جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزسه شنبه 1شهریور 1401

گزارش بازارامروزسه شنبه 1شهریور 1401

نوید خاندوزی
آگوست 23, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروزسه شنبه 1شهریور 1401

بازی کوچولوها !

امروز بازار سرمایه شرایط خاصی را گرفت و کمی از سمت سهم های بزرگ  به سمت کوچکترها سوق پیدا کرد  روزهای قبل از ظرف محدود  بازار و پول محدود  بچه های بازار صحبت میکردیم و به نظر این حرکت امروز بازار به خوبی نسان میدهد  که جریان پول محدودی در بازار وجود داشته و هنوز ورود پول از بیرون  به واسطه ابهامات و اتفاقات شکل نگرفته  … ولی این  حرکت  روی سهم های کوچک جوانه زدن امیدهای بهبود  بازار است …

اما در هر صورت شهریور را نسبتا  با انرژی و انگیزه اغاز کردیم و وضعیت  بد نبود . شهریور خاصی در پیش داریم که به نظر در دل آن تحولات و اخبار مختلفی وجود دارد و می‌تواند فضای متفاوتی را برای بازار رقم بزند و منشأ تغییر و تحولات بسیار زیادی در بازار سرمایه و اقتصاد ایران باشد رویدادهای مهم شهریور را اگر بخواهیم امروز لیست کنیم شاید برخی از قلم بافتد ولی از دید ما مهمترین آن که شاید تاریخ ساز باشد مذاکرات هسته‌ای است که می‌تواند بسیار مهم قلمداد شود در سوی دیگر سفر رئیس جمهور به امریکا و هم چنین اتفاقات حاشیه آن هم مهم است در کنار آن تحولات مربوط به بازارهای جهانی هم می تواند به واسطه جلسات فدرال رزرو با اهمیت باشد اما در سمت داخل تحولات اقتصادی نظیر دلار و نرخ سود از مهمترین اتفاقات شهریور است و در کدال هم گزارشهای ماهانه مرداد منتشر خواهد شد اما اگر بخواهیم وزن بدهیم تقریبا وزن تحولات سیاسی در شهریور بیش از تحولات اقتصادی است و چشم بازار هم به شدت و با جدیت به دنبال همین تغییر و تحولات است و تقریباً رفتار بازار امروز نشان داد که بازار ما چقدر به موضوع مذاکرات وابسته شده و با سردی و خبرها یخ میکند و با گرمی آنها انگیزه میگیرد !  البته در همین تحولات مختلف شاید تحولات گروه خودرو به واسطه جریان بلوک و خبرهای این چنینی  بتواند شهریور را برای خود به یک ماه پر خبر تبدیل نماید اما به نظر می‌رسد در مجموع سوت پایان شش ماهه اول و تابستان در این روزهای داغ زده خواهد شد و امیدواریم عاقبت به خیری بازار و جو  مثبت نسبی او را شاهد باشیم . یادش بخیر مادربزرگم همیشه دعا میکرد خدا اهل عاقلت کند ! فکر میکرد شغل دیوانه واری دارم !(شاید هم درست فکر میکرد )  این میان ما هم دعا  می کنیم که بعد از برجام انشالله دولت  اهل عاقل شود و تصمیمات عجیب و غیر منطقی از او دور باشد !!

در طی مدت که از اثرات برجام بر بازار سرمایه صحبت کردیم و همچنین به تحولات مختلف بازارها و واکنش انواع بازارها به این موضوع پرداختیم بسیاری نظرات مختلفی را بیان کردند و چه جالب که اکثر عزیزان در مورد چند چیز یکسان برداشت می کردند و اختلاف‌نظرها کم بود مثلاً در بازار ارز و طلا و دلار کسی نمیگفت  که رفتار غیر منطقی خواهد داشت . تنها جایی که کمی اختلاف نظر بود یکی مسکن  و دیگری بورس بود  … در بازار مسکن اختلاف بر سر افت  اولیه بود که بسیاری معتقدند ملک این افت  اولیه را نخواهد داشت اما به شدت به رکود خواهد رفت که البته ما معتقدیم با توجه به میانگین 1000دلاری قیمت مسکن افت ۱۵ تا ۲۰ درصدی را خواهیم دید . در مورد خودرو هم تقریباً همه هم نظر هستند  که احتمالا  اگر تحولات واردات تسریع شود بیش از سایر بازار ها افت خواهد داشت  …

اما در مورد بازار سرمایه است که عقاید و رویداد ها و رفتارها بسیار متفاوت است نظر بسیاری این است که بازار سرمایه با توافق و برجام 2 پیشران و درایوری که همواره طی این سالها به او کمک میکرد  و به نوعی سوار بازی بوده است  و درایور این ماشین بوده از دست میدهد . بازار طی این سال ها هموراه حول این تحولات حرکت می کرد یکی نرخ ارز و دیگری تورم  … برهیچکس پوشیده نیست که این دو همواره طی این سالها دست در گردن هم انداخته و باهم میخواندند ما دوتا داداشیم تیغ و مداد تراشیم ! خلاصه بازار سرمایه را پیش می‌برد
با بروز برجام دیگر نه تحولات ارزی و جهش  های ارزی وجود دارد و نه تورم های عجیب البته تا به اینجای این رویداد کاملاً درست است و اتفاقاً ترس بخشی از بازار از برجام هم بابت همین است که وقتی تورم  و رشد ارز نباشد بازار جای دوری  نخواهد رفت اما چند نکته در مورد پیش بینی وجود دارد که نشان میدهد موضوع به این سادگی هم نیست …

نکته اولین این است که ما یک رالی را در بازار پشت سر نگذاشته ایم که قیمت ها ۵۰ یا ۶۰ درصد بیش از مدت یک سال قبل خود باشند و یا پی به ای ها به سقف چسبیده باشند !  ما در فضایی به استقبال برجام می رویم که در پایین ترین نقطه ممکن خود قرار داریم و دیگر از تورم و ارز و ریسک این واژه ها گذشته است و بازار همه چیز را در قیمت لحاظ کرده !  نکته بعد با فرض پذیرفتن ثبات دلار به این معنی است که ما شرایط با ثبات سیاسی را خواهیم داشت و مبادله و جابجایی پول به آسانی انجام می شود قبل از هر چیز همچنان روی نظر خود معتقدیم که کف دلار جایی بین نهایت ۲۵ و ۲۶ هزار تومان است و کمتر نخواهد شد اما وقتی ثبات ارزی داریم یعنی هزینه های ارزی کم است ، مبادلات ارزی میسر و اسان است ، جریان فروش نفت مناسب و همه حاشیه ها کاهش یافته است و این خود بدان معنی است که بخشی از هزینه شرکت ها جبران شده و هزینه های آنها به خصوص در صادرات کم می شود
در سوی دیگر دولت با افزایش درآمد و افزایش بودجه عمرانی فکر می کنیم بتواند بخشی از موتور پیشران اقتصاد را روشن کند و خلاصه اتفاقات مثبت دیگر که نشان میدهد باید آن روی سکه ثبات ارزی را دید
نکته بعد در مورد کاهش تورم … واعاً تورم همیشه در کنار بازار سرمایه بوده و همیشه شرکت‌ها را همراهی کرده است در مورد این موضوع نیز چند نکته وجود دارد اگر با فرض ثبات تورم و ثبات قیمت‌ها حرکت کنیم قطعا از این به بعد شرکت هایی در بازار مورد توجه قرار خواهند گرفت که مقدار تولید را بتوانند افزایش دهند و یا هزینه ها و حاشیه سود را کاهش دهند این یک نکته را نشان می‌دهد که اهمیت تحلیل و بررسی سهم ها و نمودارها و اتفاقات این چنینی در بازار دوچندان شده و انتخاب سهم در بازار بسیار سخت و دشوار می شود
به طور کلی در این فضای غیر تورمی کار کردن دشوار خواهد شد اما این طور نیست که در همه چیز بسته باشد و نتوان کاری کرد…
و نکته آخر به بهبود آن دلبستگی بسیار زیادی وجود دارد این است که کنترل تورم و ثبات نرخ سود و همچنین کاهش ریسک های متعدد پی به ای  بازار را  افزایش خواهد داد و دیگر کسی نمی تواند در مورد صحبت کردن با اعداد پایین تر بازار را هدایت کند  ! و این اهداف و چشم انداز افزایش پی به ای پیش روی بازار و سهم ها قرار میگیرد  …

به پکیج و جمیع این موارد اگر دقت کنید باز هم به همان جمله با می رسید که رفتار دولت پس از برجام است که همه چیز اقتصاد را روشن میکند اگر دولت پس از برجام نرخ سود بالا را به اقتصاد تحمیل کند و یا در پی سرکوب ارزی باشد قطعاً نه تنها بازار سرمایه که همه بازار ها به رکود عجیبی خواهند رفت که پیش بینی برخی از عزیزان که معتقدند برجام برای بازار نان و آب نمیشود را محقق می‌کند
اما معتقدیم این سناریو یک بار امتحان شده و امیدواریم حافظه تاریخی و اقتصادی و سیاسی خوبی را داشته  باشند !!

و اما سراغ بازار امروز برویم که سعی میکرد با ثبات و ارام حرکت کندو در طول مسیر بازار امروز نسبتا مثبت  بود ولی همچنان چشم  همه به گروه هایی نظیر خودرو و بانک است و البته امروز پالایشی ها را خوب خریدند و نشان میدهد  بازار کم کم به سمت گسترش دامنه دید خود حرکت میکند  …

غذایی های صدر نشین

در غذایی ها همانطور که قبلا نیز اشاره داشتیم وضعیت عالی این گروه و در پیش بودن گزارشات مرداد ماه سبب شد تا این گروه امروز لیدر و صدر نشین باشند

در این گروه غمهرا به صف خرید رسید سهمی که شنیده می شود سود سازی بسیار خوبی داشته و رکورد های سنگینی را در فروش زده است این سهن گزارش مرداد جالی داشته و جا برای رشد قیمتی خوبی دارد اهداف سهم سطوح 1250 و 1400 تومان ارزیابی می شود

بارها بر غبشهر تاکید داشتیم سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با کف قیمتی 320 تومانی و اهداف 360 و 420 تومان نوسانات بسیار خوبی می دهد این سهم سود سازی بالایی داشته و به نظر می رسد روند میان مدتی خوبی را داشته باشد گزارش 6 ماهه اخیر نشان داد سهم پتانسیل های بنیادی خوبی دارد

سالمین هم با روند مثبت خوبی همراه شده است این سهم نیز به نظر می رسد از سود سازی بالایی با توجه به ماهیت گزارش 3 ماهه اش برخوردار باشد تخمین ها حاکی از سود 50 تومانی برای سال جاری دارد سهمی که هدف قیمتی 320 الی 350 تومانی را دنبال می کند

در این گر.ه  روی غشهداب هم کمی بیشتر دقت کنید  سهم اصلاح خوبی داشته است  غشهداب سال مالی را در فروردین با فروش 364 میلیارد ریالی آغاز کرد و اردیبهشت 417 میلیارد ریال و خرداد 446 میلیارد ریال بود
در 3ماهه دوم در تیر 656 میلیارد ریال فروش و درامد داشت و رشد نرخ گرفته و 4ماهه 1884 میلیارد ریال فروش 4 ماهه بوده است که مشابه سال قبل 1268 میلیارد ریال بود

غدیس را هم  زیر نظر داشته  باشید غدیس فروردین جالبی را داشت و 1327 میلیارد ریال فروش داشته است اردیبهشت به 1459 و خرداد 1580 میلیارد ریال بود در تیر با کمی افت 1399 میلیارد ریال شد و 4 ماهه 5767 میلیارد ریال بود و مدت مشابه این عدد 4108 میلیارد ریال بود .

در غکوروش هم  شرایط بد نیست سهم 4761 میلیارد ریال سود عملیاتی و 2956 میلیارد ریال سود خالص و به ازای هر سهم 986 ریال محقق کرده است و به  سمت افزایش سرمایه می رود این 6 ماه سهم  گویا  3000 ریال سود محقق میکند  .

سرمایه گذاری ها سوار بر شاخص

در نمادهای سرمایه گذاری ها نیز روند صعودی خوبی را شاهد بودیم شاخص مثبت و سرمایه گذاری ها نیز با وضعیت خوبی همراه شدند

سرمایه گذاری اتیه دماوند با صف خرید همراه شد سهمی که خبرهای خوبی از سود سازی بالای خود داشته و شنیده می شود برای امسال سود 230 تومانی را به همراه خواهد داشت سهم اصلاح بالایی نیز داشته و به سمت اولین هدف قیمتی خود یعنی سطوح 920 تومان گام بر میدارد

سرمایه گذاری نیرو راه رفته را در حال برگشت بوده و با صف خرید خوبی همراه شده است این سههم تا قیمت های 300 تومان جای رشد خواهد داشت ونیرویی که توسط نیروگاه های زیر مجموعه اش امسال تحولات خوبی را به همراه خواهد داشت این سهم ان ای وی بالایی داشته و طرح های توسعه ای خوبی را افتتاح کرده است

وبانک خود را به قیمت های 1000 تومانی رساند سهمی که وضعیت خوبی داشته و با فروش پتروشیمی شازند سود بالایی را شناسایی می کند اگکر این بلوک به صورت نقدی به فروش نرسد اگهی مجددی را برای فروش به صورت اقساطی شاهد خواهیم بود به هر حال وبانک قصد خروج از شازند را دارد

وسبحان هم خاص بود در گزارش ۱۲ماهه به سود ۱۰۶۹ ریالی رسیده است به نظر واقعا قیمت خوبی دارد

پردیس هم سود های خوبی محقق کرده است پردیس در مرداد ۷۴ میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته و ۸۵۵,۲۸۷ میلیون ریال تا پایان تیر سود مجامع داشته است

 

استارت سفت و سخت سیمانی ها

در سیمانی ها شاهد رشد قیمتی و روند صودی خوبی بودیم به نظر می رسد سهام سیمانی از موقیت ممتازی برخوردار بوده و جای رشد قیمتی خوبی دارند

سیمان شمال گارد صعودی خوبی گرفته است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود سازی بالایی دارد این سهم پس از افزایش سرمایه این بار با حمایت های قوی مواجه و در مسیر رو به رشد و صعودی بسیار خوبی با اهداف 920 و 980 تومانی قرار داشته و بازدهی خوبی را در دل خود دارد

سیمان سپاهان گزارش زیاد جالبی نداشت اما بازار همچنان اقبال خوبی را به این سهم نشان می دهد سپاهانی که تا قیمت های 1100 تومان در صورت تثبیت در سطوح بالای 1000 تومان جای رشد داشته و در موقعیت خوبی قرار دارد

سباقر امسال توانایی رسیدن به سود بالای 200 تومانی را دارد این سهم سیمانی عملکرد خوبی  داشته و بازدهی خوبی در دل خود به همراه خواهد داشت سباقر هدف قیمتی 1250 تومانی داشته و به نظر می رسدب ا توجه به توان سود سازی بالا بتواند براحتی به این هدف خود دست یابد

دلاوری بانک ها

در بانک ها اقبال خوبی را شاهد بودیم به نظر می رسد این گروه خوشبینی بالایی به احیا توافق داشته و در موقعیت خوبی برای صعود قرار دارد

در این گروه بانک صادرات با روند صعودی خوبی خود را اماده رشد تا قیمت های 200 تومان می نماید این سهم فردا در صورت شکسته شدن سد قیمتی 180 تومانی رشد خوبی را در بر داشته و به بازدهی خوبی خواهد رسید بانک صادراتی که جو روانی بسیار خوبی در صورت احیا توافق خواهد داشت

ونوین هم در مسیر صعود خوبی قرار داشته و به سمت قیمت های 420 تومانی می رود بارها بر این سهم در سطوح قیمتی 320 الی 330 تومان تاکید داشتیم سود سازی بالای 100 تومانی امسال بسیار جذاب بوده و می تواند ونوین را با اقبال بسیار خوبی همراه سازد این سهم هم سود سازی بالا هم تارگت های قیمتی خوبی دارد

بانک سامان که از رفع تحریم ها سود خوبی برده و جز بانک های اصلی تحریم شده می باشد با صف خرید به رشد خود ادامه می دهد به زودی قیمت های 400 الی 420 تومانی را در این سهم شاهد بودیم سامانی که وضعیت خوبی داشته و جا برای ادامه صعود را دارد

با دید کمی خاص تر 3 سهم خاص تر سامان وپارس ونوین هم مورد توجه هستند که هر 3 هم بنیادی و هم نوسانی خوبی دارند ریسک وپارس بیشتر و شرایط سامان از نظر بنیادی خاص تر است . ونوین هم زمزمه بلوک های متعددی را دارد و جز خوب هاست

خودرویی ها بر سر مانع

در نمادهای خودرویی فشار فروش بالا بود خودرویی ها بر سر مقاومت های قوی قرار داشته و برای عبور از این مقاومت های قوی به خصوص با توجه به رشد اخیری که داشته اند نیاز اساسی به خبرهای خوب بنیادی دارند

ایران خودرو همچنان تلاش دارد تا در سد قیمتی 220 تومانی را شکسته و در سطوح بالای این قیمت ها تثبیت شود تا راه رشد خود را تا قیمت های 240 الی 250 تومان هموار سازد این سهم اوضاع و احوال خوبی از دید بنیادی داشته و رشد قیمتی خوبی خواهد داشت

در نماد سایپا اما عرضه ها اجازه رشد قیمتی به سهم نداد سایپایی که در انتظار فروش دارایی ها و شرکت های زیر مجموعه خود بوده و از سوی دیگر انتظار مشخص شدن رسمی قیمت بلوکش و زمان عرضه اش را می کشد شنیده می شود این بلوک سایپا به دلیل ماهیت مدیریتی بودن خریدران خوبی دارد

صف سنگین خاور حفظ شده و فردا سهم به استقبال قیمت های 200 تومانی می رود سهمی که در صورت شکست این سطوح قیمتی تا سطوح 220 تومان جای رشد دارد این روزها انتظار ها حسابی از خاور افزایش یافته و بازار انتظار گزارش خوبی هم از عملکرد مرداد ماه این سهم دارد

چهارگوشه بازار

رایان سایپا با رونمایی قرارداد با سایپا دیزل صف خرید خوبی بست سهمی که امسال 40 تومان سود داشته و با پی بر ای بسیار نازلی در حال معامله می باشد این سهم هدف قیمتی 160 تومانی داشته و رشد خوبی را در بر خواهد داشت ولساپایی که اصلاح بسیار خوبی داشته است جا برای صعود خوبی دارد

در تپمپی سهم صف خرید خوبی بست سهمی که با عبور از قیمت های 1800 توانی هدف قیمتی 2000 تومان دارد سهم در این سطوح مقاومت بسیار قوی داشته و قیمت های 2000 تومان می تواند سبب افزایش عرضه ها و تعادل در روند سهم شود فعلا خرید سهم در قیمت های 1600 تومان و فروش محدوده 2000 تومان گزینه مناسبی با توجه به توان سود سازی بالای سهم برای سال جاری می باشد

در گروه  سنگ آهن کچاد امروز بهتر ظاهر شد  . سهم در گروه سنگ آهن اصلاح جدی را دارد و البته از دید نموداری هم بدجوری ریخته است حالا باید منتظر گزارش های بنیادی بود فکر میکنیم کچاد بعد از یک اصلاح 1012درصدی در این قیمت های احتمالی پس از ریزش میتواند جالب باشد به نظر کچاد را در گروه سنگ آهن به همراه وامید و معادن به عنوان سهم های کم ریسک میتوان زیر نظر داشت

بیمه کوثر به قیمت های 360 تومان رسید عبور از این سطوح سهم را تا قیمت های 400 الی 420 تومان با رشد قیمتی همراه خواهد ساخت با این بازار مثبت پرتفوی سهم تغییرات مثبت خوبی داشته و نشان می دهد کوثر سود سازی خوبی در دل خود دارد ارام ارام سهم به سمت ارزش ذاتی خود در حرکت است

گروه پتروشیمی شرایط خوبی را دارند  … در مورد این گروه گویا نرخ یوتیلیتی ها اندکی تعدیل می شود و این خبر خوبی برای زاگرس و خارک و شفن است البته اوره ای ها نیز شرایط خوبی را دارند و بازهم شپدیس و شیراز را جالب تر میبینیم . در مورد گروه پتروشیمی بوعلی را هم با این خبرها می شود جذاب دید و 7هزار میلیارد تومان را امسال دارد . پتروشیمی بوعلی سینا در ۳ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل که با رشد ۱۲۶درصدی همراه بوده است، پیش‌بینی می‌شود سود خالص شرکت در پایان سال بین ۶۳۰۰ تا ۷۰۰۰ میلیارد تومان (۱۸۰۰۰ تا ۲۰.۰۰۰ ریال سود به ازای هر سهم) باشد که p/e آتی شرکت به محدود عدد ۵ نزدیک می‌شود. نوری هم  شرایط خوبی را دارد و میتواند مورد توجه  باشد

کفپارس هم امروز با صف خرید مواجه  بود کفپارس در 3 ماهه به سود 128 ریالی به ازای هرسهم رسیده که سهم 3 ماهه 252 میلیارد ریال سود عملیاتی 206 میلیارد ریال سود خالص دارد
در 6ماهه 149 ریال سود محقق کرده است و 318 میلیارد ریال سود عملیاتی و 241 میلیارد ریال سود خالص دارد خیلی گزارش خوبی نزد ولی اصلاح خوبی کرده است  .

مادیرا هم  صف بود  بخ نظر این سه اگر فردا متعادل شود برای خرید میتواند جالب باشد

ولساپا هم  این روزها جالب شده که  روزها و دفعات قبل در مورد ان  صحبت کردیم

در بازار روی گروه پالایش هم خبرهای خوب رشد کرک ها  رسیده و این میتواند جالب توجه  باشد به نظر در این گروه هم  شبندرو شپنا  قابلیت های خاص تر و بهتری دارند  .

 

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم