جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزچهارشنبه 11 خرداد 1401

گزارش بازارامروزچهارشنبه 11 خرداد 1401

نوید خاندوزی
ژوئن 1, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروزچهارشنبه 11 خرداد 1401

ترمز تعطیلات !

امروز به نظر بازار بیش از هر زمان دیگری درگیر تعطیلی پیش رو بود و کمتر خرید میزد و سعی میکرد خود را مجاب کندکه  به تعطیلات طولانی پیش رو  فکر کرده و این که اینجا ایران است و ممکن است هر خبری بشود . ولی در کل بازار امروز تحت تاثیر این  رویداد و صد البته  تحولات دلاری کمی بهتر بود ولی حجم  خیلی تعریفی نداشت  . مشکل بازار حالا چند تا شده و علاوه بر ابهام  صنایع و بازار این کاهش حجم هم به ان اضافه  شده و دل بازار را خالی میکند البته از همه این ها  بگذریم این طرفی دیگر  رشد دلار درست شبیه بچه ای شده که بستنی قیفی اش را لیس زده و به سمت ما میگیرد و چیز مارا می سوزاند !!

این روزها که فعالان بازار سرمایه رشد نرخ دلار و سفت شدن برخی دارایی ها را میبینند خشمشان از روند فعلی بازار بیشتر می‌شود که همه چیز تاکید میکنیم همه چیز از شیر مرغ تا به پشکل الاغ گران شده و بازار سرمایه رشد ای  نکرده است در حالی که بازار سهام ویترین اقتصاد کشور بوده و سهام قویترین و بهترین شرکت های اقتصادی کشور در آن معامله می شود . این حس سرخوردگی بیش از هر چیزی بازار را آزار میدهد و به نظر در مسیر فعلی بازار ادامه دار بودن این حس آسیب جدی به روحیه سهامداران وارد خواهد کرد اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا چنین حالتی همواره رخ می دهد؟!

مثلاً ما در بازار مسکن چنین چیزی نداریم به نظر این ناشی از از رفتارهای مختلف است که عدم کارایی بازارهای رقیب و نزدیک تر بودن بازار سرمایه به مدل بازار کارا یکی از دلایل آن است نکته دیگر این است که بازار سرمایه معمولا با دید کوتاه مدت حرکت می کند و عامل نقد شوندگی  در آن بسیار مهم است و همین اتفاق بلای جان او شده و این چنین او را تحت فشار قرار میدهد
به هر حال عوامل این چنینی باعث شده فضای بازار از تورم تاثیر نگیرد و از دید بسیاری سهام در حال حاضر ارزانترین دارایی باشد که وجود دارد که هنوز با دلار رشد نکرده و البته بخشی از آن ناشی از ایرادات ساختاری دولت است که باعث بروز چنین رفتارهایی شده دولتی که برای خوش آمدن عوام سرکوب نرخ نیما را در دستور کار قرار داده و سر شرکت ها را از این لحاظ می برد البته طی روزهای گذشته حرفها و شایعاتی مطرح شده که این موضوع به زودی تغییر خواهد کرد یک چیز را قبل بگوییم هر تغییری تاکید میکنیم هر تغییری در فضای فعلی که چند نرخی بودن را به وجود بیاورد محکوم به عدم کارایی و در نهایت عدم تاثیرگذاری  و شکست است اما دوستان هزینه  تغییر را هم نمیپذیرند ! جدیدا اما گویا طرحی در بانک مرکزی در دست بررسی است که سامانه نیما را نیز به دو بخش تبدیل می کند بخش اول تقاضای ارز برای ردیف های اصلی سفره مردم است یعنی مواد غذایی و یا دارو که به نظر دولت ارز خود را یعنی درآمد فروش نفت خود را احتمالاً با همین نرخ فعلی در اختیار وارد کننده گان این موضوع قرار می دهد و نرخ دوم نرخی است که به شرکتهای خصوصی و شبه دولتی و حتی خود دولت اجازه داده می‌شود در بازاری بدون محدودیت و با قدرت رقابت نرخ ارز خود را به شکل حراج به فروش برساند اینکه قطعاً کدام نرخ مبنا قرار می گیرد و چه اتفاقاتی رخ می دهد هنوز مشخص نیست ولی راه فراری برای به تعویق انداختن ناکارآمدی نرخ ارز به واسطه ایجاد اختلاف بین نرخ دلار نیما و دلار بازار آزاد است ولی در نهایت هر سیستم  چند نرخی محکوم به شکست و باعث فساد است  …

ولی در مجموع  این موضوع به شرکت ها اجازه می دهد تا نرخ ارز خود را در دامنه نزدیکتری به نرخ بازار آزاد به فروش برسانند و تقاضای وارد کننده را به این شکل پاسخ دهند به نظر اتفاق مهم ایست که اگر رخ می دهد می تواند شوک خوب درآمدی برای شرکت های صادر کننده باشد.

در واقع در جمع بندی می توان گفت اگر فرض کنیم دلار (وقتی صحبت از دلار میکنیم به معنی دلار بازار آزاد و دلار اصلی است که معامله می‌شود)  به عنوان محرک اصلی بسیاری از بازارها مد نظر قرار گیرد بازار سرمایه به واسطه سردرگمی در نرخ‌گذاری ارز خود و تاثیرپذیری آن از نیما ، چوب تورم دلار آزاد را می خورد اما در فروش درگیر تسعیر ارز با نیما می شود اگر دولت در این روند و این بازی تجدید نظر نکند بازار سرمایه نمی تواند محلی برای جذب پول و سرمایه باشد و خود به خود جذابیت های خود را در مقابل سایر بازارها از دست میدهد و این نکته است که باید بیش از هر چیزی مد نظر قرار گیرد
دیر یا زود باید دراین  سیسات تجدید نظر شود و نقطه تغییر این  سیاست میتواند نقطه قوی برای برگشت  بازار باشد .

حرف آخر شاید کمی گفتن این حرف در این شرایط و در این فضا برای برخی قابل پذیرش نباشد اما احساس می کنیم بازار سرمایه آنقدر بزرگ و حرفه ای شده است و کم کم در مسیری گام بردارد که ابزارها و آپشن های مختلف در آن تعریف شود دیروز مدیرعامل فرابورس در توییتر اعلام کرد مشتقات مبتنی بر شاخص هم‌وزن می‌تواند ابزار پوشش‌ ریسک و سرمایه‌گذاری خوبی برای‌ افراد حرفه‌ای باشد.  به نظر وقت آن رسیده که به توسعه و گسترش این بازار ها و ابزار ها فکر کنیم . حتی بسیاری پیشنهاد میدهند کارگزاری های مجزا برای این موضوع مجوز داده شود و یا حتی بازاری به مانند بورس کالا و انرژی و بورس و فرابورس وبه شکل تخصصی با محوریت ابزارهای مختلف تعریف کرد و فعالیت خود را آغاز کند . شک نکنید موفق خواهد بود … توسعه ی ابزارهای نوین مالی که در دنیا از طرف سرمایه گذاران استقبال خوبی می شوند، حجم معاملات بالایی دارند و کارکردهای دوگانه هجینگ برای ریسک گریزان و سرمایه گذاری برای ریسک پذیران را دارند، بهترین و موثرترین کاری است که بورس های کشور باید به سمت آن بروند. تجربه ی تلخ از عدم عمومی شدن یک ابزار نباید مارا از توسعه باز بدارد. باید نشست، فکر کرد و ایده ی جدید گذاشت، فرایندها را پایش کرد و آنجا که مشکل اصلی است پالایش و حذف نمود. ابزار اختیار معامله در مشتقات، ساده ترین و در عین حال عمومی ترین ابزار مشتقه در بازارهای سرمایه دنیاست. در بین اختیارها نیز اختیار شاخص در دنیا جزو پر معامله ترین اختیارهاست. یادتان باشد اختیار شاخص، عیار مدیران سرمایه گذاری است! و می شو تا  صبح در مورد کارایی و اتفاقات  ان صحبت کرد !

