[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز دوشنبه 14شهریور 1401
شدشد ،نشد نشد !!
امروز بازار در فضایی قرار گرفته است که برخی از شدن و برخی از نشدن برجام صحبت میکردند و تصمیمات هم عمدتا حول این محور میچرخید ولی انصافا فضای بازار امروز فضای نسبتا منطقی و خوبی بودو کمی حجم ها بیشتر درگیر میشد ولی همچنان ان فاز قبلی در بازار به چشم میخورد و شاید فقط یکی دو و یا چند نماد خوب معامله می شدند … نماد هایی که بحث تجدید را دردل خود میتوانستند زنده نگه دارند امروز مورد توجه بازار واقع شدند و چه جالب که بازار یک باردیگر با تنور تجدیدی ها کمی داغ شده است !
بازار دوباره وارد فاز کم حجمی و کمی بی انگیزگی شده و این موضوع برای بسیاری از سهامداران آزار دهنده است اما به نظر این انتظار میرفت و با شرایطی که در آن قرار گرفته ایم به خصوص از نظر مسائل سیاسی و برجامی و بلاتکلیفی ناشی از جریان سیاسی ، طبیعی است که چنین چیزی رخ دهد و همین موارد باعث شده تا پول هم درگیر بازار نشود و شاهد این شرایط باشیم. باز تازه امروز کمی اوضاع بهتر بود ولی در همین بهتربودن برخی از نماد ها چنان برسر برخی نماد ها چکش زدند و فروختند که تو گویی فردایی وجود ندارد …
امروز با این شرایط و اخبار میخواهیم کمی بحث شد شد و نشد نشد را پیش بگیریم که واقعا واکنش بازار چه میتواند باشد …
بیاید فرض کنیم این داستان بکش بکش و ما توپ را شوت بزنیم در زمین طرف مقابل و طرف مقابل هم توپ را به زمین ما بیاندازد برای مدتی طول بکشد خداروشکر این موضوع نامهنگاریها نیز هر کدام هفته ها طول میکشد !! و انگار کل کلی بین طرفین برای اینکه کدام بیشتر طول بدهد وجود دارد و این میان چوبش را دوباره بازار ما می خورد .یک بار به شوخی عرض کردیم که این دو طرف توپ را به زمین هم میزنند این میان گه گداری توپ به جای حساس تماشاچی هایی نظیر ما میخورد و اه و فغان ما بلند می شود … اما در کل بیایید فرض کنیم این شرایط ادامه داشته باشد البته بسیاری از افراد معتقدند که اصلا فرض را بر این بگذارید که برجامی در کار نخواهد بود و با همین شکل قراراست پیش برویم .حقیقت امر ما این فرض را خیلی دوست نداریم بپذیریم و برای آن هم دلیل داریم / ما بورسی ها دارایی هایی را در اختیار داریم که به راحتی چوب میخوریم یعنی تصور کنید در خانواده ای به نام اقتصاد ،فرزند کوچک خانواده هستیم که هر اتفاقی رخ میدهد اولین کتک و سیلی را این بندهخدا میخورد . فرزندان دیگر یعنی ملک و خودرو طلا و سکه و هر دلالی دیگر با شدت کمتر و لطف بیشتر با آنها برخورد میشود اما بورس همیشه در آستانه خوردن کتک است . انگار ما بچه زن بابا هستیم و باقی بچه اصلی خانواده !! از همین رو کتک تحریمها را همان ابتدا بازهم ما می خوریم و تازه از رشد دلار هم بعید است بهره آنچنانی ببریم و زمان خواهد برد تا دارایی سهامداران نرخ دلار را در خود لحاظ کند
اما این را هم بگوییم تجربه نشان داده با کمی گذر زمان قطعاً لحاظ میکند و این طور نیست که دیده نشود ! اما بقیه فرزندان این خانواده سریعتر و خاص ترین این افزایش نرخ را دریافت میکنند از همین رو احساس می کنیم تحریم و یا ادامه شرایط فعلی که به نوعی چشم انداز توافق را تیره و تار کند باعث خواهد شد همان جریان پول که تماشاچی بود بازهم تماشاچی باقی بماند و بازار را نگاه کند. البته احتمالا بقیه بازارها شرایط بهتری بگیرند و دو اتفاق رخ دهد که رگه های از این دو اتفاق را در بازار این روزها به خوبی می بینیم اتفاق و رویداد اول این است که افزایش ریز و آرام دلار چه در نیما و چه در بازار آزاد را مشاهده خواهیم کرد و این بدان معنی است که کم کم بازار می تواند به ارزنده بودن دارایی هایی که در اختیار دارد بیشتر فکر کرده و فضای منطقی تری را در فروش بگیرد و حاضر نباشد با هر قیمتی سهم را در بازار رنج کشیده و به سمت منفی ببرد …
اما چه اتفاقات دیگری رخ خواهد داد ؟! ما در بازار با شرایطی مواجه می شویم که نرخ ارز افزایش یافته و قطعاً وقتی نرخ افزایش پیدا میکند قاعدتاً باید سهم های بزرگ بازار و یا سهم های دلاری و یا صادر کننده افزایش داشته باشند به خصوص اینکه این بار احساس می کنیم نرخ دلار نیما منطقی تر و بهتر از قبل حرکت خواهد کرد که قبلا در مورد تحولات نرخ دلار نیما مفصل صحبت کردیم( که سیاست دولت حتی بعد از برجام به نظر سرکوب نیست و یکسان سازی نرخ ارز که روزهای بعد در مورد خبر و رویدادهای احتمالی که در این حوزه روی خواهد داد را کمی بیشتر بازمی کنیم) اما در هر صورت ما شاهد افزایش نرخ است خواهیم بود اما در این میان دو رویداد وجود دارد که باعث می شود سرعت همراهی بازار و شرکت ها با نرخ ارز کمی کمتر شود
اول بازارهای جهانی است که کمی فضا را برای حرکت سهم های دلاری محور ممکن است کند نماید . چرا که ابهامات زیادی را دارد و دوم ساختار تصمیم گیری های خود دولت است که تصمیمات گذشته او و ترس هایی که ایجاد کرده باعث خواهد شد بازار نسبت به این سهم های بزرگ تردید داشته باشد. طرح های نظیر اینکه نکند دولت دوباره نرخ فلان چیز را افزایش ندهد ،دستور بدهد ، در بودجه گاز و برق و … را گران کند ، نکند اوراق چاپ کند و نرخ سود را بالا ببرد ، نکند سهامداران عمده پول لازم شروع به عرضه سهم در بازار کنند و هزاران نکند دیگر که به ترس بازار نسبت به این نوع سهم ها دامین می زند و باعث می شود بازار کمی با دیده تردید به این سهم ها نگاه کند اما در نهایت جایی فنر این اتفاقات آنقدر فشرده شده و قیمت ها آنقدر جذاب خواهند شد که بخشی از نقدینگی بازار به سمت آنها هدایت می شود … اما ممکن است این پروسه و این جریان از بازار زمان بگیرد
اما اتفاق بعدی چیست؟ بخشی از پول های بازار که به خوبی به این رفتار واقف است مسیر دیگری را در پیش میگیرد و آن هم حرکت به سمت سهم های کوچک و یا به اصطلاح حرکت شاخص هم وزن بازار است که باعث خواهد شد شرایط در این شرکت ها که عمدتاً ربطی هم با بازارهای جهانی ندارند وضعیت بهتری بوده و جریان پول در آنها گردش بیشتری داشته باشند . همینحالا نیز رگه های افزایش حجم معاملات را در این شرکت ها شاهدیم و بسیاری از افراد هم به دنبال این دسته از سهم ها می گردند و اتفاقا معتقدیم بعد از رسیدن گزارش ها کار تحلیل گران و سهامداران این است که با دقت این گزارشها را مطالعه کرده و سراغ شرکت هایی از این دست بروند که اتفاقاً ارزندگی مناسب و منطقی و بنیادی را نیز در دل خود دارند.
و این یعنی احتمالاً شاخص هم وزن بازار در این شرایط و این فضا ممکن است سرعت بیشتری نسبت به شاخص اصلی داشته باشد و باز هم تاکید میکنیم تمام مواردی که عنوان شد و به نوعی به شکل تئوریک تحلیل کردیم روی کاغذ است و نمی تواند قطعیت بنیادی و حتمی داشته باشد و فقط یک پیش بینی و نظر است تا سهامداران هم خود را نسبت به این موضوع به روز نگه دارند و این به این معنی است که سهامداران که شاید قبلا فقط در استخر های با عمق مشخص و تمیز حرکت میکردند لازم باشند کمی گل مالی و کار سخت را هم تجربه نماید … می دانیم واقعاً کار بازار سختتر خواهد شد اما به هر حال وقتی شرایط تحریم ها لنگ در هوا بودن بازار را رقم بزند این اتفاقات طبیعی است البته این را هم اضافه کنیم که در مورد بازار حتی پس از برجام و توافق هم ممکن است چنین اتفاقاتی را شاهد باشیم چرا که رفتار دولت و ترس سهامدار سر جای خود است و حتی ممکن است پس از برجام نیز این رفتار ادامه داشته باشد شما همین امروز رفتار برخی سهامداران روی صف خرید اخابر را ببینید این موضوع میتواند حتی بعد از برجام هم وجود داشته باشد …
امروز می خواستیم در مورد تغییر ساعت بازار صحبت کنیم که در فرابورس اجرا شده و به زودی در بورس هم عملیاتی خواهد شد اما مطلب کمی طولانی شده و به روزهای آتی موکول خواهیم کرد البته شاید بسیاری که بازار را دنبال می کنند با خود بگویند برای این بازار با این شرایط و این وضعیت نیم ساعت هم زیادی است اما در دل این تغییر ساعت اتفاقات و رویدادهای نهفته است که میتواند در نهایت به سود بازار و کارایی و افزایش توان تحلیلی بازار و همچنین بهبود قیمتها بیانجامد…
امروز بازار کار را در حالی پیش برد که کمی روی سهم های تجدیدی بهتر عمل کرد و اتفاقات بهتری را شاهد بودیم ولی در کل اندکی حجم هم بهتر شده است …
دارویی های دوپینگی
در دارویی ها برخی نمادهای گروه با اقبال بسیار خوبی همراه و در مسیر صعودی خوبی قرار گرفتند و نشان دادند وضعیت بنیادی خوبی دارند
کاسپین در کف قیمتی 1100 تومانی معرفی شده و سهم امروز در استانه صف خرید قرار گرفت سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و هدف قیمتی 1250 تومانی را در صورت شکست تا قیمت های 1400 الی 1500 تومان رشد خواهد داشت این سهم دارویی اوضاع خوبی داشته و سود سازی خوبی در دلش نهفته است
دارویی فارابی 1100 تومانی هم ریسک کمی دارد سهمی با روند مثبت خوبی می تواند همراه شود این سهم هدف قیمتی 1250 تومانی را دنبال می کند سهمی که امسال سود 250 تومانی داشته و توان بنیادی بالایی دارد فعال شدن پتانسیل های سهم راه را برای صعود خوبی هموار خواهد کرد
دبالک که شاهد رشد بسیار خوبی در نرخ مواد تولیدات خود به خصوص تولیدات انتی بیوتیکی می باشد در صورت عبور از قیمت های 560 تومان استارت صعود خوبی را خواهد زد سهمی که ارزش ذاتی 620 الی 650 تومانی داشته و در کف قیمتی قرار دارد
با عرضه درازی همان 3 4 شرکت دکیمی داسوه دحابر و همچنین شفادارو میتوانند بیشتر مورد توجه باشند در دجابر سهم بعد از یک افت و اصلاح حالا در محدوده خوبی قرار گرفته ومیتواند مورد توجه بازار و سهامداران باشد در مورد سهم بنیادی هم بد نیست ولی تکیه بیشتر سهم به تحولات داخلی است
در بین برخی دارویی ها دشیمی را هم میتوان بهتر دید دشیمی در فروردین با فروش 359 میلیارد ریالی و اردیبهشت 400 میلیارد ریالی و خرداد 450 میلیارد ریالی مواجه بود و تیر به 452 میلیارد ریال و مرداد 451 میلیارد ریال رسیده است5 ماهه 2114 میلیارد ریال بود و مدت مشابه سال قبل 1742 میلیارد ریال بود
دزهراوی هم کمی متحول شده است سهمی که خرداد 370 میلیارد ریال شد
در تیر این عدد 655 میلیارد ریال و مرداد 850 میلیارد ریال بوده و 5 ماهه با فروش 2707 میلیادر ریالی مواجه بوده است . مشابه سال قبل 2273 میلیارد ریال بودبازهم تاکید میکنیم سهم هایی مانن دتماد دکیمی دارو و از همه کم ریسک تر تیپیکو میتوانند مورد توجه باشند
خود کاسپین هم دراین قیمت ها شرایط خوب و ویژه ای را دارد و گزارش خوبی را راهی بازار خواهد کرد که در بالا صحبت شد .
