جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروز یکشنبه 29 خرداد 1401

گزارش بازارامروز یکشنبه 29 خرداد 1401

نوید خاندوزی
ژوئن 19, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروز یکشنبه 29 خرداد 1401

چشمک ریز آخر بهاری !

بازار امروز را در حالی پیش بردیم که  یک چشمک ریز  و مثبت  را در بازار شاهد  بودیم که برخی معتقدند  به واسطه  خبرهای خوب بورس کالا و نیما و به خصوص گزارش های 12ماهه  رقم خورده و برخی ان را شرایط خوب چارتی بازار میدانند ولی هر چه هست  این چشم ریز یک چاشنی عاشقانه کم دارد و ان هم خبرهای خودرویی است  که بتواند اتش این عشق را قوی تر و شعله آن را داغ ترکند …

چند روز قبل اگر به خاطر داشته باشید عنوان کردیم که برای حرکت بازار نیاز به جریان قوی و مستمر دو موضوع پول و اخبار مثبت است و در حال حاضر جریان پول در بازار وجود دارد و با این حجم نقدینگی و این شرایط نمی‌توان گفت بازار در کویر بی پولی به سر می‌برد اما انگیزه های لازم برای حرکت نقدینگی وجود نداشته و این خود عاملی برای کم توجهی بازار به  بسیاری از سهم ها شده است که فضای فعلی را در بازار رقم زده
به نظر برای فرار از این شرایط به شوک های قوی تری نیاز داریم وگرنه شاید مثبت های بازار موقت  و منفی ها همواره سایه به سایه به دنبال او باشد

اگر به خاطر داشته باشید در چندگانه تاثیر پذیری بازار از تحولات مختلف بخشی به نقش گزارش‌های ۱۲ماهه اشاره شده بود که طی یکی دو روز آتی به بازار می رسد و می تواند در جهت اثر بخش بازار بسیار موثر باشد هیچ کس نمی‌تواند منکر این موضوع شود که این گزارش ها اهمیت بالایی دارد مثلاً در ونوین نگاه کنید که چطور تغییر روند سهم را رقم زد و یا سهم های دیگر… البته  طبیعی است که اثرات این گزارش‌ها بلندمدت نیست و در مقطع کوتاهی طی همین هفته این اثرگذاری کم رنگ می شود اما یک اتفاق دیگر را نیز با انتشار گزارش های دوازده ماهه می توان شاهد بود و آن ثبات قیمت و یا کف سازی قیمت بسیاری از سهم ها با این سود هاست این نکته مهمی است که به ثبات بازار کمک می کند و جذابیت بازار را افزایش خواهد داد البته گزارش های 12 ماهه همچنان نکات ریز و درشت بسیاری دارند که مورد توجه سهامداران باید قرار گیرد که یکی از مهمترین آنها افت حاشیه سود  اکثر شرکت ها و رشد هزینه‌های عملیاتی و بهای تمام شده شرکت هاست و این موضوعی نیست که به سادگی بشود از ان گذشت … البته  علایم نگران  کننده است ولی باید از ان عبور کنیم ..

به نظر می رسد بازار باید بتواند تا حدودی در گزارش های سه ماهه جاری و افزایش نرخ‌ها این اثر کاهش حاشیه سود را جبران کند هرچند اثرات آن در قیمت ها  نیز دیده شده و خیلی اتفاق عجیبی در حال حاضر نیست شاید در زمان انتشار یعنی روزهای آخر اردیبهشت این موضوع موثر بود ولی امروز بازار با این شکل و شمایل غریب  نخواهد بود

نکته دیگر و امیدوار کننده  بازار این چند روز این است که حجم  خیلی ارام و به  قول  بچه ها  سوسکی در حال افزایش است و با این که خروج پول داریم ولی حجم  شدت گرفته است  این  را یک نقطه قوت برای بازار میدانیم و این نقطه  قوت  با  یک موضوع تکمیل می شود . بارها گفتیم  بد یا خوب ،زشت  یا  زیبا  بازار به تحولات خودرویی گره خورده .همین امروز تا حال خودرویی ها خوب بود حال همه داشت  رو  به بهبود می رفت و منفی انها  بازار را مردد کرد و این یعنی اگر بازار بتواند اخبار خوبی از بلوک و بلوک بازی این گروه دریافت کند به نظر اتفاقات مهمی میتواند برای بازار رخ داده و شاهد  بهبود وضعیت بازار باشیم و ازاین  فضا کمی فاصله  بگیریم  …

و اما بحث اخر در مورد  تغییر و تحولات مختلف اخیر که در حوزه  رمز ارزها خود را  بیشتر نشان داده است و حرف و نقل همه چا شده . حرکت  رمز ارزها  در کشور ما  عجیب سرنوشتی شبیه  بازار سرمایه در سال 99 داشت  یک تب داغ  رمز ارز به راه افتادو چشم ها را براق و ستاره ای میکردند و بدون این که کوچکترین اشراف علمی به این موضوع داشته و یک  سری هم  روی این موج اسکی کرده و عساااااتید بزرگی در این حوزه از دل کار بیرون امد و خلاصه  کار با هیجان  زدگی تمام  پیش رفت تا امروز که درست  شبیه  بازار سرمایه باد ان خالی شد و رفتاری شبیه انچه رخ داد اینجا تکرار شد . ببنید  بحث عمده ما این است که این بازی در هر دو  شکل ان  اشتباه است . از سوی دیگر اشتباه سیاست گذار بسیار واضح و اشکار و روشن  بود که بارها  بیان شده  ولی خود افراد هم  باید عاقلانه تر رفتار میکردند وقتی با این افراد صحبت میکردیم تو گویی مست این بازارها شده و انگار مسیر این  بازارها همیشه صعودی است  !  بیچاره   کسانی که هم در منفی ها سهام فروختند و هم در اوج بیت کوین و رمز ارز خریده و سقوط کردند ! اتفاقات این چن ساله  رمز ارزها و بازار سرمایه یک  داشنگاه  و کلاس درس عجیب و غریب بود و مهم ترین توصیه ان این بود که جو  زده نباید کاری کرد و اسیر جو  شد .نه در بازار سرمایه اش و نه در رمز ارزها !! البته درس های دیگری هم دارد که بخشی به ذات ما ایرانی ها بازمیگردد که فکر میکنیم برهمه علوم و اصول مسلط هستیم …

و اما  سراغ  بازار برویم که معمولا بعد از ریزش های تند و تیز چنین روزهایی طبیعی است و بازار بد نبود و خوب معامله شد و فضای نسبتا خوبی داشت رفته رفته اوضاع کمی پر عرضه شد ولی نه انقدری که  چالش افرین  باشد  همچنان معتقدیم  بازار به یک شوک  برای فرار ازاین شرایط نیاز دارد و گزارش ها  نه این که بد  باشند ولی ان شوک قوی برای بازار نیستند  .

بانک ها و نوسانات مثبت

در نمادهای بانکی شاهد نوسانات مثبت سهام این گروه بودیم بانک هایی که وضعیت بنیادی مناسبی داشته و این روزها در حال انتشار گزارش عملکرد های خود می باشند

در این گروه بانک اقتصاد نوین با سود سازی عالی 80 تومانی مهمان صف خرید شد سهم تارگت های 420 الی 460 تومانی داشته و نشان داد وضعیت بنیادی بسیار خوی دارد ونوینی که رشد قیمتی خوبی را در راستای گزارش عالی خود خواهد داشت یکی از خاص ترین گزارش های شرکت ونوین بود و به نظر با این سود زمینه رشد قیمت خوب و منطقی سهم را رقم میزند . ونوین در 12ماهه تلفیقی 837 ریال و در سود اصلی این عدد 815 ریال شده است به نظر یک رشد کوتاه مدت 20 تا25% در انتظار سهم است

در بانک ملت سهم به سمت سطوح بالای 400 تومان صعود و در صورت شکست قیمت های 420 تومان تا سطوح 460 تومان رشد خواهد کرد این سهم بانکی وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود سازی خوبی در 12 ماهه داشت اما مقاومت قوی 420 تومانی نیز مانع جدی بر سر راه این سهم است سهم امروز برای مجمع متوقف شد و به افزایش سرمایه هم  فکر میکند .

بانک صادرات گزارش در خور توجهی نداشت همین امر سبب شد تا سهم در استانه مقاومت 180 تومانی نوسانات ارامی داشته باشد انتظارات بازار از سود سازی 12 ماهه بالاتر و انتظار شناسایی سود سرمایه گذاری های بیشتری داشت

وسینا دیروز با این گزارش نلفیقی صف خرید شد در وپارس سرمايه گذاري پارسيان از زیر مجموعه های وپارس در 12ماهه به سود 35738 میلیارد ریالی رسیده است . همین یک قلم برای رشد وپارس کافی است .

وشهر هم متحول شده و این سهم نیز خوب است وشهر به سود رسیده و 12ماهه 1365 ریال سود محقق کرده است که البته امسال هم عملیاتی و هم سود سرمایه گذاری ها شرایط بهتری گرفته است

سامان هم جالب گزارش زده و خوب بود در گزارش 12ماهه تلفیقی با سرمایه جدید 583 ریال و در سود اصلی نیز 644 ریال سود محقق کرده است این سهم نیز قابلیت رشد نوسانی را دارد

پالایشی های نوسانی

در نمادهای پالایشی شاهد روند نوسانی بودیم پالایشی ها همچنان برای شروع یک روند قوی نیاز به خبرهای بهتری دارند

در نماد شپنا گزارش نه خیلی خاص 12 ماهه باعث سهم تا قیمت های  650 تومان باز در مسیر اصلاح قرار بگیرد حالا فوکوس بازار بر عملکرد سال جاری به خصوص زمان افتتاح طرح توسعه در این شرکت می باشد

شبریز حمایت 2200 تومانی را از دست داده است اگر اصلاح ادامه دار باشد سهم تا سطوح 2000 تومان افت خواهد داشت سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود سازی خوبی دارد این سهم با شناسایی سود پتروشیمی تبریز در گزارش حسابرسی شده خود باز توان رشد پیدا خواهد کرد

شبندر بر سر مقاومت 920 تومانی گیر افتاده است سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و امسال به سود خوبی خواهد رسید تحولات خوبی در سهم شکل گرفته و سود سال 1400 تعدیل خوبی زده شده و جا برای رشد بیشتر را دارد

در مورد این گروه همه منطقی بودند از شرانل تا شبهرن و خود شسپا نیز بد عمل نکرد و با دید نوسان خوب است شسپا در 12ماهه تلفیقی 603 و در سود اصلی 598 ریال سود به ازای هرسهم محقق کرده است به نظر قیمت های خوبی برای سهم قرار دارد و با دید یک نوسان مقطعی و حتی رفتن به مجمع نیز پی به ای زیر 5 را دار واقعا قابلیت های خوبی را دارد

شرانل هم  شرایط خوبی را گرفته و سود خوبی داشت

سیمانی های امیدوار

در سیمانی ها شاهد روند نوسانی مثبت بودیم که نشان می دهد همچنان سهام این گروه مستعد رشد قیمتی خوبی بوده و جای برای صعود خوبی خواهند داشت امروز در بورس کالا توفان معاملات برپا بود و احتمالا اگر ابطال نشود فردا  روز خوبی برای اینگروه می شود  به خصوص سهم هایی مثل سابیک و سپاهان و سفانو و  …

در سیمان سپاهان سهم با رشد قیمتی به ارزش ذاتی 1200 الی 1250 تومان نزدیک شده است سهمی که در 6 ماهه سود سازی خوبی داشته و برای 6 ماهه دوم هم وضعیت خوبی خواهد داشت این سهم سیمانی رشد مناسبی داشته که تقاضا برای سهم همچنان بالا می باشد

سیمان شرق می تواند از همین سطوح به قیمت های 920 تومان برسد سهمی که سود سازی خوبی داشته و در دل خود ارزشی به میزان 400 الی500 تومان به ازای هر سهم دارد قیمت های 920 الی 1000 تومان می تواند اولین سطح قیمتی ارزش ذاتی سهم باشد

سیمان خواف که تجدید ارزیابی خوبی دارد با صف فروش همراه شد گزارش شرکت و زیاندهی سبب شد تا سهم با فشار فروش همراه شده و اثرات تجدید ارزیابی کن رنگ شود سهم حمایت 820 و 760 تومانی را دنبال م یکند

 

سرمایه گذاری های ارزشمند

در سرمایه گذاری ها شاهد روند مثبت خوبی بودیم برخی سرمایه گذاری ها توان بنیادی بسیار خوبی برای صعود داشته و رشد قیمتی خوبی خواهند داشت

سرمایه گذاری بوعلی با روند مثبت همراه شد سهمی که سود سازی بالایی در گزارش 3 ماهه داشته و وضعیت بنیادی ایده الی دارد این سهم سرمایه گذاری رشد قیمتی خوبی تا سطوح 560 الی 620 تومان داشته و در کف قیمتی به سر می برد

در نماد سرمایه گذاری اتیه دماوند باز هم شاهد روند مثبت و خوبی بودیم این سهم نیز اوضاع و احوال خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی تا سطوح 1100 تومان خواهد داشت این سهم سود سازی و ارزش ان ای وی بالایی دارد و به همین واسطه کف قیمتی خوبی در سطوح 1000 تومان بسته است

در سرمایه گذاری نیرو هم اوضاع مثبت دنبال می شود این سهم سرمایه گذاری کف قیمتی 290 تومانی را بسته و با خبرهای بسیار خوبش از افتتاح دو واحد نیروگاهی جدیدش تا برگشت زیان تسعیر ارز زیر مجموعه ها همان اهداف قیمتی 340 و در صورت عبور از این سطوح هدف قیمتی 400 تومانی دارد

در بازار انصافا شستا با این ارزش بازار مفت است ولی کسی توجه نمیکند . در سوی دیگر وصندوق و وبانک هم گزارش های خیلی خوبی دادند در وصندوق با سرمایه قدیم 3529 و با سرمایه جدید به سود 2337 ریالی رسیده است

وبانک هم خوب بود در 12ماهه به سود 2084 ریالی رسیده است

تازه سود این شرکت ها بازهم دستخوش تغییرو افزایش می شود در این گروه وغدیر هم شرایط خوبی را دارد میتواند بازهم در منفی مورد توجه بازار باشد .

ساختمانی ها در صدر

در نمادهای ساختمانی شاهد صعود این گروه و روند مثبت بودیم ساختمانی ها همچنان با دید میان مدت روندشان صعودی خواهد بود

در ثغرب رشد قیمتی بسیار خوبی را شاهد و همچنان ادامه دارد این سهم تا قیمت های 800 تومان هم با این روند صعودی جای صعود دارد ثغربی که مقاومت 720 تومانی را بشکند می تواند به هدف عنوان شده دست یابید

ثتران باز به کف قیمتی 300 تومانی برگشت سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی خواهد داشت از دید تکنیکال نیز سهم سیگنال صعود و نوسان تا قیمت های 360 تومان را صادر کرده است

ساختمان اصفهان تحت تاثیر افزایش سرمایه 1000 درصید از تجدید ارزیابی با صف خرید و رشد قیمتی به سمت هدف 1250 تومانی در حرکت است این سهم نیز اصلاح خوبی داشته و جای رشد قیمتی بالایی در میان مدت حتی تا قیمت های 1400 الی 1500 تومان را دارد

ثامید را هم در کنار ثاخت و ثبهساز کمی بیشتر و دقیق تر زیر نظر بگیرید به نظر میتوانند  فضای خوبی را داشته  باشند

چهارگوشه بازار

بانک دی با افت قیمتی در سطوح 80 تومان بازگشایی شد بانکی که همچنان زیانده بوده و زیان سنگینی در 12 ماهه ساخته است این سهم بانکی حمایت شده و در تایم معاملات پس از بازگشایی صف خرید بود اگر فردا سهم گارد صعودی بگیرد تا قیمت های 92 تومان رشد می کند

در نماد کپشیر خبر افزایش سرمایه 500 درصدی و اماده سازی برای انتقال کارخانه شرکت سبب رشد قیمتی خوبی از کف 1100 تومانی شد سهم هدف های 1320 و 1450 تومانی دارد و شنیده می شود ارزش 120 هزار متر زمین و ساختمان های شرکت در بافت مسکونی شهر شیراز به ازای هر سهم 1500 تومان خواهد بود

سمگا هم سود سازی خوبی در 12 ماهه رو کرد سهم با این وضعیت سود سازی تا قیمت های 920 الی 1000 تومان جای صعود دارد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و اقبال خوبی را شاهد می باشد سمگایی که برای سال جاری به واسطح افتتاح هتل هایش توانایی سود سازی بالاتری خواهد داشت

در بازار رشد ارام نرخ نیما  فضا  را برای گروه بهتر کرده است  . مورد این گروه روی مارون مثبت هستیم و گزارش خوبی داده است شیراز هم واقعا دیروز خوب عمل کرد و امروز و فردا یکی دو مثبت به بازار بدهکار است شیراز در 12ماهه تلفیقی 10901 و در سود اصلی نیز به عدد 10896 ریالی رسیده است واقعا گزارش خاصی را زده است
شیراز در 9ماهه به سود 5449 ریالی رسیده استدر 3 ماهه 1275 ریال سود محقق کرد در 6 ماهه این عدد 4086 ریال شد .
در 3 ماهه سهم 8694 میلیارد ریال سود عملیاتی و 6502 میلیارد ریال سود خالص دارد .در 6ماهه سود عملیاتی 25656 و سود خالص 20838 میلیارد ریال بود .در9ماهه سود عملیاتی 34151 و سود خالص 27878 میلیارد ریال شد در 12ماهه سود عملیاتی 60438 و سود خالص 55569 میلیاردریال شده و به نظر شرایط خوبی در سود دارد با این سود شیراز خود پارسانهم جالب می شود

در گروه  فولاد نیز همه منتظر گزارش مبارکه هستند البته  گزارش این سهم  به نظر کمی دیر به  بازار برسد و همیشه اینطور بوده .در مورد این گروه گزارش های خاصی رسیده است ذوب قبلا هم گزارش داده بود و چنگی به دل نمی زد و هنوز هم نمی زند یکی از گزارش ها فخوز بود فولاد خوزستان در عملکرد 12 ماهه توانسته است به ازای هر سهم 109 تومان محقق کند. سهم در سه فصل ابتدایی به ترتیب 31 ، 24 و 33 تومان به ازای هر سهم محقق کرده بود و در فصل چهارم هم توانسته است در یک عملکرد نه چندان جذاب 21 تومان به ازای هر سهم گزارش کند. در سال مالی 99 حاشیه سود فخوز برابر 40% بوده که در سال 1400 حاشیه سود به 34% رسیده است. در فصل چهارم هم حاشیه سود برابر 22% است. خرید آهن اسفنجی، افزایش هزینه انرژی و سایر هزینه ها از قبیل هزینه مالی و عمومی سود سهم در فصل چهارم را کاهشی کرده است. ازدید ما نمیگوییم سهم نمی ارزد ولی انقدر جذاب هم نیست با این حال زیر 5500 ریال سهم فروش غیرمنطقی است ولی ممکن است با این گزارش رشد هم نکند و درجا بزند فنورد را هم واقعا باید زیثر نظر گرفت سهم خوبی است و شرایط خوبی هم دارد با دید رفتن به مجمع و افزایش سرمایه هم بد نیست

در مورد این گروه بازار منتظر گزارش فاسمین است ولی کروی هم گزارش ناقصی داد و همه چیز ره بعد مجامع این دو موکول کرد کروی سود را 1132 ریال اعلام کرده و در توضیح اورده است که “لازم به توضیح است از آنجایی که مجامع اکثر شرکت ها ی بورسی گروه تا تاریخ تهیه این گزارش برگزار نشده است لذا برای شرکت های بورسی گروه شامل شرکت کالسیمین،فرآوری مواد معدنی ایران، ملی سرب و روی ایران و صنعتی و معدنی شمالشرق شاهرود تقسیم سود بر اساس پیشنهاد هیئت مدیره ۱۰ % سود خالص در نظر گرفته شده است. همزمان با برگزاری مجامع شرکت های فوق الذکر و تصمیم گیری در خصوص تقسیم سود، درآمد حاصل سود سهام نیز تعدیل خواهد شد.”این یعنی سود شرکت با برگزاری مجامع زیرمجموعه ها تغییر میکند به نظر فاسمین و کروی هردو در نهایت گزارش های خوبی میزنند و با دید میان مدت خوب هستند دراین گروه کیمیا هم یکی از گزینه هایی است که بعد از اصلاح شرایط خوبی گرفته است . فاسمین هم  گویا امرز گزارش میدهد و حوالی 3700 ریال سود دارد  کروی هم انصافا ارزنده است

 

 

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم