[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزچهارشنبه 2شهریور 1401
و بازچشم در راهم …
و بازهم اخرهفته شد و اخبارو تحولات برجامی را داریم و به قول شاعر تو را من چشم در راهم !شباهنگام !!!
بازار هر روز و هر شب چشم به اخبار دوخته تا تحولات مختلف سیاسی به خصوص برجامی را برای خود شفاف ترکند ولی هربار چالش های خاص تر و بیشتری سراغ او می اید ولی احساس میکنیم این بار کار به نقاط حساس خود و نقاط نهایی نزدیک شده است .
فضای برجام کم کم به فرجام می رسد و احتمالاً در این هفته و یا در هفته بعد با رفت و برگشت های مذاکراتی این موضوع به سرانجام خواهد رسید گارد بازار هم تا حدودی نشان میدهد که پذیرفته است که تحولات برجام می تواند اثرات مثبت بسزایی در بازار بگذارد و این یک گام رو به جلو است اما برای مشخص شدن دقیق تر و کامل تر اثرات برجام در بازار پس از فرو نشستن گرد و غبار هیجان ناشی از توافق احتمالی آن را باید در صورتهای مالی شرکتها جستجو کرد جایی که در ابتدا خود را در گزارش ماهانه و سپس صورت سود و زیان و بهای تمام شده شرکت ها نشان خواهد داد
از امروز گزارش های ماهانه شکل و فرم دقیق تری به خود گرفت و انتشار سریع تری خواهد داشت به نظر خیلی نباید روی گزارش ماهانه مرداد حساب کرد و احتمال می دهیم گزارش های جالبی برای بازار نباشد اما بازار چطور در دلار چشم انداز آتی را نگاه میکند به نظر در گزارش های ماهانه و فروش هم باید کمی چشم به تحولات آتی داشت
اما امروز به بعد دیگر از برجام و البته به قول یکی از دوستان برجام و خوش خیالی های ما می پردازیم شاید واقعاً چیزهایی که در بیان رفتار دولت می گوییم خوش خیالی باشد و آن وجه عقلانی و منطقی به هیچ وجه در دولت دیده نشود اما حداقل میتوانیم حرف منطقی را بیان کرد و آن را مورد توجه قرار دهیم. در مورد شرایط به نظر یکی از مزیتهای برجام این است که دست دولت در منابع خود باز می شود. این به چه معنی است در برجام آورده شده که ۷ میلیارد دلار آزاد سازی منابع صورت میگیرد … آزادسازی منابع به معنی دریافت آن نیست احتمالاً به دولت اجازه داده میشود از این محل واردات یا هر کار دیگری را انجام دهد اما پس از آن ایران به راحتی می تواند دو میلیون بشکه نفت یا به روایت دیگر یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت در روز بفروشد و پول آن را تقریباً بی دردسر دریافت کند
در چنین فضایی که دولت به منابع کافی دسترسی دارد شاید حس عقلانیت او بیشتر کار کند. چرا این حرف را میزنیم در فضایی که دولت بی پول بود و منطقی نداشت پس تمام حرکات بی منطق او یک منطق درست وجود داشت… ضرب المثل عربی میگویدغريق يتشبث بکل حشيش یعنی آدمی که دارد غرق می شود به هر ریسمان و هر شاخه خشکی چنگ میزند تا خود را نجات دهد
حس دولت در مقطعی که پشت سر گذاشتیم احسان غریبی بود که برای نجات خود به هر چیزی چنگ زد . حتی به شاخه هایی که می دانست تیغ دارد و برای بسیاری ممکن است دردآور باشد . او در آن لحظه فقط به فکر نجات خود بود و این استراتژی را پیش گرفت اما وقتی تا کمر در آب باشد و منابع کافی برای اداره دولت داشته باشد آن حرکات غیر منطقی ممکن است بروز نکند ببینید باز هم تاکید می کنیم ممکن است چون رفتار دولت بی منطق تر از آن چیزی است که ما فکرش را بکنیم و ممکن است هر لحظه هر اتفاقی رخ دهد…
یکی از امیدواری های برجام در ایران این است که این قوه عقلانیت دولت را بیدار کرده و با در دسترس بودن منابع فکرهای عجیب و غریب و بعضاً منفی که خود هم میداند اثرات منفی در بازار دارد را بگیرد. برای این موضوع به یک نکته اشاره می کنیم که شاید کمتر به آن پرداخته باشیم در جلسهای که مدتها قبل در مورد نرخ خوراک و بحث بودجه و موارد این چنینی مطرح شده بود که منجر به آن رفتار عجیب بریدن سر شرکت ها شد . یکی از مدیران دولتی در پاسخ به این جمله که می دانید این تصمیم شما چه اثری بر بازار سرمایه می گذارد با خونسردی سرش را تکان داد و گفت بله میدانیم اما چاره ای نداریم !!!
در حال حاضر شاید این چاره ای نداشتن با برجام به چاره داشتن تبدیل شده باشد و دولت به واسطه این دسترسی دست از اقدامات غیرمنطقی بردارد
نکته دیگر در مورد اجرای برجام این است که در برجام دست دولت به منابع باز میشود و این سیاست های مالی انبساطی در بودجه می تواند نکات مثبتی برای بازار سرمایه داشته باشد .جلوگیری از رکود، افزایش بودجه عمرانی کاهش ریسک های سرمایه گذاری و مواردی از این دست اتفاقاتی است که بعد از هر انبساط مالی رخ داده و برخی از شرکت های ما را درگیر خود خواهد کرد به نظر این بار هم این اتفاق میتواند رخ دهد و اگر کمی عاقلانه به موضوع نگاه کنیم برجام می تواند فرجام خوبی برای اقتصاد داشته باشد و بعد واقعی و منطقی اقتصادی یعنی شرکت ها و به خصوص بازار سرمایه که با اصالت ترین نوع دارایی در این فضا به حساب می آید را تقویت کند …
و حرف آخر … استقلال امد و شنبه پرسپولیس می آید …
در مورد این دو تیم حرف زیاد است ! قبل از هر چیز اصلا با این قیمت و این مسخره بازی های رو تابلو که حالا این قدر می ارزد یا نمی ارزد و این موارد کاری نداریم شاید از دید ما که خیلی هم فوتبالی نیستیم اصلا این قیمت ها و این مارکت ها چه برای ابی و چه قرمز غیرمنطقی باشد ولی معتقدیم کشاندن بازی هواداران به بازار سرمایه کمی غیرمنطقی خواهد شد . این که شاید بورس و بازار سرمایه به این بهانه مورد توجه برخی از احاد جامعه قرار گیرد بد نیست ولی به نظر با ابزارخوبی این شناخت حاصل نمی شود .
نکته بعد معتقدیم این دو تیم انقدر ابهام و ایراد در صورت های مالی و قراردادها دارند که این نوع رها و ازاد روی تابلو حرکت کردن در نهایت به زیان خود سهامدارانش تمام می شود .و امیدواریم ازاین پس جوری یقه این شرکت ها را گرفته و شفاف سازی باید از هر هزینه ای داشته باشند …
ولی به قول یکی شاید جنبه سرگرمی این دو نماد بیش از بحث های سهامداری مطرح باشد … یکی هم نوشته بود این دو عشق مردم هستند شاید عاشقی بخواهد برای عشق خود گوشی و طلا و هزار جور خرج دیگر کند که از دید شما منطقی نباشد ولی به او حس خوبی میدهد … خب این دیگر بحث دیگری است . خوش باشند طرفداران هردو تیم … ولی زمین بازی بازار سرمایه را با شلنگ تخته انداختن ها و به سخره گرفتن شفافیت های مالی نباید شخم بزنند …
و اما سراغ بازار برویم که امروز خوب اغاز کرد و خوب پیش رفت و در نهایت خوب هم تمام کرد تا به استقبال خبرهای اخر هفته برود …
غذایی ها و اقبال ویژه
در نمادهای غذایی شاهد اقبال بسیار خوبی به سهام این گروه بودیم انتظار ها از این گروه به خصوص در زمینه گزارش های مرداد ماه حسابی بالا رفته است
غبشهر در حال تثبیت در قیمت های بالای 360 تومانی می باشد سهم شایعات بسیار خوبی در خصوص سود بالای 60 تومانی برای امسال و سود سنگین 100 تومانی برای سال مالی اینده دارد این سهم در صورت ادامه صعودش هب سطوح قیمتی 400 الی 420 تومان خواهد رسید
در غچین هم اقبال خوبی را شاهد بودیم سهم حمایت های بسیار خوبی را تجربه می کند سهمی که اگر بتواند در قیمت های بالای 1200 تومان قرار گرفته و از سد قیمتی 1250 تومان عبور نماید مهمان قیمت های 1400 تومانی خواهد شد این سهم غذایی سود سازی خوبی داشته و افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی را نیز دنبال می کند
در غپونه که اصلاح بالایی را از سهم شاهد بودیم شاهد برگشت روند سهم بودیم کف قیمتی 1200 الی 1250 تومان سطوح حمایتی بسیار خوبی در سهم محسوب می شوند در غپونه انتظار رشد سهم تا سطوح 1500 الی 1600 تومان را داشته و به نظر می رسد گزارش مرداد ماه گزارش خاصی باشد
دو دستگی خودرویی ها
در نمادهای خودرویی شاهد دو دستگی سهام این گروه بودیم خودرویی هایی که برخی به دلیل تحولات خاص خود با اقبال و مابقی در زیر بار عرضه ها قرار گرفته اند
در این گروه خودرو خبرهای نسبتا بهتری را دارد و میتواند مورد توجه قرار گیرد . هنوز فشار فروش روی سایپا زیاد است ولی کف سهم همین 207 208 تومان است و میتوان به او بیشتر دل بست در مورد این گروه گزینه و اولویت اول فعلا خودرو و بعد خساپا و بعد ورنا وساپا و این گزینه ها هستند . امیدواریم اخر هفته برجامی شود و فضای خوبی را برای سهامداران رقم بزند .
دراین گروه همچنان روی خاور حرف زیاد است و اگر متعادل شود بازهم صف می شوددر بنیادی ها هم فقط می شود سراغ خبهمن و خدیزل رفت و بین این دو خبهمن را بهتر میبینیم
خاور در صف خرید سنگینی قفل شده است سهم حالا در حال صادرات محصولات خود نیز می باشد تحولات بسیار خوبی در سهم سهم شکل گرفته که در گزارشات عالی ماهانه شاهدش می باشیم این سهم تا سطوح قیمتی 220 تومان فعلا جای صعود دارد اما ادامه رویه فعلی حتی قیمت های 240 الی 250 تومان را برای سهم به همراه خواهد داشت
در نماد زامیاد هم سهم سعی دارد تا از قیمت های 1250 تومان عبور نماید این سهم مقاومت قوی در این سطوح داشته و اگر بتواند در قیمت های بالای 1250 تومان تثبیت شود هدف قیمتی 1400 الی 1500 تومانی خواهد داشت تحولات فروش از یک سو و برنامه تجدید ارزیابی از سوی دیگر سهم را در موقعیت ویژه ای قرار داده است
بازار روی قطعه سازی ها خوب حرکت کرده ولی به نظ نمی شود به هر قیمتی روی این گروه ریسک کرد در هر صورت دراین گروه نیز فکر میکنیم ختوقا و خکار و خمحرکه بد نباشند ولی ختوقا را بهتر از بقیه می بنیم و میتواند جالب باشد .
واکنش مثبت به نفت
نزدیک شدن مجدد قیمت های جهانی نفت به سطوح 100 دلار از یک سو و خبرهایی مثبت در حوزه نفت باعث شد تا پالایشی ها با برگشت روند همراه و در مسیر رو به رشد و صعود قرار بگیرند ر مجمع شاوان اگر به خاطر داشته باشید یکی میگفت نفت 80 دلاری و ثبات ان بهترین اتفاق برای این گروه است و حالا هم همین است . البته با برگشت نفت شرایط کمی خاص تر شد و حالا سهم ها را خوب میخرند و زمزمه خبرهای خوب ازاین گروه و گزارش های خوب شنیده می شود
شبندر برگشت خوبی زده است سهم به سمت سطوح قیمتی 760 تومانی می رود با این قیمت های نفت سهم باز امیدوار به تحقق سود سازی بالا و شایعات سود 200 تومانی شده است این سهم هدف قیمتی 820 الی 900 تومانی را در صورذت شکست قیمت های 760 تومانی به شرط عدم افت قیمت های جهانی نفت دارد
در شتران هم سهم به قیمت های بالای 500 تومان رسید خرید شازند توسط شتران تقریبا قطعی می باشد شترانی که بیش از 20 همت سپرده داشته و از نقدینگی بالا و سنگینی برخوردار می باشد این سهم قصد تبدیل به شرکت پترو پالایشی را دارد شترانی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی تا سطوح 560 تومان در این گام محتمل می باشد
شاوان هم بعد اصلاحی که داشت با رشد قیمتی سعی در برگشت به سطوح قیمتی 2000 تومانی را دارد این سهم پالایشی گزارش 3 ماهه بسیار عالی داشته اما به دلیل افت قیمت های جهانی نفت با اصلاح قیمتی همراه شده است
روی خوش بانک ها
در بانک ها شاهد روند صعودی بودیم بانک هایی که در حال عبور از سطوح مقاومتی خود بوده و با وضعیت خوبی همراه می باشند افت قیمت دلار و جو رواانی ناشی از احتمال احیا برجام نیز به این گروه کمک زیادی کرده است
بانک تجارت در استانه مقاومت 180 تومانی قرار دارد سهم توان شکست این سطوح و رشد تا قیمت های 200 و حتی 220 تومان را دارا می باشد سهمی که حجم سرمایه گذاری های سنگینی داشته و سود خوبی از این سرمایه گذاری ها نصیبش می شود احیا برجام سهم را به سقف قبلی باز خواهد گرداند
بانک سامان امروز عرضه های سنگینی را تجربه کرد و بیش از 100 میلیون سهم حجم معاملات داشت این سهم هدف قیمتی 400 تا 420 تومانی دارد اما امروز فشار فروش سنگینی را تجربه کرد شنبه روز مهمی برای این سهم بوده و باید دید ایا تقاضا بر عرضه ها غلبه می کند
بانک دی هم صف خرید خوبی بسته و رشد قیمتی خوبی را تجربه کرد سهم از سطوح 68 تومان برگشت خوبی زده و به نظر می رسد فردا باید به مصاف قیمت های 76 تومانی برود این سهم اوضاع بنیادی خوبی ندارد و تنها امیدش به فروش دارایی ها می باشد بانک دی در صورت عبور از مقاومت قوی خود هدف 82 تومانی دارد
سرمایه گذاری ها و شاخص صعودی
در سرمایه گذاری ها شاهد جو مثبت خوبی بودیم سرمایه گذاری هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و هم ان ای وی بالایی دارند هم در موقعیت سود سازی خوبی قرار گرفته اند
ونفت اصلاح بالایی داشت و امروز با جو مثبت در مسیر برگشت قرار گرفت سهم از قیمت های 400 تومان با اصلاح همراه شده حدود 25 درصدی افت داشت این سهم با افتتاح فاز دوم مخازن قشم تحولات خوبی در سودش را تجربه خواهد کرد کف قیمتی سهم سطح 300 و هدف فعلی سهم قیمت های360 الی 380 تومان می باشد
سرمایه گذاری اتیه دماوند هم به قیمت های بالای 900 تومانی رسید سهم تا قیمت های 1000 تومان جای رشد را خواهد داشت واتی که وضعیت بنیادی بسیار عالی داشته و تعدیل مثبت خوبی در دل خود دارد این سهم توان سود سازی بالایی داشته و پی بر ای سهم محدوده 4 قرار دارد
بازهم سراغ وبانک میرویم و میگوییم زیر 9500 ریال وبانک قیمت خوبی است و میتوان به این امیدوار بود که بعد از مهر دوباره بلوک با شرایط جدید اگهی شده و مشتری دارد وبانک بد نیست زیر نظر باشد در سوی دیگر وکبهمن هم با این خبر افزایش سرمایه بد نیست ولی شاید سهم های این گروه نظیر وسبحان ونیکی ومهان پردیس وسکاب جذاب تر ازاین سهم باشند
چهارگوشه بازار
حخزر با صف خرید سنگین به رشد خود ادامه می دهد سهم در کف قیمتی 1650 تومانی معرفی شده و شنبه سهم به اولین هدف خود یعنی قیمت های 2200 تومان می رسد و 30 درصدی بازدهی داده است این سهم در صورت عبور از قیمت های 2200 تومانی هدف قیمتی 2400 الی 2500 تومانی خواهد رسید پول قوی وارد سهم شده که نشان می دهد اخبار پیرامون سهم صحت دارد
دارویی فارابی هم استارت رشد قیمتی خوبی زده است سهم واقعا در قیمت های نازلی قرار دارد امسال سهم سود سازی بالایی خواهد داشت رسیدن به سود 220 تا 250 تومان ارزش ذاتی 1400 تومانی را برای سهم ایجاد کرده است این سهم دارویی رشد قیمتی ادامه داری را داشته و فعلا مقاومت 1200 تومانی دارد
دتوزیع را جدیدا تحلیل بنیادیش را در سایت قرار دادیم سهمی که امسال سود 700 تومانی و ارزش ذاتی بالایی خواهد داشت سهم از کف قیمتی 2800 توماین استارت رشد خود را زده و با صف خرید همراه شد اولین هدف سهم سطوح 3200 تومان و دومین هدف سهم نیز قیمت های 3500 تومان است سهمی که سود سازی بالایی داشته و رشد قیمتی خوبی از دید بنیادی دارد
در بازار حکشتی را خوب میخریدندو به طور کلی گروه حملو نقل خوب ظاهر شد .
دراین گروه حفارس با این تغییرات و تحولات جالب شده و با دید نوسان توصیه می شود زیر نظر باشد . سهم قراردادها و رشد نرخ های خوبی را گرفته است و از همین رو مورد توجه است طبق معمول حکشتی و حتاید هم مورد توجه بازار است نکته جالب این است که حکشتی احتمالا 90% سود را تقسیم کند و شنیده می شود سال 1401 ان هم رشد سود خوبی داشته است ولی در کل روی این قیمت ها کمی گیرو گور دارد ولی برخی معتقدند با صف دیروز و امروز عبور کرد . در سوی دیگر حتاید هم پا به پای این سهم می تواند حرکت کندو هر دو با دید هم میان مدت و هم نوسان و البته با دید برجام قابل دست یابی است
توسعه معادن روی با روند مثبت قیمت های جهانی روی به سطوح بالای 2000 تومان برگشت سهم اهداف قیمتی 2200 در گام اول و در صورت شکست این سطوح هدف قیمتی 2400 الی 2500 تومانی را دنبال می کند کروی اوضاع بنیادی بسیار خوبی داشته و تحولات خوبی در شرکت های زیر مجموعه دارد البته همچنان معتقدیم خوب فاسمین بهتر است
امروز جو پتروشیمی ها هم بد نبود . البته شگویا هم شرایط و گزارش خوبی داشت سهمی که فروشش در فروردین به 1874 میلیارد تومان رسیده است و اردیبهشت 1777 میلیارد تومان بود و در خرداد به 1961 میلیارد تومان رسیده
سهم در تیر 1956 میلیارد تومان فروش داشت و مرداد 1942 میلیارد تومان بوده است .
5 ماهه 95116 میلیارد بوده است .5 ماهه قبل 63584 میلیارد تومان بوده است
گویا رایزنی ها برای تغییرات در بهای تمام شده گروه در جریان است دراین گروه اگر خبر یوتیلیتی ها درست باشد به نظر با دید اتفاقات خوب می شود سراغ نوسانی ها نظیر زاگرس رفت ولی ریسک متانولی ها زیاد ست و توصیه ما روی همان شپدیس و شیراز است در این گروه بوعلی و نوری هم فضای خوبی در قیمت سهم دارند . یک نکته روی پترول بگوییم گویا تحولات 3 سهم پتروشیمی تغییر کرده و چراغ ها کمی پر نور تر شده اند و شاید این 3 بتوانند با اتفاقات خود فضای متفاوتی را برای گروه پترول رقم بزنند . از همین رو با دید نوسان و پر ریسک بد نیست
کرازی هم جز سهم هایی بود که امروز خوب ظاهر شد واقعا 2ماهه اخیر خوب بوده کرازی در فروردین با فروش 332 میلیارد ریالی مواجه بود و اردیبهشت به 331 میلیارد ریال و خرداد 398 میلیارد ریال رسید
تیر با رشد جدی 1203 میلیارد ریال بوده که البته ۴۸۶,۶۵۳ میلیون ریال ان صادرات بوده و مرداد هم 1130 میلیارد ریال بوده و 320 میلیارد ریال ان صادرات
و 5 ماهه 3395 میلیارد ریال شد مدت مشابه سال قبل 2241 میلیارد ریال بود
روی وساخت هم شرایطخوب بود و در کل گروه ساختمان را خوب خریدند اگر قرار بر رشد ونوین باشد وساخت میتواند خوب ظاهر شود . روی این گروه کرمان و وساخت و برخی دیگر نظیر ثاخت هم خوب مورد توجه قرار گرفته است
[/ihc-hide-content]