ما به این موضوع نیاز داریم امروز نه فردا ! فردا نه یک سال دیگر پس بهتر است هرچه سریعتر در همین فضا آن را استارت بزنیم و به نظر گسترش آن می تواند فرصت خوبی برای بازار شده و به گسترش توسعه و شرایط دو طرفه شدن و مواردی از این دست بازار کمک کند

بگذریم و سراغ  بازار امروز برویم  … امروز بازار خوب اغاز کرد ولی دوباره نیم ساعت و یک  ساعت اخر فشار فروش کمی زیاد  شده  بود امروز ان چیزی که کمی حس بازار را بهتر کرد  بهتر شدن معاملات خودرویی ها بود که نشان میداد چقدر بازار به این گروه وابسته است  . 4 روز تعطیل پیش روی ماست و هر اتفاقی ممکن است  رخ دهد و به نظر باید کمی صبر کرد و دید چه خواهد شد  …

 

سور مثبت بانک ها
در نمادهای بانکی شاهد روند معاملاتی خوبی بودیم به طوری که اکثر بانک ها با روند مثبت صعودیبه واسسطه گزارش خوب بانک ملت همراه شدند
در بانک ملت سود 76 تومانی محقق شده در 12 ماهه که فراتر از انتظار های بازار بود سبب شد تا بانک ملت با روند صعودی خوبی همراه شود بانک ملت به سمت قیمت های 420 تومانی در حرکت و به نظر می رسد بازدهی خوبی به همراه داشته باشد
وتجارت هم که اصلاح خوبی داشته است گارد صعودی به خود گرفته و می رود تا در سطوح بالای 200 تومان تثبیت شود این سهم نیز به واسطه شناسایی سود سرمایه گذاری های زیر مجموعه جای سود سازی خوبی داشته و رشد قیمتی خوبی را تجربه خواهد کرد این سهم هدف قیمتی 220 تومان فعلا دنبال می کند
وپارس هم که به کف قیمتی 180 تومانی رسیده است سعی در برگشت دارد این سهم می تواند تا قیمت های200 تومان در گام اول و سپس قیمت های 220 تومان در گام بعدی صعود داشته باشد دارایی محوری و داشتن دومین تراز ارزی مثبت سبب شده تا وپارس در موقعیت خوبی قرار بگیرد . با این سود های خوب محقق شده در سرمایه گذاری پارسیان به نظر ارزش بازار وپارس این نباید باشد و میتواند قیمت های بالاتری را بگیرد با دید کمی صبر وپارس بد نیست

در ونوین هم  شرایط خوبی را داریم و شنیده می شود  900 ریال  سود دارد و میتواند  جالب باشد

در جمع بندی باید گفت  در این گروه ملت و صادرات هم دارایی های خوب و منطقی دارند به خصوص وبصادر . وبملت از نظر بنیادی ذاتی مورد توجه است .
غذایی های پیشرو اما  
در نمادهای غذایی برخی سهام این گروه همچنان استعداد رشد قیمتی بیشتری داشته و با روند صعودی همراه شده اند البته هنوز ومعتقدیم این گروه  یک مشکل دادرو ان هم این است که میترسد سود نشان دهد  . یک بار قبل تر نوشته بودیم شرکت های غذایی برای اثبات افزایش نرخ قاعدتا بدترین گزارش ها را روانه بازار میکنندو از غکوروش این موضوع پیدا شد غکوروش گزارش ۱۲ماهه داده و ۲۶۹۳ ریال سود محقق کرده است
در 3 ماهه 963 ریال و 6 ماهه 1944 ریال و 9ماهه 2538 ریال سود محقق کرده بودباید صبر کرد و با فروش های جدید عملکرد این شرکت ها را دارد فکر میکنیم این دسته صنایع برای 6 ماهه دومخ سال وضعیت بسیار خاص تر و بهتری را داشته باشند
در غپونه همچنان صف خرید در این سهم را شاهد هستیم سهمی که تا قیمت های 1800 و 2000 تومان جای رشد داشته و هدف نهایی سهم با توجه به توان دست یابی به سود بالای 400 تومان سطوح 2400 تومان خواهد بود
غبشهر در قیمت های 400 تومانی نوسانات ارامی را تجربه می کند سهمی که بر سر حمایت قوی قرار داشته و شایعات افزایش سود شرکت از 60 تومان پیشبینی شده به سطوح 80 تومان سهامداران این سهم را امیدوار به رشد قیمتی بیشتری کرده است سهم در صورت برگشت تارگت 460 تومانی را دنبال خواهد کرد
زفکا نشان داد فعلا قصدش نوسان در رنج قیمتی 920 الی 1000 تومان است سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و با دید میان مدت روند صعودی را حفظ خواهد کرد این سهم امسال سود 150 تومانی داشته و به همین دلیل چشم اندازش مثبت است

