[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزسه شنبه 15شهریور 1401
حبل المتین گیست ؟!
امروز بازار را در حالی پیش بردیم که زیر پوست آن این حس احساس می شود که بازار تمایل زیادی به برگشت و رشد قیمت ها را دارد اما به قول شاعر حبل المتینی پیدا نمی کند که به گیس او چنگ بزند و بتواند از این فضا خارج شود و او را جور دیگری پیش ببرد
بازار شبیه این جلسات سهامداران و تحلیل گران شده که همه به هم نگاه می کنند و ببینند آن یکی چه میکند و در این فضاست که آن عامل قوی و محکم برای کنده شدن از این شرایط پیدا نمیشود اما در بازار به طور جدی میبینیم که انگیزه لازم برای برگشت و رشد قیمت ها وجود دارد اما ابزار لازم وجود ندارد
در بازار دیروز در مورد نقش سهم های کوچک و بازی و حرکت آنها صحبت کردیم و امروز هم این موضوع در بازار تا حدودی به چشم میآمد و مشخص بود. نکته بسیار مهم این است که در بازاری که کم عمق است و جریان ورودی پول به ان تا حدود متوقف شده و پول وارد بازار نمی شود و همچنین ابهامات زیادی بالای سر بازار وجود دارد، جریان پول حاکم و فعلی بازار به فکر چرخش و گردش در نماد های کوچک میافتد که الزاماً نه بد و نه خیلی خوب است
این بازی روی هموزن ها هم ریسک وارده خود را دارد اما دقت کنید که عمق کوچک بازار این رخداد را رقم میزند و البته رفتار برخی از سهامداران عمده هم تشدید کننده آن است
برخی سهامداران تو گویی انگار منتظر نشسته اند که بازار صف شود و بسم الله را گفته و سر را ببرند …
بحث دیروز همین بود و گفتیم بعد از برجام و پیروزی های سیاسی هم این حجم فشار فروش ممکن است از سوی سهامداران ایجاد گردد و اگر جریان ورودی پول قوی پشت بازار قرار نگیرد پول فعلی و سرمایه فعلی سهامداران حریف این عرضه نخواهد شد و همین طور که می بینید این پول سراغ سهم های کوچک بازار می رود
عرضه مخابرات در بازار روزهای گذشته و وضعیت امروز سهم بخشی از واقعیت های این جریان است که می تواند بیانگر مشکلات ساختاری بازار باشد و باز تاکید می کنیم حرکت سهم های بزرگ زمانی آغاز خواهد شد که اول ابهامات و ترس سهامداران از رفتار دولت کاسته شود و سپس عرضه های سنگین و بی مهابا در این سهم ها کنترل شده رفتار شود و از سوی دیگر سهامدار جریان ورودی به بازار را داشته باشد وگرنه هر یک از این سهم های بزرگ بازار حتی برخی سهم های متوسط ، غضنفر کله خرابی دارند که میتوانند این بازی را به شکل دیگری عوض کند . هیچ کس مخالف عرضه های حقوقی نیست بلکه باز کردن شیر فلکه فروش و عرضه های سنگین غیرمدیریت شده منظور حرف است و باید این موضوع نیز مدیریت شده رفتار شود در حال حاضر رفتار فعلی و گذشته برخی از این سهم ها شده حکایت آن شیر و خر معروف که پی کاری رفتند و طرف میگفت تو به مال خودت هم رحم نمی کنی وای به حال مال ما !! در واقع این دارایی دارایی خود این عزیزان است و باید به فکر صیانت و حفظ ارزش آن باشند و به مال خود رحم کنند
اما بخش آخر صحبتهای امروز که بارها با خود کلنجار رفتیم که بنویسیم یا ننویسیم اما به نظر موضوع آنقدر ابعاد گسترده ای پیدا کرده است که گفتن آن برای بازار و فعالان بازار واجب شده است و آن هم رسیدن به کلمه ای به نام فساد است
در کشور همههههه شب و روز علیه فساد مبارزه می کنند اما در واقعیت ماجرا چیز دیگریست و فساد در لایه های پیدا و پنهان اقتصاد و بروکراسی ما وجود دارد میتوان به فساد ابعاد گستردهتری داد اما بخشی از فسادی که ما از آن صحبت میکنیم که مالی و اقتصادی بوده ناشی از دو جریان بوده جریان اول جریان نرخ گذاری و قیمت گذاری دستوری است و جریان دوم عدم شفافیت…
در موضوع اول یعنی قیمتگذاری دستوری بارها و بارها صحبت کردیم و همچنان هم روی این نظر خود هستیم که هر جریانی تاکید میکنیم هر جریانی که از نرخ گذاری دستوری حمایت می کند از دو حال خارج نیست یا از سیستم فاسد دستور می گیرد و از فساد حمایت میکند و یا اقتصاد را نمی فهمد از این دو حال باور کنید خارج نیست و گذر زمان هم به مرور نشان داده…
برای اثبات این موضوع راه دوری نباید رفت…دوستی چند روز پیش مثالی میزد که برق از کله مان پرید که مثلاً در فلان وزارتخانه برخی نزدیکان مجوز تولید محصولی ساده با ورق فولادی را گرفته و و بعد ورق ارزان را از بورس کالا خریده و محصول را صادر و در کشور دیگر ورق باز و دوباره مورد استفاده قرار می گرفت این تازه یک مثال کوچک از دریایی بزرگیست که دارد اتفاق می افتد…
اما بخش دیگری از موضوع فساد به شفافسازی برمیگردد
هر جا رسانهها بتوانند با زبانی بازتر و در فضای آرام به شفاف سازی و بیان برخی اتفاقات بپردازند فساد کمتر خواهد شد و در سوی دیگر اگر شرکت ها و نهادها موظف به ارائه صورتهای مالی و رفتار دقیق مالی خود باشند و بدانند و مطلع باشند که چشم هایی هستند اعم از سهامداران و فضای مجازی و جامعه که آنها را نگاه می کنند قطعاً بازدارندگی در جرم و فساد بیشتر خواهد شد و هزینه و ریسک ارتکاب جرم و اختلاس و تخلفات نیز بیشتر می شود
در همین موضوع دو باشگاه که همچنان معتقدیم حاشیههای آنها بیش از اصل آن میشود یک پیشنهاد مطرح کردیم که این شرکتها یعنی این دو باشگاه هر سه ماه یکبار حسابرس ویژه داشته باشند تاکید میکنیم هر سه ماه یکبار و مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره بعد از هر گزارش حسابرسی با برگزاری کنفرانس به سوالات سهامداران و رسانه ها پاسخ بدهند . قطعاً افزایش شفافیت منجر به فسادستیزی و دست کشیدن بسیاری از خرج های عجیب می شود هرچه شفافیت بیشتر باشد ریسک این کار افزایش خواهد یافت
هرچه این موضوع شفافیت و انتشار هزینهها و دستمزدها و درآمد ها بیشتر باشد واقعیتها بیشتر روشن میشود و این هوادار بدبخت و بیچاره هم گلوی خود را پاره نمی کند .پشت حرف ها و چهره بسیاری از سلبریتی های ورزشی هم روشن میشود که جلوی رسانهها از عشق به هوادار و عشق به مردم صحبت میکنند و آن پشت گوشه دستمزدشان کم بشود ناراضی خواهد بود
اما در همین وادی وارد موضوع دیگری شویم به نام مبحث هزینه شرکت ها در موضوع مسئولیت اجتماعی…
شرکت ها میتوانند یعنی مختارند، مجبور نیستند میتوانند بخشی از درآمدهای خود را صرف هزینه ها و به نوعی برعهده گرفتن مسئولیت های اجتماعی کنند
اول از همه اینکه با این اصل موضوع به هیچ وجه مخالف نیستیم اما در یک ساختار حاکمیت شرکتی این موضوع باید به تصویب سهامداران برسد که در مجمع تصویب می شود و این موضوع اهمیت دارد که نماینده سازمان بورس در این موضوع آرای سهامداران خرد را نیز لحاظ کرده و اینطور تصمیم گیری نشود که چون رئیس مجمع می خواهد بسم الله همه باید قبول کند
نکته بعد هر شش ماه یکبار در قالب یک گزارش که مورد تایید حسابرس داخلی و حسابرس شرکت است هزینه هایی که بابت مسئولیت اجتماعی و تبلیغات و هدایا شده است شفاف روشن بیان گردد و در مجمع نیز قبل از موضوع تصویب مسئولیت اجتماعی این گزارش خوانده شود و در مورد سال بعد تصمیم گیری شود
نکته بعد مسئولیت اجتماعی باید در همان محل هزینه گردد یعنی فرض کنیم فولاد مبارکه نمی تواند بیاید در فلان منطقه کار دیگری بکند .حتی اگر بحث های دینی و مذهبی در جریان باشد منطقی است که چون فرض کنید محیط زیست را آنجا به خطر میاندازد و یا آب را آلوده میکند مسئولیت های اجتماعی هم در همان منطقه ساری و جاری باشد نکته بعد مسئولیت های اجتماعی باید در راستای خدمت و منفعت مردم باشد و نباید به قلقلکی برای دولت و نماینده ها تبدیل شود مثلاً احداث یک بیمارستان می تواند اتفاق خوبی باشد یا مدرسه یا کمک به نیازمندان و کودکان بی سرپرست و موارد این چنینی که واقعاً مسئولیت اجتماعی را بروز دهد اما تاکید ما بر این است که این رویه فعلی که غیر شفاف بوده تغییر کند و بعد های تبلیغات و هزینه های اینچنینی هدایا و مسئولیت اجتماعی شفاف و روشن هر ۶ ماه یکبار از طریق کدال به اطلاع سهامداران برسد و شرکت ها بابت این موضوع پاسخگو باشند شک نکنید بخش بسیار بزرگی از فساد ناشی از این جریان کاهش خواهد یافت و هر چند وقت یک بار یکی را برای اختلاس و فساد و رشوه و موارد این چنینی نمی گیرند مشکل اصلی و حلقه مفقوده تمام این اتفاقات و رویدادها چیزی است به نام شفافیت که هر چه بیشتر شود فساد سیستمی کمتر خواهد شد
باور کنید نمی خواستیم در مورد این موضوع آنقدر مطلب بنویسیم اما مدتها بود چنین چیزی وجود داشت و
قصد داشتیم امروز و فردا در مورد نکات دیگری صحبت کنیم که به روزهای آتی موکل شد . برای روزهای آتی حتماً در مورد اتفاقی که قرار است در مورد نرخ ارز رخ بدهد با احتمال برجام و همچنین بحث ساعت معاملات صحبت خواهیم کرد
از اینکه مطالب طولانی شد از همه شما عزیزان عذرخواهی می کنیم
خودرویی ها تخته گاز
در نمادهای خودرویی امروز جو خوبی را شاهد بودیم و خودرویی ها به خصوص برخی که تحولات خوبی دارند با روند صعودی همراه شدند
اخر وقت و یک ساعت اخر خودرویی ها را خوب خریدند و به نظر فضای بازار فضای مهربان تری با این گروه بود . در مورد خاور احساس میکنیم سهم کمی تند دارد پیش می رود و قیمت های 2300 2350 ریال به بالا عرضه ها بسیار زیاد می شود و باید کمی با احتیاط رفت حقیقتا دیروز فکر نمیکردیم صف خاور این طور جمع شود … در مورد این گروه خبهمن هم خریدش دراین نرخ ها برای ریسک گریز ها منطقی است و حتی خود خودرو نیز بد نیست
در زامیاد سهم با صف خرید همراه شد سهمی که تجدید ارزیابیش به زودی مجوز گرفته و شنیده می شود شرکت با تولید محصولات جدید رشد سود سازی و فروش های خوبی را در پیش رو داشت سهم به سمت قیمت های 1400 تومان روانه شده است
در نماد ختوقا این هلدینگ قطعه سازی شاهد نوسانات مثبت در استانه قیمت های 300 تومان هستیم این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و تحولات خوبی در شرکت های زیر مجموعه اش در حال رخ دادن است سهمی که فعلا مقاومت 320 تومانی داشته و در صورت شکست تا قیمت های 360 تومان جای رشد دارد
دارویی های خوش شانس
در نمادهای دارویی شاهد روند نوسانی منفی و در برخی سهام خوش شانس گروه شاهد روند مثبت بودیم دارویی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت جای صعود خوبی دارند
در این گروه دکیمی بازگشایی شد عرضه سهام درازی که امروز صورت می گیرد تاثیر بسزایی بر روند سهم خواهد داشت سهم بالای 150 تومان سود فروش سهام درازی را شناسایی خواهد کرد تعدیل مثبت قوی نیز بابت افزایش نرخ اخیر خواهد داشت دکیمی خبرهایی در خصوص افزایش سرمایه سنگینی نیز از تجدید ارزیابی و سود انباشته دارد سهم تا قیمت های 3000 الی 3200 تومان جای رشد دارد
دسانکو سعی داشت تا قیمت های 760 تومانی را در هم بشکند سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با صعود مناسبی همراه است این سهم تا قیمت های 820 الی 850 تومان جای صعود را دارد دسانکویی که قراردادهای صادراتی خوبی بسته و با تولیدات جدید ضد سرطان خود فروش های خوبی هم داشته است
دلقما هم روند نوسانی خوبی در پیش گرفته است سهمی که کف قیمتی 160 تومانی و مقاومت 180 تومانی دارد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و جا برای صعود خوبی دارد دلقما را می توان در این قیمت ها نوسانات خوبی گرفته و سود خوبی به دست اورد
اقبال به سیمانی ها
در سیمانی ها شاهد اقبال خوبی بودیم سیمانی هایی که امروز را با معاملات مثبت پشت سر گذاشته و همچنان انتظارات اتی بالایی بازار از این نماد ها دارند
دراین گروه یعنی سیمانی ها برخی خوب معامله می شوند سابیک هم واقعا بنیادی خوبی دارد .سابیک به واسطه طرح جدید اسیاب و شرایط خاص مورد توجه بازار است سابیک در فروردین 1052 میلیارد ریال و اردیبهشت 1333 میلیارد ریال و خرداد 1430 میلیارد ریال فروش داشت
در تابستان وضعیت کمی بهتراست و تیر 1834 میلیارد ریال و مرداد 1597 میلیارد ریال فروش داشته 5 ماهه این عدد 7249 میلیارد ریال بود این عدد مدت مشابه 4308 میلیاردریال بود به نظر وضعیت خوبی را در سابیک داریم سشرق سفانو و سمازن و برخی دیگر از این گروه نیز شهریور خوبی بدهد گزارش های خوبی در انتظار انها خواهد بود . سپاهان را هم خوب می خرند .
در سیمان هگمتان که شایعات سود 600 تومانی داشته و سود سازی عالی در 6 ماهه را به نمایش گذاشت شاهد رشد قیمتی خوبی بودیم سهم به قیمت های 3000 تومانی رسیده و توان رشد تا اولین سطوح قیمتی مقاومتی 3200 تومانی را دارا می باشد سهم تارگت نهایی 3600 تومانی را دنبال می کند
سشرق هم به مصاف قیمت های 760 تومانی می رود نکته مهم این که شاهد انتشار گزارش های ماهانه سیمان سفید شرق هستیم و این امر نشان می دهد احتمالا عرضه اولیه این شرکت زیر مجموعه سشرق نزدیک باشد سیمان شرقی که وضعیت خوبی داشته و تا قیمت های 820 الی 900 تومان در صورت شکسته شدن سد قیمتی مقاومتی خود جای صعود دارد
سیمان سپاهان هم در صورت رسیدن به کف قیمتی 920 تومان برای خرید موقعیت خوبی را ایجاد خواهد کرد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و صعود مناسبی در پیش رو دارد این سهم سیمانی در صورت رسیدن به سود محدوده 200 تومان باز جای برگشت سه سمت قیمت های 1000 و 1100 تومانی را خواهد داشت
بانک های برجام زده
در بانک ها نوسانات منفی کماکان ادامه داشت بانک های برجام زده ای که همچنان در انتظار خبرهای رفع تحریم ها و جهش وضعیت عملیاتی از طریق رشد سود مبادلات ارزی هستند
بانک ملت سود خوبی را از طریق رفع تحریم ها می برد سهمی که تا قیمت های 280 تومان جای اصلاح دارد این سهم در کف قیمتی قرار داشته و قیمت های 280 تومان باعث حمایت های خوبی از سهم می شود این سهم بانکی مقاومت 320 تومانی هم داشته و فعلا در این رنج قیمتی در نوسان می باشد
بانک سامان ظاهرا حمایت های خوبی را در قیمت های 340 تومانی تجربه می کند این سهم بانکی تا قیمت های 380 تومان در صورت انتشار خبر مثبتی جای رشد دارد در غیر این صورت روند این سهم نیز فعلا نوسانی دنبال خواهد شد بانک سامانی که وضعیت بسیار خوبی از دید بنیادی داشته و تغییرات خوبی در زمینه سود سازی را شاهد می باشد
بانک شهر همچنان مهمان روند مثبت و به سمت قیمت های 520 تومان در حرکت است امروز بانک گام خوبی را برداشته و سعی کرد در قیمت های بالای 480 تومان تثبیت شود این سهم بانکی وضعیت بسیار خوبی را دنبال کرده و رشد قیمتی خوبی دارد این رشد قیمتی عمدتا حاصل از توان افزایش سرمایه بانک از تجدید ارزیابی و روند فروش دارایی ها و شناسایی سود می باشد
غذایی های رده بالا
در نمادهای غذایی شاهد روند مثبت برخی سهام این گروه بودیم غذایی هایی که همچنان اعتقاد داریم جز سهام پسا برجامی بوده و توانمندی های خوبی هم در مقطع فعلی دارند
در غپونه سهم با رش قیمتی همراه و تا صف خرید پیش رفت سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و اصلاح قیمتی مناسبی هم تجربه کرده است سهم از سقف قیمتی 1800 تومان به کف 1200 تومان رسیده بود و حالا در صدد جبران بخشی از صالاح قیمتی عمیق خود می باشد هدف قیمتی 1500 الی 1600 تومان در انتظار این سهم است
پگاه فارس به قیمت های 650 تومان رسید سهم از وضعیت منفی پارسال فاصله زیادی گرفته و با سود سازی بسیار خوبی همراه شده است این سهم نشان می دهد امسال توانایی رسیدن به سود حداقل120 تومانی را دارد و رشد قیمتی سهم ارام ارام تا سطوح 720 تومان ادامه خواهد داشت
زپارس همچنان ارام ارام معاملات مثبت را تجربه می کند سهم رشد خوبی داشته و صعود خوبی هم دارد سهمی که هدف قیمتی 4600 تومانی داشته و هم به واسطه رشد بسایر شدید قیمت محصولات کشاورزی سود سازی خوبی دارد و هم بازار همچنان انتظار تجدید ارزیابی سنگینی را از سهم می کشد
چهارگوشه بازار
خصدرا مدتی است با صف خرید سنگینی همراه شده و علی رغم عرضه ها همچنان به پیشروی خود ادامه می دهد حتی امروز شاهد عبور سهم از سد قیمتی 220 تومان بودیم ظاهرا پول قوی وارد سهم شده و خبرهایی از چند قرار داد به ارزش 1700 میلیارد تومان در سهم جریان دارد
وساپا حمایت خوبی شد سهم میلی به کاهش قیمتی از سطوح قیمتی 480 تومان را به عنوان کف قیمتی قوی بسته است سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و همچنان ارزش ان ای وی بالا و برنامه فروش سه ملک و معامله بلوکی سهام سایپا از پتانسیل های اصلی سم محسوب می شود سهم بارها در رنج قیمتی 480 الی 560 و حتی هدف 620 تومان نوسان داشته است
توس گستر هم صعود خوبی داشت سهم در قیمت های بالای 680 تومان تثبیت شده و به سمت اهداف قیمتی 720 و 800 تومانی در حرکت است این سهم ساختمانی چند پروژه با پیشرفت فیزیکی 100 درصدی برای فروش داشته ئو برنامه واگذاری سهام یکی از شرکت های ساختمانی زیر مجموعه را داشته که شنیده می شود سود بسیار خوبی از این طریق به دست خواهد اورد
در شبهرن اوضاع بد نیست و میتواند جالب باشد در تیر به 16479 میلیارد ریال رسید و مرداد 16199 میلیارد ریال بود و عدد خوبی ثبت کرد
5 ماهه 65998 میلیارد ریال بود و رشد خوبی داشته و مدت مشابه 34351 میلیارد ریال بود
در چدن هم زمزمه های یک رشد خوب و خاص به گوش میرسد سهم امسال قابلیت های سود 450 ریالی را دارد بهتر است سهم کمی بیشتر زیر نظر باشد سهم در تیر با رشد 744میلیارد ریال شد و مرداد 750 میلیارد ریال بوده است
5 ماهه 3253 میلیارد ریال فروش داشت . مدت مشابه قبل 2058 میلیارد ریال بوده است
دراین گروه فروس هم خوب بود . سهم وضعیت خاصی در فروش داشت اول این را بگوییم که شایعه 1300 ریال سود در فروس دراین روزها مطرح است سهم در تیر با رشد 737 میلیارد ریال شد و مرداد 868 میلیارد ریال بوده و کمی رشد کرد
5 ماهه 3566 میلیارد ریال فروش داشت مدت مشابه قبل 2887 میلیارد ریال بود. در 3ماهه به سود 205 ریالی رسیده است و 798 میلیارد ریال سود عملیاتی با کمک سود های غیرعملیاتی بهسود خالص 820 میلیارد ریالی رسیده است و بهنظر 6 ماهه 500 ریال سود و را داشته باشد به نظر فروس دراین قیمت ها و این شرایط و به طور کلی قیمت های زیر 5000 ریال ارزنده است
حکشتی امروز زیر فشار بود حکشتی در گزارش سال مالی قبل تا مرداد ۱۰۳,۱۱۴,۶۹۷ میلیون ریال سود محقق کرده است که به ازای هر سهم 478 تومان می شود ! و این یعنی سهم همین خوالی برای سال قبل و بیش از 7600 ریال گویا برای 1401 و سال جاری سود دارد
کاسپین امسال نزدیک به 2300 و 2400 ریال سود را میتواند داشته باشد . در تیر با رشد 1075 میلیارد ریال فروش داشته و مرداد 1083 میلیارد ریال بود
5 ماهه 4780 میلیارد ریال بود سال قبل 5 ماهه 2445 میلیارد ریال فروش داشت یکی از سهم های خوب گروه دارو به شمار می رود
وغدیر هم شرایط خوبی را در ارزش ذاتی دارد . در هلدینگ ها وغدیر با عرضه وکغدیر کار را جدی تر می بیند و به نظر خبرخوبی برای سهم است و گفته می شود در مهر وکغدیر راهی بازار می شود و این اتفاق مهمی است و میتواند هم از نظر سود اوری هم ارزش ذاتی به وغدیر کمک نماید .
در وخارزم هم سهم گزارش داد در 12ماهه به سود 983 ریالی رسیده است به نظ سهم را میتوان بیش از پیش زیر نظر داشت و با دید کمی صبر وخارزم یکی از گزینه های خوب بازار میتواند باشد .
در ولساپا هم وضعیت خوب است . دوباره قیمت در نقاط حساسی قرار گرفته و با دید کمی صبر به نظر ولساپا میتواند جالب باشد قیمت های منفی امروز و حوالی 1350 هم بنیادی هم نموداری و هم با جو بازار قیمت بدی نیست و کمی صبر می طلبد
[/ihc-hide-content]


