جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز شنبه 11 تیر1401

گزارش بازارامروز شنبه 11 تیر1401

نوید خاندوزی
جولای 2, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازارامروز شنبه 11 تیر1401

بی احساس !!

ابتدای بازار زیر لب با خود این شعر را زمزمه میکردیم که  از هر طرف که رفتم جز وحشتم نيفزود. زنهار از اين بيابان وين راه بي نهايت …
به واقع بازار امروز با شوک منفی مذاکرات و ابهام بازارهای جهانی باردیگر فشار فروش جدی را تجربه میکرد و تقریبا هیچ حسی به اوضاع نداشت . بازار شده بود یک فرد بی احساس که هم به تابلو واکنشی نشان نمیداد و هم به خبرها و رویداد ها و امان از ادم بی احساس !

امروز بازار کار خود را  با  بی رمقی و سستی و منفی اغاز کرد و هر چه پیش رفت وضعیت  بدتر و این وضعیت منفی تری را رقم  زدکه امروز مشاهده میکنید و نشان داد در عین  دست پر بودن ولی شرایط وخیمی را دارد  بسیاری این  را به خاطر مذاکرات میدانند ولی مذاکره و برجام  یکی از این حلقه های مفقوده است و بازار در نا اطمینانی و ابهام  تمام عیاری به  سر می برد  .

دوباره داستان های سیاسی برای بازار حاشیه افرین  شده  و این مجادله ۲۰ساله هسته‌ای همچنان دامن‌گیر تحولات بازار است . برخی عزیزان طی این چند روز که خبرهای منفی از مذاکرات آمد تاکید می‌کردند چطور انقدر با اطمینان از مذاکرات  و جو مثبت حرف میزدید (اشاره به نظرات چند روز پیش ما که به خوش بین به  توافق بودیم کاملا هم درست است  ) یک بار دیگر تجربه حداقل ثابت کرد که دنیای سیاست دنیای قابل پیش‌بینی نیست اما نکته دیگر این است که ما با حداقل علم و دانش و قدرت تجزیه و تحلیل خودمان به این جمع بندی و نتیجه گیری می رسیم که گاهی اوقات منطقی ترین و عاقلانه ترین کار ممکن چیزی است که باید رخ بدهد و وقتی گام در راستای آن برداشته می‌شود امیدواری به بهبود و تقویت قوع عقلانیت و تصمیم گیری در جهت منافع اقتصادی  بیشتر می شود اما آن چیزی که رخ میدهد چیز دیگری است و انگار این تجربه و تحلیل ها در دل آن نیست
بازار دوباره یک ماهی با تحولات هسته‌ای درگیر خواهد شد و اتفاقات و رویدادهای آن را دنبال خواهد کرد.  مذاکرات دوحه نشان داد که توافق  هسته‌ای به این راحتی و آسانی ها نخواهد بود و به قول برخی حتی اگر توافقی هم صورت گیرد نشان می دهد که وضعیت نرمالی  را حتی بعد از توافق نخواهیم داشت
اما  این یک  ریسک  بزرگ هم از دید ما هست … اگر به خاطر داشته باشید در سالهای خیلی دور در زمان مذاکره ظریف با 5+1  ناگهان همه چیز در دقیقه ۹۰ در حالی که قرار بود توافق شود چرخید و اوضاع جور دیگری رقم خورد (ماجرای هواپیمای صعودالیفصل و …  )  این را برای قسمت بورسی و تحلیل خود بازیگران بازار می گوییم که در ذهن خود اندک احتمالی برای تحولات بازار نفت داشته باشید…  در آن مقطع عربستان شروع به عرضه بیش از حد نفت کرد و بازار نفت را به آتش کشید…
نمیدانیم واقعا ولی ممکن است در سفر اخیر بایدن به منطقه اتفاقاتی از این دست رخ دهد که دامن آن بازار را گرفته و همه را گرفتار کند به هر حال این جز  مواردی است که باید به عنوان ریسک بازار در نظر گرفته و آن را گوشه  ذهن خود داشت . ممکن است روز ها و ماه‌های پیش رو هر اتفاقی رخ دهد نکته دیگر این است که عدم توافق ریسک سیاسی بازار را به شدت افزایش می دهد و ما هر لحظه باید منتظر تحولات و اتفاقات مختلفی باشیم…
قطعااین چیزی نبود که دنبالش بودیم اما به هر حال اتفاقی است  که رخ داده … اتفاقات نظیر آنچه در شرکتهای فولادی رخ داد و یا خرابکاری های از این دست که می تواند ریسک بازار را به شدت افزایش دهد اما وقتی صحبت از عدم توافق طی این چند ماه می کنیم می‌توان رفتار دولت را هم بیشتر زیر نظر گرفت دولت اگر در دلار نیما  و سیاست‌های سختگیرانه و سرکوب نرخ ارز را رها کند و نرخ گذاری دستوری ارز تکرار نکند شاید بتوان گفت گذاره عدم توافق و افزایش نرخ ارز اینجا به کمک بازار بیاید اما چنین چیزی از رخ  فعلی دولت دیده نمی شود  و همین عاملی برای این شده است که توافق را برای بازار عامل خوش‌بینانه‌تری  نسبت به عدم توافق ببینیم همین حالا دلار 2500  تومان از کف خود رشد کرده ولی نرخ نیما 100 نهایت  200 تومان رشد کرده است !!

حالا نقاط تکیه گاه امیدواری بازار هم رفته رفته کمتر می‌شود البته اگر رفتار عجیبی در دلار نیما رخ دهد و شرایط تغییر کند نقطه اتکای بازار خواهد بود ولی در کل  عواملی که می توانند ازاین پس و بعد از مذاکرات  و فارغ از تحولات ارزی کمی بیشتر اثر گذار باشند  ، شاید  کمی بازارهای جهانی باشد ولی بیشتر تحولات داخلی خود بازار است که میتواند موثر واقع  شود یعنی گزارش های ماهانه و سه ماهه و مجامع و خبرهای بلوک خودرویی و مواردی از این دست … که فعلا هیچ یک ازاین چراغ ها  برای بازار روشن نشده  …

و این درست در فضای است که دولت هم دست به کار نشده و او که باید متولی بازار سرمایه باید و سرمایه ها را به این سمت هدایت کند خود تبر به دست شده و به نوعی ریسک بازار است به قول شاعر میخانه اگر ساقی صاحب نظری داشت می خواری و مستی ره و رسم دیگری داشت
دولت اگر قصد کمک به بازار را داشت این طور سرمایه‌ها ناامید و بی درنگ به بازار مسکن و طلا و ارز و دلار نمیرفت
بگذریم حرف زیاد است و زمان کم

به هر حال  بازار سختی بود و شرایط هم سخت … هیچ کسی هیچ امید خاصی هم ندارد و فشار روی سر سهامداران  عجیب و غریب زیاد شده است و جلوی چشم انها همه چیز در حال  بالارفتن است  جز سهام … البته  این  را هم  چند روز و چند هفته قبل بارها  نوشته  بودیم که تحمل بازار در این  روزها اعصابی پولاادی میخواهد  درست جایی که باید صبر کنی و کمی تحمل همان جا اوضواع خیم تر می شود  . در حال حاضر گپ بین دلار نیما و ازاد و فرصتی که ا شرکت ها  گرفته می شود درست همان جایی است  که به سود  بازار حرکت کند ولی انقدر دیر عمل میکند و صبر میخواهد که از تحمل بازار و بسیاری از سهامداران  خارج می شود

بگذریم و سراغ  بازار امروز برویم که خوب اغاز نکرد خوب پیش نرفت و اخرشم  هم  با بدی تمام شد و فشار فروش را داشت  … چشم  امیدما به  فرداست  که  1.5 را حفظ کنیم ولی هیچ  جو و شایعه و خبری هم منتشر نمی شود که امیدوار باشیم

غذایی ها در انتظار صعود جانانه

در نمادهای غذایی شاهد رشد قیمتی و صعود خوبی بودیم غذایی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به زودی با صورت های مالی 3 ماهه بازار را به سمت خود خواهند کشاند

در اینگروه غبشهر با روند مثبت همراه و سعی دارد به قیمت های 400 تا 420 تومانی برسد گزارش خرداد ماه شرکت بسیار عالی بوده و شنیده می شودسهم امسال سود 80 تومانی و قیمت های 500 تومانی خواهد داشت

در نماد غچین سهم اماده استارت می شود سهمی که 500 درصد افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی داشته و از سوی دیگر شایعات سود 200 تا 250 تومانی برای سال مالی جدید خود دارد این سهم در کف قیمتی قرار داشته و مستعد یک رشد قوی و روند صعودی خوب می باشد

غمهرا نتوانست ازقیمت های 1500 تومان عبور و با روند اصلاحی همراه شد این سهم غذایی به نظر می رسد تاقیمت های 1420 اصلاح داشته باشد اما با توجه به حمایت های خوبی که می شود و گزارش 3 ماهه خوبی که در پیش دارد جای رشد قیمتی و برگشت را خواهد داشت

غکوروش را هم  جالب میخرندبعد از غبشهر حالا کوروش گزارش خوبی را دارد در 12ماهه حسابرسی شده سود را افزایش داده و به عدد 3230 ریالی رسیده است ولی نکته اصلی سهم گزارش ماهانه است که یک فروش خاص در اردیبهشت و خرداد داد
سهم در فروردین به فروش 2016 میلیارد ریالی رسیده بود و اردیبهشت 9007 میلیارد ریال شدو خرداد به 23851 میلیارد ریالی رسید و3 ماهه 34871 میلیارد ریال فروش زد مدت مشابه قبل 14572 میلیارد ریال بود.به نظر در قیمت بدی نیست و میتواند مورد توجه بازار باشد .

پالایشی و افت نفت

در پالایشی ها وضعیت نه چندان مطلوب قیمت های جهانی نفت باعث فشار فروش و افت قیمتی در سهام پالایشی شد

در شپنا سهم با اصلاح قیمتی به سطوح 680 تومان رسید بار دیگر سهم می تواند با رسیدن به قیمت های 650 تومانی جذاب شده و با برگشت روند همراه شود و یک نوسان 10 درصدی بدهد بازار در این سهم چشم انتظار صورت های مالی 3 ماهه می باشد

در شبندر میل زیادی به افت قیمتی وجود ندارد سهمی که برای سال جاری به سود احتمالی 200 تومانی خواهد رسید حداقل ارزش ذاتی 1200 تومانی دارد که نشان از فاصله 30 درصدی با این ارزش ذاتی می دهد این سهم اوضاع بنیادی خوبی داشته ودر بین شرکت های هم گروه رشد خوبی خواهد داشت

شبریز 2000 تومانی هم در موقعیت مناسبی  قرار گرفته است شبریز هم وضعیت خوبی داشته و رشد میان مدتی خوبی خواهد داشت این سهم تا قیمت های 2200 تومان و سپس 2500 تومان برای سال جاری با توجه به توان سود سازی بالایی که دارد رشد خواهد کرد

در مورد پالایشی ها سخت است نظر دادن ولی فکر میکنیم با دید 3 ماهه و گزارش خوب 12ماهه و تقسیم سود شبندر و شبریز خاص تر باشند  البته  شاوان هم انصافا  بدجوری اصلاح کرد

 

ساختمانی ها در اوضاع مناسب

در نمادهای ساختمانی وضعیت خوبی را شاهد بودیم این گروه همچنان در کف قیمتی حمایتی جای صعود خوبی خواهند داشت

آ س پ با رشد قیمتی خوبی همراه و می رود تا فردا با قیمت های 560 تومان به جدال بپردازد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی را تجربه خواهد کرد این سهم ساختمانی تا سطوح 620 در صورت عبور از این مقاومت قوی جای رشد خواهد داشت

در ثامید که در 3ماهه به سود 30 تومانی رسیده است ارام ارام سهم به سمت قیمت های 160 تومانی می رود سهم در صورت شکست این سطوح تا قیمت های 180 تومان بالا می رود ثامیدی که اوضاع و احوال خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در بر خواهد داشت هدف سهم تارگت های 180 الی 200 تومان براورد می شود

ثتران مهمان نوسانات مثبت خوبی شد این سهم تا قیمت های 360 تومان رشد می کند سهمی که اوضاع خوبی داشته و صعود مناسبی خواهد داشت ثتران هم وضعیت مناسبی دارد و هم دارایی های ارزشمند و هم برنامه فروش بخشی از این دارایی ها پس تارگت میان مدتی سهم همچنان صعودی است

معادن و ترس از بازارهای جهانی

در نمادهای معدنی ترس از افت قیمت فلزات در بازارهای جهانی سبب شده تا این گروه با فشار عرضه ها همراه شوند

در کپرور سهم به قیمت های 900 تومان رسید اصلاحی عمیق سهم را به کف قیمتی رسانده است انتظار می رود سهم بتواند رشد قیمتی و برگشت خوبی داشته باشد کپروری که امسال از نظر سود سازی در موقعیت خوبی قرار می گیرد

در فزرین سهم به قیمت های 600 تومان می رسد شایعات سود 130 تومانی برای سال جاری نتوانسته این سهم را با اقبال همراه سازد فعلا سزا قیمت های جهانی روی ناکوک بوده و همین امر سبب فشار عرضه ها در کل سهام رویی بازار شده است

در فملی وضعیت قیمت های جهانی مس جالب توجه نبوده اما همچنان بازار انتظار صورت های مالی 3 ماهه خوبی را از این غول مسی بازار دارد به همین دلیل ملی مس روند نوسانی را در پیش گرفته است انتظار می رود سهم در قیمت های 650 تومان متعادل باشد

کچاد به زودی به مجمع می رود و مجمع او مهم است کچاد در گزارش ۱۲ماهه تلفیقی حسابرسی شده به سود ۲۲۸۶ ریالی رسیده است و در سود اصلی این عدد ۲۲۶۵ ریال بوده انصافا قیمت سهم بد نیست اگر 200 تقسیم کند به نظر وامید و ومعادن و حتی فولاد روزهای خاصی را خواهند داشت

در انتظار خبر

بی خبری در گروه خودروو شایعات مختلف امروز با جومنفی و فشار فروش یک دست شده و سبب شد تا سهام خودرویی با افت قیمتی همراه شوند

طبق گفته بسیاری از افراد مرتبط با سهم ارزش گذاری سهام خودرو و خساپا انجام شده و به زودی راهی بازار می شود و حتی برخی از روزهای  این هفته در نهایت برای این ارزش گذاری صحبت میکنند . وساپا و خودو و سهم هایی مانند خساپا و خودرو را نیز باید زیر نظر گرفت واقعا خودرو دراین قیمت ها با این گزارش خاص است. فروش شرکت عجیب بود  در فروردین عدد فروش 62760 میلیارد ریال بوده و 33 هزار دستگاه فروش داشته است در اردیبهشت به 90817 میلیارد ریال رسیده و 43 هزار دستگاه فروخته و خرداد با رشد 184301 میلیارد ریال شده و 58 هزار دستگاه فروش داشته
3ماهه 337879 میلیارد ریال فروش داشت و مدت مشابه این عدد 194469 میلیارد ریال بود

در این گروه خزر و خکار در گروه قطعات شرایط خوبی را دارند در سوی دیگر خاور و خدیزل را هم باید زیر نظر گرفت خاور در مورد حق تقدم ها معتقدیم هر وقت اینحق ها تمام شود مسیر دوباره خاور اغاز می شود در سوی دیگر خدیزل هم مجوز افزایش سرمایه را کرفته و میتواند جالب باشد . با دید میان مدت و بلند مدت خدیزل را میگوییم

زامیاد تلاش داشت تا روند مثبت خود را حفظ نماید این سهم اوضاع خوبی داشته و از دید بنیادی می تواند با کشست قیمت های 1450 تومان تا سطوح قیمتی 1600 تومان صعود داشته باشد سهمی که این روزها حسابی راه خود را از گروه جدا کرده و اوضاع خوبی دارد

خاور هم مثبت بود سهمی که سود سازی خوبی در 3 ماهه رونمایی خواهد کرد این سهم تا قیمت های 200 تومان بالا رفته و قدرت اصلی رشدش با انتشار صورت های مالی 3 ماهه و مشخص شدن سودش بروز خواهد کرد

چهارگوشه بازار

در نماد خفنر امروز خبرهای مهمی در خصوص وارد شدن بازیگر جدید به سهم و تعدیل مثبت سنگین و قراردادهای جدید سبب صفخرید خوبی شد سهم هدف قیمتی 760 و 850 تومانی داشته در میان مدت جای رشد قیمتی بسیار خوبی دارد به خصوص این که ارزش بازار سهم نیزپایین است

در کاشی ها حافظ پر حجم  بود  شرایط مجمع کلوند هم  بازار را به این گروه امیدوار کرده است . هر چند هردو از خانواده ای جدا حرکت میکنند ولی هر یک میتوانند در بازار با یک حرکت نوسانی خاص و خوب مواجه باشند به نظر هردو سهم را کمی بیشتر و دقیق تر و بهتر چه با دید نوسان چه کمی نگهداری زیر نظر داشت

حخزر شایعات تجدید ارزیابی به منظور افزایش سرمایه از 108 میلیارد به 1200 میلیارد از تجدید ارزیابی را دارد فروش 3ماهه امسال شرکت جهش بیش از 50 درصدی داشته و نشان می دهد سهم صورت های مالی خوبی هم  دارد واردات کالا از روسیه و قراردادهای جدید و شناسایی سود از سوله غله شرکت در بندر انزلی امروز سبب صعود سهم شده و به نظر به زودی سهم را در قیمت های 2500 الی 2800 تومان ببینیم

پتروشیمی ها هم امروز پر فروش ظاهر شدند با این که  گزارش انها بد نبود . امروز مجمع بوعلی هم  1000 تقسیم کرد و جالب پیش رفت  .

در این گروه واقعا پارس جالب ظاهر شده است گزارش خوبی را میدهد پارس گزارش خرداد ماه خود را منتشر کرد و مطابق با آن، مجموع فروش 3 ماهه نخست شرکت در سال 1401 به مبلغ 17302 میلیارد تومان رسیده است.این بدان معنی است که فروش شرکت در بهار 1401 نسبت به زمستان 1400 رشد فصلی 42 درصدی را داشته است. لازم به توضیح است که شرکت در فصل نخست فعالیت خود در سال مالی 1401 توانسته 38 درصد از بودجه فروش خود را پوشش دهد. در سوی دیگر اوره ای ها هم خوب بودند که شپدیس و شیراز دو سهم خاص این گروه است مارون را هم کمی بیشتر و خاص تر زیر نظر بگیرید مارون در گزارش ۱۲ماهه حسابرسی شده تلفیقی به سود ۱۸۷۸۵ ریالی رسیده است و در سود اصلی این عدد ۱۷۶۹۹ ریال بوده است

این روزها از فولاد ارزان تر دیگر چه سهمی است  . مجوز افزایش سرمایه فولاد صادر شد مجوز افزایش سرمایه 81 درصدی فولاد از محل سود انباشته صادر شد‌. واقعا عجیب لست و میتواند به طور جدی زیر نظر باشد در گزارش شرکت 80 هزار میلیارد تومان سود برای فولاد دیده شده واقعا جالب است و بازهم کسی توجهی به سهم نمیکند . در مورد این سهم زمان میخواهد و میتواند با دید میان مدت جالب شود  سهم  سود خاصی را دارد ولی بازار به او  باور ندارد

واقعا امروز حالی برای نوشتن نمانده و نمیدانیم  چه  بنویسیم …

فشار عجیبی روی همه سهامداران است و این موضوع را به خوبی درک میکنیم …

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم