جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزچهارشنبه 9 شهریور 1401

گزارش بازارامروزچهارشنبه 9 شهریور 1401

نوید خاندوزی
آگوست 31, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروزچهارشنبه 9 شهریور 1401

امیدهای هالیدی ! 

بازار در طول هفته شرایط جالبی را میگیرد. شنبه ها و یکشنبه ها قراراست توافق شود و به آن نزدیک هستیم و بازار هم خوب و مثبت است ، دوشنبه ها دور میشویم و رنج منفی می شود ، سه شنبه اصلا توافق پاره می شود و چهارشنبه دوباره نزدیک می شویم و این پروسه مدام در حال تکرار است و البته این بار فضای آخر هفته خیلی به این اتفاقات توجه نمیکرد . در کل ولی این چند هفته قبل تعطیلات  برای بازار خوش خبربوده و امیدواریم این هفته نیز این چنین باشد  .

روزها یا بهتر بگویم هفته‌های قبل چهارشنبه ها معمولاً بازار به امید توافق و همان نیمچه شوت کردن های توپ در زمین طرف مقابل کمی ریسک میکرد و دست و دلش به خرید می رفت این چهارشنبه هم تا حدودی بود ولی نه خیلی قوی چرا که آنقدر موضوع برجام کشدار و پیچیده شده است که کسی به فکر ریسک کردن هم نیست و اوضاع همین چیزی است که میبینیم… ارزش کل معاملات امروز بازار  2831 میلیارد تومانبود که مربوط به معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است.
یعنی در فضای فعلی شاهد این هستیم که بازار دوباره گوشه گیر شده و تلاشی برای جمع و جور شدن و حرکت نمی‌کند و ای موضوع خود را در حجم نشان میدهد  .
بازار ما چشمش به نیما و برجام هزار اسم دیگر است تا از غزل آنها برای خود آهنگی بسازد و رقصی ایجاد کند و بتواند در مسیر جنب و جوش و شادی و هیجان بهتری  قرار گیرد …ولی تو گویی داریوش می‌خواند و بقیه زمزمه می‌کنند سقوط من در خودمه !
در مورد تحولات فعلی بازار تقریباً بعد از ناامیدی نسبی نسبت به پاسخ ایران به برجام و زمزمه های مطرح شده در مورد احتمال تعویق بلند مدت تر مذاکرات بازار گارد خود را دوباره بسته و اوضاع جور دیگری پیش رفت البته دیروز زمزمه های احتمال توافق تا سه هفته آینده مطرح شدن اما در نطفه خفه شد و خبری از این موضوع نیست .البته ممکن است آخر هفته پر خبری را داشته باشیم و دوباره توپ از سوی ایران به زمین آمریکا ارسال شود اما بعید است به این زودی‌ها این والیبال سیاسی شیرینی نتیجه بخشی را برای بازار به همراه داشته باشد و این شرایط بدترین حالت ممکن است که اگر فرسایشی و ادامه دار شود اثر دفعتی و هیجانی موضوع را به شدت برای بازار کاهش می دهد.

اما سناریوهای احتمالی پیش روی بازار چیست اگر بخواهیم از روی شاخص و به نوعی با دید تکنیکال به بازار نگاه کنیم تقریباً ردپای تحولات سیاسی و صبر برای نتیجه گیری را به خوبی مشاهده می‌کنیم شاخص در نقاطی قرار گرفته که برای حرکت سنگین بعدی خود باید محدوده یک میلیون و چهارصد و چهل تا یک میلیون و ۴۵۰ را با قدرت پشت سر بگذارد و وارد کانال بعدی رشد شود
در سوی دیگر در کاهش نیز همچنان محدوده یک میلیون و چهارصد و حوالی آن محدوده مهمی برای بازار به شمار می رود و نشان می‌دهد صعود و نزول بازار در طی این مدت خیلی سنگین و عجیب نخواهد بود و بازار هم سعی می کند خود را در این محدوده حفظ کرده تا همه چیز روشن و نهایی شود
به صحنه و چهره اخبار هم که نگاه می کنیم همین را می بینیم و نشان می‌دهد که بازار منتظر یک تحول برای کنده شدن از کانال های قدیمی ست تا وارد کانال جدید شود

در میانه این بازی با کاهش حجم مواجهیم که برخی ناظران معتقدند فعالیت حقوقی های بازار به شدت و با افت چشمگیری روند نزولی را طی می کند که البته برای آن دلایل متعددی ذکر می‌شود بخشی به دلیل بی پولی دولت، بخشی دیگر بی تحلیلی و بی بینش بودن حقوقی های ماست و البته بخشی دیگر هم تحولاتی است که جدید افتاده و به ذهن می رسد که بیان کنیم و می تواند جالب باشد
دوستی که در بازار فعالیت جدی می کرد ووجزو حقوقی های فعال بازار به حساب می‌آمد در مورد افزایش دامنه نوسان نظرات جالب و متفاوتی را بیان می کرد
آیین‌نامه بسیاری از حقوقی ها فروش در صف خرید و یا به صف خرید است و این آیین نامه ها با این دستورالعمل ها و اتفاقات باید تغییر کند به طور کلی به این نکته اشاره می‌کرد که افزایش دامنه نوسان منجر به این خواهد شد که بسیاری از حقوقی ها که روش و منش ایشان عرضه صف خرید بود با چالش مواجه باشند
در ساز و کار فعلی حقوقی ها در فضای غیر رسمی مانند کانال ها و اتاق ها به دنبال بلوک و یا جابجایی سهم میگردند به نظر می شود این فضا را رسمی تر کرد تا عملیات حقوقی های بازار در سمت خرید و فروش کمی متعادل و جالب تر باشد اما به طور کلی تحلیلی تر شدن بازار و صفوف خرید و فروش بهتر شدن ک حرفه ای تر شدن همه بازیگران ان را به همراه دارد

بگذریم و سراغ بخش آخر برویم دیروز رهبری در صحبت های خود بیان کرد که اقتصاد مسئله اصلی کشور است
واقعا نمی دانیم در دولت و ارکان اجرایی ما با خودمان چند چندیم در جایی که رهبر یک کشور مسئله اصلی کشور را اقتصاد میداند برخی به دنبال چه هستند؟ و انرژی خود را صرف چه چیزی می کنند ؟هنوز به درک درستی از حداقل ها نرسیده اند و هنوز واقعا درک نمی‌کنند که چرا در کشوری که اقتصاد مسئله اول است وضعیت بازار سرمایه به این شکل است و سایر بازارها هم دست کمی ندارند، وضعیت تولید و صنعت هم حال و روز خوبی ندارد و فقط دلال ها این وسط خوشحال هستند !
کسانی که دست‌اندرکار هستند کمی فکر کنند و با خود حداقل در روزهای تعطیل بیاندیشند که ۴۰ سال چه کردند که امروز مسیری که پیش می روند مسیری نیست که به رستگاری اقتصادی ختم شود
به واقع نباید بعد از ۴۰سال ریل گذاری ها تغییر کند؟ فکر ها ایده ها جور دیگری بشود ؟ حداقل همین یک جمله را درک کنید که اقتصاد که مسئله اصلی کشور است به اولویت اصلی و سپس تصمیمات اصلی بدل شود
در حال حاضر بسیاری از تصمیمات اقتصادی بدون در نظر گرفتن چالش های آتی و فعلی، فقط برای سپری شدن و اخذ تصمیمی برای صرف تصمیم گرفتن انجام می شود
نمی دانیم چطور مسئله را باز کنیم که به کسی بر نخورد اگر اقتصاد مسئله اصلی کشور شد و قرار شد به آن توجه شود ، بازارهایی نظیر بازار سرمایه و به طور کلی حوزه سرمایه گذاری و تولید و اقتصاد واقعی کشور باید اولویت اصلی تصمیم‌گیران باشد چیزی که در حال حاضر حتی رگه هایی از اجرا و انگیزه آن هم دیده نمی‌شود…

واما سراغ بازار امروز که فضای بازار خوب اغاز نکرد ولی هرچه پیش رفت بهتر شد و نیمه دوم  بازار فضای نسبتا خوبی را در سمت تقاضا داشتیم و شرایط نشان میداد میتواند باردیگر ابتدای هفته را با خبرهای خوب پشت سر بگذارد . البته امروز دست تقاضای نامرئی و حمایت گری پشت  بازار دیده میشد .

خودرویی ها و نوسانات رو به بالا

در نمادهای خودرویی شاهد روند نوسانی رو به بالا بودیم خودرویی هایی که وضعیت متعادل و مثبتی داشته و اگر خبرهایی از معامله بلوکی یا برجام منتشر شود توان رشد خوبی خواهند داشت

در مورد خودرویی ها باید گفت خبرهای بلوک و بلوک بازی کمی ارام گرفته ولی گویا امروز  و فردا یک خبر مهم از سایپا منتشر می شود و فروش دارایی را تایید میکند در سوی دیگر خزامیا هم با این خبر افزایش سرمایه میتواند بیشتر مورد توجه باشد هم خبهمن هم خدیزل هردو در بازار جالب بوده و در اخر خاور هم امروز جالب بود و صف خرید  شد  .

سایپا ظاهرا کف قیمتی 200 تومانی را بسته و و میلی به کاهش قیمتی بیشتری ندارد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و می تواند تا قیمت های 220 تومان رشد داشته باشد اما رشد بیشتر منوط به ایجاد پتانسیل های قوی در سهم می باشد

زامیاد وضعیت خوبی داشت افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی در سهم تصویب شده و سهم در موقعیت خوبی قرار دارد زامیاد تا قیمت های 1400 تومان صعود خواهد داشت اما رشد بیشتر با توجه به بازدهی اخیر برای سهم سخت به نظر می رسد زامیادی که بازدهی 100 درصدی را طی چند ماهه اخیر تجربه کرده است

خاور هم در قیمت های 210 تومان در نوسان است سهم مقاومت 220 تومانی و کف قیمتی 200 تومانی دارد این سهم اوضاع واحوال خوبی داشته و با گزارش عالی مرداد ماه نشان داد توان سود سازی بسیار خوبی دارد سهمی که برای امسال در قالب گزارش 6 ماهه سود سازی بسیار خوبی را به نمایش خواهد گذاشت

دارویی های توانا

در نمادهای دارویی شاهد روند نوسانی بودیم دارویی هایی که توانایی های خوبی داشته و گزارش های مرداد ماه نشان داد باید در انتظار سود سازی خوبی از سهام این گروه باشیم.

بازار را در حالی آغاز میکنیم که دراین گروه نیز شنیده می شود پخش رازی به زودی به بازار می اید که با این عرضه شفادارو میتواند مورد توجه باشد وبعد ازان دکیمی با شناسایی احتمالی 153 تومانی سود ، دجابر 40 تومانی و داسوه 77 تومانی اثرات خوبی ازاین عرضه 13% می گیرند

دراین گروه تیپیکو کم کم به مجمع می رود و هنوز توصیه میکنیم سهم شرایط خوبی را بگیرد میتواند جالب باشد به خصوص با زمزمه 4600 ریال سود امسال سهم . دراین گروه گزارش های دلر دتماد دارو دفارا و برخی دیگر هم جالب بود

خبر حذف مالیات بر ارزش افزوده واردات مواد اولیه که سبب کاهش خوبی در بهای تمام شده دارویی ها می شود مزید بر علت اقبال به این گروه شد

در این گروه دکیمی با روند نوسانی مثبت همراه شده است چهارشنبه هفته اینده عرضه سهام پخش رازی قطعی شده و سهامدار 30 درصدی این شرکت دکیمی بوده و از این عرضه با جهش سود سازی همراه می شود شنیده شده امسال سهم 200 تومان سود غیر عملیاتی و 500 تومان سود عملیاتی دارد

اسوه با صف خرید خوبی همراه وبه سمت سطوح 3600 تومانی در حرکت است این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در صورت شسکت این قیمت های تا سطوح 4000 الی 4200 تومانی خواهد داشت اسوه ای که هم از عرضه پخش رازی سود می برد و هم اوضاع بنیادیش متحول شده است

دارویی لقمان با کف قیمتی 160 تومانی و مقاومت 180 تومانی روند نوسانی را طی می کند این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و صعود مناسبی در پیش دارد دلقمایی که تحولات بنیادی خوبی در دلش داشته و تا قیمت های 200 تومان هم جای صعود دارد

سرمایه گذاری ها در مسیر صعود

در نمادهای سرمایه گذاری جو مثبت حاکم بود برخی سرمایه گذاری ها در مسیر صعودی خوبی قرار گرفته و رشد خوبی را تجربه کردند

در این گروه رشد قیمتی سهام پتروشیمی به خصوص اوره ای ها سبب نوسانات مثبت در پارسان شده است پارسان در سطوح حساس 3200 تومانی قرار داشته و بریا رشد قیمتی تا هدف بعدی یعین قیمت های 3500 الی 3600 تومان نیاز به شکست این سطوح و رشد قیمتی بیشتر دارد

وساپا به کف حمایتی واکنش نشان داده و مجددا از سطوح کف قیمتی خود برگشت خوبی زد این سهم تا قیمت های 560 تومان برای بار دیگر جای برگشت را دارد سهمی که هم ارزش ان ای وی بالایی دارد هم سود بالایی در صورت واگذاری سهام سایپا نصیبش می شود

وبانک نوسانات ارام و منفی داشت سهمی که امیدش به فروش سهام پتروشیمی شازند است ظاهرا وبانک قصد دارد بلوک این شرکت را بار دیگر با شرایط 50 درصد نقد و 50 درصد اقساط واگذار و خریدارش نیز شتران خواهد بود تحولات خوبی در صورت تحقق این فروش در انتظار وبانک خواهد بود

در بین هلدینگ ها دیروز از وخارزم صحبت شد خبرهای خوبی از شناسایی سود و رشد عملیات زیرمجموته ها شنیده می شود گواهی کشف افزایش ذخیره کانسنگ طلای معدن شادان(از 27.8 میلیون تن به 54.8میلیون تن کانسنگ طلا) داشته است و ۳,۵۹۴,۰۸۰ میلیون ریال تا پایان مرداد سود مجامع داشته است به نظر این سهم قابلیت های رسیدن به 1100 1200 ریال سود را دارد می شود سهم را بیشتر زیر نظر گرفت در بین بزرگان با این خبرها و تحولات شستا میتواند سود سازی خوبی را داشته باشد .تاصیکو هم افزایش سرمایه میدهد که جالب است . خود تاپیکو هم شرایط خاصی را دارد فارس و پارسان و غدیر هم قابلیت های خوب سود سازی در انها تقویت شده و تازه وقتی گزارش پالایشی ها از راه برسد شرایط این شرکت ها تغییر کرده و اقبال بازار بیشتر می شود.

غذایی های صدر نشین

در نمادهای غذایی برخی سهام این گروه استارت رشد قیمتی خوبی زده و روند مثبت خوبی را در پیش گرفتند این غذایی ها در موقعیت ویژه ای قرار داشته و اقبال مناسبی را تجربه کردند

غگیلا که گزارش عملکرد بسیار خوبی از مرداد ماه داشته و اصلاح قیمتی بالایی را هم تجربه کرده است با رشد قیمتی خوبی همراه شده و در مسیر رو به رشد قرار گرفته است این سهم هدف قیمتی 1400 الی 1500 تومان داشته و با رشد قیمتی خوبی همراه شده است به نظر می رسد صورت های مالی 6 ماهه خوبی در انتظار غگیلا باشد

بهپاک رشد خوبی را تجربه و در استانه مقاومت 680 تومانی قرار دارد این سهم اوضاع خوبی داشته و به نظر می رسد سود سازی مناسبی در انتظارش باشد فعلا تخمین ها از سود 100 تومانی این سهم حکایت دارد بهپاکی که در صورت شکسته شدن مقاومت فعلیش تا سطوح 760 تومان صعود خواهد کرد

غگلستا هم سعی در رشد قیمتی دارد این سهم وضعیت تکنیکالی خوبی داشته و از دید بنیادی با توان رسیدن به سود بالای 200 تومان ارزش ذاتی خوبی دارد سهم در صورت شکست قیمت های 1100 تومان تا سطوح 1200 تومان رشد خواه کرد اما اهداف بنیادی سهم فراتر از این قیمت ها بوده و سهم هدف میان مدتی خوبی دارد

پتروشیمی های امیدوار

در نمادهای پتروشیمی سهام امیدوار این گروه که شاهد تحولات مثبت در نرخ فروش محصولاتشان هستند با اقبال ویژه ای مواجه شده اند. در بین گروه پتروشیمی گزارش ها رسیده و خیلی نمی شود در مورد انها گفت گزارش های خیره کننده ای هستند بد نبودند ولی خیلی خاص هم فقطدر اوره ای ها بود که در جریان بود مثلا شپدیس با این فروش 3800 سود دارد و یا شیراز خوب بود و خراسان و … شگویا نوری هم جالب بودند و بد عمل نکردند شبصیر هم شرایط خوبی را دارد و در بین بزرگتر ها پارس هم خوب بود .پارس تقریبا متعادل تیرو مرداد را پیش رفته

شپدیس در استانه قیمت های 20 هزار تومانی قرار گرفته است سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و می تواند کماکان به رشد و صعودش ادامه دهد این سهم با گزارش اخیر مردادماهش نشان داد به زودی سود خوبی هم اعلام خواهد کرد سهمی که تارگت های 22 هزار تومانی را در طالع خود دارد

پتروشیمی بوعلی به قیمت های 10 هزار تومان رسید سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و با توجه به بالا ماندن قیمت های جهانی نفت سهم جای رشد خوبی دارد سهمی که در صورت برگشت به کف قیمتی 9200 تومان برای خرید جذاب خواهد بود

شازند 3200 تومانی هم می تواند ارزنده باشد سهمی که معامله بلوکیش تقریبا قطعی بوده و سهم توان برگشت به سطوح 3600 و حتی 4000 تومانی را دارد فروش رفتن بلوک مدیریتی این سهم تحولات خوبی در روندمعاملاتیش ایجاد خواهد کرد

 

چهارگوشه بازار

ثتران با رشد عالی در صدد شکسته شدن سد قیمتی 320 تومان است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد مناسبی را تجربه خواهد کرد ثترانی که تا قیمت های 360 تومان رشد خواهد داشت شرکت دارایی های ارزشمندی داشته و خبر برنامه فروش برخی زمین هایش سبب اقبال خوبی به این سهم ساختمانی شده است

خبر هایی در خصوص ازاد سازی ارزی در واردات دارو باعث شد تا کی بی سی تنها سهم وارد کننده دارو با رشد قیمتی از کف 920 تومانی همراه شودذ سهم با شکست قیمت های 980 تومان به سمت سطوح 1100 تومان حرکت خواهد کرد این سهم دارویی تحولات خوبی با ازاد سازی ارزی در سود سازیش خواهد داشت

ذوب با فشار عرضه ها متعادل شد سهمی که مقاومت 300 الی 320 تومانی مانع از رشد بیشتر قیمتی سهم می شود و سهم در رنج قیمتی 280 الی 300 تومانی فعلا نوسان دارد این سهم اوضاع واحوال خوبی از دید بنیادی داشته و افزایش سرمایه تجدید ارزیابی را در حال کارسازی می باشد

نفت کمی کم شد و این باعث می شود بازار به گروه پالایش کمی محافظه کارانه تر نگاه کند و امروز هم این موضوع کمی پر فشار روی این نماد ها دنبال دشد  . در صورتی که دلار رشد کرده و کرک ها نیز بهبود داشتند در مورد این گروه فکر میکنیم تا 2 هفته دیگر اوضاع به همین شکل باشد 6 ماهه های خوبی انتظار گروه رامیکشد ولی در کل اوضاع در این گروه خوب است و فقط هر سهمی میخرید باید دید تا پایان مهر را لحاظ کنید و خرید منفی های شپنا و شبندر هم بد نیست . در این گروه  شپاس و شسپا هم  شرایط خوبی را دارد  . سهم دیروز گزارش خوبی زد و شرایط خوبی داشت سود برآوردی برای این شرکت در سال 1401 برابر با 770 ریال و نسبت P/E آن با آخرین قیمت برابر با 3.9 واحد می‌باشد. و این یعنی قابلیت های شسپا در این بازار با این شرایط بد نیست و میتواند مورد توجه باشد

در بازار حخزر بعد از ماهانه مورد توجه قرار گرفته است حخزر در مرداد جالب عمل کرد و 925 میلیارد ریال درامد داشت
سهم فروردین ماه به فروش ۵۵۰ میلیارد ریالی رسیده است و اردیبهشت با رشد 662 میلیارد ریال شد و خرداد 743 میلیارد ریال شده و تیر هم 771 میلیارد ریال بود سهم در 5 ماهه 3653 میلیارد ریال فروش داشت
کل سال قبل شرکت ۷۲۵۱ میلیارد ریال بوده است به نظر حتی به 2300 2500 ریال سود حخزر می شود فکر کرد حگهر دیگر گزینه خاص این گروه اسن و البته حکشتی که در حکشتی شنیده می شود 3600 تا 4000 ریال سود تقسیم خواهد شد و این اتفاق مهمی است حکشتی هم کمی نوسان منفی بزند و اصلاح کند با این خبرها جذاب می شود.

بعد از صحبتهای رهبری توجه به گروه  ساختمان بیشتر شد . دراین گروه به نظر وساخت میتواند با کمی اصلاح دوباره مورد توجه بازار باشد سهم را کمی دقیق تر و خاص تر باید بررسی کرد ثاخت و ثبهساز و ثامید و برخی دیگر نیز فضای خوبی را دراین شرایط دارند. برنامه های جدی دراین حوره میتواند در گروه  ساختمان اتفاقات و اثرات  مثبتی را  بگذارد  .

در بازار زمزمه هایی شنیده می شود که نرخ برق کمی افزایش خواهد یافت و این موضوع به طور جدی به زودی بررسی و اعلام می شود البته این افزایش انقدر زیاد نیست و در حد 20 تا30% است ولی برای نیروگاه ها و برخی سهم های برقی بازار مثل رمپنا بجهرم و … جالب می شود دراین گروه بترانس را هم کمی بیشتر زیر نظر بگیرید .

گروه کاشی کم حجم است ولی بد هم نیست  . با تحولات شکل گرفته حول محور ساخت و ساز مسکن به نظر کحافظ و کلوند در این گروه مورد توجه بازار قرار گیرند با توجه به این مختصات هردو سهم را باید کمی بیشتر و دقیق تر زیر نظر گرفت البته کساوه نیز خوب است ولی این شرکت ها خاص تر حرکت میکنند و ریسک انها هم به تبع بالاتر است

 

آخرهفته خوبی را داشته باشید پر از اخبار خوب و مثبت …

 

 

 

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم