[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز یکشنبه 12 تیر 1401
لبخند ریز ، کنج لب 1.5 !
امروز بازار را در حالی آغاز کردیم که بعد از حال خرابات دیروز،از ابتدای وقت امروز خنده ریزی کنج لب بازار شکل گرفته بود و اندکی سرحال تر شده بود حفظ شاخص یک ونیم میلیونی قوت قلب خوبی براي برخی چارتیست ها بوده و جلوگیری از جو روانی شکسته شدن این عدد هم اتفاق خوبی بوده که بازار امروز را قابل تحمل تر می کرد البته بسیاری مثبت امروز را ناشی از جو خاص دلار در بازار میدانند و برخی دیگر این مثبت را یک رفتار طبیعی بعد از چند روز منفی و کلافه شدن بازار قید میکنند البته هستند در بازار کسانی که مثبت بازار امروز را ناشی از حضور برخی پول های خاص در صنایع خاص ،که با اطلاعات خاص در مسیر حرکت میکنند
به خصوص در دو صنعت پالایش و خودرو
ولی به هر حال هر چه که بود بازار هنوز آن حجم خوب و قوی که انتظار داریم را نگرفته ولی امیدوارکننده ظاهر شد
اگر به خاطر داشته باشید سلسله عواملی را برای اثرگذاری در این چند هفته و چند روز پیش رو ذکر می کردیم که شامل موارد مختلفی بود . برخی معتقدند دو دلیل خاصی که بازار به این شرایط کم حجمی گرفتار شده این است که در وضعیت بازارهای جهانی شرایط بی ثباتی را داریم و در سوی دیگر برجام هم به سرانجام نرسیده و دقیقا دو دلیلی که می توانست عامل حال خوب بازار باشد عاملی برای وضعیت منفی او شده است. اما برای اثرگذاری در بازار و شرایط خاص آن باید روی سه عامل دیگر صحبت کرد یعنی بازار برای اینکه از این شرایط کنده شود و فرار رو به جلویی را تجربه کند باید از سه عامل باقی مانده و اثرگذار در بازار استفاده کند
اولین و مهمترین آن نرخ دلار است که حتی برخی مثبت امروز بازار را به این نرخ نسبت میدهند اما در کل شاهدیم که اختلاف نرخ دلار نیما و دلار بازار آزاد به غیر منطقی ترین شکل ممکن و به عدد حوالی ۳۵ درصد رسیده است و دولت همچنان معتقد است همه چیز آرومه و ما چقدر خوشبختیم!! و از آن سو شرکت ها موظفند برای جلوگیری از تورم دلار ارزان به وارد کننده بدهند .به قول علی دایی کجاااای دنیاااا این چنين است و هر کجا این سیاست را بگویی باعث خنده و تاسف است ولی به هر حال دولت در حال اجرای این سیاست است
هرگونه تغییر فاز و تغییر سیاست در نرخ دلار نیما و افزایش احتمالی آن می تواند محرک خوب و قوی برای بازار شود و بالعکس اگر دولت همچنان قصد سرکوب نرخ ها و جلوگیری از افزایش قیمت ها را داشته باشد طبیعی است هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد و حتی ناامیدی بازار بیشتر و فضای یاس و فشار فروش به واسطه این اتفاقات و ناامیدی از تغییر بیشتر خواهد شد . دلار فعلی که شرکت های بزرگ میفروشند در نیما امروز حوالی ۲۶۱۳۰ تومان است
البته این یک مزیت برای سرمایه گذاران فعلی است که سهم ها را با دلار ۲۵ و ۲۶ می خرند و یک بازدهی خوب میان مدتی را برای خود نگاه می دارند اما رسیدن به بازدهی مطلوب زمانبر است و در سطح فعلی گذر زمان و از دست رفتن این دقایق حسرت بزرگی است …این موضوع برای بازار بسیار مهم بوده و حیاتی خواهد بود و این را هم بگویم هیچ وقت سیاست های اینچنینی دلار پایدار نمانده و بلاخره این دو به هم نزدیک شدند اما زمانی که این اتفاق از سهامداران گرفته گرفته بسیار دردناک و کشنده بوده است و هیچ وجه هیچ وقت دولت در سمت رفتار عاقلانه این ماجرا قرار نگرفته است
