جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزسه شنبه 17 خرداد 1401

گزارش بازارامروزسه شنبه 17 خرداد 1401

نوید خاندوزی
ژوئن 7, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروزسه شنبه 17 خرداد 1401 

رقص پا وسط رینگ ! 

امروز کمی بازار زخم های دیروز را التیام بخشید و دراین راند سنگینی که چند دور زیر مشت و لگد فروشنده ها بود امروز کمی بهتر شده بود و شروع میکرد که رقص پاکند ولی هنوز تردیدهای جدی نسبت به بازار وجود دارد البته این تردیدها را باید در کنار روند قیمتی دید روندی که نشان میدهد اوضاع میتواند بهتر شود ولی همچنان تردیدهایی با توجه به افت حجم وجود دارد  . البته  بسیاری معتقدند این  طبیعی است  و روزهای بعد  بهتر می شود  .

بازار به نقاطی رسیده که باید همه گفت در حال حاضر همه جور  اتفاق و رویداد منفی  در آن لحاظ شده . از قدیم عاشق این جمله بودیم که میگفت همه چیز خود را در قیمت سهم نمایش میدهد و به نوعی پیشخور کردن اخبار منفی و مثبت بازار هم تا حدودی با همین شکل و شمایل می توانست بروز کند اگر این فرض را بپذیریم که در حال حاضر نیز همه چیز خود را در قیمت سهم نمایش دو شکل رفتار را در بازار می توان تجزیه و تحلیل کرد رفتار اول رفتار ترس گونه و به نوعی جو بازار و حرکت دسته جمعی در خرید و فروش هاست  که از  دید ما روز  دوشنبه و تا حدودی اول وقت امروز شاهد آن بودیم فروشنده‌ها بدون دلیل خاصی و بدون تحلیل مشخص فقط بابت اینکه چون می فروشند ما هم بفروشیم دست  به فروش سهم زده و نقد می‌کنند . به واقع  دلیل صف فروش دیروز خودرویی ها و صف خرید امروز برخی از انها چیست !! استدلال آنها این است که جلوی زیان را گرفتن خود منفعت است که البته نمی‌توان گفت استدلال درستی  نیست چرا  که  در بازار ما در بسیاری از اوقات این سناریو و این استراتژی جواب داده است ولی در کل فاز این فروش ها عمدتا منطقی نیست و از سر جو و فشار روانی بازار است  …

اما موضوع اصلی این است که این دسته از فروشندگان بدون توجه به شرایط و تحلیل بنیادی و فضای فعلی و حتی تحلیل های نموداری سهم می فروشند که به نوعی در دل آنها خستگی ناشی از نگهداری سهم و فضای این چنینی هم دیده می‌شود که جو بسیار منفی و فاز نسبتاً سنگین فروش را  تشدید میکند . برای رفع این موضوع باید  اذعان داشت جریان  پول علاج کار نیست و نیاز به شوک   های خبری دارد که دیروز هم چند باری نوشتیم این شوک باید به بازار وارد شود تا بتواند از این مرحله و از این شرایط عبور کند و تنها و جریان پول و حمایت های روی تابلو که این چند روز شاهد آن بودیم این موضوع محقق نمی شود . صدالبته در گرفتن  زهر فروش موثر است ولی بازی اصلی و کنده شدن از این نقاط به این شوک های خبری بستگی دارد  …

پس اگر می خواهیم تابلو را به همراه جو بازار تحلیل کنیم باید ابتدا بر این ترس فروش غلبه کرده و بعد با رو شدن اخبار مثبت و جو مثبت شرایط کمی تغییر کند و بسیار جالب است که در بسیاری از اوقات موج خبرهای مثبت انگار با نمودار های بازار هم همراه شده مثلاً هیچ تعجب نیست اگر آخر این هفته خبر های مثبت خودروی و یا اخبار دلاری و …  به بازار برسد چرا که بنیادی و از نظر نموداری و تکنیکالی هم بازار جایی است که باید با خبر ها و اتفاقات واکنش نشان داده و برگردد

