گزارش بازارامروزشنبه 12 شهریور 1401
و باز بکش بکش !
یاد فیروز کریمی بخیر میخواست در مورد وضعیت یک بازی صحبت کند میگفت سیستم بکش بکش بود . یعنی ما میکشیدیم زیر توپ و می انداختیم در زمین آنها و آنها هم همین کار را میکردند ! حالا همین حکایت بکش بکش در برجام در حال رخ دادن است و ما توپ را میزنیم به زمین آنها و احتمالا همین روزها انها توپ را شوت می زنند ! فقط بیچاره بازار سرمایه که تماشاچی است و هر بار از شانس بد او توپی از بیرون به سمت او شوت می شود و جای حساس او را نشانه میگیرد و از درد به خود میپیچد ! هنوز دردش خوب نشده توپ بعدی از راه میرسد …
باز اول هفته و خبرهای برجامی و حرف و حدیث ها و اینکه آیا میشود یا نمیشود بازار را فرا گرفته است
تحولات برجامی ونامهنگاریهای دوباره و پرتاب توپ به زمین یکدیگر شکل جدید تری به خود گرفته و دوباره شد حکایت برای تو نوشتم و برای من نوشته
و حالا نوبت آمریکا و طرف های مقابل است که پاسخ بدهند و احتمال پاسخ آنها نیز یک هفته زمان می گیرد و بازار میان این رفت و برگشت ها سرگردان و حیران است که چه کند
تازه علاوه بر تحولات برجام امروز بازار از یک بعد دیگر نیز زیر فشار بود و آن تحولات بازارهای جهانی است که رکود ساختمان در چین و تحولات اروپا و آمریکا باعث شده است بازار زیر فشار فروش در کامودیتی ها قرار گیرد و خیلی کسی سراغ آنها نرود وقتی برجامی ها را نداشته باشیم و بازارهای جهانی و کامودیتی ها و دلار محوری ها هم گوشه پارک کرده باشند دیگر چه از بازار می ماند جز پوست استخوانی که نه جذابیتی دارد و نه عاملی برای تحریک پول ها
این حکایت امروز بازار و احتمالاً این هفته بازار است که باید در به در به دنبال اخباری باشد که بتواند با تکیه بر آن ها فضا را تغییر دهد. نظر چارتیست ها هم جالب است …
برخی چارتیست ها معتقدند شاخص در راستای سناریو افت تا کف کامال را در پیش میگیرد و به سمت نزول و محدوده 1400 پیش می رود و منفی این روزها و روزهای احتمالی فردا میتواند ناشی از همین امر باشد و احتمالا نیمه دوم وقت فردا و دونبه شاهد اولین واکنش ها به این سطوح هستیم البته مشکلات بازار کم هم نیست و برجام کم بود جهانی و ابهامات آن هم به این موضوع اضافه شد …
اما در همین فضای خاص طی روزهای گذشته اخبار متفاوتی از تحولات برجامی و سیاسی و اقتصادی به گوش بازار رسیدکه بین انها دو خبر بسیار خاص و جالب بود و واکنش فعالان بازار به این خبر نیز قابل توجه …خبر اول خبری بود که بیان می کرد اگر شرکت ها سود تقسیم نکنند در بحث مالیات شامل معافیتهای مالیاتی می شوند .به ظاهر همه برای این مصوبه سوت و کف و هورا که به به مالیات پرداخت نمیکنیم اما بیایید جور دیگری به این موضوع نگاه کنیم فرض کنید شرکتی سود خود را تقسیم کرد و آن را صرف نگهداری نقدینگی داخل شرکت کرده و یا سپرده کردن و کارهای اینچنینی بکند .به نظر این چه لطفی برای سهامدار دارد ؟؟ شکنکنید اگر تقسیم سود را خودش بگیرد قطعاً بهتر از این شرکت میتواند در تخصیص بهینه منابع و تحولات آن عمل کند از همین رو معتقدیم این مصوبه در صورتی که برای شرکت ها طرح و توسعه و یا وجوه سرمایه در گردش و افزایش توان تولید و فروش گردد منطقی اما در غیر این صورت خیلی منطقی نخواهد بود که سودی که متعلق به سهامدار است و برای آن صبر زیادی داشته و بهای سهمرا پرداخته تقسیم نشود و صرف فرایند غیر منطقی و غیر سودآور و کم بازده در شرکت گردد
از همین رو این مصوبه را به طور نسبی برای بازار نه خیلی خوب و نه بد می دانیم اما اگر به درستی عدم تقسیم سود صرف طرح و توسعه شرکت و فضای عملیاتی شرکت گردد منطقی خواهد بود
نکته دوم در بین خبرها داشتیم که دولت فعلی توپ را شوت کرد و در مورد بازار سرمایه همه چیز را به گردن دولت قبل انداخته و گفته است که آن فلان فلان شده ها با گو ل زدن مردم بورس را چاق کردند و بعد سر سهامداران و مردم خراب کردند و سهم عرضه کرده کسری بودجه دولت را جبران کردند !! بسیار خوب این موضوع را می پذیریم که دولت قبل به هر دلیلی با هر سیاستی تاریخی ترین فرصت توجه مردم به بازار سرمایه را نادیده گرفت و زد و رفت و بی اعتمادی گسترده را در بازار به وجود آورد. تکلیف بازار با دولت قبل مشخص است. اما شما چه ؟! شما که داعیه حمایت از بازار را داشتید چرا این بلا را سر بازار سرمایه آوردید و آن بی اعتمادی که تازه داشت فراموش میشد با هزار رفتار بدتر تشدید کردید ؟! فرق رفتار شما و دولت قبل چیست ؟! مگر شما نبودید که جیب شرکت ها را یکی پس از دیگری به واسطه کسری بودجه میزدید ؟! فرقش با آن رفتار دولت واقعا در چیست آنها از جیب سهامدار زدند و شما هم غیر مستقیم جیب سهامدار را زدید ؟! چه فرقی می کند ؟1 به نظر این ادبیات درستی نیست که به کار میبریم و کسی می تواند این را بیان کند که خود رفتار دیگری را داشته باشد .در حوزه بازار سرمایه اتفاقات معتقدیم دولت فعلی سیاستهای مخرب و بی تدبیر بیشتری را به کار برده و نتوانست بخشی از آن اعتمادی که در ابتدا با حضور خود ایجاد کرده بود حفظ کند . دقت کنید رفتار دولت فعلی هم شبیه همان رفتار دولت قبل است … به تالار بورس می آیند همه را خوشحال می کنید که این دولت این است و آن است و کلبه محزون شود روزی گلستان غم مخور !! بعد سر شرکتها را در بودجه و هزار دستورالعمل دیگر می برید … این درد بازار ماست که دولت اولویت اصلی اش بازار سرمایه نیست و به واسطه این عدم اولویت دست به هرکاری میزند و هر تصمیمی بگیرد. حداقل نمک روی زخم سهامداران نپاشید …
معتقدیم که فضای کمک به بازار از سمت دولت به راحتی فراهم است اما انگار انگیزه برای کمک به بازار وجود ندارد و این همان چیزی است که همه اذعان داشته واهمه هم گلایه آن را دارند …
و حرف آخر این روزها شایعه در مورد سهام عدالت زیاد شده است میخواستیم مفصل در مورد ان صحبت کنیم ولی به روزهای بعد موکول میکنیم . به نظر ترس بازار از سهام عدالت و بحث ازادسازی ان ترس منطقی ولی اشتباهی است که بازار زیادی به ان وزن داده به نظر موضوع سهام عدالت و عرضه مستقیم سهم ها تقریبا به پایان رسیده و کار جور دیگری در حال پیش رفتن است
و اما در بازار امروز چه خبر بود بازار امروز بد اغاز کرد و بد پیش رفت و بد هم تمام کرد تا روز خوبی برای بازار نباشد و چشم امیدبه روزهای اتی دوخته شود خیلی نمی شوداز بازار امروز چیزی گفت ولی در کل روز خوبی نبود …
ترمز برجامی خودرویی ها
در نمادهای خودرویی خبرهای نه چندان مثبت از برجام سبب شد تا فشار بر این گروه افزایش و خودرویی ها با روند منفی همراه شوند
سایپا با فشار فروش به سطوح قیمتی زیر 200 تومان نفوذ داشت سهم حمایت قوی در رنج فقیمتی 190 الی 180 تومانی دارد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و به نظر می رسد اگر بحث فروش بلوکی سهام خودرویی ها جدی شود سایپا میدان دار این امر خواهد بود
خاور میل زیادی به اصلاح نداشته و کف قیمتی قوی در سطوح 200 تومان در این سهم بسته شده است سهمی که وضعیت خوبی داشته و فروش های عالی و تولیدات جدید و چشم انداز افزایش فروش سبب شده تا بازار انتظار سود سازی بالایی ازاین شرکت در گزارش 6 ماهه داشته باشد خاور به نظر می رسد پس از کمی استراحت مجددا در فاز صعودی قرار بگیرد فعلا باید دید کی ثبت می شود و یک فشار فروش را داریم و بعد رفته رفته بهتر می شود ان نقطه بهینه برگشت را باید پیدا کرد . به نظر خاور را زیر چشمی زیر نظر داشته باشید جایی می شود دوباره سراغ سهم رفت و ان وقتی است که صف فروش شده و سهم جمع می شود فکر میکنیم حوالی 1700 و 1800 ریال و شاید کمتر باشد
زامیاد اما فشار فروش سنگینی داشته و به قیمت های 1250 تومانی رسید سهم رشد بالایی طی چند ماهه اخیر داشته و همین امر سبب شده تا سطوح قیمتی فعلی سخت باعث رشد قیمتی سهم شود زامیاد هم حمایت 1250 تومانی داشته و اگر بخواهد به سمت قیمت های 1400 تومان به راه بیفتند باید از سطوح قیمتی حمایتی خود برگشت داشته باشد
خساپا و خودرو همچنان در منفی مشتری های ریسک پذیر خود را دارند و به نظر منفی امروز انها نیز خریداران خوبی داشت .
دارویی های زیر پوستی
در دارویی ها تحولات خوبی شکل گرفته است هم رشد قیمتی های فروش و هم حذف مالیات بر ارزش افزوده واردات مواد اولیه دارویی که سبب رشد خوبی در حاشیه سود شرکت های دارویی خواهد شد
در دکیمی که مالکیت 30 درصدی پخش رازی را داشته و سهمی بالای 150 تومان سود ناشی از عرضه این سهم دارویی شناسایی خواهد کرد شاهد نوسانات ارامی هستیم به نظر می رسد با نزدیک شدن به زمان عرضه این سهم بتواند از سد قیمتی 2500 تومان هم عبور و به سطوح قیمتی 2800 الی 3200 تومانی برسد دکیمی که سود سازی بالایی داشته و هم سود عملیاتی شرکت جهش داشته و هم سود غیر عملیاتی خوبی هم شناسایی خواهد کرد شنیده می شود برنامه تجدید ارزیابی خوبی هم در سهم دنبال می شود
دتولید گزارش خوبی از 5 ماهه خود ارائه کرده است این سهم دارویی اوضاع خوبی پیدا کرده و افزایش نرخ داروهای عمومیش توانسته فروش خوبی را در سهم رقم بزندبه نظر می رسد این سهم در صورت عبور ازقیمت های مقاومتی 760 تومانی تا قیمت های 850 تومان صعود نماید
دجابر برای عبور از قیمت های 1250 تومانی که مصادف با مقاومت قوی سهم می باشد کار سختی دارد این سهم دارویی باید ازقیمت های 1250 تومان عبور و به سمت سطوح 1400 تومان برود این سهم نیز از عرضه پخش رازی سود خوبی شناسایی خواهد کرد
خوشبینی ساختمانی
در ساختمانی ها افزایش نرخ مسکن از یک سو و تاکید بر افزایش ساخت مسکن و پیگیری دولت در این خصوص سبب خوشبینی خوبی در این گروه شده است
ثغرب همچنان با روند صعودی قوی به رشد خود ادامه می دهد سهمیکه هدف قیمتی 1100 تومانی داشته و رشد قیمتی بالایی را تجربه کرده است سهم بازدهی بسیار خوبی نصیب سهامدارانش کرده البته بیشتر این رشد قیمتی ناشی از حمایت های خاص و ورود جریان نقدینگی قوی به سهم می باشد
ثتران هم قدرت خوبی برای صعود گرفته است سهم توان رشد قیمتی تا محدوده 360 تومان را داشته و بازدهی خوبی در دل سهم نهفته است این سهم هم به دلیل دارایی های ارزشمند خود مورد توجه بازار قرار گرفته و پس از اخرین موج اصلاحی وارد موج صعودی قوی شده است
وساخت نتوانسته مقاومت 100 تومانی را پشت سر بگذارد سهمی که در صورت عبور از این قیمت ها تا سطوح 110 تومان هم جای رشد قیمتی بسیار خوبی را دارد این سهم ان ای وی خوبی داشته و از سوی دیگر نوسانات خوبی را هم فعلا در قیمت های 92 الی 100 تومان به دست می دهد
دو دستگی پتروشیمی ها
در نمادهای پتروشیمی برخی شرکت های این گروه به دلیل تحولات مثبت در نرخ فروش محصولاتشان با اقبال و برخی دیگر همچنان روند اصلاحی را طی کردند
در این گروه شپدیس با روند نوسانی مثبت خوبی همراه شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد اخیر قیمت های جهانی اوره سبب شده تا انتظارها از سهم بالا برود سهمی با توان دست یابی به سود 4000 تومانی که می تواند تا قیمت های 22 الی 24 هزار تومان در میان مدت رشد داشته باشد
خراسان هم عالی پیش می رود سهم به زودی به هدف قیمتی 12500 تومانی خود خواهد رسید این سهم نیز شایعات خوبی در خصوص سود سازی 2500 تومانی دارد حتی سود شرکت میتواند بیش از پیش نیز با توجه به گزارش خوب اخیر سهم رشد داشته باشد خراسان مقاومت قوی در سطوح 12500 تومان دارد
دراین گروه با حرکت اوره ای ها باردیگر این گروه مورد توجه است در این گروه خراسان و شپدیس واقعا خاص هستند و شیراز هم بای کمی ریسک پذیرترها میتواند مورد توجه باشد ولی درهمه این شرکت ها حقوقی ها هم فروشنده اند و کار برای رشد قیمت سخت می شود .
بوعلی و نوری هم میتوانند مورد توجه باشند ولی در حال حاضر بیشتر توجه بازار جای دیگر و سمت دیگری است .
در شیران قیمت های 860 تومانی قیمت های مناسبی برای سهم می باشد سهمی که امسال می تواند به سود محدوده 140 تومانی دست یابد گزارش های دو ماهه اخیر سهم عالی بوده و سهم صورت های مالی خوبی در پیش خواهد داشت شیران در قیمت های 860 تومانی فرصت سازی خوبی خواهد کرد
بانک های ناامید
در بانک ها باز هم کم رنگ شدن احیا برجام سبب شد تا سهام این گروه با روند اصلاحی همراه شوند بانک ها خط مقدم رفع تحریم ها بوده و خبرهای برجامی تاثیرات بسیار بالایی بر این گروه دارد
بانک سامان که روزگاری با صفوف خرید سنگین همراه بود پس از رسیدن به تارگت خود با فشار عرضه ها همراه و در حال اصلاح قیمتی می باشد این سهم بانکی تا قیمت های 340 تومان جای اصلاح داشته و انتظار داریم در سطوح قیمتی مذکور با افزایش حمایت همراه شود خبرهای خوبی ازفروش دارایی ها تا شناسایی سود عملیاتی بالا در این بانک به گوش می رسد
بانک اقتصاد نوین در حال برگشت به قیمت های 320 تومان است سطوح بسیار عالی برای شکاری مناسب این سهم بانکی که امسال سود بالای 100 تومانی داشته و تحولات خود را در گزارش 3 ماهه هم نشان داده است درقیمت های 320 تومان می تواند بار دیگر فرصت خرید خوبی با اهداف 360 و 400 تومانی را فراهم اورد
بانک ملت هم در حال عقب نشینی از مقاومت خود می باشد سهم نتوانست از سد قیمت های 320 تومانی عبور نماید سهمی که حمایت معتبری درقیمت های 280 تومان تشکیل داده و اوضاع و احوال خوبی دارد این سهم بانکی تحولات خوبی را ناشی از رفع تحریم ها خواهد پذیرفت و فعلا تا زمان انتشار خبر قطعی در این خصوص روندش نوسانی دنبال می شود
چهارگوشه بازار
داستان نفت و کرک اسپرد ها خاص شده است به نظر باردیگر این گروه زیر فشار می رود و قیمت ها کمی اصلاح میکند ولی با دید گزارش 6 ماهه این گروه می شود خرید زد در مورد گروه پالایش این را بگوییم که با این دید بخرید که حدود 1 ماه معطل و گرفتار این سهم ها می شوید چرا که روند قیمت نفت کمی پر چالش است ولی بازدهی خوب و نرمالی را دارند می شود پلکانی هم خرید زد و همچنان دو سهم شبندرو شپنا خاص تر هستند . سعی میکنیم روزهای بعد براورد از سود و قیمت نرمال و منطقی هر یک را نیز بیان کنیم
شبندر نتوانست از قیمت های 760 تومانی عبور نماید همین امر سبب شد تا سهم با افزایش عرضه ها همراه شود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با گزارش 6 ماهه زمینه برای رشد خوب سهم فراهم می شود شبندری که شنیده می شود سود 200 تومانی برای سال جاری داشته و با این نرخ های نفت اوضاع خوبی خواهد داشت
در این گرو شسپا را هم زیر نظر بگیرید به نظر بازی خوبی را در بین سهم های نفتی خواهد داشت گزارش خوبی هم داشته است
پارس توشه از بابت رشد قیمتی سهام لخزر از یک سو و ارزش ان ای وی بالا و توان رسیدن به سود 110 تا 120 تومانی برای سال جاری با رشد خوبی همراه شده است فعلا سهم تا قیمت های 560 تومان بالا می رود و سپس در صورت تداوم حمایت ها تا قیمتهای 600 الی 650 تومان هم جای صعود دارد سهم با ضریب ان ای وی 45 درصدی معامله می شود که نسبت بسیار پایینی است
غبشهر فردا به حمایت قوی 320 تومانی می رسد و برای بار دیگر فرصت سازی خوبی خواهد داشت این سهم اوضاع و احوال بنیادی خوبی داشته و از همین سطوح می تواند هم نوسان 10 درصدی داشته باشد هم با رشد قیمتی میان مدتی خود را به سطوح 400 الی 420 تومان برساند البته در غبشهر فروش اخیر سهم افت داشت و این چالش ویزه سهم است هم غبشهر هم غکوروش افت داشته است غبشهر خرداد و تیر متفاوتی داشت ولی مرداد دوباره کم شد سهم در اردیبهشت 8214 و نرخ ۴۴۵,۱۷۴,۳۷۶ ریال شده است در خرداد فروش به 19403 میلیارد ریالی رسید و نرخ ۷۴۷,۸۴۵,۱۲۹ ریال
در تیر این عد 27081 میلیارد ریال شده و نرخ خیلی تغییر نکرده است در مرداد با فروش 12705 میلیارد ریالی مواجه بود و نرخ ۶۸۶,۴۹۷,۹۱۲ ریال شده است
8ماهه 87936 میلیارد ریال بوده است .مشابه سال قبل 37980 میلیارد ریال بوده
گروه فولاد و فلزات و سنگ آهن پر چالش دنبال می شوند . به نظر تحولات رکود مسکن چین و اتفاقات آن چالش بزرگی برای بازار شده و اکثر فلزات را نیز درگیر میکند ولی در کل شاید کاهش موجودی اروپا اوضاع را خیلی وخیم نکند بااین حال احسای میکنیم سهم های گروه فولاد و سنگ اهن کمی به چالش گذر زمان و معطلی ر بازار دچار می شوند و کمی حرکتشان کند باشد . میدانیم این گروه اصلاح اساسی داشته ولی در هر صورت فاز متفاوتی را دارند شاید کمی ذوب جالب تر رفتار کند ولی با این حال خیلی این گروه را و یا بهتر بگوییم این دو گروه راجالب نمی بنینیم .
دراین گروه فروی هم خبر افزایش سرمایه داشت فباهنر بد نیست و فاسمین هم همچنان جذاب است ولی در کل گروه فولاد و سنگ آهن خیلی خاص پیش نمی روند
فعلا از بازار چیزی نمیتوان گفت ولی رگه هایی دیده می شود که شرکت های کوچک در بازار مورد توجه هستند و این کم کم میتواند گسترش پیدا کند بازار به شدت از سهم های مختلف بزرگ دور می شود و کار کمی سخت است .


