جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازار امروز یکشنبه 22 خرداد 1401

گزارش بازار امروز یکشنبه 22 خرداد 1401

نوید خاندوزی
ژوئن 12, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازار امروز یکشنبه 22 خرداد 1401

چشمک نیما  !

امروز بازار هر طور شده  بالاخره حاضر شد نیم نگاهی به  شرایط و واقعیت ها داشته  باشد و وضعیت بهتری را تجربه نمود  . توصیه میکنیم حتما  یک  باردیگر گزارش بازار دیروز را بخوانید و مرور کنید دیروز گزارش بازار را در اوج  بدبینی و منفی بازار نوشتیم و احساس خود را به  بازار بیان کردیم و گفتیم :
احتمالاً بازار آرام آرام بعد از اصلاح و ریزشی که اخیراً داشته طی روزهای اتی خود را کم کم جمع و جور کرده و برای یک رشد نرم و آهسته در ۵ هفته پیش رو آماده می کند. البته بازهم میگوییم این یک نظر است و قطعاً قطعی نیست و با ابهاماتی همراه است باید نشانه های آن را نیز از بازار دریافت کرد که به نظر اولین نشانه آن می تواند افزایش حجم معاملات در بازار باشد اگر چنین رویدادی را طی روزهای آتی دیدیم و دوباره حجم به بالای ۴۰۰۰ و ۴۵۰۰ برگشت کم کم می توان امیدوار بود که به این اتفاقات هم میتوان امید بیشتری داشت . شاید اولین نتیجه این نوشته این باشد که در فروش سهم و هر سهمی نباید عجله کرد و نیم نگاهی به تحلیل ها و اتفاقات داشت .این یک نظر است و ممکن است حتی با سرعت به این سمت نرویم ولی فضا و شرایط نشان میدهد به زودی احتمالا جرقه های این حرکت در بازار زده شده و این موضوع اجتناب ناپذیرخواهد بود

این خلاصه مطلبی بود که دیروز نوشتیم و امروز رگه های این موضوع  با کمک  شایعات و خبرهایی از رشد نیما و افزایش توجه  به  شرکت ها شاهد  بودیم و صد البته  در کنار این موارد  رو به  بالا خریدن ، حفظ مثبت بازار در طول بازار و معاملات و افزایش حجم معاملات  سه نشانه ای بود که امروز و روزهای اتی باید  به عنوان دماسنج  واقعی حرکت  بازار به مان نشان داده شود  . به عنوان مثال امروز ارزش کل معاملات بازار 10.188 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 4461 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است و این  یعنی یک  حرکت خوب برای اغاز و البته  رنج های خوب بازار و باقی ماندن در مثبت ها هم نشانه خوبی بود که ادامه ان  باردیگر ورق را  به سود  بازار برمیگرداند …

اما امروز به نکات مهم دیگری در مورد  بازار میپردازیم  …

بسیاری معتقدند که بازار هنوز نتوانسته مسیر خود را پیدا کند و در دو راهی احتمال شدت گرفتن تحریم ها و همچنین توافق احتمالی گیر افتاده است و برای وزن دهی به این سناریوها کار به این آسانی نیست.  این سردرگمی بین دنیای سیاست  و دنیای ارز باعث بروز رفتار این چنینی در بازار شده است و البته کل فضای اقتصاد را درگیر خود کرده است با این حال فضای دلار نیما همچنان یکی از ابهامات بزرگ بازار است که بسیاری آن را به اتفاقات و رویدادهای گذشته تشبیه می کنند که رخ داده بود و باعث بروز رفتاری متفاوت شده بود و انگار دوباره در حال تکرار است …
در تاریخ دلاری کشور اگر نگاه کنید در مقطعی در سال ۱۳۹۷ و درست در فضای که ترامپ برجام را پاره کرد و همه‌چیز را منتفی کرد مسیر دلار در حال صعود بود و رشد می‌کرد و در سوی دیگر شاهد حرکات خاص دولت بودیم !  در تاریخ ۲۰ فروردین ۹۷ جناب آقای جهانگیری دلار جهانگیری یاهمان دلار ۴۲۰۰ را مصوب کرد و گفت هر چیزی غیر از این دلار قاچاق است این در حالی بود که قیمت ارز تقریباً دو برابر یا کمی کمتر از این حوالی داشت معامله می شد.  شرکت ها موظف شدند ارز را با نرخ دستوری 4200  بفروشند !  وضعیت شرکت ها نیز کاملاً متفاوت بود و قیمت ها نیز در بازار مسیر افت و کاهش گرفته بود اما چه اتفاقی رخ داد اگر اشتباه نکنیم در خرداد یا تیر  همان سال همتی  دلار نیما را علم کرد و تقریباً شرکتها با دلار نیما شروع به فروش کردند
رشد بازار نیز از همان تاریخ آغاز شد شما به مقطع شاخص کل در خرداد و تیر 97 تا  مهر ان  سال فلان نگاه کنید این موضوع به خوبی مشخص است
و حالا انگار تاریخ به شکل دیگر و با شرایطی دیگر در حال تکرار شدن است دولت در حال سرکوب شرکت ها برای فروش به نرخ نیما ست و اختلاف آن با بازار ازاد به بیش از ۳۰ درصد رسیده است و همین موضوع باعث بروز رفتارهای این چنینی شده و در بازار هم شرایط مشابه دقیقاً روز های فروردین اردیبهشت خرداد همان  سال هاست !و بازاحتمالا  شاهدیم این سیاست پایدار نخواهد ماند یا باید توافق صورت گیرد و شاهدمتعادل شدن نرخ باشیم و یا تغییراتی در سامانه نیما باید رخ دهد …

این میان فقط رفتار حاکمیت و موج عقلانیت مهم  است  … رفتار حاکمیت در مواجهه با  اقتصاد می تواند در سرنوشت بازار سرمایه موثر باشد البته چند سالی می‌شود که قوه عقلانیت  دولت ها در مواجهه با بازار سرمایه و به طور کلی اقتصاد آزمون و خطا و به نوعی به بدترین شکل ممکن پیش رفته و نتیجه آن را شما امروز در تحولات ارزی و صف  خرید برای صندوق های طلا و انباشت عظیم سرمایه و انواع دلار و سکه و طلا در صندوق امانات میبینید
مردم به دولت و رفتار اقتصادی او  اعتماد ندارند و صد البته  فرصت سوزی دولت هم بی شمار بود …  در مقاطع گذشته دولت فرصت های تاریخی را برای حضور مردم در بازار سرمایه از دست داده است حضوری که می‌توانست امروز سپر تورمی و به نوعی مانع  هجوم جریان نقدینگی به دلار و سکه شود
تصور کنید از این طرف میز سهام های مختلف برای عرضه اولیه و یا پذیره نویسی ارائه می‌شد و تشکیل سرمایه صورت می گرفت و یا سهام پروژه پذیره نویسی می‌شد و نقدینگی را جذب خود می کرد ولی حالا  این پول در بازار های عجیب و غریب به سفته‌بازی جولان می‌دهد و میرقصد !
شما ببینید دولت ، چه دولت قبل و چه دولت فعلی با رفتار بزن در  روی در بازارسرمایه فضا را طوری به وجود آورده هیچکس با علم به اینکه این بازار ارزانترین دارایی در حال حاضر است به ان اعتماد نمی‌کند و ترجیح می دهد پول خود را به سکه و دلار بسپارد این دقیقاً نتیجه رفتار دولت است دولتی که در بودجه سر شرکت ها را می برید و آن زمان که نطق می کردند که می دانیم در بازار سرمایه چه اثری دارد و بازهم می‌بریدند باید به این روزها فکر می کردند و یا افراد کم سوادی که در مورد عوارض صادرات و اتفاقات مختلف دیگر سر بازار سرمایه را بریدند  و به عواقب ان فکر نکردند  و  امروز حرکات دلار و سکه چوب این کج رفتاری و بی اعتمادی است . امیدواریم  فقط وقتی قصد  تصمیم  گیری دارند  نگاهی به گذشته  داشته  باشند !!

بگذریم امروز هم حرف زیاد زدیم ولی کم کم  باید  شاهد  تحولات و اخبار مختلفی باشیم و این نکته  را هم  بگوییم بازار باید با اخبار پیش برود و صرف رسیدن  حجم و جریان پول کافی نیست  باید تقریبا بازار هر روز یک شوک خبری خوب  و مثبت  را داشته  باشد و این اتفاق مهمی است و منتظریم  ببینیم  چه می کنند و چه می شود  …

پالایشی ها در صدر

خبرهای مثبت در این گروه در خصوص تعدیل مثبت مجدد در گزارشات حسابرسی شده 1400 در کنار انتظار برای جهش سود امسال سبب شده تا سهام پالایشی صدر نشین شوند.

حجم ها در این گروه رو به افزایش است از شتران گرفته تا شبندر و شپنا و شبریز ولی در گروه پالایش احساس میکنیم فضای شتران و شبندر بیش از بقیه فراهم است و میتواند جالب باشد به زودی موج گزارش های بهتر حسابرسی شده و تحولات خوب 3 ماهه 1401 دراین گروه به بازار میرسد که میتواند باردیگر محرک قوی قیمت این گروه باشد اصلاح خوبی را داشتند و با دید کمی صبر جذاب هستند . با دید 2 ماهه قمیت های فعلی این گروه بازدهی نرمال و خوبی را خواهد داشت .

شپنا تا قیمت های بالای 700 تومان رشد کرد انتظارات از این سهم بالا بوده و هم بازار انتظار سود سازی خوبی برای سال 1400 و هم امسال دارد سهمی که تا قیمت های 720 تومان رشد و اگر این مقاومت را بشکند سقف قوی را شکسته است

شتران صف خرید سنگینی شد این سهم تا قیمت های 620 تومان جای رشد دارد سهمیکه همانطور که بارها اشاره داشتیم می تواند به سود بالای 90 تومانی در گزارش حسابرسی شده رسیده و برای امسال هم حداقل 110 تومان سود خواهد داشت

شبریز هم مثبت شد سهمی که تارگت قیمتی 2400 الی 2500 تومانی و حمایت قوی 2200 تومانی دارد این سهم اوضاع بنیادی خوبی داشته و در انتظار مشخص شدن سود پتروشیمی تبریز است نوسانگیری در این سهم  گزینه کم ریسکی می باشد

معادن دلاری

در نمادهای معدنی رشد قیمت دلار ازاد سبب شد تا نمادهای معدنی به خصوص  صادراتی های این گروه هم استارت رشد خوبی را بزنند

در فزرین سهم از کف قیمتی 620 تومانی برگشت اهداف قیمتی 680 الی 720 تومان فعلا در انتظار این سهم است فزرینی که شایعات سود 130 الی 140 تومانی برای سال جاری داشته و اصلاح خوبی کرده است

در نماد فملی هم که شایعات سود 120 تا 140 تومانی برای امسال دارد شاهد نوسانات مثبت بودیم این سهم اگر بتواند از سد قیمتی 760 تومانی عبور نماید رشد خوبی به میزان 10 الی 15 درصد خواهد داشت فملی مدت هاست با این مقاومت قوی درگیر می باشد

هرچقدر جلوتر میرویم وضعیت فولاد و فملی عجیب تر و خنده دار تر می شود فملی در این شرایط و با این تقاضای خوب برای محصولات در حال درجا زدن است  حتی امروز بورس کالا نیز بسیار خوب ظاهر شد  .

فاسمین به صف خرید رسید این سهم در صورت شکسته شدن سد قیمتی 2200 تومانی  تا سطوح 2500 تومان صعود می کند سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و انتظار های بالایی در خصوص رشد سود امسال دارد

ساختمانی ها هم بالا امدند

در ساختمانی ها شاهد رشد قیمتی و مثبت شدن شرایط عمومی این  گروه بودیم همانطور که پیش تر اشاره داشتیم سهام این گروه از دید تکنیکالی وضعیت بسیار خوبی دارند

ثنوسا به حمایت و کف قیمتی خود واکنش نشان داده و مثبت شد این سهم به دلیل اصلاح قیمتی شدیدی که داشت سعی در جبران بخشی از این افت قیمتی شدید خود می باشد ثنوسایی که احتمالا تا قیمت های 460 تومان یک برگشت داشته باشد

ثتران کف قیمتی 300 تومانی را بسته است سهمی که از همین سطوح جای برگشت روند را داشته و به نظر می رسد بازدهی خوبی به همراه داشته باشد این سهم اصلاح مناسب 20 درصدی را تجربه و در صورت برگشت روند اهداف 320 و 360 تومانی خواهد داشت

ثامید که در 3 ماهه حدود 30 تومان سود ساخته است در استانه قیمت های مقاومتی 160 تومان در نوسان است سهم جای افتی نداشته و سود سازی بالا مانع از افت قیمتی سهم می شود اما رشد سهم نیز منوط به شکسته شدن این مقاومت قوی می باشد تا سهم تا سطوح 180 تومان صعود نماید

سرمایه گذاری های خاص

در برخی سرمایه گذاری ها جو مثبت بازار سبب شد تا این گروه هم با رشد قیمتی و صعود خوبی همراه شوند

در ونیرو پس از شفاف  سازی در خصوص راه اندازی نیروگاه زنجان سهم بازگشایی شد سهمی که هدف قیمتی 340 الی 360 تومانی داشته و خبرهای خوبی از سهم به خصوص در زمینه درامد زایی بالا از طریق افتتاح این دو واحد نیروگاهی به گوش می رسد

تاصیکو با این شرایط فملی و فولاد و برخی زیر مجموعه ها قابل توجه است در سوی دیگر وغدیر هم به افت قیمت خوبی رسیده و جای خوبی است در کنار او تاپیکو با این سود های تقسیمی در زیرمجموعه ها قابل توجه می شود فارس را هم با دید میان مدت زیر نظر بگیرید هم مجمع خوبی دارد هم فاز خوبی خواهد داشت . بارها روی ومعادن و وامید هم تاکید شده و دیگر نیازی به تکرار نیست

وغدیر هم رشد خوبی را تجربه کرد سهمی که در صورت شکست مقاومت 1450 تومانی مهمان سطوح قیمتی 1600 تومان خواهد بود این سهم وضعیت بنیادی و سود سازی خوبی داشته و سود شرکت های زیر مجموعه سهم متحول شده است

وساپا پس از افت شدید اخیرش امروز را مثبت بود گمانه زنی های مثبتی باز از خودرویی ها در حال انتشار است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و اگر بهبهودی در جوخودرویی ها حاصل شود جای برگشت روند قوی خواهد داشت سهم بار دیگر در صورت برگشت سطوح 520 الی 560 تومان را به عنوان تارگت خواهد زد

فولادی ها داغ شدند

فولادی ها امروز کمی مثبت بوده و سعی داشتند لیدر بازار شوند سهامی که احتمال قطعی برق و کمبود محصول و افزایش نرخ را دارند ولی می شود  با گزارش ها به انها  توجه  بیشتری کرد  .

در این گروه فولاد مبارکه کمی مثبت شد اما سهم مقاومت قوی 1250 تومانی دارد از سوی دیگر ورق شرکت در بازارهای جهانی به دلیل تخفیف بالای روسیه افت شدیدی داشته است و فعلا فولاد باید با مقاومت قوی 1250 تومانی دست و پنجه نرم کند. فولاد را که دیگر نمیتوان چیزی گفت فقط در یک قلم از سود زیر مجموعه ها صنايع معدني فولاد سنگان خراسان از زیرمجموعه های فولاد در 12ماهه به سود 36673 میلیارد ریالی رسیده و 2 برابر مدت مشابه قبل است … نمیدانیم واقعا بازار دنبال چیست ولی در هر صورت این دو سهم جز کم ریسک ترین ها و ارزان ترین های بازار هستند و صد البته ریسک هم دارند ولی در مقابل شرایط قیمت واقعا ارزنده هستند

در فخوز وضعیت بهتر بوده و فروش و سود سازی این سهم در موقعیت خوبی قرار دارد فخوزی که تا قیمت های 620 الی 650 تومان جای صعود دارد این سهم اوضاع خوبی داشته به نظر می رسد با گزارشات فروش اخیرش انتظار ها را بالا برده است

فغدیر حمایت های خوبی می  شود اما از طرف دیگر عرضه ها هم در سهم بالا است سهمی که تا قیمت های 2200 تومان در صورت پابرجایی جو مثبت فولادی ها جای رشد دارد این سهم خریداران خوبی داشته و نیمی از خریداران سهم را حقوقی ها تشکیل داده اند

چهارگوشه بازار

غچین هم روند مثبت خوبی را در پیش گرفته است این سهم خبرهای جذابی دارد امروز سهم با فروش برخی دارایی ها همراه و شنیده می شود تجدید ارزیابی و تعدیل مثبت سنگین هم از بابت رشد شدید قیمت رب دارد غچینی که از دید بنیادی هدف 1500 الی 1600 تومانی را دنبال می کند

تپمپی  را بارها به دلیل تحولات شگرف شرکت های زیر مجموعه توصیه به خرید داشتیم این سهم امروز صف خرید و فردا به هدف 2000 تومان می رسد شکسته شدن این قیمت ها سهم را تا سطوح 2200 تومان و سپس 2500 تومان بالا می برد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و شنیده می شود در موج بی صعودی می باشد

شستا می تواند مجددا به قیمت های محدوده 110 تومان به شرط شکسته شدن قیمت های 102 تومان برسد سهم کف قیمتی 92 تومان را بسته است و در شرایط ایده الی به سر می برد شستا هم ان ای وی و هم سود سازی بالایی دارد و با پول های قوی نوسانات خوبی می دهد

در خودرویی ها میتوان به این گروه کمی بیشتر دل بست امروز خبرهای متفاوتی به گوش میرسد شنیده می شود  بحث فروش خودرو  بدون قرعه کشی و ازاد را مطرح میکنند و احتمالا  با رشد قیمت است . در سوی دیگر در بلوک  بازی این گروه جالب شده ولی خبرهایی که باید برسد هنوز نمیرسد و این موضوع حوصله بازار را سربرده
گویا بلوک های سایپا اماده شده و به زودی راهی بازار می شود و همین است که ورنا باردیگر مورد توجه است . در این گروه ورنا و خساپا شاید بیشتر مورد توجه باشند در سوی دیگر در سایر سهم ها نیز به نظر خکاوه مورد توجه است ولی بین خکاوه و خاور خاور را بهتر می بینیم .  خاور به نظر تکلیف حق تقدم ها  روشن شود  بازی خوبی را خواهد داشت

در پتروشیمی ها پارس وضعیت خوبی را در تقسیم سود داشته و همین امر شرایط خوبی برای سهم  رقم  زده است  . در این گروه مارون هم با سود لاله میتواند جالب و مورد توجه بازار باشد پترو شيمي لاله از زیر مجموعه های مارون در 12ماهه به سود 34336 میلیارد ریالی رسیده است که نزدیک به سود سال قبل بوده و 6 درصد بیشتر است به نظر مارون شرایط خوبی را دارد و میتواند جالب باشد . در سوی دیگر در بین اوره ای ها شیراز و به خصوص کرمانشاه را نیز کمی بیشتر و دقیق تر زیر نظر بگیرید یکی از گزینه های خوب بازار د گروه اوره است . به نظ رنوری و بوعلی هم  شرایط خوبی را دارند و فکر میکنیم  بتوان  به فارس هم  بعد از تقسیم  سود های خوب امیدواری بیشتری داشت شغدیر را هم  زیر نظر بگیرید

امروز بورس کالا  سیمان داغ  بود اکثر اعضای این گروه شفاف سازی کردند و گفتند که برق قرار است قطع شود و این موضوع جدی است ولی تا حدودی اکثر انها نیز اذعان دارند که با هماهنگی قرار است طوری پیش برود که کمترین اسیب را ببیند در سوی دیگر افزایش قیمت ها در بورس کالا تا حدودی میتواند جبران کننده این بخش باشد . در این گروه به نظر سفارس همچنان منطقی و خوب و جالب است و سهم خوبی در بازار است در سوی دیگر در این گروه گزینه های خوب را باید دنبال کرد سپاهان هنوز منطقی است سخوز سفانو و برخی دیگر همینطور ساروم و سکرما هم جالب هستند سشرق سهگمت و حتی سمازن هم قابلیت های خوبی برای رشد دارند  امروز قیمت ها  تا تنی 1 میلیون هم پیش رفت در حالی که میانگین  ماه های قبل زیر 500 است !

اما امروز خوب مثبت  بود و یک گزارش خوب از زیر مجموعه ها داشت کاني کربن طبس از زیر مجموعه های  کاما در 12ماهه 1035 میلیارد ریال سود خالص داشت و این عدد خوبی است

وتوشه  را امروز خوب خریدند گفته می شود  سهم  سرمایه گذاری خوبی در صندوق های طلا داشته و عاملی برای توجه  بازار به این  سهم شده است

بترانس را هم امروز خوب خریدند سهم واقعا اصلاح خوبی داشته و میتواند دراین  قیمت ها مورد  توجه  بازار باشد

در گروه دارو  پخش البرز این  وزها  صف خرید است  پخش البرز در فروردین با فروش۴۷۳۲ میلیارد ریالی مواجه بوده و اردیبهشت به 4732 میلیارد ریال رسید و 2ماهه 7532 میلیارد ریال شد. کل سال قبل شرکت ۷۷۹۳۹ میلیارد ریال بوده است به نظر میتواند در بین دارویی ها جالب باشد بازهم  روی تیپیکو دراین گروه تاکید میکنیم

 

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم