جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازار امروز شنبه 28 خرداد 1401

گزارش بازار امروز شنبه 28 خرداد 1401

نوید خاندوزی
ژوئن 18, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

گزارش بازار امروز شنبه 28 خرداد 1401

درد من یکی دوتا نیست !

 

بازار را که میبینی یاد ترانه های خاصی که از درد میگویند می افتیم ! به خصوص وقتی شاعر میگفت درد من یکی دوتا نیست ! واقعا درد بازار این روزها یکی دوتا نیست و اوضاع در این شرایط و دراین فضا بدتر شده است و حالا باز بازار زخم های کاری این ریزش را  تحمل میکند ، نمک این زخم وقتی زیاد می شود که میبینیم تورم در سایر بازارها و رشد قیمت ها رخ میدهد ودرست در جایی که باید تغییر مسیر را شاهد باشیم اوضاع جور دیگری پیش می رود

حال بازار این روزها شبیه حال مادری شده که 4 5 بچه دارد و هر بار سر یکی بلایی می آید و یک روز آب خوش از گلوی او پایین نمی رود .یک روز خودرویی و پالایشی سرما میخورند روز دیگر حجم معاملات مریض می شود و این روزها نیز حال بازارهای جهانی خوب نیست و وای به روزی که همه اولاد مریض باشند و حال بدی داشته باشند مثل حالا که حال بازار مشخص است  روبه راه نیست…  البته بیماری فعلی بازارهای جهانی در مقابل اتفاقاتی که برای بازار رخ می دهد بیشتر شبیه یک سرماخوردگی موقت است و انواع و اقسام اتفاقات طی این مدت بروز کرده و شاید به نوعی بازار را آبدیده کرده است اما نکته مهم در مورد بازار این است که فضای فعلی بازار با توجه به این رویدادها و اتفاقات دوباره دچار تردید و صبر شده و این موضوع را در حجم معاملات به خوبی می بینیم صبری که ناشی از رسیدن اطلاعات بیشتر  است صبری که نشان دهنده این است که در دوران تلخ ابهام و تردید و بمباران شدن بازار با خبر های منفی ،بسیاری صبر نمیکنند و می فروشند تا از ترس ریزش اوارهایی که ماه ها و سال های قبل رخ داده در امان باشند …

البته که بازار در این هفته ها امیدواری هایی را دارد که سه رویداد بسیار مهمه گزارش پالایشی‌ها  و تکمیل و اصلاح گزارش ۱۲ ماهه این گروه ،ادامه انتشار گزارش ۱۲ ماهه سایر شرکت ها و همچنین تحولات بلوک خودرویی ها سه رویداد مهم این جریان هستند که می‌توانند در بازار تأثیرگذار باشند و نکته ای که دل ما را آشوب میکند  این است که گزارش اصلاحی شبندر رسید و تقریباً گزارش سهم همان چیزی بود که بازار دفعه قبل انتظارش را داشت!  فقط دقت کردید در این یک ماه گذشته بازار این بلاها سرش آمد تا بازهم  اعتماد خود را به تحولات و رفتارهای دولت از دست بدهد .برخی اوقات با خود فکر می‌کنیم انگار عمدی برای ضربه زدن به اعتماد بازار وجود دارد که این رفتار پیش گرفته می شود ولی در هر صورت شاید در آن مقطع اصلاح بازارنیاز بود و گزارش پالایشی‌ها بهانه این اصلاح شد و حالا شاید هم دوباره برای برگشت بتواند بهانه خوبی باشد اما آن اثرگذاری قبل را نخواهد داشت.از همین  جهت همین امروز کم اثر بودن این رویداد را روی شبندر و سایر گزارش ها  مشاهده کردیم

مدت ها قبل با برخی از تحلیل گران  صحب میکردیم و جالب بود که همه در مورد  روند ترتیبی که پیرامون  بازار رخ داده هم نظر بودند  یعنی اول دلار بازار ازاد و سکه ، بعد  بورس کالا  ، بعد حتی سایر دارایی ها  ،کم کم دلار نیما و بعد  بازار سرمایه ! به واقع این مسیری بود که اجتناب ناپذیر بوده و طی می شود و فقط و فقط کمی این میان از سهامداران زمان میگیرد و انچه مهم است تحمل این دوران و روزهاست . بتوانی بر اعصاب و فشار وارده ناشی از تحولات بازار غلبه کنی قطعا  بازار در سیکل خود  بازدهی خوبی را میدهد ولی اصل ماجرا همین تحمل فشاری است  که میبینیم …

حرف آخر به بازار و برخی اتفاقات آن باید اشاره کنیم که یکی از مهم ترین انها بحث افزایش دامنه نوسان  … بحث  افزایش دامنه نوسان دوباره در فصل تابستان آغاز شده است و نظرات مختلفی بابت تغییر و یا عدم تغییر دامنه نوسان وجود دارد طبق آنچه برنامه بود قرار بر این بود تا هر فصل دامنه نوسان اندکی افزایش پیدا کرده و به سطح مثبت منفی ۱۰ برسیم اما همین حالا بسیاری نسبت به این موضوع تردید داشته و دوباره پای تصمیم گیری در این موضوع شل شده است.  یک نکته را بگویم اول نظر خودمان را بیان میکنیم که معتقدیم افزایش دامنه نوسان در  نهایت در کوتاه مدت شاید چالش‌هایی  داشته باشد اما در میان مدت به کمک بازار می آید و بلای خانمان سوز صفوف خرید و فروش را کم کم از بین میبرد اما چرا بسیاری با این موضوع مخالفت کرده  و در حال حاضر با دیده تردید با آن نگاه میکنند

اگر به خاطر داشته باشید در همان مقطع چند بار نوشتیم سیاست افزایش دامنه نوسان باید به همراه برخی الزامات باشد که افزایش سطح تحلیل و تحلیل پذیری بازار یکی از آنهاست و بازار باید قدرت تحلیلی خود را افزایش دهد اما در طی مدت تلاشی برای این موضوع صورت نگرفته و حتی بدتر هم شده است نکته بعد بسیاری میبینند بازار همچنان به شدت جو زده و فارغ از هر نوع تحلیل عملکرده  و حتی بزرگان و هم درگیر این ماجرا هستند شما به روند چند وقت اخیر نگاه کنید روزهای مثبت ناگهان برخی حقوقی‌ها سر و کله شان پیدا میشود و بلوک می‌خواهند و میخرند و در روزهای  منفی جو جور دیگری می شود و همه فروشنده !! این سطح از جوزدگی برای بزرگان بازار ما نشان می‌دهد دامنه نوسان و افزایش آن ممکن است ابزار خطرناکی برای بازار شود و همچون تیغ دو دم لبه تیز آن جسم نحیف بازار را آزار دهد و ازهمین رو  همین حالا هم برخی مخالف این افزایش هستند و همین سطح فعلی را هم  غیرقابل تحمل میدانند !!

به هر حال افزایش دامنه نوسان امری اجتناب ناپذیر است و این هم مشکلات آن ما هم مخالف این موضوع نیستیم فقط بازهم  هم تاکید می‌کنیم باید سازمان بورس قبل از برداشتن گام های اینچنینی به فکر افزایش قدرت تحلیل و عمق بازار شود تا این سیاست نتیجه بخش باشد

میخواستیم امروز در مورد بازار رمز ارزو کریپتو ها بنویسیم دیدیم خیلی صحرای کربلاست و مرثیه خوانی می شود و بهتراست کمی صبر کنیم  تا به ثبات  برسد ولی روند همین  چند ساله بازارهای سرمایه و بازارهای موازی به اندازه چندین و چند  سال تجربه حرفه ای و دانشگاهی بوده …

بگذریم و سراغ  بازار امروز برویم که  با منفی خود حس و حال نوشتن  و انگیزه را گرفته و تا دلتان  بخواهد  خشم  از وضعیت را در دل همه بزرگ کرده است ولی در هر صورت هر چه هست  بازار هنوز ناامید کننده نیست چرا  که از نظر بنیادی حرف های زیادی برای گفتن دارد و میتواند  خاص تر عمل کند ولی اخیرا تحولات مختلف که میتوانند به بازار کمک کنند  باید  تکلیف خود را  با  بازار سرعتر بدانند و مسیر را  روشن کنند  .

بی تفاوتی پالایشی ها

گزارشات پالایشی ها امید ها را در این گروه زنده کرده است و به نظر می رسد افزایش انتظارات اتی برای سال جاری همچنان چشم انداز مثبتی را پیش روی سهام این گروه گشوده است

در این گروه خبرهای خوب یعنی رشد سود مجدد می رسد  بازار به گزارش های خوب و خبرهای خوب به خصوص در دو گروه پالایش و خودرو نیاز دارد
شبندر استارت خوبی در اخبار زدسود شبندر از ۱۲۷۸ریال به۱۵۳۲ ریال تومان افزایش پیدا میکند .تاکید شده اگر در بحث مالیات ۵ درصد کم شود حوالی ۷۰ ریال به سود اضافه می شود .در حالت دیگر اگر صورت حساب خوراک اصلاح شود ۲۰۰ ریال دیگر هم تعدیل مثبت دارد
البته هم گفته کسری هم دارد که اگر اعمال شود ۱۰۰ ریال از سود خالص کم می‌شود به نظر بازی خوبی را دارد در این کگروه شتران و شبریز هم تعدیل می شوند ولی خود شبندر هم انصافا سهم خوبی است. در نماد شبندر تعدیل خوب سود سال 1400 و احتمال رشد بیشتر این سود سبب شده انتظارها از این سهم برای سال جاری بالا و رنج سود 180 الی 200 تومانی برای سهم تخمین زده شود شبندر با شکست قیمت های 920 تومان تا سطوح 1000 تومان جای رشد خواهد داشت

ریزش نفت کمی چالش برانگیز شده است ولی جدی نیست ولی در کل قبل ترهم نوتیم با دید تا اخر تیرو گزارش 3 ماهه بازدهی نرمالی را می دهند . این هفته این گروه پرخبراست .

در نماد شپنا که شایعات سود بالای 90 تومانی جریان داشت سود مورد نظر محقق نشده و به نظر می رسد این سهم برای سال جاری وضعیت بهتری داشته باشد فعلا انتظار می رسود شپنا در رنج قیمتی 650 الی 720 تومان در نوسان باشد شپنا با سرمایه قدیم گزارش داده است
سهم در ۹ماهه ۶۸۸ ریال سود محقق کرده بود و 12ماهه 1126 ریال
112978 میلیارد ریال سود عملیاتی و 96008 میلیارد ریال سود خالص 9ماهه داشت در 12ماهه سود عملیاتی 182643 و سود خالص 157022 میلیارد ریال بود

در نماد شتران هم باز مقاومت 560 تومانی مانع از رشد قیمتی سهم شد سهمی که وضعیت خوبی داشته و از دید بنیادی جای رشد قیمتی خوبی دارد این سهم برای 1400شایعات تعدیل مثبت سود و رسیدن به سود بالای 90 تومان در گزارش حسابرسی و برای سال جاری نیز سود 110 تا 120 تومان مطرح است

دارویی های ویتامینه

در دارویی ها سهام این گروه مستعد رشد قیمتی خوبی هستند بنا به گزارشات عملکرد 2 ماهه دارویی ها اوضاع و احوال خوبی دارند

در بین دارویی ها دکوثر با این سود تلفیقی فاز جالبی برای بازار دارد دکوثر 9ماهه به زیان 85 ریالی رسیده بود در 12ماهه به سود 17 ریالی رسیده است و 366 میلیارد ریال سود عملیاتی و 29 میلیارد ریال سود خالص دارددر گزارش ۱۲ماهه حسابرسی نشده تلفیقی به‌ سود ۵۶۸ ریالی رسیده است و در سود اصلی این عدد ۱۷ ریال بوده است این سهم را نیز با تلفیقی اگر ببنیم شرایطخوبی دارد

درازک هم گزارش های خوبی داشت در بازار دابور و درازک سهم های خوب و عملیاتی و بنیادی هستند درازک در 12ماهه حسابرسی شده به سود 1475 ریالی رسیده است .

یکی از سهم های جالب بازار دفارا بوده و به زودی باز می شود به نظر قیمت های زیر 1100 تومان یک رشد خوب و خاص را برای بازار دارد

دپارس هم واقعا سهم خوب با گزارشی خوب است دپارس در گزارش ۱۲ماهه حسابرسی نشده تلفیقی به‌ سود ۸۳۷۹ ریالی رسیده است و در سود اصلی این عدد ۳۴۱۷ ریال بوده است

کی بی سی که با شایعه دو قرار داد جدید همراه می باشد با رشد قیمتی خوبی همراه خواهد شد گزارش شرکت نشان می دهد تعدیل مثبت سنگینی در انظار سهم است کی بی سی که اوضاع و احوال خوبی داشته و از دید بنیادی جای رشد تا سطح 1250 الی 1400 تومان را دارا می باشد

در دارویی جابر سهم با نوسانات منفی همراه شد سهمی که کف قیمتی 1100 تومان را بسته است و جای برگشت روند خوبی خواهد داشت دجابر به واسطه دارویی دانا ارزش ان ای وی خوبی پیدا و از طرفی سود خوبی را نیز شناسایی کرده است

کارخانجات داروپخش شایعات سود 350 تومانی را دنبال می کند این سهم در عملکرد 2 ماهه با جهش بیش از 50 درصدی فروش همراه و نشان می دهد صورت های مالی3 ماهه و عملکرد خرداد مثبتی دارد این سهم نیز کف قیمتی 1600 تومان را بسته و هدف قیمتی 1800 الی 2000 تومانی دارد

دتماد دارو دشیمی و تیپکو را هم باید کمی بیشتر زیر نظر داشت به خصوص تیپیکو …

غذایی ها به دنبال رشد

در نمادهای غذایی شاهد روند نوسانی منفی بودیم غذایی ها در کف کانال قیمتی قرار داشته و جای رشد قیمتی میان مدتی خوبی دارند

در این گروه غبشهر اگر حمایت 360 تومانی خود را از دست سهم تا قیمت های 320 تومان افت خواهد داشت این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و توان سود سازی بالایی دارد غبشهری که اصلاح خوبی کرده و برگشت روند خوبی را خواهد داشت

غچین در کف قیمتی 1200 تومان جای برگشت خوببی دارد سهم درست کف کانال بوده و جای برگشت روند خوبی دارد این سهم تا قیمت های 1400 تومان جای صعود دارد غچینی که تعدیل مثبت خوبی داشته و قیمت رب در بازار سر به فلک کشیده است همچنین شنیده می شود رقم 500 تا 700 درصد نیز تجدید ارزیابی در سهم به زودی اعلام می شود

غزر حمایت خوبی شد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و اصلا خوبی داشته است شایعات سود 150 تومانی داشته و رشد قیمتی میان مدتی خوبی دارد غزری که به واسطه سود سازی بالا و افزایش فروشش جای برگشت روند به قیمت های بالای 1000 تومان را دارا می باشد

سیمانی ها در انتظار گرانی

سیمانی ها وضعیت اصلاحی داشتند سیمانی هایی که گزارشات خوبی در پیش رو خواهند داشت این گروه انتظار گرانی سیمان را با قطعی برق دارند

در سیمان فارس و خوزستان کف قیمتی سهم در سطوح 2000 تومان بسته شده است سفارسی که حمایت قوی در این قیمت ها داشته و جای برگشت مجدد را خواهد داشت سفارس فعلا در این دو رنج قیمتی عنوان شده نوسانات خوبی می دهد و البته اروز برای مجمع بست ولی بازگشایی سهم میتواند  جالب باشد .

سیمان سپاهان هم حمایت قوی 1000 تومانی دارد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی دارد سپاهانی که شایعات سود 200 تومانی و ارزش ذاتی 1200 تومانی را دنبال می کند این سهم سیمانی توان صعود خوبی داشته و رشد قیمتی مناسبی در بر دارد

در سیمان داراب هم اوضاع مناسب دنبال می شود این سهم وضعیت خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی خواهد داشت کف سهم قیمت های 1600 و مقاومت های سهم نیز سطوح 1800 الی 2000 تومانی می باشد ساراب هم سرمایه گذاری های ارزشمندی دارد و هم توان سود سازی بالایی را دارد

دراین گروه البته فاز سهم های یمثل سهگمت و سمازن و سشرق و سپاها نیز جالب است

فولادی ها و وضع بد جهانی

در فولادی ها ریزش قیمت های جهانی محصولات فولادی سبب شده تا سهام فولادی این روزها نتوانند با رشد قیمتی همراه شوند

فخوز به قیمت های زیر 600 تومان رسید سهم حمایت قوی در سطوح 580 تومان دارد فخوزی که وضعیت خوبی داشته و شایعات سود 100 تومانی در گزارش 12 ماهه خود دارد این سهم سطوح تعادلیش همین قیمت های فعلی بوده و افت و خیز چندانی را انتظار نداریم

فولاد مبارکه نمی تواند نوسانات بالایی را تجربه نماید ترس بازار از افت تولید و فروش سنگین برای تابستان امسال از یک سو و تقسیم سود پایین در مجمع سبب شده تا فولاد همچنان به روند خنثی که در پیش گرفته ادامه دهد سهم کف قیمتی 1100 و مقاومت 1250 تومانی دارد

فولاژ کف حمایتی خوبی در قیمت های 820 تومانی دارد سهمی که وضعیت بنیادی خوی داشته و عرضه فولاد شاهرود هم در راه است این سهم از همین کف قیمتی اعلام شده توانایی یک نوسان 10 درصدی را خواهد داشت

چهارگوشه بازار

رایان سایپا با رشد قیمتی و گزارش عالی 12 ماهه مهمان صف خرید سنگینی شد این سهم تا قیمت های 180 الی 200 تومان جای رشد دارد ولساپایی که برای سال جاری شایعات سود 40 تومانی را به ازای هر سهم دارد این سهم جز جامانده های خوب بازار است

پسهند امروز حمایت قوی شد و نشان می دهد بازیگران خوبی دارد سهم شایعات تجدید ارزیابی سنگینی دارد از سوی دیگر شایعات تعدیل مثبت و سود 700 تومانی در کنار طرح توسعه سبب شده تا سهم خریداران قوی داشته و رشد قیمتی خوبی در گام اول تا قیمت های 4200 و سپس 4600 تومان داشته باشد

زامیاد با روند مثبت همراه شد سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی را تجربه کرد سهامداران از زامیاد انتظار دارند تا گزارش عملکرد مثبتی از خرداد ماه ارائه دهند این سهم وضعیت خوبی داشته و از بابت همین امر نیز انتظارات اتی سهم افزایش یافته است

کمی تحولات مربوط به وزارت خانه کار را سخت کرده است ولی در کل بازی این گروه میتواند با بلوک ها سروشکل جدی تری به خود بگیرد ولی بازار کمی ازاین موضوع ناامید شده است بازار بازهم بازار چشم انتظار اخبار است گفته می شود دوشنبه بعد از یک جلسه قیمت هابه بازار اعلام می شود ولی هیچچیز معلوم نیست و واقعا نمیدانیم چه می شود ولی منفی این گروه با توجه به قیمت های جهانی میتواند بهتر باشد و مورد توجه قرارر گیرد شک نکنید همچنان موتور محرک بازار این گروه است و این هفته اوضاع بچرخد روی خودرویی ها بازار هم میچرخد  همچنان ورنا وساپا خساپا گزینه های خوبی هستند و در سوی دیگر خبهمن خاور خزامیا هم میتوانند جالب باشند . خبهمن را به خصوص بیشتر زیر نظر بگیرید

کیسون این روزها خوب معامله می شود سهم  گزارش های بدی نداشعت  . کیسون در 12ماهه تلفیقی حسابرسی نشده 69 ریال سود محقق کرده و در سود اصلی این عدد 102 ریال بوده

در مورد گزارش فولاد طبق برخی شنیده ها 2670 ریال فعلا روی کدال می رود و تقسیم سود زیرمجموعه ها بازهم سود را اضافه میکند در مورد این گروه فولاد ارزان ترین سهم بازار است و هرمز بعد از مجمع میتواند جذاب شود فخوز هم بد نبود  . حتی خود فولاژ هم بد نبود فولاژ در12ماهه 1217 ریال سود محقق کرده است
در گروه  فلزات  بین  فملی و فایرا و فاسمین  فکر میکنیم  فملیو فاسمین  گزینه های جالبی باشند و فباهنر را هم  باید کمی بیشتر زیر نظر کرفت

امروز یکی از چالش های بازار گزارش نوری بود  . نوری هم جذاب عمل نکرد و با این نرخ های یوتیلیتی سعی کرد خود را گوشه امن رنگ قرار دهد نوری در 12ماهه 14537 ریال سود محقق کرده است۹ماهه به سود ۱۱۰۹۴ ریالی رسیده است. سهم در 6 ماهه 8098 و 3 ماهه به سود 3166 ریالی رسیده بود .
در 6 ماهه سود عملیاتی 62740 میلیارد ریال و سود خالص 72878 میلیارد ریالی را داشته و 1037 میلیارد تومان درامد غیرعملیاتی زد
۹ماهه سود عملیاتی ۸۴۴۱۴ میلیارد ریال و سود خالص۹۹۸۴۷ میلیارد ریال بوده است در 12ماهه سود عملیاتی 117121 میلیارد ریال و سود خالص 130830 میلیارد ریال بوده است . دیگر این  طور هم منفیو بد نبود که سهم  را صف فروش کردند ولی در کل بازی سهم  بعد از کمی اصلاح بهتر می شود

در پایان به تفارس میرسیم …

در مورد این سهم امروز باز شد  و شرایط خاصی را دارد ولی در بازار و جو بازار دراین روند موثر است و فکر میکنیم در مورد این  سهم  احساس میکنیم تا  زیر 500  یک اصلاح میکند و دوباره  بازی اغاز می شود و شرایط خوبی را دارد

 

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم