[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزچهارشنبه 26 مرداد 1401
ویراژ خودرو ، پرفراژ بانک !
امروز بازار وضعیت جالبی را داشت تقریبا اگر خودرو و بانک و چند تک سهم را بیرون بکشیم،خیلی فرقی با روزهای قبل که همه می نالیدند و بازار منفی بود و رنگ سرخ صفحه را برداشته بود نداشت. البته که حال و هوای بازار تغییر کرده ولی این روزها فقط سهم ها و گروه های برجامی هستند که شرایط بهتری را گرفته اند البته تک و توک مثبت های بازار بیشتر است ولی چهره یکپارچه مثبتی را نداریم و البته نکته مثبت دیگر افزایش نسبی حجم و گردش معاملات بازار است که نکات خوبی را رقم زده است . امروز ارزش کل معاملات امروز بازار 13.132 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 3821 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است. نکته جالب تر این است که در 10هفته اخیر در چهارشنبه ها چنین حجمی نداشتیم و این هم یک نکته خاص است .
البته هنوز چالش های بازار تمام نشده و ماجراها همچنان ادامه دارد هنوز بخشی از بازار از دلار میترسد و این نشان میدهد ابهامات حول محور بازار کم نیست . البته روزهای قبل هم در مورد این موضوع صحبت کرده بودیم.
امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که شب ها انگار توافق می شود و مثل خیلی از اتفاقات کشور این شب ها هستند که روزها را می سازند !! و در برجام هم اخبار شب ها جور دیگری پیش می رود اما هر چه که هست بازار به شدت به مذاکرات گره خورده و رفتار و خبرهای این امر حال و روز بازار را تغییر میدهد در مورد فضای فعلی بازار امروز تا حدودی جو اخبار دیشب و خوشبینی به مذاکرات باعث شد تا اوضاع بهتر از آن چیزی باشد که دیروز شاهد بودیم و فضای معاملاتی و حجم بهتری را تجربه کرد
اما این میان یک نکته را نیز فعالان بازار باید در نظر داشته باشند و آن هم این است که انتظارات عجیبی از برجام و توافق در کوتاه مدت و اثرات آن در بازار نباید داشت . بازار قفلی و عجیب و سریع رشد نمیکند ! باز جارو جنجال نکنید این چه حرفی است !! منظور ما کوتاه مدت است ! و این را برای این عرض میکنیم که ناگهان اگر خلاف آن رخ داد همه دلسرد و دل زده و منفی باف نشوند ! این حرف به چه معناست ؟! فرض کنیم همین امشب همه اوکی دادند و پنجشنبه و جمعه وزرا قرار شد برجام را امضا کنند و همه چیز در همین آخر هفته به پایان رسید . انتظار بازار روز شنبه چگونه باید باشد؟ قطعاً شوک مثبت این موضوع باعث تشکیل صفوف خرید قوی در بازار میشود اما اصلاً دور نیست که حتی همان روز شنبه نیز همه صف ها داده شود و بازار پر عرضه پیش برود
این رفتار بسیار حائز اهمیت بوده و نشان دهنده این است که در کوتاه مدت نباید انتظارات از توافق را بیش از اندازه بالا برد و صد البته این را هم باید بیان کرد که رشد کوتاه مدت بازار هم محقق می شود اما این طور نیست که بازار قفلی و یکپارچه و همه جانبه حرکت شارپی را تجربه کند به نظرت انتظارات از تحولات کوتاه مدتی بازار را باید کمی کند کرد اما شک نداریم که در میان مدت و بلند مدت رفتار دولت مسیر بازار را مشخص کرده و او را به سمت اتفاقات بهتر و رویدادهای خاص تری پیش خواهد برد
بار دیگر با خودمان این موضوع را مرور کنیم که حتی اگر برجام به نتیجه رسید و شنبه توافق روی میز بود ممکن است بازار شارپ و قفلی بالا نرود و عرضه های زیادی در این میان داشته باشیم که طبیعی است اما توافق باعث خواهد شد چشم انداز بازار روشن تر و حضور جریان پول در بازار قوی تر و خاص تر باشد .
دیروز در مورد قاعده جریان پول و اخبار اندک توضیح دادیم فکر میکنیم این اتفاق و این رویداد حتی برای روزهای پس از برجام هم صدق خواهد کرد و باز هم جریان های خبری در بازار اثرات مهمتری از جریانات پولی داشته و می توانند هدایتگر مسیر جریان پول و مسیر بازار باشند از همین رو به نظر بهتر است سازمان بورس از همین حالا در گوش برخی مسئولین و وزرا و شرکت ها بخوانند که بازار پس از برجام به نگهداری و مراقبت نیاز دارد به اعتماد سازی نیاز دارد به ساختن دوباره دیوار اعتماد نیاز دارد با اظهارنظرهای صد من یک غاز جو بازار را بر هم نزنند !! چطور با فعالان بازار اگر حرفی بزنند برخورد می شود،همان برخورد چه از نظر قضایی و چه از نظر قانونی با این عزیزان بشود مگر میشود با حرف و سخن دارایی و سرمایه مردم را به بازی گرفت این موضوع را از همین حالا در ذهن خود داشته باشید چرا که ما پس از برجام به این موارد نیاز داریم که اعتماد سازی شود و کار منطقی و درست پیش برود.
و حرف اخر … امروز یک رویدادمهم در بورس کالا رخ داد و گروه بهمن بخشی از خودروهایی که تا پیش ازاین با قیمت کمتر می فروخت در بورس کالا با نظام عرضه و تقاضا فروخت و بیش از 135 میلیارد تومان از پولی که تا همین دیروز وارد چرخه دلالی میشد مستقیم به جیب شرکت واریز شد . ببنید این 135 میلیارد تومان تا پیش ازاین در جیب کسانی می رفت که تا حرف از بورس کالا به میان می آمد مخالف بودند و امروز این اتفاق باعث افت اندک قیمت در بازار هم شده است . یعنی هم مصرف کننده سود کرده و هم تولید کننده …
بی تعارف یا ژست کمک به تولید میگیرید و فقط شعار میدهید و یا واقعا در فکر تولید هستید . به نظر رویداد امروز راه را برای کسانی که واقعا قصد کمک در این مسیر را دارند باز کرد . این مبلغ قطعا در شرکت میتواند منجر به رشد بیشتر تولید شده و در یک فرایند درست افزایش تولید و کم کم افزایش عرضه و حتی رشد سود و باقی موارد را رقم بزند ولی مدت هاست این پول در جیب دلالان میچرخد و به ریش تولید کننده و مصرف کننده و سهامدار و کارگر می خندند !! تکلیف متولیان این موضوع نیز روشن است یا قصد کمک به تولید را دارید یا ندارید ولی به نظر مسیر بازار امروز راه را روشن کرد …
روزهای بعد در مورد این موضوع بیشتر صحبت میکنیم ولی تقریبا مطمئن هستیم که اگر روند قیمت گذاری دستوری ادامه داشته باشد به زودی شاهد کمبود عرضه و صف نشینی و دوباره چالش و داستان های قدیمی را داریم …
و اما سراغ بازار امروز برویم که امروز بانک و خودرویی با خبرهای برجامی خوب بودند و بقیه تماشای دلار میکردند و از ابهام ایجاد شده می ترسیدند … به نظر خیلی ها سعی کردند همه چیز را به اخر هفته بسپارند و با توجه به عرضه های مستمر از قفل شدن بازار نمی ترسند و سعی کردند پسا جریانی عمل کنند و اول اتفاق بیافتد و بعد در شرایط خرید یا فروش قرار بگیرند .
بانک ها خوشبین به برجام
در نمادهای بانکی شاهد روند مثبت خوبی بودیم این گروه مستعد صعود خوبی بوده و همچنان به احیا برجام خوشبین است
بانک پارسیان خبرهای خوبی دارد از برنامه عرضه سهام شرکت های زیر مجموعه تا برنامه فروش سهام سرمایه گذاری پارسیان که مالکیت اپال را در اختیار دارد وپارس هدف قیمتی 200 تومانی را دنبال و با حمایت قوی 180 تومانی همراه است
بانک صادرات هم با حمایت های خوبی همراه و در مسیر صعود قرار گرفت این سهم تا قیمت های 180 تومان بالا رفته و با مقاومت قوی مواجه خواهد شد شنیده می شود این بانک تعداد شعبات خارجی زیادی داشته و احیا برجام تاثیرات بسزایی بر عملکرد این بانک دارد
بانک ملت هم بر قیمت های 320 تومان در حال معامله است تثبیت سهم در قیمت های بالای سطوح فوق سهم را تا هدف 360 تومان بالا خواهد برد وبملتی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و با دید میان مدت رشد قیمتی خوبی را به خصوص در صورت توافق هسته ای خواهد داشت
ز دید بنیادی هم سراغ ونوین و وبملت و سامان به نظر این دو دسته را در گروه بانک داشته باشید و شاید درموج اول دسته اول و در موج بعدی این دسته دوم بهتر جواب دهد . سامان در تیر ۱۳۶۶۶ میلیارد ریال درامد داشته است و سود پرداختی به سپرده ۱۲۰۱۴ میلیارد ریال بوده است و ۴ ماهه ۱۲۰۴۴ میلیارد ریال تراز مثبت است .سامان در گزارش 3 ماهه به سود 463 ریالی رسیده است و رشد 441% نسبت به مدت مشابه دارد . سهم ۱۶,۰۴۱,۸۱۵ میلیون ریال درامد عملیاتی داشته است و سود خالص 15864 میلیارد ریال است به نظر فضای خوبی را دارد
وسالت هم همچنان می تازد به واقع قیمت خوبی بازشد و خوب پیش می رود .
خودروی ها تخته گاز
در نمادهای خودرویی شاهد تخته گاز سهام این گروه بودیم به طوری که این سهم ها در مسیر صعود و رو به رشد خوبی قرار داشته و می توانند به بازدهی خوبی برسند
خساپا بارها به سمت صف خرید رفت به نظر می رسد در صورت شسکته شدن سد قیمتی 220 تومان تا سطوح 250 تومان رشد نماید
روند پذیرش خودروهای تولیدی ایران خودرو در بورس کالا سبب شده تا این سهم نیز با وضعیت خوبی همراه و به مصاف شکست قیمت های 220 تومانی برود این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و با روند صعودی خوبی همراه می باشد ایران خودرویی که هدف قیمتی 240 الی 260 تومانی را در صورت تداوم جو مثبت فعلی خواهد داشت
خبهمن هم در حال شکست سطوح 180 تومان است خودروهای عرضه شده این شرکت در بورس کالا با رقابت خوبی همراه ومعامله شد به نظر می رسد سود سازی شرکت های زیر مجموعه و خبرهای عرضه محصولات شرکت در بورس کالا بتواند حتی سهم را تا قیمت های 200 تومان بالا ببرد
چه برای خودرو با خبرهای جدید ترو چه خبهمن بورس کالا اتفاق خوبی است . البته در مورد 206 و پرشیا به نظر خبربه این زودی ها محقق نمی شود ولی در کل همه خبرهای این حوزه مثبت است به زودی و طی هفته های اتی هایما و شاهین هم راهی بورس کالا می شوند .
در این گروه لیدر خساپا خواهد بود و خودرو از خساپا شاید ارزنده تر باشد ولی حرکت خساپا قوی ترو خاص تر است . البته خودرو نیز انصافا نموداری جای خوبی است
خاور هم خوب پیش رفت و نشان میدهد خرید حق خاور در روز عرضه حق به قیمت های زیر 50 عدد خوبی بوده است
بیمه های خوش اتیه
در نمادهای بیمه ای نیز شاهد اقبال خوبی هستیم رفع تحریم ها سبب گسترش بازار و فعالیت های این شرکت ها شده و بازار به تحولات این گروه با احیا برجام خوشبین است
اتکام که تحولات بنیادی خوبی را شاهد بوده و سودش در گزارش اخیرش رشد خوبی را نشان می دهد با اقبال همراه و پس از افزایش سرمایه همچنان در مسیر صعود قرار دارد این سهم تا قیمت های 320 تومان جای رشد داشته و در قیمت های فوق به مقاومت قوی برخورد خواهد داشت
بیمه البرز هم که سود سازی بالایی داشته و به نظر می رسد همچنان با وضعیت مثبت بازار شرایطش بهتر نیز شود با رشد قیمتی به سمت اهداف 220 و 250 تومان باز می گردد این سهم توانایی بنیادی بالایی داشته و در بین شرکت های بیمه ای موقعیت خوبی دارد
بیمه نوین هم رشد خوبی دارد سهمی که پس از افزایش سرمایه با اقبال همراه شده و در مسیر رو به رشد قرار گرفته است این سهم هدف قیمتی 160 تومانی داشته و این رشد بیشتر به واسطه تغییرات مثبت سود سازی این شرکت بیمه ای صورت می گیرد
غذایی ها و رشد عالی
در نمادهای غذایی همچنان روند نوسانی عمدتا مثبت را شاهد هستیم بازار بر شرکت هایی که امکان صادرات داشته و از برجام نفع می برند دیدگاه خوبی پیدا کرده است
در نماد غگلستا سهم با صف خرید میلیونی به رشد خود ادامه می دهد سهمی که خبر قرار داد جدید با روسیه به منظور صادرات گسترده محصولات به این شرکت در کنار شایعات سود 250 تومانی برای سال جاری پول قوی را به سمت سهم روانه کرده است هدف قیمتی 1200 الی 1250 تومان در انتظار سهم است
زپارس با عبور از مقاومت 3600 تومانی خود را به قیمت های 4000 تومان رساند همچنان بالا بودن قیمت محصولاتش که عمدتا تولیدات کشاورزی می باشد انتظارات برای جهش سود سازی را بالا برده است همچنین احتمال افزایش سرمایه در این سهم بعید نیست فعلا زپارس باید فردا به مصافقیمت های 4200 تومانی برود
در غدشت هم شاهد صف خرید خوبی بودیم این سهم تا قیمت های 4200 تومان جای رشد خواهد داشت سهمی که سود سازی خوبی داشته و بازار انتظار دارد با توجه به سرمایه پایین و حجم فروش بالا به زودی تحولات خوبی در سهم شکل بگیرد
سرمایه گذاری های زیر پوستی
در نمادهای سرمایه گذاری نیز نوسانات ارام را شاهد بودیم برخی سرمایه گذاری ها پتانسیل های بالایی داشته و در انتظار یک صعود جانانه به سر می برند
در وساپا با مثبت بودن امروز سایپا فرصت خوبی به وجود امده بود سهم اگر روند مثبت خودرویی ها ادامه دار باشد بالاخره توان صعود تا هدف بعدی یعنی سطوح 620 الی 650 تومان را پیدا خواهد کرد وساپایی که بیشترین تاثیر را از رشد خودرویی ها و معامله بلوکیشان پذیرفته و اوضاع بسیار خوبی دارد
وبانک امروز متعادل شد البته کف قیمتی سهم برابر با قیمت های 920 تومان است سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و احتمالا در گام بعدی شاهد اگهی مجدد بلوم شازند به صورت اقساطی خواهیم بود وبانک در صورت رسیدن به کف قیمتی عنوان شده ارزندگی خوبی دارد
اوضاع نفت خوب نبوده و با افت قیمتی سهام وابسته به نفت تاپیکو هم با نوسانات منفی همراه شده است فعلا سهم مقاومت 1600 تومانی و حمایت قوی 1450 تومانی داشته و فعلا در این سطوح در نوسان است
تاصیکو امروز رفت ولی به نظر شرایط خوبی را دارد و میتواند مورد توجه باشد روزهای بعد در مورد شستا و تاپیکو و تاصیرکو بیشتر می شنویم و البته صبا هم شرایط خوبی دارد
چهارگوشه بازار
کشتیرانی دریای حخزر یا همان حخزر امروز با روند صعودی از کف قیمتی 1600 تومانی برگشت خوبی زد سهمی که در 3 ماهه با رشد 100 درصدی سود خود همراه و به نظر می رسد بتواند با صعود خوبی همراه شود این سهم رشد قیمتی خوبی در پیش رو داشته و سود سازی مناسبی دارد
کلوند هم با روند نوسانی مثبت همراه شده است سهمی که امسال توانایی سود سازی خوبی در محدوده 500 تا 600 تومان را دارد و به نظر می رسد بتواند صعود خوبی تا قیمت های 3000 تومان در میان مدت داشته باشد سهم فعلا مقاومت 2600 تومانی را داشته و عبور از این مقاومت سهم را با رشد خوبی همراه خواهد ساخت
های وب در مسیر صعودی خوبی قرار گرفته است سهمی که تا قیمت های 300 الی 320 تومان رشدخواهد کرد پی بر ای پایین و سود سازی بالا در این سهم و وعده تحقق بودجه پیشبینی شده برای سال 1401 باعث اقبال خوبی به این سهم شده است
امروز پتروشیمی ها منفی بودند معتقدیم در این فضا سراغ بنیادی ترها اگر برویم به نظر شپدیس و شراز و پارس و نوری و بوعلی سهم های خوب این گروه هستند . به طور کلی معتقدیم در دور بعدی برجام و اثرات صنایع ما شاهد تحولات خوبی دراین گروه هستیم و خود را نشان میدهد .
در بازار در گروه پالایش کرک ها کمی بهتر شدند و بهبود دارند و این به نظر باعث می شود گروه پالایش فضای قوی ترو بهترو خاص تری را در هفته بعد داشته باشند .در کل بازهم معتقدیم با همین شرایط هم این گروه در قیمت های خوبی است ولی الان بروز نمیکند و برای روزهای پایانی شهریور و مهر است . به نظر پالایشی ها گزارش های خوبی را می زنند ولی بازار انها را باور ندارد از همین رو نمیگوییم سهم های بدی هستند ولی از شما زمان میگیرند
بازار فعلا در این فضا فولادی نمیخرد ولی درکل با دید میان مدت و سهم خوب فولاد و فخوز بد نیستند و در کل در این گروه این دو به همراه ارفع قابلیت های بدی ندارند ولی ذوب با این خبرها و این اتفاقات از شایعات تجدید میتواند جالب باشد هر چند خیلی توصیه ای به خرید در ذوب نداریم در ذوب خبر رسید که افزایش سرمایه صرفا تجدید نیست . در حالی که شایعه افزایش سرمایه شرکت ذوبآهن از طریق تجدید ارزیابی در بازار پیچیده است، یکی از مسئولان این شرکت در گفت و گو با همفکران تایید کرد که افزایش سرمایه به تنهایی از محل تجدید ارزیابی نیست و احتمالا ترکیبی از تجدید ارزیابی داراییها و آورده سهامداران خواهد بود.
[/ihc-hide-content]