اما نکته دوم و یا بحث دوم این است که قاعده همه چیز خود را در قیمت نشان میدهد این است  که برای بررسی این سناریو باید فضای بیرونی را هم در نظر گرفت بسیاری معتقدند ریزش ۲۰ تا ۲۵ درصدی اخیر بازار بسیاری از خبرهای منفی بازار را پیش خور کرده و به نوعی این خبرها خود را در قیمت سهم نشان داد و حالا نوبت به آن رسیده که با تغییر فاز احتمالی اخبار فضا کمی تغییر کند البته از نظر محاسباتی هم بسیاری معتقدند ریزش اخیر بازار با فضای بنیادی اقتصاد کشور همخوانی ندارد زمانی قیمتهای انواع محصولات که در بازارهای جهانی و در بازار داخلی ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر از حالا بود ، نرخ دلار در محدوده ۲۷ هزار تومان قرارداشت ،  نفت ۷۰ دلار را آرزو می کرد و خلاصه قیمت‌های جهانی این قیمت های امروز نبود .تازه در مقطعی که سودی هم در دل شرکت ها مثل امروز وجود نداشت و به مجامع انقدر نزدیک نبودیم قیمت سهام بالاتر بوده  و امروز که در این  فضای خاص هستیم  پایین تر بوده  و این درست  حرف بسیاری از فعالان  بازار است  که از روی جو  نفروشید و به  فضا دقت کنید  …
و حرف آخر اینکه اگر فرض کنیم بازار دقیقاً با فاز تکنیکال حرکت کرده و به1600  رسیده ، واکنش نشان داده و اصلاح کرده و حوالی 1490  دوباره واکنش نشان می‌دهد!  اگر این فروض و حرکات تکنیکال را بپذیریم و قبول داشته باشیم به نظر مقطع فعلی اگر اتفاق عجیبی رخ ندهد  حداقل به نقاط فروش نباید فکر کرد باید کمی صبور بود و تحمل کرد کسانی که در بازار بتوانند طی این روزهای سخت و کشنده کمی صبر و تحمل و البته نگاه تحلیلی خود را گسترده تر کنند به نظر شرایط  منطقی‌ترین را خواهند داشت از همین رو نه به عنوان یک پیش بینی بلکه به عنوان یک فرض فکر می کنیم بازار اگر بخواهد نموداری هم رفتار کند به نقاطی نزدیک شدیم که بتواند واکنش منطقی و نسبی را بروز دهد . همه این موارد را گفتیم و حرکت اخیر دلار هم نشان میدهد که بازار سرمایه چه میزان از سایر دارایی ها عقب تراست و این میتواند  نکته  خاص و مهم  ماجرا باشد  . شاید عاملی که باعث و بانی این  حس مثبت و برگشت  بازار شود همین خبرهای ارزی باشد و شک نکنید  با  توجه  به رویدادهای فعلی بورس کالا این حس کم کم به  بازار هم منتقل می شود  . فردا  سعی میکنیم در مورد  بورس کالا و رویدادهای ان  مفصل تر صحبت کنیم  .

بگذریم و سراغ  بازار امروز برویم که به نظر وقتش بود که کمی ازاین  فضا  فاصله میگرفت و بهتر عمل میکرد . البته  فکر میکردیم  اوضاع  بهتر پیش برود و کمی فضای  امروز پر عرضه تر باشد و از نیمه دوم  بازار امروز و فردا  این  روند  بهبود  یابد ولی خریدار عجله داشت  امروز خوب خرید. البته هنوز معمای کاهش حجم  را داریم و این نشان میدهد پای بازار در حرکات  بعد  بسیار لغزان خواهد بودو قطعا  با قدرت گام برنخواهد داشت

برای فردا  جو نمیتواند خیلی منفی باشد ولی این شرایط فعلی برای حفظو ثبات  به خبرها و اتفاقات  مثبت نیاز دارد و بدون ان خیلی زود گیسش می افتدوبه حاشیه خواهد رفت  .

سیمانی های صدر نشین

در سیمانی ها ها رشد قیمتی و اقبال خوبی را شاهد بودیم به طوری که امروز اکثر نمادهای سیمانی با اقبال و رشد قیمتی همراه شدند

این گروه خرداد و تیر خوبی در بورس کالا میتواند داشته باشد در این گروه به نظر رشد قیمت محصولات سیمانی را داریم و این یعنی شرایط فروش و رشد قیمت میتواند جالب شود البته قطعی برق هم هست ولی سال قبل نیز این مقاطع فروش خوبی ثبت کرد .

دیروز ستران گزارش داد این سهم نیز گزارش خوبی داشت ستران در 12ماهه تلفیقی 3775 ریال و در سود اصلی این عدد 3094 ریال بوده

در این گروه سپاهان سخوز سفانو سهگمت سمازن بنیادی ترهستند و البته سفارس هم یکی از به قیمت ترین گزینه های بازار در مقطع فعلی و میتوان به گروه توجه بیشتری کرد در سفارس سهم بار دیگر نیت رشد تا قیمت های 2200 تومان را دارد سهم هم از سود سازی بالایی برخوردار و هم توان صعود خوبی در میان مدت دارد ان ای وی سهم نیز به واسطه رشد قیمت سهام شرکت های زیر مجموعه رشد خوبی داشته است

سشرق هم با نوسانات مثبت همراه و به سوی قیمت های بالای 800 تومان صعود کرد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد قیمتی مناسبی را تا سطوح 920 تومان خواهد داشت این سهم امسال ازسود سازی بالایی برخوردار و همچنان در انتظار فراهم شدن شرایطی برای عرضه سیمان سفید زیر مجموعه خودمی باشد

سخوز به سمت قیمت های 2400 تومانی در حرکت است این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی تا سطوح 2600 الی 2800 تومان خواهد داشت توانایی تعدیل مثبت سنگین در کنار افزایش نرخ فروش صادراتی کلینکر به عراق سبب توجه بازار به این سهم شده است

 

پالایشی ها و برگشت مسیر

در نمادهای پالایشی شاهد برگشت روند در سهام این گروه بودیم به طوری که پالایشی ها بعضا تمایل به روند مثبت داشتند

در این گروه گزارش شبریز هم نه این که بد باشد ولی چنگی به دل نمیزد شبریز در گزارش 12ماهه بدون سود پتروشیمی تبریز به ازای هر سهم 5184 ریال سود محقق کرده است
شبریز 9ماهه 48438 میلیارد ریال سود عملیاتی و 41036 میلیارد ریال سود خالص داشت در 12ماهه سود عملیاتی 60658 و سود خالص 51842 میلیارد ریال بوده است در این گروه شبریز البته 7000 ریال سود با پتروشیمی تبریز خواهد داشت و برخی از یک تعدیل 12 تا15% در سهم صحبت میکنند ولی امادگی هر چیزی را باید داشت حتی با سود های فعلی هم به نظر شبندر و شپنا و شتران هم بد نیستند ولی بازار بی تفاوت ده و دیگر کسی به این گروه به دید قبل نگاه نمیکند

در شبندر حمایت 860 تومانی عمل کرده و این سهم با برگشت روند همراه شد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و رشد خوبی را تا سطوح 920 تومان در پیش خواهد گرفت ارزش ذاتی نهایی سهم قیمت های 1000 تومان است

در شتران هم کف قیمتی 500 تومانی بسته شده است سهمی  که با این توان سود سازی که برای سال 1400 نشان داد و احتمال تعدیل مثبت بیشتر در گزارش 12 ماهه در موقعیت خوبی قرار گرفته و صعود احتمالی را تجربه خواهد کرد هدف سهم در صورت رشد قیمتی سطوح 560 الی 620 تومان است

در نماد شپنا تنها سهم مانده از این  گروه که صورت های مالی خود را هنوز منتشر نکرده است شاهد نوسانات مثبت بودیم فعلا همانطور که اشاره داشتیم سهم در رنج قیمتی 650 الی 720 تومان در نوسان می باشد

سرمایه گذاری های خوش شانس

در گروه سرمایه گذاری ها شاهد روند مثبت و عالی در برخی سهام این گروه بودیم سرمایه گذاری های خوش شانسی که در مدار صعودی قوی قرار گرفتند

در نماد وپترو رشد قیمتی سهم ادامه داشته و این سهم به قیمت های 1250 تومانی نزدیک شد سهمی که رشد خوبی را تجربه و بازدهی خوبی داده و به نظر می رسد فردا در سطوح مقاومتی قوی 1250 تومان به تعادل برسد

ورنا بالاخره صف خرید را به خود دید اصلاح قیمتی بالا سبب شد تا سهم امروز با برگشت روند همراه و صعودی شودورنایی که تا قیمت های 560 تومان جای صعود دارد این سهم اوضاع واحوال بنیادی خوبی داشته و اگر وضعیت فروش سهام خودرویی ها مشخص شود یمی از سهامی است که نفع بالایی ازاین امر می برد

صدر تامین هم با نوسانات ارام به سمت قیمت های 1200 تا 1250 تومان پیش می رود این سهم اوضاع خوبی داشته و رشد میان  مدتی خوبی دارد وضعیت شرکت های زیر مجموعه سهم مطلوب و با دید میان مدت امید به شکسته شدن مقاومت 1400 تومانی در صدر تامین می رود

انتظار طولانی خودرویی ها

در نمادهای خودرویی شاهد انتظار طولانی سهام این گروه بودیم خودرویی هایی که همچنان در تب و تاب مشخص شدن نرخ گذاری بلوکشان در نوسان هستند.قیمت اعضای این گروه به جایی رسیده که دیگر فروشنده نمیتواند چندان منطقی و مناسب حرکت کند

سایپا 180 تومانی میل زیادی به افت قیمتی بیشتر از خود نشان نمی دهد سهمی که می تواند از همین سطوح به قیمت های 220 تومان در صورت انتشار خبری مثبت رشد داشته باشد سایپا وضعیت بهتری به دلیل بلوک 40 درصدی ارزشمند خود دارد

پارس خودرو هم به کف قیمتی 100 تومانی رسیده است سهمی که اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت رشد قیمتی خوبی خواهد داشت سهم همچنان اهداف 120 الی 125 تومانی را دنبال می کند

خکاوه با رشد قیمتی به سطوح 1000 تومان رسید سهمی که وضعیت خوبی داشته وگزارش اخیر 12 ماهه اش امید ها را در این سهم افزایش داده است سهمی که رشد قیمتی یک سره و تندی را در حال تجربه می باشد

خاور امروز واقعا  با  گزارش خود همه  را متعجب کرد  و البته  صف خرید شد  خاور در 12ماهه اصلی و تلفیقی به سود 395 ریالی رسیده است
سهم در 9ماهه 150 ریال محقق کرده
نکته مهم درگزارش 3 ماهه 2519 میلیارد ریال سود عملیاتی و 6 ماهه 4542 میلیارد ریال سود عملیاتی داشته و9ماهه 9746 میلیارد ریال شد و هزینه های مالی و مالیات کمی از سود کم کرده و سهم 5440 میلیارد ریال سود خالص داشت
در 12ماهه در یک رشد قابل توجه سود عملیاتی 22969 و سود خالص 14363 میلیارد ریال شده است . به نظر سهم  رشد خوبی را خواهد داشت ولی بازی اصلای تازه  بعد از عرضه حق تقدم هاست

 

چهارگوشه بازار

خبرهایی در خصوص در پیش بودن صدور محوز افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی در پارس سوییچ و سود 300 تومانی سبب شده تا قیمت های 1600 تومان تبدیل به حمایت قوی در سهم شود سهمی که در کف قیمتی قرار داشته و جای رشد قیمتی خوبی دارد

در حخزر که بارها به این سهم و پتانسیل هایش به خصوص افزایش تبادلات با روسیه تاکید داشتیم شاهد صف خرید خوبی بودیم این سهم تا قیمت های 2200 الی 2400 تومان رشد خواهد کرد سهمیکه در این قیمت ها فروشنده ای نداشته واقبال خوبی را شاهد است

حسینا هم امروز بحث افزایش سرمایه تجدیدش جدی تر شده و تایید حسابرس را گرفته و میتواند خبرخوبی برای سهم  باشد

کاشی سعدی  که افزایش نرخ خوبی گرفته و فروش خوبی در 2 ماهه داشته است در صورت شکسته شدن قیمت های 920 تومان مهمان سطوح 1000 تومان خواهد بود این سهم امسال شایعات سود 150تومانی و از دید تکنیکال وبنیادی جای رشد قیمتی خوبی در میان مدت دارد

اسیاتک  به مرز 3500 میلیارد تومان نزدیک  شده است  به نظر بازی خوبی را دارد و میتواند بعد از رسیدن به این  سطوح  باردیگر عرضه  شدیدی شده و بازهم  بعذ اصلاح دوباره پیش برود  دراین گروه های وب را کم  ریسک تر می بینیم

در این گروه یعنی گروه بانک به نظر وبصادر و وبملت در بین دولتی ها و ونوین و وپارس در بین کمی خاص ترها میتوانند جالب باشند و این گروه انصافا بعد از گزارش ها قابلیت یک حرکت مجدد را میتواند داشته باشد و شرایط خوبی دارد در ونوین  شایعات  بلوک  بازی مطرح  شده است ولی فضا جور دیگری پیش می رود  که ممکن است  در حد  حرف باشد

امروز در بین پتروشیمی ها  شپدیس خوب مثبت بود گزارش خوبی در انتظار سهم است و اخرین نرخ اوره را  گویا  560 فروخته است  شپدیس با همین فرمان پیش برود 9ماهه خوبی میدهد
سهم فروردین توفانی را داشت . 48860 میلیارد ریال فروش داشته و نرخ فروش ۱۴۶,۹۳۰,۲۲۸ ریال است . 263 هزار تن صادرات داشته است
اردیبهشت به عدد 39121 میلیارد ریالی رسیده و نرخ فروش ۱۸۸,۶۴۷,۷۸۴ ریال است
در8 ماهه فروش به 249356 میلیارد ریال رسیده !! مدت مشابه قبل 121341 میلیارد ریال بوده است

در بین معدنی ها با این  تقسیم  سود کنور فضا  باید دید چه می شود  به خصوص روی ومعادن  .در این گروه کزغال هم  بد نیست

کزغال طی دو ماه گذشته گزارش های خوبی داشته است در فروردین با فروش 46 هزار تن و قیمت ۴۰,۲۳۲,۳۶۲ ریالی در هر تن فروش به عدد 1689 میلیارد ریالی رسیده است
در اردیبهشت با 59 هزار تن و نرخ ۴۱,۹۷۹,۹۵۷ ریالی به فروش 2467 میلیارد ریالی رسیده است . 2 ماهه 4197 میلیارد ریال فروش داشت مدت مشابه قبل 2969 میلیارد ریال بود سهم دیروز باز شد با دید کمی صبر و چشم انداز سود 2700 2800 ریالی در این قیمت ها میتواند جالب باشد و روند حرکتی نرم و اهسته به سمت 25000 ریال را دارد

فاذر تکنیکالی حرکت میکند سهم  به  صف فروش هم  رسید و دوباره  برگشت  زد  به نظر با دید نوسان  شرایط خوبی را دارد

فردا فارس شاید  پر عرضه تر باشد  . معتقدیم که مارکت شرکت قابلیت نزدیک شدن به 5هزار میلیارد تومان را طی 1 سال اتی دارد و این یعنی سهم هم میتواند فضای خوبی را داشته باشد و با دید کمی صبر بد نیست میدنیم کمی ریسک بالایی را دارد و فضای سهم در قیمت های بالای 4000 ریال کمی پرعرضه می شود ولی با دید نگه داشتن یک سهم خوب میتوان ریسک کرد و نگاه خوبی داشت

 

 

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم