گزارش بازارامروز شنبه 25 تیر 1401
پرخبر اما خلوت !
امروز شنبه 25 تیر هفته اخر تیر را اغاز میکنیم و قطعا هفته پر خبری برای بازار خواهد بود . البته پرخبرو خلوت چرا که اکثر نماد های بازار طی این دو روز برای برگزاری مجمع متوقف شده و شرایط بازار از نظر حجم و رکود عمیق تر می شود البته این هفته بستر خبرهای متفاوتی برای بازار است تا مرداد داغ بازار پرحاشیه آغاز شود …
امروز بازار اغاز ناامید کننده ای را داشت و تقریبا همه چیز به حاشیه رفته بود ولی هر چه پیش رفت با رسیدن خبرهای خودرویی اوضاع خاص ترو بهتر شد بازهم به این میرسیم که اهمیت این دو صنعت در حال حاضر برای بازار حیاتی و مهم است و میتواند سرنوشت بازار را تحت تاثیر قرار دهد .
اما انصافا شاید بازار خلوتی را داشته باشیم ولی این هفته هفته بسیار خاص و پرخبری برای بازار است.
هفته حساسی را در پیش داریم به طوری که بسیاری بر این عقیده اند که رویدادها و اتفاقات این هفته می تواند بستر بسیاری از اتفاقات در ماه آتی باشد هفته ای که پر از رویدادها و اخبار ریز و درشتی است که بازار را درگیر خود خواهد کرد و شاید همه اتفاقات و رویدادهایی که باید در طی این ماه رخ میداد انگار همه متاسفانه یا خوشبختانه جمع شده و به هفته آخر موکول شده است
در سمت دیگر بازار متفاوتی هم در این هفته شاهد خواهیم بود که توقف بسیاری از نمادها در روز شنبه و یکشنبه رقم خورده و شاهد توقف گسترده بیش از 200 نماد در این چند روز خواهیم بود اتفاقی که قطعا بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد و از سوی دیگر برگزاری مجامع این شرکتها را نیز خواهیم داشت که اخبار مجامع میتواند برای بازار مهم و تاثیر گذار باشند
در سوی دیگر رخدادهای مهم دیگری هم در این هفته رخ خواهد داد که خبر های معاملات بلوک خودرویی و گزارش پالایشی و همچنین جهت گیری نرخ ارز نیما و ازاد مهمترین آنها هستند اما از دید ما یکی از مهمترین رخدادها که این هفته به سرانجام میرسد انتشار گزارش سه ماهه شرکت هاست که بسیاری از ابهامات و اتفاقات بازار را روشن میکند نمیتوانیم بگوییم گزارش های سه ماهه بی تاثیر است اما آن عاملی که جهت و مسیر بازار را تغییر دهد نیست و نخواهد بود و فقط می تواند در حفظ قیمت ها و ثبات قیمتها در بازار تاثیر گذار بوده و کمک حال سهامداران شود. این گزارش ها موجش از امروز اغاز شده و اثرات کوتاهی هم در قیمت ها دارد ولی در کل برای برگشت بازار دلایل بیشتری لازم است .
اما چرا رویدادهای این هفته اثرات خود را در مرداد ماه خواهد گذاشت به این دلیل که گزارش سه ماهه شرکت ها، تحولات بلوک بازی خودرویی ها که امروز برخی درز اطلاعات آن به بازار را دلیل رونق برخی اعضای گروه می دانستند و همچنین گزارش پالایشیها و روند بازارهای جهانی و حتی مذاکرات که در مرداد ماه شکل می گیرد پیش بینی می شود همراه با بازگشایی نماد ها جو بازار را تحت تاثیر خود قرار داده و ما دو هفته اول مرداد روزهای پر خبرو پر چالشی برای بازار خواهد شد.
بسیاری از عزیزان پرسیده بودند این که این اتفاقات رخ میدهد میتواند نشانه مثبتی برای بازار شود یا شکل دیگری هم دارد . حقیقتا باید اذعان داشت که ما که همیشه امیدواریم و این چند گزارش منتشر شده هم ما را امیدوار تر کرده است ولی باید گفت که تیغ گزارش ها دو لبه دارد یک لبه سبز و تاثیرگذار که به نوعی نشان می دهد در صورت گزارش های خوب و اتفاقات خوب بازار می تواند شرایط بهتری را تجربه کند و اما در لبه دیگر این رویداد ها و به خصوص گزارش های سه ماهه لبه قرمز رنگ این چاقو وجود دارد که اگر نتواند انتظارات بازار را برآورده سازد مسیر تندی را در بازار رقم می زند و می تواند افت قیمت ها را شدت بخشیده به خصوص اینکه گزارش های سه ماهه بخش بنیادی نگر بازار را هدف قرار می دهد و آنها را ناامید می سازد که این روزها خیلی تن به فروش نداده و امیدوار بودند . به خصوص حالا با این بستر خیس و نمناک نرخ سود و رشد ان همه چیز برای سگ زدن و گربه رقصیدن در بازار فراهم است ! البته بازهم میگویین چند گزارشی که منتشر شده همه را امیدوار کرده و امیدواریم این موضوع ادامه داشته باشد…
و اما شاید اگر امروز بازارهای جهانی رنگ وبوی دیگری داشت چهره بازار هم بشاش تر بود … یکی از عزیزان در دفاع از عملکرد دولت دولت میگفت چرا تصمیمات دولت را ریسک بزرگ بازار می دانید !!! ریسک بازار در دل خود آن است !چرا شما بزرگ نمایی میکنید ! (حالا بازخوب شد نگفت سیاه نمایی ) … در پاسخ به این موضوع باید گفت کافیست همین چند ماه قبل را به خاطر بیاورید که وزارت فخیمه صمت در اوج بازارهای جهانی دستور صدور عوارض و بستن عوارض روی صادرات را میداد و به نوعی شرکت ها را برای صادرات جریمه می کرد و ارز آوری در آن نرخ ها و آن موقع بازارهای جهانی را به چالش کشید و.به راستی حالا امروز که قیمت ها ۲۰ تا ۳۰ درصد ریختند سیاستهای وزارت صمت کجاست ؟!! در ریزش هم کنار شرکت هاست یا نشسته و به در نگاه میکند و فقط دنبال این است که چطور جیب خود را پر کند و جیب شرکت ها را بزند !
این تفاوت سیاستگذاری است که بازار را این چنین کرده ! وزارت خانه ای که درک درستی از بازار و اقتصاد و شرایط ندارد این طور ریسک بازار را افزایش داده و به بازار آسیب میزند و این تصمیمات است که سرمایه گذار را فراری میدهد . به بازار نگاه کنید از اواخر اردیبهشت تا به امروز و با آن تصمیمات و آن اتفاقات یک نفس راحت نکشیده و مدام در تب و تاب ترس از تصمیمات دولت بوده است هنوزم این اتفاقات ادامه دارد از جریان خودرو بگیرید تا افزایش نرخ سود و … پس ترس بازار از دولت به نظر ترس درست و منطقی است و برای همین بود که چهارشنبه نوشتیم هر تصمیم دولت برای کشاندن سرمایه مردم به بازار اولیه و یا پذیره نویسی به واسطه این دیدگاه شکست خواهد خورد
البته برخی هم معتقدند چرا غر میزنی راه حل پیش پای دولت بگذارید ! به نظر تنها راه حل منطقی این است که به منطق و عقل اقتصادی برگردید ! هیچکس درخواست عجیب و غریب و یا رویداد عجیب و غریبی را مطرح نمیکند !همه معتقدند دولت اگر در مسیر درست اقتصادی و عقلانیت اقتصادی حرکت کند در میان مدت و بلند مدت همه سود خواهند کرد ! منتها ایراد کار اینجاست که برخی دانشمندان در دولت فکر میکنند تمام این اتفاقات برای بار اول است که رخ میدهد و آنها هم برای بار اول است که دارند راه حل می دهند … کمی اگر به تصمیمات 10 15 سال گذشته نگاه کنید میبینید که همه چیز در یک دور باطل تکرار شده و هیچ چیز هم درست نشده و این چرخه ادامه دارد
به نظر در مسیر فعلی بازار اگر بخواهد حرکتی کند باید سیگنال های قوی را از سیاست گذار دریافت کند
یادمان باشد گزارش ها و اتفاقات خوب و خبرهای مثبت بستر را آماده میکند و تا چرخش سیاستی اقتصادی دولت را شاهد نباشیم خیال بازار و پول هایی که بیرون نشسته راحت نخواهد شد…
و اما سراغ بازار برویم که امروز با شایعات و خبرهای پالایشی و خودرویی داغ بود و کمی هم حجم بهتر شد ولی دقت کنید که فردا این حجم به واسطه توقف ها کمتر و اوج کم حجمی و کم رمقی بازار سه شنبه و چهارشنبه است ولی نوع معاملات امروز نوید بخش این بود که احتمالا بازار خوبی را در مرداد با خبرهای مختلف داشته باشیم
خیزش دارویی ها
دریافت و اعلام افزایش نرخ یک به یک سهام دارویی سبب شد تا سهام این گروه با اقبال و روند صعودی خوبی همراه شوند. حالا تقریبا شاهد ازاسازی و سپس شفاف سازی این شرکت ها هستیم که مثلا دعبید و دفرا شفاف سازی زدند . به نظر زهراوی و دفارا و برخی داروهای سرطانی نظیر دسانکو و دسبحان مورد توجه خواهند بود در مورد این گروه خود تیپیکو هم میتواند جالب باشد امروز مجمع وپخش است و تکلیف تیپیکو روشن می شود سهم جذابی خواهد بود
در این گروه کارخانجات داروپخش که شایعات سود 350 تومانی دارد با صف خرید و رشد قیمتی خوبی همراه شد سهم اهداف قیمتی 1800 الی 2000 تومانی داشته و با این توان سود سازی و گزارش 3 ماهه خوبی که در انتظار سهم است اینده مناسبی دارد
دارویی جابر با صف خرید سنگین می رود تاقیمت های 1250 تومانی را در هم بشکند این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود سازی مناسبی در دل خود دارد دجابری که هم عرضه دارویی رازی و هم تحول در سود شرکت های زیر مجموعه می تواند زمینه را برای شکست مقاومتش فراهم سازد
در دارویی لقمان سهم مجددا به قیمت های بالای 160 تومان بازگشت فشار عرضه ها در این سهم دارویی بالا می باشد دلقمایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شایعات خوبی دارد این سهم تا قیمت های 180 تومان فعلا جای صعود دارد
در دفارا نیز خبرهای خوبی رسیده است این سهم اعلام کرده است که بـا توجه به اعلام قیمت های جدید از سوی سازمان غذا و دارو برآورد می گردد قیمت محصولات به طور متوسط 107 درصد افزایش یافته است. به نظر خبرهای خوبی را در این سهم داشته باشیم
البته دسانکو نیز بد نبود پیرو اجرای طرح دارو یار توسط سازمان غذا و دارو و افزایش قیمت برخی از محصولات این شرکت . برآورد میگرددمبلغ فروش پیش بینی شده سال مالی 1401 به میزان 20٪افزایش یابد.
غذایی ها به سمت بالا
در غذایی ها گزارش های بسیار خوبی در انتظار است غذایی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته وبه زودی با گزارشات خود پتانسیل هایشان رونمایی می شود.
در سیمرغ که شاهد رشد تخم مرغ به سقف قیمتی بودیم این سهم وضعیت خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظار این سهم است سهمی که هدف قیمتی 2500 تومانی داشته و بازدهی خوبی در دل سهم نهفته است
غپونه که شایعات سود سنگینی برای امسال در محدوده 300 تا 400 تومان دارد با اصلاح قیمتی عمیقی به کف قیمتی 1250 تومان نزدیک می شود برای این سهم پایان اصلاح را انتظار داشته و به نظر می رسد سهم به زودی متعادل شود و برگشت روند صعودی را تجربه نماید
در نماد زپارس در قیمت های 3800 تومان شاهد نوسانات ارام سهم هستیم سهمی که امید به رشد قیمتی از طریق افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی داشت این سهم در صورت برگشت فعلا هدف قیمتی 4200 تومانی دارد
سیمانی ها و قصد صعود
در نمادهای سیمانی شاهد روند نوسانی خوبی بودیم این سهم ها توانایی تعدیل مثبت خوبی در گزارش 3 ماهه داشته و به نظر می رسد سود سازی بالا بتواند تحرکات بهتری در این گروه را رقم بزند
سیمان فارس نو هم با رشد قیمتی همراه شد این سهم با شکست قیمت های 3600 تومانی تا سطوح 4200 الی 4500 تومان جای رشد خواهد داشت سفارسی که اگر شایعات سود 150 تا 200 تومانی در 3 ماهه صحت داشته باشد سهم تا هدف قیمتی عنوان شده صعود می کند
سیمان صوفیان هم شایعات سود سازی خوب و قوی دارد این سهم سیمانی در حال تثبیت روند خود درقیمت های بالای 2000 تومان است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی مناسبی در پیش رو دارد سصوفی در صورت ادامه حمایت ها تا سطوح 2200 تومان جای رشد دارد
البته سهم گزارش خوبی هم زد سصوفی در 3 ماهه 1117 ریال و 1313 میلیارد ریال سود عملیاتی و 1229 میلیارد ریال سود خالص دارد
در سیمان سپاهان رشد قیمتی سهم منوط به شکسته شدن سد قیمتی 1200 تومان است گزارش مهمی پیش روی سهم بوده و شنیده می شود در 9 ماهه سهم بیش از 150 تومان به ازای هر سهمسود ساخته است سیمان سپاهانی که شایعات سود 200 تومان به بالا را برای سال جاری دارد
ساختمانی های نوسانی
در ساختمانی ها شاهد روند نوسانی و بعضا مثبت سهام این گروه بودیم ساختمانی هایی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت همچنان می توان انتظار صعود خوبی از سهام این گروه داشت
ثغرب در حال عبور از مقاومت 820 تومانی می باشد این سهمجای صعود تا سطوح 860 و سپس 920 تومان را دارد فروش یک پروژه و شناسایی سود 100 تومانی و شایعات رشد بشتر سود سازی شرکت با توجه به عملکردمثبتش باعث اقبال خوبی به این سهمشده است
ساختمان ایران پس ازافزایش سرمایه مورد بی مهری بازار قرار گرفته است سهم با افت قیمتی به سمت سطوح 110 تومان می رود سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و صعود خوبی در انتظارش می باشد این صعود پس از تکمیل موج اصلاحی فعلی صورت خواهد پذیرفت
ثتران خوب بر سر حمایت 280 تومانی مقاومت می کند سهمی که به نظر می رسد افت زیادی نداشته و همین حمایت را نگه دارد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی تا سطوح320 تومان خواهد داشت دارایی های ارزشمند از نکات کلیدی سهم محسوب می شود
سرمایه گذاری های دلچسب
در سرمایه گذاری ها برخی نمادهای گروه رویه مثبتی در پیش گرفته و با صعود همراه شدند
در سرمایه گذاری ها وساپا با خبر مشخص شدن فروش بلوکی سهام سایپا در هفته پیش رو و انتشار خبری در این خصوص از قیمت های منفی به صف خرید رسید بار دیگر سهم به سمت هدف قیمتی 600 تومانی در حرکت خواهد بود
اتیه دماوند به کف قیمتی قوی و معتبری رسید سهم حمایت خوبی در قیمت های 860 تومانی دارد این سهم اوضاع واحوال بنیادی بسیار خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظار سهم است سود سازی بالا مهمترین دلیل رشد سهم محسوب خواهد شد
سرمایه گذاری خوارزمی را می توان نوسانات بسیار خوبی گرفت سهمی که قیمت های 380 تومان را به عنوان حمایت و سطوح 420 را به عنوان مقاومتش در پیش رو داشته و در این سطوح در نوسان است خوارزمی اوضاع و احوال خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظار سهم است
دراین گروه بین بزرگترها به نظر با مشخص شدن سود پالایشی ها و تقسیم انها و همچنین مجمع پتروشیمی ها حدود سود غدیر و پارسان مشخص می شود و مطمئن هستیم غدیر بالای 3000 ریال امسال سود دارد و این خبرخوبی برای سهم است پارسان حوالی 6500 ریال است و توصیه ما بیشتر روی غدیر است . اگر دنبال خیلی کم ریسک و به طور کلی ریسک نکردن هستید به نظر شستا گزینه خاص تر و جالب تری خواهد بود .
در کوچکترها امروز خیلی ها گزارش میدهند وبانک 12ماهه تلفیقی خوبی داشت وصندوق هم بد نیست ولی در کوچکترها پردیس جالب بود پردیس در ۶ماهه به ازای هرسهم به سود ۷۵۴ ریالی رسیده است حتی اگر دیگر کاری نکند همین قیمت ها برای رسیدن به رشد قیمت هم کافی است
چهارگوشه بازار
در نماد تپمپی سهم به کف قیمتی 1400 تومانی رسیده است به زودی صورت های مالی 12 ماهه شرکت با تحقق سود بالای 200 تومانی منتشر می شود شنیده می شود سود امسال هم به بالای 300 تومان خواهد رسید عرضه سهام دو شرکت زیر مجموعه و برنامه فروش حدود 2 درصد سهام بانک سامان از خبرهای قوی سهم محسوب می شودذ
شایعات تجدید ارزیابی سنگین از طریق زمین های خاوران در فلامی و انتقال کامل کارخانه به شهرک صنعتی قزوین سبب شده تا سهم از کف قیمتی 1650 تومانی برگردد سهمیکه از دید نموداری هم رشد قیمتی خوبی را تایید و به نظر می رسد شاهد رشد سهم تا سطوح 2000 تومان باشیم
شنیده می شود پسهند به زودی صورت های مالی 3 ماهه خود را با تحقق سود 150 تومانی منتشر می کند پسهند اصلاح قیمتی بالایی داشته و به کف رسیده است سهمی که طرح توسعه افزایش ظرفیت 150 درصدی داشته و از وضعیت خوبی برخوردار می باشد دراین گروه هم شکربن و هم پسهند شرایط خوبی را دارند
در سوی دیگر در بازار خودرویی ها امروز پر جنب و جوش بودند . این هفته هفته مهمی برای خودرویی هاست قرار است خبرهای بلوک و قیمت و … به بازار اعلام شود جلسه ای در سازمان بابت هماهنگی این موضوع تشکیل شده است و امروز صبح هم جلسه وزارت صمت بود . در سوی دیگر مجمع خساپا و خودرو هر دو سه شنبه است یعنی سهم ها امروز بسته شدند و رفتند که رفتند هر چند صف وساپا نشان میداد بلوک بالای 400 است !!
در کنار این وساپا ورنا باز هستند و می شود واکنش اصلی را روی انها دیدیمخبهمن را همچنان توصیه میکنیم و میتواند جالب باشد و بعد مجمع میتواند سرو شکل بهتری بگیرد از خپارس هم خبرهای خوبی به گوش میرسد که گزارش های بدی را نداشتهو میتواند جالب باشد . خاور هم باز می شود و باردیگر احتمالا بازی خوبی را دارد . در کل گروه پر نوسان و پر ریسکی شده و باید کمی بیشتر مراقب بود .
امروز گروه پالایش هم پر حجم بود و اکثر انها فردا متوقف می شوند … این در حالی است که زمزمه گزارش های خوب 3 ماهه مطرح می شود به خصوص در شپنا که بالای 65 و شتران نزدیک 60 تومان شنده شده ولی اعداد ممکن است این نباشد . معتقدیم هنوز قابلیت های خوبی را دار و نشان داد به این راحتی کم نمی شود در مورد این گروه گزارش شاوان تکان خوبی به گروه دارد حالا منتظربقیه گزارش ها باید بود و به نظر اوضاع ازاین نظر جالب می شود که یکی دو شرکت دیگر گزارش دهند و به مجمع بروند . همچنان معتقدیم با این گروه به مجمع رفتن بد نیست مگر اتفاق عجیبی در نفت رخ دهد . نرخ دلار نیما هم به این گروه کمک میکند که شرایط بهتر باشد .
امروز جو پتروشیمی ها هم بد نبود . و البته فکر میکینم روزهای پیش رو این گروه به واسطه گزارش های 3ماهه بهتر شوند .
دراین گروه باید مننظر گزارش اعضای این گروه بود شخارک چراغ اول این گزارش ها را روشن کرد نه خیلی بد و نه خیلی خوب بود خارک در عملکرد سه ماهه با وجود اخذ ذخیره مالیات توانسته است به ازای هر سهم 168 تومان محقق کند. سهم در سال مالی گذشته به ترتیب از فصل ابتدایی 131 ، 215 ، 131 و 2- تومان به ازای هر سهم گزارش کرده بود. سود سه ماهه رشد 29 درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته دارد.در سال مالی 1400 حاشیه سود شخارک برابر 41% بوده که در سه ماهه امسال برابر 49% است . شاید شخارک با این گزارش یک رشد 15 % را داشته باشد ولی مهم گزارش های ماهانه و تداوم این رونداست . البته با این افت متانول از این صنعت کمی دور باشید بهتر است .
در سوی دیگر مجمع نوری با تقسیم 1400 تومان برگزار شد هم نوری هم بوعلی گزارش های بسیار خوبی در 3 ماهه میدهند سهم حوالی 11هزار باز شود با توجه به زمزمه سود 1800 تومانی به نظر بد نیست . بوعلی هم همچنان با این شایعات از سود جالب است پارس هم گزارش خوبی میدهد
مارون هم تا بیخش را تقسیم کرد و خبرخوبی برای تاپیکو و سایر سهامداارن بود . سهم 1750 تقسیم کرد و معتقدیم اگر 1700 تومان باز شود قیمت خوبی داشته و حتی با دید 24000 ریال سود امسال قیمت های کم ریسکی دارد
در اوره ای ها منتظر گزارش خوب شیرازو شپدیس هستیم تمروز شپدیس را عالی خریدند هر چند کرمانشاه را حقوقی بد فروخت ولی در کل بازار به گزارش شپدیس خوش بین شده است . خود فارس هم با این تقسیم سود ها کم کم مورد توجه قرار میگیردو واقعا گزینه کم ریسک و خوبی است و گویا 1600 ریال سود را میدهد
فولاد گزارش ماهانه تیر بسیار جذابی را میدهد و گویا اماده غافلگیر کردن دوباره بازار است سود شرکت اندکی تغییر میکند ولی امروز شنیدیم تقسیم سود 1500 ریالی در فولاد قطعی و جدی شده است . دراین گروه فخوز هم افزایش سرمایه میدهد و سود کمی تقسیم کرد ولی در کل سهم بدی نیست و این قیمت ها و افت اخیر جالب بوده است . در این گروه فولاد و فسپا را جالب می بینیم .


