی داشته و با فروش های ماهانه خود نشان می دهد توان رشد قیمتی مناسبی خواهد داشت این سهم ساختمانی در وضعیت خوبی به سر می برد
غذایی ها در موقعیت خاص
در نمادهای غذایی موقعیت های خوبی در برخی سهام مستعد این گروه برای رشد قیمتی فراهم شده است همچنان رشد قیمت محصولات این شرکت ها و توان تعدیل مثبت عایدی مهمترین ایتم محسوب می شود
غگلستا در حال شکسته شدن سد قیمتی 1100 تومانی و رشد تا سطوح قیمتی 1200 الی 1250 تومان است سهمی که توان رسیدن به سود بالای 200 تومان را داشته و رشد قیمتی خوبی را در پی خواهد داشت این سهم تا سطوح قیمتی فوق رشد و با توجه به وضعیت بنیادی خود متعادل خواهد شد
غچین تا صف خرید رفت و اما عرضه های بالا سبب متعادل شدن روند سهم شد این سهم غذایی وضعیت خوبی داشته و رشد قیمتی مناسبی را تا سطوح 1250 و در صورت فعال شدن تجدید ارزیابیش تا قیمت های 1400 تومان خواهد داشت غچین اوضاع و احوال خوبی داشته و در وضعیت خوبی هم از نظر سود سازی هم خبری قرار دارد
کم کم موعد گزارش غبشهر و غکوروش می رسد و به نظر بازی انها در گزارش دهی جالب خواهد شد هردو نماد را چه با دید میان مدت و چه با دید کوتاه مدت و نوسان کمی زیر نظر بگیرید معتقدیم غبشهر با دید نوسان و غکوروش با دید میان مدت و رفتن به افزایش سرمایه میتواند جالب باشد
غکورش هم استارت رشد قیمتی خود را از سطوح 3600 تومان زده است سهم تا قیمت های 4200 تومان صعود خواهد کرد این سهم غذایی نیز با افتتاح طرح های توسعه ای و وضعیت خوبی که از نظر سود اوری دارد در رنج قیمتی 3600 الی 4200 تومان نوسانات بسیار خوبی می دهد
سرمایه گذاری ها روند گرفتند
در سرمایه گذاری ها جو مثبتی که امروز شاهد بودیم باعث شد تا سهام این گروه با اقبال و برگشت روند همراه شوند و مجددا روند صعودی به خود بگیرند
سرمایه گذاری سایپا تا صف خرید پیش رفته و رشد قیمتی خوبی را تجربه کرد سهمی که هدف قیمتی 560 تومان را در صورت ادامه صعودش در پیش رو خواهد داشت وساپا هم ان ای وی و هم سود سازی خوبی داشته و هم از جو خودرویی ها تاثیر می گیرد هم با پتانسیل فروش ملک همراه است
روز گذشته در خصوص پتانسیل های بنیادی وپترو گفته شد و امروز سهم با نوسانات مثبت همراه و توانست سد قیمتی 920 تومانی را در هم بشکند این سهم تا قیمت های 1000 تومان جای رشد داشته و می تواند صعود خوبی را به همراه داشته باشد وپترویی که تحولات سود شرکت های زیر مجموعه و برنامه عرضه 2 شرکت خود را به همراه دارد
برای بلوک مدیریتی شازند که توسط وبانک عرضه شده بود مشتری نبود البته نقد بودن این بلوک سبب بی مشتری ماندن این بلوک شد و به نظر می رسد بار دیگر وبانک بلوک شازند را اگهی نماید وبانکی که اگر به حمایت 920 تومانی برسد خرید جذابی با دید عرضه فروش اقساطی شازند خواهد بود
بانک ها و میل برگشت
در نمادهای بانکی که اکثرا در سطوح حمایتی قوی قرار دارند میل به برگشت روند را شاهد بودیم بانک هایی که اصلاح خوبی داشته و به نظر می رسد به دنبال بهانه ای برای برگشت روند هستند
ونوین با نوسانات مثبت همراه و واکنش خوبی به حمایت 320 تومانی نشان داد این سهم بانکی وضعیت خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی تا قیمت های 360 تومانی خواهد داشت سهمی که ازقیمت های 400 تومان اصلاح و به کف قیمتی رسیده و بارها از همین کف قیمتی تا سطوح 400 تومان رشد داشته است
بانک سامان هم خبرهایی در خصوص مزایده اموال و املاک خود دارد به نظر می رسد به زودی شاهد شفاف سازی های خوبی در این بانک در خصوص فروش املاک و پروژه های ساختمانیش خواهیم بود بانک سامانی که تا قیمت های 380 الی 400 تومان جای برگشت را خواهد داشت
بانک دی هم از حمایت 65 تومانی در مسیر برگشت قرار گرفته و صعود را تجربه کرد این سهم بانکی نیز نوسانات خوبی در رنج قیمتی 65 الی 72 تومان را داده و فعلا با زیان های سنگینی همراه و امید به فروش دارایی ها به خصوص املاک خود و رهایی از وضعیت فعلی را دارد
چهارگوشه بازار
ختوقا این غول قطعه سازی توانست با صف خرید خوبی همراه شود سهم از کف حمایتی 280 تومانی برگشت روند را تجربه کرد این غول قطعه سازی در وضعیت خوبی به سر برده و در صورت شکسته شدن سد قیمتی 320 تومانی مهمان قیمتهای 360 تومان خواهد بود
سرمایه گذاری نیرو را عنوان کردیم که هدف 300 تومانی دارد امروز سهم با رشد قیمتی خوبی همراه و سطوح 280 تومان را درنوردید سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی را تجربه خواهد کرد ونیرو خبرهای خوبی از برگشت ذخایر تسهیلات ارزی یکی از نیروگاه های خود و شناسایی سود سنواتی سنگینی دارد
خبرهای خوبی لخانه می رسد ظاهرا بلوک 40 درصدی سهم توسط زیر مجموعه شستا برای فروش اگهی شده است سهمی که قراردادهای جدیدی برای فروش محصولات خود بسته و از طریف بلوک 40 درصدی در رنج قیمتی 4000 الی 5000 تومانی ارزش گذاری شده است لخانه به نظر می رسد کم کم استارت برگشت خوبی را بزند که این امر با وضعیت تکنیکالی سهم نیز همخوانی دارد
در پردیس از 4000 تومان تحقق سود و تقسیم سود 3000 تومانی خبرمیدهند که اگر بالای 3200 تقسیم سود پارسان بالای 6000 ریال سود دارد و غدیر بالای 3000 ریال . شپدیس و شیراز را هم زیر نظر بگیرید بوعلی هم بد نیست و میتواند جالب باشد .
فارس با این سود بندرامام جالب است پتروشیمی بندرامام با رشد 41% سود نسبت به سال قبل به سود 94361 میلیارد ریالی رسیده است که حدود 200 ریال روی سود فارس اثر مثبت داردو این خبرخوبی برای فارس است و میتواند به سود های خوب نزدیک شود .
شبصیر هم شرایط هاص و خوبی را دارد مجموع فروش پنج ماه شرکت حدود 1228 میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 40 درصد رشد دارد. طی این مدت، مقدار تولید محصولات 25 درصد و مقدار فروش 26 درصد رشد یافته است.
امروز صنعت نیروگاهی با رشد نرخ برق مورد توجه واقع شدند و این نرخ 25% بوده است . در شفاف سازی ها امده است که نرخ سقف بازار برق از 642 ريال بازاي هر کيلوواتساعت به 803 ريال بازاي هر کيلوواتساعت افزايش داشته است که معادل رشد 25 درصدي سقف نرخ فروش انرژي به شرکت مديريت شبکه نسبت به قبل است. مقررات جديد از تاريخ 1401/06/23 نافذ خواهد شد. افزايش سقف نرخ بازار برق منجر به افزايش درآمد انرژي نيروگاه در بازار و متناسب با آن افزايش نرخ در فروش مستقيم به صنايع در قالب قراردادهاي دوجانبه و بورس انرژي خواهد شد. البته ميزان نهايي افزايش درآمد انرژي متناسب با شرايط عرضه و تقاضا در بازار برق محقق مي شود. و به نظر برای این گروه خبرخوبی است
شاید بترانس و رمپنا در کنار بجهرم و برخی دیگر شرایط خوبی را تجربه کنند
اپرداز هم شرایط بدی نداشت خوب معامله می شود به نظر میتواند فضای خوبی را در بازار در بین نوسانی ها داشته باشد . های وب را هم طبق معمول توصیه میکنیم زیر نظر بگیرید .
حتی بدون برجام هم این گروه در مسیر صعود است و شاهد بهبود وضعیت مالی و عملیاتی این گروه هستیم در منفی های امروز حتاید وحخزر و حکشتی را زیر نظر بگیرید و فکر میکنیم هم از نظر عملیانی و هم بنیادی شرایط خوبی را دارند این گروه را بیش از قبل زیر نظر داشته باشید . میخواهیم روی حکشتی و حتاید تاکید کنیم ولی فکر میکنیم گزارش های حخزر هم خوب است
برخی معتقدند کچاد به سود های 1500 1600 ریالی می رسد و این یعنی قیمت های زیر 1000 تومان کچاد خوب و کم ریسک است کچاد در گزارش ۳ماهه تقریبا بدون سود های غیرعملیاتی به سود ۵۷۹ ریالی رسیده سهم 70185 میلیارد ریال سود عملیاتی و 68938 میلیارد ریال سود خالص دارد به نظر سهم به همان حوالی سود هم برسد این قیمت ها قیمت های خوبی برای کچاد است.
بازی پالایشی ها هم جالب شده است و میتوانند مورد توجه باشند اگر نفت کم نشود که البته ما معتقدیم یک افت داریم این گروه بازی خوبی را در گزارش های پیش رو دارد .6 ماهه این گروه هم به واسطه نرخ و هم تسعیر جذاب است در این گروه شپنا و شبندرخوب ظاهر شدند و شتران هم مجوز افزایش سرمایه را گرفت در مورد شتران به زودی بلوک شاراک اگهی شده و باردیگر سهم خریدار بلوک میتواند باشد .
در بازار حق کزغال در قیمت های 11000 و حق مادیرا در قیمت های 1100 ریال میتوانند مورد توجه باشن دو بهتر است این دو حق را طی این مدت کمی بیشتر زیر نظر بگیرید در این گروه کپرور هم بد نیست و اوضاع خوبی دارد سهم میتواند گزارش های خوبی بزند
امروز نفت سپاهان هم مثبت بود به نظر سهم خوبی است و برخی از سود 800 ریالی سهم صحبت میکند میتوان به سهم شرایط خوبی را دید و فضا جالب بوده است
در نهایت از وبانک خبرمیرسد که سهم یکباردیگر بلوک شاراک را این بار نقد و اقساط اگهی میکند و این اتفاق بزرگی برای سهم است به نظر منفی های وبانک را با این احتمال و رویداد کمی بیشتر زیر نظر بگیرید
[/ihc-hide-content]


