[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازار امروز چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
سایه برجام …
امروز بازار در پارادوکس اتفاقات مختلف کار خود را آغاز کرد و در حالی که آخر هفته چشم به تحولات سیاسی و اقتصادی دارد کار امروز را تا حدودی منفی آغاز کرد و منفی پیش رفتن اما در انتهای بازار با توجه به تحولات سیاسی و خبرهای رسیده از برجام و افت دلار و گمانه زنی در این موضوع با رشد رنجی نمادهای خودرویی و بعضاً بانکی مواجه شده که کمی حال و روز بهتری را در نیم ساعت آخر خود داشت
اما هنوز بازار با تردیدهای جدی مواجه است و معاملات امروز نشان داد که آن بحثی که مطرح می شود که جریان پول با جریان خبر و اتفاقات شوک های مثبت باید همراه باشد کاملاً دقیق و درست و منطقی است
ریزش افت و شرایط بازار امروز به خوبی نشان دهنده این است که هنوز ابهامات و اتفاقات منفی در ذهن بازار وجود داشته و نمی تواند ماهیت دقیق و کاملی از روند برگشتی و تغییر احتمالی ایجاد شده به بازار بدهد
و این که بازار حجم نمیخورد بی دلیل نیست
این روزها سوال بسیاری از سهامداران این است که با شرایط فعلی بازار آیا جریان معاملات به ما این را نشان میدهد که بحران اخیر به پایان رسیده است؟؟ و یا دوباره کاهش داریم و و سوال بسیاری این است که ما فضای تلخ گذشته را به پایان بردیم ؟! حقیقت امر باید اذعان داشت که شاید منفی های سنگین را دیگر شاهد نباشیم و آن چیزی که طی مدت بر بازار گذشته و از آن به عنوان بحران یاد می کردیم و فضای منفی را در بازار به وجود آورده بود با کمک ها و برخی اتفاقات اتمام شده باشد و دیگر شاید چنین منفی سنگینی محقق نشود که امیدواریم این طور باشد اما برای برگشت و اعلان شیپور پایان بحران و آغاز روزهای جدید و رشد جدید هنوز مولفههای جدیدی وجود دارد که چشم بازار هنوز آنها را نگرفته و درک نکرده است … به عنوان مثال مهمترین دلیل و حجت برای اینکه هنوز جریان پول به بازار نیامد حجم معاملات است که نشان دهنده ضعف جدی بازار بوده و یا مولفه های نظیر عدم مشارکت جدی حقوقی ها در بازار نکته دیگر این ماجراست
اما چند اتفاق همچنان برای بازار مهمترین رویداد به شمار می رود ما رخدادهای مهمی در بازار داریم نظیر گزارشهای معاملات بلوک و مواردی از این دست و همچنان احساس می کنیم که بلوک خودرویی ها ،بازارهای جهانی ،جریان نرخ سود جز عوامل موثری در بازار هستند البته شدت واگذاری گذاری بلوک با سرد و گرم شدن های متعدد کمتر شده ولی همچنان موثر است . بازارهای جهانی نگرانی سهامداران را کمتر کرده است ولی به هر حال همچنان عامل اثرگذار است
اما فرای این موارد برای روزها و هفته های پیش رو دو موضوع وجود دارد که نسبت به آن کمی نگران هستیم موضوع اول همان موضوع جریان اصیلی است که همواره معتقدیم رشد بازار پای خود را روی شانه او گذاشته و بالا می رود و آن جریان بنیادی و ارزندگی شرکت هاست گزارش تیر شرکت ها در گزارش ماهانه کمی از خرداد کمتر بود اما گزارش های سه ماهه بسیار خوبی را داشتیم نمیدانیم هنوز مولفه های قوی در این حوزه دیده نشده اما احساس می کنیم گزارش ماهانه مرداد بسیاری از شرکتها ممکن است آن طوری که بازار انتظارش را دارد نباشد و فروش کمتر باشد و این یک مولفه نسبتاً خاص برای تصمیم گیری ها در بازار است که تردید برخی سهامداران را ممکن است افزایش دهد
نکته بعد تحولات سیاسی است که برجام در اوج خود و در نقطه تعیین تکلیف قرار دارد که یا باید بشود یا نشود …احساس می کنیم این دو موضوع برای بازار نقاط خاصی هستند که می توانند با حرکت خود روند را تغییر دهند به خصوص در مورد برجام که معتقدیم حتی اگر گزارش های نه چندان خوبی را در ماهانه مرداد داشته باشیم برجام میتواند آنقدر شوک قوی و مهمی برای بازار به شمار آید که همه چیز را تحت تاثیر و پوشش خود قرار دهند از همین رو به این عامل برای روزها و هفته های پیش رو وزن بیشتری داده و فکر میکنیم فضای متفاوت تری را می تواند برای بازار رقم بزنند
یعنی این چشم به دنیای سیاست بودن دوباره سراغ بازار می آید …
قبل تر معتقد بودیم مشکل بازار نقدینگی است که البته بود و همچنان هم هست اما دقیقتر بخواهیم بیان کنیم مشکل جریان پول نیست مشکل این است که جریان پول انگیزه حضور در بازار را ندارد حالا برخی آن را گردن صندوق های درآمد ثابت بیاندازد و هر کسی چیزی می گوید روی موضوع نمی خواهیم بیش از اندازه مانور دهیم چرا که احساس می کنیم کمی احساسات و تصمیمات و افکار غیر منطقی قاطی برخی موارد شده است چه بپذیریم چه نپذیریم صندوقهای فیکس امروز جزو بازیگران اصلی بازار شدهاند هرگونه بحران در دل این صندوق ها به سرعت به کل بازار سرازیر میشود و از همین روست که نباید عجولانه صحبت کرد و عجولانه حرف زد و تصمیم گرفت و پیشنهاد های روی هوا مطرح کرد اگر هم ایرادی وجود دارد باید با بررسی دقیق برطرف شود نه با دستور و نامه و کمپین …
امروز می خواستم بیشتر در مورد شاخص و تغییرات احتمالی آن صحبت کنیم اما دیدیم که در سالگرد دومین سال ریزش بازار سراغ این موضوع برویم…
ریزشی که درس های زیادی برای همه ما داشت ولی مهم ترینش این بود که به هیچ وجه به وعده و وعید و حرف سیاسیون نباید اعتماد کرد و چه جالب که در آستانه این رویداد وزیرنفت گفته است پروژه پترو پالایشگاهی وارد بازار بورس میشود و مردم سهامدار میشوند و بخشی از سهام دو پترو پالایشگاه که یکی در کنار پالایشگاه خلیج فارس و دیگری در منطقه جاسک قرار دارد، در سهام بورس عرضه میشود تا مشارکت مردمی را به همراه داشته باشد…
همه از ریزش اخیر درس گرفتند به جز این مسئولان و مدیران که اگر قصد داشتید مردم را در اقتصاد شریک کنید نباید این طور اعتماد او را قربانی میکردید… سراو را بریدید و حالا به تن بی سر و بیجان آب تعارف میکنید…
اما بد نیست روی دیگر این بحرانی که رقم خورد را هم ببینیم و آن حضور بی درو پیکر و سیل گونه بسیاری از مردم در بازار بود که دولت و نظام و حاکمیت نتوانست ازاین فرصت طلایی استفاده کندو به بدترین شکل ممکن خراب شد …
یک بار این خاطره را گفته بودیم و امروز دوباره آن را تکرار میکنیم که درس های دوچندانی برای همه ما دارد …
روز ۱۹ مرداد بود در اتاق نشسته بودم در گیر و دار این که بازار چه می شود گران است یا ارزان است و البته داشتیم فکر میکردیم که چرا انقدر تعداد خریداران درسهم های بزرگ خرد و زیاد است و طرف فروشنده انقدر کم و کلان در این فکر بودم که ناگهان صدای در آمد قرار بود سیمی را از بیرون به داخل اتاق بیاورند و لازم بود بخشی از دیوار سوراخ شود و … جوانکی سیه روی ، لاغر ، قد کوتاه ، با یک تیشرت آبی تیره کهنه و شلوار و وکفشی کثیف وارد اتاق شد. چهره خیلی جذابی نداشت اما رنگ پوست او نشان میداد حسابی در آفتاب سوخته شده و کارهای سخت و طاقت فرسایی دارد و زحمت بسیاری میکشد … داشتم به این فکر میکردم که خجالت بکش !! این جوان بنده خدا چطور کسب درآمد میکند و تو اینجا زیر کولر نشسته و بازار هر روز ۵ درصد افزایش می یابد . درست در این گیر و دار بود که از من اجازه خواست تا بالای میز برود و بتواند از بیرون سیم را رد کند .همینطور که به این جوان فکر می کردم و صفحه تی اس ای و کدال را نگاه می کردم ناگهان موبایل او زنگ زد و 5 دقیقه خاص را برای من رقم زد . چهار دقیقه باور نکردنی ! موبایل را برداشت و با اولین کلمه یعنی خساپا !! برق ۳ فاز من پرید ! بله دوست عزیزمان حسابی حرفه ای بورس بوده و به دیگران هم مشاوره و سیگنال میداد ! مکالماتش بالاگرفت ابتدا سراغ خودرویی ها رفت وبه ان طرف خط میخواست بفهماند چرا نمیفهمی مردم برای خرید خودرو صف کشیدند قیمت خودرو گران می شود پس همین حالا باید خودرو و خساپا خرید ! خودرو را پیشنهاد می داد بعد سراغ سناریو تجدیدی رفت و اخر هم پتایر را سیگنال کرد و می گفت یک ماه بعد من هم هستم تو هم هستی این سهم دو برابر خواهد شد و بعد به سیگنال های قبلی استناد می کرد که فرد گوش نداده بود…
نمیدانیم امروز کجاست امیدوارم خیلی ضرر نکرده باشد …
ببنید بازار سرمایه این طور در جامعه نفوذ کرده بود !! هر چه فکر میکنیم عمق فاجعه برای ما عجیب تر می شود و این که حسرت میخوریم چه فرصتی از دست رفت
و اما ماهیت این بازار هم همین است نه دایم خوش و نه دایم منفی است …(قابل توجه حقوقی ها و بسیاری از فعالین بازار)
ولی علاوه بر بی رحمی و بدقولی دولت بازارهم به همه اثبات کرد به شدت نامرد است وقتی چهره عوض میکند بی رحم و نامرد تر می شود یاد بهمن مفید بخیر و خدابیامرزدش . هر وقت میخواهم کسی را در لباس نامردی تصور کنم لحظه خنجر از پشت زدن به داش آکل را یادم می اید … بازار هم همین است گاهی انقدر زیبا و دلفریب و جذاب و لوند است که چشم از او برنمیداری و لحظهای که اصلا انتظارش را نداری از پشت به تو خنجر میزند . از قدیم هم گفته اندخوب رویان عالم رحم ندارد دلشان ! باید از جان گذرد هر که شود عاشقان ! برای همین است که بازی بازار سرمایه قواعد خود را دارد !
این زیبا روی عشوه گر هزار داماد ! هم جذاب است و هم بی رحم برای او مهم نیست تو کجای این بازی و زندگی هستی او به تو فکرنمیکند . خیلی از قدیمی های بازار اسیر او شده بودند و برای همین است که این بار وقتی بساط دلربایی را پهن کرد برخی شاید خیلی زود از او دل کندندو وارد جریان عشث و عاشقی او نشدند . آنهاکه یک بار از او شکست خورده بودند فروختند تا راحت باشند ولی این بار این دلبر چشم آبی انقدر قشنگ بازی کرد و انقدر زیبا و حرفه ای دل همه را برد که وقتی به خود آمدیم با جیب خالی و خنجر از پشت خورده وسط میدان بودیم … خیلی ها هم البته ته بازی او را می دانستند ماندند تا یک باردیگر این مزه را بچشند چرا چون طول این مسیر عاشقی برای انها شیرین بود ! آنها قبول کردند که آخرین جرعه این جام تهی است … ولی باید نوشید …
روز 19 مرداد یعنی آغاز ریزش تاریخی بازار برای همیشه در ذهن همه میماند … به خصوص برای من که فردای آن روز ،روزتولدم بوده و هیچ وقت این روزهای خاص و تلخ و شیرین از یادم نمی رود …
بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که خوب آغاز کرد بعد فشار عرضه او را گرفتار کرد و فقط نیم ساعت اخر کمی به واسطه تحولات برجامی اوضاع بهبود داشت و در دو گروه خودرو و بانک بهتر عمل کرد …
ساختمانی ها و تحرکات مثبت
در ساختمانی ها شاهد تحرکات مثبت خوبی بودیم به طوری که سهام ساختمانی با رشد قیمتی و برخی از ان ها با اقبال همراه شدند
در نماد وساخت شاهد تشکیل صف خرید خوبی بودیم این امر به دلیل فروش بلوکی سهام ثخوز بوده و اقبال را به این سهم بازگرداند برای این سهم انتظار قیمت های 92 تومانی را داریم شکسته شدن این سطوح وساخت 100 تومانی را به همراه خواهد داشت
آ س پ به کف قیمتی 420 تومانی رسیده و افت بیشتر در این سهم بعید به نظر می رسد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و صعود خوبی را در پیش رو دارد این سهم در صورت مثبت شدن جو بازار تا قیمت های 460 الی 520 تومان جای صعود دارد
در توس گستر که تحولات خوبی را در شرکت های زیر مجموعه شاهد می باشد سهم به قیمت های 620 تومان رسید سهمی که مقاومت قوی در همین سطوح داشته و اگر بتواند از این سد قیمتی عبور نماید تا سطوح 680 تومان رشد خواهد داشت
سهم های خوب و خاص این گروه یکی یکی پیدا می شوند مثلا ثباغ هم شرایط خوبی دارد و میتواند در کنار ثاخت مورد توجه باشد در این گروه ثبهساز و ثامید ثپردیس گزینه های خوبی هستند و میتوانند کمی بیشتر زیر نظر باشند و بهتر است انها را دراین قیمت در این گروه زیر نظر داشته باشید .
خودرویی های امیدوار
در خودرویی ها شاهد امیدواری سهام این گروه هستیم از دید نموداری احتمال رشد از افت بیشتر است و تنها این گروه در انتظار اخبار قوی برای صعود هستند
سایپا نوسانات ارام را تجربه کرد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و می تواند در صورت تثبیت درقیمت های بالای 180 تومان روند بهتری را تجربه نماید سایپایی که همچنان در انتظار مشخص شدن سرنوشت معامله بلوکیش و نتیجه برجام است
زامیاد امروز منفی بازگشایی شد سهم حمایت های 1100 و 1000 تومانی و مقاومت 1200 الی 1250 تومانی دارد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و با پتانسیل رشد خوبی همراه می باشد به خصوص این که خبر مهم افزایش سرمایه سهم اگر زودتر منتشر شود حمایت ها از سهم افزایش خواهد یافت
ایران خودرو به سمت کف قیمتی 190 تومانی برگشت زده است این سهم اوضاع خوبی داشته و حمایت های قوی می شود و بعید است سطوح 190 تومان را از دست بدهد این سهم نیز در انتظار خبرهای خوب برای برگشت روند است
بانک های جذاب
در نمادهای بانکی شاهد جذاب شدن قیمیت برخی بانک ها به خصوص بانکهایی که سود سازی بالایی داشته اند هستیم اخر وقت امروز به واسطه شایعات برجام سهم را خوب خریدند به نظر بانکی ها همچنان در بین بزرگان وتجارت و ملت بهتر هستند و در بین کوچک ترها ونوین و سامان و وپارس هم میتوانند جالب باشند
زمزمه بازگشایی وسالت مطرح است احساس میکنیم سعی براین است که محدود باز شود ولی در کل اگر در قیمت های خوبی باز شود به نظر با توجه به افزایش سرمایه 900% احتمالی سهم خوبی است . 3ماهه به سود 3515 ریالی رسیده است این یعنی 15000 ریال سود را دارد و این یعنی قیمت های زیر 5هزار تومان اگر باز شود بازهم خریدار خواهد داشت . بازگشایی این سهم زیر نظر باشد .
در بانک اقتصاد نوین سهمیکه امسال سود بالای 100 تومانی داشته و در 3 ماهه به سود سازی بالایی رسیده است شاهد نوسانات منفی هستیم قیمت های فعلی نشان گر معامله سهم با پی بر ای فوروارد 3 بوده و سهم در موقعیت خوبی قرار دارد
بانک دی که با صف خرید همراه بوده است امروز را منفی بود علی رغم وعده های فروش دارایی ها و خروج این سهم از وضعیت زیاندهی فعلی بازار اطمینان به این سهم نداشته و گزارشات ضعیف و زیان های سنگین اخیر سبب بی اعتمادی شده است بانک دی فعلا با حمایت 70 تومانی همراه است
پست بانک خوب نوسانی می دهد به نظر می رسد این سهم در کف قیمتی 380 تومانی و سطوح 420 تومان نوسان داشته و نوسانات 10 درصدی بدهد وپستی که نشان می دهد امسال سود بالای 100 الی 120 تومانی دارد و یک افزایش سرمایه هم از سود انباشته در انتظارش است
سرمایه گذاری های خاص
در نمادهای سرمایه گذاری شاهد روند پر عرضه ای بودیم در این بین برخی سرمایه گذاری ها به دلیل تحولات و خبرهای مثبت با رشد قیمتی همراه شدند
در سرمایه گذاری سایپا سهم شاهد نوسانات منفی اما در اواخر وقت معاملاتی شاهد رشد قیمتی بود این سهم نشان می دهد پتانسیل های خوبی داشته و اگر جو گروه خودرومثبت شود با صف خرید به سمت اهداف قیمتی عنوان شده 560 الی 620 تومانی خواهد رفت سهم حمایت خوبی در سطوح 480 تومانی تشکیل داده است
وبانک در صف خرید سنگینی قرار داشت سهم در سطوح قیمتی 820 تومانی معرفی شده بود ظاهرا بحث فروش سهام مدیریتی پتروشیمی شازند به پالایش نفت تهران جدی شده است و در این صورت سهم جای شناسایی سود سنگین و بالایی داشته و رشد قیمتی بسیار خوبی را در پیش خواهد گرفت گفته می شود به زودی هم ونوین را هم اگهی خواهد کرد و این هم خبرمهمی است
وبشهر سهامدار درصدی وبانک هم امروز کمی مثبت بود سهمی که توانایی های بالای بنیادی داشته و صعود خوبی در انتظارش می باشد سهم ارشز ذاتی 700 الی 800 تومانی داشته و محرک رشد قیمتی سهم می تواند رشد قیمتی و سود وبانک باشد
پالایشی های کف نشین
در نمادهای پالایشی روند نوسانی منفی ادامه داشت سهام این گروه در کف های حمایتی قوی بوده و نباید این سطوح حساس را از دست بدهند البته این بد شانسی انهاست که کرک اسپرد ها سقوط تاریخی را تجربه میکنند .
شتران در کف قیمتی 500 تومان تلاش دارد تا این سطوح را از دست ندهد این سهم که قرار است به زودی مالک مدیریتی پتروشیمی شازند شود در صورت این خرید سود های خوبی هم از طریق این شرکت شناسایی خواهد کرد افت بیشتر برای شتران از این سطح قیمتی بعید است
شاوان هم درست بر سر حمایت 2000 تومانی قرار دارد با این گزارش 3 ماهه عالی که سهم ارائه داد به نظر می رسد اینده خوبی در انتظارش باشد تنها ترس بازار از کاهشی سود سود 3 ماهه دوم این سهم به دلیل افت قیمت های جهانی نفت می باشد
شبریز با انتشار گزارش خوب پتروشیمی تبریز انتظار می رفت روند بهتری را تجربه نماید اما فشار فروش در این سهم نیز بالا بود سهمی که کف قیمتی قوی 1600 تومانی را داشته و بعید است افت بیشتر قیمتی را از اینسطوح تجربه نماید
در بازی این گروه شبهرن و شسپا و شرانل هم شرایط خوبی دارند حتس شپاس هم از دید ما بد نبود ولی شپاس 3ماهه خوبی نداشته ولی تیر خوبی داشت شپاس در 3ماهه 127 ریال سود محقق کرده و 933 میلیارد ریال سود عملیاتی و 304 میلیارد ریال سود خالص دارد و افت عجیب 83% سود را نسبت به مدت مشابه دارد
چهارگوشه بازار
در نماد تپمپی سهم به سطوح بالای 1600 تومان رسید سهمی که در صورت تثبیت در سطوح فوق تا قیمت های 1800 و 2000 تومان در گام اول جای رشد دارد با توجه به شایعات سود 350 تومانی سهم برای سال جاری تپمپی ارزش ذاتی 2400 تومانی دارد
مس باهنر در گزارش 3 ماهه عالی بود سهمی که امسال سود 600 تا 700 تومانی داشته و ارزش ذاتی بالایی دارد سهم حمایت های 2400 و 2200 تومانی داشته و برگشت به سمت قیمت های 2800 تومانی محتمل می باشد فباهنر به دلیل سود سازی بالا می تواند با اقبال همراه شود
ولصنم با نوسانات مثبت همراه شده و حمایت بسیار خوبی از سهم توسط حقوقی ها می شود این سهم که با پتانسیل های خوبی نظیر افزایش سرمایه و فروش سهام واتی همراه می باشد در حال زمینه سازی برای صعود تا قیمت های 320 و 360 تومانی می باشد دراین گروه ولبهمن مجوز افزایش سرمایه را گرفته است و ولساپا نیز بنیادی شرایط خوبی را دارد
رونق بازارهای جهانی حرکات روی فلزاتی های بازار میتواند بهتر شود برخی سریع سراغ فملی می روند که با 1200 1300 ریال سود قیمت خوبی را دارد ولی فکر میکنیم همچنان فایرا و فاسمین گزینه های بهتری باشند به خصوص این که هردو افزایش سرمایه های خوبی از انباشته داشته و میتوانند مورد توجه باشند از همین رو اول فاسمین و بعد فایرا را زیر نظر بگیرید
اگر اهل ریسک هستید فنوال و فباهنر هم جالب هستند ولی ریسک زیادی دارند در این گروه بهبود جهانی ها و عدم افت نرخ ارز اتفاق مهمی برای بازار و این گروه بوده است
در گروه سیمان هم وضعیت خوب است .سشرق در 3ماهه 296 ریال و 6 ماهه 421 ریال و 9ماهه 674 ریال سود محقق کرده است 3 ماهه 919 میلیارد ریال سود عملیاتی و 786 میلیارد ریال سود خالص دارد در 6 ماهه سود عملیاتی 1234 و سود خالص 1116 میلیارد ریال بود 9ماهه سود عملیاتی 1738 و سود خالص 1788 میلیارد ریال بوده است به نظر سهم بدی نیست و با سود غیرعملیاتی امسال عدد خوبی را خواهد داشت . سخوز و سفانو سکرما سپاها سفارس سابیک سشرق سمازن گزینه های خاص تر بهتر گروه سیمان هستند
[/ihc-hide-content]


