[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازار امروز دوشنبه 13تیر 1401
آفت بی پولی !
امروز بازار دو نیمه متفاوت داشت و در یک نیمه وضعیت در یک ساعت اول خوب و منطقی پیش رفت ونیمه دوم بی پولی بازار انقدر مشهود و واضح بود که حتی برای دقایقی فکر میکردیم بازار ایستاده و سیستم ها خراب است ! این جو قطعا ناشی از بروز تحولات و اتفاقات مختلف است که خریدار را مردد و فروشنده را شجاع تر کرده و باعث می شود شکل و شمایل بازار این چنین باشد . ولی باید اذعان داشت که در عین بی پولی بازار خبرهای خوبی هم اطراف اوست و انگیزه قوی برای نجات از این شرایط نیاز داریم . بازار به یک سوپر خبر و یا شوک قوی برای گذر ازاین شرایط نیاز دارد که دست او ازاین بابت خالی است . درست مثل بیماری که خون در رگ او نیست و کم خونی دارد و ازاو طلب ورزش حرفه ای میکنند …
البته این جو بی پولی بخشی ساختاری و به نظر ناشی از تحولات بازار و بخشی ناشی از رفتار سیاست گذار است که بازار را به این روز انداخته است
طی روزهای گذشته انتشار آمار معاملات مسکن و سپس آمار نقدینگی و سایر متغیرهای کلان اقتصادی بسیاری را به این فکر فرو برده که به واقع بازار سرمایه کجای سیاست های دولت قرار دارد و طرز فکر اقتصاد کشور در کدام مسیر می چرخد ؟! برای ذکر این موارد و برای اینکه بحث خسته کننده تر نشود سراغ یک داستان و ماجرای واقعی میرویم که به واقع حقیقت اقتصاد ایران است
تقریباً چند سال پیش یا بهتر بگوییم کمتر از دو سال پیش دوستی برای خرید ملک در شمال کشور مشورت می خواست و اصرار داشت او را برای رفتن و دیدن چند ملک همراهی کنم . آدرس یک مشاور املاک حرفه ای را گرفته بود که ایشان هم غریبه نبود و آشنا بود … همه او را مهندس صدا می کردند جوانی هم سن خودمان با قابلیت بسیار قوی در پرزنت و صحبت کردن که با همان ته لهجه شمالی که به لهجه نقی نزدیک بود می توانست اقناع هر فردی را داشته باشد. با شوخی به او گفتم دختر که سهل است تو پسر را هم می توانی شوهر بدهی !
بگذریم از آن ماجرا گذشت و چند هفته قبل اتفاقی از جلوی مغازه او رد میشدم که ناگهان تابلوی بزرگ دفتر مهندس و گسترش فیزیکی دفتر کار او نظر مرا جلب کرد. آن سال که به او مراجعه کرده بودیم به خوبی به یاد دارم بغل مغازه او یک رستوران و فست فود بود که حدود ۷ الی ۸ نفر در آن مشغول به کار بودند و آن طرف او هم مغازه لباس فروشی بود که سه نفر در آن مشغول بودند و حالا من خود به چشم خويشتن ديدم که جانم مي رود…
آن دو مغازه تعطیل شده و به مایملک مهندس اضافه شده بود و او قدرت حکمرانی و گسترش فیزیکی خود را افزایش داده و تازه تابلو بزرگ کرده بودو پرچک کشورهای مختلف را داخل مغازه زده بود … تو گویی انگار میخواست به مخاطب برساند که پرچم پیروزی اوست که حالا به حرکت درامده !!
بله پرچم های افراشته او نماد در هم شکسته شدن شدن اقتصاد تولید محور و پیروزی اقتصاد دلال محور است !
پرچم های او نشان میدهد در این مدت چند سال تولید و اشتغال کار اقتصادی شکست خورده و دلالی بازی پر سود و کم دردسر اقتصاد است
دو مغازه که کنار او بود با نزدیک به ۱۰ تا ۱۲ نفر از کار بیکار شدند و سرنوشت آنها مشخص نیست
این دقیقاً همان چیزی است که از دل رفتار حاکمیت بیرون زده است و امروز دامنه آن را در بازار سرمایه هم می بینیم سیاست های غلط و اشتباه دولتمردان باعث شده تا سرمایهها به جای کار اقتصادی سراغ دلالی و خرید و فروش های اینچنینی بروند و این فعالیت روز به روز گسترش یافته و فعالیت های اقتصادی تولید محور کاهش یافته است .
در همین بازار سرمایه خودمان نگاه کنید دولت به جای اینکه نقدینگی را به این سمت هدایت کند و از دل این نقدینگی برای خود و اقتصاد فرصت خلق کن و اشتغال ایجاد کند پذیره نویسی را گسترش دهد ، سهام پروژه را کلید بزند و شرکتهای تازه تاسیس را راه بیاندازد و خلاصه از سرمایه های مردم در جهت افزایش تولید و افزایش سرمایه استفاده کند و حتی خودش در این بازار سهم بفروشد ،بانکها را فروشنده کند و … که سراسر این بازی برای او سود است …
اما ببینید به چه روی آورده و به ادم گنجشک روزی تبدیل شده که خوردن از جیب شرکتها و سهامداران برای گذران چند روزه و چند ماهه استراتژی دولت میشود
همین شرایط باعث شده که تا تقی به توقی خورد ه تمام سرمایه ها از بازارهای مولد فراری شده و راهی بازار های نظیر مسکن و سکه و ماشین و دلار شوند که هیچ مزیتی برای اقتصاد نداشته و معایب آن هر روز روشن تر می گردد نمی دانیم تا کی این سیاست ادامه خواهد داشت کار از تلنگر هم گذشته یکی باید لگدی به این خواب رفته بزند یا احتمالا یکی باید در گوش او این واقعیت ها را فریاد بزند تا از خواب بیدار شود
مسیر اقتصاد با سیاست های فعلی راهی جز بن بست ندارد و ادامه این فعالیت ها و ادامه این شرایط نمی تواند تضمین کننده اتفاقات خوبی در بازار باشد به کوتاه مدت و میان مدت بازار سرمایه هم خیلی کاری نداریم این بازار به وقتش نشان داده که تورم را گرفته و با صبر سهامداران شیرینی را نصیب آنها می کند اما مسیر نقدینگی مسیر درستی را نمی رود و این همان چیزی است که اقتصاد ما به آن نیاز دارد که البته برخی از همین افرادی که چند سال تز میدهند و میدادند میگویند نرخ سود را افزایش دهیم ! نرخ سود و کاهش و افزایش آن در یک اقتصاد درست جواب میدهد نه در وضعیت فعلی ما !
تا به امروز و دولتمردان فعلی هیچگاه ننشستند و با خود حساب و کتاب کند که چه سیاستی می تواند تقویت کننده این ماجرا باشد فقط شعار شنیدیم و شعار … اقتصاد پیش بینی پذیر میشود، صنعت باید رشد کند ، قیمت نباید دستوری باشد و … که از زمانی که این شعارها مطرح شده همه چیز اتفاقا شدت گرفته . هم قیمت ها دستوری تر شده اند هم پیش بینی پذیر بودن اقتصاد زیر سوال رفته و خلاصه همه چیز از افعال معکوس استفاده کرده است
این بازی خیلی نمی تواند ادامه داشته باشد دولت باید تکلیف خود را با اقتصاد روشن کند شتر سواری دولا دولا نمی شود و از دید ما آغاز این اصلاح اقتصادی از بازار سرمایه است و سیاستهای اقتصادی دولت در این بازار باید اصلاح گردد…
بگذریم خیلی صحبت کردیم و قصد نداشتیم امروز این مقدار در مورد این مسائل صحبت کنیم اما به نظر برخی اتفاقات و رویدادها باید پایه ای بحث شود و جای بحث آن هم با همین فعالان بازار است که امیدواریم ادامه آن را دیگر فعالان بازار که هم دست های قوی تری دارند و هم تریبون های متعدد تر بر عهده بگیرند…
امروز در هر صورت بازار خوب پیش نرفت و اخر بازار انگار مهندس بنزین تمام کرده بود ولی در کل هنوز به بازار امیدواریم ولی باید یک تغییر روش و یک شوک به ان داده شود . بیماری که دچار کم خونی می شود خیلی حال حرکت چابک و سریع را نخواهد داشت و باید هر چه سریعتر این بیماری او درمان شود .
سیمانی ها صدر نشین
در سیمانی ها شاهد صدر نشینی سهام این گروه بودیم سیمانی هایی که همچنان انتظار افزایش نرخ های فروش را با توجه به افزایش شدید نرخ سیمان در بازار ازاد را دارند
دیروز بازهم بورس کالا بسیار خوب ظاهر شد و سیمان را خوب میخریدند به نظر بااین تحولات و اتفاقات خاص در بورس کالا گزارش های این ماه تیر اکثر سیمانی ها مثبت باشد در بین این گروه بازهم همان همیشگی ها یعنی سپاهان و سفانو و برخی دیگر مورد توجه هستند البته به نظر سمازن را هم باید زیر نظر داشت و گزارش خوبی داشته است . احساس میکنیم این گروه یک حرکت دیگر را بعد از انتشار گزارش ها خواهد داشت
سیمان درود در حال قوت گرفتن و روند مثبت است این سهم اوضاع خوبی داشته و با دید میان مدت رشد قیمتی خوبی خواهد داشت این سهم سیمانی تا قیمت های 800 تومان به شرط شکست سطوح 720 تومان جای رشد دارد طرح توسعه خط 4 شرکت به زودی افتتاح و تحولات خوبی در سهم ایجاد میکند
سباقر که خبر حضور سهامدار خارجی و خرید سهام خرد شرکت را دارد تا صف خرید هم پیش رفت این سهم اهداف قیمتی بالایی داشته و سطوح 1500 الی 1800 تومان برابر با ارزش ذاتی سهم است به خصوص این که شرکت قصد افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی هم دارد
در سیمان تهران شاهد نوسان سهم هستیم همچنان سهامداران ستران در انتظار دریافت مجوز افزایش سرمایه هستند این سهم اوضاع خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی را تجربه خواهد کرد ستران تا سطوح قیمتی 3600 الی 4200 تومان جای رشد را خواهد داشت
خودرویی ها و خبر های خوب
در خودروی ها باز خبر داغ بلوک و قیمت گذاری این شرکت ها مطرح است و باز باعث شده تا جو گروه مثبت شود
زامیاد همچنان مثبت و ازقیمت های 1400 تومان عبور کرد سهم تا قیمت های 1450 تومان جای صعود دارد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته ورشد قیمتی خوبی را تجربه کرده است این سهم فردا روزمهمی خواهد داشت دراین سهم شایعه افزایش سرمایه نیز جدی شده و میتواند مورد توجه باشد .
ایران خودرو هم برای رشد قیمتی باید از سد 220 تومان عبور نماید اگر شایعات قیمت گذاری و پایان یافتن نرخ گذاری صحت داشته باشد این غول خودرویی دو هدف عمده 250 و 280 تومانی دارد
خفنر قطعه ساز این گروه که بارها توصیه به خریدش داشتیم در صف خرید قفل شده است سهمی که هم تعدیل مثبت عایدی خوبی دارد هم بازیگر قوی وارد سهم شده است به نظر می رسد در گام اول قیمت های 850 و در گام بعدی هدف نهایی 1000 تومان در این سهم محقق شود شنیده می شود به زودی قراردادهای خوبی با خاور رونمایی خواهد شد
ساختمانی های بالا نشین
همچنان برخی نمادهای ساختمانی در صدر قرار داشته و اوضاع خوبی دارند این سهم ها می توانند با این رویه ای که در پیش گرفته همچنان صدر نشینی خود را حفظ نمایند
ثغرب اوضاع خوبی دارد سهم با رشد قیمتی همراه و به سمت سطوح قیمتی 800 تومان در حرکت است سهمی که وضعیت بسیار خوبی داشته و با فروش برخی پروژه هایش با اقبال همراه شده است سهم با قدرت تمام بدون کاهش قیمتی و اصلاح همچنان صعود دارد
ثمسکن هم برای نوسانات ریز مناسب است هم برای میان مدت سهم کف قیمتی 300 تومانی را بسته و با دید کوتاه مدت هدف 360 تومان و با دیدمیان مدت هدف قیمتی 420 تومانی دارد ثمسکن می تواند صعود خوبی در میان مدت داشته باشد
ثرود هم سود سازی بالایی دارد فروش های خوب پروژه های شرکت و ساخت پروژه های سبک سبب شده تا این سهم با سود سازی خوبی همراه شود سهمیکه ارزش ذاتی 920 الی 1000 تومانی داشته و جز ساختمانی های بنیادی بازار محسوب می شود
سرمایه گذاری های اماده صعود
در سرمایه گذاری ها اوضاع مثبت و عالی بود این گروه استعداد رشد قیمتی خوبی دربرخی نماد ها دارند
در سرمایه گذاری بوعلی سهم به قیمت های بالای 400 تومان برگشت سهمی که در 3 ماهه سود خوب و قابل توجهی ساخته و رشد قیمتی خوبی در میان مدت دارد این سهم سطوح 460 تومانی را به عنوان هدفشض دنبال می کند
وساپا با رشد قیمتی خوبی همراه شد سهم به استانه قیمت های 600 تومان رسیده و همانطور که قبلا اشاره شد در این موج تا سطوح 650 تومان جای رشد دارد بیشترین نفع را ازفروش سهام خودرویی این سهم برده و به همین دلیل توانست اصلاح خود را جبران و به سود خوبی هم برسد
شفا دارو با خبر راه اندازی خطوط تولیدی داروهای ضد ویروس با صف خرید و رشد قیمتی همراه شد تحولات خوبی در شفا دارودر حال شکل گیری می باشد سهمی که اهداف قیمتی 2000 و 2200 تومانی را دنبال می کند
در بازار با زمزمه سود 22 هزار میلیارد تومانی در ستاره خلیج فارس و این سود خوب حکشتی به نظر تاپیکو و شستا انصافا شرایط خوبی دارند با تقسیم سود خوب و قوی بوعلی و اروند میتوان به فارس هم تکیه کرد و فارس هم شرایط خوبی خواهد داشت . غدیر و پارسان هم جای خوبی هستند ولی غدیر خاص تر است شما در غدیر ببنید شرکت مجتمع صنايع الومينيوم جنوب از زیر مجموعه های وغدیر در ۶ماهه به سود ۱۰.۰۰۴ میلیارد ریالی رسیده است سال گذشته این عدد ۳۷۵۵ میلیارد ریال بود . این سهم پتانسیل های خاصی دارد .
ولی اگر بخواهیم دید کمی میان مدت و بلند مدت تری داشته باشیم شستا را می پسندیم و قیمت های خوبی دارد واقعا شستا میان مدت اگر 250 ریال سود محقق کند تعجبی نیست و میتواند جالب باشد .
بانکهای پر نوسان
در بانکها همچنان سهام این گروه در انتظار خبرهای برجامی هستند گروه یکه با برجام متحول شده و به همین دلیل نیز این مهم برای این گروه حیاتی می باشد
در بانک سامان جدای از روند بانک ها به دلیل گزارشات بسیار خوبش با صف خرید و صعود خوبی همراه است اینسهم بانکی شایعات سود سازی بالایی در 3 ماهه دارد بانک سامان با این صف خرید قیمت های 30 تومان همشکسته و به سمت سطوح قیمتی 360 الی 400 تومان در حرکت است
بانک ملت در حال کف سازی در قیمت های 280 تومان است این سهم می تواند تا قیمت های 300 الی 320 تومان نوسان بدهد سهم افت زیادی نداشته و همین کف را فعلا بسته است
پست بانک با رشد قیمتی سعی دارد ازقیمت های 450 تومان بگذرد سهمیکه صعود میان مدتی قوی داشته و با گزارشات خود می تواند تا قیمت های خوبی صعود نماید همچنان شایعات سود 120 تا 140 تومان مهمترین دست اویز برای صعود سهم است
چهارگوشه بازار
نیروگاه دماوند خبر وصول مطالبات و افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی را در باعث رشد قیمتی خوبی در این سهم شد دماوندی که به نظر می رسد رقم تجدیدش نیز بالا باشد سهم فعلا تارگت 2400 الی 2500 تومانی را دنبال می کند
بارها درقیمت های 3200 تومان و کف قیمتی پسهند را توصیه داشتیم سهمی که با صف خرید همراه و در گام اول مهمان قیمت های 3600 و در گام بعدی مهمان قیمت های 4200 خواهد شد سهمی که با اجرای طرح توسعه 150 درصد بر تولید خود افزوده و این طرح امسال افتتاح می شود همچنین رسیدن به سود 700 تومانی و گزارشات ماهانه مثبت سبب اقبال به این سهم شده است
در نماد تکشا شایعات تجدید ارزیابی 1400 الی 1500 درصدی سهم را از کف قیمتی برگرداند سهمی که بازیگر قوی داشته و از سوی دیگر خبرهایی در خصوص قرارداد های شرکت با قطر به منظور صادرات محصولاتش شنیده می شود تکشا رشد قیمتی خوبی را فعلا با هدف 4200 تومان دنبال می کند
کحافظ هم در بازار خوب معامله می شود . دیروز کحافظ حجم خوبی را داشت و به نظر از ان قید و بند حوالی 500 به خوبی کنده شد سهم امسال حوالی 500 میلیارد تومان سودخالص دارد و این یعنی شرایط برای حرکت سهم فراهم است بازار هم خوب سهم را درک کرده طرح و توسعه های خوبی هم دارد که به زودی اخبار ان میرسد
امروز اول وقت در بازار پالایشی ها را بسیار خوب می خریدند . در این گروه فرصتهای خاص این سهم ها یکی گزارش های 12ماهه حسابرسی شده و تقسیم سود مجمع و گزارش خوب 3 ماهه است اما تهدید این گروه سفر بایدن به منطقه برای فشار فروش نفت و صلح روسیه است به نظر در این شرایط ریسک باالاتری را داریم اگر اتفاق منفی رخ دهد ولی فکر میکنیم یک حرکت خوب مثبت را در صورت ثبات قیمت ها در این گروه داریم و شبندرو شبریز از دید ما اولویت بنیادی دارند و بعد سراغ شپنا میرویم . تازه شاوان هم خوب است و شرایط خوبی را دارد . هفته بعد این گروه روزهای پر خبری را خواهد داشت
چند روز قبل در مورد کپرور صحبت کردیم در مورد کپرور بازی کمی با کزغال متفاوت است کپرور در فروردین به فروش ۷۹۱ میلیارد ریالی رسیده است و نرخ هم۴۳,۶۳۹,۸۶۱ ریال بود .در اردیبهشت به فروش 894 میلیارد ریالی رسیده و خرداد با کمی افت 771 و نرخ ۴۱,۹۵۰,۷۵۵ ریال است
3ماهه 2458 میلیارد ریال فروش داشت . مدت مشابه قبل 1763 میلیارد ریال بود به نظر با دید مجمع حتی با کپرور یکی دو ماهیی همراه شدن شرایط بدی را ندارد
امروز تفارس کمی منفی شد ولی در کل شرایط خوبی را دارد . در سهم خیلی خوب شرایط تغییر کرد و به محدوده 6000 ریال رسیده است ببینید از قبل بسیاری معتقد بودند 600 تا 700 تومان نقطه متعادل شدن سهم است و ازاین جا به بعد شاید کمی کند تر حرکت کند و سرعت رشد او ارام تر باشد ولی در کل ااین به بعد خبرهای خوبی هم از سهم می شنویم که گویا بازارگردانی سایر سهم های خلیج فارس و … از مهم ترین انهاستهرچند برخی معتقدند تفارس یکی دو روز درجا و یا حتی افت میکند و دوباره حرکت خواهد کرد .
[/ihc-hide-content]


