جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز سه شنبه 14 تیر1401

گزارش بازارامروز سه شنبه 14 تیر1401

نوید خاندوزی
جولای 5, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروز سه شنبه 14 تیر1401

ولرم با آتش پالایش !

حال بازار عجیب و خاص شده هر روز که پیش می رود کم حجم تر و ارام تر می شود ولی تحولات منفی هم در اون نیست و فقط این کم حجمی و بی رمقی کمی ازار دهنده شده است. البته این فضا نشان میدهد که اگر کمی خبرهای مثبت به بازار میرسد میتوان امیدواری را در چهره بازار دید همین امروز با اندک شایعات و خبرها مثلا گروه پالایش بهتر شده بود . این رویداد مهمی است و قطعا میتواند به عنوان یک محرک قوی از او یاد کرد ولی یک نکته را نباید دور از ذهن دید که نباید مقطعی به بازار نگاه کرد برخی مشکلات بازار ساختاری و پایه ای است و تا این طرز فکر عوض نشود پول قوی راهی بازار نمی شود . بخش مهمی ازاین طرز فکر به یکی از مهم ترین عواملی باز میگردد که حتی این روزها رئیس سازمان بورس هم درگیر ان شده …

بسیاری بر این عقیده اند که وضعیت بازار سرمایه طی این مدت که دولت مستقر بوده دقیقاً وضعیت نگاه دولت به بازار است و بازتاب دهنده شرایط و رفتار دولت فعلی با بازار سرمایه است و به طور کلی سیاست های درهم و برهم اقتصادی دولت همچنان ابهام را در دل بازار کاشته و دلیل محکمی برای این شده است که بسیاری سراغ بازار سرمایه نروند و پول ها را جای دیگری ولو با ریسک بیشتر درگیر کنند
با دولتی مواجه ایم که در اصل اول هر بخش اقتصادی سردرگم است و در باقی موارد هم نمی تواند قوام فکری خود را منسجم سازد و ان اصل اول چیزی نیست جز قیمت‌گذاری… در حال حاضر در بلبشو ترین شرایط ممکن در سیستم قیمت گذاری قرار داریم
واقعا مانده ایم این دانشمندان که مثلاً در وزارت صمت مصاحبه می کنند و فلان قیمت را دستور می‌دهند تا به امروز فکر کردند چهار دهه برطبل قیمت‌گذاری دستوری کوبیدند و بگیر و ببند و باز هم در این چند دهه هم تورم داریم و هم فساد ناشی از چند نرخی شدن بیداد می کند
به واقع آیا طی این مدت فکر کردند که دنیا چه کرده است و اصلاً نظام قیمت گذاری در دنیا به چه شکل بوده
آیا ما فقط چرخ داریم؟؟ آنها روی هوا راه می روند؟؟ اقتصاد دنیا یک بار این چرخ را اختراع کرده و از آن استفاده می کنند
نظام قیمت‌گذاری دستوری هیچ گاه در کوتاه مدت و بلند مدت و میان مدت پاسخگو نبوده و مشکلات اقتصادی را برطرف نکرده است
نمونه آن عملکرد دولت ها در ۴۰ سال گذشته است
یک مثال بزنیم … ۳ روز پیش طبق عادت همیشگی که عاشق رفتن به سوپر مارکت و دیدن اجناس و اتفاقات و رویدادها هاست سری به سوپر محلمان زدیم
از کنار قفسه ها رد میشدیم و نگاه میکردم که ناگهان چشمم به قفسه روغن افتاد و کلیپی را به یاد آوردم که معاون محترم رئیس جمهور دستور میداد رووووغن باید سریع توزیع شود…
نگاه به قفسه روغن کردم حجم انبوهی از روغن نظرم را جلب کرد که تقریباً طی این مدت بی سابقه بود
خریدم را کردم و برگشتم که حساب کنم به متصدی که خلاصه گاهی اوقات با فامیلی ما شوخی می کند و همیشه التماس دعاهااا دیگران را به واسطه تشابه فامیلی بازتاب می دهد که به خیال خود دست ما به بالا میرسد و می توانیم آن را برسانیم از او سوال کردم چرا اینقدر روغن آوردی و خدا را شکر همه چیز هم هست… ناگهان انگار سوزنی به بادکنک او زده بودم که فریاد زد فروش روغن ما یک چهارم شده و سفارش روغن که می دهیم با اکراه سفارش میدادیم و تاکید می‌کند که اگر همین وضعیت نخریدن ادامه داشته باشد به زودی باید سیاست دوتا بخر یکی ببر را اجرا کنیم
به واقع با خود فکر کرده اید در روغن چه اتفاقی افتاد که در مدت کوتاهی از آن شرایط عجیب روغن نیست و سریع تامین گردد به اینجا رسیدیم ؟؟چیزی جز احترام به نظام قیمت گذاری ای بود ؟؟که البته باز هم به نظر قیمت گذاری روغن دستوری بود اما دستور نزدیک به واقعیت… این را همه تقریبا می‌گویند که اگر دولت ها در نظام قیمت گذاری دخالت نکنند شاید در کوتاه مدت نوسانات را داشته باشیم اما در میان مدت و بلند مدت بازار پایدار و روان خواهد شد
در خودرو نیز وضعیت همین است از هر هزار نفری که ثبت نام میکنند یک نفر برنده می شود و هر هزار نفر هم مصرف کننده واقعی باشند اگر آن یک نفر دلال نباشد یک هزارم با قیمت پایین به دست مصرف کننده رسیده
اما اگر قیمت متعادل و منطقی به نظام عرضه و تقاضا سپرده شود و حتی به مصرف کننده این امتیاز داده شود که بخشی از این منابع را وام و لیزینگ دریافت کند
مثل همه جای دنیا خیلی زود تقاضا برای خودرو متعادل خواهد شد و تازه اگر کمی هم در واردات باز باشد خودروساز ها برای فروش خودرو خود باید منت مصرف کننده را بکشند

وقتی دولت در نظام قیمت گذاری سردرگم است اصول اولیه اقتصاد احترام نمیگذارد پاسخی از سوی مقابل دریافت نمی کند . اگر قصد تامین مالی از این بازار را دارید دولت باید پیش قدم شود و رخ و بطن کار را تغییر دهد. با این دست فرمان شما فقط سرمایه ها را فراری می‌دهید…بازار سرمایه با نظام قیمت گذاری دستوری یکجا جمه نمی‌شود و هر تصمیم و تغییری در این نظام در وضعیت بازار موثر است
آنجا باد بکارید حالا شاید توفان درو نکنید ولی چیزی دستتان را نمی‌گیرد
وقتی دولت کار خود را می کند قطعاً واکنش بازار هم همین است که میبینید و خیلی‌ها علاقه‌ای به حضور در بازار با این شرایط و این فضا ندارد
بازنده این بازی هم در نهایت خود دولت است
دولت چهل سال است که به قیمت ها دستور داده که در نهایت هم مصرف کننده واقعی را جریمه می‌کند هم تولید کننده واقعی و این میان دلالان همه در حال استفاده هستند.

نامه دیروز رئیس سازمان بورس نشان می‌داد که اتفاقاً خیلی ها این موضوع را می دانند از وزیرش گرفته تا حتی رئیس جمهور اما دل و جرات اجرای کار نیست و دوباره زیر فشار روانی فلان وزیر کودکانه مصاحبه می‌کنند و می‌گوید قیمت‌ها باید این باشد که ای کاش کمی فکر می کردند اگر قرار بود قیمت ها به حرف یک شخص گوش کنند که تا امروز وضعیت تورم این نبود
این سرکوب قیمتی نفعی برای مصرف کننده ندارد اما تولید کننده و سهامدار و کارآفرین و سرمایه گذار را ناامید خواهد کرد

حرف این چنینی زیاد است بگذریم و در مورد بازار دو نکته عرض کنیم …
در این کویر بی خبری و بازاری تشنه و اتفاقات و رویدادهای مختلف به زودی گزارش های سه ماهه شرکت ها راهی بازار می شوند چند نکته در مورد این گزارش ها مهم است بار دیگر تکرار می کنیم انباشت این گزارش ها در مقطع فعلی که بازار به شدت نیازمند تحولات مثبت است ضربه سنگین و ریسک بزرگی برای سهامداران خواهد بود نکته بعد اگر قرار بر این باشد که حاشیه سود شرکت ها به مانند سه ماهه چهارم رفتار کند و گزارش‌ها ناامید کننده باشد ممکن است شاهد دوره بعدی ریزش بازار باشیم که به این آسانی ها نمی توان جلوی این افت را گرفت
نکته آخر در مورد گزارش‌ها این است که اگر فضای گزارش ها بتوانند فضای نسبتا خوب و روند رو به بهبود سودآوری را نشان دهد می توان امیدوار بود که انگیزه برای خرید سهم های بزرگ و بنیادی بازار کمی بهتر شود اما این نشانه برگشت نیست و برای برگشت باید مولفه های دیگری دست به دست هم پیش بروند به طور کلی بهتر است از این فرصت گزارش های سه ماهه استفاده بیشتری داشت . همچنان باز هم فریاد میزنیم و البته باز هم انگار گوش شنوایی نیست که انباشت این گزارش برای دقایق پایانی و انتشار اکثر گزارش ها در چند روز آخر ریسک بزرگ بازار بود و باید فکری برای آن کرد

حرف اخر این که کمی دلار نیما شکل و ظاهر واقعی تری به خود گرفته و به نرخ های بالای 26 نزدیک می شود این را هم بگوییم نرخ واقعی پتروشیمی ها در حال حاضر حوالی 26300 و 400 است و احتمالا نیما طی روزهای اتی دراین محدوده قرار میگیرد . این منطقی تر شدن رفتا دلار نیما اگر با بهبود وضعیت جهانی و کمی ارامش سیاسی و سپس بروز و ظهور گزارش ها و خبرهای خودرویی و پالایشی همراه شود میتواند بستر خوبی برای رشد بازار رقم بزند .

بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که برخلاف روز قبل نیمه دوم بازار بهتر از نیمه اول آن بود و اگر خبرهای خودرویی و شرایط خاص ان نبود میتوانست بازار بهتری را رقم بزند .

پالایشی ها بالا زدند

در نمادهای پالایشی شاهد رونق خوبی  بودیم پالایشی ها توان رشد قیمتی خوبی داشته و اگر ریسک احتمالی کاهش نفت نبود الان می توانستندجایگاه بهتری داشته بااشند

در شپنا بار دیگر شاهد برگشت روند سهم بودیم شپنایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و فعلا در رنج قیمتی 650 الی 720 تومان در نوسان است این سهم برای امسال جای سود سازی خوبی داشته و طرح توسعه شرکت نیز افتتاح شود پتانسیل های بیشتری خواهد داشت

در شبندر هم سهم سعی دارد با تثبیت در قیمت های بالای 920 تومان تا سطوح 1000 تومان رشد داشته باشد سهمی کهع اوضاع و احوال خوبی داشته و شایعات سود 200 تومانی برای امسال دارد ارزش ذاتی واقعی سهم سطوح قیمتی 1200 تومان است

شاوان صف خرید خوبی تشکیل داد این سهم پالایشی هم توان سود سازی بالایی داشته و رشد قیمت نفت اهرم خوبی در سهم ایجاد می کند رسیدن شاوان در گام اول به قیمت های 2500 تومان وجود داشته و سهم این رشد قیمتی را همپای   پتانسیل های سود سازیش تجربه خواهد کرد

بانک های تک پر

در نمادهای بانکی امروز شاهد تک پری برخی بانک ها بودیم بانک هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و بر اساس برخی شایعات در خصوص صورت های مالی 3 ماهه با اقبال همراه شده اند

در بانک سامان سهم امروز عرضه های سنگینی داشت برخی شایعات حکایت از تحقق سود 30 تومانی در 3 ماهه سهم داشته و به همین دلیل روند صعودی خوبی در این سهم شکل گرفته است سامانی که اوضاع و احوال مناسبی داشته و تا  قیمت های 360 تومان فعلا جای صعود دارد

بانک دی هم روندش نوسانی دنبال شد این سهم در رنج قیمتی 76 الی 84 تومان در نوسان بوده و بازار به دنبال شفاف شدن برنامه بانک در خصوص فروش  دارایی ها می باشد بانک دی که زیان سنگینی داشته و تنها امیدش به فروش دارای های این بانک به خصوص نیروگاه دماوند می باشد

پست بانک علی رغم وضعیت خوب و صورت های مالی 3 ماهه و سود سازی بالا با فشار عرضه ها همراه و توان لازم برای شکسته شدن قیمت های 460 تومان را ندارد این سهم در زیر بار فشار و عرضه های سختی قرار گرفته است وپستی که کف قیمتی 420 و فعلا مقاومت 460 تومانی همراه است

دو دستگی دارویی ها

در نمادهای دارویی امروز شاهد دودستگی سهام این گروه بودیم سهامی که وضعیت خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی را تجربه خواهند کرد

در این گروه شفا دارو همچنان پیشتاز است سهمی که انتظارهای بالایی را خلق کرده و در صورت شکست مقاومت 2000 تومانی فردا تا سطوح 2200 تومان جای رشد خواهد داشت شفا دارو سود سازی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظار سهم است به خصوص اینکه ارزش ان ای وی سهم نیز در حال افزایش است

دارویی فارابی خوب حمایت می شود این سهم نشان داد جای افت قیمتی نداشته و با توجه به جهش و رشد سود شرکت های زیر مجموعه و بهبهود وضعیت فروش خود شرکت امسال توانایی سود سازی خوبی خواهد داشت دفارا فعلا کف قیمتی 1100 تومانی و مقاومت 1250 تومانی را در پیش رو دارد

در کی بی سی سهم داروییکه افت بالایی داشته و کف خود را تاچ کرده است شاهد رشد قیمتی مناسبی بودیم این سهم تا قیمت های 1100 تومان فعلا جای رشد دارد به خصوص این که شرکت از قرار داد واردات برخی واکسن های خارجی به ارزش 46 میلیارد تومان رونمایی کرده است

روز خوب قطعه سازها

در نمادهای قطعه سازی امروز اکثر سهام این گروه صدر نشین و با اقبال همراه شدند پول خوبی وارد گروه شده و وضعیت قطعه سازان نیز بهبهود خوبی داشته است

در رینگ مشهد شاهد رشد قیمتی مناسبی به سوطح بالای 2400 تومان بودیم این سهم تا قیمت های 2600 الی 2800 تومان رشد خواهد کرد خرینگی که امسال توانایی جهش خوبی داشته و گزارش فروش ماهانه خوبی هم روانه کدال کرده است بازار در این سهم در انتظار گزارش سود 3 ماهه می باشد

خکار هم صف خرید خوبی بست سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شایعات افزایش سودش تا 40 الی 45 تومان شنیده می شود این سهم نیز تحولات خوبی داشته و به همین واسطه با اقبال مواجه شده است اگر سهم فردا از پس قیمت های 260 تومان براید تا قیمت های 280 الی 300 تومان جای صعود دارد

خفنر که شایعات حضور بازیگران جدید و سود سازی بالا در 3 ماهه را دارد امروز به مصاف مقاومت 760 تومانی رفت و نتوانست این مقاومت را بشکند سهم ممکن است مدتی در نوسان باشد اما سرانجام با توجه به تحولات و بازیگران وارد شده به سهم به نظر می رسد مقاومت خود را شکسته و تا قیمت های 820 الی 900 تومان صعود نماید

پتروشیمی های خاص

در نمادهای پتروشیمی شاهد روند مثبت خوبی بودیم برخی پتروشیمی ها در موقعیت خوبی قرار داشته و رشد قیمتی مناسبی را در حال تجربه هستند

در پتروشیمی بوعلی افزایش سرمایه تجدید ارزیابیدر پیش رو از یک سو و تعدیل مثبت خوبی که در دل سهم وجود دارد از سوی دیگر باعث رشد قیمتی سهم شده است سهمی که اگر قیمت های 10 هزار تومان را پشت سر بگذارد تا قیمت های 11 هزار تومان هم جای صعود خواهد داشت

خبرهای خوب شلرد مبنی بر رسیدن به ظرفیت 80 درصد تولید و رسیدن به 100 درصد ظرفیت تا نیمه دوم سال سبب صف خرید خوبی در سهم شد سهمی که با رسیدن به 100 درصد تولید و این قیمت های فعلی فروش سود سازی خوبی برای امسال در پی خواهد داشت هدف فعلی سهم سطوح 1200 الی 1250 تومان ارزیابی می شود

شپترو فعلا با نوسانات در قیمت های 165 الی 180 تومان همراه است این سهم در انتظار تحقق وعده ها به خصوص خروج از زیان است به همین دلیل ماهیت گزارش 3 ماهه برای سهم بسیار مهم بوده و تاثیرات زیادی بر سهم دارد

چهارگوشه بازار

چکاوه هم با روند مثبت همراه و در حال شسکت قیمت های 720 تومان است این سهم با توجه به افزایش قیمت محصولاتش می تواند تا قیمت های 800 تومان رشد داشته باشد شنیده می شود سود خوبی در 3 ماهه این سهم محقق شده است

در نماد تپمپی سهم به حمایت 1600 تومانی برگشت سهمی که می تواند باز به این حمایت واکنش نشان داده و برگشت روند خوبی تجربه نماید شنیده می شود به زودی صورت های مالی شرکت با سود محقق شده 250 تومانی منتشر می شود همچنین سود محدوده 400 تومانی برای سال مالی جدید شرکت تخمین زده می شود سهم اینده خوبی برای رشد و صعود دارد

در کاشی سازان کلوند بعد از مجمع بازگشایی خوبی داشته و صف خرید شد سهم اهداف قیمتی 2600 الی 2800 تومانی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظارش است این سهم اوضاع خوبی داشته و تخمین های سود بالایی دارد به نظر می رسد کف قیمتی 2200 تومان نیزبسته و سهم در رنج قیمتی 2200 الی 2800 تومان در نوسان باشد

[/ihc-hide-content]

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم