[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]
گزارش بازارامروزچهارشنبه 18 خرداد 1401
شجاعت دلاری ،تردید حجمی !
امروز اخرین روزهفته با تحولات دلار بازار کمی بهتربود و شکل شجاعانه تری گرفته بود . شجاعت در خرید و تردید در فروش …البته هنوز حجم معاملات کمی ذهن بازار و فعالان را درگیر خود کرده است ولی این تحولات و اتفاقات باعث شده تا حداقل فروشندگان بازار کمی عقب نشینی کرده و با حرص و ولع سهم نفروشند …
طی روزهای گذشته چند باری در مورد بیم ها و امیدها یا امیدواری ها و نگرانی های بازار صحبت کردیم هر چه جلوتر می رویم در وزن کشی بین این دو طرف به نوعی هم وزن امیدواری های بازار بیشتر می شود و هم بر نگرانی ها افزوده می شود هیچ کس نمی تواند بر نگرانی کاهش حجم معاملات بازار و یا تحولات منفی سیاسی چشم پوشی کند و از آن طرف تورم پیش رو و جذابیتهای افزایش نرخ ارز برای بازار سرمایه و تحولات بورس کالا به خصوص در این چند روز، باعث بروز و امیدواری هایی برای بهبود در بازار شده است دیروز هم عرض شد که حالا که بازار اصلاح کرده و در نقاط جذاب قرار دارد هر جرقهای میتواند تغییر روند بازار و فرار از این فاز را رقم بزند و اصلاح بازار را به پایان برساند. از بورس کالا گفتیم که به نظر منشاء تحولات مثبت بازار امروز هم بخشی در همین بورس کالا بود اول از هر چیز کمی در مورد اصل موضوع توضیح بدهیم از قدیمالایام بر این نظریه پافشاری میکردیم که همیشه جریان پول باهوش یا اسمارت مانی ها در بورس کالا خود را نشان می دهند و به نوعی تحولات آتی را پیش بینی می کنند یا بهتر است بگوییم اطلاعات دست اول و بهتری دارند … از همینرو معاملات بورس کالا می تواند مبنای خوبی برای تصمیم گیری تحلیلگران بازار باشد .
طی روزهای گذشته به خصوص دیروز افزایش نرخ و رقابت از سطح قیمت پایه بین 5 تا15% قیمت را شاهد بوده و حجم معاملات در این بازار هم طی ۳ الی ۴ روز کاری گذشته افزایش چشمگیری داشته است بگذارید به ماجرا کمی ساده تر نگاه کنیم و موضوع را پیچیده نکنیم. دولت دلاری را مبنای معاملات بورس کالا قرار داده به نام دلار نیما … همین دولت ارز ۴۲۰۰ را که تا مدتها ناموسش بود کنار گذاشت و ناموس جدیدی پیدا کرده به نام نیما ! به این کیس جدید چسبیده و حاضر به هیچگونه تغییر منطقی و عقلانی در آن نیست و نتیجه چه میشود. با اولین تنش سیاسی و البته رفتارهای تورمی و تورم انتظاری اختلاف دلار نیما و بازار آزاد به نزدیک ۳۵ درصد می رسد اختلافی که تا همین چند وقت پیش در محدوده ۷ تا ۱۰ درصد بود اما چون دولت به واسطه گره خوردن اقلام اساسی سفره مردم حاضر به تغییر در نرخ نیما نیست به این سطح از اختلاف رسیده و این فضا را رقم زده است که این طور صف برای خرید کالاها تشکیل می شود . به خاطر بیاورید در بین نوشته ها همین اختلاف بین دلار نیما و بازار آزاد علاوه بر اینکه نگرانی بازار بود و اثرات آن را در قیمت سهم گذاشت کم کم به یک امیدواری تبدیل میشود و یک پتانسیل ویژه برای بازار خواهد بود که البته مشابه آنرا در سالهای ۹۷ شاهد بودیم
از روزهای گذشته شاهد بودیم اختلاف دلار بازار آزاد و نیما ۳۰ تا ۳۵ درصد بوده و باعث به وجود آمدن شرایط ویژه در بورس کالا شده
بهطوریکه قیمت پایه محصولات در بورس کالا و البته بسیاری از قیمت های مختلف با نرخ دلار نیما بالا و پایین میشود و نرخ پایه در بورس کالا ۲۴۵۰۰ است
اینجاست که برخی از بیرون این نرخ پایه را می بینند و پیش خود میگویند ! بده بزنیم و این فرصت بده بزنیم را از دست نداده و نمی دهند و حتی حاضر می شوند کالایی که با نرخ دلار نیمایی یعنی ۲۴۵۰۰ نرخ گذاری شده را تا ۱۵ درصد بالاتر بخرند چرا که انگار دارند تخفیفی روی نرخ دلار دریافت می کنند و همین موضوع باعث بروز رقابت و افزایش حجم معاملات در بورس کالا شده است .
نکته ای که بسیاری به آن اشاره میکنند این است که این حرکت رقابت گونه در بورس کالا به خودی خود نشان میدهد فعالان اقتصادی هم چشماندازی برای افت نرخ ارز متصور نیستند و حتی حاضرند کالاها را با نرخ ۳۰ هزار تومانی دلار نیز خریداری نمایند و این اتفاق مهم و بزرگی است اما اتفاق مهم تر و خاص ترین این است که این رویداد نمی تواند برای مدت طولانی باقی بماند و تجربه سال ها و بارهای قبل به خوبی موضوع را نشان داده اما نمیدانیم چرا هر مدیر دولتی که می آید میخواهد یک بار این گزاره غلط را خودش هم تست کند و متوجه شود که غلط است …
اما موضوع برای بازار چه اثری دارد اثرات تغییرات ارزی به طور کلی در بازار به دو شکل خود را نشان می دهد یک بعد روانی موضوع است که دلار ۳۲ هزار تومانی و این نرخ خاص و این اتفاقات عجیب و اینکه همه جور دارایی در حال افزایش بوده و بازار که منطقی ترین و اصیل ترین و واقعی ترین دارایی را دارد در حال کاهش است باعث شده تا کمی تردید در فروشنده ها ایجاد شده و افزایش شجاعت خریداران را رقم می زند … این حالت اول و شکل اول را امروز هم در بازار مشاهده کردیم اما اثر دوم اثری است که کم کم و نرم نرم در صورتهای مالی شرکت ها پدیدار می شود پدیده بورس کالا و افزایش نرخها در آن پدیده ناگهانی نیست و به تدریج خود را در گزارشهای ماهانه نشان خواهد داد و این اثر ماندگار قوی برای بازار خواهد شد .
و اما حرف اخر …
نمیدانیم باید به چه درجه ای برسی که این حجم وقاحت و بی تدبیری را داشته باشی ! در شرایطی که حرکت اخیر عرضه برخی خودرو ها در بورس کالا روزنه ای از سرو سامان دادن به این بازار و شفافیت آن و همچنین کوتاه شدن دست دلالان در این صنعت را می گشود . ناگهان وزارت صمت که خود را متولی سرو سامان دادن به این بازار میداند در اقدامی غیرمنتظره و غیرمعمول و تعجب برانگیز که بیشتر نشان از حرکت در زمین بازی دلالان خودرو و فرار از شفافیت است اقدام به لغو این اتفاق نمود تا یک باردیگر برهمگان روشن شود وزن منافع مافیای این صنعت بر صنعتگران و سهامداران ارجح تراست
این یک فاجعه ی تمام عیار است که به طرزی آشکار مقدمات سرقت از جیب سرمایه گذاران و میلیونها سهامدار صنعت خودرو به جیب دلالان صورت میگیرد
به واقع باید پرسید چه کسانی پشت این تصمیمات هستند؟؟ وزارت صمت که باید در سمت سرمایه گذار و صنعتگر باشد چرا در نقطه مقابل انها قرار دارد چه کسی باید از حق و حقوق سرمایه گذار در این مملکت دفاع نماید؟؟
ببنید هر جا شفافیت به درجه ای معقولی رسیده برخی ازان فرار میکنند . شفافیت درست روبروی فساد قرارداد و این دقیقا چیزی است که از وضعیت فعلی فروش خودرویی ها به چشم نمی خورد ولی راه حل کنسل کردن بورس کالا نبود و این بدترین و تلخ ترین اتفاق بود .
سیمانی های قدرتمند
سیمانی ها در موقعیت خوبی قرار دارند سهامی که ظاهرا به دلیل احتمال کمبود سیمان ناشی از قطعی برق با افزایش نرخ خوبی همراه می شوند در بورس کالا سیمان تا مرز 900هزار تومان پیش رفته و در بازار خرده فروشی هر پاکت سیمان تا 60 هزار تومان امده است عددی که تا همین چند وقت پیش کمتر از 40 هزار تومان بود ! حرکت سیمان در بورس کالا دیروز و امروز گروه را مثبت کرده است . علاوه برموارد قبلی یعنی مثلا سفانو و سپاها و سفارس سمازن و برخی دیگر شاید سشرق و سهگمت هم کمی با دید ریسک پذیری بالاتر بتوانند مورد توجه بازار باشند و این نکته مهمی است بهنظر این گروه همچنان حرکت میکند و میتواند جالب باشد
در سیمان سپاهان سهم با صف خرید همراه شد این سهم با عبور ازقیمت های 1000 تومان به سمت سطوح قیمتی 1100 تومان در حرکت است سهمیکه وضعیت بنیادی خوبی داشته و با رشد قیمتی به سمت سطوح 1200 الی 1250 تومانی می رود سهم شایعات سود 200 تومانی دارد
در نماد سیمان شاهرود سهمی با توان سود سازی 450 تومانی بالاخره سهم صف خرید شد سهمیکه با پی بر ای 6 ارزش ذاتی 2800 تومانی داشته و در کف حمایتی قرار دارد سهم دو هدف 2500 و سپس 2800 تومانی را در پیش رو داشته و بازدهی خوبی در دل سهم است با انتشار صورت های مالی 3 ماهه بازار به توان سود سازی بالای این سهم پی خواهد برد
سفارس ارام ارام به سمت قیمت های 2200 تومان به عنوان هدف خود در حال پیشروی می باشد سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت رشد قیمتی خوبی در پیش رو دارد سفارس هم وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی ارامی را در پیش گرفت
ساروم را هم باید زیر نظر گرفت ساروم در فروردین 979 و اردیبهشت 846 میلیارد ریال فروش داشته است 2 ماهه 1826 میلیارد ریال فروش داشت و مشابه سال قبل 1168 میلیارد ریال بود
سمازن هم شرایط خوبی را دارد سمازن در اردیبهشت 1048 میلیارد ریال ، فروردین 756 میلیارد ریال ، اسفند 966 میلیارد ریال فروش داشته است و 5 ماهه 4438 میلیارد ریال فروش داشت مدت مشابه قبل این عدد 3271 میلیارد ریال بوده است
در این گروه مجمع سابیک برگزار شد فکر میکنیم بعد از بازگشایی گزینه قابل بررسی تری باشد
دارویی های ویتامینه
در دارویی ها شاهد روند صعودی خوبی بودیم این گروه با اقبال خوبی همراه و روند مثبتی دارند سهام دارویی همچنان بازدهی خوبی در دل خود خواهند داشت به نظر گزارش این گروه در ماهانه و 3 ماهه می تواند قابل توجه باشد .
در دارویی دانا سهم بار دیگر با صف خرید همراه شد انتظارات برای سود سازی امسال سهم بالا رفته و این سهم دارویی در موقعیت خوبی قرار دارد دانا در صورت عبور از سد قیمتی 4200 تومانی مهمان سطوح قیمتی 4600 تومان خواهد بود ددانا در داروی های حساس و پرتقاضایی فعال است و میتواند جالب باشد .
در دجابر هم اوضاع خوب است سهم از کف قیمتی خود برگشته و بار دیگر میل به رشد قیمتی تا سطوح 1250 تومان دارد این سهم توان رشد خوبی داشته و صعود خوبی در پیش رو دارد دجابری که به واسطه رشد قیمت دارویی دانا با رشد ارزش دارایی ها همراه شده است
دارویی فارابی در کف قیمتی قرار دارد سهم برای سال 1400 به سود بالای 140 تومانی رسیده است برای سال جاری سهم توان سود سازی بالای 200 تومان را دارد سهمی که کف قیمتی 1200 تومانی و مقاومت 1400 الی 1500 تومانی را دنبال می کند بازگشایی سهم میتواند جالب باشد
بازهم روی تیپیکو و وپخش صحبت میکنیم و در کنار این دو شفادارو هم گزینه خوبی است و جذاب است برخی از درازک و دابور هم صحبت میکنند ولی روی هلدینگ ها تیپیکو و شفادارو گزینه های بدی نیستند شفا واقعا ارزنده است ولی سهامداران عمده بدی دارد شفادارو بنیادی خوبی داشت و امروز صف خوبی بود .
ساختمانی ها و دور برگشت
در نمادهای ساختمانی شاهد برگشت روند خوبی در این گروه بودیم ساختمانی هایی که وضعیت خوبی به خصوص از دید تکنیکالی داشته و رشد قیمتی میان مدتی خوبی خواهند داشت . در بازار کم کم این گروه به واسطه دارایی محور بودن مورد توجه است و میتوان شرایط را خاص تر کرد به نظر در ساختمانی ها ثاخت و ثالوند و ثبهساز و ثامید شرایط قیمتی و سود سازی خوبی دارند و میتوانند مورد توجه بازار باشند
در ثغرب بار دیگر شاهد روند صعودی خوبی در این سهم بودیم ثغرب همچنان در انتظار فروش یکی از زمین های ارزشمند شرکت می باشد این سهم ساختمانی اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت می تواند به شکسته شدن قیمت های 620 تومان ورشد تا سطوح 700 تومان بیاندیشد
ثمسکن بازگشایی مثبت و خوبی داشت سهمی که مقاومت 360 تومانی داشته و در صورت شکست این سطوح رشد بیشتر قیمتی تا سطوح 420 تومان را دنبال خواهد کرد این سهم ساختمانی به واسطه رشد قیمت سهام شرکت های زیر مجموعه با اقبال خوبی همراه شده است
ثاخت به کف قیمتی حمایتی 200 تومان واکنش مثبت داشته و به مسیر صعودی برگشت این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت جای صعود خوبی دارد این سهم بار دیگر به سمت دو هدف قیمتی 220 و 250 تومانی حرکت خواهد داشت
سرمایه گذاری های ارام
در نمادهای سرمایه گذاری شاهد ارامش در سهام این گروه بودیم سرمایه گذاری هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت رشد خوبی خواهند داشت
شستا با روند صعودی و نوسانات مثبت همراه شد این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و می تواند بار دیگر به قیمت های 110 تومان بازگردد کف قیمتی سهم در سطوح 92 تومان بسته و سهم مستعد رشد قیمتی خوبی در میانمدت است
در ونیکی سهم به قیمت های 920 تومان نزدیک شده است سهم هم سود سازی بالایی دارد هم افزایش سرمایه جذاب این سهم تا قیمت های 1000 تومان فعلا جای نوسان دارد اما اگر پتانسیلی در سهم فعال شود رشد قیمتی خوبی را شاهد خواهیم بود
برای وتوسم انتظار سود سازی بالایی می رود سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و گزارشات اخیرش نشان داد سهم پتانسیل های بنیادی خوبی دارد این سهم تا قیمت های 460 الی 520 تومان در صورت عبور از قیمت های مقاومتی فعلی 420 تومانی جای رشد دارد
خودرویی ها و تلاش برای رشد
در نمادهای خودرویی وضعیت متعادل و مثبتی را شاهد هستیم سهامی که همچنان در انتظار مشخص شدن پتانسیل اصلی خود یعنی فروش بلوکی سهام دو غول خودروساز هستند البته امروز تحولات بورس کالا کمی چالش برانگیز بود و نشان میداد چقدر اوضاع در خودرویی ها پیچیده است .
شایعات در بازار زیاد شده است و برخی از اعلام روز شنبه قیمت بلوک سایپا صحبت میکنند در سوی دیگر بازی این گروه خاص . جالب شده و گزارشی هم بد نیستند . در این گروه خاور واقعا جالب عمل کرد حالا خودرویی با پی به ای 4 نداشتیم که داریم خاور در 12ماهه اصلی و تلفیقی به سود 395 ریالی رسیده است
سهم در 9ماهه 150 ریال محقق کرده
نکته مهم درگزارش 3 ماهه 2519 میلیارد ریال سود عملیاتی و 6 ماهه 4542 میلیارد ریال سود عملیاتی داشته و9ماهه 9746 میلیارد ریال شد و هزینه های مالی و مالیات کمی از سود کم کرده و سهم 5440 میلیارد ریال سود خالص داشت . در 12ماهه در یک رشد قابل توجه سود عملیاتی 22969 و سود خالص 14363 میلیارد ریال شده است .در خاور گزارش عالی 12 ماهه و گزارش مثبت 2 ماهه سبب شد تا سهم با روند صعودی همراه شود شنبه خاور باید به مصاف قیمتی 180 تومانی برود سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت رشد قیمتی خوبی را تجربه خواهدکرد
در ایران خودرو کف قیمتی 200 تومانی خوب بسته شده و سهم حمایت خوبی می شود این سهم خریداران خوبی برای بلوک خود دارد و تنها مانده قیمت گذاری که برای بازار بسیار مهم است سهم تا قیمت های 220 تومان فعلا جای نوسان را دارد. خودرو هم رشد چشم گیری در گزارش فروش داشت در گزارش تکمیلی اصلاحی 12ماهه به فروش۱,۰۹۷,۸۷۷ میلیارد ریالی رسیده است در کنار این موارد ورنا خوب حرکت کرده است ولی فکر میکنیم خگستر را هم باید زیر نظر داشت سهم بدجوری اصلاح کرد
زامیاد 900 تومانی ریسک کمی دارد 2 ماهه اخیر فروش های سهم عالی بوده و سهم جای رشد قیمتی میان مدتی خوبی دارد زامیادی که با این فروش ها انتظار می رود گزارش 3 ماهه خوبی داشته و از طرف دیگر وضعیت تکنیکالی سهم نیز مساعد دنبال می شود
چهارگوشه بازار
فاما تا استانه صف خرید رفت تثبیت شدن سهم در سطوح بالای 1000 تومان می تواند سهم را تا قیمت های 1100 الی 1200 تومان هم بالا ببرد فامایی که خبر مهمش قرار داد با دولت در خصوص تامین الکترود های جوشکاری مسکن ملی و افزایش سرمایه می باشد
ولصنم صف خرید سنگینی را تجربه کرد سهمی که هدف قیمتی 300 الی 320 تومانی داشته و رشد قیمتی میان مدتی خوبی دارد این سهم با شایعات تجدید ارزیابی و فروش سهام سرمایه گذاری اتیه دماوند همراه می باشد
در فلامی برگشت خوبی از کف قیمتی 1800 تومانی را شاهد بودیم این سهم شایعات افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی از طریق زمین های خاوران خود دارد کارخانه شرکت به قزوین منتقل و شرکت قصد تجدید ارزیابی سنگینی را دارد شایعه شده افزایش سرمایه سهم حدود 1000 تا 1200 درصد می باشد
فضای بورس کالا کمی شرایط را برای فملی و فولاد در اردرها بیشتر کرد این دو منتظر گزارشها هستند که شنیده می شود فملی 145 و فولاد 280 تومان سود دار د و این اعداد اعلام شود کمی فضای سهم تغییر میکند .
امروز اسیاتک و های وب شرایط خوبی را داشتند و با این سود و افزایش سرمایه شاید ریسک های وب کمتر باشد
کزغال امروز بارها عرضه شد و صف شد ولی در هر وصرت در بهترین حالت با این رشد نرخ شمش میتوان به سود 3000 ریالی در این سهم نیز فکر کرد ولی در کل چالش کزغال زیاد است . در این بین خود تاصیکو هم با توجه به تحولات بد نیست
شسپا امروز حجم خوبی داشت شسپا یک فروش خوب را در اردیبهشت ثبت کرد
سهم فروردین به فروش ۸۶۳۵ میلیارد ریال رسیده بود اردیبهشت با رشد 15751 میلیارد ریال فروش داشت 2ماهه به 24386 میلیارد ریال رسیده است و مدت مشابه این عدد 16975 میلیارد ریال بود
فروسیل مشتریان خوبی بلوکی را دارد و به نظر بهتر است سهم را کمی بیشتر زیر نظر گرفت .
فاذر امروز شرایط ویژه ای داشت به نظر فاذر با دید میان مدت خبرهای خوبی دارد ولی در نوسان هم یک باردیگر به سمت 1150 و 1200 ریال حرکت میکنند .
تفارس هم همچنان صف است برخی فکر میکردند دوباره امروز عرضه می شود ولی امروز سفت و سخت تر پیش رفت
حکشتی امروز روز خوبی را داشت و صف خرید شد به نظر ان فشار فروش روز قبل که ناشی از فروش برخی افراد حقیقی بود از سر سهم برداشته شده و میتواند شرایط خوبی را داشته باشد . حسینا و حتاید و حخزر هم شرایط خوبی دارند حخزر به نظر بازی خوبی را بعد از گزارش خواهد داشت در 12ماهه سود تلفیقی 1342 ریال و در سود اصلی این عدد 1348 ریال سود بوده است.
اخر هفته خوبی داشته باشید فکر میکنیم اخر هفته پرخبری را داشته باشیم …
[/ihc-hide-content]


