[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروز دوشنبه 23 خرداد 1401
سازسبز سهام !
بازار جوری مثبت شده است که انگار نه انگار که همین چند روز پیش همه از شدت منفی ان کلافه شده بودند !
انصافا بازار امروز با تمام قوا در اکثر گروه ها حرکت کرد و میتوانست فضای خوبی را رقم بزند . امروز اتفاق مهم دیگری که برای بازار افتاد این بود که باردیگر حجم به بالای 5 هزار برگشته است ارزش این مبلغ 5562 میلیارد تومان بوده که شامل معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است و این موضوع اتفاق خوبی بوده است . روز شنبه که در مورد بازار و مثبت شدن آن صحبت میکردیم فکر نمیکردیم انقدر زود و سریع همه چیز گل و بلبل شود ولی دقت کنید پروسه ای که در ان مقطع عرض کردیم یک مقطع 5 هفته ای بوده است …
البته این میان یک موضوع باردیگر ذهن ما را مشغول خود کرده است … امروز که بازار را دیدیم و یک نکته به ذهن ما رسید که قبل ترهم به هزار زبان گفته بودیم و بازهم از سر شرمندگی مجبوریم تکرار کنیم نمیدانیم واقعا چرا اینطور است تا وقتی بازار منفی است همه روی دور منفی و جو منفی هستند و تا 2 روز مثبت می شود اوضاع جور دیگری رقم میخورد واقعا نمیدانیم !! طی چندروز گذشته حجم عجیب خرید در بازار سکه توسط برخی فعالان بازار عجیب بود البته کسی نمگوید اشتباه است و یا سود نمیکند ولی درست در بحبوبه این جو این هجوم به ان سمت عجیب است و یا حتی همین امروز که بازار مثبت شده بود دوباره برخی درخواست خرید و بلوک می دهند انگار نه انگار که همین سهم ها 6 الی7% کمتر همین چند روز پیش ول و رها بودند ! واقعا یکی دو روز مثبت شدن این طور استراتژی عزیزان را تحت تاثیر خود قرار میدهد ! نمیدانیم چه بگوییم ولی این حجم جو زدگی در برخی افراد به اصطلاح حرفه ای ما عجیب است … بگذریم خیلی علاقه ای به باز کردن این موضوعات نداریم…
به نظر برای باثبات ماندن روند مثبت ها و همچنین فرار از بدبینی و بحرانی که گرفتار آن بودیم و یا برای این که روی میز بکوبیم و بگوییم اوضاع تغییر کرده چند اتفاق و رویداد لازم است که بخشی از این رویدادها رویدادهای معاملاتی است که باید در طول معاملات رخ دهد و شاهد آن باشیم و بخشی دیگر در فرایند و مسیر بازار باید طی شود . در حوزه فرایند های معاملاتی مهمترین اتفاق حجم بازار و ارزش معاملات است که چند روز گذشته روند صعودی گرفته اما هنوز با آن سطح قابل قبول و نرمالی که بخواهد موج ایجاد کرده و مسیر بازار را تغییر دهد نرسیده البته امروز رگههایی از این افزایش حجم و رسیدن به سطوح بالای ۵۰۰۰ دیده میشد اما باید تلاش های قویتری را شاهد باشیم و از ان مهم تر مستمر باشد . نکته دیگر از نظر معاملاتی با ثبات بودن روند معاملات است بدین معنی که بازار نوسان عجیبی در دل خود نداشته و منفی به مثبت های نرم و آهسته و روند مثبت را پیش ببرد و یا در واقع اینطور بتوان گفت که ناگهان وسط بازار و با کوچکترین عرضه افت سنگین قیمت و رنج منفی فروش را نداشته باشیم نکته دیگر درگیر شدن جریان پول حقیقی ها و رنج مثبت خرید آنهاست این را چند باری هم از قول کسانی که عنوان ناظران بازار هستند و نگاه می کنند شنیدیم که اگر بازار روی دور منفی و جنبه منفی بیفتد حتی ۱۰ هزار میلیارد تومان هم با آن تزریق شود نمی توان جلوی آن را گرفت باید روند تغییر کند که جنبه روانی این تغییر روند اتفاق مهم است و به طور کلی جنبه روانی بازار این روزها شرایط خاصی گرفته است …
این جو روانی که از آن صحبت میکنیم مولفه های مهمی دارد که بخشی را در در روزهای گذشته در مطلبی که در مورد پنج هفته پیش روی بازار و تحولات آن صحبت میکردیم نوشتیم در حال حاضر نیز معتقدیم پنج هفته پیش روی بازار به واسطه تحولات و اتفاقات میتواند زمینه ساز حرکت قویتر بازار را فراهم آورد و صد البته حجم بازار در این وادی بسیار با اهمیت است و میتواند به مسیر مثبت بازار کمک شایانی نماید
چیزی که بازار در کوتاه مدت به نظر به آن احتیاج دارد و بارها از آن به عنوان موتور پیشران بازار یاد کردیم بازی خودرویی و پالایشی است
بازار رشد دور قبل را با خودرو پالایش آغاز کرد و با خبرهای منفی از خودرو پالایش آرام گرفت و حالا به نظرم اگر هم رشدی بخواهد در بازار آغاز شود پیشران آن بازهم دو گروه خودرو پالایش هستند که البته خبرهای داریم که در خودرویی ها بلوک ها قیمت گذاری شده اند و دو مشتری پروپاقرص برای هر دو شرکت وجود دارد . در پالایشی ها نیز همین دلار نیما گزارشهای حسابرسی شده و مجامع پیش رو می تواند عامل مهمی برای جلب نظر بازار و سهامداران شود و باز تاکید میکنیم به رویدادهای پنج هفته پیش رو به خصوص در دو جبهه تحولات دلار نیمایی و بازار ارز و همچنین کدال و گزارش های آن باید توجه بیشتری کرد
و نکته آخر اینکه در طول این مدت که با بازار همراهیم بسیاری معتقدند تحولات و تغییرات اقتصادی باید در ذهن بازار شکل بگیرد که بخشی از آن از دولت به بازار تزریق می شود و نگاه دولت را می رساند. اگر قرار باشد اتفاقاتی مثل دیروز بورس کالا و سیمان رخ داده و بار دیگر قیمتگذاری دستوری و سرکوب قیمتها مواجه باشیم به نظرت اتفاق خوبی رخ نداده و باردیگر چالش داریم
توجه عزیزان را به این موضوع جلب می کنم که سرکوب قیمت ها و کشتن اعتماد بازار جایی به زیان همین دولت ها تمام می شود و برای آنها گران می افتد چرا که قابلیت جذب سرمایه های سرگردان با بازار سرمایه را از بین برده و اتوماتیک وار سرمایه ها را به سمت بازار های دیگری هدایت می کند که تبعات تخریبی آن به مراتب بیشتر از این سرکوب قیمتی است که امروز شاهد آن هستیم… شاید صد بار این جملات را گفته باشیم ولی کو گوش شنوا
امیدواریم حداقل یکبار بشنوند و بتوانند به آن عمل کنند جان کلام اینکه بازار سرمایه در همه جای دنیا مهمترین مامن و پایگاه جریان پول خواهد بود که منجر به تشکیل سرمایه درست و حرکت در مسیر درست اقتصادی خواهد بود و هر تلاشی برای تقویت این بازار در نهایت به سود حاکمیت و دولت تمام خواهد شد حتی در مقاطعی که این بازار رونق گرفته بود عمده مزیت های آن را اول از همه همین دولتمردان و دولت دشت کرده است اما باز تیشه به ریشه این بازار می زند…
ای کاش با کمی فکر و منطق و عقلانیت در این مسیر حرکت می کردند . برخی میگویند چرا در روزهای مثبت این حرف ها را میزنید . اتفاقا در چنین روزهایی میگوییم که مراقب رفتار و گفتار خود باشند که به روند نوپای ایجاد شده اسیب نزنند …
امروز میخواستیم در مورد عرضه اولیه و عرضه های این چنینی صحبت کنیم ولی به روزهای بعد موکول خواهیم کرد بازار که مثبت می شود حرف های ما انگار بیشتر شده و از حد استاندارد خارج می شود . به هر حال بازار خوب اغاز کرد و خوب هم به پایان برد ولی میتواند فردا کمی پر عرضه ظاهر شود ولی نه انطوری که چالش افرین باشد .
فولادی های سد شکن
در فولادی ها روند خوبی را شاهد بودیم فولادی ها انتظار افزایش نرخ را به دلیل قطعی برق و رشد قیمت محصولاتشان را دارند
در این گروه فولاد خوزستان با صف خرید سنگین به رشد خود ادامه می دهد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و تا قیمت های 650 الی 720 تومان جای صعود دارد تعدیل مثبت خوبی در انتظار این سهم می باشد
فولاد مبارکه هم روندش مثبت بود سهم باید به جدالبا قیمت های 1250 تومانی برود سد محکمی که اگر شکسته شود سهم تا سطوح 1400 الی 1500 تومان رشد خواهد داشت فولاد وضعیت بنیادی خوبی داشته اما قیمت محصولاتش فعلا در سطح پایینی قرار دارد
فولاد هرمزگان هم نوسانات ارامی را دنبال می کند سهم در استانه قیمت های 1600 تومان روند مثبت را در پیش گرفته است اگر صعود سهم ادامه دار باشد سهم تا قیمت های 1800 الی 2000 تومان رشد خوبی را در پیش خواهد گرفت
سیمانی ها و انتظارات بالا
در سیمانی ها شاهد روند نوسانی خوبی بودیم این گروه هم با احتمال کمبود سیمان در بازار همراه می باشد
سیمان سپاهان با صف خرید سنگینی همراه شده و به سمت قیمت های 1200 الی 1250 تومان در حرکت است این سهم سیمانی اوضاع و احوال خوبی داشته و روند میان مدتش صعودی می باشد و با توجه به توان دست یابی به سود 200 تومانی سهم توانایی بنیادی خوبی دارد
سیمان شاهرود که بارها به این سهم تاکید داشتیم با صعود خوبی همراه و به سمت سطوح 2500 تومان در حرکت است این سهم نیز وضعیت بنیادی خوبی داشته و با توجه به توان رسیدن به سود 450 تومانی حداقل تا قیمت های 2500 الی 2800 تومان جای رشد خواهد داشت
سخوز هم رشد خوبی را تجربه کرد این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی تا سطوح 2800 الی 3200 تومان خواهد داشت این سهم شایعات جهش سود سازی بالایی داشته و به دلیل رشد قیمت فروش صادراتی توان صعود خوبی دارد
دارویی های پر توان
در نمادهای دارویی شاهد روند صعودی خوبی بودیم دارویی ها همچنان گزارشات خوبی را در حال انتشار بوده و نشان از توان سود سازی بالایی برای امسال دارند
در نماد برکت شناسایی سود بالای 200 تومانی به ازای هر سهم در 12 ماهه سهم را با روند مثبت همراه ساخت سهمی که تا قیمت های 2000 تومان جای رشد دارد برکت وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت صعود خوبی در پیش رو دارد
کارخانجات داروپخش که برای سال 1400 به سود 240 تومانی رسیده بود و برای امسال شایعات سود 400 تومانی دارد با بستن کف قیمتی 1600 تومان اماده جهش قیمتی می شود اوضاع فروش شرکت بسیار مطلوب بوده وگزارش 2 ماهه خوبی از این سهم شاهد بودیم این سهم نیز سطوح قیمتی 2000 الی 2200 تومان را در پیش رو دارد
دارویی فارابی هم با روند مثبت همراه شد سهم سال 1400 به سود محدوده 150 تومانی و برای سال جاری توان رسیدن به سود 220 الی 250 تومان را خواهد داشت دفارایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و تحولات شرکت های زیر مجموعه اش سبب توجه بازار به این سهم شده است
سرمایه گذاری های شاخص سوار
غدیر به سمت سطوح قیمتی 1600 تومان می رود این سهم وضعیت خوبی در زمینه سود سازی و ان ای وی داشته و به نظر می رسد جدال سختی با این مقاومت قوی خود داشته باشد غدیری که تعدیل مثبت و ارزش ان ای وی خوبی داشته و جا برای رشد قیمتی تا اهداف یاد شده را دارد
سرمایه گذاری سایپا با خبرهایی در خصوص نرخ گذاری مناسب و در پیش بودن عرضه بلوک سهام سایپا صف خرید شد همانطور که انتظار می رفت سهم تا قیمت های 500 الی 560 تومان جای رشد داشته و با فروش سهام سایپا و شرکت های وابسته وساپا سود بسیار سنگینی را شناسایی خواهد کرد
در پارسان سهم به سمت مقاومت3200 تومانی در حرکت است پارسانی که اوضاع و احوال خوبی داشته و از دید بنیادی در شرایط خوبی به سر می برد این سهم نیز در صورت شکسته شدن سد قیمتی 3200 تومانی تا سطوح 3500 الی 3600 تومان جای رشد دارد هم سود پتروشیمی ها و هم پالایشی ها و هم رشد قیمتی این دو صنعت تاثیرات بسزایی بر این سهم خواهد داشت
خودرویی ها و خبرهای خوب
در خودرویی ها خبرهای خوبی را شاهد بودیم ظاهرا نرخ گذاری بلوک سایپا نهایی و لیستی هم از مشتریان منتشر شده است این سهم رشد قیمتی میان مدتی خوبی خواهد داشت و همین امر سبب شده تا خودرویی ها جان تازه ای بگیرند
در این گروه همچنان خبرهای خودرویی در حد شنیده میرسد دیشب در کلاب هاوس قربان زاده رئیس سازمان خصوصی سازی گفته است که واگذاری سهام تودلی خودروسازان ربطی به سهام دولت و سازمان خصوصی سازی ندارد و خود شرکت خودروساز به عنوان سهامدار عمده برای ارزشگذاری و فروش آن تصمیم می گیرد برای واگذاری سهام دولت در خودروسازان شامل ۵ درصد در ایران خودرو و ۱۷ درصد در سایپا ، قیمت تابلو به علاوه صرف و اضافه ارزش بلوکی به دلیل golden share بودن بلوکها تا ۱۰۰ درصد بیشتر از قیمت تابلو می تواند افزایش پیدا کند. طبق خبرهای ما مسیر سایپا جلوتر و یک مشتری داخلی پروپاقرص که دو مرحله مذاکره و استعلام او مورد تایید قرار گرفته است وجود دارد قیمت بلوک هم اعداد کمی نیست و برای سایپا بالای 400 تومان است . به نظر اگر این خریداران تایید شوند به لحاظ فنی و عملیاتی هم برای خودرو و هم سایپا شرایط خوبی رقم می خورد
در این شرایط ورنا وساپا خساپا و خودور را جالب می بینیم
در سوی دیگر نیز خکرمان خبهمن خاور خپارس گزینه های خارج از گود اصلی بازی این گروه هستند .
در نماد سایپا سهم با صف خرید سنگینی همراه شد سهمی که به سمت سطوح قیمتی 220 تومان در حرکت است این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی در صورت قطعی شدن عرضه بلوکش خواهد داشت شنیده ها حاکی از نرخ گذاری 320 الی 340 تومانی بلوک این سهم دارد
زامیاد با صف خرید همراه شد سهم از کف قیمتی 900 تومان باز واکنش مثبت داشت این سهم اوضاع خوبی داشته و با فروش های 2 ماهه اخیرش نشان داد توانایی های بنیادی خوبی دارد این سهم خودرویی رشد تا سطوح 1000 تومان و سپس در گام بعدی قیمت های 1100 تومان را خواهد داشت
ایران خودرو با رشد قیمتی به سمت سطوح 220 تومان می رود این سطوح شکسته شود باز خودروی 250 تومانی را شاهد خواهیم بود باز جو خودرویی ها مثبت و به نظر می رسد صعود خوبی را در این سهم شاهد باشیم.
چهارگوشه بازار
تپمپی به سمت قیمت های 2000 تومان می رود این سطوح شکسته شود سهم تا قیمت های 2200 الی 2400 تومان جای رشد خواهد داشت سهمی که کف قیمتی 1650 تومان را داشته و به دلیل جهش سود شرکت های زیر مجموعه درقیمت های 1650 الی 2000 تومان نوسانات خوبی می دهد
پسهند که شایعات تجدید ارزیابی سنگین به همراه سود 700 تومانی را دنبال می کند با نوسانات ارام همراه شده است سهم ازقیمت های 3600 تومانی خود را اماده صعود به سمت سطوح 4200 تومان می کند شنیده می شود رقم افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی حدود 1200 درصد و سهم توانایی خوبی برای صعود به خصوص با توجه به سود سازی بالا خواهد داست
کالسیمین فردا به هدف قیمتی 2400 الی 2500 تومان خواهد رسید انتظار فشار عرضه ها و متعادل شدن بعید نیست سهمی که برای سال 1400 و 1401 سود سازی بالایش مورد توجه بازار واقع شده است و سهم رشد مورد انتظار را تجربه کرده است
وبصادر را امروز خوب خریدند البته فضای صورت های مالی خوبی را نیز دارد . فقط 2500 میلیارد تومان در وسپهر سود تقسیم سود و که با فرض درصد سهامداری 2هزار ان برای وبصادر است و این نشان میدهد چقدر سهم عقب است و میتواند فضای بهتری را داشته باشد نموداری هم شرایط سهم بد نیست فقط سهامداران خود سهم روی ان مانور منفی میدهند و بد می فروشند . وبصادر شرایط خوبی را از نظر بنیادی و قیمت تابلو دارد ولی بازی سهامدارانش ضعیف است . در این گروه ونوین و وبملت هم شرایط خوبی را دارند
ومعادن هم شرایط خوبی را دارد و میتواند مورد توجه باشد به نظر ومعادن 1300 1400 ریال تقسیم سود با سرمایه قدیم داشته باشدو از همین روست که مورد توجه است
کزغال و کپرور هم شرایط خوبی را دارد کپرور در فروردین به فروش ۷۹۱ میلیارد ریالی رسیده است و نرخ هم۴۳,۶۳۹,۸۶۱ ریال بود .در اردیبهشت به فروش 894 میلیارد ریالی رسیده و 2ماهه 1686 میلیارد ریال فروش داشت . نرخ اردیبهشت ۴۳,۳۹۶,۹۶۱ ریال بوده و مدت مشابه قبل 1131 میلیارد ریال بود در این سهم نیز همراه کزغال شرایط خوبی را دارد
در گروه ساختمان ثشاهد و ثاخت را باید کمی بیشترو قوی تر زیر نظر داشت میتواند فضای خوبی را در بازار در این گروه ببینیم البته فضای ثامید هم بد نیست
امروز گروه روی واقعا خوب ظاهر شد در این گروه کاما با سود خوب زیرمجموعه ها مواجه بوده و البته فروی کم تقسیم کرد ولی در کل در باما زیرمجموعه ها و خود سهم بد عمل نکرده اند در این سهم کاني کربن طبس از زیر مجموعه های کاما در 12ماهه 1035 میلیارد ریال سود خالص داشت در سوی دیگر فاسمین هم در شرایط خوبی است و از سود 3700 ریالی در این سهم در سال 1400 صحبت میکنند و سود 1401 هم با این دلار اعداد خوبی می شود . اهرم خوبی به دلار را در این سهم داریم روی کروی هم میتوان مانور داد قیمت خوبی را دارد و سود خوب و فضای خوب قیمتی را دارد و هردو جالب هستند .
انصافا کیمیا هم شرایط بدی را در این گروه ندارد و اگر قیمت روی ناگهان تغییر نکند فضای خوبی برای هردو می شود متصور بود .
در بازار حتاید را هم خوب میخرند . سهم یک شفاف سازی زده است که دو فروند شناور به نام بارج نصر 825 و یدک کش دریابندر 1 در تاریخ 1400/12/25 مورد فروش قرارگرفت. که به دلیل اخذ استعلام های قانونی و دریافت مجوز از اداره ثبت شناورهای سازمان بنادر و دریانوردی نقل و انتقال شناور بارج نصر 825 انجام و در مورد شناور یدک کش دریابندر1 در حال پیگیری می باشد. به نظر حسینا هم شرایط خوبی را داشته باشد
در بین بیمه ها سامان با بازگشایی اتکاسا میتواند فضای خوبی را داشته باشد در سوی دیگر کوثر هم فضای خوبی را دارد و میتواند مورد توجه بازار باشد .
در مسیر این گروه بترانس واقعا سهم بنیادی و شرایط خوبی را دارد و میتواند مورد توجه باشد از سوی دیگر بموتو نیز دیروز حجم خوبی را داشت و میتواند در قیمت های کمی بهتر مورد توجه بازار باشد هر دو سهم را طی روزهای اتی کمی بیشتر و بهتر زیر نظر داشته باشید .
ولساپا هم در بین لیزینگی ها خوب ظاهر شد و یکی از سهم های خاص و جالب بازار است سهم گزارش های بدی هم ندارد و قیمت سهم نیز بد نیست
امروز در کل حجم یکی از مهم ترین اتفاقات بازار بود که میتواند فاز بازار فردا را نیز حتی تحت تاثیر قرار دهد دیر یا زود بازار درگیر مقاومت 1.6 می شود و البته فکر میکنیم این بار ازان عبور میکند
[/ihc-hide-content]


