[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز سه شنبه 11 مرداد 1401
چشمک از جاده مخصوص !
امروز بازار چند مرحله متفاوت داشت مرحله اول بازار مردد و طبق معمول ارام و آهسته آغاز کرد ولی هر چه پیش رفت فشار فروش و بی رمقی و بی حالی بازار بیشتر شد و کم کم داشتیم به منفی میرفتیم که طبق اطلاعات و اخبار 2 رویداد باعث شد وضعیت بازار امروز متفاوت تر باشد رویداد اول این بود که صندوق توسعه و تثبیت کمی در بازار فعال تر شده و خریداران بهتری داشتند و رویداد دوم چشمک ریزش گروه خودرو از جاده مخصوص بود که کل بازار را کمی شجاع و قوی تر کرد . به نظر این حرکت اخر وقت دقیقا همان چیزی است که از مدت ها قبل صحبت میکردیم یعنی جریان پول و خبر …
در روزهای گذشته برای فاصله گرفتن بازار از این شرایط و به نوعی نجات بازار دو موضوع را مطرح کردیم و نوشتیم که دو راه برای فاصله گرفتن بازار از وضعیت فعلی وجود دارد راه اول تزریق نقدینگی و پول به بازار برای شوک وارد کردن و گرفتن زهر فروشنده ها به طور موقت است و با توجه به شرایط فعلی توصیه کردیم سازمان بورس با سهامداران حقوقی صحبت کند سود سهام به شکل دیگر در اختیار آنها قرار گیرد ،سود صندوق های توسعه و تثبیت زودتر پرداخت شود و مواردی از این دست اما در آن روز تاکید کردیم و باز هم تاکید کنیم که جریان پول بدون اتفاقات و تحولات خبری و رویدادهای بنیادی نمیتواند زمینهساز تغییر و تحول خاصی در بازار باشد و شاید به طور موقت یک شکل مثبت ایجاد میکند و کمی برای بازار زمان میخرد اما مشکل را حل نمیکند و این مشکل به آینده و چند هفته و چند ماه بعد موکول می شود (حتی اصالت حرکت آخر وقت بازار هم تا وقتی پول وخبر کنار هم قرار گرفت قوی ترو مهم تر شد )
اما این موضوع باعث نخواهد شد که تزریق نقدینگی به بازار صورت نگیرد و باید همه تلاش ها برای نجات بازار آغاز شود در همین راستا گویا طی روزهای گذشته و احتمالا آتی و حتی امروز تحولات و صحبت هایی برای حضور گسترده تر صندوق های تثبیت و توسعه و سایر حقوقی ها در بازار شنیده میشود
چند نکته در رابطه با این موضوع تزریق پول به خصوص نقش صندوق تثبیت و توسعه …
مورد اول … صندوق تثبیت معمولاً در فضای بحرانی وارد بازار میشود امیدواریم همگان متوجه شده باشند که بحرانی تر از این فضا دیگر قرار نیست اتفاق بیفتد پس لازم است که صندوق تثبیت در بازار فعال شود و این به گوش همه خوانده شود که در فضای بحرانی فعلی لازم است تا این صندوق فعالیت قوی تری داشته باشد مورد دوم بارها عرض کردیم عزیزان سازمان بورس از جایگاهی که دارند نترسند . صدایشان رسا باشد.این میزها رفتنی است … چرا چیزی نمیگوید که مثلاً کدام وزیر یا کدام وزارتخانه تعهدات خود را در مقابل پرداخت ها انجام نداده است ! چرا فحشش را بازار میخورد و فشاز روانی اش روی دوش ماست ولی بقیه ساکت هستند و به وقتش پز واریز میدهند !! به نظر باید شفافیت های تعهدات قانونی در این موضوع روشن شود که چه مقدار تعهد بود و چقدر واریز شده و چرا واریز نشده !!
مورد سوم بیخودی عده ای ادای اقتصاددان بودن در نیاورند که مثلا تزریق پول به این صندوق باعث بروز بحران می شود !! باعث بروز تورم می شود! پول حیف میل می شود ! فقط بلدند برای بازار سرمایه ژست بگیرند ؟! ان زمانی که این صندوق ها برای نهاد های نظامی و صدا و سیما و … واریز میکنند چرا صدا در نمی آید ؟! آنجا اظهار نظر سخت یا جای سفت …
از همین رو به نظر وقتی شرایط بحرانی است تزریق هرچه بیشتر منابع به این صندوق لازم و ضروری است و البته این صندوق دارایی غیرمنطقی نمیخرد دارایی ارزان می خرد مطمئن باشید از تسهیلات که به بسیاری داده شده جایش محکم تر است و صرف اتفاقات خوب خواهد شد چرا که قطعاً وقتی بازار سرمایه رونق داشته باشد بازار های اولیه می توانند فعال شده و خود دولت هم در این بازار ده تا میگذرد و 100 تا برداشت می کند
پس لازمه حضور فعال این صندوق ها در بازار این است که این دو صندوقبا هر ابزاری اعم از افزایش سرمایه و افزایش یونیت و واریز و هر چیز دیگر حضور فعال در بازار داشته و به واقع در شرایط بحرانی فعلی در بازار قوی تر حرکت کنند قبول داریم ممکن است در مقطع فعلی بهترین کار نباشد ولی وقتی سقف خانه در حال فرو ریختن است صحبت و بحث کردن در مورد بعضی از موارد از پایه غلط است ما امروز باید خود را نجات دهیم بعد در مورد رنگ دیوار و سقف صحبت خواهیم کرد.
این روزها برخی از عزیزان دائم مطرح میکنند که چرا عملکرد صندوقتثبیت به سود منجر شده و یا اصلا اصلاً چرا دارد سهم میفروشد نباید بفروشد و مواردی از این دست
وقتی سازمان بورس قدم در مسیر شفافیت نمی گذرد هر کسی از ظن خود یار شنیده ها می شود … به نظر البته این موضوع هم کمی با اغراق بیان می شود حکایتی بود که یکی میگفت فلانی بابا این چرا انقدر بزرگ است طرف میگفت اتاق کوچک شده بزرگ به نظر میرسد ! معتقدیم به این دلیل عملکرد صندوق های تثبیت و توسعه انقدر خاص و مهم شدند که بقیه حقوقی ها هیچ کاری نمی کنند و بازار شده فقط تثبیت و توسعه ، این ایراد بزرگ و عدم فعالیت این نهاد ها است که چنین چیزی را به وجود آورده و باعث شده اند که فعالیت فروش و یا خرید محدود این نهادها اینطور در چشم بازار دیده شود حالا چرا به این شکل عمل میکنند با وجود داشتن پول خرید نمی کنند و تا بازار مثبت میشود سراغ بازار می آیند بحث دیگری است که ناشی از فقر تحلیلی و رفتار گله وارانه بسیاری از حقوقی ها و مدعی های بزرگی ماست…
این روزها برخی مطرح میکنند که صندوق های تثبیت و توسعه نباید در بازار سهم بفروشند . کمی در این بحث بین صندوق توسعه و تثبیت تفاوت قایلیم … معتقدیم صندوق توسعه که متولیان و صاحبان آن نهادهای مالی اعم از کارگزاریها و بانکها هستند از دید ما یک رویه کاملاً متفاوت باید در پیش بگیرد و هدف خود را مشخص کند …
هدف اگر رساندن سود و حداکثر کردن ثروت و دارایی سهامداران است حق دارد هر جایی که صلاحدید خرید و فروش انجام دهد و به متولیان خود باید پاسخگو باشند … وقتی ساختار درست کردید که در آن کارگزاری ها و بانک ها صاحبان این سیستم هستند به نظر نمی توان منافع این افراد را محدود کرد اما قطعاً خرید و فروش آنها دارای ایراداتی هست و این طبیعی است که هر عملکردی حرفات ای داشته باشد عدم شفافیت این اتفاقات را رقم زده اما به نظر راه چاره نفروختن نیست راه چاره عدم فروش نیست اگر این صندوق ها نفروشند کی دوباره بخرند ؟! چاره کار عدم فروش نیست شاید فروش مدیریت شده خاص تر باشد . در ضمن دقت کنید صندوق های توسعه و تثبیت پولی که می فروشند در دل بازار میریزند ولی 80% برخی حقوقی ها پول فروش را بیرون می برند ! البته عدم فروش در مقاطعی که بازار تازه جان گرفته و یا تازه بخواهد حرکتکند طبیعی است که باید وجود داشته باشد اما اینکه بگوییم این صندوقها وظیفه شان این است که دائم بخرند ماهیت درستی ندارد …
و حرف آخر سوال بسیاری این روزها که چرا این صندوقها سود کردند … اتفاقا این موضوع برای ما هم جالب بود سود کردن این صندوقها برای من بسیار جالب بود که چرا این صندوقها با وجود منفی بازار به سود رسیدند که البته طبق برخی پیگیریها عمده این سود در سه ماهه ابتدایی و پایانی سال محقق شده اما به هر حال سودآور بودند نکته بسیار جالبی در پس تمام این موارد وجود دارد که شاید تلنگر مهمی برای سایر حقوقی ها ما باشد صندوق تثبیت در روزهای پنیک منفی و ترس خریدار بوده و بازار که مثبت شده است فروشنده ! و جالب است که این فرآیند وقتی در یک بستر بنیادی و در سهام بنیادی انجام شده سود اور شده است … این بزرگترین تلنگر به حقوقی هسات که از ترس این روزها پول خود را پاک کرده و به اصطلاح تماشاچی بازار هستند و اسم خود را گذاشتند حرفه ای !! صندوق توسعه و تثبیت نه از روی آگاهی تاکید میکنیم روی این موضوع نه از روی اگاهی و تحلیل از روی اجبار و یا رفتار همیشگی منفی را خرید و مثبت ها را فروخته و سود کردند یعنی شاید این دوستان میخواستند تحلیل کنند ای بسا ضرر هم میکردند اما آنها در منفی بازار در سهم بنیادی خرید کرده و در مثبت فروشنده بودند و این فرآیند برای آنها سودآور شده است… اگر کسی میگوید اشتباه است خب بسم الله بقیه هم بزنند ! این بزرگترین تلنگر به حقوقی های ما باید باشد که به خود بیایند و کمی شجاع باشند
اگر کمی بلند مدت تر نگاه کنم قطعاً حضور آنها در بازار وضعیت را تغییر خواهد داد و البته دارایی گران نمی خرند !
بگذریم خیلی حرف زدیم اما لازم بود تا در مورد صندوق های دست و توسعه که این چند روز حاشیه های زیادی داشتند بیشتر صحبت کنیم بازار که خیلی خبری نیست البته امروز نیم ساعت اخر کمی امیدواری را بیشتر کرد ولی یک چراغ سبز کم رنگ بوده بیشتر …
و اما سراغ بازار برویم …
خبرهای خاص خودرویی
در خودرویی ها شاهد خبرهای خوبی بودیم خودرویی هایی که این روزها خبر پذیرش برخی محصولاتشان در بورس کالا باعث نوسانات مثبت شده است
در این گروه خودرو با رشد قیمتی به سمت سطوح 190 تومان می رود سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و در صورت تثبیت درقیمت های بالای 190 تومان مجددا به روند صعودی باز خواهد گشت
در نماد زامیاد سهم ارام ارام راه خود را برای رشد قیمتی به سمت سطوح 1200 تا 1250 تومان هموار می سازد این سهم اوضاع خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی دارد زامیادی که حمایت های خوبی شده فروشش امسال متحول و تجدید ارزیابی در دستور کار دارد
خساپا هم رشد خوبی داشت یکی از محصولات شرکت در بورس کالا پذیرش شده و شنیده می شود چند محصول دیگر در استانه پذیرش می باشند این سهم تا قیمت های 180 تومان جای نوسان مثبت را داشته و به خصوص در اواخر وقت حمایت خوبی شد
ساختمانی ها و نوسانات مثبت
در نمادهای ساختمانی شاهد روند مثبت و نوسانی بودیم ساختمانی هایی که وضعیت خوبی داشته و از دید تکنیکالی در کف حمایتی قوی قرار دارند
سرمایه گذاری مسکن هم با روند نوسانی مثبت همراه شده و به نظر می رسد اگر قیمت های 260 تومان را پس بگیرد سهم تاقیمت های 280 تومان جای صعود دارد این سهم وضعیت بنیادی خوبی از نظر ان ای وی داشته و رشد قیمتی و نوسانات مثبت خوبی خواهد داشت
مسکن تهران به قیمت های بالای 260 تومان رسید سهمی که اصلاح خوبی کرده اما همانطور که عنوان شد با توجه به دارایی های ارزشمند خود تا قیمت های 300 تومان جای نوسان دارد این سهم اوضاع خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی خواهد داشت
ثامید با شناسایی فروش بخشی از پروژه های خود باز توانسته نوسانات خوبی داشته باشد سهم ارزش ذاتی بالایی داشته و اسمال سود سازی خوبی دارد سهمی که هدف قیمتی 145 الی 160 تومان اما ارزش ذاتی 180 تومانی را دنبال می کند
سیمانی ها در مسیر برگشت
در سیمانی ها شاهد برگشت روند بسیار خوبی بودیم به طوری که اکثر سیمانی ها پس از مدت ها اصلاح امروز را کمی سبز بودند
سیمان داراب رشد خوبی داشت و به حمایت 1600 تومانی واکنش مثبت نشان داد سهمی که تا قیمت های 1800 تومان جای رشد داشته و در صورت شکسته شدن این سطوح تا قیمت های 2000 تومان صعود می کند سهم علاوه بر داشتن پرتفوی قوی شایعات سود سازی بالایی هم دارد
سیمان شمال درقیمت های 760 تومانی قرار دارد سهم قبل از افزایش سرمایه حمایت های خوبی می شد بعد افزایش سرمایه سهم در قیمت های خوبی قرار دارد سهمی که توانایی رشد تا سطوح 800 الی 820 تومان را داشته و صعود خوبی در پیش رو دارد
ساروم بار دیگر به قیمت های 2800 تومانی بازگردد فرصت نوسان گیری خوبی می دهد سهم در رنج قیمتی 2800 الی 3200 تومان در نوسان بوده و با توجه به شایعات سود 700 تومانی در این سهم ریسک کمی هم برخوردار می باشد
سرمایه گذاری هم پای شاخص
در نمادهای سرمایه گذاری شاهد رشد قیمتی خوبی بودیم روند مثبت به دلیل جو خوبی که در بازار شکل گرفت سرمایه گذاری ها را هم یک تکان داد
سرمایه گذاری خوارزمی همانطور که عنوان کردیم واکنش خوبی به حمایت 360 تومانی نشان داد سهمی که دارایی های خوبی داشته و شاهد افتتاح معدن طلای خود می باشد به نظر می رسد باز یک نوسان 10 درصدی را در این سهم سرمایه گذاری شاهد باشیم
سرمایه گذاری توسعه ملی به دلیل عملکرد موفق خود در بازار سرمایه و شناسایی سود بالا با اقبال و میلی به اصلاح ندارد شنیده می شود امسال سهم به سود بالای 100 تومانی به ازای هر سهم دست خواهد یافت وتوسمی که فعلا با مقاومت 420 تومانی دست و پنجه نرم می کنند
پارسان همچنان میل به صعود دارد سهمی که مقاومت قوی 3200 تومانی پیش رویش می باشد امسال سود بالایی در انتظار پارسان است سهام پترو پالایشی حسابی وضعیت سهم را دگرگون کرده و در صورت شکست قیمت های 3200 تومانی سهم تا سطوح 3500 تومان رشد خواهد داشت
در این گروه تقسیم سود فولاد برای تاصیکو خبرخوبی بود و میتواند جالب باشد و به نظر صف خوبی خواهد داشت خود شستا و برخی دیگر هم جالب می شوند
بانک های خوش اتیه
برخی بانک ها با روند مثبت همراه شدند و اوضاع خوبی داشتند این بانکها که نوسانات مثبت را تجربه کردند همچنان اتیه خوبی دارند
در نماد بانک ملت سهم با این گزارش 3 ماهه جایی برای اصلاح ندارد سهمی که تا قیمت های 300 تومان جای رشد داشته و کف قوی قیمتی 260 تومانی را بسته است وبملت تعدیل مثبت خوبی در دل خود دارد
پست بانک به قیمت های بالای 400 تومانی برگشت سهمی که امسال سود بالای 100 تومانی داشته و افزایش سرمایه خوبی از سود انباشته را نیز در دستور کار دارد این سهم بانکی تا قیمت های 460 الی 500 تومان به شرط شرایط مثبت بازار و شکسته شدن مقاومت 420 تومانی جای صعود دارد
ونوین هم سعی در جبران اصلاحش دارد سهمی که حمایت خوبی داشته و تا قیمت های 360 تومان رشد خواهد کرد وضعیت عملیاتی و ارزی بانک بسیار خوبی بوده و بانک می تواند رشد خوبی را همچنان در بر داشته باشد
چهارگوشه بازار
تپمپی را بار ها تاکید داشتیم امروز صورت های مالی 12 ماهه شرکت با سود سنگین بالای 280 تومانی منتشر و فراتر از انتظار سهم بود با این سود امسال سهم سود 450 الی 500 تومانی خواهد داشت تپمپی که تحولات بسیار خوبی را دنبال و متحول شده است فعلا تارگت 1800 الی 2000 تومانی را برای سهم متصور هستیم
در گروه حمل نقل حکشتی و حتاید جالب هستند . حگهر هم خوب و پر حجم بود سهم دراین مدت وضعیت خوبی داشت حگهر در اردیبهشت با درامد 1751 میلیارد ریالی و خرداد با درامد بهتر 2320 میلیارد ریالی مواجه بود در تیر به 2870 میلیارد ریال رسیده و 4ماهه به عدد 9580 میلیارد ریالی رسید و کل عدد سال قبل 19745 میلیارد ریال بوده. 3 ماهه 288 ریال سود محقق کرده است و مدت مشابه 96 ریال بود
سهم 1632 میلیارد ریال سود عملیاتی و 1278 میلیارد ریال سود خالص داردبه نظر حتی اگر 1100 ریال سود احتمالی داشته باشد قیمت های بدی در این نقاط نیست .
پتروشیمی پردیس گارد صعودی خوبی گرفت و سعی دارد تا قیمت های 18000 تومان را بشکند شکسته شدن قیمت های 1800 تومانی سهم را تا سطوح 2000 تومان بالا می رود با گزارش عالی که سهم منتشر کرده است انتظارات اتی به شدت از سهم بالا رفته است
در نماد غچین صف خرید شکل گرفت سهم اصلاح قیمتی بالایی داشته و افت زیادی را تجربه کرده است این سهم غذایی تا سطوح 1050 الی 1100 تومان فعلا جای رشد دارد اما اگر پتانسیل سود سازی و افزایش سرمایه سهم فعال شود رسید به قیمت های 1250 و 1400 هم وجود دارد
کمی قیمت نفت افت داشته و این طبیعی است که بازار واکنش منفی را در گروه پالایش داشته باشد ولی از ان طرف رشد دلار نیما حفظ کرک اسپرد و … را داریم به نظر بازار میتواند کمی روی این گروه صبر کند و تا فضا روشن تر شود ولی ته افت نفت حوالی 90 دلار است در مجموع بازار خوبی را اگر داشته باشید پالایشی ها هم جان میگیرند وگرنه با این افت نفت بدبینی به این گروه خود به خود کم نیست و بیشتر هم می شود
امروز های وب را خوب خریدند .سهمی که احتمالا 550 تا 600 ریال سود را داشته باشد 3 ماهه با سرمایه جدید به سود ۱۲۰ ریالی رسیده است و ۳۹۳۲ میلیارد ریال سود عملیاتی و ۳۳۱۶ میلیارد ریال سود خالص دارد در سود غیرعملیاتی خوب پیش رفت و گزارش های بدی ندارد ولی بازار نمیخرد و فکر میکنیم قیمت های 2200 تا2400 یال قیمت های خوبی برای سهم با دید و چتشنی کمی صبر باشد
چدن را هم زیر نظر داشته باشید میتواند سهم خاصی باشد گزارش های بدی هم ندارد چدن در فروردین به 389 میلیارد ریال رسیده است و اردیبهشت 702 میلیارد ریال بود و خرداد 665 میلیارد ریال
در تیر با رشد 744میلیارد ریال شد
4 ماهه 2502 میلیارد ریال فروش داشت . مدت مشابه قبل 1596 میلیارد ریال بوده است
تایرا هم میتواند جالب باشد سهم نوسانی و بنیادی خوبی را داریم سهم در فروردین با فروش 2334 میلیاردریالی مواجه بود اردیبهشت به 8800 میلیارد ریالی رسیده و خرداد 14222 میلیارد ریال و تیر 11744 میلیارد ریال بوده است که فروش خوبی داشته و 37102 میلیارد ریال جمع فروش4 ماهه است و که مدت مشابه قبل 14392 میلیارد ریال بود
[/ihc-hide-content]