ساختمانی های بالا نشین
ساختمانی هم وضعیت خوبی را دنبال و در موقعیت خوبی قرار دارند برخی ساختمانی ها با خبرهای قوی و تحولات خوبی در مسیر صعودی قرار گرفته اند
ثالوند با روند صعودی به سمت قیمت های 650 الی 680 تومان در حرکت است این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و وضعیت خوبی به سر می برد این سهم شایعات سود سازی خوبی داشته و اصلاح قیمتی بالایی هم داشته است سهمی در میان مدت اهداف قیمتی بالایی در محدوده 800 تومان خواهد داشت
در توس گستر خبرهای خوبی شنیده می شود سهم بعد از اصلاح و رسیدن به کف قیمتی در راستای خبرهای مثبتش به خصوص برنامه فروش یکی از شرکت های ساختمانی زیر مجموعه و شناسایی سود بالا از این طریق با رشد قیمتی همراه شده است سهم تا سطوح 700 الی 720 تومان و سپس 800 تومان صعود خواهد داشت
وساخت 100 تومانی شد سهمی که حمایت خوبی شده و بالاخره توانست در سطوح قیمتی اسمی قرار بگیرد این سهم در صورت صعود بیشتر هدف قیمتی 110 و 120 تومانی دارد خبرهای خوبی در سهم جریان داشته و به نظر می رسد روند حمایتی از سهم ادامه داشته باشد
غذایی ها در دور صعود
در نمادهای غذایی شرکت هایی که گز ارش های خوب 5 ماهه داده و یا انتظار برای سود سازی بالایی دارند با اقبال و رشد قیمتی خوبی همراه شدند
در سپید ماکیان سهمی که تولید کننده گوشت مرغ بوده و شاهد رشد قیمت مرغ به سقف قیمتی تعیین شده هستیم با اقبال سهم سعی در تثبیت در قیمت های بالای 2000 تومانی دارد تعدیل خوبی با قیمت های فعلی فروش در دل سهم نهفته و هدف قیمتی 2200 تومان را برای این سهم می توان متصور بود
غسالم هم در حال شکست قیمت های 320 تومانی است سهمی که سود سازی بالایی داشته و با گزارش عالی 3 ماهه و فروش های خوبی که در مرداد ماه داشته نشان می دهد همچنان توانایی های بنیادی خوبی دارد سهم تارگت بعدیش قیمت های 360 تومان خواهد بود
افزایش 15 درصدی قیمت رب گوجه سبب شد تا غچین نوسانات مثبت داشته باشد سهم باید به سمت قیمت های 1200 تومان رفته و برای رشد تا هدف 1400 تومان از سد قیمیت 1200 عبور نماید این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود سازی بالایی دارد همچنین بازار در انتظار سرانجام افزایش سرمایه شرکت است
غزر هم خبرهای فازایش سرمایه را دارد پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت زر ماکارون درصد افزایش سرمایه هم 125% است و از محل سود انباشته ،مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها خواهد بود .
سرمایه گذاری های خبری
در نمادهای سرمایه گذاری شاهد روند خوبی بودیم برخی سهام این گروه مثبت و حتی مهمان صف خرید بوده و خبرهای مثبت سبب اقبال به ان ها شد
در وملی سهم با صف خرید همراه شد سهمی که باز احتمال افزایش سرمایه از تجدید ارزیابیش با توجه به ابلاغیه روز گذشته مبنی بر توان افزایش سرمایه از دارایی ها بدون داشتن سند تک برگ موجب اقبال و رشد قیمتی خوبی در سهم شده است سهم تا قیمت های 13200 الی 14000 تومان فعلا جای رشد دارد
وبانک ترمز اصلاح خود را در قیمت های 980 تومان کشیده است سهم جای افت و خیز زیادی ندارد سهمی که در هفته اینده شاهد عرضه بلوک پتروشیمی شازند به صورت نقدی خواهد بود که البته بعید است خریدار داشته باشد و مجددا این بلوک به صورت اقساطی عرضه و احتمالا با فروش همراه شود وبانک با دید میان مدت ریسک کمی دارد
ونفت هم با اقبال خوبی همراه شده است این سهم برگشت خوبی از سطوح 320 تومان را تجربه می کند سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و صعود خوبی با دید میان مدت دارد سهم هدف قیمتی 360 و 400 تومانی را داشته و کم کم به رشد خود تا رسیدن به هدف قیمتی عنوان شده ادامه می دهد ونفت قصد عرضه سهام دو شرکت خارج بورسی خود در فرابورس را دارد
سیمانی های خوش رنگ
در سیمانی ها نیز روند صعودی بود سهام سیمانی در موقعیت های خوبی قرار گرفته و فرصت خوبی برای رشد قیمتی با توجه به فروش ها و سود سازی های خوب خود دارند
در سیمان خوزستان که در کف قیمتی 2200 تومان معرفی شد سهم به هدف قیمتی 2400 تومان که مصادف با هدف اول قیمتی سهم می باشد رسیده است این سهم سیمانی با توجه به رشد عالی فروش کلینکر صادراتیش در موقعیت بسیار مناسب سود سازی قرار و صعود خوبی تا سطوح 2500 الی 2600 تومان در گام بعدی خواهد داشت
در سیمان باقران قیمت های 1250 تومانی در انتظار سهم است البته ارزش بنیادی سهم با توجه به توان بنیادی خوبی که دارد سطوح 1400 الی 1500 تومان است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود سازی بالا و تحولات بنیادی علت اصلی توجه به سهم و صف خرید امروز می باشد
سیمان هگمتان تا قیمت های 3200 تومان جای رشد خواهد داشت سهمی که گزارش عالی و خیره کننده ای از عملکرد 6 ماهه داشته و نشان می دهد سود سازی خوبی در انتظار سهم است امسال سهم با سود خوبی که دارد در صورت شکست قیمت های 3200 تومانی مهمان سطوح 3600 تومان خواهد شد
سابیک هم شرایط جالبی را داردسابیک در فروردین 1052 میلیارد ریال و اردیبهشت 1333 میلیارد ریال و خرداد 1430 میلیارد ریال فروش داشت
در تابستان وضعیت کمی بهتراست و تیر 1834 میلیارد ریال و مرداد 1597 میلیارد ریال فروش داشته 5 ماهه این عدد 7249 میلیارد ریال بود این عدد مدت مشابه 4308 میلیاردریال بود
سفانو هم انصافا در گزارش دهی خوب عمل کرد دراین گروه بنیادی تر ها سمازن بد نیست و در سوی دیگر و با دید افزایش سرمایه ستران و سفار شرایط خاص و پیچیده ای را میتوانند بعد ازاین مصوبه داشته باشند . سدور و سابیک هم انصافا در کنار ساوه گزینه های منطقی این گروه به شمار می روند که روی کاغذ و گزارش و تحلیل جالب می شوند .
چهارگوشه بازار
چخزر که با پتانسیل افزایش سرمایه سنگین 2000 درصدی از تجدید ارزیابی و سود 500 تا 600 تومانی همراه می باشد روز گذشته معرفی شد سهم امروز با رشد 7 درصدی مهمان صف خرید بود سهمی که به سمت هدف قیمتی 3600 تومانی در حرکت بوده و بازدهی بسیار خوبی با توجه به دو پتانسیل اصلی خود خواهد داشت
کاشی الوند با دریافت افزایش نرخ با صف خرید همراه شد کلوند سود سازی خوبی برای سال جاری داشته و از کف قیمتی 2200 تومان استارت رشد خود را زده است سهم هدف قیمتی 2800 و در صورت شکست این قیمت ها هدف 3200 تومانی دارد سود 600 تومانی برای سهم محتمل و امسال شرکت توانایی های بنیادی خوبی در صورت تداوم فروش های خوب ماهانه خود خواهد داشت
بانک شهر هم با خبر موافقت شهرداری و شورای شهر تهران با افزایش سرمایه اقبال خوبی را شاهد بود این سهم با صف خرید همراه و به سمت سطوح قیمتی 520 الی 540 تومان در حرکت است احتمالا افزایش سرمایه بانک از تجدید ارزیابی بوده و باید دید رقم این افزایش سرمایه مهم چند درصد است
امروز خودرو را به واسطه خبرهای بلوک خوب میخریدند بازار تجربه خوبی از بلوک خساپا ندارد ولی در خودرو 2 تفاوت است یکی احتمال اختلاف جدی با قیمت تابلو و دیگری داشتن مشتری پروپاقرص که میتواند تحولات این گروه را تحت تاثیر خود قرار دهد .
همچنان خبهمن یکی از کم ریسک های گروه است و برای خاور هم فکرمیکنیم با این حجمی که خورد بازی جالبی را آغاز کرده است به نظر خاور با دید یک سهم پر ریسک در قیمت های اصلاحی بد نیست برخی چارتیست ها فعلا 235 و 240 را ته سهم میدانند .
به نظر دراین گروه در قطعه سازی ها نیز بازهم روی ختوقا ختور خکار خمحرکه و برخی دیگر از سهم های گروه می شود فکر کرد .
ولی 3 سهم خودرو خاور خبهمن را به شکل ویژه تر دراین گروه مورد توجه قرار دهید .
با جلسه اوپک تحولات نفتی و این گروه جالب شده است . بازار را در حالی دراین گروه پیش میبریم که بازهم تحولات خاص و جالبی را دراین گروه بعد از رشد اندک نفت شاهدیم و میتوان به ان توج کرد دراین گروه فکر میکنیم با دید کمی صبر و نگهداری بیش از 50 روز در بازار پالایشی ها نظیر شپنا و شبندر بد نیستند و برخی هم روی شبریز تاکید میکنند که با دید صبر و رسیدن گزارش ها میتواند جالب باشد .
امروز هم تپکو و هم کیسون را خوب خریدند . در کیسون سهم در بازار درگیر بلوک بازی و این اتفاقات شده است و در کنار خصدرا جز سهم های مورد توجه است بنیادی تر هم هست تپکو هم در فیلد کاری این دو نیست ولی او نیز مورد توجه بازار قرار گرفته است به نظر خصدرا تپکو کیسون با دید نوسان گیری های خاص میتواند کمی بیشتر مورد توجه بازار و سهامداران باشد .
و در اخر و در تکمیل بحث بالای گزارش یک نکته وجود دارد … دیروز مصوبه ای شکل گرفته است و گویا اعلام شده است که امکان افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داراییهای تحت مالکیت ولی بدون سند تک برگ راحت تر می شود و چیزی بود که سازمان حسابی روی ان گیر داشت و به نظر این مصوبه در شروع کار برخی شرکت ها را که درگیر این موضوع هستند در بر میگیرد . ذوب ،اخابر،سفار،زپارس ،وملی گشان و برخی دیگر از مهم ترین این شرکت ها هستند که ذوب و اخابر مهم ترین انهاست . برخی هم حفارس را مطرح میکنند ولی به نظر اخابرو ذوب کارشان راحت تر شده است و باید زیر نظر باشند ولی همین امروز شما رفتار حقوقی سهم را با اخابر ببینید به واقع این همان نکته و بحث بالاست که یک بار عرض کردیم …
[/ihc-hide-content]


