جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز شنبه 4 تیر1401

گزارش بازارامروز شنبه 4 تیر1401

نوید خاندوزی
ژوئن 25, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

 

گزارش بازارامروز شنبه 4 تیر1401

ترس جهانی و لبخند برجامی !

امروز بازار در بیم و امید اتفاقات مختلف بود . در یک سو ترس بازارهای جهانی و گارد منفی این بازارها او را به فکر فرو بردو از ترس اتفاقات خاص کمی دست خود را از خرید کشیده بود و در سوی دیگر خبرهای برجامی و خودرویی باعث بروز جو مثبت در بین برخی از سهم ها شده  بود که این حس ترس را در بین سهم های بزرگ و دلاری و صادرات محور رقم زده و لبخند را روی لب خودرویی و بانکی اورده بود  . این حس ترسو لبخند بازار امروز جالب و خاص بود و باعث شده  بود تا  بازار هم در راین  سردگمی قرار داشته  باشد. البته حس فروش سهم در بسیاری از سهم ها کمی کم  رنگ شده ولی در هر صورت  چهره  بازار چهره  خشن بوده و جذاب نبود و جز چند نماد  باقی درگیر فشار فروش بودند  …

بازار پیچیدگی های عجیبی را دارد و دچار اتفاقات  مختلفی شده یکی از این اتفاقات  مهم که امروز کمی به چشم اد  بی انگیزگی جریان پول است  . ببنید قاعدتا انتظار داشتیم که با  بهتر شدن خودرویی ها کمی جو بقیه  بازار بهتر شود ولی محدود بودن حرکت پول در بازار باعث شد تا با اولین موج عرضه خودرویی ها  بغض بقیه بازار بترکد و گریه  سرازیر شود  اگر بازر نقدینگی با انگیزه  را داشت مثبت خورویی مثبت  بقیه  بازار رارقم میزند ولی رفتارهای دولت و تحولات مختلف سیاسی و اقتصادی باعث این شده است که موج تماشاچی های بازار هر روز بیشتر شود … این شرایط در حالی رخ میدهد که اکثرا اذعان دارند  با وجود پی به ای و قیمت  پایین اکثر شرکت های بورسی، ناامیدی سهامداران از حرکات  بازار و رفتار دولت ، کماکان تمایل به خرید را کشته و همین موضوع فعلا بازار را در شرایط این چنینی  قرار داده است . شرایطی که باعث می شود حتی لبخند خودرویی ها هم  ترس بازار را  رقم  بزند

ولی چاره کار فروش سهم است ؟! به نظر   با تورم فعلی  فروش سهم هم به عنوان یک دارایی هم کار پر ریسکی است …

طی این چند روز دو رویداد بیش از همه مورد توجه بود و در حاشیه بازار مورد توجه قرار گرفت رویداد اول انتشار آمار تورم بود.  تورم ماهانه خرداد به واسطه اتفاقات و تحولات حذف ارز 4200 بالاترین رکورد تورم در هفتاد سال اخیر را رقم زد و البته نرخ تورم نیز به ۵۲ درصد رسیده است . نکته بسیار مهم نرخ تورم این است که این نکته را نشان میدهد ،نگهداری پول  در چنین فضایی و چنین شرایطی برای کسانی که دارنده آن دارایی هستند بدترین و سخت ترین اتفاق ممکن است این که این موضوع در بازار چه اثری دارد باید اذعان  داشت که همیشه نرخ تورم در کنار بازدهی بازار قرار داشته و با افزایش نرخ تورم بازار هم شرایط بهتری را گرفته است اما این بار این موضوع به دلیل سیاست های پیچیده و عجیب دولت در سرکوب قیمت ها و زدن جیب شرکتهای محقق نشده و باعث شده است که سهامداران درد تورم را چشیده و زهر تلخ آن را خورده باشند اما اثری از تغییرات در بازده انها نیست  در واقع سهامداران  بازار چوب رشد دلار و تورم را خورده و پیاز منفی شدن  دارایی های خود را نیز میخورند ! اما در ادامه همین ماجرا این  نرخ تورم  این را می خواهد به همه نشان دهد که نگهداری پول در این فضای بازار و با این شرایط می تواند حتی از نگه داشتن سهم نیز خطرناک تر باشد …

این بدین معنی است که باید در استراتژی های خود در مورد بازار و نگهداری نقدینگی در این شرایط کمی با احتیاط حرکت کرد فضای  فوق تورمی کشور فضایی نیست که بتواند افرادی که دارنده اوراق و وجه نقد هستند به سر منزل مقصود برساند البته برخی طی روزهای گذشته روش های کاملا منسوخ امتحان شده قبل را که با شکست همراه بوده مثال می زنند و پیشنهاد می‌کنند که مثلا افزایش نرخ سود یکی از آنهاست اما به نظر راهکار منطقی نیست چرا که  بارها و بارها افزایش نرخ سود به عنوان یک روش برای جلوگیری از تورم  تست شده نتایج آن  هم روشن بود که چیزی جز جمع شدن فنر تورم و در رفتن آن در فرصت دیگر و رقم  زدن رکود نبوده است آنچه این روزها دراقتصاد مهم است کشتن تورم انتظاری است که از دید ما با چیزی به جز برجام به دست نمی آید اما از برجام …

برجام رویداد دوم بود  … بار دیگر شاهد سفر مقامات کشورهای اروپایی به ایران برای قرار توافق دوباره در برجام هستیم البته این بار تفاوت هایی را با دفعات قبل دارد به این شکل که ممکن است با توجه به رفتارها و اتفاقات پیش آمده توافق در دسترس تر باشد و حتی صحبت های غیررسمی از مذاکرات غیر رسمی در یکی از کشورهای منطقه خبرمیدهند …  از همین رو همه بازارها به خصوص بازار سرمایه باید نسبت به برجام حواس جمع تر  حرکت کنند این چیزی است که در حال حاضر بازار با آن مواجه است . البته  بازار ما همیشه  تابیخ همه چیز را  بریده و دوخته است ! دربازار بسیاری دوباره از مطرح شدن نام برجام میترسند طبیعی است و این واکنش هرباره بازار است چرا که افت نرخ ارز را احتمالاً به همراه دارد اما دقت کنید بازار سرمایه نه با دلار  32و 33 که با دلار نیما یعنی ۲۶ قیمت میخورد و ریسک بازار سرمایه با تحولات نرخ ارز نمیتواند خیلی گره بخورد.  شاید در کوتاه مدت اتفاقاتی نظیر فشار ارزو عرضه برخی دلاری ها را داشته باشیم اما در میان مدت و بلند مدت به شدت معتقدیم برجام به نفع اقتصاد کشور و در نهایت بازار سرمایه است و درست در نقطه مقابل بازارهای موازی نظیر مسکن و طلا ، ارز خودرو و غیره هستند که با توجه به فضای فعلی و در نظر گرفتن دلار بالا در ریسک عمده ریزش قرار دارد .

این  بدان معنی است که در این روزها در خرید و فروش های خود تحلیل حتی پیش پا افتاده خود را با دیتاهای موجد 2 تا2 4تا کرده و بعد تصمیم  بگیرید این تصمیم چه در بازار و چه در دارایی های دیگر میتواند با کوچکترین  تحولات و تغییرات سیاسی دستخوش اتفاقات مختلف گردد . البته این  را هم پنهان نمیکنیم که ریزش بازارهای جهانی اگر با  افت  غیرمنطقی نرخ ارز ادامه داشته باشد برای بازار هم نگران  کننده است

فعلا  بازار سرمایه در یک سو ترس جهانی و افت دلار را دارد و در سوی دیگر لبخند شیرین  برجام و خبرهای خودرویی را می بیند .

و اما در بازار چه خبر بود

سرعت بالای خودرویی ها

در نمادهای خودرویی شاهد سرعت گیری سهام این گروه بودیم خودرویی های که وضعیت خوبی پیدا کرده و با خبر اتمام نرخ گذاری بلوکی دو خودروساز جو روانی خوبی نیز شکل گرفته است

خبرهای خودرویی به اوج خود رسیده و حتی صحبت از اتمام فرایند قیمت گذاری و مشخص شدن ان میکنند . امروز خودرو  شفاف سازی زده و گفته است اين شرکت طي نامه شماره 1400433822 مورخ 21/12/1400 از طريق مرکز وکلا و کارشناسان رسمي قوه قضاييه درخواست تعيين کارشناسان رسمي ذيصلاح جهت ارزيابي سهام شرکت ايران‌خودرو نموده است و در حال حاضر در مراحل پاياني ارزيابي سهام و دارايي‌هاي شرکت ايران‌خودرو توسط کارشناسان رسمي منتخب مرکز ياد شده مي‌باشد که پس از اتمام فرآيند کارشناسي و تعيين ارزش سهام شرکت ايران‌خودرو و همچنين اخذ مصوبه هيات مديره‌ شرکت‌هاي گروه سهامدار شرکت اصلي و شرکت ايران‌خودرو، ضمن اطلاع‌رساني به آن سازمان محترم تشريفات قانوني جهت واگذاري سهام از طريق برگزاري مزايده عمومي طبق ضوابط شرکت بورس اوراق بهادار انجام خواهد شد.
. به نظر خبرهای خوب و مهمی برای این گروه این چند روز رسیده و تیرماه داغی در انتظار گروه است هم وساپا و ورنا هم خساپا خگستر شرایط خوبی را دارند و به نظر یک رالی نوسانی را دوباره در این گروه داریم

خبهمن و برخی دیگر از سهم ها نظیر خاور و خپارس را نیز باید در نظر گرفت . معتقدیم این ماه برای این گروه ماه خوب و پر نوسانی است

سایپا با صف خرید سنگین همراه شده است سهمی که وضعیت خوبی داشته و شنیده ها از نرخ گذاری 320 الی 350 تومانی بلوک این سهم حکایت دارد سایپا با شکست قیمت های 200 تومانی هوای قیمت های 220 تومان را در سر دارد

در زامیاد حمایت های بی چون و چرا از سهم ادامه داشته و سهم را به سمت قیمت های 1400 تومانی روانه کرده است این سهم به نظر می رسد فروش عالی در خرداد داشته باشد و به همین واسطه شاهد رشد قیمتی و رشد بسیار خوبی می باشد

خاور در خرداد هم به مانند اردیبهشت ماه یک فروش سنگین داشت سهمی که با صف خرید سنگین می رود تا فردا مقاومت 180 تومانی را شکسته و به سمت سطوح 200 تومانی برود با این فروش ها امسال نیز سهم یک سود بسیار عالی و صورت های مالی 3 ماهه خوبی به همراه خواهد داشت واقعا  سهم  گزارش خوبی را در خرداد زده است استارت فروش را زد ه و اردیبهشت و خرداد خاصی داشت
در اردیبهشت به فروش 13964 میلیارد ریالی رسیده و خرداد 13867 میلیارد ریال بود 3 ماهه 28036 میلیارد ریال فروش داشته است که مشابه سال قبل 13998 میلیارد ریال است

غذایی های پر توان

در نمادهای غذایی شاهد روند مثبت بودیم همانطور که اشاره داشتیم غذایی ها به دلیل رشد قیمت محصولاتشان و افزایش نرخ های گرفته شده در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند

همانطور که بارها وعده دادیم غبشهر که به کف تکنیکالی رسیده بود با توجه به شایعات سود 60 تا 80 تومانی که واقعی نیز می باشد با رشد قیمتی همراه شده و به سمت سطوح 420 تومانی می رود سهمی که سود سازی جذابی داشته و مورد توجه خاص بازار است

در غمهرا گزارش بسیار خوب خرداد ماه و جهش فروش سبب شده تا سهم در موقعیت خوبی قرار بگیرد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و با این فروش سها سود بالای 250 تومان برای سهم محتمل می باشد غمهرا ارزش ذاتی 1500 الی 1600 تومانی دارد

غزر به قیمت های بالای 900 تومان بازگشت سهمی که سود سازی 150 تومانی برای سال جاری و سود بالای 200 تومانی برای سال اینده دارد ازاد سازی قیمتی به نفع شرکت تمام شده و این سهم را در موقعیت خوبی قرار میدهد ارزش ذاتی سهم سطوح 1000 الی 1050 تومان به شرط شکسته شدن قیمت های 920 تومان است

سرمایه گذاری های تودلی

در سرمایه گذاری ها برخی نمادها امروز رشد قیمتی خوبی را تجربه کردند سرمایه گذاری هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با رشد ارزش ان ای وی همراه شده اند

سرمایه گذاری سایپا که بیشترین نفع را ازفروش سهام خودرویی می برد با رشد قیمتی و صف خرید سنگین به مصاف قیمت های 560 تومانی خواهد رفت سهم توان رشد قیمتی تا سطوح 600 الی 650 تومان را داشته و وضعیت خوبی را دنبال می کند

در سرمایه گذاری خوارزمی نیز سهم از کف قیمتی 400 تومان در مسیر رشد قرار گرفت این سهم با شکسته شدن مقاومت 460 تومانی تا سطوح 500 الی 520 تومان صعود خواهد کرد سهمی که ارزش ان ای وی بالایی داشته و نوسانات خوبی در رنج قیمتی عنوان شده خواهد داشت

پارسان به کف قیمتی 2800 تومانی رسیده است سهمی که حمایت قوی در این سطوح داشته و به نظر می رسد در این قیمت ها متعادل شود سهم قعلا در رنج قیمتی 2800 الی 3200 تومان در نوسان بوده و در انتظار محرکی برای رشد از سوی پتروشیمی ها یا پالایشی ها می باشد

بانک ها و نشانه های مثبت

در بانک ها احتمال دست یابی به برجام باز هم دست اویزی شده تا سهام بانکی با اقبال و رشد قیمتی همراه شوند

در بانک اقتصادنوین سود 80 تومانی برای بازار جذاب بوده و سهمرا به قیمت های 400 تومان رساند اگر این سطوح شکسته شود سهم تا قیمت های 460 تومان هم جای رشد دارد عملکرد عملیاتی سهم بسیار خوب بوده و سهم جز سهام بنیادی بانکداری می باشد ونوین هم  اوضاع خوبی را دارد

بانک پارسیان امروز را مثبت بود و نشان داد کف قیمتی 180 تومان را بسته است سهمی که در صورت احیا برجام سود خوبی از این طریقبرده و تبادلات ارزی خوبی دارد وپارس هم تراز ارزی سنگین و هم دارایی های ارزشمندی دارد. وپارس هم جالب شده و حالا با این سود های محثث شده واقعا وپارس در قیمت خوبی قرار دارد پیرو تصمیمات مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام برای سال مالی منتهی به 1400/12/29 مورخ 1401/03/31 شرکت سرمایه گذاری پارسیان ، مبنی بر تقسیم مبلغ 28.000.000 میلیون ریال (به ازای هر سهم 7.969 ریال ) سود بین سهامداران و با عنایت به اینکه 70.4 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری پارسیان (تعداد 2.473.510.204 سهم )متعلق به بانک پارسیان می باشد،مبلغ 19.711.284 میلیون ریال درآمد حاصل از سود سهام در دفاتر بانک پارسیان شناسایی گردید. شما اصلا وپارس را در نظر نگیرید همین یک قلم دارایی نشان میدهد ارزش بازار فعلی وپارس غیرمنطقی است و باید بالاتر باشد

در نماد بانک صادرات هم سهم علی رغم گزارش ضعیف12 ماهه با اقبال و صف خرید همراه شد این سهم تا قیمت های 200 تومان جای رشد داشته و با شکست و عبور ازقیمت های 200 تومان سهم تا سطوح 220 الی 250 تومان صعود خواهد کرد

ساختمانی ها و فرصت یک نوسان عالی

در ساختمانی ها همچنان میل بر صعود است ساختمانی هایی که وضعیت خوبی از خود نشان داده و امید های زیادی دارند

رشد ثغرب و روند حمایتی سهم کماکان ادامه دارد این سهم در صورت شکست قیمت های 760 تومانی تا سطوح 820 تومان رشد خواهد داشت ثغربی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در پیش رو خواهد داشت این سهم ساختمانی بیشتر به واسطه جریان پول قوی رشد شتابان را در پیش گرفته است

ثالوند با شکست قیمت های 720 تومان تا سطوح 800 تومان جای صعود دارد سهمی که به دلیل ساخت و فروش پروژه های ارزنده خود جای سود سازی و فروش بالایی دارد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و رشد قیمتی مناسبی را در میان مدت تجربه خواهد کرد

ثاخت این روزها حسابی مورد توجه قرار گرفته است این سهم در صورت شسکته شدن قیمت های 260 تومانی تا سطوح قیمتی 300 تومان هم جای رشد خواهد داشت قیمت های 260 تومان مصادف با مقاومت قوی سهم بوده و سهم برای شکستش نیاز به حمایت قوی دارد

چهارگوشه بازار

دارویی جابر با رشد قیمتی و روند صعودی همراه شده است سهمی که هدف قیمتی 1100 و 1250 تومانی دارد شنیده می شود به زودی پخش رازی دیگر زیر مجموعه این سهم نیز عرضه شده و همین امر محرک رشد قیمتی خوبی در دجابر ایجادمی کند.خبرمهم دیگر عرضه پخش رازی بود که خبرخوبی برای این گروه بوده و بازهم دجابر داسوه و دکیمی را درگیر خود میکند . به نظر بازی خوبی را دارد و تحولات سهم میتواند در صورت عرضه برای این گروه جالب تر باشد به خصوص برای دجابر این موضوع ملموس تر است و از همین رو توصیه میکنیم دجابر را بیشتر زیر نظر بگیرید

در نماد سیمان خواف سهم 800 تومانی هم سهم توان صعود خوبی دارد سهمی که افزایش سرمایه سنگینی از تجدید ارزیابی داشته و به همین واسطه با اقبال همراه شده است این افزایش سرمایه در کنار خبر هایی در خصوص برنامه شرکت برای افتتاح یک خط تولید کنسانتره باعث شده تا سیمان خواف در کف قیمتی اماده برای صعود باشد

سیمانی ها وضعیت خوبی را دارند.در گروه سیمان گزارش ها میرسد و نشان میدهد در خرداد این گروه فروش های خوبی را ثبت کرده اند به خصوص در نیمه دوم خرداد ! ولی حجم مقداری فروش کم شده و این  باعث جو منفی امروز بود و کمی این گروه  زیر فشار فروش بوده است

سخاش گزارش خوبی را داشت سخاش در فروردین ۳۱۶ میلیارد ریال فروش داشت و اردیبهشت کمی بیشتر بود و 355 میلیارد ریال در خرداد به 448 میلیارد ریال رسید و 3 ماهه 1120 میلیارد ریال بوده و. مدت مشابه سال قبل 783 میلیارد ریال بوده است. فکر میکنیم گزارش خوبی بزند

در سوی دیگ سفانو هم جالب است سفانو در فروردین بد نبود و 634 میلیارد ریال فروش داشته است در اردیبهشت 601 میلیارد ریال و خرداد 555 میلیارد ریال فروش داشت 3 ماهه 1791 میلیارد ریال شده و مدت مشابه قبل 918 میلیارد ریال بود . در اخر از سفارس و سیتا باید گفت که هردو فضای خوبی دارند به خصوص سفارس که در در خرداد 4023 میلیارد ریال سود فروش سرمایه گذاری ها داشته است

تپمپی هم به کف قیمتی 1600 تومان رسید سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت رشد قیمتی خوبی را تجربه می کند سهم بارها به این حمایت واکنش و برگشت به سطوح 2000 تومان را تجربه کرده است این سهم با انتشار صورت های مالی شرکت های زیر مجموعه به خصوص پمپیران نشان داد به زودی گزارش عالی از سود سازی خود منتشر خواهد کرد

در فولادی ها وضعیت  بد نیست  گزارش ارفع  خوب بودارفع گزارش خرداد ماه خود را منتشر کرد و مطابق با آن، مجموع فروش 3 ماهه نخست شرکت در سال 1401 به مبلغ 2982 میلیارد تومان رسیده است.این بدان معنی است که فروش شرکت در بهار 1401 نسبت به زمستان 1400 افت فصلی 3 درصدی را داشته است. لازم به توضیح است که شرکت در فصل نخست فعالیت خود در سال مالی 1401 توانسته 27 درصد از بودجه فروش خود را پوشش دهد.

کاوه هم  شرایط خوبی را داشت کاوه فروش جالبی در فروردین داشت و 22979 میلیارد ریال فروش داشته است و نرخ صادراتی ۱۴۱,۹۶۵,۹۴۱ ریال بود
در اردیبهشت به عدد 14455 میلیارد ریالی رسیده و 2 ماهه 37434 میلیارد ریال فروش داشت نرخ فروش ۱۶۶,۷۲۸,۴۹۵ ریال بوده وخرداد 25675 میلیارد ریال بوده و نرخ ۱۵۳,۵۸۱,۳۲۳ ریال است 3ماهه 63110 میلیارد ریال فروش داشته است و مدت مشابه سال قبل عدد فروش 49950 میلیارد ریال بود

دراین گروه همچنان فولاد بهترین و ارزان ترین سهم گروه است و گزارش هم نداده است در سوی دیگر فولاژ فروش های خوبی ثبت کرده است فولاژ در فروردین با فروش ۱۰۷۶۷ میلیارد ریالی و اردیبهشت 10793 میلیارد ریال مواجه بوده وخردا دبه 11456 میلیارد ریال رسیده است و 3 ماهه ۳۳۰۱۷میلیارد ریال بوده و نسبت به مدت مشابه قبل 22164 میلیارد ریال بوده است .دراین گروه فولاد و برخی دیگر نظیر فسپا و یا فنورد را میتوان بهتر دید . روی فملی با این افت نرخ نمی شود حساب کرد

در بازار بترانس امروز در مثبت ها بود . بترانس دراین گروه با این قیمت ها شرایط خاص تری را دارد و رفتن به مجمع سهم میتواند جالب باشد در بترانس در 12ماهه تلفیقی 376 و در سود هر سهم اصلی نیز 260 ریال است و افزایش ۳۲ درصدی سود عملیاتی ناشی از افزایش سایر درآمدهای عملیاتی متشکل از افزایش سود تقسیمی شرکتهای تابعه بابت عملکرد سال مالی ۱۴۰۰ و اخذ تعدیل مثبت مبلغ فروش از مشتریان و همچنین سود تسعیر ارز می باشد. به نظر با دید میان مدت بترانس یکی از شرکت های خوب بازار است به خصوص در این قیمت ها و در این شرایط …

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم