[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزچهارشنبه 25خرداد 1401
چالش مانکن نماد ها …
امروز هم بازار با ناامیدی و یخ زدگی تمام کارخود را پیش برد و حتی در دقایقی انگار چالش مانکن در بازار برقرار بود و خریدار وفروشنده به هم نگاه میکردند . جو چهارشنبه بودن و تعطیلات اخر هفته و 2 3 روز پیش رو باعث شده تا کمی افراد در خرید و فروش ها مردد باشند ولی در هر صورت نتیجه اش روی تابلو کاهش حجم و منفی بودن بازار بوده که خبرخوبی برای سهامداران امیدوار نبود …
سوال بسیاری از افراد این است که چه می شود و بالاخره بازار با این حجم اتفاقات حول خود چه واکنشی داشته باشد .
در تحولاتی که در روزهای گذشته بیان کردیم ، گفتیم در این پنج هفته پیش رو ممکن است اتفاقاتی رخ بدهد که برای بازار مهم باشد . برخی بسیار بلند گسترده و تاثیرگذار بودند که روزهای قبل به آن پرداختیم . مضوع مشخص شدن سیاستهای ارزی و از همه مهمتر نرخ دلار نیما و نرخ بازار آزاد در سوی دیگر مجامع که در پیش است و گزارشهای کدال که طی هفتههای آتی به بازار می رسد
اما در طول این پنج هفته به نظر سه رویداد دیگر هم می توانند به خودی خود موثر بوده و تا حدودی در شرایط بازار تأثیرگذار باشند. یکی از مهم ترین آن ها بازارهای جهانی است . کاری نداریم که این روزها نرخ بهره نیز چالش این بازار شده ولی در کل در مورد بازارهای جهانی بسیاری بر این عقیده اند که با توجه به شرایط تورم و حتی با چشم انداز افزایش نرخ بهره در آمریکا ریزش عجیب و غریبی در انتظار این بازارها حداقل در شش ماه اول امسال نیست و این عاملی برای ترسیم چشمانداز مثبت و بهتر در بازار شده است
بازارهای جهانی به تحولات مختلفی نظیر جنگ اوکراین هم گره خوردند که بیشتر آن را باید در حوزه سیاست جستجو کردم و به طور کلی در حال حاضر بازار های جهانی و تحولات آن ریسک منفی برای بازار به شمار نمی روند
عامل بعد که میتواند بسیار موثر و به نوعی دل سهامداران را به تحولات پیشرو خوش کند مجامع است . شرکت ها در این پنج هفته موج بزرگی از مجامع را در پیش دارند که تقسیم سود هم در دل آن قرار گرفته . یک نکته را هم اینجا ذکر کنیم به نظر سازمان بورس باید شرکت هایی را که در زمانبندی تقسیم سود موفق عمل کرده و سود خود را در سریعترین زمان ممکن تقسیم میکنند تشویق کرد و ابزار تشویقی برای آنها قرار دهد بارها در مورد این موضوع صحبت کردیم اما عزیزان در سازمان معتقدند قانون باید روی این موضوع تصمیم قطعی بگیرد و فرصت ۸ ماهه به اعداد کمتری تقلیل یابد اما در حال حاضر با توجه به دستورالعمل ها و ابزارها می توان تا حدودی شرکت هایی را که در این حوزه فعال و خوب عمل می کنند تشویق و برعکس شرکت های دیگر را تنبیه کرد تقسیم سود می تواند عامل بسیار خوبی برای افزایش جذابیت بازار و جذب سهامداران و تشویق به فرهنگ سهامداری و حضور در مجامع باشد
در هر حال فصل مجامع فصل خوب و تاثیر گذاری در بازار است و فکر می کنیم اتفاقات خوب و مثبتی در مجامع را شاهد باشیم
و عامل سوم… از قدیم همراه بازار بوده و به نظر همیشه همراه بازار خواهد بود … در خیال خام خود با امدن بایدن فکر میکردیم مذاکرات خیلی زود به نتیجه برسدو کمکی برای بازار سرمایه و اقتصاد باشد اما تو گویی نه بایدن همان ادم قبل از انتخابات نبود و نه ما همان آدم سابق ! مذاکرات در پیچیده ترین شکل ممکن قرار دارد و گره خورده تحولات ارزی فضای دیگری گرفته . ریسک سیاسی افزایش پیدا کرده و خلاصه بازار با تودرتویی از تحولات با مسائل سیاسی گره خورد و فکر می کنیم مذاکرات از این نظر اهمیت بسیار زیادی دارد
اما چرا موضوع مذاکرات به این الگوی 5 هفته وارد شده و در واقع باید سوال کرد مگر چه اتفاقی در پیش است که جریان سیاسی وارد رویدادهای مهم پنج هفته پیش رو شده است. عقیده بسیاری بر این است که ایران در موضوع هستهای به گریز هستهای نزدیک شده و این اتفاق متفاوتی است که دفعات قبل رخ نداده حتی امریکا نیز این موضوع را تایید میکند که ایران با گریز هستهای و چیزی که آنها دستیابی به بمب اسمش را میگذارند چند هفته بیشتر فاصله ندارد و به نظر باید در این چند هفته اتفاقاتی رخ دهد تا اوضاع به شکل دیگری پیش برود و فضا تغییر کند . خود امریکایی ها نیز تایید کردند و از همین رو مذاکرات برای این چند هفته و به خصوص هفته های انتهای تیر عامل بسیار مهم و تاثیرگذاری است که خود را در نرخ دلار نیما نشان می دهد و یا دلار بازار آزاد. این اثرات را نباید دست کم گرفت . همه دیدند که دلار صعودی بود و پیش می رفت که تا همین چند روز پیش بود که با مطرح شدن خبر ارائه بسته جدید از سوی ایران به امریکا دلار از ۳۳ تا نزدیک 31 پایین کشیده شد و این بدان معناست که اثرات مذاکرات بسیار حساس و حیاتی بوده و می تواند مسیر بازار راحتی تغییر دهد و چالشهای جدیدی را به وجود آورد و برخی از چالش های قبلی را مرتفع نماید
در مورد توافق و اهمیت آن در بازار بارها و بارها صحبت شده همچنان معتقدیم اثر توافق در بازار سرمایه اثر بسیار خوب و مثبتی است به صوص با این چشم انداز دلار نیما که دیگر کسی از نرخهای پایین دلار صحبت نمی کند… حتی با وجود توافق
در مجموع در جمع بندی این نظریه خاص 5 هفته پیش رو و تحولات در آن باید تکمیل کرد که هیچ چیز قابل پیش بینی نیست و ممکن است اتفاقات مختلفی در بازار رخ دهد اما احساس می کنیم برآیند این اتفاقات و عوامل بتواند به بازار کمک کرده و فضای بهتری را رقم بزند و صد البته باید اذعان داشت سرعت این رشد ممکن است خیلی بالا نباشد و برای جمع بندی یک بار دیگر تکرار می کنیم در کوتاه مدت عواملی همچون بلوک های خودرویی گزارش پالایشی ها و نرخ دلار نیما عوامل تاثیر گذار کوتاه مدتی بازار بوده و در میان مدت تحولات ارز و گزارش های ماهانه و فصل مجامع و عوامل دیگر اثرات بیشتری دارند
و سر اخر همه چیز جوری شده که بازار بر ارزنده بودن دارایی خود اشراف دارد ولی فقط امیدوار است که بهتر شود … یاد فیلم رستگاری در شاشونگ می افتیم که در جواب جمله امیدواری چیز خوبیه و امید هرگز نمی میره میگفت:درسته ولی امید چیز خطرناکیه. امید میتونه یه آدمو دیوونه کنه …
و اما سراغ بازار برویم …
ساختمانی ها بالا زدند
در ساختمانی ها امروز شاهد رشد قیمتی خوبی بودیم سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت جای صعود خوبی دارند از دید تکنیکالی نیز وضضعیت اینگروه صعودی می باشد
امروز ثاخت که تحولات خوبی را از شرکت های زیر مجموعه خود انتظار دارد با صف خرید و رشد قیمتی همراه شد سهمی که تاقیمت های 250 تومان صعود و در صورت شکست این مقاومت قوی تا سطوح 280 الی 320 تومان هم جای رشد دارد
در ساختمان اصفهان خبر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و رسیدن سهم ازقیمت های 16 به 200 میلیارد تومان سبب شده تا این سهم ساختمانی با اقبال و رشد قیمتی همراه شود این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و اصلاح خوبی کرده و با این افزایش سرمایه رشد خوبی خواهد داشت
ثتران همانطور که انتظارش می رفت از کف قیمتی 300 تومان برگشت خوبی زد ثتران دارایی های خوبی داشته و توان صعود تا قیمت های 360 تومان را خواهد داشت سهمی که همچنان بنا به فروش برخی زمین های خود را دارد
دارویی های مستعد
در نمادهای دارویی وضعیت خوبی را شاهد بودیم این گروه نیز اوضاع خوبی داشته و با دید میان مدت همچنان جا برای صعود را دارند
در دارویی کوثر سهم برگشت خوبی از سطوح 260 تومان داشته است این سهم به نظر می رسد تا قیمت های 320 تومان برگشت داشته باشد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و سرمایه گذاری های خوبی در دل خود به خصوص دارویی امین دارد
کی بی سی هم به کف قیمتی خود واکنش نشان داده است این سهم وضعیت خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی تا سطوح 1250 الی 1400 تومان خواهد داشت شنیده می شود سهم به زودی از دو قرارداد جدید رونمایی خواهد کرد همچنین بودجه امسال شرکت نیز تعدیل مثبت خوبی خواهد زده شد
دتماد علی رغم گزارش خوب خود در 12 ماهه و احتمال رسیدن به سود محدوده 700 تومانی برای امسال باز نتوانست رشد خوبی تجربه نماید سهمی که کف قیمتی 4000 تومانی را بسته و جا برای رشد قیمتی خوبی تا سطوح 4600 تومان در صورت ورود پول به معاملاتش خواهد داشت
سرمایه گذاری های سود ساز
در سرمایه گذاری ها شاهد روند نوسانی هستیم سهامی که اوضاع و احوال خوبی داشته و اگر شاخص مثبت شود این گروه هم مستعد رشد قیمتی خوبی خواهد بود
در این گروه سرمایه گذاری خوارزمی هم وضعیت مثبت خوبی دارد این سهم در صورت شکسته شدن قیمت های مقاومتی 460 تومانی تا سطوح 520 تومان جای رشد خواهد داشت دارایی های ارزشمند و افتتاح معدن طلای زیر مجموعه سبب اقبال به سهم شده است
سرمایه گذاری سایپا هم الگو خوبی ساخته است این سهم در صورت شکست قیمت های 520 تومان تا سطوح 560 تومان رشد خواهد کرد روند کوتاه مدتی سهم نوسانی اما روند میان مدتی سهم صعودی ارزیابی می شود
سرمایه گذاری نفت هم به کف قیمتی رسیده است و کم کم باید در مسیر برگشت قرار بگیرد این سهم جای رشد قیمتی خوبی در میان مدت دارد به خصوص اینکه امسال از طریق سرمایه گذاری در مخازن نفت قشم سهم متحول می شود ونفت ارزش ذاتی 520الی 560 تومانی دارد
غذایی ها کف کانال
در غذایی ها شاهد قرار گیری در کف قیمتی خواهیم بود غذایی هایی که مستعد رشد خوبی بوده و تنها به دنبال محرکی برای رشد هستند
