[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز چهارشنبه 8تیر1401
حسش هست ،پولش نیست !
امروز بازار با انواع و اقسام خبرهای مخلف محاصره شده بود و انگیزه و به اصطلاح حس مثبت شدن را داشت ولی بی پولی بازار و کم حجمی و عدم تحرک قوی جریان پول باعث شده بود زیر سهم ها خالی باشد و با یک اردر فروش اکثر سهم ها عقب نشینی کنند ولی انصافا موج خبرهای بازار را که مرور میکنیم هیچ یک ترس اور و نگران کننده نیست .
البته برخی معتقدند بازار به مذاکرات و خبرهای ان شرطی شده و تا خبر قطعی نرسد نمیتوان روی خوش بازار را دید . حقیقت امر به مذاکرات پیش روی قطر بسیار خوشبین هستیم و فکر میکنیم تحولات آن می تواند به زودی منشا اتفاقات خوبی در اقتصاد کشور شود و یک بار دیگر هم بیان میکنیم ریسک توافق و برجام در بین تمامی بازار ها و فعالیت های اقتصادی برای بازار سرمایه کمترین ریسک و حتی از دید ما ریسکی به حساب نمی آید و بیشتر یک فرصت است اما این قابلیت را دارد که سر باقی بازارها را به راحتی ببرد و آنها را وارد چالش و شرایط سخت کند . دیروز که در مورد برجام و اتفاقات آن صحبت کردیم برخی عزیزان میگفتند خوب بر فرض اگر نشود آیا سناریوهای دیگری هم پیشروی بازار وجود دارد یا خیر و باز تاکید میکنیم چون از نظر شخصی به برجام و توافق اعتقاد داریم و معتقدیم این اتفاق در نهایت رخ خواهد داد به این موضوع وزن زیادی نمی دهیم اما اگر این بار در مذاکرات توافق صورت نگیرد به نظر کمی سرعت تحولات متفاوت خواهد شد که در مورد این موضوع که به نوعی آن طرف رویداد عدم توافق است صحبت خواهیم کرد
به نظر اولین و مهمترین اتفاقی که رخ میدهد جهش دلار و جهش دوباره بازارهای موازی بوده که نمی گویم برای بازار سرمایه اتفاق بدی است اما برای بقیه بازارها شرایط بهتری را رقم میزند تا بازار سرمایه ، چشم بازار سرمایه به نرخ نیما ست و اختلاف نرخ دلار نیما و دلار آزاد به سود سهامداران نیست و راحت تر بگویم شاید در کوتاه مدت حرکت دلار موج هایی را در بازار به وجود بیاورد اما این موضوع کوتاه مدت است و بازار نمی تواند در میان مدت و بلند مدت با شرایط فعلی بازدهی های عجیب و غریبی را به وجود آورد بخصوص با این وضعیت دولت که آماده است تا در صورت عدم توافق با سیاست های عجیب و غریب سر شرکت های پولدار و سودآور بازار را بریده و خرج مصارف خود کند
عدم توافق رشد دلار را می آورد اما با دولت غیر منطقی و رفتار غیر منطقی که از او می بینیم شاید رشد نرخ دلار ریسک شلنگ تخته انداختن های سیاست های اقتصادی و سرکوب قیمتی دولت را نمیتواند پوشش دهد . ساده ترین ان را هم اکنون شاهدیم که در فروش ارز دولت روی آن دست گذاشته و به شرکت ها اجازه فروش در بازار آزاد را نمی دهد از دید ما این موضوع آن طرف توافق است و از همین رو معتقدیم توافق و برجام برای بازار سرمایه در میان مدت و بلندمدت اتفاق بهتری است هرچند شاید در کوتاه مدت افت نرخ ارز بازار را کمی آزار دهد
اما این روزها گزارش های ماهانه یکی از اتفاقات خوب بازار بود . گزارش های بسیار خوبی را در کدال داشتیم به نظر می رسد افزایش فروش شرکت ها را باید در کنار افزایش تورم تولیدکننده و افزایش بهای تمام شده این شرکت ها دید و در مورد حاشیه سود صحبت کرد .اما به هر حال موجب بعدی کدال موج گزارش های سه ماه است که جرقه آن را امروز یا بهتر بگویم دیروز وپست زد و اثرات آن را روی تابلو مشاهده کردیم(هر چند برخی حقوقی ها امان نمیدهند ) قبل از هر چیزی یک توصیه به عزیزان در سازمان داریم هر بار این را می نویسیم اما هر بار هیچکس توجه نمیکند و آن هم زمان بندی انتشار گزارش های سه ماه است به شرکت ها تذکر داده شود و یا موارد تشویقی و تنبیهی برای شرکت ها گذاشته شود که این گزارش ها به روزها و ساعات آخر سپرده نشود انباشت این گزارشها در روزهای آخر خود یکی از ریسک های بازار است … به نظر اگر گزارش های سه ماهه بتواند شرایط خوبی را در حاشیه سود و سود سازی شرکت ها و مواردی از این دست نشان دهد بازار در قیمت های جذابی قرار دارد که می تواند آن را به عنوان محرک قوی برای رشد در نظر بگیرد و درست برعکس آن هم صادق است. چند باری در گزارش های قبل نوشتیم که گزارش های سه ماهه چهارم منفی بود و حاشیه سود شرکت ها با افت جدی همراه شده بود این رویه بخواهد باشد و در گزارش های 3ماهه تکرار شود و فشار بیشتر باعث افت حاشیه سود شرکت ها شود شک نکنید واکنش آن را در بازار خواهیم دید از همین رو گزارش سه ماهه پیشرو که طی ۲۰ روز آتی به بازار می رسد تیغ دو لبه ای است که میتواند در یک لبه آن کف بازار را بسته و ریسک آن را کاهش داده و مسیر صعود را هموار سازد و در لبه دیگر تحلیلگران بنیادی را وارد فاز احتیاط کرد و آنها را نیز محافظه کار نماید.
و اما در اخر در مورد امار امروز مسکن صحبت میکنیم که از رشد 8% فقط در ماه خرداد خبرمیداد و میانگین نرخ به 40 میلیون تومان رسیده است . ببنید قبل ترهم در مورد این موضوع صحبت کرده بودیم قبل از هرچیز معتقدیم که توافق میتواند ریسک بزرگی برای این بازار باشد و البته این را با تحلیلی از این حوزه تکمیل تر میکنیم . ببینید همیشه قیمت متوسط هرمتر مسکن در تهران در فضای رکودی حوالی 970 و در بدترین حالت های خود 950 و در بهترین و تهاجمی ترین روزها 1070 دلار بوده ولی معمولا روی نرخ 1000 تا 1050 برای سال های متوالی حرکت کرده است . اگر به علم امار اطمینان داشته باشیم به نظر نرخ مسکن باردیگر باید همین حوالی 1000 دلار باشد . حالا یا باید دلار به 40 برسد تا این موضوع توجیه شود یا کاهش نرخ ها را داشته باشیم .به نظر کلید حل این موضوع در برجام است و فکر میکنیم با وقوع برجام و فروکش کردن تب نرخ ارز این حوزه قابلیت های رکود و کاهش احتمالی را دارد و توجه کنید موضوع 40 میلیون و 1070 دلار و خالی شدن هیجان این حوزه میتواند بسیار حائز اهمیت باشد .
البته بازار مسکن همیشه درس های زیادی برای انواع بازار ها داشته ولی صبراهالی این حوزه زبان زد همه است .کاش کمی این موج هیجان زدگی و وابستگی و ارادت قلبی به این حوزه در بین برخی فعالان بازار سرمایه بود تا گاهی اوقات با فروش سهم خود اینطور محل کسب وکارخود را …
بگذریم و سراغ بازار خودمان برویم که امروز روز خیلی خاصی نبود با این که رگه هایی از رشد در بازار دیده میشد ولی قوی و هیجانی به سمت خرید نمی رفت به هر حال باید دید هفته بعد که زمزمه های خودرویی و تحولات سیاسی به اوج خود میرسد چه در انتظار بازار است
بانک های خاص
در نمادهای بانکی برخی نمادهای این گروه روند خاصی را در پیش گرفتند بانک هایی که وضعیت خوبی داشته و انتظارات از ان ها بالا می باشد
در بانکی ها وبملت و وبصادر و کمی پر ریسک تر وپارس و ونوین و سامان را توصیه میکردیم
بانک سامان با صف خرید سنگین همراه شده است این سهم اوضاع خوبی داشته و با گزارش 12 ماهه نشان داد پتانسیل های بنیادی خوبی دارد بانک سامان تا قیمت های 360 تومان فعلا جای صعود داشته و بازدهی خوبی دارد
وپست گزارش 3 ماهه بسیار خوبی داشت سهم شایعات سود 120 تومانی برای امسال دارد با این سود سهمجای رشد قیمتی تا سطوح 520 الی 580 تومان را دارا می باشد سهمیکه تحولات بنیادی جدی داشته وسودش به نسبت سال قبل جهش خوبی را به ثبت رسانده است سهم اولین گزارش 3 ماهه را زد و چراغ این گزارش ها را روشن کرد و 3 ماهه به سود 277 ریالی رسیده و رشد 126% سود نسبت به مدت مشابه را دارد
سهم 4540 میلیارد ریال سود خالص محقق کرده استسهم 739 ریال در 12ماهه تلفیقی 738 ریال در سود اصلی سود محقق کرده است به نظر یکی از گزینه های خوب و جالب گروه بانک میتواند باشد و واقعا شرایط خوبی را دارد سهم را زیر نظر بگیرید
بانک پارسیان کف قیمتی 180 تومانی را بسته است سهم توان برگشت از همین قیمت ها را دارد این سهم بانکی وضعیت خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی دارد سهمی که هم دارایی های خوبی داشته و هم دومین تراز ارزی مثبت را دارد و هم از رفع تحریم ها سود خوبی حاصل می کند
ساختمانی ها در نوسان
در ساختمانی ها شاهد روند نوسانی ارامی بودیم این گروه مستعد رشد قیمتی خوبی می باشد به خصوص این که ساختمانی ها از دید تکنیکالی نیز وضعیت خوبی دارند
در ثنوسا سهم ارام ارام در حال افزایش قیمتی می باشد سهمی که تا سطوح 460 تومان در این گام جای رشد دارد رشد قیمتی بیشتر منوط به خبر های خوب از این سهم است سهمی که اصلاح خوبی از سقف قیمتی 560 تومان داشته است
ثتران به کف قیمتی 300 تومانی واکنش بسیار خوبی داشت سهم تا سطوح قیمتی 350 الی 360 تومان بالا خواهد رفت این سهم اوضاع خوبی داشته و می تواند با برگشت روند خوبی همراه شود دارایی های ارزشمند خوبی در این شرکت وجود دارد
ثمسکن هم خوب بالا زد این سهم تا قیمت های 360 تومان جای رشد دارد سهم با رشد خوبی در ارزش ان ای وی خود همراه و برخی زیر مجموعه ها رشد قیمتی خوبی داشته است ثمسکن از ارزش ذاتی خود فاصله 10 تا 20 درصدی دارد
سیمانی ها و فشار بورس کالا
در سیمانی ها روند اصلاحی را شاهد هستیم روندی که می تواند فرصت بسیار خوبی برای خرید سهام بنیادی این گروه باشد
سیمان شمال پس از رشد شارپی با اصلاح قیمتی همراه شد این سهم وضعیت خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در میان مدت تجربه خواهد کرد سهم حمایت 820 تومانی داشته و کف قیمتی سهم در این سطوح بسته شده است
ستران هم که این روزها باز خبرهای افزایش سرمایه شرکت از تجدید ارزیابی داغ شده است سعی دارد کف قیمتی 3000 تومانی را حفظ نماید این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و می تواند تا قیمت های 3500 الی 3600 تومان در صورت انتشار خبری مثبت رشد داشته باشد
سفارس هم سعی داشت سطوح 1800 از دست رفته را مجددا باز پس بگیرد این سهم ارزش ان ای وی بالایی داشته و از طرف دیگر سود سازی خوبی داشته است به نظر می رسد بار دیگر سهم به سطوح 2000 تومان برگردد
سرمایه گذاری ها رو به بالا
درنمادهای سرمایه گذاری شاهد روند صعودی خوبی بودیم سرمایه گذاری هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و به دلیل تحولاتی که در حال تجربه هستند با اقبال همراه شدند
وپترو به حمایت 1000 تومانی واکنش خوبی نشان داده و با برگشت روند همراه شد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و برگشت روند خوبی دارد این سهم تا قیمت های 1100 و 1200 تومان جای رشد داشته و سهم به نظر می رسد به واسطه جهش سود شرکت های زیر مجموعه جای سود سازی خوبی دارد
سرمایه گذاری بوعلی حمایت های خوبی می شود و نشان می دهد تحولات خوبی دارد این سهم سرمایه گذاری از وضعیت بنیادی مناسبی برخوردار بوده و در گزارش 3 ماهه توانسته به سود خوبی برسد سهم ارزش ذاتی خوبی داشته و در صورت رشد فعلا تا قیمت های 560 تومان صعود می کند
در ونفت شاهد کف نشینی این سهم هستیم انتظارات از ونفت به خصوص سود حاصله از مخازن ذخیره نفتی قشم بالاتر بوده و سود فعلی بازار را راضی نکرده است سهم فعلا حمایت 380 و مقاومت 420 تومانی داشته و روند نوسانی ارامی در پیش دارد
پالایشی ها و افت فشار
در پالایشی ها علی رغم چشم انداز مثبت سود سازی این گروه برای سال جاری جو منفی بازار باعث فشار عرضه ها شده است
ثبات قیمت نفت با وجود خبرهای توافق احتمالی با ایران باعث شده تا نفت همچنان نقطه امیدواری این گروه باشد . فکر میکنیم در طی 3 الی 4 هفته پیش رو هم مجامع و هم اخبار گزارش های 3 ماهه شرایط خوبی را برای این گروه رقم بزند مثلا شبندر با سود 600 ریالی در 3 ماهه و یا شپنا با اعداد قوی همینطور شتران و شبریز قابلیت های خوبی برای یک نوسان یکی دو ماهه دارند . توصیه میکنیم از این هفته تا 3 الی 4 هفته پیش رو یک سهم پالایشی در پرتفوی باشد
در شبندر باید در انتظار پتانسیلی برای شکسته شدن سد قیمتی 920 تومانی هستیم این سهم که سود 150 تومانی برای سال 1400 اعلام کرده و فراتر از انتظارها عمل کرده است می تواند با اقبال و رشد قیمتی خوبی همراه شود به خصوص این که شایعات سود حداقل 200 تومانی برای امسال سهم را در موقعیت خوبی قرار می دهد
در شتران سهم در کف قیمتی 520 تومانی قرار دارد این سهم وضعیت خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظارش می باشد این سهم پالایشی سود سازی خوبی داشته و اگر در گزارش حسابرسی بتواند به شایعات سود بالای 90 تومان جامه عمل بپوشاند می تواند با اقبال خوبی همراه شود
شاوان پس از افزایش سرمایه در قیمت های خوبی بازگشایی شده است سهم توان رشد قیمتی میان مدتی خوبی دارد واکنش بالای سهم به این قیمت های فعلی نفت و جهش سود امسال کمک زیادی به رشد سهم تا قیمت های 2500 الی 2600 تومان خواهد کرد
چهارگوشه بازار
تپمپی که بارها توصیه به خرید داشتیم امروز با برگشت روند و صف خرید همراه شد سهمی که اوضاع خوبی داشته و سود زیر مجموعه های شرکت با رشد 3 رقمی همراه و نوید بخش گزارش بسیار خوبی از عملکرد 12 ماهه سهم دارد این سهم تا قیمت های 2000 تومان فعلا جای صعود دارد
حفاری هم به قیمت های بالای 400 تومان برگشت سهمی که در صورت شکست قیمت های 420 تومان تا سطوح 460 تومان رشد می کند این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و وضعیتش رو به تحول است سهم کفخود را تاچ و به سمت اهداف صعودی در حرکت است
در نماد مهرام شاهد روند مثبت بودیم این سهم به قیمت های 1500 رسید رنج قیمتی 1500 الی 1600 سطوح مقاومتی قوی سهم می باشد با گزارش خرداد ماه و فروش عالی و سنگین بازار به پتانسیل تعدیل مثبت سهم پی برد این سهم نیز در قیمت های 1200 تومان معرفی شده بود
تایرا هم خوب مثبت شده بود سهم واقعا گزارش خوبی زد . در فروردین با فروش 2334 میلیاردریالی مواجه بود اردیبهشت به 8800 میلیارد ریالی رسیده و خرداد 14222 میلیارد ریال بوده است که فروش فرش عالی داشته و 25357 میلیارد ریال جمع فروش3 ماهه است و که مدت مشابه قبل 10366 میلیارد ریال بود
در بین خودرویی ها امروز شایعه ای افتاده بود که قیمت بلوک و کارشناسی روشن شده و به زودی اخبار ان اعلام می شود .جو امروز بد نبود و میانه های بازار این گروه کمی بهتر شد . فارغ از بلوک و بلوک بازی یک نکته نظر ما را جلب کرده است و ان هم تحولات خاص فروش در ایران خودرو و سایپاست در این دو واقعا فروش متحول شده در سایپا فروشش در فروردین به فروش۲۴۰۰۹ میلیارد ریالی رسیده و اردیبهشت 38981 میلیارد ریال و خرداد 53602 میلیارد ریال بود و جمعا 3 ماهه 116593 میلیارد ریال شده است .در اسفند 17 هزار دستگاه فروخته است و فروردین به فروش ۱۸۵۰۰ دستگاه رسیده است و اردیبهشت 29هزار دستگاه و خرداد 39 هزار شده است فروش. مدت مشابه قبل 73074 میلیارد ریال بود این موضوع در خودرو واقعا نمود عجیبی داشت در فروردین عدد فروش 62760 میلیارد ریال بوده و 33 هزار دستگاه فروش داشته است در اردیبهشت به 90817 میلیارد ریال رسیده و 43 هزار دستگاه فروخته و خرداد با رشد 184301 میلیارد ریال شده و 58 هزار دستگاه فروش داشته3ماهه 337879 میلیارد ریال فروش داشت و مدت مشابه این عدد 194469 میلیارد ریال بود فکر میکنیم فارغ از بحث بلوک کمی خودرو باید خرید پی به اس شرکت به نیم رسیده است
امروز خاور صف فروش شد . احتمالا سود سازی 3 ماهه میتواند جالب باشد ولی مشکل سهم 23 میلیارد حق تقدم روی میز است که عدد کوچکی نیست این را یک چالش بزرگ می بینیم مگر اینکه مثلا خودرو و یا خگستر راهی برای ان داشته باشند ولی بعد از اتمام حق تقدم ها بازی جور دیگری پیش می رود و این نکته مهم سهم است
در بازار شیراز واقعا خب بود و خراسان هم شرایط خوبی را دار ولی در گروه اوره از دید ما شپدیس بهتر از بقیه بود .
یکی دیگر از پدیده های خوب گزارش ها شکام بود دراین سهم در فروردین با فروش 861 میلیارد ریالی مواجه بوده است و اردیبهشت 1809 میلیارد ریال خرداد با رشد 3048 میلیارد ریال بوده و 3 ماهه 5735 میلیارد ریال فروش داشت . به نظر اعداد خوبی را داشته و 3 ماهه خوبی می زند و باید این سهم مورد توجه باشد. پارس با این گزارش میتواند شرایط خوبی در 3 ماهه داشته باشد پارس 3ماهه اخیر خوب بوده و انتظار گزارش 3ماهه خوبی را دارد
بعد از فاسمین حالا نوبت کاماست هر چند خود فاسمین هم خوب است . کاما در اردیبهشت 268 میلیارد ریال فروش داشت و 2ماهه 829 میلیارد ریال فروش داشته و خرداد 2286 میلیارد ریال فروش داشته و است شمش را با نرخ ۸۱۶,۲۷۱,۳۸۳ ریالی صادر کرده است
و در 3 ماهه 3116 میلیارد ریال فروش داشته است بین این دو فاسمین را می پسندیم .
در گروه حملو نقل حپارسا حسینا و در یک درجه با ریسک بالاتر حکشتی و حتاید شرایط خوبی دارند امروز حکشتی توفان سودسازی را روی کدال گذاشت و اوضاع جور دیگری تغییر کرد . به نظر بازی روی این گروه بعد از برجام احتمالا سرو شکل دیگری را داشته باشد .
زمزمه گران شدن تعرفه اینترنت باعث شده تا شرایط کمی تغییر کند ولی دراین گروه به طور کلی های وب و اسیاتک هستند و مورد توجه بازار اند در های وب واقعا گزارش ها خوب و درامد بالای 200 است سود سازی خوب و افزایش سرمایه و کمی صبر برای هاب وب میتواند جالب باشد
امروز منفی اسیاتک هم بد نیست سهم گزارش خوبی داشت در فروردین با درامد 831 میلیارد ریالی آغاز گر سال مالی خود بوده و اردیبهشت به 951 میلیارد ریال رسید و خرداد 1042 میلیارد ریال بود 3 ماهه 2826 میلیارد ریال فروش داشته است کل سال قبل شرکت 8312 میلیارد ریال بود به نظر هردو جز گزینه های خوب و قابل توجه بازار هستند .
سراخر سراغ وغدیر و پارسان و فارس برویم که فکر میکنیم با برگزاری مجامع پتروپالایشی ها تقاضا برای پارسان و غدیر کم کم زیاد می شود همینطور فارس هم میتواند مورد توجه باشد
[/ihc-hide-content]