و اما از عوامل بعدی که میتوانند شوکهای خوبی برای بازار ما باشند اولین و مهمترین نقش از دید ما روی دوش گزارشهای پیش روست
گزارش های باقیمانده ۱۲ماهه ، و همچنین به خصوص گزارش های سه ماهه تلفیقی و سپس گزارش های ماهانه تیر… در هر صورت موج گزارش ها میتواند تا حدودی آرام کننده جو بازار بوده و کف قیمتی بسیاری از سهم ها را ببندد اما اینکه عاملی برای رشد قیمت شود به نظر فعلا بعید است با این فضای تاریک و مبهم و فضای یاس و ناامیدی گزارش ها بتوانند شرایط خارقالعادهی را رقم بزنند و درست برعکس اگر گزارش ها به مانند سه ماهه چهارم وضعیت خوبی را نداشته باشند
رنج از پی رنج آید
زنجیر پی زنجیر
و آن وقت تازه تحلیلگران بنیادی بازار که امیدهای این بازار را زنده نگه داشته اند ناامید می شوند
از همین رو انتشار گزارشهای ۳ ماه تا هفته آتی میتواند تحولات خوبی را به همراه داشته باشد و باز هم اینجا این توصیه و تکرار میکنیم که عزیزان در سازمان بورس به شرکتها فشار بیاورند تا گزارشها را انباشت نکرده و به دقیقه ۹۰ منتقل نکنند و سعی کنند اکثر آنها در خلال همین روزها منتشر شود
انباشت این گزارش ها علاوه بر ریسک اطلاعات نهانی ریسک معاملاتی بازار را نیز افزایش خواهد داد چند بار این موضوع را بیان کردیم اما گوش کسی بدهکار نیست
و عامل بعد که به نظر می تواند اثرات بسزایی در جو روانی بازار داشته باشد تحولات و تحرکات دو گروه جریانساز بازار یعنی گروه خودرو و گروه پالایش است این دو گروه میتوانند در بازار جهت ساز بود و جریان آفرین شوند و به نوعی جهت بازار را تغییر دهند اگر به خاطر داشته باشید در دوران افت و سختی بازار در دی ماه این تحولات گروه خودرو و پالایش بود که بازار را از جا بلند کرد به نظر میرسد که سازمان بورس برای کمک به بازار هر کاری که لازم است تا این دو صنعت در مسیر درست خود قرار بگیرند و خبر هایی در جهت انتظار بازار منتشر کنند گام بردارد
این اتفاق مهم ایست که بتوان جریان پول را با این دو گروه بیدار کرد
خوش خبر شدن این دو گروه در بازار باعث خواهد شد این دو جریان هم کمی تحولات بهتری را تجربه کرده و شرایط آرام آرام برای بهبود اکثر بازار فراهم آید قطعا وقتی فضای بازار فضای منطقی و عقلانی باشد می توان انتظار داشت که گزارش های خوب سه ماهه و یا اخبار مثبت در بستر مثبت بازار به روند بهبود و مثبت شدن بیشتر آن کمک کند
دوست داشتیم امروز در مورد جریان نقدینگی و اینکه چقدر دولت یا به طور کلی دولت ها در جذب این نقدینگی ضعیف اند و ضعیف عمل میکنند صحبت کنیم اما دیدیم مباحث طولانی میشود همین یک قلم را داشته باشید و انشالله روزهای بد صحبت خواهیم کرد که دولت با بی برنامگی تمام در فضای اقتصادی و رقم زدن ناامنی خاص در بازار سرمایه فرصت جذب این نقدینگی به این بازار را سر از خود باز کرده و آن را با دست خود به سایر بازارها هدایت میکند که اثر مخرب آن را هم می کشد و این طرف جریان مفید هدایت این پول را از دست خواهد داد
واقعا نمی دانیم اگر کسی پیدا شود و اندکی فکر کند متوجه بارز بودن اثر مفید جذب این پول در بازار سرمایه می شود اما دریغ از کمی تفکر…
و اما سراغ بازار امروز برویم که بد نبود و خیلی خاص هم نبود
سیمانی های جلو دار
در سیمانی ها شاهد روند صعودی و صدر نشینی مجدد سهام این گروه بودیم قیمت سیمان در بازار ازاد افزایش یافته و انتظار ها برای افزایش نرخ در بورس کالا نیز بیشتر شده است در بورس کالا نیز امروز برخی قیمت ها تا 1200 هم پیش رفت مثلا سفانو امروز خوب فروخت سهمی که سفانو در فروردین بد نبود و 634 میلیارد ریال فروش داشته است در اردیبهشت 601 میلیارد ریال و خرداد 555 میلیارد ریال فروش داشت 3 ماهه 1791 میلیارد ریال شده و مدت مشابه قبل 918 میلیارد ریال بود
سیمان داراب هم با رشد قیمتی خوبی همراه شد سهمی که وضعیت بنیادی مناسبی داشته و هم پرتفوی قوی دارد و هم سود خوبی در دلش نهفته است این سهم به هدف 1800 رسیده و در صورت رشد بیشتر قیمت های 2000 تومان را در پیش رو دارد
در نماد سیمان باقران شایعات سود 300 تومانی در کنار حضور سهامداران خارجی در خرید سهام شرکت و قرار گیری یک سهامدار خارجی در جمع سهامداران بالای 1 درصد سبب شده تا سهم با اقبال همراه شود سهم با سود 300 تومانی ارزش ذاتی 1800 تومانی داشته و درقیمت های فعلی فاصله زیادی با ارزش ذاتیش دارد
سیمان سپاهان با برگشت روند همراه و مجددا مثبت شد سهمی که هدف قیمتی 1200 الی 1250 تومانی داشته و شایعات سود 200 تومانی را دنبال می کند کف سهم در قیمت های 1100 تومان بسته شده و فعلا سهم روندی نوسانی در پیش گرفته است
سمازن هم شرایط خوبی را دارد و به نظر میتواند جالب باشد سمازن در خرداد 1208 و اردیبهشت 1048 میلیارد ریال ، فروردین 756 میلیارد ریال فروش داشته است و 6 ماهه 5646 میلیارد ریال فروش داشت مدت مشابه قبل این عدد 4064 میلیارد ریال بوده است
سابیک هم امروز پر حجم بود سابیک در فروردین 1052 میلیارد ریال و اردیبهشت 1333 میلیارد ریال و خرداد 1430 میلیارد ریال فروش داشته 3 ماهه این عدد 3817 میلیارد ریال بود این عدد مدت مشابه 2938 میلیاردریال بود به نظر سابیک برای روزهای اتی باید بیشتر زیر نظر باشد .
در نهایت سفارس را هم باید زیر نظر گرفت قطعا سهم شرایط خوبی را تجربه میکند
غذایی های خوش طعم
در نمادهای غذایی هم فرصت خوبی ایجاد شده است انتظارها از غذایی ها بالا رفته و همین امر باعث شده تا روند مثبت خوبی در این گروه شکل بگیرد
غچین سرانجام تا صف خرید پیشروی کرد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و رشد قیمتی سهم تا سطوح 1400 الی 1500 تومان خواهد بود این سهمخ وضعیت مناسبی داشته و صعود خوبی در پی خواهد داشت افزایش نرخ شدید قیمت محصولات و شایعات افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی باعث اقبال به این سهم شده است
غکوروش مجوز افزایش سرمایه را از حسابرس گرفت و پیش می رود به نظر فضای خوبی را دارد غدیس هم بد نیست غدیس در 6ماه 868 و 3 ماهه 489 ریال سود محقق کرده بود 9ماهه به 1129 ریال رسید و 12ماهه با رشدی کم 1279 ریال سود محقق کرده
سهم 3 ماهه 835 میلیارد ریال سود عملیاتی و 571 میلیارد ریال سود خالص دارد .6ماهه سود عملیاتی 1597 و سود خالص 1067 میلیارد ریال است
9ماهه سود عملیاتی 2065 و سود خالص 1320 میلیارد ریال است
در 12ماهه سود عملیاتی 2451 و سود خالص 1495 میلیارد ریال است به نظر گزارش ماهانه بدهد جالب و جذاب می شود .
غزر از کف قیمتی 860 تومانی برگشت سهم اصلاح خوبی نموده و امسال توانایی سود 150 تومانی را به ازای هر سهم دارا می باشد غزری که با توجه به توان سود سازی بالا توان صعود تا سطوح 920 الی 1000 تومان را خواهد داشت
بانک های خوش اتیه
در بانک ها شاهد روند نوسانی بودیم بانک هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و صعود خوبی در پیش خواهند داشت این گروه جز سهام خوش اتیه ای بوده که توان رشد خوبی در میان مدت دارند
در پست بانک هم شاهد روند صعودی بودیم شایعات سود 120 الی 140 تومانی برای سال جاری در سهم جریان دارد در عملکرد 3 ماهه عالی شاهد سود 28 تومانی در این سهم بودیم وپستی که توانایی سود سازی خوبی داشته و با شکست قیمت های 460 تومان به سمت سطوح 520 تومان حرکت می کند
بانک اقتصاد نوین هم با روند نوسانی ارامی همراه شده است این سهم بانکی وضعیت خوبی داشته و صعود خوبی دارد سود 80 تومانی برای 1400 و سود 100 تومانی برای سال جاری چشم انداز خوبی را پیش روی این سهم گشوده است
بانک دی این روزها نوسانی است بانکی که تا کف قیمتی 72 تومان افت داشت در صورت برگشت سهم تا سطوح قیمتی 80 الی 85 تومان جای صعود دارد فعلا نباید انتظار های بالایی از سهم داشت و بانک دی با توجه به زیاندهی روندش فعلا نوسانی است
دارویی ها در کف
در نمادهای دارویی شاهد قرار گیری سهام این گروه در کف قیمتی هستیم دارویی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت رشد خوبی خواهند داشت
دارویی فارابی که با احتساب سود شرکت های زیر مجموعه امسال شایعات سود 250 تومانی دارد با رشد قیمتی و نوسانات مثبت به سمت اولین هدف خود یعنی قیمت های 1250 تومانی در حرکت است این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت رشد خوبی در انتظار این سهم است
کی بی سی به کف قیمتی 960 تومانی رسیده است سهمی که در سود سازی موفق بوده و تحولات خوبی با قراردادهای جدیدش خواهد داشت سهم ارزش بازار بسیار پایینی در بین دارویی ها داشته و کم کم باید اتسارت برگشت روند را بزند
علی رغم خبرهای خوش به خصوص صادرات واکسن برکت باز این سهم وضعیت خوبی نداشته و با فشارفروش همراه بود سهم کف قیمتی 1450 تومانی را داشته و ارزش ذاتی سهم نیز سطوح 1800 تومان است این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت توان برگشت روند خوبی خواهد داشت
ساختمانی های مقاومت شکن
در ساختمانی ها اقبال به برخی نمادهای گروه ادامه داشته و ساختمانی ها با رشد قیمتی خوبی همراه ودر مسیر صعود قرار گرفته اند
در ثاخت شاهد شکسته شدن سد قیمتی 260 تومانی هستیم این سهم امروزحمایت های جانانه ای شده و در مسیر صعودی خوبی قرار گرفته است ثاختی که تا قیمت های 300 الی 320 تومان جای صعود دارد
ثغرب هم در روند خوبی قرار گرفته است بحث فروش یکی از پروژه های شرکت حسابی داغ و روند معاملات سهم مثبت است این سهم اوضاع خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی با شکست قیمت های 720 تومان در پیش خواهد گرفت
ثامید هم با روند مثبت به سمت قیمت های 180 تومانی در حرکت است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی میان مدتی خوبی دارد این سهم ساختمانی تا سطوح 180 تومان رشد و صعود بیشتریش بستگی به ماهیت گزارش ها و عملکرد شرکت در فروش پروژه هایش دارد
چهارگوشه بازار
زامیاد همچنان پیشتاز است سهمی که پول قوی واردش شده و رشد قیمتی خوبی خواهد داشت این سهم مقاومت 1450 تومانی داشته و به نظر می رسد صعود سهم ادامه دار باشد سهمی که عمده صعودش در مقطع کنونی به واسطه جریان های پولی قوی می باشد
در نماد حخزر سهمی که افزایش سرمایه خوبی از تجدید ارزیابی داشته و برای سال جاری سود سازیش متحول می شود با اقباال و صف خرید به رشد خود ادامه می دهد سهم هدف قیمتی 2500 الی 2800 تومانی داشته و در صورت انتشار برنامه افزایش سرمایه و قراردادهای جدیدش به منظور حمل کالا از روسیه رشد قیمتی سهم بیشتر نیز خواهد بود
در بازار پالایشی ها بسیار خوب معامله شدند زمزمه های یاز شرایط خوب این گروه در گزارش های 3ماهه و 12ماهه و مجامع شنیده می شود هر چند برخی از جلوگیری از تقسیم سود بالا خبرمیدهند ولی گویا شبندر 1200 و شیراز و شبریز هم تقسیم سود های 60تا70% را دارند . شبندر دراین گروه شرایط خوبی را دارد و میتواند جالب باشد البته لیدر بازی روی شپناست ولی در هر صورت شبندرو شبریز هم جالب هستند
در بین برخی سهم ها اگر خبرهای ستاره خلیج فارس در تحقق سود درست باشد به نظر تاپیکو جذاب است حتی با این تقسیم سود ها و سود های جالب فارس و غدیر هم جذاب می شوند
در مورد این هلدینگ ها با زمزمه های سود های سنگین در ستار خلیج فارس خرید تاپیکو بد نیست کمی با دید میان مدت شستا هم همینطور و غدیر هم با این سود ها و تقسیم ها و گزارش ها جذاب است
وبانک هم شرایط خاصی را دارد و سود های خوبی محقق شده و به نظر با دید مجمع رفتن کم ریسک است
در گروه خودرویی ها شرایط کمی خاص پیش می رود گفته می شود امروز فردا خبرهای این گروه نهایی و راهی بازار می شود ولی در هر صورت باز یاین گروه خاص است و باید دید در اخبار چه می شود و چه رقم میخورد . در مورد این گروه بازی روی خساپا وساپا و برخی دیگر جدی است اگر قیمت بلوک ها نیز مشخص شود حرکت خساپا و خودرو هم میتواند جالب باشد
در پتروشیمی ها شرایط خاص است و توجه بازار به این گروه زیاد شده است . یکی از مهم ترین خبرها دیروز در مجمع بوعلی رخ داد جایی که پیش بینی 2500 میلیارد تومان سود برای 3 ماهه بود و اگر این باشد 7150 ریال سود محقق کرده و عدد عدد بزرگی است شاید 500 منطقی بود ولی این عدد خیلی شاخ است و میتواند فضای کل گروه را تغییر دهد به طور کلی این گروه در 3 ماهه میتواند بازار را سورپرایز کند . خود بوعلی هم باز شد میتواند مورد توجه بازار باشد . پارس هم در منفی خوب است
امروز کپرور بیشتر مورد توجه بازار بود به نظر شرایط بدی را نداشت کپرور در فروردین به فروش ۷۹۱ میلیارد ریالی رسیده است و نرخ هم۴۳,۶۳۹,۸۶۱ ریال بود .در اردیبهشت به فروش 894 میلیارد ریالی رسیده و خرداد با کمی افت 771 و نرخ ۴۱,۹۵۰,۷۵۵ ریال است
3ماهه 2458 میلیارد ریال فروش داشت . مدت مشابه قبل 1763 میلیارد ریال بود میتوان به سهم امید داشت و رفتن به مجمع سهم بد نیست
وتوکا امروز 2 بلوک را روی 1200 فولاد خرید به نظر شناور سهم در حال کم شدن و فولاد در حال خرید های بیشتر در سهم است میتوان به وتوکا هم به چشم یک سهم خاص بیشتر نگاه کرد
سهم های کوچک فولادی بازار همیشه مورد توجه بودند مثلا فپنتا و یا فنورد که بارها و بارها با دید میان مدت توصیه کردیم و بازهم میگوییم به خصوص فنورد شرایط خوبی را دارد . فسپا هم بد نیست فسپا در گزارش ۱۲ماهه حسابرسی شده تلفیقی به سود ۴۰۸۵ ریالی رسیده است و در سود اصلی این عدد ۳۳۵۴ ریال بوده است انصافا با سود تلفیقی پی به ای 4 را دارد و این قیمت برای فسپا خاص است چدن در ۱۲ماهه تلفیقی حسابرسی شده به سود ۳۷۳ ریالی رسیده است و در سود اصلی این عدد ۲۵۵ ریال بوده است به نظر چدن هم در قیمت های 1900و 2000 ریال کم ریسک است . فسازان هم امروز خوب صف شد و شرایط خوبی داشت
همچنان تفارس می تازد و به نظر بازی خوبی در انتظار سهم است ولی قیمت های 6000 ریال سهم احساس میکنیم کم دل دل خواهد کرد
تایرا را هم زیر نظر بگیرید یکی از سهمهای خوب در رشد و گزارش است در تایرادر 12ماهه تلفیقی 3089 ریال و در سود اصلی 2041 ریال محقق کرده است با دید کمی صبر میتواند تایرا هم سهم خوبی باشد
در گروه کاشی امروز کحافظ اتشبازی داشت به نظر حجم خوبی داشت و حوالی 5600 5700 ریال سهم میتواند متعادل شود ولی خبرهای خوب عملیاتی هم در سهم دیده می شود
[/ihc-hide-content]


