جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزیکشنبه 5تیر 1401

گزارش بازارامروزیکشنبه 5تیر 1401

نوید خاندوزی
ژوئن 26, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروزیکشنبه 5تیر 1401 

یاس یا ترس ! 

امروز بازار سرمایه در سردرگمی عجیب و یخ‌زدگی مفرط خود قرار داشت که بی حوصلگی و بی رمقی و فضای منفی را برای همه ترسیم کرده تا حتی معاملات بانک و خودرو که لبخند برجام را پشت سر خود می‌دیدند حال و روز خوبی نداشته تا یکی از تلخ ترین روزهای بازار طی مدت اخیر ثبت شود. طی این مدت روزهای منفی در بازار کم نداشتیم اما این یکی از این جهت تلخ است که انتظار بازار با توجه به تحولات و خبرها ، انتظار دیگری بود و چیز دیگری محقق شد …

برای بررسی و درک بازار بهتر است ابتدا صحنه این بازی که در حال جریان است و اتفاقات و رویدادهای پیدا و پنهان و اطراف او را خوب درک کنیم و ببینیم چه خبر است و چه میشود …

برای ترسیم این صفحه بازی باید بازیگران و اتفاقات او را شناخت … ما در یک سو با فضای بسیار خاص سیاسی مواجه ایم که در آن احتمالاً برجام در آستانه نهایی شدن و توافق در آستانه شکل گرفتن است ترس بازار از توافق همیشه بوده و این ترس ناشی از تحولات ارزی است که بازار ناگهان خود را با سقوط نرخ ارز مواجه ببینند . هرچند در مورد این استدلال  و امکان و کم و کیف آن هم نظریات مختلفی وجود دارد .  اما به هرحال ترس بازار از برجام دوباره بیشتر از منافع و منفعت آن شده و همه با توجه به فضای فعلی سیاسی واهمه عجیبی از ریزش دلار و توافق  دارند که بخشی از بازار به دلیل همین موارد سراغ سهم های دلاری محور بازار نمی رود . ( این که اصلا دلار تا چه  سطحی نزول میکند و سناریوهای خوش بینانه و بدبینانه ماجرا چیست بماند ، به این دیدگاه بازار و فعالان  بازار عادت کرده ایم که وقتی جو منفی می شود همه چیزش را تا بیخ منفی می بیند  . )
درسوی دیگر بازارهای جهانی هم کمیتش لنگ می زند و تردید بسیاری از افراد را در بازار بیشتر کرده که نکند رکود احتمالی جهانی دامن کامودیتی ها را گرفته و این دامن را پایین بکشد و آن چه نباید اتفاق بیفتد می‌افتد !  خلاصه ترس از بازارهای جهانی و نرخ ارز امروز و این روزها یکی از مهمترین چالشهای بازار است که به واقع بیش از ۶۰ درصد بازار ما را درگیر خود کرده و مانع از افزایش شجاعت خریداران در بازار شده است

وقتی این موارد را می بینیم به طور کلی شاخک های بسیاری از سهامداران برای صبر کردن و دیدن فضا تکان خورده و سمت محافظه کار مغز آنها تقویت می شود و همین عاملی می شود برای اینکه افراد مختلف در بازار یا نقد کرده و منتظر بمانند یا دست به خرید و فروش نزنند و چنین فضایی در بازار به وجود می آید
در کنار این موارد شما تحولات و بی نظمی کم دانشی در تصمیمات دولت را هم ببینید که قوز بالای قوز بازار است مثلاً زمزمه های افزایش نرخ سود، تحولات بازارها و نرخ های دستوری ، فشار روی شرکت ها و مواردی از این دست . به  واقع هنوز حال دانشمندان وزارت صمت را درک نمی‌کنیم که در آن مقطع که  بازارهای جهانی در وضعیت خوبی قرار داشت تصمیم اخذ عوارض گرفتند ! آنها امروز کجای این بازی پنهان شده اند!  آن موقع بخشی از حاشیه سود شرکت ها را به نفع خود مصادره می کردند و امروز که  قیمت ها افت کرده میتوانند بخشی از افت سود شرکت ها را جبران کنند ؟!!  بخش مهمی از درد بازار که حاضر نمی شود با وجود دیدن اتفاقات مثبت و چشم انداز خوب به دل بازار بزند همین بی سوادی ها و بی دانشی هاست که سرمایه های مردم  را  به سخره گرفته  و تصمیمات عجیب وزارتخانه ها را رقم می زند !  از خودرو بگیر تا پتروشیمی و سیمان وفولاد  و غیره …
طرف دیگر در این صحنه و بازی گزارش های ماهانه است که انصافاً تا به این لحظه گزارش های بسیار خوبی راهی کدال شده است اما چرا بازار واکنش نشان می دهد بسیاری با خود می‌گویند اگر قرار باشد حاشیه سود سه ماهه چهارم و قربانی کردن شرکتها تکرار شود گزارش های سه ماهه و این گزارش های ماهانه نیز تاثیری نخواهد داشت و اوضاع بعد از گزارش های سه ماهه نیز تغییر نمی کند . یعنی بازار گزارش های خوب را می بیند و چشم را می بندد و توجهی نمیکند !

حال شما در نظر بگیرید در بلبشو تحولات و اخبار سهامدار باید چه تصمیمی بگیرد و چگونه به آینده امیدوار باشد ؟! شوک هایی که میتوانست از گروه خودرو پالایش به بازار وارد شود نیز با تصمیمات و بازی بد بازیگر بدتر از بد  یعنی دولت به بدترین شکل ممکن خراب شد و  حالا خبر های مثبت از این صنایع هم نمی تواند به بازار کمک کند اما چه میشود و چه باید کرد ؟!

چند روز پیش به خاطر بیاورید جمله ای را که نوشتیم برای تحمل بازار و گذر ازاین  مرحله  اعصاب پولادین نیاز است فنر این بازار جمع می‌شود و باید تحمل کرد و ناگهان جایی بالا می پرد دقیقاً در چنین شرایطی هستیم که تحمل بازار اعصاب پولادین می خواهد و برای گذر از این شرایط به انبوه خبرها و اتفاقات نیاز دارد شاید در حال حاضر جریان نقدینگی هم خیلی به بازار کمک نکند

تازه این  را نگفتیم  که به این صحنه بازی نظر چارتیست ها را هم اضافه کنید کامل می شود که  آن ها معتقدند شاخص در جایی بین یک میلیون 440  و یک میلیون و ۴۶۰ هزار واحد آرام میگیرد و کم کم هوای دیگری را کوک می کند چیزی که احتمالاً نشان می‌دهد بازار طی چند روز آتی نیز خیلی حال و روز خوبی نخواهد داشت ولی نزدیک ان نقطه هستیم  ..

اما تمام این موارد را شنیدیم معتقدیم بازار درست در اوج ناامیدی و در جایی که کسی فکرش را نمی کند باز می گردد و این نقطه ای است که احتمالاً طی روزهای آتی به آن نزدیک خواهیم شد

امیدواری  ما به رویدادهای پیش روست هر چند ممکن است زمان بگیرد ولی چاره ای جز امید نیست . امید به برجامی که منطقی عمل شده و افت عجیب دلار را رقم نزند ، به بازارهای جهانی که با ثبات عمل کنند ، به نرخ دلار نیما که به بازار آزاد نزدیک شود،به رفتار معقول دولت در بازارهای و صنایع ، به گزارش های سه ماهه و ماهانه که حاشیه سود ها را حفظ کرده باشد ،به مجامع موفق ، به خبرهای  معاملات بلوک خودرویی و گزارش های خوب سه ماهه پالایشی ها  …

پس ببینید دست بازار خیلی هم خالی نیست منتها بازیگری نیاز دارد که این دست را به سمت تحولات مثبت بچرخاند معمولاً گذر زمان چنین رویدادی را رقم میزند اما اگر می خواهیم واقعا به بازار کمک کنیمباید دستی این ورق های خوب را رو  کند !  مجموعه هایی مانند وزارت اقتصاد و دولت اگر قصد کمک به بازار سرمایه را دارند بهتر است در جهت محقق شدن همین اهداف گام های مثبتی را بردارند
باور کنید بازار نیاز به پول آنچنانی برای حرکت ندارد جریان پولی که صندوق توسعه همچون قطرات آب به بازار می زند نمی‌تواند تشنگی این بیمار را برطرف کند و باید جریان پول با خبر های مثبت روی سر بازار ریخته شود
خلاصه کاری جز امیدواری نمی‌توان  داشت  و تجزیه و تحلیل اکثر افراد نیز همین است که با این شرایط فعلی قیمت ها در نقاط ارزنده قرار دارند البته فردا را هیچ کس ندیده و نمی دانیم چه می شود ولی گاهی اوقات تشویق به عدم خرید و فروش میکنی که قیمت ها غیرمنطقی است  و فضا  غیرمنطقی تر … امروز در ان نقطه قرار نداریم  …

بگذریم و سراغ  بازار امروز برویم که  خیلی گزارش خاصی ازان نمی شود داشت ولی واقعا و انصافا  گزارش های کدال او حرف های بیشتری برای گفتن دارند …

غذایی های خوش شانس

در نمادهای غذایی شاهد روند صعودی بودیم غذای یها همچنان شانس صعود خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی دارند

غمهرا در صف خرید خوبی قرار دارد این سهم با گزارش عالی خرداد ماه انتظارات را حسابی بالا برده و بازار صورت های مالی 3 ماهه با سود خوبی را از سهم انتظار دارد غمهرا تا قیمت های 1400 الی 1500 تومان جای صعود دارد

در نماد غچین هم گزارش عالی و رشد شدید نرخ فروش محصولات شرکت سبب شد تا سهم از قیمت های منفی کامل برگردد به نظر می رسد غچین جای صعود خوبی داشته و می تواند تا قیمت های 1250 و 1400 تومان صعود داشته باشد به خصوص اینکه در سال مالی جدید هم شرکت جای جهش سود و هم افزایش سرمایه 500 درصدی از تجدید ارزیابی دارد

صنعتی بهشهر اما در رشد قیمتی کم اورد جو منفی بازار سبب شد تا سهم با افزایش عرضه ها همراه شود سهمی که در کف قیمتی 360 تومانی قرار داشته و جای افت زیادی ندارد و هدف قیمتی 420 تومانی را دنبال میکند سهم در انتظار یک محرک قوی برای رشد است

ترمز خودرویی ها

خودرویی ها با فشار عرضه ها همراه شده و نتوانستند از مقاومت های خود عبور نمایند خودرویی هایی که همچنان در انتظار مشخص شدن وضعیت عرضه بلوک های خود می باشند

سایپا امروز عرضه هایش سنگین بود سهمی که تا قیمت های 180 تومان جای افت داشته و فعلا مقاومت 200 تومانی دارد سایپا هم اوضاعش خوب بوده و جذابیت بلوک 40 درصدی را دارد

خاور با صف خرید سنگینی همراه شده است این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد خوبی خواهد داشت خاور به واسطه گزارش عالی دوماهه اردیبهشت و خرداد انتظارات اتی بالایی ایجاد و صعود خوبی خواهد داشت سهم تارگت 200 و 220 تومانی را دنبال می کند

سرمایه گذاری های جذاب

در سرمایه گذاری ها سهام  جذاب این گروه مثبت بودند اما اکثریت گروه به واسطه شاخص منفی در روند اصلاحی قرار داشتند

در نماد وبشهر سهم به قیمت های 820 تومان رسید این سطوح مصادف با مقاومت قوی سهم بوده و در صورت شکست وبشهر تا سطوح 900 تومان رشد خواهد داشت شرکت های زیر مجموعه این هلدینگ غذایی با تحولات خوبی همراه شده اند

در نماد سرمایه گذاری سایپا سهم می رفت تا صف خرید شود اما فشار عرضه ها اجازه نداد سهمی که اوضاع و احوال بنیادی خوبی داشته و در صورت عبور ازقیمت های 560 تومان مهمان دوسحط قیمتی 600 و 650 تومانی بوده و حمایت از سهم نشان می دهد سهم توانایی چنین صعودی را دارد

در سرمایه گذاری بوعلی این سهم سود ساز سرمایه گذاری ها که امسال شایعات سود 100 تومانی دارد با فشارفروش در حال رسیدن به حمایت 480 تومانی می باشد وبوعلی توان رشد خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی دارد

 

ایست زود هنگام بانک ها

در بانک ها زود هنگام شاهد متعادل شدن روند سهام این گروه بودیم بانک هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و اگر خبر قوی از برجام برسد جز صدر نشین ها خواهندبود

پست بانک خبرهای خوبی دارد هم احتمال افزایش سرمایه به منظور افزایش کفایت سرمایه و هم تعدیل مثبت عایدی شنیده می شود این بانک می تواند با انتشار صورت های مالی خود با رشد قیمتی همراه و سطوح 460 و 500 تومان را ببیند

ونوین از رشد خود هم سو با سود سازی عقب است بان پی بر ای کمتر از 5 مرتبه ای دارد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و سود سازی بالایی دارد برای سال جاری نیز گمانه زنی سود بالای 90 تومان برای سهممی شود این سهم در کف قیمتی 360 الی 380 تومانمورد توجه بازار قرار می گیرد

بانک ملت پس از مجمع با افت بیش از 5 درصدی بازگشایی شد بانکی که زیاد خبرهای خوبی در مجمع به همراه نداشت بانکی که کفقیمتی 380 تومانی داشته و به نظر می رسد فعلا روند نوسانی ارامی در پیش بگیرد

بیمه ای های جا مانده

در نمادهای بیمه ای با گزارشات خوب این گروه باز هم شاهد عدم رشد قیمتی هستیم بیمه ای ها جز جا مانده های بازار بوده و جای صعود خوبی دارند

در نماد اتکام سهمیکه که شایعات سود 80 تومانی و افزایش سرمایه جذاب از 500 به 800 میلیارد را شاهد خواهد بود رشد و نوسانات مثبت را به همراه داشت سهم دوسطح قیمتی 460 و 500 تومان را در پیش دارد اتکامی که در 6 ماهه 41 تومان سود داشته است

بیمه البرز به حمایت 220 تومانی واکنش خوبی نشان داد به نظر می رسد بار دیگر سهم اهداف قیمتی 250 الی 260 تومانی را در سر داشته باشد سهمی که سود سازی بالایی داشته و یکی از بالاترین تراز های ارزی را نیز دارد

چهارگوشه بازار

شیران امروز روز خوبی داشت سهم تا صف خرید هم پیشروی کرد شیرانی که درقیمت های بالای 2000 تومان تثبیت و سعی دارد تا سطوح قیمتی 2200 تومان رشد داشته باشد فروش موجودی شرکت باعث شده تا شاهد ثبت فروش های ماهانه خوبی باشیم که این فروش ها منجر به سود سازی خوبی در سهم می شود

در تپمپی سهم اصلاح بالایی داشته است سود شرکت های زیر مجموعه جهش سنگینی داشته است به خصوص سود پمپیران که جهش 180 درصدی داشته است به نظر می رسد خود شرکت نیز سود خوبی را در 12 ماه اعلان نماید شنیده می شود این شرکت قرار داد های جدیدی بسته و برای تامین نقدینگی قصد فروش سهام بانک سامان را دارد سهم در موقعیت خوبی قرار و فردا حمایت خوبی خواهد شد

افت قیمت های جهانی فلزات کمی  کالسیمین را تحت فشار قرار داده است سهم بر سر حمایت قوی قرار دارد این سهم سود سازی خوبی از سال 1400 ارائه داده اما ترس بازار از افت قیمت های جهانی روی سبب شده تا سهم بر سر حمایت 2000 تومانی در نوسان باشد

دراین گروه  فملی و فولاد هرد گزارش های بسیارخوبی را دادند ولی بازار بی توجه است در فولاد  فروش فولاد در فروردین به عدد 120678 میلیارد ریال رسید و نرخ ۱۹۸,۵۳۳ ریال شد در اردیبهشت 173612 میلیارد ریال فروش داشت و نرخ ۲۰۲,۵۲۶ ریال خرداد فروش به 187316 میلیارد ریال رسید و نرخ ۲۰۹,۲۳۹ ریال است 3 ماهه 481607 میلیارد ریال فروش داشت مدت مشابه قبل 336653 میلیارد ریال بود

در فملی هم  فروش ها جالب بود فملی خرداد خوبی داشت
سهم در فروردین 43024 میلیارد ریال فروش داشت و 16هزار تن کاتد فروخته است و نرخ فروش صادراتی ۲,۶۸۴,۱۶۶,۹۶۷ ریال است .
در اردیبشهت با رشد 81319 میلیارد ریال شده است و نرخ فروش صادراتی ۲,۷۸۰,۶۱۸,۶۹۵ ریال و 12700 تن صادر کرده است .
در خرداد 97091 میلیارد ریال بوده و نرخ فروش ۲,۸۴۴,۸۷۶,۵۹۸ ریال و مقدار فروش 15 هزار تن بوده
جمع فروش 3 ماهه 221436 میلیارد ریال بوده و مدت مشابه قبل 135189 میلیارد ریال بود

حتی فخوز هم خوب بود    و به نظر این گروه  بازی های جالبی رامیتواند داشته  باشد ولی اعتماد  به گروه از بین رفته است

در بین دارویی ها ددانا وضعیت جالبی را داشت  سهم فروردین 1525 و اردیبهشت 1583 میلیارد ریال و خرداد 2280 میلیارد ریال بوده و 3ماهه 5389 میلیارد ریال فروش داشت مدت مشابه قبل 4078 میلیارد ریال بود سهم  اصلاح خوبی هم کرده م میتواند مورد توجه  باشد

امروز منفی اسیاتک  را خوب خریدند  در این سهم به نظر میرسد اصلاح قیمتی تا سطح 1460 و 1450 میتواند فرصت خوبی بوده و این نقاط نقاط بهتری برای حضور مجدد در سهم است ولی در کل کمی فشار روی اسیاتک بیشتر شده و باید با دید مراقبت از ریسک ها  و فرصت او را زیر نظر گرفت

خیلی بازار امروز حرفی برای گفتن نداشت و واقعا ناامید کننده  ظاهر شد ولی به نظر روزهای اتی امیدواری به  بازار کمی بیشتر است

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم