[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز یکشنبه 26 تیر1401
کوچ نماد ها به کوچه مجامع !
امروز بازار را در حالی پیش بردیم که قبل از تعطیلات چالش های متفاوتی سراغ بازار امده بود و این عاملی برای کم رمقی بازار بود و صد البته توقف نماد ها و مجامع و ابهامات پیش رو نیز موثر بود بازار در هفته اخر تیرو در کوچ نماد ها و کوچه مجمع و کم رمقی بازار گرفتار شده از سوی دیگر برخی سهامداران انقدر بی اعتماد و بی حوصله شده اند که وقتی میگویی مجمع انگار آنها را به مسلخ می بری و خلاصه همه جور تب فرار از مجمع هم داغ بود اما انصافا فضای مجامع هم خیلی دارک نیست که این طور برخی در پی فرار بودند.
بازار در فضایی قرار گرفته که برای فرار از اتفاقات و رویدادهای فعلی به شدت نیازمند یک تحرک و شوک مثبت برای تغییر از فاز فعلی است . بخشی از گزارش ها و شاید رویدادهای خودرویی و پالایشی بتوانند در این موضوع موثر باشد اما برای روزهای این هفته کفاف نمیدهد چرا که مطابق جدولی که می بینیم اکثر نمادها به خصوص نمادهای مهم تاثیرگذار بازار در این دو روز متوقف بوده و احتمال بازگشایی آنها برای روز چهارشنبه هم ضعیف است از سوی دیگر تعطیلی پیش رو باعث شده کمی ترس از بازارهای جهانی در بین فعالان بازار افزایش یابد و به این راحتی دل به خرید سهم در روزهای اینچنینی مثل امروز نمی دهند و بیشتر تمایل دارند تا کمی صبر کرده تا فضا روشن تر و مشخص تر باشد و دل به بازار بدهند … از همین رو فردا که روز عید تعطیلی ماست روند بازارهای جهانی به خصوص نفت می تواند تحولات اتی بازار را تحت تاثیر خود قرار دهند و بخشی از نخریدن بازار امروز هم شاید از این موضوع نشأت می گرفت
اما احساس می کنیم و البته امیدواریم این فضای کم رمقی تا آخر این هفته وجود داشته و از هفته بعد با بازگشایی نماد ها و روشن تر شدن خبرها میتواند کمی متفاوت تر باشد رو به بهبود برود . حقیقتاً گزارشهای 3 ماهه ای که تا به این لحظه منتشر شده را کمی امیدوارکننده می بینیم و فکر میکنیم بازار اگر بتواند این گزارشها را ادامه دهد فضای نسبتاً معقول و منطقی در بازار شکل میگیرد . و البته از سوی دیگر دلار نیما عاملی برای جلوگیری از افت بیشتر و بهبود نسبی بازار خواهد شد دلاری که این روزها در محدوده 26600 و این حوالی است …
اما درست در میانه اخبار خوب و موثر در بازار یک موضوع علاوه بر بازارهای جهانی و اتفاقات دیگر ذهن بازار را به شدت به خود مشغول کرده و آن هم افزایش نرخ سود در بازار به سطح ۲۱ درصد است . در موضوع افزایش نرخ سود 3 برداشت از آن میتوان داشت
برداشت اول این است که نرخ سود ۲۱ درصد از نظر تئوری شاید ولی از نظر عملی خیلی نمیتواند در بازار ما موثر باشد برداشت دوم این است که از نظر روانی گارد افزایش نرخ سود در بازار گارد قشنگ و خوبی نیست و یک پالس منفی قوی از سمت سیاستگذار پولی به بازار وارد میشود این هم خیلی از دید ما حداقل عامل عجیب و غریبی نباشد این پالس ها بارها و بارها به بازار منتقل شده و چیز جدیدی نیست آن چیزی که این روزها ذهن همه را درگیر کرده و به شدت آزار دهنده است این است که این رفتار نشان می دهد که تقریباً بازار سرمایه اولویت دست چندم دولت هم نیست و هیچ اهمیتی برای او ندارد و در واقع راحت و شفاف بگوییم سهامداران اولویت دولت نیستند و بازار سرمایه همچنین …
شاید این روش و اولویت کنترل تورم و اتفاقات دیگر و رویدادهای دیگر برای دست اندرکاران مهمتر باشد پرواضح است که این موضوع از سیاست های فعلی دولت هم قابل برداشت بودن ماه با این جریان نرخ سود موضوع جدی تر و خاص تر شد و نشان داد که حتی دولت روی حرف قبلی خود هم نیست و خیلی با حرف های قبل هم اهمیت نمیدهد …
به نظر این حس و یا به قول برخی دوستان این واقعیت بیش از هر چیز دیگری برای بازار زننده و گران و سنگین است که در هیچ کجای اولویت دولت قرار نداشته و بازی بازار و اثر گذاری منفی روی آن ، در شرایط فعلی برایش مهم نیست … او هیچ سنسی ندارد که اصلاً صعودی باشد یا نزولی و دقیقاً این رفتار را ما در سایر بخشهای دولت نسبت به بازار نیز می بینیم و تازه این ماجرا زمانی دردش بیشتر می شود که تیم سیاستگذاری این موضوع قبلاً خود بورسی بوده علاوه بر این نسبت به موضوع گسترش گواهی سپرده که ابزار جدیدی است که بانک مرکزی و سایر بانکها گویا قرار است فشارش را بیشتر کنند و به نوعی در باغ سبز بزرگ و بی در و پیکری است که می تواند نرخ های سود عجیب و غریب و بالاتر را نیز به بازار تحمیل کند
امیدوارم این اتفاقات رخ ندهد ولی به هر حال روزهای آتی در مورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد و امیدواریم سیاستگذار کمی تحولات بازار سرمایه را بیشتر و رصد کرده و اهمیت آن را بدانند که این بیمار رو به موت نیاز به شوک های اساسی دارد و این تصمیمات حال او را بدتر خواهد کرد …عزیزان کمی چشم خود را بازکنید اگر حجم معاملات به کمترین میزان در پنج و شش ماه گذشته رسیده بی دلیل نیست و دلایل متعددی برای آن وجود دارد که نقش خاص دولت در این جریان بیش از همه خودنمایی می کند.
و حرف اخر روزهای قبل نوشتیم که بازار دراین هفته روزهای پرخبری را در کدال دارد و انصافا گزارش های میاندوره ای به خصوص 3 ماهه نقش ویژه ای دراین وادی دارند . برخی از کم و کیف گزارش ها میگویند شاید 10% این گزارش ها رسیده باشند ولی از هر صنعتی تقریبا یک شرکت گزارش داده و فکر میکنیم تا به این جای کار گزارش های بسیار خوبی را داریم . این یک رویداد خاص برای بازار است و قطعا اثرات مثبت ان را خواهیم دید مثلا امروز سامان، فروسیل و خراسان هر 3 گزارش 3 ماهه داشته و با گزارش های خوب در بازار مثبت بودند . منتهی به دلیل فراهم نبودن بستر قوی این مثبت ها ادامه دار نیستند ولی تا حدودی کف قیمت بسیاری از سهم ها را می بندند .به نظر مقطع خوبی است که بازار بعد از گزارش ها بتواند یک باردیگر خود را بازیابی کرده و در ترکیب و اصلاح پرتفوی فعال باشد . هنوز هم معتقدیم گزارش ها موثر اند ولی نمیتواند یک تغییر روند اساسی در بازار ایجاد کنند و فقط زمین قرمز رنگ این بازی را کم رنگ تر میکنند . عید است و قرار نیست حرف های تلخ بزنیم اما به هر حال در میان تمام این اتفاقات و رویدادها بارقههای امیدی است توجه دوباره بازار هم وجود دارد که آن را میتوان باز هم از دو صنعت خودرویی و پالایشی گرفت صنایعی که با شرایط خاص خود قطعاً فضای دیگری را رقم میزنند و به نظر آخر همین هفته تحولات مختلفی برای این دو صنعت رخ داده تا آنها بار دیگر در سطح توجه بازار قرار داشته باشند البته ممکن است آن حجمی که منتظرش هستیم باز هم با این همه آمار خوب سراغ بازار نیاید …
بگذریم سراغ بازار امروز برویم که خلوت تر بود و فضا کمی خاص تر پیش رفت و آن جریان مثبتی که فکر میکردیم ایجاد نشد ولی اگر گزارش ها بیشتر برسد شاید دو روز اخر کمی بهتر شود … فعلا عید است وتعطیلی و باید فقط دنبال کننده اخبار بود …
بانک های خوشبین
در بانک ها گزارشات مثبت عملکرد 12 ماهه از یک سو و از سوی دیگر اصلاح قیمتی بانک ها را به سطوح خرید خوبی رسانده است
در بانک اقتصاد نوین سهمی که بالای 80 تومان سود محقق و شنیده می شود برای سال جاری سود 100 تومانی خواهد داشت با روند مثبت همراه و به قیمت های 350 تومان رسید سهم در صورت عبور از قیمت های 360 تومانی مهمان قیمت های 420 تومان خواهد بود به نظر 3 ماهه ونوین هم جذاب می شود هر چند خبرمهم واگذاری و بلوک را دارد
در بانک سامان همچنان گمانه زنی های مثبتی وجود دارد در این سهم شنیده می شود گزارش 3 ماهه بسیار خوبی در انتظار سهامداران است بانک سامانی که تا قیمت های 320 و 350 تومان جای رشد داشته و به دلیل تحولات خوبی که در زمینه وضعیت عملیاتی خود داشته است مورد توجه قرار گرفته است سهم واقعا 3ماهه خوبی داشت سامان در گزارش 3 ماهه به سود 463 ریالی رسیده است و رشد 441% نسبت به مدت مشابه دارد . سهم ۱۶,۰۴۱,۸۱۵ میلیون ریال درامد عملیاتی داشته است و سود خالص 15864 میلیارد ریال است
پست بانک امسال شایعات سود 100 تومانی دارد سهم در 3 ماهه سود خوبی را محقق کرده است انتظار می رود سهم تا قیمت های 420 الی 450 تومان صعود داشته باشد و برگشت خوبی را تجربه نماید به خصوص این که افزایش سرمایه از انباشته نیز در راه است
سیمانی ها در انتظار
در سیمانی ها شاهد انتظار این گروه برای رشد و صعود هستیم سیمانی هایی که وضعیت خوبی داشته و سود سازی خوبی دارند
سیمان صوفیان با گزارش 3 ماهه خود نشان داد امسال حداقل 400 تا 500 تومان سود دارد این سهم با این وضعیت می تواند رشد قیمتی خوبی را تجربه نماید سصوفی که موقعیت ممتازی داشته و تثبیتش در قیمت های بالای 2000 تومان راه را برای صعود 10 الی 20 درصدی هموار می سازد
سیمان شرق 760 تومانی را می توان گفت ریسکی ندارد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و هم سود سازی بالا و هم به ازای هر سهم 400 تومان پرتفوی غیر بورسی دارد این سهم نیز تحولات جدی داشته و رشد قیمتی خوبی خواهد داشت و ارزش ذاتی 900 تومانی دارد
سیمان ارومیه به دلیل شایعات سود 700 تومانی دل به اصلاح نمی دهد سهمی که تا قیمت های خوبی پس از گزارش 3 ماهه جای رشد دارد این سهم در صورت شکست قیمت های 3200 تومانی هدف قیمتی 3600 الی 4000 تومانی را دنبال و در شرایط خوبی به سر می برد
پالایشی های پر عرضه
در نمادهای پالایشی شاهد فشار عرضه ها بودیم این گروه مستعد رشد قیمتی خوبی بوده و توان صعود خوبی با انتشار صورت های مالی 3 ماهه خود دارد
در شبندر سهم در بین قیمت های 920 الی 1000 تومان گیر افتاده است سهم شایعات سود 70 تومانی در 3 ماهه دارد اگر این شایعه صحت داشته باشد سهم می تواند صعود خوبی را تا قیمت های بالای 1000 تومان تجربه نماید
در شبریز روند نوسان دنبال می شود شبریز برای سال جاری سود سازی بالایی داشته و امسال سود شرکت دستخوش تحولات جدی می شود سهمی که کف قیمتی 2200 تومانی داشته و هدف قیمتی 2400 الی 2500 تومان را تجربه می کند
در شپنا نیز مقاومت 720 تومانی باز مانع از رشد قیمتی سهم شده است این سهم تا قیمت های 650 تومان در صورت اصلاح جای افت دارد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و می تواند با دید میان مدت مورد توجه قرار بگیرد بازار در انتظار صورت های مالی 3 ماهه این سهم بوده تا ببیند تا چه حد سود و شایعاتش قابل تحقق است
در شترام هم شایعه سود 599 ریالی شنیده می شود و این یعنی اگر این سود ها درست باشد اتفاقات عجیبی در انتظار قیمت بعد از بازشایی مجمع است
افت فشار در دارویی ها
در نمادهای دارویی شاهد روند پر عرضه ای بودیم داروی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت جای صعود خوبی دارند و افزایش نرخ های اخیر توانسته امید و انتظارات اتی را افزایش دهد
دارویی فارابی با روند صعودی خوبی همراه شد سهمی که افزایش نرخ خوبی گرفته وباید توجه داشت شرکت های زیر مجموعه نیز افزایش نرخ های جذابی گرفته اند این سهم هدف قیمتی 1250 تومانی و پتانسیل سود 250 تومانی برای امسال دارد
کارخانجات داروپخش خبرهای خوبی دارد این سهم شایعات سود 350 الی 400 تومانی داشته و افزایش نرخ 80 درصدی تحولات جدی در این گروه ایجاد می کند سهم با ارزش ذاتی 2000 تومانی خود فاصله زیادی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظار سهم می باشد
البرز بالک هم با رشد خوبی همراه شد سهمی که امسال متحول شده و این روند تحول را می توان در گزارشات عملکرد ماهانه شرکت رصد کرد دبالک هدف قیمتی 920 و در صورت شکسته شدن این سطوح هدف قیمتی 1000 تومانی خواهد داشت
خودرویی های رو به پایین
در نمادهای خودرویی علی رغم خبرهای خوب در خصوص نهایی شدن قیمت گذاری بلوک خودرویی ها به خصوص سایپا فشار فروش در این گروه نیز بالا بود
زامیاد با روند منفی همراه شده است خبر مهم زامیاد سوداوری خوب برای امسال و برنامه تجدید ارزیابی می باشدس هم حمایت قوی در سطوح 1100 تومان داشته و امید می رود در این قیمت ها به تعادل برسد
خفنر در این گروه با افت قیمتی همراه شد صورت های مالی 3 ماهه سود خوبی به همراه داشته است اما نهایتا به نظر می رسد امسال سهم به سود 100 تومانی برسد انتظارهای بازار بالاتر بوده و به نظر می رسد این سهم قطعه ساز فعلا در قیمت های 680 الی 760 تومان در نوسان باشد
خکاوه هم پس از رشد بالای قیمتی با روند منفی همراه شده است سهم متحول شده و به سود اوری رسیده است اما رشد قیمتی بالایی هم داشته است این سهم در قیمت های 1000 تومان حمایت معتبری داشته و امید می رود در این سطوح متعادل شود
چهارگوشه بازار
تپمپی واکنش خوبی به حمایت 1400 تومانی نشان داد همانطور که عنوان شد سهم برای سال 1400 سود بالای 200 تومانی و برای سال 1401 سود بالای 300 تومان خواهد داشت سهمی که تا قیمت های 1600 و 1800 تومان جای رشد دارد شنیده می شود شرکت در حال مذاکره برای واگذاری 2 درصد سهام بانک سامان است که در صورت این فروش سود بالایی را شناسایی خواهد کرد
سرمایه گذاری سایپا امروز رشد خوبی کرده و صدر نشین بود سهم برنامه فروش املاک و سهام در اختیار خود و سرمایه گذاری رنا و کارکنان سایپا را دارد وساپا اگر بتواند از سد قیمتی 560 تومانی بگذرد تا قیمت های 600 الی 650 تومان جای صعود دارد
کاشی سعدی قصد شکست قیمت های 920 تومانی را دارد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و تا سطوح 1000 تومان جای رشد دارد شنیده می شود افزایش نرخ فروش توانایی سود سازی در این سهم را افزایش و با توجه به ارزش بازار پایین این سهم رشد قیمتی خوبی در انتظارش است
حخزر هم گزارش جالبی زده است در 3ماهه به سود 557 ریالی رسیده است که 2 برابر مدت مشابه سال قبل است و 588 میلیارد ریال سود عملیاتی و 601 میلیارد ریال سود خالص دارد
[/ihc-hide-content]


