[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزچهارشنبه 5 مرداد 1401
خشم و هیاهو !
هیاهوی اعتراضات و خشم اتفاقات 3 روز اول هفته انقدر زیاد بود که ارامش فعلی را خیلی ها ارامش پس از ان توفان میدانند و بسیاری منتظر تغییر این ارامش هستند حالا برخی به سمت مثبت و برخی بدبین ها به سمت منفی .. . البته قیمت ها به جایی رسیده که دیگر خیلی هم حرف و حدیث عجیبی برای برگشت نیاز نباشد ولی بی انگیزگی و بی پولی بیش از هر چیزی بازار را آزار میدهد … هنوز هم البته بحرانی که از مدت ها قبل اغاز شده و همچنان ادامه دارد به پایان نرسیده و باید مولفه های قوی را برای پایان یافتن ان دید …
ما یا نباید اجازه می دادیم این اتفاقات و این سلسله رویدادها رخ دهد و به اینجا برسد و یا حالا که رخ داده باید منتظر اتفاقات جدید باشیم… ولی در هر صورت فرار از این بحران حرکت به سمت ثبات و بهبود بازار تلاشی دو چندان و هزینه های مضاعف را نسبت به یک ماه قبلمی طلبد و قطعاً حرکت در مسیر بهبود نقدینگی بازار و همچنین تلاش برای سر خط آوردن دولت در برخی تصمیمات دشوارتر می شود باز هم میگویم که دو نوع تصمیمات لازم است و جریان نقدینگی به تنهایی عاملی برای این موضوع نخواهد بود هم جریان پول و هم اتفاقات مثبت خبری برای تغییر این فضا ضروری است …
روزهای قبل در مورد پیشنهادات مشخصی برای کمک به بازار صحبت کردیم امروز با توصیه برخی از عزیزان این موارد را جزئی تر و بیشتر بیان میکنیم تا راه های کمک به بازار مرور شود و مهم تر این که هر کسی ممکن است فکری و یا نظری در این وادی و در این شرایط داشته باشد نباید دریغ کند… همچنان معتقدیم پیش زمینه و لازمه هر نوع حرکتی در بازار یک چیز است که همه بپذیریم ( اینکه می گوییم همه منظور از دولت و بازار و فعالان است ) این که همه بپذیریم بحران در بازار به وجود آمده. وقتی در بازار بحران وجود دارد (به این دو روز مثبت اخیر نباید نگاه کرد هنوز مولفه های رکود و کم حجمی از بین نرفته است ) وقتی سقف این خانه در حال ریزش است شما نمی توانید بنشینید در مورد اینکه چای بخوریم یا نسکافه بحث کنید … امروز باید این سقف ترک خورده و این خانه آتش گرفته را نجات داد بحث در مورد دامنه نوسان و موارد دیگر نمی گویم اشتباه است ولی فوریت فضای فعلی نیست
به نظر برای فرار از این بحران دو دسته اقدامات لازم است یک اقداماتی که فضای نقدینگی را بهبود ببخشد و دسته دوم اقداماتی که جو روانی بازار را تغییر دهد . در اقدامات اول به نظر تقویت صندوق توسعه بازار و برخی حقوقی ها با سه اتفاق میتواند در دستور کار قرار گیرد (میدانیم انتقادات بسیاری به این صندوق هست ولی اصل کار در این فضای بحرانی باید مورد توجه باشد ) … رویکرد اول به صندوق توسعه و تثبیت بازار اجازه داده شود که علاوه بر نهادهای مالی به سایر افراد هم بتواند واحد های صندوق را بفروشند یعنی مثلاً آقای پالایش نفت تهران که در مسیر این بازار حرکت میکند و نقدینگی سرگردانی در دل شرکت دارد را میتوان به این سمت هدایت کند … این شرکت ها از این بازار و از دل همین آتش در نیستان ها برای خود اعتبار و آبرو می خرند و افزایش سرمایه می دهند و …. در این روزهای بحران باید همراه باشند . فقط که نمی شود سهامداران و کارگزاران در این بازی دخیل باشند …
هیچ کس نمی گوید عام المنفعه کاری کنند به هر حال مثل سپرده گذاری در بانک ها !!!! این هم نوعی سرمایه گذاری است و قطعا از سپردهگذاری منفعتش بیشتر می شود . کافی است یک بار متولیان این صندوق سودی که بانک ها و حتی امروز کارگزاری ها کردند را گزارش دهد …
پیشنهاد دوم این است که روی سودسهام مانور دهیم …پیشنهاد این است که سود نقدی برخی سهامداران حقوقی و صندوق توسعه و تثبیت با هماهنگی سازمان بورس سریعتر پرداخت شده تا این سهامداران هم در جهت حمایت از دارایی خود گام بردارند و این تازه حق این شرکت هاست که سود خود را دریافت کنند به واقع درک نمیکنیم که چرا شرکت ها این سود را در دل خود نگه می دارند و با این کار سهامداران را جریمه میکنند . به نظر این سود میتواند در دل خود بازار سرمایه گذاری شود . سهامداران عمده بازار را رها کرده اند حالا یا بی پول اند یا بی انگیزه ولی این میتواند مسیر خوبی برای آغاز بازی باشد . معتقدیم یکی از مهم ترین اتفاقات و قانونی ترین و بهترین کارها که میتوان برای تقویت جریان نقدینگی رخ دهد همین است که شرکت های سهامی که مجمع برگزار کردند اعم از پتروشیمی ، پالایشی ، سنگ آهنی ، فولادی و غیره بخشی از سود سهام سهامداران عمده را پرداخت کرده و این سهامداران هم این منابع را در قیمتهای فعلی برای تقویت بازار به کار ببرد و یا حتی آن موضوع صدور واحد در صندوق توسعه می تواند راهگشای خوبی باشد هیچ کسی نمیگوید وجه در جریان این شرکت ها راهی بازار شود خیر … این پول ها و سپرده هایی است که مدت هاست در بانک ها راکد و بی فایده خوابیده و این حق سهامداران است که این را مطالبه کنند …
پیشنهاد سوم تقویت مالی صندوق های توسعه و تثبیت از طریق صندوق توسعه ملی و یا افزایش تضمین آنها و یا اعتبار دهی به برخی از مشتریان خاص در کارگزاری ها میتواند باشد که بخشی ازاین جریان است و چندین و چند پیشنهاد دیگر که بارها گفته شده …
اما بازار یک وجه ندارد ، تقویت نقدینگی بخش مهمی از کار است که جو فعلی را ارام میکند ولی قطعا به آن نیاز داریم که برای گذر از این مرحله به بازار از طریق ایجاد ارامش و جو روانی مثبت کمک شود… اقدامات نقدی بدون خبرها و اقدامات مثبت هیچ ارزشی ندارد و فقط فرصت خروج برای برخی رقم میزند و بازار را برای مدتی زنده نگه میدارد
در این اتفاقات نوع دوم اتفاقا باید قاطع و روشن حرکت کرد ! آقای رئیس سازمان! شما در مقام ریاست باید حامی سهامداران خرد باشید چطور با همه برخورد میکنید!همان قاطعیت را مقابل نهاد های دیگر داشته باشید … زورتان به بالاتر نمی رسد حداقل صدایتان که میتواند بلند تر شود … به بهانه حمایت از سهامداران خرد با فضای مجازی یا بسیاری از کدها برخورد کردید ولی در مقابل مثلا وزارت صمت و برخی دیگر کاری نمیکنید … هر چند میدانیم مذاکره و نامه و …. را زده اید ولی حداقل فریاد بزنید ! این فریاد باید از جایی شنیده شود و فعالان بازار قطعاً پشت شما حرکت خواهند کرد چرا که منافع و حقوق همه درگیر این موضوع است
شما شرکت ها را مجبور کردید مجمع بگذارند و اساس نامه مبتنی بر حاکمیت شرکتی را تصویب کنند !! واقعا جک است ! حاکمیت شرکتی را در شرکتها می خواهید پیاده کنید که امروز هیچ سنخیتی با رفتار شرکتها ندارد آنها حاکمیت دولتی را در واقع پیاده می کنند و فقط در مجامع برای دلخوش کردن شما حاکمیت شرکتی را تصویب می کنند …
و اما دولت …
دیروز متنی بود که نشان میداد ارزش دارایی ها در بازار سرمایه در دو سال گذشته حدود ۳۶۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار افت کرده است … ۶۰ تا ۷۰ درصد این دارایی متعلق به دولت است و در واقع بزرگترین بازنده این بازی دولت بوده اما معمولا گیرایی دوستان پایین است و دیر می فهمند چه بلایی سرشان امده … دولت به دلیل عدم فهم درست از شرایط منافع چند صد میلیاردی خود را قربانی چند صد میلیون کرد و برای چندرغاز نرخ گاز بیشتر و چندرغاز مالیات آتش به این خرمن دارایی های خود زد که فقط یک آدم کم دانش می تواند چنین کاری کند البته در جایی به دولت حق می دهیم و گرفتاری او را درک میکنیم که عقلانی فکر نکند … ولی حکایت او شبیه فرد معتادی است که یخچال خانه اش را فروخت تا خرج خود کند و همه به او گفتند پس فردا از گشنگی میمری ولی او به پس فردا هم فکر نمیکرد اون فقط میخواست مشکل امروز خود را حل کند و همین شد که می بینیم … دولت اعتماد مردم و سرمایه گذاران را قربانی کرد و حالا برای برگشت آن هزینه بسیاری باید بپردازد … ولی از هر جایی که آغاز کند دیر نشده …
و حرف آخر دوباره برجام و دوباره حرف و دوباره شایعه … بار آخری که فکر می کردیم پیش خود برجام به نقاط خوبی رسیده و احتمال توافق زیاد است همه چیز یک روزه در قطر تمام شده و نقطه سر خط … روزهای گذشته دوباره تحرکاتی در حوزه برجام به گوش میرسد و دیده میشود ماکرون با رئیسی تماس میگیرد و دو ساعت صحبت می کند ، وزیر خارجه عمان به ایران پیام میدهد ،بورل مطلبی را می نویسد و باقری جواب میدهد و امریکا حرف میزند و انگار تا حدودی همه دارند اتمام حجت میکنند و خلاصه دوباره تحرکات برجامی افزایش یافته است
از مدتها پیش معتقدیم و اعتقاد داریم که برجام برای بازار سرمایه سودش بیشتر از اتفاقات تلخ آن است برخی از سقوط نرخ ارز می ترسند به نظر چنین گذاره ای اصلا به وقوع نمی پیوندد البته در بازار ارز آزاد احتمالاً یک شوک به زیر ۳۰ هزار تومان داشته باشیم اما دلار نیما در همین فضا و یا حتی کمی بالاتر حفظ میشود
از آن سو با فرض کاهش تورم قطعا نرخ سود دیگر این نخواهد بود و اتفاقات و تحولات دیگری رقم میخورد اما باید در نظر گرفت که ما نیاز به شوک مثبت داریم که شاید برجام و توافق آن شوک مثبت مورد نیاز بازار باشد که بتواند بازار را حرکت دهد و شک نکنید در بین تمامی بازارها این بازار سرمایه است که می تواند از دل توافق سربلند بیرون بیاید و بقیه بازارها احتمالاً به رکودی عمیق فرو خواهد رفت نمیخوایم بیخودی امیدوار باشیم و کسی را امیدوار کنیم ولی بازار یک بار دیگر به برجام می رسد و یک بار دیگر بخت و اقبال خود را به این موضوع گره میزند که شاید گره ای از گره های او باز شود
غذایی ها برگشتند
در نمادهای غذای شاهد برگشت خوبی بودیم برگشتی که نشان داد غذایی ها همچنان پتانسیل های بالایی برای رشد قیمتی دارند
در نماد صنعتی بهشهر که بارها در قیمت های 320 تومان الی 330 تاکید بر خریدش داشتیم شاهد تشکیل صف خرید بودیم این سهم که شایعات سود سازی بالایی برای سال جاری و سال مالی پیش رو دارد به سمت قیمت های 400 تا 420 تومان پیشروی خواهد کرد غبشهر واقعا گزارش خوبی زد فروش فروردین 3273 میلیارد ریال بوده است در اردیبهشت با رشدی چشم گیر 8214 و نرخ با رشدی جالب ۴۴۵,۱۷۴,۳۷۶ ریال شده است
در خرداد فروش به 19403 میلیارد ریالی رسید و نرخ ۷۴۷,۸۴۵,۱۲۹ ریال
در تیر این عد 27081 میلیارد ریال شده و نرخ خیلی تغییر نکرده است
7 ماهه 75231 میلیارد ریال بوده است .مشابه سال قبل 32401 میلیارد ریال بوده
غپینو هم واقعا خوب بود غپینو در فروردین با فروش 847 میلیارد ریالی و اردیبهشت 1185 میلیارد ریال و حرداد 2091 میلیارد ریالی مواجه بود و رونق خوبی داشت و تیر به 2214 میلیارد ریال رسید
4 ماهه اول را خوب آغاز کرده است و 6338 میلیارد ریال فروش داشته است . مشابه سال قبل 3121 میلیارد ریال بود
غکوروش هم یکی از شرکت های جالبی است که افزایش سرمایه هم دارد سهم در فروردین به فروش 2016 میلیارد ریالی رسیده بود و اردیبهشت 9007 میلیارد ریال شدو خرداد به 23851 میلیارد ریالی رسید و تیر 23711 میلیارد ریال بود و4 ماهه 58582 میلیارد ریال فروش زد
مدت مشابه قبل 19960 میلیارد ریال بود
در غچین انتشار گزارش عملکرد تیرماه سبب شد تا این سهم با رشد قیمتی خوبی به سمت باز پس گیری قیمت های 1000 تومان شود غچینی که تعدیل مثبت خوبی داشته و افزایش سرمایه 500 درصدی دارد این سهم اصلاح قیمتی جذابی کرده و بسیار جذاب شده است
بهپاک هم به قیمت های بالای 600 تومان رسید سهمی که امسال سودش متحول شده و گزارشات ماهانه نشان می دهد به زودی سود سازی بالایی در سهم محقق می شود سهمی که هدف قیمتی 650 و 720 تومانی دارد
احساس میکنیم غپینو غکوروش و غبشهر شرایط خوبی را دارند .
ساختمانی ها اوج گرفتند
ساختمانی هایی که اصلاح خوبی داشته و اکثرا به حمایت های قوی رسیده بودند امروز با اوج گیری و روند معاملاتی مثبت همراه شدند
در سرمایه گذاری ساختمان سهم به سمت سطوح قیمتی 90 تومان در حال برگشت است سهمی که اصلاح قیمیت شدیدی پس از افزایش سرمایه داشته است سهم در دل خود خبرهای خوبی داشته و در صورت شکست مقاومت 92 تومانی مجددا به سطوح 100 تومان باز خواهد گشت
ساخت هم به حمایت و کف قیمتی خود واکنش نشان داده و برگشت سهم بتواند از سد قیمتی 220 تومانی عبور نماید بار دیگر یک موج صعودی 20 درصدی و رشد تا سطوح 260 تومان را به همراه خواهد داشت سهمی که در این قیمت های فعلی کم ریسک و نوسانات خوبی در دل خود خواهد داشت
ثتران در کف قیمتی و حمایت قوی را در قیمت های 260 تومان شاهد بود این سهم اوضاع و احوال بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در پیش دارد سهم از همین سطوح بار دیگر تا قیمت های 300 الی 320 تومان رشد خواهد کرد
پتروشیمی ها و جان تازه
در پتروشیمی ها به خصوص ان هایی که گزارش های 3 ماهه خوبی داشته اند شاهد برگشت روند بسیار خوبی بوده و جان تازه ای گرفتند
در نماد بوعلی سهم با نوسانات مثبت در قیمت های بالای10 هزار تومان همراه شد شنیده می شود امسال سهم سود 1500 الی 1600 تومانی خواهد داشت افزایش سرمایه 350 درصدی از تجدید ارزیابی نیز به زودی مجوز دریافت خواهد کرد سهم امروز گزارش خوبی را زد بوعلی در تیرو خرداد خوب عمل کرده است
در فروردین به عدد 16115 میلیارد ریالی رسیده است و نرخ فروش صادراتی ۲۲۱,۱۱۶,۰۶۹ ریال بود
در اردیبهشت به 47406 میلیارد ریال رسیده و خرداد 43238 میلیارد ریال بود و تیر را هم با عدد 46756 میلیارد ریال آغاز کرده است
4ماهه 154259 میلیارد ریال فروش داشت
مدت مشابه قبل 62775 میلیارد ریال بود
شغدیر در قیمت های 7200 تومانی کف قوی ساخته است سهمی که امسال همچنان سود سازی بالایی داشته و در این قیمت ها فاصله زیادی با ارزش ذاتی دارد به نظر می رسدگزارشات مثبت کم کم سهم را به سمت قیمت های 8000 تومان سوق دهد به خصوص این که سهم شایعات سود سازی بالاتری در سال جاری به نسبت سال قبل دارد
پتروشیمی خراسان هم با این وضعیت سود سازی عالی که در 3 ماهه داشته است انتظارها را افزایش داده و رسیدن قیمت سهم به سطوح 12000 تومان وجود دارد این سهم اوضاع خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظار این سهم است
گارد صعودی سیمانی ها
در نمادهای سیمانی شاهد تشکیل گارد صعودی خوبی بودیم سیمانی ها وضعیت بنیادی خوبی داشته و از سود سازی بالایی برخوردار می باشند برخی سهام این گروه حمایت خوبی نیز می شوند
سیمان مازندران که این روزها تخمین سود بالایی دارد با رشد قیمتی همراه شد همانطور که روز گذشته اشاره داشتیم حمایت 1250 تومانی به سطح قوی برای برگشت سهم تبدیل و سهم حداقل تا قیمت های 1450الی 1500 تومان با توجه به وضعیت بنیادی بسیار خوبش جای رشد دارد
سیمان شرق گزارش دهی خوبی داشته است اما رشد قیمتی هم پای گزارش خوب خود نداشته است سهمی که در کف قیمتی قرار داشته و افت بیشتر برای سهم بعید است و انتظار برگشت روند خوبی را تا قیمت های 820 الی 860 تومانی داریم این سهم بخش قابل توجهی از سودش ناشی از سرمایه گذاری ها بوده که در 3 ماهه اخر سال شناسایی می شود
سخوز هم باید زیر نظر داشت یکی از بهترین گزارشات برای این سهم خواهد بود سهمی که قیمت های 2200 تومان جلوی افت بیشتر را گرفته و جای برگشت روند خوبی در سهم احساس می شود سخوزی که هدف قیمتی 2400 الی 2500 تومانی و یک نوسان 10 الی 15 درصدی خواهد داشت
خودرویی ها و فراخوان مجدد
امروز خودرویی ها برگشت خوبی داشتند همچنان اگهی ها به منظور فروش بلوک خودرویی ها ادامه داشته و ظاهرا بحث فروش بلوکی سهام این گروه جدی است
زامیاد جز اولین برگشتی ها بود سهم به واسطه جهش عایدی و افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی همچنان به سهم پرپتانسیل گروه تبدیل شده است زامیادی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به نظر می رسد باز هوای قیمت های 1250 تومانی دارد
خساپا واکنش مثبت و خوبی به حمایت 165 تومانی نشان داد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و برگشت روند قوی دارد این سهم تا سطوح 180 تومان فعلا رشد خواهد داشت اما مادامی که وضعیت فروش بلوک 40 درصدیش مشخص نشود روند نوسانی ادامه دارد
خدیزل هم تحولات بنیادی خوبی را شاهد می باشد فروش شرکت با جهش همراه شده و انتظار سود سازی بالایی از سهم می رود سهمیکه تا قیمت های 650 تومان فعلا جای رشد دارد به نظر می رسد با گزارشات فروش فعلی سود های سنگینی در انتظار سهم باشد
چهارگوشه بازار
سیمرغ در قیمت های 2000 تومان نوسان دارد سهمی که شاهد رشد قیمت تخم مرغ محصول اصلی و مهمش به سقف قیمتی بوده است از این پس شاهد انتشار گزارشات بهتری از سهم خواهیم بود کف قیمتی سهم سطوح 2000 و اهداف سهم قیمت های 2200 و 2500 تومان خواهد بود
ولصنم به نظر می رسد کم کم واکنش مثبت نشان دهد و با برگشت روند همراه شود خبرهای خوبی از سهم شنیده می شود از تجدید ارزیابی دو زمین ارزشمند در تهران تا فروش سهام 10 درصدی واتی تا شایعات سود 60 تومانی همگی میتوانند زمینه ساز رشد قیمتی بالایی در سهم با اهداف اولیه 320 الی 360 تومان شوند
دارویی جابر درست از قیمت های 1000 تومانی با برگشت روند همراه شد سهمیکه خبرهای عرضه اولیه پخش رازی از دیگر شرکت های مهم زیر مجموعه خود را دارد دجابر می تواند تا قیمت های 1100 الی 1200 تومان صعود داشته باشد
اخر هفته خوبی داشته باشید حتما ما را امروز و امشب دنبال کنید و سعی میکنیم اکثر گزارش ها را پوشش دهیم …
[/ihc-hide-content]