نوسان دارویی
در دارویی ها شاهد روند نوسانی این گروه بودیم سهامی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و می توانند با دید میان مدت همچنان به واسطه دریافت افزایش نرخ های جذاب به صعود خوبی برسند
در دجابر قیمت های 1200 تومان سطوح تعادلی خوبی محسوب می شود سهم کف قیمتی 1100 و مقاومت 1250 تومانی را دنبال می کند سهمی که تعدیل مثبت خوبی ناشی از واگذاری بخشی از سهام خود در دارویی دانا دارد جدال سهم با سطوح 1250 تومانی مهم است
در نماد دارویی لقمان سهم روند نوسانی را در سطوح قیمتی 180 الی 200 تومان در پیش گرفته است در دلقما وضعیت سهم رو به بهبود است اما انتظار سود سازی بالا به دلیل افزایش سرمایه سنگین اخیر از تجدید ارزیابی نمی رود

کی بی سی که شایعات قراردادهای جدید داشته و گزارشات عملکردی بسیار خوبی را در حال انتشار است با رشد قیمتی و روند صعودی خوبی همراه شده است سهم تارگت های 1250 و حتی 1400 تومانی را داشته و شفاف سازی در خصوص قرار داد جدید برای تامین مواد اولیه شکام تاثیر بسزایی بر روند سهم دارد

خودرویی ها در انتظار خبر
در خودرویی ها روند اینگروه همچنان پر عرضه بود خودرویی ها در انتظار خبر هستند خبرهایی از سرانجام نرخ گذاری بلوک هایشان که می تواند سرانجام خودرویی را مشخص سازد امروز شایعه  بلوک  3800 ریالی سایپا در بازار پیچید و برخی از قیمت  5200  ریالی بلوک خودرو می گفتند ولی هر چه  بود  بازار روی این شایعات کمی حساب کردو  بهتر معامله  شد  .

در این بازی نمیتوان خیلی دقیق پیش بینی کرد ولی فعلا همه درگیر موضوع بلوک ها هستند در بلوک ها طبق اخرین شنیده گزارش کارشناسان رسمی از قیمت راهی وزارت صمت می شود تا با قراردادن یک مبلغ روی قیمت پایه کارشناسی به واسطه مدیریتی بودن قیمت عرضه مشخص گردد و از همین رو برخی هفته بعد را ذکر میکنند ولی اعداد گویا حاضر است .

خبرهای عرضه خودرویی ها در بورس کالا هم جالب شده و بتواند به برخی خودرویی های دیگر کشیده شود جالب می شود دراین گروخ خبهمن با این عرضه مورد توجه بازار قرار میگیرد و میتواند جالب باشد . در حال حاضر خبهمن و خساپا و خپارس و با دید کمی ریسک خاور بد نیستند . البته خود خودرو و یا وساپا ورنا هم داستان های خاص خود را دارند

در این گروه خساپا با نوسانات ارامی همراه شده است این سهم عمده اصلاحش را به اتمام رسانده و قیمت های 180 الی 185 تومانی سطوح حمایتی قوی برای این سهم محسوب می شود مشخص شدن نرخ بلوک 40 درصدی سایپا تاثیر بسزایی بر روند سهم دارد
زامیاد به قیمت های 920 تومانی باز میگردد سهمیکه اوضاع و احوال خوبی داشته و از دید تکنیکالی جای برگشت خوبی دارد 2 ماهی است فروش های سنگینی در شرکت را شاهد و تحولات خوبی در حال شکل گیری است فعلا سهم در قیمت های 920 الی 1000 تومانی ترجیح به نوسان دارد
خاور امروز به حمایت 160 تومانی واکنش مثبت نشان داده و به سمت صف خرید رفت سد قیمتی محکمی بر سر راه شرکت بوده و قیمت های 180 تومانی مانع سختی برای خاور است سهمیکه در اردیبهشت ماه فروش رویایی داشته و توانسته با اقبال خوبی همراه شود

سرمایه گذاری های خاص
در برخی سرمایه گذاری ها شاهد بهبهود معاملات بودیم سرمایه گذاری هایی که همچنان توان صعود خوبی داشته و هم سود فروش سهام مناسبی شناسایی و هم با رشد ارزش ان ای وی همراه شده اند
در وساپا میل به صعود دیده می شد سهم اصلاح قیمتی سنگینی ازسطوح 560 تومان تجربه و به کف قیمتی 420 تومانی رسیده است این سهم از همین کف قیمتی ارام ارام می تواند کمی از افت خود را جبران نماید
خبر افزایش نرخ برق می تواند سرمایه گذاری خوارزمی که مالکیت نیروگاه قائم را در اختیار دارد از کف قیمتی 480 تومانی برگرداند سهمی که وضعیت خوبی داشته و ارزشان ای وی بالایی دارد و از سوی دیگر به تازگی خبر از افتتاح معدن طلای در تملک خود داده است
وبانک سعی دارد تا قیمت های 1000 تومانی را از دست ندهد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و ان ای وی بالایی دارد این سهم زمانی قصد فروش برخی سهام شرکت های زیر مجموعه خود را داشته که ظاهرا کنسل شده است وبانک کف حمایتی 920 و مقاومت 1100 تومانی را دنبال می کند

تقسیم سود فباهنر و کزغال خبرخوبی برای تاصیکو بوده و با دید میان مدت خرید سهم خوب است با این دید کم کم تقسیم سود پتروشیمی ها هم از راه رسیده و تایپکو هم خوب است سهمی که سود ستاره را خوب دیده و سال بعد متحول می شود و در نهایت کم کم متوجه می شویم خود شستا نیز قابلیت های خوبی دارد و با دید کمی صبر خوب است وسپه دیگر سهم خاص و خوب گروه است . وغدیر و پارسان با این شرایط زاگرس کمی درجا می زنند ولی غدیر بااین وجود بازهم خوب است

چهارگوشه بازار
کسعدی امروز صف خرید شد شایعات سود 150 تومانی در این سهم و دریافت افزایش نرخ اخیر سبب اقبال بازار به کسعدی شد که از رشد بازار جا مانده است سهم هدف قیمتی 1000 الی 1200 تومانی داشته و رشد میان مدتی خوبی در انتظار این کاشی ساز بازار است

در نماد های وب مجوز افزایش سرمایه حذاب شرکت از سود انباشته سبب اقبال و برگشت سهم از کف قیمتی 900 تومانی شده است سهم اهداف قیمتی 1050 و در صورت رشد بیشتر سطوح قیمتی 1200 تومان را در پیش دارد سهمی که پی بر ای پایین و سود سازی بالا هم دارد

چخزر هم شایعات سود 400 تومانی را دنبال می کند امروز سهم از حمایت 3000 تومانی برگشت خوبی زد این سهم افزایش سرمایه سنگینی نیز از 20 به 250 میلیارد تومان را داشته و به همین سبب می تواند صعود خوبی داشته باشد گام اول رشد قیمتی سهم سطوح 3600 تومان می باشد

امرز زاگرس هم  باز شو منفی خورد  … رویدادهای عجیبی رخ داده و نرخ محصولات و خدمات مبین و فجر چند برابر شده و هزینه بالایی را به گروه پتروشیمی تحمیل کردند همین چند قلم سود زاگرس را به شدت کاهش داده به طوری که نوشته است آثار مالی مصوبه 489 بر صورتهای مالی 1400/12/29(حسابرسی نشده) بالغ بر 14.648.055 میلیون ریال افزایش قیمت تمام شده تولید محصول ومتعاقباً کاهش سود هر سهم به مبلغ 6.103 ریال خواهد بود. البته صورت های مالی اخیر زاگرس هم برهمین منوال است ولی باقی را نیز زخمی میکند .

ولی برای خود مبین و فجر خوب شده طوری که فجر سودش 400 تومان شده و مبین هم رشد سود داشته است امروز البته  مشخص نشد  سود  مبین و فجر باعث  باطل شدت  معاملات شده که گویا هنوز ابهام دارند  . . حالا چالش جدید است و شرکت های پتروشیمی باید یکی یکی اعلام کنند چه تاثیری ازاین نرخ ها میی گیرند فکر میکنیم زاگرس بیشترین تاثیر بوده است و البته اریا گفته  5% اثر منفی دارد

امروز رمپنا  را رنج کشیدند بازار خیلی روی المهدی شرکت حساب نکرده و او را در محاسبات نیاورد ولی به نظر رمپنا با دید میان مدت و کمی صبر کردن و این تودلی جالب از شرکت ها میتواند جالب باشد و بهتر است سهم زیر نظر باشد .

در گروه  رق شایعه  رشد نرخ  برق جدی است و به  طور کلی روی نیروگاه ها  باید حواس جمع  بود بترانس هم خوب است  گزارش خوبی داد . سهم گزارش 12ماهه تلفیقی خود را داد و به نظر گزارش جالبی بوده است بترانس در ۱۲ماهه تلفیقی ۳۷۶ ریال و در سود اصلی هم ۲۶۰ ریال محقق کرده است هر طور حساب میکنیم سهم میتواند در قمیت های 2800 و 2900 ریال قرار داشته باشد و این سود سود خوبی برای سهم است به نظر بترانس کف قیمتی را در این محدده بسته و میتواند محرک خوبی باشد .

د ببین  پیمانکاری ها  شساخت و خصدرا کمی پر ریسک هستند ولی شاید  فاذر و کیسون خاص تر باشند  .در کیسون اوضاع  بد پیش نمی رود  این سهم با این حجم قرارداد و اخبار خوب نباید دراین نقاط می بود و به دلیل بازی بد سهامدار عمده در این شرایط است به نظر میتواند شکل و فرم خوبی را داشته باشد و با دید کمی صبر و دید میان مدت کیسون گزینه خوبی برای بازار است سهم را کمی بیشتر زیر نطر داشته باشید قرارداد اخیر سهم با فولاد بوده

در گروه  حمل حتاید را امروز خوب خریدند  به نظر با دید  یک  سهم کم  ریسک گروه حملو نقلبد نیست و فضای خوبی را میتواند داشته  باشد

در گروه  سیمان  سمازن امروز خوب مثبت  بود  سمازن در اردیبهشت 1048 میلیارد ریال ، فروردین 756 میلیارد ریال ، اسفند 966 میلیارد ریال فروش داشته است و 5 ماهه 4438 میلیارد ریال فروش داشت مدت مشابه قبل این عدد 3271 میلیارد ریال بوده است

در بین  سهم های فولادی فنورد  امروز خوب مثبت  بود  فنورد فروردین را با فروش 1715 میلیارد ریالی آغاز کرده است و3032 میلیارد ریال فروش داشته و 2 ماهه 4748 میلیارد ریال بوده است مدت مشابه قبل 2699 میلیارد ریال بود به نظر شرایط خوبی را دارد  به خصوص با افزایش سرمایه  1000 درصدی که در پیش دارد

 

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم