جستجو در بتاسهم
نماد مورد نظرتان را وارد کنید
جستجو فقط میان:
زیر نظر مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه
جستجو فقط میان:
گزارش بازارامروزسه شنبه 10 خرداد 1401

گزارش بازارامروزسه شنبه 10 خرداد 1401

نوید خاندوزی
می 31, 2022
مشاهده خلاصه هوش مصنوعی

[ihc-hide-content ihc_mb_type=”show” ihc_mb_who=”5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,20″ ihc_mb_template=”1″ ]

گزارش بازارامروزسه شنبه 10 خرداد 1401

تماشاچی سازی ! 

امروز بازار کم حوصله بود ولی با این حال ترس و شدت منفی زیادی نداشت انگار همه پذیرفته اند که بهتر است کمی صبر کنند تا این  تعطیلات پیش رو  سپری شود و یا خبری برسد و دوباره  وارد  شوند و این موضوع از حجم معاملات بازار کاسته و این رویداد کامل مشخص است و میتوان ان  را از جریان حجم  بازار فهمید  . البته  انتظار ما از بازار این بود که  با این شرایط خوب دلار و بازارهای جهانی کمی وضعیت تغییر کند ولی میبنیم  دوباره  سیاست  تماشاچی بودن  بین  برخی فعالان  تشویق می شود  !
بازارمدت ها بود که از فضای تماشاچی بودن و تماشاچی سازی فاصله گرفته  بود ولی انگار دوباره این حجم و کمی رمقی معاملات  برخی پول ها را  به این سمت سوق داده است  .

اما دقیق تر بخواهیم در مورد حجم  صحبت کنیم … نکته‌ای که در بازار می تواند این روزها مورد توجه باشد و به عنوان یک سیگنال خاص از آن یاد می شود افت حجم معاملات و افت ارزش معاملات است این افت این را نشان می‌دهد که بازار سرمایه در شرایطی که تحولات بنیادی مثبتی را در خود دارد و درست در شرایطی که دلار مسیر صعودی در پیش گرفته و بازارهای جهانی مثبت با افت  مشارکت سهامداران در خرید و فروش ها مواجه شده  و شاهد این هستیم که حجم معاملات  به طور متوالی در حال کاهش است و مشارکت سهامداران در بازار نسبت به هفته‌های قبل کمتر و کمتر می شود . بخشی از این رویداد شاید طبیعی باشد ا ما بخشی دیگر ناشی از عملکرد ضعیف طبق معمول دولت در بازار بوده که با ایجاد ابهامات فراوان پول هایی را که داشتند جذب بازار می شدند دوباره فراری داده است …

برخی میگوند نباید این حرف ها را گفت چرا که خود جو منفی ایجاد می‌کند اما به نظر گفتنش بهتر از نگفتنش است ! چرا که  بازار باهوش ترازاین حرف هاست ! اگر طی چند روز آتی یا بهتر بگویم 5 الی 6 روز کاری پیش رو جریان حجم و ارزش معاملات روند نزولی خود را متوقف نکند سیگنال بدی برای بسیاری از سهامداران صادر شده و این سیگنال بازار را به دوره کم رونقی و رکود خواهد برد که همه باردیگر تماشاچی بازار خواهندشد  هرچند همین حالا هم به نوعی مشخص است که برخی پول های درشت دوباره در حال استراحت و تماشای بازی اند

برای همین موضوع درگیر شدن پول ها و رفع ابهامات گروه‌های مختلف بازار و ایجاد جذابیت در بازار سرمایه می تواند راهگشا باشد اما استارت این بازی باید از دو گروه خودرو و پالایش آغاز شود. همانطور که قبل تر هم  زده شدبود  . البته  برخی این  بار رشد نرخ  ارز را نقطه  اغاز بازی می دانند ولی در حال حاضر نشانه هایی وجود دارد که می شود گفت هنوز نرخ ارز ان  ابزار تیز و قوی و برنده برای این کار نیست

روزهای قبل در مورد ریسک های بازار صحبت میکردیم …  روزهایی که روز خوب و خوش و بازار بود.  به یاد داریم چند هفته پیش  در روزی در مورد نرخ دلار نیما صحبت شد و برخی عزیزان نوشتن چرا در بازارهای مثبت از ریسک و ترس و اتفاقات بازار صحبت می کنید . چند هفته قبل نوشتیم دولت ارز ۴۲۰۰ را حذف کرد اما مشکل جدیدی به وجود آمد و آن هم این است که سفره و معیشت مردم را به دلار نیما گره زده و دولت پوپولیست فعلی که در تصمیمات اقتصادی رعایت این موارد را دارد به نظر از دایره منطق خارج شده و این جایی خود را نشان داده و به اصطلاح در کاسه  بازار خواهد گذاشت آن روزها هشدار بود و بیان یک نکته و امروز که اختلاف دلار نیما و دلار بازار آزاد به ۳۰ درصد رسیده به خوبی چالش بزرگ بازار بیرون زده و همه نسبت به آن اذعان دارند…

منطق  اقتصادی حکم می کند که دلار بازار آزاد و دلار نیما در محدوده مشخصی از هم قرار گیرند و هیچ وقت اینطور واگرایی نسبت به هم نداشته باشند اما در حال حاضر به واسطه همین رویداد دولت تمایلی به تغییر دلار نیما ندارد و این فشار روی شرکت ها را بیشتر میکند شرکت هایی که ریسک های مختلف را می گیرند و به وقت تسعیر ارز با دلار ۲۳ و ۲۴ می فروشند که آزاد آن ۳۱,۰۰۰ تومان است . همین  3 ماهه چهارم اثر منفی این  اتفاقات و تحولات  را روی حاشیه سود  شرکت ها دیدیم !

حتی به نظر هنوز هم بسیاری این ریسک  بزرگ را برای بازار درک نکردند و این خود را کجا نشان خواهد داد وقتی کمی چالش های سیاسی بالا بگیرد مثل دیروز و امروز که آژانس دوباره علیه ایران بیانیه صادر کرد و دلار هم از ۳۱ و 32 هزار تومان گذاشته است این سیاست خود را آنجا نشان خواهد داد که دلار آزاد افزایش پیدا میکند و دلار نیما ثابت و یا حتی کاهش پیدا کرده   و آنجاست  که این ریسک بیرون زده و خود را بیشتر نشان خواهد داد و این را هم در نظر بگیرید که چند ماه دیگر دوباره این ماجرای ارز ۴۲۰۰ و دلار نیما با شکل دیگری که دلار ازاد و دلار نیماست ! دوباره تکرار خواهد شد و همان آش و همان کاسه به واقع نمی دانیم چرا روی این دور باطل افتاده ایم و دولت این چنین بی منطق عمل میکند ولی هر چه هست دود این موضوع به چشم بازار می رود

نکته مهم آخر این است که واکنش ها به این موضوع خیلی زیاد نیست !  به نظر نسبت به این موضوع علاوه بر اینکه سهامداران باید حرف بزنند و معترف باشد خود شرکت ها هم باید دست به کار شوند اما متاسفانه زبان این جماعت ها لال و  فقط برای سهامدار دراز است. انها به  واسطه دولتی و شبه دولتی بودن زبانشان خاموش شده و باعث شده به فکر منافع سهامداران نباشد .  نظر علاوه بر اینکه شرکت‌ها در این موضوع باید ورود کنند سهامداران هم باید  نسبت به این سود و سرکوب درامد ارزی و دستوری  بودن نرخ ها معترض باشند .

و حرف اخر …
برخی غضنفرهای خوبی می شوند ! به طور کلی سیستم ما خوراک  غضنفر پروری است !!  نمونه آن را در همین عوارض دیدیم که چطور با اب و تاب و با وجود مخالفت تمام قد بچه های بازار و افراد مطلع اقتصادی اجرا کردند و حالا آن را کنار گذاشتند ! به واقع چه منفعتی برای دولت داشت ؟! اما این طرف هم به این سوال جواب دهید که چه اعتمادهایی را از بین برد و چه مضراتی برای بازار داشته است !شک نداریم که به هر حال همین موضوع ترمزی برای بازار شد که داشت خوب پیش می رفت و یک باردیگر به همه ثابت کرد که بازار سرمایه با چه ریسک هایی مواجه است . انصافا ای کاش کسانی که در راس این تصمیمات هستند حداقل کمی به هزینه های این تصمیمات که به دوش بازار و اقتصاد می اندازند اگاه  باشند .

و اما  سراغ  بازار برویم که در بازار امروز با  رشد دلار کمی اوضاع  بهتر شد و شرایط خوبی را داشتیم ولی عرضه هم در بازار وجود داشت و مشکل بعدی بازار این است  که کمی حقوقی ها هم  پیچ فروش را شل تر کرده و حجم  بیشتری را در بازار می فروشند و این نکته خوبی نیست  . در مجموع فاز بازار فاز بدی نیست ولی اگر هفته های قبل میگفتیم  نگران  کننده نیست امروز میگوییم  این افت حجم  باید زیر ذره  بین  ما  باشد و کم کم  دقت  بیشتری داشته  باشیم  . این حس خوبی را منتقل نمی کند  .

غذایی های پیشرو

در نمادهای غذایی شاهد پیشرویو روند مثبت سهام این گروه بودیم غذایی ها که بعضا خبرهای خوبی در دلشان دارند

در نماد غپونه این سهم اوضاع و احوال خوبی داشته و با دید میان مدت روند صعودی خوبی دارد این سهم در حال انتقال از بازارپایه به بازار دوم فرابورس بوده وبدین ترتیب دامنه نوسانش 5 درصدی می شود سهمی که تاقیمت های 2000 و سپس 2400 تومان به دلیل توان سود سازی بالا جای رشد دارد

در زفکا سهم با روند مثبت و صف خرید همراه شد سهم کف حمایتی 920 تومانی را تاچ و حالا به سمت تثبیت درقیمت های بالای 1100 تومانی حرکت خواهد کرد سهم وضعیت بنیادی خوبی داشته وامسال شایعات سود بالای 150 تومانی به ازای هر سهم دارد

پاکدیس هم صف خرید شد سهم بار دیگر در حال شکست قیمت های 1250 تومانی است سهمی که نهایتا تا قیمت های 1400 تومان سود دارد این سهم  فعلا روندش نوسانی دنبال خواهد شد

زپارس هم در عین  ریسک هایی که دارد میتواند جالب باشد و شرایط بدی را ندارد

در این گروه  روی زکوثر هم میتوان  همچنان امیدوار بود  و البته در ماه های اتی گزارش سپید و سیمرغ هم میتواند مهم  باشد هر چند  سپید در این  قیمتها مورد توجه  بازار قرار میگیرد  .

سیمانی های سر سبز

در نمادهای سیمانی شاهد روند صعودی خوبی بودیم این گروه گزارشات خوبی  داشته و نشان داده اند توان گزارش دهی بسیار خوبی دارند

در سفارس سهم تلاش دارد تا به قیمت های بالای 2000 تومان بازگردد سهمی که باه واسطه عرضه ابیک هم سود خوبی شناسایی و هم ارزش ان ای ویش رشد بالایی داشته است سفارس تا قیمت های 2200 تومان فعلا جای رشد دارد

ساروم به قیمت های بالای 2800 تومان بازگشت سهم سیمانی که عملکرد عالی در 2 ماهه داشته است وسود 600 تومانی برای این سهم براورد می شود با اعمال پی بر ای 6 ارزش ذاتی سهم سطوح 3600 تومان بوده که فاصله زیادی با قیمت تابلوی فعلی سهم دارد

سیمان سپاهان با سود 200 تومانی ارزش ذاتی 1200 تومانی دارد سهم در قیمت های 920 تومان حمایت قوی و سطوح قیمتی 1000 و 1100 را به عنوان سد قوی در پیش رو دارد سپاهان اوضاع و احوال خوبی در سیمانی ها داشته و صورت های مالی 6 ماهه مثبتی را منتشر ساخته است

سرمایه گذاری های دلاور

در سرمایه گذاری ها رشد شاخص سبب شده تا جو این گروه هم صعودی شود و برخی سرمایه گذاری ها مهمان صف خرید و رشد قیمتی شوند

وصنا که تا قیمت های 400 تومان پیش رفته بود به کف قیمتی 320 تومان بازگشت سهم بار دیگرذ مهمان صف خرید شده و این بار به سمت اولین مقاومت خود یعنی قیمت های 360 تومان در حرکت است سهمی که شایعات اصلیش فروش سهام بانک اقتصاد نوین است

غدیر به دنبال شکسته شدن مقاومت 1450 تومانی می باشد این سهم در صورت عبور از این سوطح تا قیمت های 1600 تومان بالا می رود سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و هم ان ای وی و هم سود سازی خوبی برای امسال دارد

وساپا بعید است ازقیمت های 420تومانی افت بیشتری داشته باشد سهمی که وضعیت بنیادی خوبی داشته و در انتظار خبری از قیمت گذاری بلوک خودرویی ها می باشد این سهم در صورت انتشار خبر مثبت می تواند با سرعت بالایی در مسیر صعود قرار بگیرد

معادن و انتظارات بالا

در معدنی ها انتظارات از سهام این گروه بالا رفته است به طوری که سهام معدنی اکثرا روند مثبت داشته و در وضعیت خوبی به سر می برند

در کپرور سهم به سمت اولین هدف خود یعنی سطوح 1250 تومان می رود این سهم در انتظار صورت های مالی 12 ماهه خود می باشد سهمی که وضعیت بنیادی بسیار خوبی داشته و عرضه محصولاتش در بورس انرژی سبب رشد قیمتی بیشتر در فروشش می شود

فتوسا با  ورود جریان های قوی نقدینگی با حمایت خوبی همراه و به سمت سطوح قیمتی 1000 تومان در حرکت است این سهم وضعیت خوبی داشته و با دید میان مدت رشد خوبی خواهد داشت فتوسا از سود سازی بالایی برخوردار بوده و به نسبت رشد قیمت های جهانی روی حساسیت خوبی دارد

فملی همانطور که اشاره داشتیم در قیمت های 720 الی 760 تومان در نوسان بوده و در این دوسطح قیمتی  نوسانات خوبی می دهند فملی به نظر می رسد بتواند گزارش 3 ماهه با سود سازی بالایی را ارائه وهمین گزارش وضعیت سهم را دگرگون نماید

ساختمانی های پر سود

در نمادهای ساختمانی شاهد روند مثبت خوبی بودیم برخی سهم ها اصلاحی و در حال فرصت سازی و برخی دیگر مثبت بودند

ثرود امروز پس از رشد بالایی که دشات در استانه قیمت های 1000 تومان با برگشت و اصلاح همراه شد یک اصلاح تا قیمت های 920 تومان برای این سهم نیاز بوده و سهم را در مسیر صعودی خوبی قرار خواهد داد

در ثغرب پس از رشد شارپی امروز شاهد متعادل شدن سهم بودیم ثغربی که با شایعات فروش یکی از زمین های خود مواجه بوده با عرضه های سنگینی همراه شده است این سهم رشد قیمتی خوبی را تجربه و به نظر می رسد به کمی اصلاح نیاز داشته باشد

ثامید که سود 30 تومانی را در 3 ماهه ناشی از فروش یکی از پروژه های عظیم خود شناسایی کرده است با روند مثبت نوسانی ارامی همراه است این سهم حمایت 145 و مقاومت 160 و  180 تومانی داشته و انتظار داریم در صورت رسیدن به کف حمایتی یک برگشت تا قیمت های 180 تومان داشته باشد

چهارگوشه بازار

بارها بر ارزندگی غگیلا و افزایش سرمایه سنگین و بازیگر محوری سهم تاکید داشتیم سهم با حجم معاملات بالا و صف خرید 5 میلیونی وارد فاز صعودی شد این سهم قیمت های 1800 الی 2000 تومانی را در پیش روی خود دارد غگیلایی که با ارزش بازار پایین خود حسابی مورد توجه قرار گرفته است

در نماد خفنر خبرهای خوبی می رسد سهم با جهش سود خود در گزارش 12 ماهه همراه ودر 2 ماهه نیز نزدیک 150 درصد رشد فروش داشته است این سهم نیز امسال توان رسیدن به سود 130 الی 140 تومانی و قیمت های 900 تومانی را دارا می باشد با توجه به وضعیت شرکت و ارزش بازار مناسب انتظار یک صعود خوب را در این سهم قطعه ساز را داریم

ایران تایر با دریافت افزایش نرخ جذابیت خوبی پیدا و صف خرید شد سهم تاقیمت های 180 تومان جای رشد دارد این سهم طرح توسعه خوبی را هم دنبال کرده و افزایش نرخ می تواند تا حدود زیادی افزایش قیمت مواد اولیه در این شرکت را پوشش دهد

در های وب خبر افزایش سرمایه  رسید و نکته جالب این است که  پیش بینی 2600 میلیارد تومان  سود برای سال بعد  را داشته است های وب و اسیاتک  را  باید زیر نظر داشته  باشید

امروز رمپنا کمی مثبت  بود  فکر میکردیم  بعد از اطلاعیه سود المهدی از زیرمجموعه های رمپنا در ۶ماهه به سود ۸۵۲۹ میلیارد ریالی رسیده است به نظر خبر خوبی برای سهم است

کطبس و کپرور هم  حجم های خوبی را دارند مثلا در کپرور در فروردین به فروش ۷۹۱ میلیارد ریالی رسیده است و نرخ هم۴۳,۶۳۹,۸۶۱ ریال بود .در اردیبهشت به فروش 894 میلیارد ریالی رسیده و 2ماهه 1686 میلیارد ریال فروش داشت . نرخ اردیبهشت ۴۳,۳۹۶,۹۶۱ ریال بوده و مدت مشابه قبل 1131 میلیارد ریال بود

در کطبس هم  در فروردین با فروش 175 میلیارد ریالی مواجه بود و نرخ فروش ۱۴,۹۱۶,۲۴۹ ریال اردیبهشت به 299 میلیارد ریالی رسیده و نرخ ۱۳,۸۶۶,۲۸۴ ریال شده 2ماهه 474 میلیارد ریال بود . مدت مشابه سال قبل این عدد 256 میلیارد ریال شده بود .

امروز در پالایشی ها سراغ شپنا و شبندر رفتند و خوب معامله شد به نظر هردو در قیمت های خوبی هستند  طبق برخی شنیده ها هفته بعد گزارش تکمیلی این گروه در نرخ ها  به  بازار میرسد البته  شبریز هم در این  نرخ ها و قیمت ها  گزینه خوبی است

در گروه لیزینگ  ولغدر امروز مثبت بود و شرایط بدی نداشت سهم  افزایش سرمایه از محل تجدید  را  رو  کرده است

در گروه  سرکایه  گذاری ها وسبحان  وومهان  را هم  زیر نظر داشته  باشید  شاید واحیا در این گروه جای نگیرد ولی به هر حال این سهم نیز قابلیت های خوبی را در کنار وسپه و ومعادن دارد

امروز کرازی هم خوب مثبت بود و شرایط خوبی گرفت در فروردین با فروش 332 میلیارد ریالی مواجه بود و اردیبهشت به 331 میلیارد ریال رسید و 2 ماهه 663 میلیارد ریال بود مدت مشابه سال قبل 752 میلیارد ریال بود. در این گروه  شاید کهمدا و کسرا و البته  کفرا هم  شرایط خوبی را داشته  یاشند  .

خصدرا  را امروز رنج  کشیدند و مثبت  بود  به نظر خصدرا کیسون  فاذر شساخت گزینه های جالبی این حوزه هستند که البته  هر یک  ریسک های خاص خود را دارند ولی قابل بررسی بوده  میتوانند  جالب باشند

خبهمن  با این  عرضه های خودرو در بورس کالا خبرهای خوبی را روکرده و میتواند جالب باشد  به نظر این  سهم و به همراه این  شرکت خاور را کمی بیشتر زیر نظر بگیرید

 

[/ihc-hide-content]

روش‌های جایگزین پرداخت

درصورتی‌که امکان استفاده از درگاه پرداخت آنلاین برای شما وجود ندارد، می‌توانید مبلغ مورد نظر را به مشخصات بانکی زیر واریز کرده و اطلاعات پرداخت را برای ما ارسال کنید.

کارت بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۶۲۷۴-۱۲۱۱-۶۵۳۰-۵۱۱۱

شماره حساب بانک اقتصاد نوین به نام نوید خاندوزی

۳۰۰۱-۸۰۰-۱۶۸۲۳۰-۲

اطلاعات پرداخت را از طریق تماس تلفنی و یا پیام تلگرامی به شماره ۰۹۳۳۳۶۷۹۱۹۰ ارسال کنید.

تلگرام پشتیبانی بتاسهم