جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزسه شنبه 28 تیر 1401

گزارش بازارامروزسه شنبه 28 تیر 1401

نوید خاندوزی
جولای 19, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروزسه شنبه 28 تیر 1401

ترافیک توقف

یاد قدیم ترها می افتادیم و شعارهایی که میدادند در بهار ازادی !! و حالا انگار در بهار جهانی و کدالیو بهار گزارش پالایشی ها  جای این نماد ها خالی است و انگار دراین خانه را  فقط برای عزا می زنند و به  عروسی که میرسد درخانه بسته است و داماد فراری ! ولی به هر حال در ترافیک اخبارو اطلاعات مختلف قرار داریم که فکر میکنیم  شیب ان کمی به سمت مثبت  شدن میل میکند …

اما امروز یکی از کم حجم ترین روزهای سال  را داشتیم که ناشی از جو  بازار و البته توقف نماد های خوش معامله  بازار بود  . ارزش کل معاملات خرد  امروز بازارمبلغ 2091 میلیارد تومان بوده است.که نشان از عمق ترافیک توقف ها و نبود  شرکت های بزرگ  است و به  طور کلی نشان میدهد  بیرون گود بازار انگار تحولات پر رونق تر است تا خود  بازار !

امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که اگر به خاطر داشته باشید روزهای قبل عنوان کردیم فضای بسیار پر خبری را در این هفته و هفته بعد داشته و می‌تواند زمینه ساز حرکت های متفاوت بازار در مرداد شود این اتفاقات و اخبار انواع مختلف و جنس متفاوتی دارند از بازارهای جهانی گرفته که دوباره همه را امیدوار کرده تا نرخ دلار نیما و نرخ ارز بازار آزاد …  در کنار این موارد ، تحولات مجامع و برگزاری مجامع شرکتها و همچنین اخبار آنها به خصوص در دو صنعت پالایش و خودرو می تواند زمینه ساز اتفاقات متفاوتی در دل بازار باشد و در سوی دیگر  تقریبا می توان گفت ۷ روز کاری کدالی بسیار مهم و خاص را در پیش داریم که خوراک اطلاعات مالی شرکت ها را به بازار می دهد اطلاعاتی که به دو بخش تقسیم می شود بخش اول گزارش ماهانه شرکت هاست که از اول مرداد تا روزهای بعد از آن راهی بازار می‌شود و بخش دوم که از دیدما بخش بسیار مهم تر است گزارش سه ماهه شرکت هاست که در تغییر و تثبیت قیمت ها نقش بسزایی دارد . نمونه این گزارش ها و اثرگذاری ان در بازار را میتوان در گزارش شتران و اثرروی پالایش دید …

در مورد گزارش های فعلی 3 ماهه همچنان  معتقدیم که انباشت گزارش ها در روزهای پایانی ریسک و فرصت  سوزی بازار است و کسی به آن توجه نمیکند اگر بخواهیم در مورد اهمیت نحوه گزارش دهی و کج رفتاری و رفتار سلیقه ای  شرکت ها نکاتی را عنوان کنیم باید اذعان  داشت که شما به گزارش مثلاً 12ماهه  شبندر نگاه کنید عدد تقریباً همان چیزی شد که بازار انتظارش را داشت اما در آن وقت به واسطه اتفاقات و تعهدات ، پایین ترین سود ممکن به بازار اعلام شد ضربه ای که این اتفاقات به بازار زده قطعاً ضربه مهلکی خواهد بود . بازار اعتماد را به راحتی به دست نمی آورد که با این ضربات از دست بدهد اما به هر حال اتفاقی که رخ داد و ما شاهد آن بودیم و در مورد انباشت فعلی گزارش های 3 ماهه نیز رخ میدهد
در سوی دیگر ما تا به این لحظه با انتشار گزارش های سه ماه مواجه بودیم که اکثر آنها که منتشر شدند شاید بیش از ۹۰ درصد شرایط بسیار خوبی را برای بازار و سهم ها رقم می‌زنند و نشان میدهند وضعیت فروش  و سود آوری وضعیت بسیار جالب و منطقی برای شرکت‌هاست و عاملی به نام ارزندگی را تقویت می کند
این را دنبال کنید … هفته بعد در ابتدای هفته به نظر سهامداران به  p/e ttm بازار نگاه کند تقریباً به نقاطی رسیده که حتی می توانیم بگوییم سال ۹۷ و ۹۶ در آن قرار داشت و یک فرصت بسیار جالب از نظر ارزندگی در بازار است فقط کافیست کمی تاکید میکنیم کافیست کمی بازار احساس امنیت و آرامش داشته باشد و این حس جیب بری کم شود  و کمی ترس بازار از تصمیمات دولت بریزد و کم شود
باراین  گزارش ها  بازار قابلیت های خوبی برای حرکت داشته و اگر این گزارش تکرار شوند که محتمل است در یکی از ارزنده‌ترین مقاطع تاریخی از نظر پی به ای ای و سود و نسبت آن با قیمت قرار داریم که ریسک بازار را کنترل کرد و به نوعی نشان می دهد قیمت ها در مقابل سود ها و شرایط بازار در نقاط جذابی هستند البته که بازار به این آسانی ها تن به تحولات این چنین نمی دهد اما حداقل بخشی از جریان های حقوقی بازار که منابع نقد در دسترس دارند می توانند با کمی نگاه بلند مدت تر به دل بازار زده و از این دریای سهم ارزان و قیمت منطقی بهره کافی را ببرند . یادش بخیر کسانی که در سال ۹۷  و 98 با این دید دل به دریا زدند همان ابتدای کار  و قبل از رالی هم سودآوری خوبی داشته این چرخش و گردش و بازار طبیعی است و همیشه رخ می دهد و باید کمی حقوقی ها باهوش تر رفتار کنند  .

