[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزچهارشنبه 29 تیر1401
تیربی خشاب رفت !
تیرهم با همه پستی و بلندی ها تمام شد و رفت .تیری که فکر میکردیم خشاب ان پرتر باشد ولی هرچه گذشت انگار تیرهای او مشقی درامد و خشاب هم خالی شد تا به مرداد برسیم . بازار به نظر در انباشت اتفاقات در تیر گیر کرد و همه چیز به مرداد داغ 1401 سپرده شد تا مرداد نقطه تلاقی رویدادهای مختلف کدالی و سیاسی و اقتصادی باشد !
این روزها در عین خلوت بودن بازار و کم حجم بودن ، جنب و جوش خبری و گزارشی بازار و نمادها بیشتر شده و کمی فقط کمی شاهد بهبود رفتار خرید و فروش در سهامداران هستیم. تکاپو اخبار و اتفاقات هم جوری نشان داده میشود که میتواند زمینهساز خوشبینی بازار را در مردادماه رقم بزند. این خوش بینی یک جرقه دارد و یک مسیر ادامه دهنده … جرقه این خوش بینی از دید ما گزارش های سه ماهه است که شاهد آن هستیم و رخ می دهد و باعث توجه بیشتر بنیادی کارها و بازار خواهد شد و از آن سو مسیر ادامه دهنده آن بسته به شرایط و اتفاقات و احوالات و به خصوص تصمیمات دولت کم و زیاد میشود ارتفاع این رشد با تصمیمات دولت کم و زیاد شده و اگر بازار احساس کند می تواند فضای متفاوت تری را نسبت به قبل تجربه نماید تغییر فاز خواهد داد به خصوص حالا که بستر همه چیز برای بازار فراهم است … اما در حال حاضر واقعیت ماجرا و صفحه بازار این است که در حال حاضر بازار تا وقتی حجم مناسبی را نگیرد و فضا در حجم تغییر نکند گزارش ها فقط عاملی برای عدم ریزش قیمت خواهد شد این بازار نیاز دارد تا پول در گیرش باشد و تا وقتی چنین چیزی رخ ندهد خیلی نمیتوان دغدغه بهبود بازار را داشت و گزارش ها را عاملی برای پرش ذکر کرد گفتیم این یک جرقه است و باید فضا و بستر روشن کردن اتش و موتور بازار فراهم باشد …
اما رویداد های پیش روی بازار نشان دهنده این است که احتمالاً تا آخر هفته و چند روز ابتدای هفته بعد گزارش های سه ماهه را داریم سپس ماهانه ها می رسد و بعد تحولات در بازارهای جهانی و نرخ ارز و مذاکرات هسته ای و فضای بازارهای جهانی ادامه خواهد داشت و به این فضا و این رویداد اگر معاملات بلوک خودرویی را اضافه کنیم به نظر شرایط بازار میتواند روزهای پر رویداد و پر تحول و پر خبری را تجربه نماید
همه را نوشتیم که بگوییم مرداد داغی در پیش داریم تیرهای خشاب تیرماه خالی نشد و حالا در مرداد خالی می شود …
در مرداد فضای بازار می تواند تحت تاثیر این اتفاقات پر جنبو جوش تر و کمی صعودی تر رفتار کند البته دولت هیچ پپلس مثبتی برای بازار نفرستاده که بازار امیدوار باشد به اینکه اینجا چراغی روشن است ولی در هر صورت به نظر جرقه اصلی مسیر بازار از این قیمت ها و این شرایط خواهد بود
امیدواریم اتفاقات و رویداد قدرت سرشاخ شدن با بی پولی بازار را داشته و او را تحریک نماید …
و حرف آخر دیروز تا امروز داشتیم برخی نمودارها را نگاه می کردیم که در بازار قیمت سهم ها در حال حاضر چه شرایط و چه فضایی را دارند انصافاً نمی خواهیم بگوییم با خاک کوچه ولی بازار سرمایه به معنای واقعی کلمه و فارسی سخت از هم گسسته شده و به خصوص در این مدت کوتاه اصلاح عجیبی را برخی سهم ها داشتند .
تاریخ و تجربه میگوید که هیچ افزایشی دائمی نیست و هیچ کاهشی هم ادامه دار نخواهدبود بازار همیشه درگیر این فراز و فرودها بوده و البته مدت زمان برگشت و مدت زمان اصلاح همیشه عامل اصلی چالش بازار بوده است در حال حاضر به نظر به نقاطی رسیدیم که افت بیشتر قیمت نه منطقی و نه عقلانی است قیمت ها در شرایط قرار گرفتند که حتی گزارش نه خیلی خاص آنها هم شرایط ارزندگی را توجیه می کند. تازه گزارش سه ماهه نشان می دهد که اکثر سهم ها در نقاط جذابی قرار دارند
دیروز هم در مورد عامل ارزندگی صحبت کردیم به واقع نکته بعدی این است که این نمودارها با واقعیت اقتصاد و جامعه نیز همخوانی ندارد یعنی شما در نظر بگیرید در ۶ تا ۷ ماه گذشته همه چیز روند افزایشی داشته به جز بازار سرمایه !! همه چیز افزایش پیدا کرده اما سهام که منطقی ترین دارایی و به نوعی سود محور و شرایط بسیار خوبی دارد کاهشی بوده .
این همان اتفاقی است که نمی تواند ادامه دار باشد احساس می کنیم جایی این دوره رکودی و کاهشی بازار به پایان میرسد و هرچه فضا احساسی تر شرایط برگشت خاص تر..هر چه خبرها و گزارشها بهتر و بیشتر باشد این دوره رکود سریعتر به اتمام رسیده و برگشت بازار هم سریع تر رخ میدهد
ما نظر خود را می گوییم و ممکن است غلط باشد اما احساس میکنیم مردادماه بازار می تواند با این فضا در قیمت و سود و شرایط اطرافش ، ماه بهتری برای بازار سرمایه باشد و البته عدم حمایت دولت و رویدادهای غیرقابلپیشبینی آن مهمترین چالش بازار خواهد بود ما احساس می کنیم قیمت ها کار را به جایی رساندند که حتی چالش های ریز و درشت نیز احتمالاً مانع از این رشد نخواهد شد
امیدواریم همانطور که با خوش بینی مرداد را آغاز میکنیم کار با خوشبینی پیش برود و فضای منطقی و عقلانی در قیمت سهم ها پیش آید و و شاهد بهبود آن باشیم
و اما سراغ بازار خلوت امروز برویم که حجم در بدترین شرایط و فضای خود قرار داشت ارزش کل معاملات امروز بازار 1693 میلیارد تومان بود که مربوط به معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است. به نظر بازار امروز بیشتر خود را گرم میکرد که منفی نباشد و اصل ماجرا به هفته های بعد برمیگرد که میتواند فضای متفاوتی را رقم بزند .
ساختمانی ها صدر نشین شدند
در ساختمانی ها شاهد رونق سهام این گروه و صدر نشینی بودیم ساختمانی هایی که همچنان در حمایت های قوی با اقبال همراه شده اند
ثتران سعی دارد قیمت های 280 تومان را باز پس بگیرد این سهم اوضاع خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در صورت تثبیت در قیمت های بالای 280 تومان تا سطوح 320 تومان خواهد داشت این شرکت قصد فروش زمین های شهریار خود را دارد که در صورت موفقیت سود بالایی را شناسایی خواهد کرد
ثاخت صف خرید شده و همانطور که پیشبینی می شد سهم واکنش خوبی به حمایت 220 تومانی داده و برگت روند خوبی را تجربه کرد بار دیگر سهم به مصاف سطوح قیمتی 260 تومانی رفته تا شاید با شکسته شدن این سد قیمتی تا سطوح 280 الی 320 تومان رشد نماید
ثغرب ایستگاه پایانی ندارد سهم به قیمت های 880 تومان رسیید و حتی در بازار منفی اصلاح زیادی نداشت این سهم تا قیمت های 920 تومان بالا خواهد رفت و باید با این مقاومت قوی و سرسخت جدال نماید
ثپردیس هم شرایط بدی را ندارد ثپردیس در 9 ماهه به سود 360 ریالی رسیده است
ثشرق هم جالب بوده و به نظر با دید نوسان میتواند کمی زیر نظر باشد ثبهساز را هم همینطور این گروه اصلاح خوبی کرد و حالا بد نیست شرایط صعود را میتواند داشته باشد ولی سنگین در این گروه وارد نشوید
در کل دراین گروه ثامید و ثاخت را هم باید بیشتر زیر نظر گرفت .
سرمایه گذاری های مثبت
در سرمایه گذاری ها با مثبت شدن جو بازار و رشد شاخص این گروه هم با اقبال و نوسانات رو به بالا همراه شدند
سرمایه گذاری خوارزمی همچنان نوسانات خوبی می دهد این سهم با کف قیمتی 380 و مقاومت 420 تومانی همراه است سهمی که ان ای وی بالایی داشته و اسمال سود سازی خوبی از طریق شرکت های زیر مجموعه خود حاصل می کند
اتیه دماوند در مسیر برگشت قرار گرفت شایعه شدن ولصنم قصد فروش 10 درصد بلوک سهام شرکت را دارد همچنین خود سهم نیز سود 230 تومانی برای امسال پیشبینی کرده است واتی در کف قیمتی جای رشد قیمتی حداقل 20 درصدی را دارد
رشد سوداوری شرکت های پالایشی در پارسان سبب شده تا سهم در استانه قیمت های 3000 تومان قرار بگیرد سهم حمایت 2800 و مقاومت 3200 تومانی دارد این سهم با پتانسیل سود سازی بسیار خوبی همراه می باشد
در این گروه با این خبرهای پالایشی به نظر تاپیکو و غدیر و شستا بازهم بیشتر مورد توجه هستند به زودی اخباری از ستاره خلیج فارس منتشر می شود که میتواند اثرات بسزایی در وضعیت بازار داشته باشد ولی شستا غدیر واقعا شرایط کمی ریسکی را در بازار دارند . امروز با برگزاری مجمع پتروشیمی و پالایشی ها و رسیدن گزارش پردیس تکلیف میتوان گفت پارسان بالای 8500 و غدیر بالای 3400 ریال سود دارد تحلیل این دو به زودی راهی سایت می شود
ونیکی هم گزارش بدی نداشت و میتواند جالب باشد ونیکی در 6ماهه 939 ریال سود محقق کرده است که 63% رشد نسبت به مدت مشابه دارد افزایش سرمایه 100% هم مجوز گرفته است
پتروشیمی ها و انتظارات بالا
در نمادهای پتروشیمی شاهد روند مثبت بودیم جو این گروه به صورت کلی مثبت بوده و سهام پتروشیمی جای رشد قیمتی خوبی به دلیل انتظارات بالا از صورت های مالی 3 ماهه خود دارند
پتروشیمی شازند این روزها با خبرهای خوبی همراه است از سود سازی خوب در گزارش 3 ماهه تا برنامه وبانک برای خروج از سهام این شرکت که به نظر می رسد شازند بتواند تا سطوح 3800 الی 4000 تومان نوسان داشته باشد
شغدیر به زودی با انتشار گزارش 3 ماهه خود رونق خوبی را شاهد خواهد بود سهم باید در اینگزارش سود 350 الی 400 تومانی محقق کرده باشد که در این صورت استارت رشد سهم با هدف قیمتی 9200 الی 10000 تومانی زده می شود
پتروشیمی خراسان از بابت صورت های مالی خوب 3 ماهه خود با اقبال و رشد قیمتی به سمت هدف 12000 تومانی در حرکت است تعدیل مثبت خوبی در انتظار این سهم بوده و خراسان به همین منظور با اقبال همراه شده است
گزارش اریا بد نبود ولی نشان نمیدهد که سهم ارزان است آریا در 3ماهه به سود 2049 ریالی رسیده و رشد 20% را نسبت به مدت مشابه قبل دارد سهم 3 ماهه 25740 میلیارد ریال سود عملیاتی و 28183 میلیارد ریال سود خالص دارد
در شکبیر هم وضعیت با این گزارش بدی نیست ولی خیلی هم خاص نیست شکبیر در 3ماهه به سود 4286ریالی رسیده است و رشد 44% را داشته است سهم 15306 میلیاردریال سود عملیاتی و 15428 میلیارد ریال سود خالص دارد به طور کلی در پتروشیمی ها باید بیشتر منتظر بود حتی جم پیلن هم چنگی به دل نمی زد
زاگرس هم خاص نبود زاگرس در 3ماهه به سود 4572 ریالی رسیده است و افت 47% نسبت به مدت مشابه قبل دارد سهم 13509 میلیارد ریال سود عملیاتی و 10972 میلیارد ریال سود خالص دارد به نظر همین قیمت ها خوش خوشان زاگرس است !
سیمانی ها و استقبال از گزارش های مثبت
در سیمانی ها شاهد انتشار صورت های مالی 3 ماهه خوبی هستیم سود سازی بالا باعث تعدیل پی بر ای این گروه و جذابیتشان شده است
سیمان شرق که بارها درقیمت های 760 تومان به ان توصیه داشتیم امروز صورت های مالی 9 ماهه خود را منتشر و سود سازی خوبی داشت این سهم سود 9 ماهه اش بدون شناسایی سود سرمایه گذاری ها بوده و با شناسایی سود سرمایه گذاری ها در 12 ماهه به سود سازی و قیمت های خوبی خواهد رسید
سفانو به قیمت های 3800 تومان رسید اگر شایعات سود 200 تومانی در 3 ماهه صحت داشته باشد سهم رشد قیمتی بالایی را تا قیمت های 4200 الی 4600 تومان تجربه خواهد کرد سفانویی که تعدیل مثبت خوبی نیز خواهد داشت
سیمان شاهرود با گزارش مثبت 3 ماهه خود نشان داد امسال حداقل 350 تومان سود دارد با پی بر ای 5 ارزش ذاتی سهم برای با قیمت های محدوده 1800 تومان خواهد بود که نشان می دهد سهم فاصله زیادی با سطوح ارزش ذاتی خود دارد
انصافا سکرد هم خوب بود سکرد در 3ماهه 148 ریال و 6ماهه 207 ریال و 9ماهه 353 ریال محقق کرده است که در 3ماهه 387 میلیارد ریال سود عملیاتی و 326 میلیارد ریال سود خالص دارد
در 6ماهه سود عملیاتی 557 و سود خالص 454 میلیارد ریال بوده
در9ماهه سود عملیاتی 930 و سود خالص775 میلیارد ریال بوده است
سشرق هم شرایط خوبی را دارد سشرق در 3ماهه 296 ریال و 6 ماهه 421 ریال و 9ماهه 674 ریال سود محقق کرده است
3 ماهه 919 میلیارد ریال سود عملیاتی و 786 میلیارد ریال سود خالص دارد در 6 ماهه سود عملیاتی 1234 و سود خالص 1116 میلیارد ریال بود
9ماهه سود عملیاتی 1738 و سود خالص 1788 میلیارد ریال بوده است به نظر سشرق 1200 ریال سود را میتواند داشته باشد
ساربیل هم شرایط خوبی در گزارش داشت ساربیل در 3 ماهه به سود 608 ریالی رسیده که 305 میلیارد ریال سود عملیاتی و 291 میلیارد ریال سود خالص دارد
در 6ماهه سود به 2077 ریال رسیده 6ماهه 1115 میلیارد ریال سود عملیاتی و سود خالص 997 میلیارد ریال است این سهم نیز شرایط خوبی دارد سبجنو هم جالب است
غذایی های خوش شانس
در نمادهای غذایی وضعیت گزارش دهی مطلوب از یک سو و ادامه داشتن قیمت های بالای فروش محصولات شرکت ها سبب شده تا امروز وضعیت غذایی ها نیز مطلوب باشد
سالمین تا صف خرید پیش رفت امسال سهم 45 تا 50 تومان سود دارد یعنی پی بر ای 5 هم در نظر بگیریم سهم باید قیمت های 250 الی 260 را ببینید سهمی که همواره نسبت پی بر ای بالایی داشته و می تواند صعود خوبی را تجربه نماید
غچین حمایت 1000 تومانی را از دست نداده و برگشت خوبی زد این سهم نیز با گزارش خود می تواند عملکردی منفاوت داشته باشد غچین شایعات سود بالای 200 تومانی برای امسال و افزایش سرمایه 500 درصدی از تجدید ارزیابی را داشته و فاصله زیادی با ارزش ذاتیش دارد
صنعتی بهشهر به صف خرید رسید این سهم به کف قیمتی 320 تومان رسیده بود و حالا درقیمت های 360 تومان صف خرید شده است بارها بر سود سازی بالا و شایعات سود 60 الی 80 تومانی سهم تاکید داشتیم واقعا سهم می تواند با یک گزارش خوب پرتاب قیمتی خوبی داشته باشد
غپینو هم با این گزارش صف خرید شده است غپینو در 3 ماهه 104 ریال سود محقق کرده
رشد 276% نسبت به مدت مشابه دارد و 1346 میلیارد ریال سود عملیاتی و 937 میلیارد ریال سود خالص دارد
بخشی از سود غیرعملیاتی در 12ماهه شناسایی می شود به نظر گزارش این سهم نیز خوب بودهو میتواند حرکت خوبی در قیمت رقم بزند هردو سهم را زیر نظر بگیری د
چهارگوشه بازار
ولصنم امروز با حمایت قوی حقوقی ها همراه شد شایعات و خبرهای سهم بسیار و سهم حمایت های خوبی می شود از تجدید ارزیابی تا توانایی رسیدن به سود 70 تومانی و برنامه فروش سهام سرمایه گذاری اتیه دماوند همگی سبب توجه به این سهم شده است در گام اول قیمت های 360 تومانی در انتظار ولصنم است
کاشی سعدی با رشد قیمتی سعی دارد به سمت سطوح قیمتی 1000 تومانی برود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود سازی خوبی را در بر دارد این سهم شایعات سود 150 تومانی داشته و ارزش بازار پایینی هم دارد
کپشیر گزارش بسیار عالی ارائه داد تحقق سود 50 توماین در 3 ماهه یعنی امسال سهم 250 تومان سود خواهد داشت همچنین امسال قرار است زمین های شرکت به شهرک صنعتی شیراز انتقال و شرکت دارای زمین های با ارزشی در بافت مسکونی خواهد بود این سهم هدف قیمتی 1250 و در صورت شکسته شدن این سد قیمتی هدف 1400 تومانی دارد
انصافا فایرا هم شرایط خوبی را دارد فایرا در 3ماهه 978 ریال سود محقق کرده است و 10226 میلیارد ریال سود عملیاتی و 9414 میلیارد ریال سود خالص دارد
در بین بیمه ها هم البرز و هم کوثر جالب هستند در البرز در 3ماهه 111 ریال سود محقق کرده و 3203 میلیارد ریال سود خالص دارد.
در بین شرکت ها شسپا را امروز خوب خریدند مبلغ فروش شرکت در بهار نسبت به زمستان رشد 39 درصدی داشته است و این در حالی است که شرکت در ماه اول فصل بهار تقریبا نیمه تعطیل بوده است. حاشیه سود ناخالص فصول بهار و زمستان به ترتیب 29 و 16 درصد میباشد به نظر یکی از جذاب ترین های بازار است و قابلیت های رشد تا 4500 و 4400 ریال را دارد
برقی های بازار این روزها خوش می درخشند و میتوانند بهتر باشند البته رمپنا هنوز لنگ میزند و مردد است بترانس منتظر گزارش 3 ماهه است و میتواند مورد توجه باشد در کنار ان 2 سهم از نظر گزارشی میتوانند دراین گروه مورد توجه باشن د یکی رمپنا و دیگری بموتوست
در بموتو بموتو 9ماهه 309 ریال سود محقق کرده است سهمی که در 3 ماهه 1600 میلیارد ریال سود عملیاتی و 1174 میلیارد ریال سود خالص داشت در 6 ماهه سود عملیاتی با رشد 3735 و سود خالص 2733 میلیارد ریال بود در 9ماهه سود عملیاتی 6334 و سود خالص 4421 میلیارد ریال بوده است . با این قیمت و این شرایط سهم با دی نوسان بد نیست ولی رمپنا هم خاص پیش می رود رمپنا در گزارش ۱۲ماهه حسابرسی نشده تلفیقی به سود ۵۰۴۱ ریالی رسیده است و در سود اصلی این عدد ۱۰۰۳ ریال بوده است دقت کنید با سود تلفیقی رمپنا پی به ای 3 دارد !!! واقعا نمیدانیم چه بگوییم و چه می شود ولی در هر صورت باید مورد توجه بازار باشد این گزارش ولی امروز او هم حاشیه نشین بود
اخر هفته باید چشم به کدال داشته باشیم سعی میکنیم لحظه به لحظه رویدادها و تحولات کدال را برای شما گزارش کنیم …
[/ihc-hide-content]