در نماد مهرام سهمی که برای امسال به دلیل شایعات دریافت افزایش نرخ سنگین سود سازی 250 الی 300 تومانی خواهد داشت کف قیمتی 1200 تومان بسته و سهم نوسانات ارامی را تجربه می کند این سهم در صورت استارت رشد قیمتی تا سطوح 1500 الی 1600 تومان در گام اول جای صعود خواهد داشت
رشد شدید قیمت رب طی یک ماهه اخیر در گزارش اردیبهشت ماه غچین مشخص است این رشد ادامه و گزارش عالی در خرداد انتظار سهم را می کشد سهم خریداران خوبی داشته و حمایت های خوبی می شود به خصوص اینکه شایعات تجدید ارزیابی 500 درصدی در کنار فروش برخی دارایی های شرکت و تعدیل مثبت مزید بر علت شده تا سهم اماده برای صعود شود
غزر حمایت اصلی 900 تومانی خود را از دست داد سهمی که با سود150 تومانی در قیمت های خوبی قرار داشته و رشد قیمتی خوبی خواهد داشت این سهم غذایی اصلاحش فرصت خرید خوبی تلقی و سهم جای رشد قیمتی مناسبی با دید میان مدت خواهد داشت
ایست سیمانی ها
در سیمانی ها فشار عرضه ها را شاهد بودیم سیمانی هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و انتظار دارند در مواقع قطعی برق در بورس کالا با افزایش تقاضا و رشد قیمتی محصولاتشان همراه شوند
محسن سیمان شرق نتوانست به مصاف قیمتی 920 تومانی برود این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و شایعات سود 150 تومانی و به همراه پرتفوی قوی به ارزش هر سهم 400 ال 500 تومان دارد فعلا سهم با حمایت 820 تومانی و مقاومت 920 تومانی روندش نوسانی است
در سیمان داراب سهم با اصلاح قیمتی به سطوح 1600 تومان نزدیک می شود حمایت قوی که می تواند زمینه ساز متعادل شدن روند این سهم شود ساراب برای امسال شایعات سود 250 تومانی دارد
ساروم عالی عمل کرد سهمی که در قیمت های 2800 تومان در سطوح منفی معرفی شد بازدهی خوبی داده است به نظر می رسد در قیمت های مثبت سیو سود در این سهم مناسب باشد سهمی که توان بنیادی بالایی داشته وسود سازی مناسبش مهمترین ایتم سهم محسوب می شود
چهارگوشه بازار
در نماد پسهند سهم به سمت سطوح قیمتی 4200 تومان در حرکت است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و سود 700 تومانی و افزایش سرمایه جذاب از تجدید ارزیابی از پتانسیل های اصلی سهم محسوب می شود پسهند با دید میان مدت تارگت های بالاتری در قیمت های 4600 تومانی دارد در سهامدار عمده این سهم یعنی وپترو هم شرایط خوب است
بفجر که سود سازی خوبی برای سال 1400 داشته و به زودی مجمع تقسیم سود را خواهد داشت با رشد قیمتی مناسبی همراه شده و شنیده می شود در مجمع بیش از 90 درصد از سودش را تقسیم می کند سهمی که هدف قیمتی 2200 تومانی را در پیش رو دارد و درقیمت های 1800 تومان تاکید بر سهم شده بود
در نماد کارخانجات داروپخش خبرهای خوبی از سهم به گوش می رسد سهمی که امسال 250 تا 300 تومان سود و ارزش ذاتی 2000 الی 2200 تومانی دارد سهم کف قیمتی 1600 تومان را بسته و گزارش خوبی در فروش 2 ماهه با جهش فروش بیش از 50 درصدی داشته است دارو می تواند استارت خوبی را به زودی اغاز نماید
در بین پتروشیمی ها شاراک پر حجم بود شاراک در گزارش ۱۲ماهه حسابرسی نشده تلفیقی به سود ۶۸۴۲ ریالی رسیده است و در سود اصلی این عدد ۶۸۳۲ ریال بوده است نمیگوییم سهم ارزان است ولی بد هم نیست و در همین حوالی می ماند ولی کف قیمتی 4200 4300 تومان سهم بسته شده است
گروه سیمان بد نبود و سفارس حتی برای دقایقی مثبت می شد . خبرهای خوبی از رشد قیمت وو فضای خاص در بورس کالا تحرک این گروه را رقم زد و در سوی دیگر در شیفت شرکت ها نیز 12شب تا 8 صبح راه افتادهو خبرخوبی برای راه اندای در ان وقت است . در این گروه حجم سابیک حجم خوبی بود و شاید در منفی بد نباشد . سابیک گزارش های بدی را هم نداشته است در فروردین 1052 میلیارد ریال و اردیبهشت 1333 میلیارد ریال فروش داشته 2 ماهه این عدد 2386 میلیارد ریال بود این عدد مدت مشابه 1751 میلیاردریال بود میتوان سهم را بیشتر دنبال کرد . دراین گروه همچنان میگوییم سپاهان سفانو سخوز ساروم سمازن سشرق و سهگمت گزینه های خوبی از نظر گزارش هستند
گروه سنگ آهن این روزها پر حجم است و مجمع هرمز کمی ذهن ها را به سمت این برد که شاید زیرمجموعه های فولاد و سنگ آهنی ها تقسیم سود خوبی داشته باشند .شمش به 16 میلیون نزدیک شده و این یعنی اتفاقات مهمی در گروه سنگ آهن در قیمت ها رخ میدهد از گندله تا کنسانتره و خبرخوبی برای کل گروه است بین کچاد و کگل کگل بنیادی تر ولی قیمت کچاد دراین فضا بهتر است . در سوی دیگر تجلی با دید میان مدت و صبر و همچنین وامید با دید بلند مدت بد نیست خود ومعادن را هم همچنان توصیه میکنیم . به نظر اخبار مهم از شمش و بورس کالا این گروه را نیز در کانون توجه قرار میدهد
در گروه برق امروز رمپنا و برخی نیروگاهی ها پر حجم بودند باید انها را کمی بیشتر زیر نظر گرفت
در بین بیمه ها دی و کوثر هردو بلوک داشتند و به نظر بازی هدو بعد ازاین جابجایی ها خاص تر باشد البته بنیادی البرز و اسیا هم خوب است در اسیا به زودی شناسایی فروش ساختمان را داریم
امروز سمگا نیز بلوک جالبی را داشت و به نظر بلوک بازی دراین سهم و این گروه میتواند جالب باشد
کقزوی هم شرایط خوبی را دارد . کقزوی در فروردین 904 میلیارد ریال فروش داشت و اردیبهشت1009 میلیارد ریال . جمعا 2 ماهه 1914 میلیارد ریال شده مدت مشابه قبل این عدد 819 میلیاردریال بود
خودرویی ها این روزها پر خبر ظاهر می شوند برخی از روز دوشنبه هفته بعد به عنوان زمان هماهنگی ها برای زمان بلوک یاد میکنند ولی معاملات چنین چیزی را نشان نمیدهد . بازی این گروه با خبرها داغ می شود و فعلا توصیه ما بیشتر این است اگر اهل صبر هستید و ریسک خرید و صبر کردن بد نیست . شاید بد نباشد خگستر را هم در کنار دو سهم ورنا وساپا بیشترزیر نظر گرفت گزارش بدی نداشت
زامیاد هم امروز خوب مثبت بود سهم در ۶ماهه به سود ۴ریالی رسیده بود و ۳۱۴میلیارد ریال سود عملیاتی و ۲۳ میلیارد ریال سود خالص داشت
در 9ماهه سود هر سهم 17 ریال شد و سود عملیاتی 1248 و سود خالص 92 میلیارد ریال بوده است
12ماهه هم به سود 291 ریالی رسیده است و سود عملیاتی 2809 میلیارد ریالی بود و سود خالص 1607 میلیارد ریال بوده است به نظر گزارش خوبی را دارد
[/ihc-hide-content]