البته ریسک های بازار همه می‌دانیم  و همه هم میدانیم این ریسک ها کم نیست و دولت بزرگترین ریسک ما … اما در یک دامنه از اتفاقات خاص و با نگاه اینکه بلاخره قیمت ها در مسیر ارزندگی قرار گرفته و خود را با آن تطبیق می‌دهند می‌توان انتظار داشت بازدهی منطقی تری را نسبت به بازده بانکی دریافت نمایند

در مجموع گزارش سه ماهه شرکت‌ها با تمام حرف و حدیث ها در این دو روز پایانی کاری به دل بازار ریخته می شود و هفته بعد چشم بازار بیناتر و نگاه او باز تر خواهد بود و همچنان معتقدیم  گزارش های سه ماهه نمی تواند شوکه اساسی برای بازار باشد اما می تواند بازار را در بستری از قیمتها حفظ کرده و عامل ارزندگی آن را بیشتر در چشم فعالان قرار دهد بخصوص  اگر موج باقیمانده گزارش ها شبیه همین شرکتهایی باشد که به تازگی گزارش دادند میتوان انتظار سرعت  رشد با  شیب ملایم و منطقی را داشت …

و اما در بازار چه خبر بود …

سیمانی ها در فکر برگشت

در سیمانی ها گزارشات و صورت های مالی 3 ماهه خوبی را شاهد هستیم رشد جهشی سود سیمانی ها زمینه ساز رشد قیمتی خوبی در سهام این گروه می شود

در سفانو سهم به سمت قیمت های 3800 تومانی می رود در صورت شکسته شدن این سطوح سهم تا قیمت های 4200 تومان جای رشد خواهد داشت سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود سازی بالایی دارد گزارش 3 ماهه کمک زیادی به رشد سهم و شکسته شدن مقاومتش می کند

سیمان شرق در کف قیمتی 760 تومان قرار گرفته و نوسانات ارامی دارد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و هم پرتفوی قوی دارد و هم توان سود سازی بالایی سهمی که در صورت برگشت دو هدف قیمتی 820 و 900 تومانی را دنبال می کند

سیمان فارس و خوزستان هم با روند نوسانی ارامی همراه شده است این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و رشد قیمتی مناسبی در صورت برگشت روند خواهد داشت اصلاح سهم ازقیمت های 2200 تومان اغاز و علی رغم وضعیت بنیادی خوب سهم به کف رسیده است

در این گروه سابیک شرایط بدی نداشت و سیتا هم با این سود ها و این اتفاقات جذاب است سفانو سپاهان و برخی دیگر را باید بیشتر زیر نظر داشت از دید ما سیمانی ها قابلیت های خوبی برای یک رشد کوچک دیگر را دارند

خودرویی های خاص

در نمادهای خودرویی همچنان خبرهای خوبی از نرخ گذاری بلوک دو غول خودروساز شنیده می شود به نظر می رسد خودرویی ها رشد قیمتی خوبی در بازه میان مدت خواهند داشت

خزامیا با صف خرید همراه و خبرهای خبش اجازه اصلاح به سهم را نداد سهمی که با خبر تجدید ارزیابی در مجمع وازاد سازی قیمت برخی محصولات خود همراه شده است این سهم در صورت شکست مقاومت پیش روی خود تا سطوح 1400 تومان صعود خواهد کرد

در خلنت هم شایعات تجدید ارزیابی وجود دارد ظاهرا رقم تجدید ارزیابی نیز سنگین است سهم گزارش 3 ماهه خوبی هم در پیش دارد قیمت های 3200 تومان حمایت محکمی بوده که می تواند باعث برگشت روند این سهم شود

خکاوه اما همچنان اصلاحی می باشد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و از دید بنیادی و سود سازی متحول شده است خکاوه ای که تا سطوح 1000 تومان فعلا اصلاح داشته و این اصلاح به دلیل رشد بالای اخیر سهم است

پتروشیمی های امیدوار

در نمادهای پتروشیمی سهام این گروه امیدوار به رشد قیمتی و برگشت روند هستند گزارشات 3 ماهه برای پتروشیمی ها مهم ارزیابی می شود

شلرد صورت های مالی 3 ماهه خوبی ارائه داده و نشان داد تحولات خوبی دارد به خصوص این که ظرفیت تولید شرکت به 80 درصد رسیده و احتمال رسیدن ظرفیت تولید به 100 درصد وجود دارد این سهم اوضاع خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در پیش رو دارد

پتروشیمی غدیر میلی به کاهش قیمتی از سطوح 7800 تومان از خود نشان نمی دهد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی تا سطوح 8200 الی 8600 تومان دارد این سهم سود سازی بالایی هم داشته و صورت های مالی 3 ماهه روند سهم را مشخص خواهد کرد

پتروشیمی بوعلی برگشت خوبی داشت سهم نشان داد از کف قیمتی 9200 تومان می تواند واکنش داشته باشد این سهم تا قیمت های 1000 تومان جای نوسان مثبت دارد بوعلی که سود سازی بالایی داشته و رشد قیمتی خوبی در پیش خواهد داشت

آریا ساسول هم  گزارش خوبی داد و به نظر رسیدن  به سود  1000 تومانی سخت نیست آریا در 3ماهه به سود 2049 ریالی رسیده و رشد 20% را نسبت به مدت مشابه قبل دارد سهم 3 ماهه 25740 میلیارد ریال سود عملیاتی و 28183 میلیارد ریال سود خالص دارد

غذایی ها و گزارش های خوب

در غذایی ها گزارش های خوبی در راه است این گروه مستعد رشد قیمتی خوبی بوده و رشد خوبی با انتشار صورت های مالی 3 ماهه و مشخص شدن سودشان دارند

در غپونه به حمایت بسیار قوی 1250 تومان رسیده است سهمی که امسال بالای 300 تومان سود و ارزش ذاتی بالایی دارد این سهم در کف قیمتی منتظر رشد خوبی می باشد سود سازی بالا و پی بر ای پایین از دلایل ارزندگی سهم محسوب می شود

سالمین گزارش بسیار خوبی ارائه داد و به نظر می رسد باید شاهد برگشت خوبی در روند این سهم باشیم پی بر ای فوروارد سهم اصلاح خوبی داشته و سهم توان رشد قیمتی مناسبی دارد سالمین تا قیمت های 320 الی 350 تومان با کف 280 تومانی جای صعود را دارا می باشد

در نماد سیمرغ که قیمت محصولاتش یعنی تخم مرغ به سقف قیمتی تعیین شده برگشته است شاهد روند نوسانی بودیم این سهم جای رشد قیمتی خوبی داشته و با دید میان مدت می تواند قیمت های 2500 تومان را ببیند با گزارش خرداد ماه انتظار صورت های مالی 3 ماهه بسیار خوبی را از این سهم داریم

دارویی ها کم اوردند

افزایش نرخ دارو که در برخی شرکت ها سنگین است و ازاد سازی نسبی هم سبب نشد تا دارویی ها بتوانند صدر نشین شوند

دارویی فارابی تا صف خرید رفت اما عرضه های سنگین سبب متعادل شدن سهم شد فارابی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظارش است هم خود شرکت افزایش نرخ خوبی گرفته و هم شرکت های زیر مجموعه بدین ترتیب سهم توانایی سود سازی بالایی دارد فعلا هدف اول سهم قیمت های 1250 تومان است

دکیمی به سمت حمایت 2200 تومان عقب گرد کرد این سهم درقیمت های مذکور حمایت قوی دارد عمده پتانسیل های شرکت مالکیت 30 درصید در پخش رازی بوده که هم سود این شرکت و هم ارزش ذاتیش را دستخوش تغییرات مثبت خوبی  می کند

شفا دارو به قیمت های 1800 تومان برسد می تواند وضعیت خوبی را تجربه نماید این سهم تاقیمت های 2000 تومان جای برگشت دارد شنیده می شود احداث خطوط تولید داروهای ضد ویروس در این سهم سبب شده تا انتظار بازار از شفا بالا برود

چهارگوشه بازار

ولصنم در 6 ماهه سود 32 تومانی ساخته و امسال شایعات سود 70 تومانی دارد شنیده می شود تجدید ارزیابی خوبی از طریق دو  زمین شرکت و 10 درصد سهام اتیه دماوند در پیش روی  این شرکت است ولصنم اهداف میان مدتی تکنیکالی و میان مدتی بالایی داشته و رشد قیمتی تا سطوح 360 الی 400 تومان با انتشار خبرهایش تجربه خواهد کرد

سرمایه گذاری سایپا امروز هم مثبت بود سهم سعی دارد تا مقاومت 560 تومانی را شکسته و صعودش را به سمت قیمت های 600 تومان اغاز نماید خبرهای خوبی در دل سهم ازفروش 3 ملک تا فروش سهام تو دلی سایپا باعث شده تا سهم مورد توجه واقع شود

در بین سایر سرمایه گذاری هافارس هم جالب است به خصوص با این تقسیم سود در زیر مجموعه هاکه سود فارس را حداکثری میکند . در این گروه بازهم روی تاپیکو و شستا و غدیر تاکید میکنیم و به نظر به صوص با این سود پالایشی ها غدیر قابلیت رشدخوب و سود بالای 3200 ریالی را دارد . در این گروه وبوعلی افزایش سرمایه میدهد ولی شاید خیلی جذاب نباشد  اما خبرهای ستاره خلیج  فارس و این جو پالایشی ها  روی تاپیکو و شستا موثر است

برخی سهم ها نوسانی خاص هستند  . در بازار این روزها کفپارس و کقزوی را با دید نوسان برخی دنبال میکنند به نظر با دید انتشار گزارش خوب 3 ماهه قابلیت های خوبی را در کسب سود دارد و میتوانند جالب توجه باشند . کپشیر هم گزینه خوبی است کپشیر در 3ماهه به سود 501 ریالی رسیده و رشد 212درصدی را داشته است سهم 291 میلیارد ریال سود عملیاتی و 250 میلیارد ریال سود خالص دارد به نظر کپشیر هم قابلیت یک رشد خوب نوسانی را دارد

در بازار به نظر ثامید ثبهساز و ثاخت باردیگر 3 تفنگدار نوسانی این بازار خواهند بود در سوی دیگر کیسون هم میتواند دراین قیمت ها باردیگر مورد توجه بازار قرار گیرد و سهم خوبی است .

واحیا هم گزارش خوبی زد معادن سنگ آهن احياء سپاهان از زیر مجموعه های واحیا در 12ماهه به سود 25782 میلیارد ریالی رسیده است دراین گروه  به نظر گزارش کچاد هم  بسیار جذاب خواهد بود امروز شمش فخوز بالای 14 میلیون  باقی بماند تا خیلی چشم انداز کاهشی سنگ آهن را نداشته  باشیم

واقعا  گزارش شتران  جذاب بود  شتران در 3ماهه به سود 599 ریالی رسیده است و رشد 296% را در سود نسبت به مدت مشابه دارد
شتران در 3 ماهه ۱۱۵,۵۳۸,۱۱۶ میلیون ریال سود عملیاتی و ۱۰۱,۷۷۱,۲۸۸ میلیون ریال سود خالص دارد

بااین کرکهای شاوان و شتران قاعدتا شبریز باید 125 تومان-شبندر 88 تومان -شپنا 72 تومان اعلام کنند که میتواند  فضای کل این گروه  را تغییر داده و حتی تاپیکو و غدیر و پارسان  را هم  دنبال خود  بکشد  .

به نظر قیمت های بلوک هر دو سهم خساپا و خودرو بالای 4000 ریال است و هردو احتمالا مشتری دارند با دید نوسان ورنا و ساپا را زیر نظر بگیرید شاید قیمت های فعلی جذاب باشند به خصوص بعد از اعلام بلوک ها ولی در کل ریسک خود خساپا خودرو را بهتر و کمتر می بنیم . برخی دنبال  بازگشایی فردای این دو  سهم هستند که  شاید کمی جو را  بهتر کند

امروز خراسان هم  مثبت  بودخراسان هم گزارش خوبی را داشت انصافا خراسان 3 ماهه 7095 ریال سود محقق کرده و رشد 132% نسبت به مدت مشابه قبل دارد . در 3ماهه 13612 میلیارد ریال سود عملیاتی و 12699 میلیارد ریال سود خالص دارد برخی از سود 2500 تومانی و قیمت های 15 هزاری و افزایش سرمایه صحبت میکنند . هرچقدر به متانولی ها خوش بین نیستیم اوره ای ها را بهتر میبینیم شیراز شپدیس خراسان …

مبین هم در مجمع سود بالایی را تقسیم کرد و به نظر 2600 2700  یکی از گزینه های خوب بازار می شود هر چند امروز 2800  باز شد  . شکبیر هم  گزارش خوبی داشت شکبیر در 3ماهه به سود 4286ریالی رسیده است و رشد 44% را داشته است سهم 15306 میلیاردریال سود عملیاتی و 15428 میلیارد ریال سود خالص دارد .

در بانکی ها جو  خوب است و گزارش ها  باعث توجه  بیشتر به سهم  شده است . وشهر هم گزینه دیگر وشهر ۳ماهه به سود ۵۸۵ ریالی رسیده است که البته نقش سایر درآمدها به میزان ۷۰۵ میلیارد تومان در این سود موثر بوده است
وشهر ۳ماهه در جمع درآمدهاي عملياتي ۶,۷۲۸,۵۶۰ میلیون ریال و در سود خالص ۹,۱۱۲,۵۶۸ میلیون ریال سود محقق کرده است به نظر وشهر هم از راه برسد  با صف خرید پیش می رود . ونوین هم با این خبرها و تحولات میتواند بسیار بسیار مورد توجه باشد اگر قرار بر بلوک ونوین و خریدار جدید که مطرح است صحت داشته باشد قابلیت رشد خوبی را سهم میگیرد . این سهم را نیززیر نظربگیرید

از نظر بسیاری فلزاتی ها کم کم مورد توجه خواهند بود . حالا با این قیمت و این اتفاقات  جهانی دوباره تمایل به این دو سهم در بازار بیشتر می شود هردو درگیر مجمع هستند ولی در کل فملی را بعد از مجمع با گزارش خوب 3 ماهه میتواند بهتر دید و حتی فاسمین هم این قابلیت خوب و قوی را برای رشد دارد

در گروه  بیمه  به نظر کوثر بد نبود و 219 ریال در مجمع تقسیم کرد و افزایش سرمایه دارد و فردا  باز می شود . در این گروه بنو گزارش داد که خیلی جذاب نبود ولی در کل نسبت ه سال قبل رشد خوبی داشت ولی نسبت به قیمت سهم خیر در سوی دیگر کوثر که متوقف است و گزارش داده جالب بود کوثر در ۳ماهه به سود ۲۲۱ ریالی رسیده است و ۳۷۳۱ میلیارد ریال سود خالص محقق کرده است که رشد خوب ۱۶۰ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته است. به نظر با دید میان مدت رسیدن به سود های خوب 700و 800 ریالی ممکن است و سهم د قیمت های خوبی است . بازگشایی زیر 330 340 تومان سهم میتواند جذاب باشد

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم