گزارش بازار دوشنبه 16 خرداد 1401
قرمزپوش و تلخ !
چقدر روز تلخ و سرد و بی رمقی بود البته حجم بد نبود ولی وقتی در منفی این حجم ها شکل میگیرد و برخی هم مدام امار خروج پول را زمزمه میکنند نشان دهنده اوضاع نه چندان خوب بازار است . یکی نوشته بود دولت نه ارز را کاهشی کرده و نه تورم و نه چیز دیگر و فقط دستش به بازار سرمایه رسیده که او را کنترل میکند و کاهشی شده است ! البته اینجا کار اسان است و پخ کنی بازار میترسد و همه چیز به قیمت های قبل بازمیگردد .
امروز بازار روز تلخ و سختی را داشت تلخ ازاین نظر که حس ترس در بازار وجود داشت و این ترس عجیب جو بدی را برای بازار و سهامداران رقم زده بود . در چنین روزهایی که جو منفی سنگین در بازار حکم فرما می شود بیش از هرچیز فرارکردن از ترس ایجاد شده برای بازار مهم ترین رویداداست . حتی 500 میلیارد پول تزریقی به بازار هم بی فایده بود چون ان حس ترس زیر لایه های فکری بازار وجود داشت . بازار باید بتواند براین حس ترس خود غلبه کند وگرنه اوضاع کمی سخت پیش می رود و ان اعدادی که برای شاخص ترسیم می شود ممکن است محقق شود … البته خیلی هم اعداد عجیبی نیست و چند پله پایین تر است .
هفته های قبل در مورد نگرانی بازار صحبت کردیم و در آن وقت نوشتیم که نگران هستیم اما شرایط بازار طوری است که می توان چشم انداز بهتری را متصور بود هرچه جلوتر می رویم با توجه به اتفاقات رخ داده نگرانی ها کمی بیشتر می شود اما امیدواری هم سمت و سوی دیگر این نگرانی است و البته امروز این موج نگرانی کمی وزنه سنگین تری داشت . به نظر بازار و به طور کلی فعالان بازار حق دارند نگران باشند دلایل متعددی هم برای این موضوع وجود دار که فضای سیاسی و اطلاعات برجام یکی از این نگرانی هاست. از اژانس تا سرنوشت مذاکرات ، ترس و بیم و هراس بازار و جو ایجاد شده در این روزها هم بی تاثیر نیست … عدم تمرکز دولت در تصمیمگیریها یکی دیگر از این موارد است کمی بخواهیم جزئیتر برخورد کنیم بلاتکلیفی برخی صنایع نظیر خودرو پالایش که موتور پیشران بازار بودن یکی دیگر از آن هاست افت ارزش معاملات طی چند روز متوالی نشانه دیگری از همین نوع نگرانی هاست که البته خوشبختانه امروز کمی واکنش نشان داد و بهتر شد . از سوی دیگر اتفاقاتی که رخ میدهد و بازار را کمی به فکر فرو برده و مثلاً همین نرخ دلار نیما و بازار آزاد که فاصله آن به سی درصد رسیده و این نگرانی را برای بازار به وجود آورده که قرار است دوباره سود شرکت ها مفت بری شود و یا حتی گزارش ۱۲ ماهه شرکت ها و عملکرد آنها همچنان نگرانی زیادی را دارد . ترس قطعی برق و اثرگذاری آن در سودآوری شرکت ها و تازه جریان نرخ سود بانکی هم علم شده و برخی صحبت از افزایش آن می کنند که البته تکذیب شده ولی در هر صورت هر چه نگاه کنیم باید پذیرفت که نگرانیها بخشی از بازار است و این نگرانی ها به حق و این مرحله انصافاً منطقی دیده می شود و وقتی آنها را با خود مرور می کنیم به این نتیجه میرسیم که افت ارزش معاملات و نگرانی برخی در بازار رویدادی طبیعی است و بازار حق دارد که بیشتر سعی کند در این وادی نظاره گر و تماشاچی باشد.
اما در سوی دیگر امیدواری هایی هم به روند پیش رو وجود دارد یکی از امیدواری ها که همیشه ما را زنده نگه داشته این است که بورس و بازار سرمایه نسبت به سایر دارایی ها از هر نظر که نگاه کنی ارزان تر و منطقی تر حرکت کرده است و یا شاید این را بخواهیم به شکل دیگری بیان کنیم این است که دارایی سهامداران در بازار سرمایه با هزار تغییر منفی و اسیب مواجه شده ولی تورم و دلار و سایر دارایی ها راه خود را رفتند .
ارزان بودن نسبی قیمتها به نسبت تورم و شرایط یکی از نکات مهم و امیدواری های بازار است که آن را نسبت به روزهای پیش رو چشم انتظارت امیدوار تر می کند در سوی دیگر همین اختلاف بین دلار آزاد و دلار نیما یکی دیگر از امیدواری هایی است که معتقدیم با سر عقل آمدن سیاستگذاران اقتصادی و ارزی حرکت خوبی در بازار شکل می گیرد که نمونه آن را در مقاطع گذشته می توان به خوبی مشاهده کرد که بعد ازاین تصمیمات بازار ناگهان متبلور شده است .
البته این موضوع از دید ما اجتناب ناپذیر است و دیر زود دارد و سوخت و سوز ندارد هرچند در این میان احتمالاً بار دیگر برخی برای سوء استفاده از این نرخ به آن اصرار کرده و برخی دیگر از آن دفاع میکنند. یک بار دیگر بیان کرده بودیم که کسانی که از این اختلاف نرخ دفاع میکنند به خصوص در ارز 4200 یا خدای نکرده طرف سوء استفاده این موضوع هستند و یا از اقتصاد چیزی نمیدانند کم و بیش در مورد نرخ نیما و اختلاف آنبا نرخ دلار آزاد نیز همین نظر را داریم و معتقدیم در هیچ کجا سر صادر کننده را به نفع واردکننده اینطور نمی برند اما این اختلاف قطعاً کم خواهد شد و این به سود بازار خواهد بود .
در سوی دیگر در سمت امیدواریهای بازار ، تحولات نرخ ارز ،گزارشهای ماهانه و گزارش های سه ماهه خوب و منطقی احتمالی ،مجامع پیش رو و مواردی از این دست دیگر امیدواری های بازار سرمایه ست تا بتواند در فضای منطقی تری در بازار حرکت کند البته اکثر این رویدادها محرک قوی می خواهند که بازهم برای استارت حرکت بازار برمیگردیم به دو صنعت پالایش و همچنین خودرو که اگر این دو صنعت کمی بازار را قلقلک دهند می توان امیدوار بود که بی رمقی بازار این روزها درمان شود .
و امادر مورد بازار امروز تحرکاتی دیده میشد ولی این تحرکات با شدید ترین شکل ممکن خنثی شد این که صندوق توسعه به مبلغ 500 میلیارد تومان امروز در سمت خرید ظاهر شده اتفاق خوبی است ولی معتقدیم تا وقتی محرک خبری قوی از بیرون بازارو یا از دل خود بازار نرسد نمیتوان به اثرگذاری این پول امیدوار بود . هر چند کمی زهر فروش را میگیرد ولی شدت ان بالا و قوی نیست و باید این پول به همراه جریان امیدوار کننده از خبرها وارد شود
و اما در بازار امروز چه خبر بود …
پالایشی ها بر خلاف جهت اب
در نمادهای پالایشی بر خلاف رشد نفت به قیمت های 120 دلار و احتمال شکسته شدن این سطوح سهام پالایشی روند منفی داشتند
گفته می شود نرخ ها اعلام شده و این یعنی باید گزارش ها تغییر کند ولی هنوز چیزی مشخص نیست . نفت هم 121 دلاری شده و اسپرد ها دوباره مسیر صعودی دارند به نظر با دید یک گروه خوب و با گزارش 3 ماهه های خوب میتوانند جالب باشند و فکر میکنیم شبندر و شتران گزینه های خوب تحلیلی و قیمتی بازار باشند در شبندر در 12ماهه به سود 1278 ریالی رسیده و در توضیحات خود گفته است و احتمالا این عدد 1460 و 1500 ریال هم بشود . شتران و شبریز هم جالب می شوند . گفته می شود با ادامه روند نفت سود 3 ماهه شبندر بیشتر ز 650 ریال می شود .
در شبریز سود خوبی شناسایی شده است این سود بدون سود پتروشیمی تبریز شرکت زیر مجموعه می باشد شبریز واکنش خاصی به این گزارش مثبت نشان نداد سهمی که کف قیمتی 2200 تومانی و مقاومت 2500 تومانی دارد . شبریز در گزارش 12ماهه بدون سود پتروشیمی تبریز به ازای هر سهم 5184 ریال سود محقق کرده است و به نظر به سود 7000 ریالی برسد .
شبریز 9ماهه 48438 میلیارد ریال سود عملیاتی و 41036 میلیارد ریال سود خالص داشت در 12ماهه سود عملیاتی 60658 و سود خالص 51842 میلیارد ریال بوده است
در شبندر شاهد رسیدن سهم به قیمت های 860 تومانی بودیم این سهم اوضاع خوبی داشته و رشد قیمتی مناسبی دارد در شبندر قیمت های 920 تومان و 1000 تومان مقاومت های اصلی هستند سهمی که برای امسال شایعات سود 170 تومانی دارد
در شپنا رشد شدید کرک اسپرد گازوییل و بنزین که محصول اصلی این شرکت است می تواند سود امسال را دستخوش تغییرات مثبت جدی نماید شپنا 650 تومانی برای یک نوسان گیری تا هدف 700 تومان و هم دید میان مدت گزینه ارزنده ای می باشد
بانک های نوسانی
در بانک ها شاهد روند نوسانی بودیم روند ارام در بانک ها که در انتظار صورت های مالی 12 ماهه خود می باشند
بانک ملت با سود عالی که برای سال 1400 داشته و برای سال 1401 می تواند بالاتر هم برود به حمایت 360 تومانی برگشته است افت بیشتر برای سهم بعید است بانکی که چشم انداز خوبی داشته و با پی بر ای پایینی مواجه است. لازم به توضیح است که این شرکت در فصل چهارم سال 1400 به سود 53 تومانی به ازای هر سهم رسیده که نسبت به فصل مشابه سال قبل رشد 29 تومانی داشته است. همچنین سود فصل زمستان این نماد نسبت به فصل پاییز رشد 45 تومانی را نشان می دهد. به نظر کف قیمتی وبملت در 3500 3600 ریال بسته شده و افت بیشتر غیرمنطقی است برای سایر بانکی ها نیز گزارش های خوبی برسد وضعیت همین است که وبصادر و وتجارت شرایط خوبی ازاین نظر دارند
در این گروه بخت دی بازمی شود و این خبرمهمی است
بانک صادرات صف فروش شد اگر حمایت 180 تومانی در سهم از دست برود این سهم تا قیمت های 160 تومان اصلاح خواهد داشت بانک صادرات اوضاع خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی را می تواند پس از گزارش 12 ماهه خود تجربه نماید
سطوح حمایتی 360 تومانی خوب از بانک اقتصاد نوین حمایت می کند افت قیمتی برای سهمی با توان سود سازی بالای 70 تومان به ازای هر سهم بعید بوده و سهم در صورت مثبت شدن بازار تا قیمت های 420 تومان رشد میکند ونوینی که جز کم ریسکها و سهام بنیادی گروه بانکداری محسوب می شود
غذایی ها در مسیر اصلاح
در نمادهای غذایی جو منفی بازار بر این گروه فشار اورده و سبب منفی شدن سهام غذایی شد سهامی که وضعیت خوبی داشته و این منفی ها فرصت خرید خوبی می باشد
سیمرغ با افت قیمتی به سمت حمایت قوی 2200 تومانی در حرکت است این سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته اما فعلا به دلیل پایین بودن نرخ فروش تخم مرغ با نرخ های مصوب انتظارات اتی از سهم پایین امده است
در غبشهر سهم حمایت 400 تومانی را از دست داده و به سمت حمایت 360 تومانی عقب گرد می کند فردا سهم باید متعادل شود در غیر این صورت به خانه اول 320 تومانی خود باز خواهد گشت سهم به قیمت های جذابی رسیده و برگشت روند خوبی را می تواند تجربه نماید
غزر علی رغم افزایش سرمایه جذابش با فشار فروش همراه بود سهم امسال 150 تومان سود خواهد داشت پس جای افت زیادی نداشته و سطوح حمایتی 920 تومان مانع از افت قیمتی در این سهم می شود
سرمایه گذاری ها زیر بار شاخص
در سرمایه گذاری ها شاهد افت قیمتی سهام این گروه و روندی اصلاحی بودیم سرمایه گذاری هایی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و پس از اصلاح باز به مدار مثبت باز خواهند گشت
سرمایه گذاری نیرو علی رغم شفاف سازی الف که در خصوص افتتاح دوواحد نیروگاه زنجانش داشت با افت قیمتی بازگشایی شد سهمی که به بازار با جو منفی خورده و افت داشت این سهم جای نوسان منفی چندانی نداشته و رشد قیمتی خوبی تا سطوح 360 تومان در میان مدت و بازدهی 20 درصدی دارد
شستا به سمت قیمت های 92 تومانی عقب نشینی می کند سهمی که فعلا روند نوسانی با کف قیمتی 90 الی 92 تومان و سطوح قیمتی 100 و 110 تومان در پیش گرفته است این سهم اوضاع بنیادی خوبی داشته و رشد میان مدتی خوبی در پیش رو دارد
اوضاع وپترو برعکس بود این سهم با صف خرید همراه و به سمت سطوح قیمتی 1250 تومانی می رود تحولات خوبی در شرکت های زیر مجموعه شکل گرفته و سود امسال سهم متحول می شود از طرف دیگر رشد ارزش ان ای وی هم سبب شده تا سهم با اقبال مواجه شود
ساختمانی های فرو ریخته
در ساختمانی ها روند اصلاحی را شاهد هستیم فشار فروشو عرضه در سهام ساختمانی بالا رفته و سهام این گروه اصلاح خوبی داشته اند
ثاخت به قیمت های 200 تومان بازگشت این سطوح به همراه قیمت های 180 تومان حمایت های قوی سهم محسوب می شوند ثاختی که امید به افزایش سود خوبی برای امسال از طریق زیر مجموعه های خود دارد
ثالوند هم پس از رشد خوبی که تجربه کرد در مسیر اصلاحی قرار گرفت این سهم بر سر حمایت است اگر فردا با برگشت روند همراه شود تا قیمت های 900 تومان رشد خواهد داشت در غیر این صورت قیمت های 760 تومانی در انتظار این سهم خواهد بود
ثنوسا با افت قیمتی شدیدی به سطوح 400 تومان می رسد سهمی که ازقیت های 560 تومان شروع به اصلاح شدیدی کرده است این سهم با این اصلاح به قیمت های جذابی رسیده و کم کم باید سودای برگشت روند داشته باشد
چهارگوشه بازار
امروز شاهد بازگشایی فجر بودیم سهم یوتیلیتی بازار که به سود سنگینی برای سال 1400 رسیده و برای سال 1401 هم شنیده می شود سو سازی بالایی دارد تقسیم سود 100 درصدی شرکت باعث شده تا سهم با این پی بر ای پایین مورد توجه قرار گرفته و اگر بازار مثبت شود رشد سهم تا سطوح 2200 تومان وجود دارد
حخزر با صف خرید همراه شد بارها بر پتانسیل های سهم تاکید داشتیم سهمیکه وضعیت بنیادی خوبی داشته و شایعاتی از سود 250 تومانی برای سال جاری شنیده می شود سهم اهداف قیمتی 2200 الی 2400 تومانی دارد. در حتاید با این سود زیرمجموعه ها انتظارات مثبتی از سهم داریم و در کنار او حخزر خیلی نظرها را به خود جلب کرده است . حخزر در 12ماهه سود تلفیقی 1342 ریال و در سود اصلی این عدد 1348 ریال سود بوده است به نظر بازی خوبی را دارد و میتواند حخزر و حتاید در کنار حکشتی و حسینا مورد توجه باشند ولی حخزر و حتاید را این روزها کمی بیشتر زیر نظر بگیرید
کسعدی فرصت خوبی به وجود اورده است شنیده می شود امسال سهم سود 140 تا 160 تومانی خواهد داشت سهمی که سود سازی بالا سبب توجه به این سهم می شود کسعدی اهداف قیمتی 1000 تومانی از دید بنیادی و در بازه میان مدت تا قیمت های 1100 والی 1200 همجای رشد دارد دراین گروه هم کحافظ و هم کساوه نیز شرایط خوبی دارند و حجم خوبی در انها جابجا می شود .
امروز خودرویی ها بازهم مورد توجه بودند ولی در منفی و فقط حجم داشتند . شایعات و حرف و حدیث دراین گروه زیاد است ولی شنیده می شود طی روزهای اتی و با توجه به خبرهای رسیده قیمت بلوک خساپا راهی بازار می شود و این خبرمهمی برای بازار و سهم است تحرکات روز چهارشنبه نیز این موضوع را نشان میداد . فکر میکنیم از اخر وقت فردا روند این گروه کمی تغییر کرده و کمی اوضاع بهتری را داشته باشیم بین خودرو و خساپا فکر میکنیم بازی فعلا در خساپا زودتر و قوی تر اغاز می شود .
در بین خودرویی ها خزر دیگر سهمی بود که میتواند مورد توجه باشد خزر در گزارش ۱۲ماهه تلفیقی ۹۸۷ ریال و در سود اصلی این عدد ۹۹۷ ریال بوده استدر بین سنگینی ها هم خاور هم خکاوه جالب شده اند در خکاوه در گزارش ۱۲ماهه حسابرسی شده به سود ۴۸۳ ریالی رسیده است خپارس و برخی دیگر هم سهم های خوبی می شوند ولی در حال حاضر شاید خبهمن بیش از بقیه در این گروه مورد توجه باشد
امروز پتروشیمی ها هم منفی بودند . در این گروه یکی یکی شرکت ها ریسک نرخ یوتیلیتی ها را اعلام میکنند و اثران در سود شرکت ها کم است و به نظر این خبرخوبی است فقط زاگرس این وسط گرفتار این موضوع شده در مورد زاگرس اگر نرخ تعدیل نشود و پیش برود فکر میکنیم حتی این نرخ فعلی نیز برای سهم بالاست و امروز صف فروش این را نشان میداد
در بین شرکت ها نوری بوعلی پارس مارون همچنان میتوانند جالب باشند شپدیس هم شرایط خوبی را دارد گزارش ماهانه نوری نشان میدهد که در اردیبهشت 1401 موفق به فروش 7,804 میلیارد تومان محصول شده است که نسبت به ماه گذشته رشد 5 درصدی داشته است.
پارس هم واقعا خوب بود سهم در فروردین ۵۵۴۱۰ میلیارد ریال فروش داشته است و نرخ استایرن منومر ۳۵۱,۰۲۷,۸۷۶ ریال بوده است .
اردیبهشت ماه این عدد ۵۸۹۱۰ میلیارد ریال بود و نرخ فروش استایرن منومر۳۱۷,۲۰۳,۳۴۵ ریال بوده
۲ماهه به عدد ۱۱۴۳۲۰ میلیارد ریالی رسیده است و مدت مشابه قبل ۶۳۴۴۲ میلیارد ریال بوده است
شگویا را هم کمی بیشتر زیر نظر بگیرید شگویا در 12ماهه 1508 و 9ماهه 1237 ریال سود محقق کرده است . 6 ماهه 809 و 3 ماهه 449 ریال سود محقق کرده است به نظر این شرایط خوبی برای گروه رقم می زند و کمی نگرانی ها را کم میکند
در بین فولادی ها انصافا فولاد ارزان ترین سهم بازار است هرمز هم بد نبود . گزارش هرمز نشان میدهد مشکل حاشیه سود در این گروه خوب پیش نمی رود و انتظار ازاین شرکت بالاتر بود فولاد هرمزگان جنوب در عملکرد 12 ماهه توانسته است به ازای هر سهم 321 تومان محقق کند. سهم در سه فصل ابتدایی به ترتیب 66 ، 100 و 84 تومان به ازای هر سهم محقق کرده بود و در فصل چهارم هم توانسته است 70 تومان به ازای هر سهم گزارش کند. در سال مالی 99 و 1400 حاشیه سود هرمز برابر 43% بوده است. در فصل چهارم هم حاشیه سود برابر 32% است. این که سهم همین حالا هم پی به ای زیر 5 دادر خوب است ولی انتظار بازار بیشتر بود ولی در کل گره فولاد یک شوک میخواهد
گروه سیمان امروز در بورس کالا خوش درخشید و برای برخی محصولات تا 50% رقابت بود . در سوی دیگر شاهد تقسیم سود حداکثری هستیم و این یعنی سفارس و سیتا را باید زیر نظر گرفت سپاهان هم با این گزارش تلفیقی جالب بود سهم 90 تومان سود 6 ماهه تلفیقی داشت یکی از سهم های جالب توجه گروه است . در سفار شایعه افزایش سرمایه 10هزار میلیارد تومانی مطرخ است ولی بعید است به این سرعت رخ دهد و کل عدد کمتر از 6 هزار است
در گروه برق رمپنا خوب است در سوی دیگر بنیرو هم در گزارش ها بد نبود بنیرو در گزارش ۱۲ماهه تلفیقی ۳۷۵ ریال و در سود اصلی این عدد ۲۵۹ ریال بوده است در سود تلفیقی سهم نشان نیدهد قابلیت های خوبی برای رشد دارد در بترانس هم همین بود و از همین رو هردو سهم را زیر نظر بگیرید هر چند بترانس را می شود بازاری تر و بهتر و منطقی تر دید و صف فروش فردا قیمت خوبی است


