[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزدوشنبه 30 خرداد1401
ویراژ در جاده امیدواری !
امروز بازار کمی سعی میکرد فضای متفاوتی را رقم بزند و البته بازهم به ویراژ خودرویی ها در جاده امیدواری بازار امید داشت و امروز کمی بهتر رفتار کرد . حجم هم امروز خوب بود و چهارمین روز متوالی است که بازار شرایط خوبی را گرفته و میتواند جالب باشد . دیروز نوشتیم که بازار میتواند با یک شوک خبری کمی فضای بهتری را بگیرد ولی این شوک به بازار نمیرسد و نیاز است تا فضای خبرها داغ شود طبق انچه میبنیم و می شنویم به نظر کمی فضای خبرها داغ تر و به ان نقطه نزدیک تر شده و لازم است سهامداران هوشیار تر باشند و اتفاقاً افزایش حجم معاملات در بازار هم در همین راستا ارزیابی می شود
بازار برای حرکت خود باید گام های متعددی را بردارد و مسیرهای مختلفی را آزمایش کند همگان بر این عقیده اند که برای گذر از این شرایط به یک رشد نیازمندیم و شاید صحبت های دیشب وزیر صمت که البته خودش پایش روی لبه تیغ است تا حدودی بر این موضوع تاکید میکرد که ممکن است هفته های آتی با خبر های خودرویی این شوک به بازار وارد شود البته از رویدادهای تقویمی که مدتها قبل برای بازار نوشته شده رویداد خاص کدال و گزارش ماهانه خرداد و نیر و گزارش های 12ماهه در چند روز پیش رو نیز اهمیت بسیار زیادی دارند حالا کم کم بورس کالا هم نقش خود را بیشتر ایفا میکند و منطقی شدن دلار نیما نیز فضای خاص تری را خواهد داشت. در سوی دیگر زمزمههایی شنیده می شود که طی روزهای آتی دوباره مذاکرات آغاز شده و این خبر خوبی برای بازار است به طور کلی معتقدیم مذاکرات نقش مهمی در بازار داشته و به بازار در نهایت کمک خواهد کرد و باید هر روز دعا کرد که این موضوع رخ بدهد چرا که راه نجات اصلی اقتصاد کشور بازار همین است … باقی شعار است .
اما یک موضوع وجود دارد که مدتهاست بازار با آن درگیر بوده و می تواند عاملی برای تصمیمگیری سهامداران باشد و آن هم تقدم و تاخر حرکت بازارها بود که یکبار نوشتیم و عرض کردیم که معمولاً در سیکل هایی که نرخ ارز رشد می کند با کمی تاخیر بازار سرمایه حرکت می کند و قبل از آن سایر دارایی ها و در مرحله آخر دلار نیما و سپس بازار سرمایه خواهد کرد . ما هنوز در ابتدای مسیر حرکت دلار نیما قرار داریم اما یک اتفاق ممکن است تمام این بازی را برهم بزند و آن فراهم شدن شرایط مطمئن سرمایه گذاری برای بازار است
درست در نقطه مقابل یک عامل دیگر هم می تواند برهم زننده این موضوع باشد و آن را به تاخیر بیندازد که باعث خواهد شد فنر بازار جمع و جمع تر شده و پرش و دوران برگشت هیجانی تر باشد
درست شبیه واکنش اسفند تا اردیبهشت بازار که هیجانی بازدهی های خوب و عجیبی را ثبت کرد. تحولات دلارازاد و نیما را به عنوان دماسنج اصلی مسیر بازار می توان در نظر گرفت و اگر اتفاق عجیبی در سمت دولت و نرخ گذاری و تصمیم گیری بازار رخ ندهد رونق بازار همراه با این افزایش نرخ ها قطعی و طبیعی است منتها اگر به خاطر داشته باشید همان موقع هم گفتیم تحمل کردن چنین روزهایی سخت است .روزهایی که مثلاً جلوی چشم ما رقص نرخها را داریم و رشد سایر دارایی ها رژه می روند و رشد میکنند و ما اینجا نظارهگر مرثیه خوانی نمادهای مختلف هستیم تحمل کردن چنین روزهای قطعاً سخت و دشوار است اما نتایج خوبی به همراه دارد و فقط باید در این روزها کمی صبر کرد و تصمیم ناگهانی و غیر منطقی نگرفت…
در روزهای گذشته خبرهایی منتشر شد که وزیر صمت استعفا خواهد داد برخی سوال کرده بودند که آیا این خبر مثبتی برای بازار است یا خیر ؟! حقیقت امر خیلی وقت است که بازار دیگر به رفت و امد اشخاص واکنشی نشان میدهد و این سیاست ها هستند که در بازار موثرند وزیر فعلی صمت در سیاست گذاری های صنعتی و اقتصادی و به طور کلی مرتبط با بازار سرمایه کارنامه خوبی نداشت بحث قیمتگذاری خودرو ،وضع عوارض و مواردی از این دست نکات بارز این موضوع بود ! رفتن یک شخص و آمدن شخص دیگر و پیاده کردن همان سیاست ها مفید نخواهد بود و دراین حالت این رفت و امد ها سودی به حال بازار ندارد . و صد البته این نشان میدهد که باید به سیاست ها توجه کرد اگر قرار باشد فرد دیگری با همین طرز فکر بر مسند وزارت بنشیند کاری عقلانی و منطقی نیست و بی تعارف در مجلس هم آبی برای بازار سرمایه گرم نمی شود. تا وقتی این طرز فکر در بدنه دولت وجود دارد رفت و امد افراد هم خیلی موثر نخواهد بود .حتی این رفتوآمدها ریسک بازار می شود و نیمچه حرف های باقی مانده هم روی زمین میماند …
حرف آخر برخی شنیده ها حاکی از ان است که تغییر در سیاستهای ارزی شکل جدیدی به خود گرفته و زمزمه های مبنی بر اینکه به صرافی ها اجازه فعالیت های بیشتری برای خرید و فروش ارز داده شود وجود دارد این اتفاق به زودی خود را در صورت های مالی و گزارش شرکت ها در قالب نرخ تسعیر ارز باید نشان دهد و ما شاهد این تغییر مثبت در جهت تغییر رفتار دولت و افزایش توان سودآوری شرکت ها هستیم به دلیل عدم قطعی بودن این موضوع و نامشخص بودن برخی ابعاد پیدا و پنهان آن کمی صبر می کنیم تا فضا روشن تر شود اما این موضوع را به عنوان یک نقطه مثبت برای بازار و یک اتفاق خوب گوشه ذهن خود داشته باشیم همین امروز که صحبت میکنیم برخی از نرخ 26190 در نیمای پتروشیمی ها می باشد .
این اخبار در راستای همان شوک هاست که امروز گفتیم و روزهای قبل در قالب نظر رونق بازار در 5 هفته پیش روی بازار مطرح کردیم که به نظر میتواند تحولات بزرگتری را برای بازار و حرکت جدید او رقم بزند … نمیدانیم ولی هنوز به بازار امیدواریم و امیدواریم خوش بینی مفرط نباشد …
سیمانی ها پیش به صعود
در نمادهای سیمانی روند خوبی را شاهد بودیم سیمانی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و و با دید میان مدت رشد قیمتی خوبی در پیش رودارند
در این گروه سیمان شرق با صف خرید همانطور که انتشار می رفت به سمت هدف 920 تومانی در حرکت است این سهم اوضاع خوبی داشته و حتی می تواند در صورت شکسته شدن این مقاومت قوی مهمان سطوح 1000 تومان باشد
سیمان سپاهان هم عالی بود و به هدف خود دست یافت سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با شایعات سود 200 تومانی که در دسترس نیز می باشد صعود خوبی را تجربه کرد سهم در سطوح 1250 تومانی فردا به نظر می رسد متعادل شود
در سیمان مجد خواف تایید حسابرس بر افزایش سرمایه بالای 500 درصدی شرکت از تجدید ارزیابی و اصلاحی که سهم داشته می تواند سخواف را با رشد قیمتی و اتمام اصلاح همراه سازد سهمی که ارزش ذاتی 1000 تومانی داشته و به پایان روند اصلاحی خود نزدیک می شود
دیروز بورس کالا روز عجیبی را داشت و سیمان تا 1100 هم رقابت شد و تایید هم شد . به نظر در پس این معاملات این موضوع قرار دارد که احتمالا در 2 ماه پیش رو تیرو مرداد ظرفیت از 100 به 30% میرسد و این اتفاق احتمالی این گروه است . دیروز سابیک سپاها ساوه سفانو در نرخ دهی واقعا عالی بودند و در سوی دیگر با تقسیم سود 240 تومانی سفارس سیتا هم میتواند جالب باشد . سفارس فردا زیر 2000 باز شود یکی از سهم های جالب بازار می شود
خودرویی ها و دستور از بالا
در نمادهای خودروی دستور از وزارت صمت مبنی بر فروش بلوک خودرویی ها سبب شد تا سهام این گروه با اقبال و رشد قیمتی همراه شوند خودرویی هایی که وضعیت خوبی داشته و اگر فروش این بلوک ها به قطعیت برسد یکموج صعودی قوی خواهند داشت
در نماد ایران خودرو جو مثبت حاکم شد فعلا روند سهم در سطوح 200 الی 220 تومان در نوسان می باشد اگر این سهم بتواند از سد قیمتی 220 تومان بگذرد مجددا تا سطوح 250 تومان رشد خواهد کرد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و اگر وضعیت فروش بلوک 20 درصدیش قطعی شود رشد خوبی در انتظارش خواهد بود
در سایپا هم شاهد رشد قیمتی و برگشت از کف 180 تومانی هستیم این گروه هم می تواند تا قیمت های 200 تومان صعود نماید سایپا هم جذابیت بیشتری داشته و بلوک 40 درصدیش ارزنده تر است
خاور امروز نشان داد کف قیمتی 160 تومانی برای سهم بسته شده است سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و صعود مناسبی را تجربه خواهد کرد خاوری که برای امسال هم سود سازی خوبی داشته و فعلا اهداف 180 و 200 تومانی دارد
خزر هم شرایط خوبی را دارد و افزایش نرخ گرفته خدیزل هم افزایش سرمایه دارد پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت بهمن دیزل درصد افزایش سرمایه: 113% محل تامین افزایش سرمایه: سود انباشته که این نشان میدهد خدیزل و خبهمن همچنان جز کم دردسرها هستند
سرمایه گذاری های تو دلی
در سرمایه گذاری ها شاهد روند مثبت برخی سهام این گروه بودیم سرمایه گذاری هایی که در دل خود پتانسیل های بنیادی قوی دارند جای صعود خوبی خواهند داشت
سرمایه گذاری سایپا به قیمت های 500 تومان رسید با فروش بلوکی سهام سایپا بیشترین نفع را این سهممی برد حجم بالای سهام سایپا و سرمایه گذاری رنا متعلق به این شرکت سبب شده تا انتظارات از سهم به شدت بالا برود هدف قیمتی 560 تومانی را فعلا برای این سهم انتظار داریم
سرمایه گذاری بوعلی همچنان در مسیر صعودی قرار دارد این سهم به سطوح قیمتی 460 تومان در حال نزدیک شدن است سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و همچنان به واسطه گزارش عالی 3 ماهه خود توان صعود خوبی دارد و انتظارات بازار از سود سازی سهم بالا رفته است
وتوسم در کف قیمتی 420 تومانی قرار دارد این سهم نیز فعالیت های خوبی در بازار داشته و موفق به شناسایی سود خوبی شده است این سهم تا قیمت های 460 تومان بالا خواهد رفت سهمی که وضعیت مناسبی داشته و رشد قیمتی خوبی در انتظارش است
غدیر در 40% ارزش ذاتی قرار دارد و این یکی از کمترین نسبت های غدیر است در سوی دیگر از نظر وضعیت دارای یو سود اوری تاپیکو و تاصیکو و وصندوق هم در شرایط خوبی هستند در تاپیکو خرید دماوند هم خبرخوبی برای سهم بوده و او را خاص تر کرده تاپیکو را با دید میان مدت با دید ستاره خلیج فارس زیر نظر بگیرید
شایعه تقسیم سود بالای فملی و فولاد درست باد تاصیکو را هم باید در نظر گرفت خود شستا هم که اخر کار است
وصندوق و وبانک نیز جذاب اند دروصندوق به خصوص فازخوبی گرفته است وصندوق ۱۲ماهه ۲۳۳۷ ریال سود محقق کرده در توضیح آورده است
درآمد حاصل از سود سهام شرکتهای : پتروشیمی جم به مبلغ ۱۹،۲۶۹،۹۴۳ میلیون ریال ، نفت ایرانول ۳،۷۲۳،۶۲۹ میلیون ریال ، ایران یاسا ۷۵۶،۶۴۵ میلیون ریال و فولاد اکسین خوزستان ۵،۳۱۴،۵۸۶ در صورت سود و زیان به صورت برآوردی می باشد و با توجه به اهمیت قابل توجه ،به محض برگزاری مجامع درآمد واقعی این شرکتها متعاقبا در صورتهای مالی حسابرسی شده منظور خواهد شد
معدنی ها در استانه صعود
در معدنی ها وضعیت این گروه مثبت و صعود خوبی خواهند داشت نرخ فروش محصولات این شرکت ها رشد بالایی داشته است
در زرین معدن اسیا شاهد روند مثبت خوبی بودیم این سهم استارت خود را از کف 620 تومانی زده و تا سطوح 680 تومان رشدکرد رشد بیشتر سهم را به سطوح 720 تومان می رساند سهمی که سود سازی بالایی داشته و برای امسال توان رسیدن به سود 130 تا 140 تومانی را دارد
فزر که در زمینه تولید طلا مشغول است توانایی بنیادی خوبی دارد این سهم برای امسال هم قصد فروش باقی مانده موجودی شمش خود را دارد سهمی که کف قیمتی 2600 و مقاومت 2800 و 3000 تومانی دارد
فملی گزارش 12 ماهه خوبی داده و برای امسال رسیدن به سطوح 140 الی 150 تومان سود بعید نیست سهمی که همچنان در کف قیمتی 600 الی 660 تومان در نوسان است این سهم اوضاع خوبی داشته اما فعلا تنها نوسان می دهد
دارویی های خاص
در نمادهای دارویی وضعیت بنیادی خوبی داشته و برخی از این سهم ها به کف قیمتی رسیده و اوضاع خوبی پیدا کرده اند
کی بی سی کف قیمتی خود را زده و از صف فروش به روند مثبت رسید این سهم شایعات قراردادهای جدید و تعدیل مثبت دارد این سهم تا قیمت های 1250 تومان فعلا جای رشد دارد تعدیل مثبت خوبی به زودی در این سهم روی خواهد داد
دسانکو با تولیدات جدید از یک سو و قرارداد های خوبی که بسته است از کف قیمتی 1000 تومان برگشت خوبی زد این سهم اوضاع خوبی داشته و می تواند تا سطوح 1100 تومان رشد داشته باشد سهمی که کفخوبی را تاچ کرد
دکوثر به سمت کف قیمتی 280 تومانی برگشته است سهم فردا به نظر می رسد حمایت خوبی شده و متعادل شود این سهم نیز وضعیت فروش بهتری پیدا کرده است و از سوی دیگر ارزش بالای سرمایه گذاری در دل سهم نیز باعث اقبال به این سهم شده است
چهارگوشه بازار
بانک دی با صف خرید سنگینی همراه شده است بانک زیاندهی که به دلیل افت قیمتی بیش از 15درصدی و قیمت پایینش مورد توجه قرار گرفته باید توجه داشت روند فعلی حمایتی بوده و سهم زیاندهی سنگینی داشته و چندان نمی تواند روند پایداری را تجربه نماید در بانکی دی به نظر مثبت یکی دو روزپیش رو جدی و قطعی است ولی چهارشنبه احتمال متعادل شدن سهم بالاست در بانک دی خیلی توصیه به خرید نمی شود دراین گروه سامان و وپارس و ونوین شرایط بهتر و خاص تری را در بازار گرفته اند .
در پسهند سهم خبر از افتتاح طرح توسعه خود تا چند ماه اتی داده است طرح توسعه ای که علاوه بر افزایش 150 درصدی تولیدات شرکت قرار است تولیدات با حاشیه سود بالا را در سهم رقم بزند این سهم سود سازی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی را تا سطوح 4200 الی 4600 تومان تجربه و حمایت های خوبی می شود
کاشی سعدی امروز صف خرید شد سهمی که از رشد بازار جا مانده و جای صعود خوبی خواهد داشت این سهم کاشی ساز مقاومت 920 و 1000 تومانی و شایعات سود 150 تومانی دارد کسعدی که زمین های خوبی در شهر ری داشته و شایعات افزایش سرمایه را نیز دنبال می کند
در بین پتروشیمی ها خود فارس هم یکی از گزینه هاست . بسیاری از نوری سوال میپرسند زهر فروش سهم گرفته شده و این قیمت ها دیگر فروش ندارد به نظر خبرهای بهتری از سهم و توضیحات او خواهد رسید ولی قاعدتا باید 1800 تومان سود می داشت . دراین گروه شیراز هم در کنار شپدیس شرایط خوبی را دارد این نماد با سود سازی 5447 ريال در زمستان، سود سال 1400 را به 10896 ريال رساند که با فرض تقسیم سود 70%، با مفروضات تداوم رشد دلار نیما تا پایان سال تا 29 هزار تومان، نرخ متانول 350 دلاری و اوره 450 دلاری، این شرکت می تواند برای سال 1401، حدود 2200 تومان سود بسازد که با این حساب p/e 3.3 می گیرد که بسیار ارزنده است.
گروه روی امروز خوب بود . فاسمین مثبت بود گزارش فاسمین روی کدال رفت و سهم با گزارش خوبی در 12ماهه مواجه بوده است فاسمین در گزارش ۱۲ماهه به سود ۳۸۹۹ ریالی رسیده است و گویا 65% تقسیم میکند . این یعنی قیمت خوبی را دارد و قابلیت رشد تا 3000 تومان برای فاسمین سخت نیست در سوی دیگر هم فاسمین هم کروی هم هردو قابلیت های بنیادی و نوسانی خوبی داشته و این دو در مسیر درستی حرکت میکنند . کروی تلفیقی بالای 7000 ریال است و این یعنی این سهم نیز قابلیت های خوبی خواهد داشت ولی در کل فاسمین را بهتر میبنیم
در مورد فولادی ها این خبربرای فنورد هم خبرخوبی بوده و فنورد را جذاب ترو خاص تر میبینیم در این سهم مجوز افزایش سرمایه را گرفته و خبرخوبی برای بلند مدتی ها برای حضور در یک سهم است.
در بین فولادی ها نیز فسپا را جالب میبینیم و حتی چدن هم از دید ما شرایط خوب و جذابی را دارد . ۳ماهه 753 ریال و 6 ماهه 1577 ریال و9ماهه 2309 ریال و 12ماهه 3345 ریال سود محقق کرده است.
3ماهه مبلغ ۱۲۸۹ میلیارد ریال سود عملیاتی و ۹۷۸ میلیارد ریال سود خالص دارددر 6 ماهه سود عملیاتی 2586 میلیارد ریال و سود خالص 2049 میلیارد ریال است .در 9ماهه سود عملیاتی 3888 و سود خالص 3002 میلیارد ریال است . در 12ماهه سود عملیاتی 5331 و سود خالص 4349 میلیاد ریال بوده و رشد خوبی داشته است بهنظ این سهم نیز قابلیت خوبی برای بازار دارد
[/ihc-hide-content]


