[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز سه شنبه 18 مرداد 1401
سرد و گرم سیاست !
امروز سه شنبه بازار را در حالی پیش بردیم که پس از تعطیلات بازار شاهد اخبار متفاوتی از برجام و دنیای سیاست بود و البته از حق نگذریم بازار واکنش نسبتاً خوبی را از خود بروز داد
بسیاری معتقدند بازار در حال طی کردن مسیری به نام بی تفاوتی به برجام و دنیای سیاست است اما فکر می کنیم امروز دست های نامرئی پشت تقاضای بازار وجود داشت که هر طور شده او را به سمت بهبود و شرایط مثبت سوق بدهد
اینکه بازار نسبت به برجام باید چه واکنشی را نشان دهد امروز کمی بیشتر صحبت خواهیم کرد
اما سرد و گرم شدن خبرهای مختلف سیاسی و اتفاقات بازار باعث شده تا به نوعی همچنان حجم با کاهش مواجه بوده و همچنان تماشاچی محور باشیم و پول قوی وارد بازار نشود و این دقیقا اتفاقی است که در حال حاضر در بازار هم شاهد بودیم چه امروز چه روزهای قبل …
اما آیا واقعا سیاست و برجام در بازار بی فایده است؟؟ بسیاری بر این سوال مانده اند که آیا به واقع برجام برای بازار مفید است و موثر است و تایید ان میتواند تغییری در شرایط بازار ایجاد کند.
قبل از پاسخ به این پرسش به دو موضوع توجه کنید در مقطعی که برجام در این مدت وجود نداشت و همه بر طبل تحریم ها و ایستادگی و مواردی از این دست می کوبیدند دو اتفاق برای بازار رخ داد اتفاق اول این بود که بازار افزایش نرخ ارز و تورم را در قیمت ها لحاظ نکرد یعنی به این شکل که ما تورم داشتیم و دلار هم صعودی بود اما برخلاف آنچه بسیاری فکر میکردند که رشد دلار رشد بازار را به همراه خواهد داشت این اتفاق رخ نداد و ما شاهد سرکوب بازار در این فضا بودیم که قیمت ها را به پایین ترین حد خود طی سالیان اخیر رساند اما عامل دوم که به نظر از دید ما عامل مهمتری است این بود که برجام باعث شد تا دولتی که بی پول شده بود بی پول به مغز او فشار بیاورد و تصمیمات غیر منطقی او را به شدت افزایش داده و در واقع فضای تصمیمات غیر منطقی دولت را بی پولی ناشی از نبود برجام تشدید کرده و اثرات جبران ناپذیری را در بازار گذاشت شما به سلسله تصمیمات دولت نگاهدکنید کاملا مشخص بود که بازار سرمایه هیچ اهمیتی نداشته و دولت فقط و فقط در راستای منافع و راهبردهای خود تصمیم میگرفت که این میان بازار سرمایه نیز قربانی شد
شاید اگر برجام وجود داشت و دولت بی پول نمی شد، این اتفاقات این شدت و با این شکل رخ نمی داد و ما شاهد آن نبودیم از همین رو معتقدیم بازار یک سال بدون برجام را تجربه کرد و آن تصورات ذهنی که افزایش نرخ ارز و تورم باعث بروز بهبود قیمتها در بازار میشود از بین رفته و حالا بهتر است با منطق اقتصادی پیش برویم …
برجام حتی اگر نصف و نیمه هم باشد منطقی اقتصادی دارد و امروز بازار به آن منطقه اقتصادی نیاز دارند
از برجام سراغ بازار برویم….
مدتها قبل و طی هفته های گذشته هم بارها تکرار کردیم که برای رشد بازار همراهی اخبار به همراه جریان پول نقش بسیار بسزایی در روند خواهند داشت در حال حاضر هر دو جریان در دسترس بازار هستند اینطوری که جریان پول توسط صندوق تثبیت و توسعه و همچنین برخی صندوق هاشکل جدی تر و بهتری به خود گرفته و اخبار هم در کشاکش برجام و تحولات آن رونق بهتری دارد اما اینکه فکر کنیم هریک به تنهایی می توانند بازار را به شکلی هیجانی مثبت نگه دارد شاید برای چند روز امکان پذیر باشد اما برای طولانیمدت بعید است این اتفاق رخ دهد
از همین رو این دو بازار روی دو پایه این جریان بنا نهاده شده که هر دو می توانند فضای متفاوتی را برای بازار رقم بزنند امیدواریم این اتفاق با همراهی هر دو جریان در بازار رخ دهد.
جریان پول این روزها حکم خشاب های تفنگ را دارد که سربازان در جنگ های پارتیزانی و نامنظم خواهند داشت جنگی که اتفاقاً تا حدودی کار را پیش برده و سختی اش را پشت سر گذاشتیم حالا برای فتح سنگر های بعدی باید بسیار هوشمند و عاقلانه عمل کرد این خشاب ها نباید چشم بسته شلیک شود و باید با حساب و کتاب و با تحلیل و با تمام فضای بازار و در نظر گرفتن آن شلیک شود به نظر بازار کم کم خود را پیدا خواهد کرد و سعی میکند از این فضا فاصله بگیرد که این دو رویداد در سرعت این تصمیم بسیار مهم است
همین حالا نیز اندک بهبود بازار باعث شده برخی حقوقی ها و صندوق ها دوباره دست به جیب باشند از صندوق ها گفتیم دوباره بحث حد نصاب صندوق های درآمد ثابت مطرح می شود بازهم نظر خود را تکرار میکنیم که هیچ کس نمی گوید فرار از قانون داشته باشیم اما دو موضوع وجود دارد در این که این قیمت ها در حال حاضر در بازار بسیار ارزنده هستند و هر شخص حقیقی و حقوقی یا صندوق با درآمد ثابت و متغیر بخرد شک نداریم سود خواهد کرد
اما بسیاری از این صندوق ها خیلی اعتقادی به این ماجرا نداشته و با اجبار و اکراه دست به چنین کاری میزنند
به نظر همیشه سیاست دستوری جواب معکوس داده و باعث خواهد شد چند صباح و چند پله جلوتر دوباره فروشنده چشم و گوش بسته بازار شوند
احساس میکنیم بازار انقدر پتانسیلهای خوب و قوی دارد که جریان پول را بتواند از گوشه و کنار بیرون بکشد و به دل خود بیاورد واصلا نیازب به پول با منت صندوق های درآمد ثابت باشد این صندوق های درآمد ثابت هستند که باید صرف و صلاح خود را در نظر گرفته و در بازار حرکت کنند اما به طور کلی با هرگونه دستور و اجبار برای خرید یا فروش خیلی میانه خوبی نداریم و ماهیت این صندوق ها نیز می توانند در بازار صعودی برای بازار چالش آفرین باشند …
و اما سراغ بازار امروز برویم که خوب آغاز کرد و خوب پیش رفت و کمی هم غیر منتظره ظاهر شد و به نظر اوضاع خوبی را دارد البته برخی بازار امروز مثبت ان را مصنوعی میدیدند ولی در هر صورت طبیعی یا مصنوعی روی تابلو امروز بازار وضعیت خوبی را تجربه کرد
تیک اف خودرویی ها
در نمادهای خودرویی شاهد روند صعودی خوبی بودیم خودرویی هایی که وضعیت خوبی داشته و همچنان جو روانی مثبت این گروه بر بازار تاثیر گذار بوده است
خساپا با رشد قیمتی همراه شد سهم که در تلاش است تا سطوح قیمتی 180 تومان شکسته شود این سهم همچنان از حمایت های خوبی برخوردار و در انتظار مشخص شدن وضعیت بلوک 40 درصدی خود می باشد این سهم همچنین با خبرهایی در خصوص فروش برخی شرکت های زیر مجموعه خود به منظور اصلاح ساختار مالی همراه می باشد
ایران خودرو هم حمایت خوبی شده و در استانه قیمت های 200 تومان قرار گرفته است سهمی که وضعیت حمایتی خوبی داشته و در سطوح خوبی قرار گرفته است این سهم با شکست قیمت های 200 تومان تا سطوح 220 تومان جای صعود دارد
خبهمن که تحولات خوبی در شرکت های زیر مجموعه خود همراه می باشد با رشد قیمتی و نوسانات مثبت همراه شده است این سهم تا قیمت های 180 تومان جای رشد دارد به خصوص این که شاهد پذیرش دو محصول شرکت در بورس کالا نیز هستیم که بر فروش و سود شرکت اصلی نیز تاثیر مثبت دارد
در این گروه تا همین دقایق حق خاور داشت معامله میشد و به نظر حق تقدم سهم در قیمت های 460 ریال تمام کرد و جای خوبی بود و فکر میکنیم بازی جالبی را داشته باشد .
بین خودرو و خساپا خساپا توصیه می شود البته اگر اهل صبر طولانی مدت تری هستید خودرو بهتر است ولی در کل خساپا وساپا گزینه های خاص تری هستند
ساختمانی ها بر فراز بازار
در نمادهای ساختمانی شاهد روند مثبت و نوسانی خوبی بودیم ساختمانی هایی که وضعیت خوبی داشته و تحولات خوبی را به خصوص با رشد قیمت مسکن به همراه دارند
ثاخت هم وضعیت خوبی دارد سهم ازقیمت های 220 تومان برگشت خوبی زده است این سهم تاقیمت های 240 و 260 تومان جای رشد دارد این سهم تا سطوح قیمتی فوق جای نوسان مثبت را داشته و این روزها حمایت های خوبی می شود
سرمایه گذاری مسکن با رشد قیمتی خوبی همراه و توانسته در سطوح بالای 280 تومان تثبیت شود رشد ارزش ان ای وی مهمترین دلیل نوسانات مثبت سهم است سهمی که تا قیمت های 320 تومان جای نوسان مثبت را خواهد داشت
توس گستر با روند صعودی همراه شده است سهمی که دارایی های خوبی داشته و در شرکت های زیر مجموعه ها پروژه های خوبی داشته است وتوسی که امسال هم سود سازی خوبی داشته و هم سود شرکت اصلی و هم زیر مجموعه ها جای رشد خوبی دارد این سهم تا سطوح 650 الی 680 تومان جای رشد دارد
سیمانی های سر سبز
در نمادهای سیمانی به دلیل سود سازی های جذاب گروه در موقعیت خوبی قرار گرفته است این گروه به دلیل پی بر ای پایین و سود سازی های جذاب با اقبال همراه شده است
سیمان شرق با رشد قیمتی همراه و به مصاف قیمت های 760 تومانی می رود این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و صعود خوبی دارد این سهم با شکست سطوح قیمتی تا قیمت های 820 تومان رشد خواهد داشت سهم امسال سود محدوده 150 تومانی خواهد داشت
سفارس با رشد قیمتی همراه شده است این سهم تا قیمت های 1800 تومان رشد می کند سفارسی که در کف قیمتی 1600 تومان قرار گرفته است این سهم نیز با سطوح ارزش ذاتی خود فاصله دارد و جای برگشت خوبی در صورت مثبت شدن شرایط خواهد داشت
در بین سیمانی ها گزینه خوب کم نیست ولی یک گزینه برای ما جالب بود و ان سمازن است سمازن در تیر 1436 ، خرداد 1208 و اردیبهشت 1048 میلیارد ریال فروش داشته است و 7 ماهه 7082 میلیارد ریال فروش داشت مدت مشابه قبل این عدد 4530 میلیارد ریال بوده است
سمازن در 3 ماهه 428 ریال و 6 ماهه 1128 ریال سود محقق کرده است
سهم در3ماهه 1156 میلیارد ریال سود عملیاتی و 1055 میلیارد ریال سود خالص داشت در 6ماهه سود عملیاتی 2863 میلیارد ریال و سود خالص 2780 میلیارد ریال بود .به نظر گزارش خوبی را داشته و میتواند یکی از سهم های خوب در کنار مثلا سپاها سخوز سفانو و برخی دیگر باشد
غذایی های خوش سعادت
در نمادهای غذایی شاهد رشد قیمتی خوبی بودیم غذایی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با سود سازی خوبی همراه می باشند و اکثرا نیز در کف های حمایتی قرار دارند
مهرام از قیمت های 1000 تومانی برگشته است این سهم اوضاع خوبی داشته و امسال سود سازی خوبی به دلیل جهش فروش دارد گزارش تیر که شرکت نیز مثبت و نشان داده سهم سود سازی بهتری در 3 ماهه دوم سال دارد فعلا هدف سهم سطوح 1100 الی 1200 تومان خواهد بود
غگلستا هم که به سود بالایی رسیده و در 3 ماهه جهش 380 درصدی سود داشته است با برگشت روند از سر حمایت 920 تومانی همراه شد امسال سهم بالای 200 تومان سود و ارزش ذاتی 1200 الی 1250 تومانی خواهد داشت
غکورش هم با رشد نوسانی مثبت همراه شد این سهم تاقیمت های 4000 تومان در صورت عبور از مقاومت 3600 تومانی جای رشد خواهد داشت امسال با توجه به افتتاح طرح توسعه شرکت سود سازی خوبی در انتظار این سهمخواهد بود
بانک ها در انتظار اخبار برجامی
بانک ها امروز مثبت بوده و در انتظار خبرهای برجامی هستند اگر توافقی صورت پذیرد این گروه لیدر بازار شده و جای رشد خوبی خواهد داشت
در بانک اقتصاد نوین سهم نوسانات ارامو مثبتی دارد سهمی که در کف قیمتی 320 تومان قرار داشته و سود سازی بالا از مهمترین پتانسیل های سهم محسوب می شود به خصوص این که در گزارش 3 ماهه شاهد جهش خوبی در سود بانک بوده و انتظارات اتی از این سهم بانکی بالا می باشد از دید بنیادی ارزش ذاتی سهم سطوح 400 تومان است
بانک ملت هم با نوسانات ارام مثبت همراه شد این سهم که هدف قیمتی 320 تومان و کف حمایتی قوی 280 تومانی دارد فعلا در انتظار خبرهای مثبت می باشد سهمی که صورت های مالی 3 ماهه خوبی را منتشر کرده و از نظر بنیادی در وضعیت خوبی قرار دارد
بانک صادرات به سمت سطوح 160 تومانی می رود این سهم تا قیمت های 180 تومان جای رشد دارد به خصوص این که سهم اوضاع بنیادی خوبی داشته و شسکته شدن مقاومت 160 تومانی سهم را با اقبال خوبی همراه خواهد ساخت چشم اکید بازار در صادرات به رشد سود سرمایه گذاری ها می باشد
چهارگوشه بازار
شبندر اوضاع خوبی نداشت افت ادامه دارقیمت های جهانی نفت فشارفروش را بالا برده است این سهم به قیمت های حمایتی قوی 760 تومانی رسیده است و به نظر می رسد در این سطوح حمایت شود بازار ترس از افت شدید سود سازی پالایشی ها در 3 ماهه دوم دارد
کرک اسپرد و شرایط ان باعث بروز این رویداد شده است که خریداران پالایشی کمتر شوند . هر چند در همین قیمت ها نیز با وجود افت کرک شرایط واقعا خوب است ولی در کل این گروه کمی از دور توجه فعلا خارج شده است این گروه احتمالا اخر شهریور دوباره در کانون توجه قرار میگیرد و تا ان وقت کمی دل دل کرده و بیشتر اصلاح قیمت کند و اهسته را دارد. دراین گروه بین سهم ها شتران افزایش سرمایه نیز دارد . گزارش توجیهی هیئت مدیرة به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از مبلغ 170,000,000,000,000 ریال به مبلغ 275,000,000,000,000 ریال از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالي و جلوگيري از خروج نقدينگي که در تاریخ 1401/05/15 به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد از ما نشنیده بگیرید ولی شنیدیم که به زودی بلوک شتران اگهی می شود .
سرمایه گذاری سایپا با رشد قیمتی همراه شده است این سهم تا قیمت های 560 الی 620 تومان جای رشد دارد وساپایی که هم رشد قیمت سایپا سبب رشد ارزش ان ای وی سهم شده است وساپایی که سهامدارانش دئر انتظار مشخص شدن وضعیت فروش دارایی های سهم می باشد
کپشیر با اقبال همراه شده است شرکت به زودی افزایش سرمایه را اجرا خواهد کرد تا کارخانه خود را از بافت شهری شیراز به شهرک صنعتی منتقل نماید این سهم نیز وضعیت خوبی داشته و با کف قیمتی 1100 تومانی هدف 1250 تومانی دارد سهم سود سازیش نیز متحول و از طرف دیگر زمین های با ارزشی دارد
رنیک را در بین سهم های پروژه ای می شود زیر نظر گرفت در سوی دیگر از رمپنا هم خبرهای خوبی میرسد . کنسرسیوم مپنا و سولارگروپ برنده مناقصه احداث نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی اردکان یزد شد/معدن نامه
در گروه فلزات هم اوضاع بد نیست . به نظر در گروه فلزات هم گزارشی هم بنیادی و هم نوسانی ۴سهم فملی فاسمین فایرا و کیمیا شرایط خاص تر و بهتری را دارند البته فباهنر هم میتواند جالب باشد ولی بین این سهم هاقابلیت فاسمین را قوی تر میبینیم البته فایرا هم بد نست ولی ریسک این سهم یعنی فاسمین کمی کمتر است .
فولاد هم امروز بد بازنشد و فعلا کمی دل دل میکند ولی در مجموع اوضاع خوبی را دارد ولی در این قیمت ها کمی فشار فروش سهم فعلا بالاست
گزارش نرخ نیما و تحولات فعلی دلار ایم گروه را دوباره مثبت میکند فکر میکنیم با جمیع گزارش ها و اتفاقات 4 سهم بوعلی پارس شیراز شپدیس شرایط خاص ترو بهتری را دارند البته فاز هر یک متفاوت است ولی به نظر بازی خوبی را میتوان در میان مدت در هر 4 سهم دید ولی در مجموع از شاراک هم خبرهایی میرسد که میتواند جالب باشد
گروه حمل و نقل هم شرایط خوبی را داشت . تا قبل از خبرهای برجامی این گروه قطعا خوب و مثبت پیش می رفت ولی با این رفت و امد و تایید و تکذیب ها شرایط سخت شده و امروز اکثر اعضای گروه فکر میکنیم پر عرضه و منفی باشند ولی فرت خوبی است چرا که ما اعتقاد داریم برجام می شود به نظر خرید در حتاید حکشتی و حسینا برجامی است و البته خرید حگهر هم میتواند در قیمت های منفی بنیادی باشد ولی در کل حکشتی و حتاید 2 سهم خاص تر این گروه هستند که فکر میکنیم خرید انها در منفی خوب است
های وب هم شرایط خوبی را دارد . سهم چند روز است بلوک های خوب و خاصی را تجربه میکندو شرایط خوبی را دارد گزارش های خاصی را هم زده و باعث توجه بیشتر بازار به سهم شده است این شرکت در راستای توافقنامه شماره 00/10048 مورخ 1400/06/09 با هدف توسعه هوشمند سازی صنعت بیمه اقدام به عقد قرارداد تامین تجهیزات به شماره 8-01/ش مورخ 1401/05/03 و به مبلغ 4,100,886 میلیون ریال با شرکت توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات شهر فیروزه که های وب و شرکت های گروه آن جمعا مالک 45 درصد سهام آن می باشند نموده است. به نظر خبرخوبی برای سهم بوده و قابلیت های خوبی را برای رشد دارد هم کوتاه مدت و هم میان مدت به نظر بازی خوبی را در این سهم داریم ولی کمی زمان بر است
حفاری را هم امروز خوب خریدند و به نظر بازی خوبی را دارد در مورد این سهم با دید میان مدت شرایط بد نیست البته این را هم بگوییم برجام برای حفاری میتواند زمینه ساز اتفاقات خوبی باشد
[/ihc-hide-content]


